Kendelse af 15-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 14-02-2024

Journalnr. 22-0020258

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2018

Skattepligtig af indsættelser fra [KA]

800 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skattepligtig af indsættelser fra ”ven privat”

6.120 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2019

Skattepligtig af indsættelser fra [KA]

5.200 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skattepligtig af indsættelser fra ”ven privat”

14.197 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skattepligtig af indsættelser fra [KRJ]

17.520 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skattepligtig af indsættelse fra [MB]

4.000 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for udgiftsbilag 1279

0 kr.

6.034 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klageren i indkomstårene 2018 og 2019 var registreret som fuldt ansvarlig deltager i virksomheden [virksomhed1] med CVR-nummer [...1]. Klageren var ligeledes i indkomståret 2019 registreret som stifter af selskabet [virksomhed2] ApS med CVR-nummer [...2] og selskabet [virksomhed3] ApS med CVR-nummer [...3].

Virksomheden [virksomhed1] er registreret med startdato den 3. maj 2011 og var i perioden den 3. september 2015 til den 31. juli 2021 registreret under branchekoden ”561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.”.

Det fremgår af den påklagede afgørelse, at virksomheden havde tre pandekagevogne, hvorfra klageren solgte pandekager rundt omkring i [by1], herudover havde virksomheden også en madbod på [adresse1] i 2019.

Skattestyrelsen har ved uanmeldt kontrolbesøg den 7. maj 2019 truffet en af klagerens medarbejdere [TB] ved en pandekagebod på [adresse2] i [by1].

Skattestyrelsens sagsbehandler observerede, at der i pandekageboden blev modtaget betaling med [finans1] på nr. [...].

Skattestyrelsen har den 14. maj 2019 anmodet klageren om regnskabsmateriale for perioden 1. januar til 31. december 2018 på baggrund af en indberetning af moms med 0 kr. for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har den 13. marts 2020 anmodet klageren om regnskabsmateriale, herunder kontospecifikationer, kontoplan, resultatopgørelse, saldobalance, kasseregnskab og bankkonto for klageren samt klagerens virksomhed for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019.

Skattestyrelsen har den 22. april 2020 fremsendt anmodning til klagerens bank om fremsendelse af bankkontoudskrifter for samtlige af klagerens bankkonti for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019.

Den 29. april 2020 har [finans2] fremsendt kontoudskrifter for klagerens bankkonti, [...02] og [...82].

Skattestyrelsen har for indkomståret 2018 beregnet klagerens privatforbrug til 21.456 kr. og har i den forbindelse den 19. august 2020 anmodet om specifikation af klagerens privatforbrug, herunder redegørelse for de forhold der bør tages i betragtning, dokumentation for pengeoverførsler til klagerens bank, lånedokumenter med angivelse af rente- og afdragsvilkår samt regnskabsmateriale i form af blandt andet årsregnskaber, bogføring, kasseafstemninger, momsregnskab, lønsedler, [finans1] oplysninger samt betalingsmuligheder ved stader/udsalgssteder.

Skattestyrelsen har i brev til [finans1] A/S den 7. oktober 2020 og den 26. oktober 2020 anmodet om oplysninger vedrørende klageren og klagerens virksomheds brug af [finans1], herunder hvilken person og hvilken konto [finans1] nummeret [...] er tilknyttet, og hvilken konto klageren er tilknyttet, samt hvilken konto klagerens virksomhed er tilknyttet.

Klagerens revisor [RJ] har den 4. januar 2021 fremsendt virksomhedens finansbalance og virksomhedens kontospecifikationer for indkomståret 2019.

Den 27. januar 2021 har Skattestyrelsen indkaldt yderligere materiale fra klageren, herunder blandt andet bankkontoudtog for reg.nr.: [...], kontonr.: [...64], redegørelse for omsætningen, daglige kasseafstemninger, opgørelse over eget vareforbrug, samtlige indtægts- og udgiftsbilag og huslejekontrakter.

Klageren har af flere omgange fremsendt materiale til Skattestyrelsens sagsbehandler, blandt andet den 11. februar 2021, den 18. marts 2021, den 22. marts 2021, den 15. april 2021, den 17. april 2021, den 11. maj 2021 samt den 5. november 2021.

