Kendelse af 07-12-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-01-2024

Journalnr. 22-0016450

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2018

Forhøjelse af overskud

1.941.577 kr.

Hjemvisning

Stadfæstelse

Indkomståret 2019

Forhøjelse af overskud

1.188.229 kr.

Hjemvisning

Stadfæstelse

Overskud i virksomhedsskatteordningen

0 kr.

Hjemvisning

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klageren i indkomstårene 2018 og 2019 var registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er registreret under branchekoden ”811000 Kombinerede serviceydelser”.

Klageren har selvangivet et underskud i virksomheden på 27.577 kr. i indkomståret 2018 og et overskud i virksomheden på 357.771 kr. i indkomståret 2019.

Klageren har i indkomståret 2019 tilmeldt sig virksomhedsskatteordningen og indberettet årets resultat på 357.771 kr. som indkomst til virksomhedsbeskatning.

Skattestyrelsen har indhentet kontoudtog fra klagerens bank og pengeinstitutter for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019 for bl.a. følgende konti:

[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...21]
[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...13]
[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...05]
[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...27]
[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...79]

Det fremgår af Skattestyrelsens bilag 1 til den påklagede afgørelse, at der på klagerens bankkonti i [finans1] har været 144 indsætninger på i alt 3.196.803,62 kr. inkl. moms i indkomståret 2018. Indsætningerne fremgår blandt andet med posteringsteksterne ”[virksomhed2] APS 1152”, ”[x1]”, ”FAKT 1159 (PB)”, ”[virksomhed3] A/S”, ”[virksomhed4]”, ”[x2]” eller er MobilePay indsætninger. Indsætningerne er på mellem 20 kr. og 154.000 kr.

Det fremgår endvidere af Skattestyrelsens bilag 1 til den påklagede afgørelse, at der på klagerens bankkonti i [finans1] har været 146 indsætninger på i alt 3.779.487,70 kr. inkl. moms i indkomståret 2019. Indsætningerne fremgår blandt andet med posteringsteksterne ”[virksomhed2] APS 1204”, ”FAKTURA 1203”, ”OVERFØRSEL”, ”[x3]” eller er MobilePay indsætninger. Indsætningerne er på mellem 10 kr. og 163.429,10 kr.

Skattestyrelsen har opgjort omsætningen uden moms til henholdsvis 2.557.443 kr. og 3.023.590 kr. i indkomstårene 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har skønnet fradragsberettigede udgifter til 10 % af omsætningen uden moms, svarende til 255.744 kr. i indkomståret 2018 og 302.359 kr. i indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har endvidere skønnet et mindre beløb på 5.000 kr. pr. år, som vurderes at kunne dække udgifter uden moms til blandt andet gebyrer og porto.

Skattestyrelsen har ud fra ovenstående opgjort virksomhedens resultat til 1.914.000 kr. i indkomståret 2018 og 1.546.000 kr. i indkomståret 2019.

Det fremgår af klagerens R75, at der er angivet A-indkomst fra [virksomhed1] på 382.398 kr. for indkomståret 2018 og 1.169.854 kr. for indkomståret 2019.

Klagerens repræsentant har den 8. juni 2023 fremsendt regnskabsmateriale i form af saldobalance for indkomståret 2018, årsrapport for indkomståret 2019, opgørelse af virksomhedens skattepligtige indkomst for indkomståret 2019, opgørelse af indskudskonto ved indtræden samt kapitalafkastgrundlag, udskrift vedrørende virksomhedsordningen og udskrift til brug for selvangivelse.

Det fremgår af den fremlagte saldobalance, at der i indkomståret 2018 var en omsætning på 1.566.683 kr., direkte omkostninger på 669.049,23 kr., lønninger på 411.044,02 kr., salgs- og rejseomkostninger på 5.159,70 kr., udgifter til autodrift på 484.392,28 kr., lokaleomkostninger på 1.078,23 kr., administrationsomkostninger på 23.143,79 kr. og renteudgifter på 392,74 kr., svarende til et årsresultat på -27.576,90 kr.

