Kendelse af 09-02-2023 - indlagt i TaxCons database den 04-03-2023

Journalnr. 22-0023274

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Beskatning af filterpatroner som maskeret udlodning

562 kr.

0 kr.

0 kr.

Beskatning af porto og gebyrer som maskeret udlodning

1.230 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkomståret 2018

Beskatning af kørselsgodtgørelse som maskeret udlodning

16.017 kr.

0 kr.

16.017 kr.

Beskatning af pavillion som maskeret udlodning

810 kr.

0 kr.

0 kr.

Beskatning af forretningsfrokost som maskeret udlodning

1.260 kr.

0 kr.

0 kr.

Beskatning af forbrugsmaterialer fra [virksomhed1] (faktura [...]233) som maskeret udlodning

918 kr.

0 kr.

918 kr.

Beskatning af forbrugsmaterialer fra [virksomhed2] (faktura [...]918, [...]838, [...]463, [...]464, [...]054 og [...]800) som maskeret udlodning

3.615 kr.

0 kr.

3.615 kr.

Beskatning af kontormøbler som maskeret udlodning

4.205 kr.

0 kr.

5.256 kr.

Beskatning af porto og gebyrer som maskeret udlodning

1.764 kr.

0 kr.

284 kr.

Indkomståret 2019

Beskatning af dobbeltkontering som maskeret udlodning

3.762 kr.

0 kr.

0 kr.

Beskatning af forbrugsmaterialer fra [virksomhed2] (faktura [...]067 og [...]231) som maskeret udlodning

1.146 kr.

0 kr.

1.146 kr.

Beskatning af gebyrer som maskeret udlodning

45 kr.

0 kr.

0 kr.

Beskatning af fakturaer udstedt til klageren som maskeret udlodning

42.107 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren er hoved- og eneanpartshaver i [virksomhed3] ApS, cvr-nr. [...1] (herefter selskabet), der blev startet den 21. november 2016. Selskabet er registreret med branchekoden 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse” og drives af klageren, uden øvrige ansatte. Selskabet har samme adresse som klageren, [adresse1], [by1].

Selskabet er registreret med regnskabsår fra 1. oktober til 30. september. Selskabets resultat før renter var i regnskabsåret 2018 233.456 kr. og i regnskabsåret 2019 -72.756 kr. Selskabet har afregnet moms kvartalsvist i 2017 og 2018 og halvårligt i 2019.

Skattestyrelsen har i afgørelse vedrørende selskabet ikke godkendt skattemæssigt fradrag for en række driftsomkostninger på i alt 56.421 kr. i 2018 og i alt 16.792 kr. i 2019. Samtidig har Skattestyrelsen forhøjet selskabets momstilsvar med i alt 15.332 kr. i perioden 1. oktober 2017 til 31. december 2019, grundet nægtelse af fradrag for købsmoms for samme udgifter. Selskabet har klaget over afgørelsen for en del af udgifterne svarende til i alt 22.840 kr. i 2018 og 9.221 kr. i 2019 skattemæssigt samt 5.849 kr. momsmæssigt. Klagerne for selskabet behandles i særskilte sager med sagsnr. [sag1] (skat) og [sag2] (moms).

Indkomståret 2017

Skattestyrelsen har i afgørelse vedrørende selskabet nægtet fradrag for driftsomkostninger, samt købsmoms for følgende poster:

Filterpatroner

Dato

Bilag/fakt.

Tekst/beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

16-10-2017

3093292

[virksomhed1]

3 stk. Megatherm filterpatron

449,50 kr.

112,38 kr.

I alt

450 kr.

112 kr.

Udgifter til porto og gebyrer

Dato

Bilag

Tekst/beskrivelse

Beløb

01-12-2017

1

Gebyr på selvbetjeningsaftale

1.200 kr.

29-12-2017

1

Gebyr 2 stk. fælles indbetalingskort

30 kr.

I alt

1.230 kr.

Udgifterne er af Skattestyrelsen anset som maskeret udlodning til klageren.

Indkomståret 2018

Skattestyrelsen har i afgørelse vedrørende selskabet nægtet fradrag for driftsomkostninger, samt købsmoms for følgende poster:

Udgifter til kørselsgodtgørelse

Dato

Bilag/fakt.

Tekst/beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

14-06-2018

7*

12.813,30 kr.

3.203,33 kr.

I alt

12.813 kr.

3.203 kr.

* Der er i sagen vedrørende selskabet ikke fremlagt materiale, der stemmer overens med angivelse af bilag 7, samt et beløb på 12.813,30 kr. ekskl. moms eller 16.016,30 inkl. moms.

Af selskabets bankkontoudtog fra [finans1] fremgår der den 14. juni 2018 et udgående beløb på 16.016,63 kr. med teksten ”1/01 – 31/03.2018, regnsk. 2kv”. Der foreligger ingen udgiftsbilag vedrørende betalingen.

Selskabets repræsentant har oplyst, at der er tale om kilometergodtgørelse udbetalt til hovedanpartshaveren for erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Klageren har oplyst, at der er tale om en mellemregning, og at [virksomhed4]s regnskabskontor har overført beløbet for kilometerafregning.