Klageren har den 11. februar 2021 fremsendt kontoudskrift for [finans2] konto med reg.nr.: [...] og kontonr.: [...64] for perioden 1. januar 2019 til 30. september 2019.

Klagerens revisor [KM] har den 28. april 2021 fremsendt en detaljeret råbalance for klagerens virksomhed for indkomståret 2018.

Følgende fremgår af kontospecifikationerne for indkomståret 2018:

Konto

Ultimo saldo

Omsætning, DK

221.330,26 kr.

Følgende fremgår af kontospecifikationerne for indkomståret 2019:

Konto

Ultimo saldo

Varesalg [finans1]

101.633,35 kr.

Varesalg

1.466.221,05 kr.

Vedligeholdelse

38.401,92 kr.

Skattestyrelsen har efter gennemgang af klagerens private bankkonto fundet følgende indsætninger i indkomståret 2018, som Skattestyrelsen har anset som værende yderligere omsætning i klagerens virksomhed:

Dato

Nr.

Tekst

Beløb

06.03.2018

7

[finans1]: [KA]

1.000 kr.

18.05.2018

8

[finans1]: [JB]

1.000 kr.

01.07.2018

8

[finans1]: [AT]

500 kr.

08.08.2018

8

[finans1]: [MG]

50 kr.

14.11.2018

8

[finans1]: [SK]

5.000 kr.

15.12.2018

8

[finans1]: [SK]

1.100 kr.

Skattestyrelsen har efter gennemgang af klagerens private bankkonto fundet følgende indsætninger i indkomståret 2019, som Skattestyrelsen har anset som værende yderligere omsætning i klagerens virksomhed:

Dato

Nr.

Tekst

Beløb

18.01.2019

10

Overførsel

10.000 kr.

18.02.2019

10

Lån ug

8.500 kr.

14.03.2019

8

[finans1]: [DF]

1.000 kr.

03.04.2019

8

[finans1]: [DF]

6.000 kr.

07.06.2019

8

[finans1]: [ALG]

119 kr.

02.07.2019

7

[finans1]: [KA]

1.500 kr.

02.07.2019

8

[finans1]: [K]

570 kr.

10.07.2019

7

[finans1]: [KA]

3.000 kr.

11.10.2019

8

[finans1]: [H]

2.000 kr.

13.10.2019

8

[finans1]: [LF]

277 kr.

12.11.2019

8

[finans1]: [MF]

1.500 kr.

15.11.2019

8

[finans1]: [M]

530 kr.

29.11.2019

8

[finans1]: [AA]

750 kr.

03.12.2019

7

[finans1]: [KA]

2.000 kr.

12.12.2019

8

[finans1]: [E]

5.000 kr.

Skattestyrelsen har efter gennemgang af klagerens erhvervskonto fundet følgende indsætninger i indkomståret 2019, som Skattestyrelsen har anset som værende yderligere omsætning i klagerens virksomhed:

Dato

Nr.

Tekst

Beløb

30.11.2019

13

[MB]

5.000 kr.

31.12.2019

10

[...] [KRJ]

3.400 kr.

Det fremgår af klagerens R75, at der for indkomståret 2018 var oplyst et underskud af virksomhed på 14.610 kr. og for indkomståret 2019 et overskud af virksomhed på 194.753 kr.

Klageren har den 5. november 2021, fremsendt bilag 1279. Det fremgår af dette bilag, at der er tale om en rykker udsendt af [virksomhed4] A/S til [person1] på [adresse3], [...] i [by1] Det fremgår, at rykkeren er udsendt den 16. september 2019 vedrørende en faktura, fakturanr. 27334, med dato den 2. september 2019 på 9.427,50 kr.

Det fremgår ikke af rykkeren, hvilken ydelse der er udført, eller hvor på ejendommen denne ydelse er udført.

Det fremgår af bankkontoudtog for konto [...64], som er adresseret til virksomheden, at der den 20. september 2019 er betalt 9.427,50 kr. med posteringsteksten ”Kloark håndv t erhve [...]”.