Det fremgår af den fremlagte årsrapport for indkomståret 2019, at der var en nettoomsætning på 2.809.486 kr., et vareforbrug på 449.760 kr., lokaleomkostninger på 4.242 kr., salgs- og distributionsomkostninger på 15.747 kr., administrationsomkostninger på 63.422 kr., udgifter til autodrift på 722.059 kr., personaleomkostninger på 1.177.447 kr., udgifter til af- og nedskrivning af materielle og immaterielle anlægsaktiver på 18.964 kr. og finansielle omkostninger på 74 kr., svarende til et årsresultat på 357.771 kr.

Klagerens repræsentant har den 15. oktober 2023 fremsendt nyt materiale til sagen i form af udgiftsbilag.

Repræsentanten har fremlagt 55 udgiftsbilag vedrørende indkomståret 2018. Der er blandt andet fremlagt udgiftsbilag fra [virksomhed5] A/S, [virksomhed6] A/S, [virksomhed3] A/S, [virksomhed7] og [virksomhed8] A/S. Der er fremlagt udgiftsbilag for sammenlagt 770.978,05 kr. ekskl. moms, og disse er blandt andet fordelt på posterne direkte omkostninger, udgifter til autodrift og administrationsomkostninger.

Repræsentanten har fremlagt 36 udgiftsbilag vedrørende indkomståret 2019. Der er blandt andet fremlagt udgiftsbilag fra [virksomhed5] A/S, [virksomhed6] A/S, [virksomhed3] A/S, [virksomhed8] A/S og [virksomhed9]. Der er fremlagt udgiftsbilag for sammenlagt 293.001,66 kr. ekskl. moms, og disse er blandt andet fordelt på posterne direkte omkostninger, udgifter til autodrift og administrationsomkostninger.

Der er blandt andet fremlagt slutseddel fra [virksomhed10], udstedt til [virksomhed1] på 60.000 kr. ekskl. moms vedrørende køb af en Mercedes Sprinter. Slutsedlen er ikke underskrevet af køber eller sælger og er ligeledes ikke dateret.

Der er fremlagt fakturaer udstedt af [virksomhed7] for samlet 580.578,05 kr. ekskl. moms for indkomståret 2018.

Der er blandt andet fremlagt faktura udstedt af [virksomhed7], hvor der er anført CVR-nr. [...2]. Fakturaen er udstedt den 26. maj 2018, og der er tale om salg af en kassevogn, en Renault Traffic 1.6 120d til 152.000 kr. ekskl. moms.

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at CVR-nr. [...2] er tilknyttet selskabet [virksomhed11] ApS. Selskabet har status af opløst efter konkurs med ophørsdato den 10. december 2019. Det fremgår af CVR, at der er foretaget en registrering den 17. marts 2018, hvor det fremgår, at der er afsagt konkursdekret den 15. marts 2018. Sidste registrering omkring ansatte i selskabet er for perioden 1. kvartal 2018, hvor det fremgår, at der er 0 medarbejdere i selskabet.

Det fremgår endvidere af CVR, at [virksomhed11] ApS er registreret med p-enhed [virksomhed7], registreret med p-nummer [...], ligeledes med ophørsdato den 10. december 2019.

Der er endvidere fremlagt faktura udstedt af [virksomhed7] den 9. juli 2018 på 40.000 kr. ekskl. moms med fakturanummer 100282. Det fremgår af fakturaen, at det er vedrørende ferieafløsere, distribution i kølebil og p-billet.

Det fremgår af klagerens bankkontoudtog for kontonr. [...][...13], at der den 8. juli 2018 er betalt 50.000 kr. med posteringsteksten ”[virksomhed7] juli”.

Der er fremlagt faktura udstedt af [virksomhed7] den 4. marts 2018 på 40.000,05 kr. ekskl. moms. Det fremgår af fakturaen, at det er vedrørende leje af chauffør og 8 pallers lift køle-bil leje med fakturanummer 100267.

Det fremgår af klagerens bankkontoudtog for kontonr. [...][...13], at der den 2. marts 2018 er betalt 50.000 kr. med posteringsteksten ”Faktura 100267”.