Udgifter til pavillion

Dato

Bilag/fakt.

Tekst/beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

26-05-2018

4706762

[virksomhed2]

1 stk. Easy Up Pavillion

4 stk. side m. vindue til pavillion

648 kr.

162 kr.

I alt

648 kr.

162 kr.

Udgifter til forretningsfrokost

Dato

Bilag/fakt.

Tekst/beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

03-07-2018

13

Bilag, møde, [virksomhed5], [by2]**

1.008 kr.

252 kr.

I alt

1.008 kr.

252 kr.

** I sagen vedrørende selskabet er grundbilaget ikke fremlagt, idet klageren har oplyst, at der er tale om et udlæg for en forretningsfrokost, som er viderefaktureret til [virksomhed4] ved faktura 138. Grundbilaget er i den sammenhæng sendt til [virksomhed4]. Den angivne tekst er fra selskabets bankkontoudtog, hvor der den 3. juli 2018 ses at være et udgående beløb på 1.260 kr.

Af faktura 138 fra selskabet til [virksomhed4], udstedt den 30. august 2018 fremgår følgende:

”...

28.06.2018 5 580,00 2.900,00

Frokostmøde på [virksomhed5] ApS i

[by2]. Samarbejdsmøde

om fremtidige projektopgaver.

Afklaring af samarbejdet, efter

[person1] er fratrådt i

[virksomhed4].

Deltagere Projektdivisionen [x1].:

[person2], [person3], [person4]

Deltager [virksomhed4] - [person5]

Kørsel [...]

Udlæg - [virksomhed5] ApS – frokost 1.260,00 1.260,00

Subtotal: 4.661,26

25,00 % moms: 1.165,32

Total DKK: 5.826,58

...”.

Udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed1]

Dato

Bilag/fakt.

Tekst/beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

26-06-2018

[...]233

Tubolit rørskål 22*13mm

Tubolit rørskål 18*13mm

[virksomhed6] pakdåse

Isoleringstape

Altech snavssamler

Heglet Hør 100 gr. nøgle

Unipak paksalve

Nippelrør ¾ Smsk

Nippelrør ¾ - 40 MM

Nippelrør ¾ - 50 MM

Nippelrør ¾ - 60 MM

Nippelrør ¾ - 80 MM

Nippelrør ¾ - 100 MM

Nippelrør 1/2 - 80 MM

Nippelrør 1/2 - 100 MM

Nippelrør 1/2 - 120 MM

Støbt Vinkel ¾

Støbt Vinkel 1/2

Støbt Muffe ¾

734,03 kr.

184,51 kr.

I alt

734 kr.

185 kr.

Forbrugsmaterialer fra [virksomhed2]

Dato

Bilag/fakt.

Tekst/beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

05-09-2018

[...]918

NEWELL DYMO PRÆGETAPE

150,48 kr.

37,62 kr.

08-10-2018

[...]838

NEWELL DYMO TAPE

NEWELL DYMO PRÆGETAPE

515,52 kr.

128,88 kr.

08-10-2018

[...]463

JUMBO HOBBY TRAPPESTIGE

NKT SPUNSKRUE

PN HÆNGELÅSBESLAG 115MM

RUKO YALE HÆNGELÅS 40MM

PN DØRHANK 200MM

431,28 kr.

223,20 kr.

158,33 kr.

259,16 kr.

71,93 kr.

285,98 kr.

10-10-2018

[...]464

PN DØRHANK 160MM

PN HÆNGELÅSOVERFALD

PN HÆNGELÅSBESLAG

PN DØRHANK 200MM

43,13 kr.

86,33 kr.

-158,33 kr.

-71,93 kr.

-25,20 kr.

17-10-2018

[...]054

MASCOT ORIGINALS PILOTJAKKE

SPIT DRIVA TP12 GIPSDYBEL

956,90 kr.

239,23 kr.

03-10-2018

[...]800

TESA AFDÆKNINGSTAPE

TESA AFDÆKNINGSTAPE

WEIBULLS REGNMÅLE

GULVPAP

226,24 kr.

56,56 kr.

I alt

2.892 kr.

723 kr.

Udgifter til kontormøbler ([virksomhed7])

Dato

Bilag/fakt.

Tekst/beskrivelse

Beløb inkl. moms

24-08-2018

E302707

[...] – lamelbund

[...] – midtersprosse

[...] – understel

[...] – bordplade

[...] – fodstøtte

[...] – sengestel

Fragt

460 kr.

100 kr.

2.400 kr.

599 kr.

99 kr.

799 kr.

799 kr.

I alt

Heraf moms

5.256 kr.

1.051 kr.

Udgifter til porto og gebyrer

Dato

Bilag

Tekst/beskrivelse

Beløb

14-03-2018

3

Gebyr for returnering af overførsel

40,00 kr.

23-03-2018

4

***

200,00 kr.

28-03-2018

3

Gebyr overførsler og betaling af fælles indbetalingskort

165,25 kr.

29-06-2018

8

Gebyr 2 stk. fælles indbetalingskort

30,00 kr.