Klageren har i klagen af 1. marts 2022 indsat skærmbilleder af fire forskellige erklæringer fra [KA], [SK], [KRJ] og fra [MB].

Det fremgår af erklæringen fra [KA], at denne er underskrevet den 25. februar 2022, og at [KA] erkender at have overført følgende beløb til klageren efter aftale om lån, som er blevet tilbagebetalt kontant:

Dato

Beløb

6. april 2018

1.000 kr.

2. juli 2019

1.500 kr.

10. juli 2019

3.000 kr.

3. december 2019

2.000 kr.

I alt

7.500 kr.

Det fremgår af erklæringen fra [SK], at denne er underskrevet den 26. februar 2022, og at [SK] erkender at have overført følgende beløb til klageren efter aftale om lån, som er blevet tilbagebetalt kontant:

Dato

Beløb

14. august 2018

5.000 kr.

15. december 2018

1.100 kr.

I alt

6.100 kr.

Det fremgår af erklæringen fra [KRJ], at denne er underskrevet den 23. februar 2022, og at [KRJ] erkender at have overført følgende beløb til klageren efter aftale om lån, som er blevet tilbagebetalt kontant:

Dato

Beløb

18. januar 2019

10.000 kr.

18. februar 2019

8.500 kr.

31. december 2019

3.400 kr.

I alt

21.900 kr.

Det fremgår af erklæringen fra [MB], at denne er underskrevet den 27. februar 2022, og at [MB] erkender at have overført 5.000 kr. den 30. november 2019 til klagerens ferie på Jamaica, og at pengene er blevet tilbagebetalt kontant.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset indsætninger på henholdsvis 6.920 kr. ekskl. moms og 40.917 kr. ekskl. moms i indkomstårene 2018 og 2019 for skattepligtig omsætning i klagerens virksomhed. Skattestyrelsens har endvidere nægtet fradrag for 6.034 kr. ekskl. moms vedrørende udgiftsbilag 1279.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Vi har gennemgået det indsendte regnskabsmateriale, og har konstateret følgende:

Det er ikke samtlige udgifter, der er dokumenteret ved faktura/bilag.
Nogle af de modtaget bilag vedrører ikke [virksomhed1]/[person2]. Der er i [AP]s navn.
For pandekagevognen kan der ikke fremlægges et ført og afstemt kasseregnskab, så vi kan derfor ikke kontrollere, om omsætningen er medtaget og opgjort korrekt.
For madboden er omsætningen bogført efter bankkontoudtog. Der er kun mulighed for at betale med [finans1], og betalingen går ind på [adresse1]s konto, hvorefter der afregnes til dig, og pengene sættes ind på din konto.
Der fremgår indsættelser på din virksomheds konto (reg.nr.: [...], kontonr.: [...64]) og din private konto (reg.nr.: [...], kontonr.: [...82]), som ikke ses bogført på kontospecifikationen for omsætning.
Der er ikke redegjort for det kontante salg i pandekagevognen.

Ud fra ovenstående konstateringer er det vores opfattelse at regnskabsmaterialet er mangelfuldt. Vi har ikke haft mulighed for at kontrollere, om omsætningen er medregnet korrekt i forhold til, at der ikke kan redegøres for den kontante omsætning, samt der ikke er foretaget daglig kasseafstemning. Vi har ikke haft mulighed for at følge transaktionssporet for udgifterne, hvilket vil sige fra bilag til kontospecifikation samt fra kontospecifikation til regnskab.

Derfor mener vi ikke, at regnskabsmaterialet er egnet som grundlag for opgørelsen af det skattemæssige resultat af virksomheden. Vi tilsidesætter derfor regnskabsgrundlaget, og fastsætter grundlaget for din skat ud fra et skøn. Se skattekontrollovens § 74, stk. 2.