Der er fremlagte fakturaer med fakturanumrene 100295, 100290, 100281, 100820, 100278, 100277, 100276 og 10375 udstedt af [virksomhed7]. Der ses ved gennemgang af klagerens bankkontoudtog for kontonummer [...][...27], [...][...05], [...][...13], [...][...21], [...][...48] og [...][...79] for indkomståret 2018 ikke at være afholdt tilsvarende udgifter fra klagerens bankkonto.

Af den fremlagte faktura med fakturanummer 100277 fremgår, at der er tale om leje af kasse vogn med beskrivelsen ”Alm. kasse vogn”. Af den fremlagte faktura med fakturanummer 100276 fremgår, at der er tale om distribution med beskrivelsen ”Kørsel af rengørings artikler” og ”P-udlæg”.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 1.941.577 kr. i indkomståret 2018 og med 1.188.229 kr. i indkomståret 2019

Skattestyrelsen har endvidere ikke godkendt anvendelse af virksomhedsskatteordningen i indkomståret 2019 og dermed nedsat det angivne opsparede overskud i virksomhedsskatteordningen til 0 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2. Skattemæssigt resultat virksomhed 2018.

(...)

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du har ikke indsendt regnskabsmateriale og skatteregnskab som anmodet. Skattestyrelsen vil derfor ansætte resultat af virksomhed skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74 for 2018 og 2019. Ved skønnet vil Skattestyrelsen hense til nærværende sagsfremstillings pkt. 1, de indberettede oplysninger om løn, den manglende adskillelse mellem private og erhvervsmæssige udgifter, og oplysning om branche. I skønnet vil endvidere indgå et mindre beløb som vurderes at kunne dække udgifter uden moms som f.eks. gebyrer og porto. Det bemærkes, at der på kontoudtoget fremgår oplysninger om bøder samt en beslaglæggelse af politi, men disse udgifter er ikke fradragsberettigede jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, da disse udgifter ikke anses for normale driftsudgifter, der henvises til DJV afsnit C.C.2.2.2.17

2018

I bilag 1 har Skattestyrelsen opgjort omsætning uden moms til 2.557.443 kr., og vil i det skattemæssige skøn ligge dette beløb til grund. Det bemærkes, at der momsmæssigt ikke er foretaget ændringer for 1. halvår 2018, da perioden momsmæssigt er forældet, men skattemæssigt er forældelse ikke indtrådt. Forskel i lønudgifterne mellem 2018 og 2019 kan skyldes brug af fremmed arbejde, men dette er ikke dokumenteret.

Omsætning

2.557.443

Udgifter ansat til 10 % af omsætningen

255.744

Lønudgifter jf. indberetningen

382.398

Øvrige udgifter ej momsbaseret

5.000

I alt

1.914.301

Afrundet til

1.914.000

2019

Der henvises til bilag 1 for opgørelsen af omsætningen

Omsætning

3.023.590

Udgifter ansat til 10 % af omsætningen

302.359

Lønudgifter jf. indberetningen

1.169.854

Øvrige udgifter ej momsbaseret

5.000

I alt

1.546.377

Afrundet til

1.546.000

Ovenstående resultater er skattepligtige jf. statsskattelovens § 4.

3. Virksomhedsskatteordningen 2019.

(...)

3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du har ikke fremlagt regnskab eller bilag, og adskillelsen mellem virksomheds økonomi og privat økonomi er ikke tydeliggjort. Skattestyrelsen anser på baggrund af foranstående ikke betingelserne jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1 som værende opfyldt. Der henses også til SKM 2010.277.

Resultat af virksomhed skal således for indkomståret 2019 opgøres uden anvendelse af virksomhedsskatteordningen, og der er ikke mulighed for at opspare overskud jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 2

Bemærk, at du ikke har tilmeldt dig virksomhedsskatteordningen for 2020, og derfor har modtaget en årsopgørelse, hvor opsparet overskud for 2019 er beskattet. Som en følge af ovenstående, vil 2020 bliver korrigeret.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Skattestyrelsen bemærker, at der i klagen oplyses, at ”vedlagt denne klage er regnskabsmateriale der stemmer præcis til det oplyste”. Skattestyrelsen har efter henvendelse til Skatteankestyrelsen konstateret, at klager ikke har indsendt det nævnte regnskabsmateriale.