06-08-2018

8

***

84,00 kr.

28-09-2018

8

Gebyr 1 stk. fælles indbetalingskort

15,00 kr.

03-12-2018

Gebyr på selvbetjeningsaftale

1.200,00 kr.

28-12-2018

Gebyr 2 stk. fælles indbetalingskort

30,00 kr.

I alt

1.764 kr.

*** Bilaget er ikke fremlagt

Samtlige udgifter er af Skattestyrelsen anset som maskeret udlodning til klageren.

Indkomståret 2019

Skattestyrelsen har i afgørelse vedrørende selskabet nægtet fradrag for driftsomkostninger, samt købsmoms for følgende poster:

Dobbeltkontering

Dato

Bilag/fakt.

Tekst/beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

15-01-2019

10

****

3.009,60 kr.

752,40 kr.

I alt

3.010 kr.

752 kr.

**** Der er i sagen vedrørende selskabet ikke fremlagt materiale, der stemmer overens med angivelse af bilag 10, samt et beløb på 3.009,60 kr.

Klagerens repræsentant har oplyst, at posteringen vedrører faktura [...]2548 af 10. januar 2019 fra [virksomhed8], der angår en udgift på 1.881 kr. inkl. moms til kontorartikler. Selskabet kom ved en fejl til at betale fakturaen to gange (svarende til et samlet beløb på 3.762 kr. eller 3.009 kr. ekskl. moms), hvorefter [virksomhed8] returnerede 1.881 kr. til selskabet.

Transaktionerne fremgår af selskabets bankkonto den 15. januar 2019, hvor der er et udgående beløb på 3.762 kr. og et indgående beløb på 1.881 kr.

Af selskabets bogføring fremgår det derudover, at der den 15. januar 2019 er bogført 1.504,80 kr. på konto 3600 ”Kontorartikler og tryksager”, angivet som bilag 10. Momsen af dette beløb udgør 376,20 kr.

Forbrugsmaterialer fra [virksomhed2]

Dato

Bilag/fakt.

Tekst/beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

22-02-2019

[...]067

BORUP KONCENTRERET AFRENSER
ROLIBA TÆPPEOVERGANG

358,40 kr.

89,60 kr.

12-03-2019

[...]231

BOXER AFISOLERINGSTANG

STACO ELEKTRONIKTANGSÆT 4DELE

BAHCO SKRUETRÆKKERSÆT 5 DELE

PINDSTRUP PERLEKALK

LEAF UNIVERSALGØDNING

MILLARCO MURERBALJE FIRKANTET

558,72 kr.

139,68 kr.

I alt

917 kr.

229 kr.

Udgifter til gebyrer

Dato

Bilag.

Tekst/beskrivelse

Beløb

29-03-2019

10

Gebyr 3 stk. fælles indbetalingskort

45 kr.

I alt

45 kr.

Samtlige udgifter er af Skattestyrelsen anset som maskeret udlodning til klageren.

Fakturaer udstedt fra selskabet til klageren

Selskabet har udstedt en række fakturaer til klageren. Fakturaerne vedrører køb af byggematerialer hos blandt andet [virksomhed2] og [virksomhed1]. Klageren har oplyst, at han renoverede bygning nr. 2 på sin private bopæl, og at materialerne til denne renovering blev indkøbt i selskabet og efterfølgende viderefaktureret til klageren.

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at fire af fakturaerne udstedt fra selskabet til klageren (nr. 142, 145, 148 og 149) må anses som værende maskeret udlodning til klageren, idet fakturaerne ikke er betalt.

Klageren har oplyst, at han har betalt samtlige fakturaer udstedt af selskabet til ham. Han har i forbindelse med behandlingen af klagesagen fremlagt faktura nr. 142, 145, 148 og 149 overfor Skatteankestyrelsen.

Der fremgår følgende af fakturaerne:

Dato

Faktura nr.

Tekst

Beløb

12-06-2019

142

[adresse1] – Bygning 2

Maj 2019 – Levering af byggematerialer iht. månedsopgørelsen fra [virksomhed2] A/S

Indvendige sokler – skillerum

Gulvisolering

Armeringsnet

Adm. tillæg

Subtotal

Moms

Total

9.802,80 kr.

490,14 kr.

10.292,94 kr.

2.573,24 kr.

12.866,18 kr.

30-06-2019

145

[adresse1] – Bygning 2

Juni 2019 – Levering af spor, ugilt savværk.

1 levering -fakt [...]32

1 adm. tillæg

Subtotal

Moms

Total

14.413,16 kr.

720,66 kr.

15.133,82 kr.

3.783,46 kr.

18.917,28 kr.

30-09-2019

148

[adresse1] – Bygning 2

Juli 2019 – Levering af byggematerialer iht. mdr.opgørelse fra [virksomhed2] A/S

Repr. Mørtel, murbindere, savklinger, beton m.v. Fakt.nr. [...]9283-[...]7032. Kredit-nota [...]661

Adm. tillæg

Subtotal

Moms

Total

5.934,09 kr.

296,71 kr.

6.230,80 kr.

1.557,70 kr.