Ved opgørelsen af de skønnede resultater for 2018 og 2019 er der henset til det indsendte materiale, og der er lagt vægt på følgende:

Vi har godkendt udgifterne efter et skøn. Der er udelukkende godkendt fradrag for de udgifter, der er dokumenteret ved bilag/faktura. Udgifter, der er dokumenteret ved kontoudtog eller et blåt udgiftsbilag, er ikke medtaget i skønnet, idet det ikke er dokumenteret hvilken vare/ydelse, der er købt.
Vi har skønnet, at der ikke er fradrag for udgifter, hvor bilaget ikke er udstedt i dit eller virksomhedens navn. Det er derfor ikke rette omkostningsbærer, der fremgår.
Vi har ikke skønnet et fradrag for 2018 for udgifter til f.eks. mad, som ikke ses at blive solgt i din pandekagevogn. Vi har vurderet, at udgifterne anses for private ikke fradragsberettigede udgifter uden tilknytning til indtægten.
Vi har skønnet, at der godkendes fradrag for udgift til revisor i 2018, selv om vi ikke har modtaget dokumentation for udgiften. Der er fradrag for udgifter til revisorbistand i det år, hvor revisoren udfører arbejdet, og hvor regningen kan sendes. Det kan dog accepteres, at udgifter, der er afsat til færdiggørelse af årsregnskabet, trækkes fra i det indkomstår udgiften vedrører. Se juridisk vejledning, afsnit C.C.2.2.2.15.
Vi har skønnet, at der er godkendt fradrag for bilag 823, udgift til forklæde med 359,55 kr. Bilag 1121, 1164, 1165 og 1167 medtages ikke i skønnet i mangel af dokumentation. Bilag 659 udgift til kasket er ikke medtaget i skønnet, da en kasket anses for at være almindelig privat beklædningsgenstand.
Vi har ikke medtaget udgifter til repræsentation i skønnet. På udgiftsbilagene er der ikke anført hvem, der har deltaget og i hvilken anledning.
Vi har ikke medtaget udgifter til taxakørsel i skønnet. På udgiftsbilagene er der ikke anført hvor, der er kørt fra og til og i hvilken anledning.
Vi har gennemgået din private konto for indsættelser, reg.nr.: [...], kontonr.: [...82]. Der er indsættelser, som du ikke kan redegøre for. Vi har anset indsættelserne som omsætning i din virksomhed. Mange af beløbene er på 35 kr., 70 kr. m.m., og kan indikere betaling for en eller flere pandekager. Desuden har du markeret indsættelser fra venner, bekendte, ??, kontante indsættelser, leje retur, foodtruck og lån som værende private. Vi har frasorteret indsættelser fra din mor, [AP] (din ekskæreste, løn og SU. Ligeledes har vi frasorteret de indsættelser der ligger under 300 kr. fra venner og bekendte, idet vi har vurderet, at transaktionerne er almindelig brug af [finans1]. Vi har vurderet, at det er eventuelt udlæg for småfornødenheder. Du har ikke redegjort nærmere for indsættelserne, men blot anført, at det er fra mor, ven, bekendt, privat m.m. Se bilag 4.
Vi har gennemgået din erhvervsmæssige konto for indsættelser, reg.nr.: [...], kontonr.: [...64]. Der ses at være indsættelser/overførelser, som ikke er medtaget i omsætningen, som vi har medtaget i omsætningen. Se bilag 3.
Du har tidligere oplyst, at der har været minimalt kontant salg i pandekagevognen. Vi anser det ikke for at være sandsynligt, at der ikke har været kontant salg i pandekagevognen. Dog har vi vurderet, at du har en række kontante indsættelser via pengeautomater på den erhvervsmæssige konto, som er medregnet i bogføringen på kontospecifikationen for omsætningen. Vi har vurderet, at disse indsættelser er kontantsalg i pandekagevognen, og er medtaget i skønnet af omsætningen. Desuden er er en række kontante indsættelser via pengeautomat på din private konto, som du ikke kan redegøre for, men som vi har betragtet som skattepligtig indkomst og for omsætning i din virksomhed.

Ud fra det indsendte materiale har vi udarbejdet nye regnskaber, og vi har skønnet resultater af selvstændig virksomhed til 43.133 kr. for 2018 (se bilag 1) og til 476.231 kr. for 2019 (se bilag 2). Beløbene er skattepligtige. Se statsskatteloven § 4 og 6.