I klagen nævnes, at ”[person1] har ved siden af sin personlige virksomhed lønnet arbejde, hvor lønindkomsten for 2018 udgør 382.398 kr. og 1.169.854 kr. for 2019”. Ud fra indberetninger på R75 bemærker Skattestyrelsen, at lønindberetninger for 2018 udgør 621.076 kr. + 8.192 kr. (honorar) og for 2019 i alt 805.859 kr. Det fremgår ikke, hvorledes beløbene i klagen fremkommer.

Der ses ikke i klagen at være fremkommet nye oplysninger der giver anledning til ændring af de skønsmæssige ansættelser. Skattestyrelsen henviser til sagsfremstillingen i afgørelsen. Det skal supplerende bemærkes, at virksomheden for 2016 og 2017 ligeledes blev ansat skønsmæssige af Skattestyrelsen, da regnskabsmaterialet ikke blev indsendt. Afgørelsen for 2016 og 2017 blev ikke påklaget.

(...)”

Skattestyrelsen har den 13. juni 2023 fremsendt følgende bemærkninger til det af repræsentanten fremsendte materiale:

”(...)

Skattestyrelsen har følgende bemærkninger til det fremsendte:

2018.

Klager fremlægger saldobalance, hvilket ikke anses for fyldestgørende regnskabsmateriale. Det bemærkes, at omsætningen på saldobalancen oplyses til 1.566.683 kr. ex. moms. Skattestyrelsen har opgjort beløbet til 2.557.443 kr. ex. moms jf. bilag 1 til afgørelsen. Klager har ikke dokumenteret og redegjort for denne forskel, og det bemærkes, at Skattestyrelsen opgør beløbet ud fra de faktiske indsætninger på bankkontiene. Udgifterne på saldobalancen er ikke dokumenteret. Revisors bistand, jf. indberetningen til Skattestyrelsen, er angivet til ”andet”.

2019.

Der er modtaget ikke revideret regnskab samt opgørelser over virksomhedsskatteordningen. Det bemærkes, at resultatet i årsrapporten er opgjort efter årsregnskabslovens bestemmelser, men resultatet herfra er overført til det skattemæssige resultat uden korrektion for eventuelle forskelle. Både posterne vareforbrug samt autodrift fremstår i regnskabet uden note eller specifikation uagtet disse udgør større beløb modsat note for administrationsudgifter samt personale, hvor sidst nævnte væsentligt udgøres af indberetningen af løn foretaget til Skattestyrelsen

Omsætningen er opgjort i regnskabet til 2.809.489 kr. ex. moms, mens Skattestyrelsen på bilag 1 til afgørelsen, har opgjort omsætningen til 3.023.590 kr. ex. moms. Revisors bistand, jf. indberetningen til Skattestyrelsen, er angivet til ”assistance med regnskabsopstilling”.

For begge år gælder, at der i begrænset omfang er foretaget revisionshandlinger, og der ikke er fremlagt dokumentation for udgifterne. Ligeledes har klager ikke dokumenteret omsætningen og indsætningerne opgjort af Skattestyrelsen.

Der henvises i øvrigt til Skattestyrelsens tidligere udtalelse af 25. februar 2022.

(...)”

Skattestyrelsen har den 24. oktober 2023 fremsendt følgende bemærkninger til det af repræsentanten fremsendte materiale:

”(...)

Repræsentanten har til Skatteankestyrelsen indsendt 3 filer indeholdende:

Fil 1 – Diverse regninger, som repræsentanten oplyser vedrører 2018. (55 sider)
Fil 2 – Diverse regninger, som repræsentanten oplyser vedrører 2018. (5 sider)
Fil 3 – Diverse regninger, som repræsentanten oplyser vedrører 2019. (45 sider)

For ovenstående sider bemærker Skattestyrelsen, at der ikke fremgår bilagsnummer på nogen af disse regninger, og der ikke er kontospecifikationer eller sammentællinger.