7.788,50 kr.

29-09-2019

149

[adresse1] – Bygning 2

Maj 2019 – Levering af byggematerialer iht. Månedsopgørelse

[virksomhed2] A/S

Skalflex – vandskuringsmørtel m.v.

Fakt. nr. [...]9511-[...]7401-[...]9782+[...]6319

[virksomhed1] A/S

VVS-Koblingsdåser, afløb m.v.

Fakt.nr. [...]1895 - [...]6138

Subtotal

Moms

Total

1.518,88 kr.

509,84 kr.

2.028,72 kr.

507,18 kr.

2.535,90 kr.

Klageren har derudover fremlagt kontoudtog fra selskabets erhvervskonto hos [finans1] for 2020 og 2021. Heraf fremgår, at der den 29. juni 2021 er indbetalt 12.866,18 kr. med angivelse af teksten ”Fakt. nr. 142. Byg 2”. Den 31. januar 2020 er der indbetalt henholdsvis 7.788,50 kr. med angivelse af teksten ”Bygning 2 fakt. 148” og 2.535,90 kr. med angivelse af teksten ” Bygning 2 fakt. 149”. Videre er der den 4. november 2019 indbetalt 18.917,28 kr. med angivelse af teksten ” Bygning 2 fakt. 145”.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har vedrørende de påklagede forhold forhøjet klagerens indkomst med 1.792 kr. i indkomståret 2017, 27.528 kr. i indkomståret 2018 og 47.050 kr. i indkomståret 2019, idet en række udgifter afholdt i selskabet, hvor klageren er eneanpartshaver, anses som maskeret udlodning.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende (uddrag):

”...

Indkomstår 2017

1. Maskeret udlodning

...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter gennemgang af dit selskab [virksomhed3] ApS er det skattestyrelsens opfattelse, at den del af de fratrukne udgifter skal anses som dine private udgifter.

Følgende udgifter anses for maskeret udlodning:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Beløb

Moms

Beløb inkl. moms

Direkte omkostninger

14-11-2017

170805

11.467,50

2.866,88

14.334,38

Porto og gebyrer

01-12-2017

1

1.200,00

0,00

1.200,00

29-12-2017

1

30,00

0,00

30,00

1.230,00

Kontingenter u/moms

14-11-2017

170806

500,00

0,00

500,00

Maskeret udlodning for året 2017 (14.334 + 1.230 + 500) 16.064 kr.

Udgifterne anses ikke for, at have den fornødne konkrete og direkte sammenhæng til dit selskabs indkomstskabende aktiviteter. Der er ved dette henset til hvad udgifterne dækker over.

Ud fra de her foreliggende oplysninger anses udgifterne for, at være afholdt i din private interesse og i kraft af din bestemmende indflydelse i selskabet. Beløbet anses for maskeret udlodning og er skattepligtig efter reglerne i ligningslovens § 16A, stk. 1 og juridisk vejledning afsnit C.B.3.5.2.1.

Du er som hovedanpartshaver i selskabet omfattet af ansættelsesfristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

...

Indkomstår 2018

2. Maskeret udlodning

...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter gennemgang af dit selskab [virksomhed3] ApS er det skattestyrelsens opfattelse, at den del af de fratrukne udgifter skal anses som dine private udgifter.

Følgende udgifter anses for maskeret udlodning:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Beløb

Moms

Beløb inkl. moms

Direkte omkostninger

17-01-2018

3

16.575,00

4.143,75

20.718,75

14-06-2018

7

12,813,30

3.203,33

16.016,63

14-06-2018

7

798,28

199,57

997,85

03-07-2018

8

1.008,00

252,00

1.260,00

19-07-2018

9

3.449,61

862,40

4.312,01

30-10-2018

1

150,48

37,62

188,10

13-11-2018

6

2.515,53

628,88

3.144,41

07-12-2018

8

226,24

56,56

282,80

46.920,55

Rejseudgifter

06-08-2018

8

3.948,50

0,00

3.948,50

Mindre anskaffelser

24-09-2018

10

4.204,80

0,00

4.204,80

Porto og gebyrer

14-03-2018

3

40,00

0,00

40,00

23-03-2018

4

200,00

0,00

200,00

28-03-2018

3

165,25

0,00

165,25

29-06-2018

8

30,00

0,00

30,00

06-08-2018

8

84,00

0,00

84,00

28-09-2018

8

15,00

0,00

15,00

03-12-2018

181201

1.200,00

0,00

1.200,00

28-12-2018

181202

30,00

0,00

30,00

1.764,25

Kontingenter u/moms

31-10-2018

4

200,00

0,00

200,00

Maskeret udlodning for året 2018 (46.920 + 3.948 + 4.204 + 1.764 + 200) 57.036 kr.

Udgifterne anses ikke for, at have den fornødne konkrete og direkte sammenhæng til dit selskabs indkomstskabende aktiviteter. Der er ved dette henset til hvad udgifterne dækker over.