Skønnene er foretaget på baggrund af ovenstående oplysninger, da vi mener, at det giver et mere sikkert grundlag. Se skattekontrollovens § 74, stk. 3.

1.5. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse til din mail af 5. november 2021

Indsættelser i 2018 og 2019

(...)

Øvrige indsættelser du har redegjort for, men som fortsat anses for skattepligtig indkomst, se redegørelsen nedenfor.

(Tabeller udeladt)

(...)

Nr. 7

Overførsel fra [KA]. Det er blot oplyst, at det er fra ven privat. Der er ikke dokumenteret eller redegjort for, hvorfor beløbet overføres til din konto. I regnskabet for 2018 er der i balancen opført en gæld (tilgodehavende) til [KA] på 10.000 kr.

Såfremt det er tilbagebetaling af lån du har ydet til [KA], er der ikke indsendt lånedokumenter, rente- og afdragsvilkår m.m. fremgår. Endvidere ses det umiddelbart ikke af dine bankkontoudtog, at du har overført beløb til [KA].

Da vi ikke har modtaget låneaftalerne, anser vi derfor ikke lånene for fyldestgørende dokumenteret. Efter en samlet vurdering af disse forhold mener vi ikke, at din forklaring støttes af objektive omstændigheder, og vi mener derfor ikke, at det er bevist, at der er tale om reelle gældsforhold.

Nr. 8

[finans1] indsættelser fra forskellige personer, hvor der i forklaringen er anført fra ven privat. Det er ikke dokumenteret eller redegjort for, hvorfor beløbene indsættes på din konto. Vi har ikke modtaget nogen form for dokumentation eller redegørelse for, hvad beløbene omhandler. Vi har tidligere oplyst til dig, at vi behøvede en nærmere en redegørelse for, i hvilken sammenhæng beløbene er overført. Vi har vurderet, at beløbene er skattepligtige indtægter, som ikke stammer fra allerede beskattede eller skattefrie midler. Se statsskatteloven § 4.

(...)

Nr. 10

Overførsel fra [KRJ]. Der er i skemaet blot oplyst privat fra [KRJ]. Det er i mailen oplyst, at beløbet på 10.000 kr. er i en størrelsesorden, hvor det giver sig selv, at der ikke er tale om salg af pandekager. Det er ikke dokumenteret eller redegjort for, hvorfor beløbene indsættes på din konto.

(...)

Nr. 13

Overførsel fra [MB]. Det er oplyst, at det er lån fra ven til ferie på Jamaica.

Der er ikke indsendt lånedokumenter, som kan dokumentere at der foreligger et lån.

Optaget lån / ydet lån

Du har i din redegørelse oplyst, at du har lånt penge af private långivere, og at du har lånt penge ud. Der er ikke indsendt lånedokumenter med blandt andet rente- og afdragsvilkår.

Da vi ikke har modtaget låneaftalerne, anser vi derfor ikke lånene for fyldestgørende dokumenteret. Efter en samlet vurdering af disse forhold mener vi ikke, at din forklaring støttes af objektive omstændigheder, og vi mener derfor ikke, at det er bevist, at der er tale om reelle gældsforhold.

Vi har derfor vurderet, at beløbene er skattepligtige indtægter, som ikke stammer fra allerede beskattede eller skattefrie midler. Se statsskatteloven § 4.

Indsættelser fra venner / bekendte

Vi har ikke modtaget nogen form for dokumentation eller redegørelse for, hvad beløbene omhandler. Vi har tidligere oplyst til dig, at vi behøvede en nærmere en redegørelse for, i hvilken sammenhæng beløbene er overført. Vi har vurderet, at beløbene er skattepligtige indtægter, som ikke stammer fra allerede beskattede eller skattefrie midler. Se statsskatteloven § 4.

(...)

Udgifter i 2019

(...)

Vedligeholdelse

(...)

Bilag 1502 og 1279 kan fortsat ikke godkendes, da bilagene ikke er udstedt i dit eller din virksomheds navn. Bilagene kan derfor ikke godkendes, da du ikke anses for at være rette omkostningsbærer, og udgiften ikke ses at vedrøre dig eller din virksomhed.