Vi har følgende kommentar til de nye oplysninger, som ikke står i den tidligere fremsendte sagsfremstilling af 25. februar 2022 samt den supplerende sagsfremstilling af 13. juni 2023.

Skattestyrelsen har på vedhæftede bilag 1 og 2 opstillet de modtagne regninger/bilag fra repræsentanten og opdelt udgifterne i beløbene: nettobeløb, moms og i alt. Der er foretaget sammentælling af beløbene.

Skattestyrelsen har i begrænset omfang gennemgået bilagene fra repræsentanten. Skattestyrelsen bemærker, at der er f.eks. indgår udgift til el for egen lejlighed i bilagene. Skattestyrelsen baggrund for den begrænsede gennemgang følger af nedenstående forklaring fordelt på årene 2018 og 2019.

2018

Det bemærkes, at Skattestyrelsen alene har foretaget rettelse af momsperioden fra 1. juli 2018 til 31. december 2018. I opstilling på bilag 1 er foretaget opdeling i momsperioderne.

For bilagene udstedt af [virksomhed7] ApS bemærker Skattestyrelsen følgende:

Cvr. [...2] ([virksomhed11] ApS)

I de modtagne bilag fra repræsentanten er flere fakturaer angivet som udstedt af [virksomhed7] ApS, cvr. [...2]. Af CVR-registeret fremgår det, at CVR-nr. [...2] tilhørte selskabet [virksomhed11] ApS, som var under konkurs fra 15. marts 2018, og endeligt opløst den 10. december 2019. Som selskabets formål var anført at drive virksomhed med fitnessudstyr og fitnesskonsultationer samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Hovedbranchen er oplyst til 931300: Fitnesscentre. Som bibrancher er oplyst 32000: Andre post- og kurertjenester, 920000: Lotteri- og anden spillevirksomhed, samt 811000: Kombinerede serviceydelser.

Udsteder af fakturaerne har ikke været registreret med navnet [virksomhed7] ApS. Selskabet var registreret for indeholdelse af A-skat og am-bidrag samt moms, men pligterne ophørte den 15. marts 2018 i forbindelse med konkursen. Selskabets aktivitet er ophørt pr. 15. marts 2018, og sidste afregning af moms er 1. kvartal 2018.

Skattestyrelsen anser ikke bilagene angivet som udstedt af [virksomhed7] ApS for at dække over realiteter eller, at der er sket levering af ydelser. Ved vurderingen er henset til, at:

Fakturaerne er i overvejende grad udstedt efter konkursen af [virksomhed11] ApS.
[virksomhed11] ApS har ikke afregnet den påførte salgsmoms.
Ved gennemgang af bankkontoen tilhørende [virksomhed1] kan fakturabeløbene ikke umiddelbart genfindes, og betalingen af fakturaerne anses som følge heraf som tvivlsom. Alene faktura 100267 udstedt den 4. marts 2018 kan muligvis genfindes på bankkontoen som en postering foretaget den 2. marts 2018. Det bemærkes, at betaling finder sted før udstedelse af fakturaen og konkursen af [virksomhed11] ApS.

Af Skattestyrelsens bilag 1 fremgår det, at såfremt der bortses fra fakturaerne udstedt af [virksomhed7] ApS, udgør årets udgifter uden moms 190.400 kr. og købsmomsen 23.032 kr. for perioden 01.07.2018 til 31.12.2018. Begge beløb kan rummes i Skattestyrelsens udøvede skøn over udgifterne i afgørelsen af 19. november 2021.

På baggrund af ovenstående giver de indsendte bilag ikke anledning til ændringer af Skattestyrelsens udøvede skøn i afgørelsen af 19. november 2021.

2019

Som det fremgår af bilag 2, overstiger de modtagne bilag ikke de skønnede beløb for købsmoms og skattemæssige udgifter udøvet af Skattestyrelsen. Skattestyrelsen kommenterer derfor ikke yderligere på disse bilag, da bilagene ikke giver anledning til ændring af de udøvede skøn i afgørelsen af 19. november 2019.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har principalt nedlagt påstand om, at klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2018 og 2019 hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen, subsidiært om, at klagerens skattepligtige indkomst for 2018 nedsættes med 1.941.577 kr. og for 2019 nedsættes med 1.188.229 kr.