Ud fra de her foreliggende oplysninger anses udgifterne for, at være afholdt i din private interesse og i kraft af din bestemmende indflydelse i selskabet. Beløbet anses for maskeret udlodning og er skattepligtig efter reglerne i ligningslovens § 16A, stk. 1 og juridisk vejledning afsnit C.B.3.5.2.1.

Du er som hovedanpartshaver i selskabet omfattet af ansættelsesfristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

...

Indkomstår 2019

3. Maskeret udlodning

...

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter gennemgang af dit selskab [virksomhed3] ApS er det skattestyrelsens opfattelse, at den del af de fratrukne udgifter skal anses som dine private udgifter.

Følgende udgifter anses for maskeret udlodning:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Beløb

Moms

Beløb inkl. moms

Direkte omkostninger

15-01-2019

10

118,00

29,50

147,50

15-01-2019

10

3.009,60

752,40

3.762,00

07-03-2019

10

358,40

89,60

448,00

08-04-2019

10

753,30

188,33

941,63

08-04-2019

10

558,72

139,68

698,40

05-07-2019

10

2.040,00

510,00

2.550,00

14-08-2019

190606

Entr. [person6]

2.040,00

510,00

2.550,00

190607

Fakt 66044

11.097,53

Personaleudgifter

06-03-2019

10

3.500,00

0,00

3.500,00

07-03-2019

10

800,00

0,00

800,00

4.300,00

Porto og gebyrer

29-03-2019

10

45,00

0,00

45,00

Maskeret udlodning for året 2019 (11.097 + 4.300 + 45) 15.442 kr.

Udgifterne anses ikke for, at have den fornødne konkrete og direkte sammenhæng til dit selskabs indkomstskabende aktiviteter. Der er ved dette henset til hvad udgifterne dækker over.

Ud fra de her foreliggende oplysninger anses udgifterne for, at være afholdt i din private interesse og i kraft af din bestemmende indflydelse i selskabet. Beløbet anses for maskeret udlodning og er skattepligtig efter reglerne i ligningslovens § 16A, stk. 1 og juridisk vejledning afsnit C.B.3.5.2.1.

Du er som hovedanpartshaver i selskabet omfattet af ansættelsesfristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

...

4. Maskeret udlodning

...

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har gennemgået fakturaerne for regnskabsåret 2019.

Ved gennemgangen er det konstateret, at der er udstedt faktura til dig personligt.

Det fremgår af fakturaerne, at det er byggematerialer som er leveret på din adresse.

Endvidere er det konstateret, at flere af fakturaerne ikke ses at være betalt, ifølge selskabets bankkontoudtog.

Skattestyrelsen har vurderet, at du som enehovedanpartshaver har opnået en økonomisk fordel ved, at fakturaerne ikke er betalt. Denne økonomiske fordel anses for maskeret udlodning og er skattepligtig efter reglerne i ligningslovens § 16A, stk. 1.

Følgende faktura ses ikke at være betalt til selskabet:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Beløb

Moms

Beløb m/moms

12-06-2019

142

Faktura 142

10.292,94

2.573,24

12.866,18

30-06-2019

145

Faktura 145

15.133,82

3.783,46

18.917,28

29-09-2019

149

Faktura 149

2.028,72

507,18

2.535,90

30-09-2019

148

Faktura 148

6.230,80

1.557,70

7.788,50

42.107,85

Skattestyrelsen anser 42.107 kr. for maskeret udlodning.

Du er som hovedanpartshaver i selskabet omfattet af ansættelsesfristerne i skatteforvaltningslovens

§ 26, stk. 5.

...”.

Skattestyrelsen er kommet med følgende bemærkninger i forbindelse med klagen (uddrag):

”...

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for udgifterne til gebyrer. Gebyrerne er bogført med beløb fra 15 kr. til 200 kr., samt et gebyr på 1200 kr.

...

Det fremgår ikke, af det modtaget materiale, at vandfilterpatronerne er brugt erhvervsmæssigt. Skatteyder/hovedaktionær arbejder som konsulent.

Iflg. Oplysninger om vandfilterpatroner så anvendes de i forbindelse med private boringer til afhjælpning af jern og kobber. De kan også anvendes til maskiner i industrien, som er følsomme overfor små partikler.

...

Udgiften er fratrukket under posten – direkte udgifter. Der beregnes moms af udgiften. Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for udgiften.

...

Ifølge indtægterne i [virksomhed3] ApS, som er [...]’s selskab, arbejder selskabet for [virksomhed4] A/S. Ifølge telefonsamtale med [...] ophører samarbejdet sommeren 2018. Pavillionen købes d. 14/6-2018. Skattestyrelsen har anset pavillionen for privat anvendt.

Der er ikke modtaget dokumentation for frokost.

Skattestyrelsen kan ikke knytte udgifterne sammen med indtægtserhvervelsen.

...

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for udgiften.

...

Selskabet afholder ikke nogle udgifter til leje af kontor. Køb af skrivebord og seng, anses derfor for [...]s private udgift.

...

Beløbet er bogført som et samlet beløb inklusiv moms. Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for beløbet.

...

Bilaget består af koncentreret afrenser til 70 kr. og tæppeovergang til 378 kr. Skattestyrelsen anser udgiften for en privat udgift, uden tilknytning til indkomsterhvervelsen.

...

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for beløbet.

...

Skattestyrelsen kan ikke se overførslerne på bankkontoen, og det fremgår heller ikke af mellemregningskontoen.

Skattestyrelsen har anset, at der er skærpet dokumentationskrav, idet der er handlet mellem selskabet og hovedanpartshaver.

Skattestyrelsen har vurderet, at du som enehovedanpartshaver har opnået en økonomisk fordel ved, at fakturaerne ikke er betalt. Denne økonomiske fordel anses for maskeret udlodning og er skattepligtig efter reglerne i ligningslovens § 16A, stk. 1.

...”.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klagerens indkomst skal nedsættes med 1.792 kr. i indkomståret 2017, 27.528 kr. i indkomståret 2018 og 47.050 kr. i indkomståret 2019. Som begrundelse for påstanden har repræsentanten anført følgende (uddrag):

”...

Klagen omfatter følgende punkter:

Indkomståret 2017

Ansat maskeret udlodning 16.064

Godkendte ændringer:

Indkøb af vandvarmer 13.772

Hou Borgerhus 500 14.272

Påklagede ændringer 1.792

Begrundelse:

Skattestyrelsen har anset gebyr til [finans1] 1.230 kr. på selskabets konto for maskeret udlodning til klager. Det må være udtryk for skattestyrelsens manglende forståelse for pengeinstitutters gebyr politik og kan på ingen måde være maskeret udlodning til klager.

Udgift på filterpatron 562 kr. købt 16.10.2017 er en normal forbrugsvare i selskabets virksomhed og kan på ingen måde anses for et privat køb. Jeg mangler simpelthen en fornuftig begrundelse fra skattestyrelsen på hvorfor der er tale om maskeret udlodning.

Indkomståret 2018

Ansat maskeret udlodning 57.036

Godkendte ændringer:

Indkøb af spaboblebad 20.718

Køb af ringeklokker 160

Diverse private materialer 3.394

Privat køb [virksomhed7] 1.087

Rejseudgifter uden dok. 3.949

Hou Borgerforening 200 29.508

Påklagede ændringer 27.528

Den påklagede del af ændringen for 2018 består af:

Kørselsgodtgørelse 16.017 kr.

Indkøb af Pavillon til brug i marken 838 kr.

Udlæg frokost [virksomhed4] 1.260 kr.

Forbrugsmaterialer 918 kr.

Dymo prægetape 188 kr.

Diverse udgifter 3.144 kr.

Diverse forbrugsmaterialer 283 kr.

Diverse gebyrer 1.764 kr.

Kontormøbler 3.117 kr.

Begrundelse:

Kørselsgodtgørelsen er udbetalt efter gældende satser og kilometerregnskab for den erhvervsmæssige kørsel. Specifikation af den beregnede godtgørelse fremsendes.

Beløbet der er udbetalt i 2018 er en del af klagers mellemregning og der er ikke tale om særlig udbetaling af kørselsgodtgørelse. Beløbet er udtryk for at selskabet har udbetalt noget af klagers tilgodehavende. Det kan således ikke have noget som helst med maskeret udlodning at gøre.

Udgifter til køb af pavillon til brug ved udearbejde, udlæg til frokost, som refunderes af kunde, diverse forbrugsmaterialer, Dymo Tape er jeg ganske forundret over, at skattestyrelsen med den sparsomme begrundelse kan anse for maskeret udlodning.

Udgifterne er ganske sædvanlige i en virksomhed og er slet ikke mistænkelig store og derfor ikke afholdt for klager privat.

Med hensyn til gebyrer til [finans1] forstår jeg ikke hvorfor skattestyrelsen kan komme til den konklusion at der er tale om maskeret udlodning. Det er jo ikke udgifter, der er betalt til fordel for klager privat!

Udgiften til kontormøbler er alene afholdt til brug for klagers kontorarbejde for selskabet. Jeg mangler derfor en konkret forklaring på hvorfor der ikke er fradragsret.

Indkomståret 2019

Ansat maskeret udlodning 14.500

Godkendte ændringer:

Neoperl Water Block 147

Kursus uden bilag 4.300

Fejl forsøgt rettet. 5.100 9.547

Påklagede ændringer 4.943

Den påklagede del af ændringen for 2019 består af:

Direkte omkostninger 3.762 kr.

Diverse forbrugsmaterialer, bilag 55 448 kr.

Forbrugsmaterialer, jf. bilag 58 698 kr.

Diverse gebyrer 45 kr.

Direkte omkostning betalt 15-1-2019 3.762 kr. Også her tager skattestyrelsen grueligt fejl. Beløbet består af en indsætning på 1.881 kr. inkl. moms. Det opdager banken er en fejl, da det skal være en betaling, hvorfor beløbet trækkes dobbelt den 15-1-2019. Da der således ikke er tale om en samlet udgift på 3.762 kr., men netto kun 1.881 kr. så er forhøjelsen alene af den grund ubegrundet. Herudover er der tale om betaling kopipapir og makuleringsmaskine, som der normalt anvendes i en erhvervsmæssig virksomhed.

Forbrugsmaterialer køb inkl. moms for 448 kr., jf. bilag 55 kan ikke anses for udlodning, da det er en ganske almindelig driftsomkostning for en virksomhed. Det er jo ikke muligt konkret altid at henføre rensemidler m.v. til et særligt projekt.

Der savner en konkret begrundelse fra skattestyrelse på hvad det er der konkret gør at udgiften anses for udlodning. I øvrigt viser det tydeligt at skattestyrelsen i denne sag går i al for små sko!.

Diverse indkøb, jf. bilag 58 698,40 kr. kan ikke anses for udlodning, idet der er tale om helt sædvanlige udgifter til anvendelse i en erhvervsmæssig virksomhed.

Jeg mangler helt og aldeles argumentation for hvorfor der er tale om maskeret udlodning til klager. Det må påhvile skattestyrelsen, at sandsynliggøre, at der er tale om private udgifter.

Gebyr på 45 kr. som [finans1] har trukket på selskabets konto.

Hvordan i alverden kan det blive til maskeret udlodning? Jeg fatter det simpelthen ikke! Forhøjelsen kan ikke godkendes.

Ansat maskeret udlodning vedr. fakturaer påklaget 42.107

Selskabet har udført arbejde for klager. I den forbindelse har selskabet send fakturaer til klager.

Ved udgangen af selskabets regnskabsår 2019/2020 havde selskabet et tilgodehavende hos klager på 42.107 kr. Skattestyrelsen har anset saldoen formaskeret udlodning til klager, uagtet at fakturaerne er betalt således:

Faktura 145 er betalt den 4. november 2019

Faktura 148 er betalt den 31. januar 2020

Faktura 149 er betalt den 31. januar 2020

Faktura 142 er betalt den 29. juni 2021

Det vil sige, at samtlige udestående fakturaer er betalt og der er således ingen tilbageværende fakturaer, der kan anses for at maskeret udlodning til klager.

Jeg synes, at skattestyrelsens behandling af sagen på dette punkt desværre har en stor kvalitetsmangel, når man på trods af at der er indsendt dokumentation for betalingerne fra klager fortsat fastholder beskatning af maskeret udlodning. Det er ret uforståeligt og særligt, når der ikke er anden argumentation end den manglende betaling. Kopi af kontoudskrifter vedlægges til orientering.

...”.

I forbindelse med, at klageren har fremlagt yderligere materiale, er repræsentanten kommet med følgende bemærkninger:

”...

Det blev aftalt, at skatteankestyrelsen skal have følgende materiale:

Kørselsregnskab - Dette sendes særskilt
Fakturaer udsted af selskabet til [person5]. Det er fakturaerne 141 - 142 - 144 – 145 - 146 - 148 - 149. Fakturaerne 143 og 147 - sendes særskilt.
Fakturaer til [virksomhed4] fra efteråret 2018
Bankudskrift for 2020 og 2021

Herudover skal jeg bemærke, at uanset at skatteankestyrelsen måske finder, at selskabet ikke har fradragsret for frokost, bankgebyrer m.v. er det ikke ensbetydende med at kapitalejeren skal beskattes af det beløb selskabet har betalt. Bankgebyrer kan aldrig gå hen og blive anset for maskeret udlodning, da det jo ikke er betaling til gavn for kapitalejeren. Det samme gælder for en del andre udgifter, der måske kan anses for ikke fradragsberettigede for selskabet, men det medfører ikke ubetinget at kapitalejeren skal beskattes af den ikke fradragsberettigede udgift.

...”.

Landsskatterettens afgørelse

Som skattepligtig indkomst betragtes, med undtagelse af særligt fastsatte begrænsninger, den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi. Det fremgår af statsskattelovens § 4, stk. 1.

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes udbytte af aktier, andelsbeviser og lignende værdipapirer. Til udbytte henregnes blandt andet alt, hvad der af selskabet udloddes til aktuelle anpartshavere. Dette fremgår af ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1. Maskeret udlodning statueres, hvis udgiften ikke kan anses for at være en erhvervsmæssig udgift for selskabet, men udgiften i stedet er afholdt i anpartshaverens interesse.

Indkomståret 2017

Skattestyrelsen har i afgørelsen vedrørende selskabet nægtet fradrag for udgifter til filterpatroner samt porto og gebyrer.

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato for selskabet anset udgifterne vedrørende henholdsvis filterpatroner på 562 kr. inkl. moms samt porto og gebyrer på 1.230 kr. for at være erhvervsmæssige driftsudgifter i selskabet, idet der er sammenhæng imellem udgifternes afholdelse og selskabets aktiviteter. Udgifterne vedrørende disse forhold udgør dermed ikke maskeret udlodning for klageren, hvorfor Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens indkomst i 2017 nedsættes med i alt 1.792 kr.

Skattestyrelsens afgørelse ændres dermed angående indkomståret 2017.

Indkomståret 2018

Skattestyrelsen har i afgørelsen vedrørende selskabet nægtet fradrag for udgifter til pavillion, forretningsfrokost og porto og gebyrer.