Vedrørende bilag 1279 oplyses det, at det er en udgift til [virksomhed4], som er betalt af [person1]. Endvidere oplyses det, at du og [person1] delte lejemålet mellem jer på det tidspunkt, og at det var forskelligt, hvem der betalte regningen.

På fakturaen fremgår det, at varen/ydelsen er udført den 2. september 2019. Det vil sige 1 dag efter du overtager lejemålet. Da det er en rykker for betalingen, fremgår det ikke, hvilken ydelse/vare der er udført eller hvor på ejendommen det er udført.

Ifølge lejekontrakten, som tidligere er indsendt, fremgår det, at [virksomhed1] er lejer. Endvidere fremgår det af punkt 6.1 i lejekontrakten, at lejemålet overtages i nyistandsat og i indflytningsklar stand. Beløbet ses ikke at være hævet fra din konto.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Skattestyrelsens bemærkninger til klagers synspunkter:

Nr. 7

I afgørelse af 7. december 2021 har Skattestyrelsen anført følgende:

(...)

Af bilag 87 fremgår det, at indsættelser fra [KA] er opgjort til 1.000 kr. for indkomståret 2018 og 6.500 kr. for indkomståret 2019. Beløbene er opgjort som en samlet sum sammen med de øvrige indsættelser på den private konto. Se bilag 87.

Der er indsat følgende beløb:

DATO

BELØB

06.03.2018

1.000 kr.

02.07.2019

1.500 kr.

10.07.2019

3.000 kr.

03.12.2019

2.000 kr.

I alt

7.500 kr.

Klager omtaler, at Skattestyrelsen når frem til 10.000 kr.

Dette er ikke korrekt. Skattestyrelsen oplyser i afgørelsen af 7. december 2021, at der i regnskabet er opført en gæld til [KA] i balancen for 2018. Klager må have misforstået

Nr. 13

Der er i klagen indsendt en erklæring fra [MB] om, at der er indsat 5.000 kr. den 30. november 2019 til [person2] ferie på Jamaica. Pengene er tilbagebetalt kontant.

Skattestyrelsen har i sagsbehandlingen indkaldt diverse redegørelser og lånedokumenter. Det har blot været oplyst, at det er fra en ven til ferie på Jamaica.

En efterfølgende udarbejdet låneerklæring anses ikke for fyldestgørende dokumentation. Der er lagt vægt på, at der ikke er anført aftale om tilbagebetaling, erklæringen er underskrevet den 27. februar 2022 samt at der ikke er dokumentation for tilbagebetaling af lånet.

Bilag 1279

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan imødekommes fradrag for udgiften. Der er ikke fremført nye yderligere oplysninger, som kan begrunde en ændring.

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelserne nedsættes til 0 kr. for indkomstårene 2018 og 2019, samt at der skal indrømmes fradrag for udgiftsbilag 1279 med 6.034 kr. ekskl. moms.

Klageren har til støtte herfor bl.a. anført følgende:

Klage til skatteankestyrelsen

De omhandlende punkter som ønskes, at tage udgangspunkt i og indgive en klage omhandler indsættelser i 2018 og 2019 på privat og erhvervsmæssig konto samt klage over bilag 1279. Formålet med klage, er at få skat til at revidere de klagepunkter som henvendelsen er rettet imod.

Indsættelser på privat konto i 2018/2019:

Nr. 7

Opgørelsen fra skat på nr. 7 omhandlende gæld til [KA] anses til at være 7.500kr. og ikke 10.000kr, hvad skat er kommet frem til. Ifølge indsættelserne til 2018/2019 gir dette 7.500kr. Ydermere bekræftes det i det vedhæftede dokument at [KA] og [person2] har indgået en privat gældsaftale som er blevet tilbagebetalt.

(Billede undladt)

(...)

Nr. 8

Erklæring fra [SK]

(Billede undladt)

(...)

Nr. 10

Erklæring fra [KRJ]

(Billede undladt)

(...)

Nr. 13

(Billede undladt)

(...)

Bilag 1279

Vedrørende bilag 1279 som figurerer i 2019 under vedligeholdelse på 9427, 50 kr. til VVS’eren [virksomhed4] har jeg dokumenter, som støtter og underbygger min klage.