Klagerens repræsentant har bl.a. anført følgende til støtte herfor:

”(...)

ANBRINGNINGER

[person1] har overholdt skattekontrollovens § 2 stk. 1 og oplyst sin skattepligtige indkomst for både 2018 og 2019.

[person1] har ligeledes på vegne af sin økonomiske virksomhed indberettet moms som han burde.

Både oplysning om den skattepligtig indkomst samt momstilsvar for begge indkomstår findes i løbende og afstemt bogholderi og regnskab er opfylder kravene i bogføringsloven og lever op til mindstekravsbekendtgørelsen.

Vedlagt denne klage er regnskabsmateriale der stemmer præcis til det oplyste.

Skattestyrelsen har sammenlagt alle [person1]s bankkonti, både privat og erhverv og forhøjet både [person1]s skattepligtige indkomst og momstilsvar for 2018 og 2019. Selv indbetalinger på 10 kr. gennem mobile pay, der utvivlsomt udstråler privat transaktion, har skattestyrelsen både beregnet salgsmoms og forhøjet indkomsten.

Skattestyrelsen skriver i afgørelsen af 19. november under afsnittet for Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse, at [person1] ikke har adskilt private og erhvervsmæssige udgifter, hvilket faktuelt er forkert.

Ifølge det fremsendte regnskabsmateriale herunder kontospecifikationer for alle regnskabskonti, er det bevist at der netop er adskillelse mellem privat og erhvervsmæssige transaktioner.

[person1] har ved siden af sin personlige virksomhed lønnet arbejde, hvor lønindkomsten for 2018 udgør 382.398 kr. og 1.169.854 kr. for 2019.

Skattestyrelsen har ikke taget højde for udbetalinger på mobilepay eller anden form for overførsler der kan begrunde efterfølgende indsætninger og indbetalinger via mobilepay på [person1]s private konti. En sådan væsentlig årlig indkomst ved siden af den selvstændige erhvervsmæssige virksomhed må alt andet lige betyde at der er mulighed for private hævninger i form af forbrug og udlæg på vegne af venner og familie.

Det er grotesk og helt udenfor retssikkerhedens område, at Skattemyndighederne ikke lægger en samlet vurdering til grund, men blindt forhøjer for alle indsætninger i hele perioden.

Det svarer til, at et udlæg mellem venner eller familie, kan beskattes uendeligt antal gange, selvom midlerne oprindeligt allerede var beskattet.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres helt overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at gennemføre en skønsmæssig forhøjelse af [person1]s skatte- og momsansættelser for indkomstårene 2018 og 2019.

Det gøres i den forbindelse gældende, at [person1] er blevet beskattet af sin erhvervsmæssige aktivitet i henhold til gældende lovgivning og indsættelser på andre konti stammer enten fra skattefrie indtægter eller allerede beskattede midler.

Det gøres gældende, at de skønsmæssige forhøjelser derfor er bygget på et forkert grundlag.

Endelig gøres det gældende, at skattemyndighedernes skønsresultat er åbenbart urimeligt.

Det forekommer usagligt og vilkårligt, at alle indsættelser på alle bankkonti forsøges beskattet og momsløftet.

(...)”

Klagerens repræsentant har udtalt sig på et møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler.


Repræsentanten oplyste, at han havde bogført og lavet specifikationer for klageren. Repræsentanten erkendte, at der kunne være fejl i det indsendte skatteregnskab, da det måske var gået lidt hurtigt med at få det lavet, men han mente, at denne fejl ikke var væsentlig, og at der derfor ikke var grundlag for at tilsidesætte hele regnskabet.

Repræsentanten forklarede, at han havde kigget i arkivet og havde fundet mange underliggende bilag til omsætningen og en del underliggende bilag vedrørende udgifter.

Det blev aftalt, at repræsentanten fremsendte de fundne bilag samt bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 1.941.577 kr. i indkomståret 2018 og med 1.188.229 kr. i indkomståret 2019 på baggrund af bankkontoudtog.

Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen med rette ikke har godkendt anvendelse af virksomhedsskatteordningen og dermed fastsat overskud for indkomståret 2019 i virksomhedsskatteordningen til 0 kr.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.H.

Erhvervsdrivende, der fører regnskab, har pligt til efter anmodning fra told- og skatteforvaltningen at indsende deres regnskabsmateriale med bilag såvel for tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for kontrollen af den pågældendes skatteansættelser, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 53, stk. 1 (lov nr. 1535 af 19. december 2017).

Det fremgår endvidere af dagældende skattekontrollovs § 53, stk. 3, at efterkommer den erhvervsdrivende ikke en anmodning efter stk. 1 inden den frist, der er fastsat i anmodningen, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse efter § 74.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Dette fremgår gældende skattekontrollovs § 74, jf. § 6, stk. 3.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Det fremgår af dagældende virksomhedsskattelovs § 1 (lovbekendtgørelse nr. 1359 af 9. december 2019), at skattepligtige personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, kan anvende virksomhedsskatteordningen.

Det følger af dagældende virksomhedsskattelovs § 2, stk. 1, at det er en betingelse for anvendelse af virksomhedsskatteordningen, at den skattepligtige udarbejder et selvstændigt regnskab for virksomheden, som opfylder bogføringslovens krav. Herudover skal bogføringen tilrettelægges således, at der regnskabsmæssigt sker en opdeling af den skattepligtiges samlede økonomi i en virksomhedsøkonomi og en privatøkonomi.

Det følger endvidere af dagældende virksomhedsskattelovs § 15 b, at ophører den skattepligtige med at anvende virksomhedsordningen, skal indestående på konto for opsparet overskud med tillæg af den hertil svarende virksomhedsskat medregnes til den personlig indkomst, jf. § 10, stk. 3, i indkomståret efter det indkomstår, hvor den skattepligtige senest har anvendt virksomhedsordningen.

Det fremgår endvidere af byrettens dom af 30. marts 2020, offentliggjort i SKM2010.277.BR, at en skatteyders manglende opfyldelse af regnskabskravene i et tidligere indkomstår indebar, at skatteyderen måtte anses for ophørt med at anvende virksomhedsordningen, hvorfor ophørsbeskatningen efter virksomhedsskattelovens § 15 b, stk. 1, var berettiget.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Overskud af virksomhed

Klageren har selvangivet resultat af virksomhed i indkomståret 2018 på -27.577 kr. og i indkomståret 2019 på 357.771 kr.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at skønne over klagerens omsætning i virksomheden. Retten har lagt vægt på, at klageren ikke på anmodning fra Skattestyrelsen har fremsendt det efterspurgte regnskabsmateriale.

Det fremgår af klagerens bankkonti i [finans1], at der var indsætninger i indkomståret 2018 på i alt 3.146.803,62 kr. og i indkomståret 2019 på i alt 3.779.487,70 kr.

Ud fra karakteren af indsætningerne samt antallet og størrelsen heraf finder retten, at Skattestyrelsen med rette har anset bankindsætningerne for at være omsætning i klagerens virksomhed. Der er endvidere henset til, at det af flere indsætninger fremgår, at de vedrører betaling af fakturaer.

Da Skattestyrelsen har konstateret uoverensstemmelse mellem den af klageren i regnskabet anførte omsætning og de indsætninger, der fremgår af klagerens bankkontoudtog, finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt. Det er herefter op til klageren at fremlægge dokumentation for, at indsætningerne ikke skal henføres til virksomheden.

Retten finder på baggrund af ovenstående, at omsætningen i klagerens virksomhed kan opgøres til 2.557.443 kr. ekskl. moms for indkomståret 2018 og 3.023.590 kr. ekskl. moms for indkomståret 2019.

Retten finder, at det af repræsentanten i øvrigt anførte, ikke kan føre til et andet resultat.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat virksomhedens udgifter til 10 % af omsætningen, svarende til 255.744 kr. i indkomståret 2018 og 302.359 kr. i indkomståret 2019.

Retten finder, at det af repræsentanten fremlagte materiale den 15. oktober 2023 ikke kan føre til et andet resultat.

Retten har lagt vægt på, at der blandt andet er fremlagt udgiftsbilag udstedt af [virksomhed7], som ikke ses at have haft aktivitet i virksomheden siden den 15. marts 2018, hvor selskabet [virksomhed11] ApS, hvortil [virksomhed7] ses at være en p-enhed, blev taget under konkurs. Der er endvidere lagt vægt på, at [virksomhed11] ApS ikke har været registreret med medarbejdere i indkomstårene 2018 og 2019

Hertil kommer, at det bl.a. kan konstateres, at faktura 100282 og faktura 100267 udstedt af [virksomhed7] ses betalt, inden fakturaerne er udstedt, og at de resterende fakturaer udstedt af [virksomhed7] ikke ses at være betalt fra klagerens bankkonti.

Retten har endvidere lagt vægt på, at det fremlagte udgiftsbilag i form af slutseddel udstedt af [virksomhed10] på køb af Mercedes Sprinter til 60.000 kr. ekskl. moms ikke er dateret eller underskrevet af køber og sælger, og at slutsedlen derfor ikke kan anses for tilstrækkelig dokumentation for afholdelse af en fradragsberettiget udgift.

Retten har endvidere lagt vægt på, at de fremlagte udgiftsbilag fra [virksomhed7] og slutsedlen fra [virksomhed10] udgør henholdsvis 190.400 kr. ekskl. moms og 233.001,66 kr. ekskl. moms i indkomstårene 2018 og 2019. Retten finder på baggrund heraf, at de fremlagte bilag ses at kunne rummes i det af Skattestyrelsen skønsmæssigt ansatte fradrag for virksomhedens udgifter.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat virksomhedens øvrige udgifter, som ikke er momsbelagt, til 5.000 kr. i indkomstårene 2018 og 2019. Retten finder, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens skøn.

Retten finder, at virksomhedens resultat kan ansættes til 1.941.577kr. for indkomståret 2018 og 1.546.000 kr. for indkomståret 2019.

Landsskatteretten finder, at repræsentantens primære påstand om hjemvisning ikke kan imødekommes.

Retten har lagt vægt på, at klageren og klagerens repræsentant ikke har fremlagt faktiske eller retlige oplysninger, der kan føre til en ændring. Retten har endvidere lagt vægt på, at Skattestyrelsen har set det af repræsentanten senest fremlagte regnskabsmateriale, og at Skattestyrelsen har udtalt, at dette ikke kan føre til en ændring.

Retten finder endvidere, at repræsentantens forklaring om, at der er tale om tilbagebetaling af udlæg for private udgifter for venner og familie, ikke kan føre til et andet resultat. Retten har lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation af objektiv karakter, der underbygger denne forklaring.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt for indkomstårene 2018 og 2019.

Virksomhedsordningen

Landsskatteretten finder på baggrund af det fremlagte regnskab og materiale, at klageren ikke opfylder betingelserne for at anvende virksomhedsordningen for indkomståret 2019. Ved vurderingen er der lagt vægt på, at klageren ikke opfylder bogføringskravet, herunder kravet om at bogføringen skal tilrettelægges, så der sker en regnskabsmæssig opdeling af virksomhedsøkonomien og privatøkonomi, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1.

Klageren kan derfor ikke anvende virksomhedsordningen i indkomståret 2019.

Hvis en skattepligtig ophører med at anvende virksomhedsordningen, skal indestående på konto for opsparet overskud med tillæg af den hertil svarende virksomhedsskat medregnes til den personlige indkomst i indkomståret efter det indkomstår, hvor den skattepligtige senest har anvendt virksomhedsordningen. Det står i virksomhedsskattelovens § 15 b, stk. 1.

Klageren har senest anvendt virksomhedsordningen i indkomståret 2019, hvorfor opsparet overskud på 357.771 kr. skal medregnes i klagerens personlige indkomst i indkomståret 2019.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.