Retten har ved afgørelse af dags dato for selskabet anset udgifterne vedrørende henholdsvis pavillion på 810 kr. inkl. moms, forretningsfrokost på 1.260 kr. inkl. moms, og porto og gebyrer på 1.480 kr. for at være erhvervsmæssige driftsudgifter i selskabet, idet der er sammenhæng imellem udgifternes afholdelse og selskabets aktiviteter. Udgifterne vedrørende disse forhold udgør dermed ikke maskeret udlodning for klageren, hvorfor Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens indkomst i 2018 nedsættes med i alt 3.550 kr.

Skattestyrelsen har i afgørelsen vedrørende selskabet nægtet fradrag for udgifter til forbrugsmaterialer, møbler og kørselsgodtgørelse.

Retten har ved afgørelse af dags dato vedrørende selskabet ikke anset det for godtgjort, at afholdelse af udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed1] på 918 kr. inkl. moms og [virksomhed2] på 3.615 kr. inkl. moms, samt udgifter til møbler på 5.256 kr. inkl. moms har forbindelse med selskabets indkomsterhvervelse. De indkøbte genstande har karakter af at være klagerens private udgifter og retten finder dermed, at udgifterne er afholdt i klagerens personlige interesse i kraft af hans bestemmende indflydelse i selskabet. Klageren er dermed skattepligtig af 9.789 kr. som maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.

Angående posten kørselsgodtgørelse, der er bogført som en udgift på 16.017 kr. inkl. moms, finder retten, at klageren ikke har godtgjort, at der er en forbindelse mellem udgiften og selskabets indkomsterhvervelse. Der er ikke fremlagt bilag til dokumentation for, hvad udgiften dækker over, og det findes ikke sandsynliggjort, at der er tale om en mellemregning for (yderligere) kørsel. Retten anser dermed udgiften for at være afholdt i klagerens personlige interesse i kraft af hans bestemmende indflydelse i selskabet, herunder med rådighed over selskabets konti. Klageren er dermed skattepligtig af 16.017 kr. som maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.

Skattestyrelsens afgørelse ændres således angående indkomståret 2018.

Indkomståret 2019

Udgifter til gebyrer, materialer og dobbeltkontering

Skattestyrelsen har i afgørelsen vedrørende selskabet nægtet fradrag for udgifter til gebyrer, en række forbrugsmaterialer og en post benævnt dobbeltkontering af klageren.

Retten har ved afgørelse af dags dato for selskabet anset udgifterne vedrørende gebyrer på 45 kr. for at være erhvervsmæssige driftsudgifter i selskabet, idet der er sammenhæng imellem udgifternes afholdelse og selskabets aktiviteter. Udgifterne udgør dermed ikke maskeret udlodning for klageren, hvorfor Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens indkomst i 2019 skal nedsættes med i alt 45 kr. i relation til dette forhold.

Retten har ved afgørelse af dags dato vedrørende selskabet ikke anset det for godtgjort, at afholdelse af udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed2] på 1.146 kr. inkl. moms, har forbindelse med selskabets indkomsterhvervelse. De indkøbte genstande har karakter af at være klagerens private udgifter og retten finder dermed, at udgifterne er afholdt i klagerens personlige interesse i kraft af hans bestemmende indflydelse i selskabet. Klageren er dermed skattepligtig af 1.146 kr. som maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.

For så vidt angår posten dobbeltkontering på 3.762 kr., finder retten, at der ikke er tale om en udgift afholdt i klagerens interesse. Der er henset til, at selskabet har bogført udgiften på 1.504,80 kr. ekskl. moms vedrørende faktura [...]2548 fra [virksomhed8] korrekt på konto 3600 ”kontorartikler og tryksager”. Ifølge klageren kom selskabet ved en fejl til at betale faktura [...]2548 to gange, hvorefter [virksomhed8] tilbagebetalte det fejlagtigt indbetalte beløb. Bogføringen af dobbeltkonteringen den 15. januar 2019 på konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” anses derfor ikke at dække over en egentlig afholdt udgift. Klageren skal ikke beskattes af beløbet som maskeret udlodning.

Skattestyrelsens afgørelse ændres dermed vedrørende disse forhold.

Fakturaer udstedt fra selskabet til klageren

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomst med 42.107 kr. i indkomståret 2019, grundet manglende betaling af fire fakturaer udstedt til klageren fra selskabet.

Selskabet har indkøbt materialer til brug for renovering af klagerens private bolig. Selskabet har viderefaktureret udgifterne til klageren.

Retten finder, at klagerens indkomst skal nedsættes med 42.107 kr. i indkomståret 2019, idet beløbet ikke anses for at være maskeret udlodning.

Der er henset til, at klageren har fremlagt dokumentation for, at der er sket betaling af fakturaerne 142, 145, 148 og 149. Klageren har dermed ikke opnået en økonomisk fordel ved, at selskabet har afholdt udgifterne til indkøb af materialer, idet der er sket viderefakturering til klageren, ligesom klageren har betalt.

Skattestyrelsens afgørelse ændres på dette punkt.