Jeg antager vi, at problemet for SKAT er, at modtageradresse er [person1]. Det forholder sig sådan, at [person2] og [person1] deler lejemålet mellem dem på det tidspunkt. Det var lidt forskelligt hvem af de 2 der betalte regningerne for vedligeholdelse af erhvervslejemålet. Men i dette tilfælde, betalte [person2] via firmaet regningen. Andre gange var det [person1] der betalte. Ydelsen er udført på ejendommen som fremgår klart af i billede dokumentationen og yderligere konfirmation fra ejendommen om, at vedligeholde og udbedring er foretaget og hævet på [virksomhed1]’s konto. Se vedhæftet fil, hvor ejendommen bekræfter og kontoudtog fremkommer.

(Billede undladt)

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen omhandler, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har anset indsætninger fra [KA], fra ”ven privat”, [KRJ] og fra [MB] på henholdsvis 6.920 kr. ekskl. moms og 40.917 kr. ekskl. moms i indkomstårene 2018 og 2019 som omsætning i klagerens virksomhed, samt om klagerens virksomhed har ret til fradrag for udgiftsbilag 1279.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Det følger af statsskattelovens § 6, at der ved beregningen af den skattepligtige indkomst kan fradrages driftsomkostninger, dvs. omkostninger der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 (lov nr. 1535 af 19. december 2017).

Det følger af dagældende skattekontrollovs § 74, stk. 1 og 2:

”Stk 1. Har en skattepligtig omfattet af § 5 ikke rettidigt givet told- og skatteforvaltningen oplysninger efter § 2, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt.

Stk. 2. Ud over de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt, hvis den skattepligtige ved oplysningsfristens udløb ikke har givet forvaltningen oplysninger som nævnt i § 2, som kan danne grundlag for skatteansættelsen. (...).

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.H.

Der stilles samme dokumentationskrav til private dispositioner af betydning for privatforbruget som til erhvervsmæssige dispositioner. Således kræves det normalt, at lån, der påstås optaget og medgået til dækning af privatforbrug, er dokumenteret ved gældsbreve, som er udstedt i umiddelbar forbindelse med lånoptagelsen. Endvidere kræves det normalt, at modtagelsen af beløbet er underbygget af overførsler fra/til pengeinstitut samt vekselbilag vedrørende kontant indførte pengebeholdninger i udenlandsk valuta. Der kan henvises til afgørelserne refereret i SKM2011.208.HR, SKM2013.363.BR og SKM2016.70.BR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at skønne over klagerens skattepligtige indkomst. Retten finder endvidere, at Skatteankestyrelsen har været berettiget til at anse indsætningerne som yderligere omsætning i klagerens virksomhed.

Retten har lagt vægt på, at klageren ikke har selvangivet fyldestgørende, idet der fremgår yderligere omsætning i klagerens virksomhed af de fremlagte bankkontoudtog. Retten har endvidere lagt vægt på, at der blandt andet er tale om udokumenterede [finans1] indsættelser, herunder at klageren har modtaget betaling via [finans1] i virksomheden.

Retten finder, at klageren ikke har dokumenteret, at de af Skattestyrelsen medtagne indsætninger ikke skal indgå i klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2018 og 2019. Retten finder endvidere, at klageren ikke har godtgjort, at indsætningerne stammer fra allerede beskattede midler.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at de fremlagte erklæringer fra klagerens venner omkring låneforholdene er udarbejdet efterfølgende og til brug for behandlingen af klagerens skattesag. Der er endvidere lagt vægt på, at pengestrømmen fra långiveren til klageren ikke kan følges.

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående, at klageren er skattepligtig af de påklagede indsættelser.

Retten finder endvidere, at klageren ikke har ret til fradrag for udgiftsbilag 1279. Retten har lagt vægt på, at bilaget er udstedt til en anden end klageren. Retten har endvidere lagt vægt på, at det fremlagte udgiftsbilag er en rykker for betaling, hvoraf der ikke fremgår, hvilken ydelse eller varer der er købt, eller hvor på ejendommen det er udført.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse.