Kendelse af 06-12-2023 - indlagt i TaxCons database den 17-01-2024

Journalnr. 22-0008408

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2018

Ændring af omsætning i virksomheden

713.460 kr.

682.260 kr.

682.260 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2018 virksomheden [virksomhed1], CVR.nr. [...1], registreret med branchekode 478100 Detailhandel med føde-, drikke- og tobaksvarer fra stadepladser og markeder og bibranche 747010 Almindelig rengøring.

Klageren har for indkomståret 2018 selvangivet overskud af virksomhed med 34.427 kr.

Skattestyrelsen besøgte i forbindelse med en kontrolaktion i projekt [projekt1] klagerens virksomhed den 3. december 2019 på adressen [adresse1], [by1].

Skattestyrelsen indkaldte den 11. december 2019 regnskabsmateriale for indkomståret 2018 vedrørende klagerens erhvervsvirksomhed samt samtlige kontoudtog for klagerens erhvervsmæssige og private bankkonti.

Skattestyrelsen modtog det ønskede regnskabsmateriale og kontoudtog fra klagerens private konto i [finans1].

Skattestyrelsen har på baggrund af de indsendte kontoudtog fundet indsætninger på klagerens erhvervskonto, konto nr. [...02], på 659.007 kr. i indkomståret 2018. Indsætningerne er bl.a. markeret med teksten ”DK [...] xxx”, ”[virksomhed2]” eller ”Indbetalt [...40]”.

Derudover har Skattestyrelsen fundet mobilepayindsætninger på klagerens private bankkonto, konto nr. [...89], på 87.385 kr. i indkomståret 2018. Indsætningerne er bl.a. markeret med teksten ”Mobilepay: xxx”.

Klageren har ikke fremlagt bilagsmateriale vedrørende daglige kasseafstemninger i virksomheden.

Skattestyrelsen har skønnet klagerens konstantomsætning til 10 % af den samlede omsætning, svarende til 82.932 kr. Skønnet er foretaget på baggrund af, at en skønsmand i sagerne SKM2013.196.BR og SKM2013.775.ØLR, har skønnet, at kontantsalget i en lignende virksomhed lå mellem 16 og 29 % i perioden 2002-2006.

Skattestyrelsen har på baggrund heraf anset virksomheden for at have en samlet omsætning på 829.324 kr. inkl. moms.

Skattestyrelsen har ved skønnet lagt til grund, at kontantsalget siden 2006 må anses for at have været faldende.

Klageren har oplyst, at indsætningerne på henholdsvis 9.000 kr. den 13. februar, 10.000 kr. den 15. august og 20.000 kr. 16. august 2018 er kontante indbetalinger hidrørende fra kontantsalg i dennes virksomhed. Indsætningerne er på bankkontoudtogene markeret med teksterne ”Indbetalt [...37]”, ”Indbetalt [...40]” og ”Indbetalt [...04]”.

Klageren har til Skattestyrelsen indsendt et regnskab vedrørende virksomheden [virksomhed1], hvoraf fremgår, at virksomheden havde indtægter på henholdsvis 487.530 kr. fra varesalg og 50.000 kr. til igangværende projekter i indkomståret 2018.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ændret omsætningen i klagerens virksomhed til 713.460 kr. for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig med henvisning til statsskatteloven § 4. Erhvervs- drivende skal selvangive virksomhedens overskud, og skal kunne dokumentere dens indtægts- og formueforhold. Dette følger af dagældende skattekontrollov § 1, stk. 1 og § 3 og nugældende skattekontrollovs § 2, stk. 1.

Endvidere fremgår det af dagældende skattekontrollov § 1 og § 3 og nugældende skattekontrollov § 2 og § 6 stk. 2, at erhvervsdrivende årligt skal angive den skattepligtige indkomst, samt indgive et skattemæssigt årsregnskab. For at et skattemæssigt årsregnskab anses for tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af den skattepligtige indkomst, skal det være udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab.

...

1.4.2 Omsætning af virksomhed for indkomståret 2018

Daglige kasseafstemninger må anses for at være af væsentlig betydning for regnskabernes værdi som dokumentation for størrelsen af den opgjorte indkomst. Da det ikke er godtgjort, at der er foretaget daglige kasseafstemning, har regnskaberne ikke udgjort et fyldestgørende grundlag for skatteansættelserne, hvorfor vi i vores forslag af 29. april 2021 har opgjort din omsætning skønsmæssigt efter nugældende skattekontrollovs § 53, stk. 3, jf. § 74 og dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3 og § 6, stk. 6.

Det fremgår af de modtagne kontospecifikationer, at omsætningen er 487.530 kr. i 2018.

Vi har ud fra virksomhedens kontoudtog tidligere opgjort indsætningerne til at være 659.007 kr. inkl. moms, jf. bilag 3. Derudover har vi gennemgået dine private kontoudtog fra [finans1], hvor det ved gennemgangen blev konstateret, at der er mobilepay overførsler, som går direkte ind på din private konto. Det var vores opfattelse, af de opgjorte indsætningerne på begge konti på i alt 753.323 kr. inkl. moms var omsætning, der skal medregnes som overskud af virksomhed i henhold til statsskattelovens § 4.

Vi har i forslaget opgjort indsætningerne ud fra virksomhedens og dine private bankkontoudtog til 753.323 kr. inkl. moms. jf. bilag 3 og 6.

MobilePay:

Vi har i forslaget skønsmæssigt opgjort MobilePay indtægterne til 94.316 kr. inkl. moms jf. bilag 4.

På baggrund af de modtagne indsigelser, se punkt 1.2, finder vi, at det er sandsynliggjort og dokumenteret, at nedenstående mobilpayposteringer ikke er omsætning i virksomheden, men anses for at være private, jf. statsskatteloven § 4:

? Gave fra [person1] af 25. december 2018 på i alt 700 kr.
? Gave fra [person2] af 27. april 2018 på 200 kr., 28. april 2018 på 200 kr. og 25. december 2018 på 150 kr.
? Gave fra [person3] af 22. oktober 2018 på 1.000 kr.
? Flybillet privat af 10. februar 2018 på i alt 4.651 kr.
? Prøver fra [person3] af 29. juli 2018 på 10 kr. og 20 kr.

Vi anser ikke, at det er dokumenteret eller sandsynliggjort, at de resterende beløb i indsigelserne ikke udgør omsætning i virksomheden, hvorfor disse beløb anses som værende omsætning og dermed er skattepligtig jf. statsskatteloven § 4.

På baggrund af de modtagne indsigelser opgøres MobilePay indtægterne nu til i alt 87.385 kr. inkl. g 6, og de samlede indsætninger, jf. bilag 3 og 6, nu til i alt 746.392 inkl. moms.

Igangværende projekter:

Dertil har vi medregnet posten igangværende projekter på de 50.000 kr., som omhandler produktudvikling, hvilket fremgår af kontospecifikationerne.

Kontantsalg:

I forbindelse med opgørelse af omsætningen skal der også medregnes et kontantsalg. Det virker usandsynligt, at restauranten ikke skulle have et kontantsalg af en vis størrelse. Vi har i forslaget af 29. april 2021 ansat kontantsalget skønsmæssigt til at udgøre 10 % af den samlede omsætning med henvisning til SKM2013.196.BR samt SKM2013.775.ØLR. I dommene har en skønsmand skønnet, at kontantsalg i en lignende virksomhed i perioden 2002-2006 lå mellem 16 og 29 %. Der er ved skønnet henset til, at kontantsalget siden 2006 må anses som være faldende, hvorfor et skøn på 10 % anses som sandsynligt.

Kontantsalget blev opgjort til at være 83.703 kr. (indsætningerne på i alt 753.323 kr. svarer til 90 % af omsætningen), hvorfor det ligeledes skulle medregnes i den samlede skønsmæssige opgjorte omsætning.

Du har den 23. august 2021 indsendt bemærkninger om at kontantsalget i 2018 udgør ca. 9.000 kr. + 10.000 kr. = 19.000 kr.

Endvidere har du ved mødet den 22. september 2021 oplyst følgende:

? At kontantsalget for 2018 udgør 19.000 kr., som er 2 posteringer fra hhv. 13. februar 2018 på 9.000 kr. og 16. august 2018 på 10.000 kr.
? At du mente, at det var kontantsalget for hele 2018.

Dine yderligere bemærkninger sendt af revisor [person4] af 11. oktober 2021

? 15,8,2018, 20.000 kr. Kontant-salg vedr. 2018

Vi mener, at dine forklaringer er modstridende vedrørende kontantsalget. Til mødet forklarede du, at kontantsalget for hele 2018 udgøres af 2 posteringer i hhv. februar og august 2018. Det fremgår endvidere i dine bemærkninger af 11. oktober 2021 at kontantsalget for 2018 udgør 20.000 kr. indsat den 15. august 2018.

Endvidere virker det usandsynligt, at der kun sker kontantsalg i enkelte måneder og at kontantsalget udgør så lille en del af den samlet omsætning.

På baggrund af ovenstående samt det forhold, at der ikke udarbejdes daglige kasseafstemninger, så fastholdes kontantsalget til at være 10 % af omsætningen.

Kontantsalget er i henhold til ovenstående opgjort til at være 82.932 kr. inkl. moms (indsætningerne på i alt 746.392 kr. svarer til 90 % af omsætningen), hvorfor det ligeledes skal medregnes i den samlede skønsmæssige opgjorte omsætning.

Vi har efter dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 6, stk. 6 og nugældende skattekontrollovens § 53, stk. 3, nu opgjort omsætning således:

Bilag 3 ([finans2] kt. nr. [...02])

659.007 kr.

Bilag 6 ([finans1] kt. nr. [...89])

87.385 kr.

Kontantsalg if. ovenstående

82.932 kr.

Omsætning i alt inkl. moms

829.324 kr.

Heraf udgør moms 25 %

165.865 kr.

Produktudvikling

50.000 kr.

Omsætning i alt ekskl. moms.

713.460 kr.

1.4.3 Driftsudgifter for ... og 2018

Da det anses som overvejende sandsynligt, at alle udgifter i forbindelse med driften af restauranten er fratrukket i regnskabet, og da udgifterne virker umiddelbart rimelige i forhold til virksomhedens omsætning og drift, gives der fradrag for de fratrukne udgifter i henhold til de afleverede kontospecifikationer med henvisning til statsskattelovens § 6.

De fratrukne udgifter godkendes derfor som fratrukket i regnskabet med ... og med 503.103 kr. for indkomståret 2018.

...

1.4.5 Talmæssig opgørelse af overskud af virksomhed for indkomståret 2018

Vi har i forslaget opgjort forhøjelse af overskud af virksomheden til i alt 182.091 kr. Efter indsigelser har vi nu opgjort overskud af virksomheden til:

Omsætning u/moms

713.460 kr.

Driftsudgifter

503.103 kr.

Overskud af virksomhed

210.357 kr.

Selvangivet overskud af virksomhed

34.427 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed

175.930 kr.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at ændringen af virksomhedens omsætning nedsættes til 682.260 kr.

Klageren har anført følgende:

”...

Jeg har modtaget afgørelse dateret 27. oktober 2021 vedrørende mine skatteforhold. Jeg vil gerne erklære mig enig i, at jeg ikke har formået at føre regnskab godt nok med løbende kasseafstemninger.

Jeg skal derfor beklage at min skatteindberetning har været for lav og jeg anerkender i det store og hele jeres afgørelse og mit ansvar i den forbindelse. Jeg vil gerne beklage at jeg har forvoldt jer en svær sagsgang fordi jeg ikke har kunne overskue at svare rettidigt.

Jeg vil dog gerne rejse en klage over forhold vedr. kontantsalget:

Vedr. 2018

Kontantsalget 2018 er skønnet til 82.932 kr. og tilføjet mine indtægter som er opgjort i bilag 3 og bilag 6.

Det fremgår dog af bilag 3 at jeg har foretaget følgende kontante indbetalinger:

13. februar 2018 9.000 kr.

15. august 2018 20.000 kr.

16. august 10.000 kr.

I alt indsat kontant 39.000 kr.

Jeg vil gerne fastholde at de 39.000 er en delmængde af det samlede skønnede kontantsalg – og derfor ikke skal tælles med igen ved sammentællingen af bilag 3, da jeg hermed blive beskattet 2 gange af beløbet.

Jeg vil derfor anmode om at punktet 1.4.2 Omsætning af virksomhed for indkomståret 2018 revideres på følgende post:

Bilag 3([finans2] kt nr. [...02]) 659.007 kr.

Nedskrives med de indsatte kontanter så den lyder:

Bilag 3([finans2] kt nr. [...02]) 620.007 kr.

Bortset fra dette accepterer jeg afgørelsen.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017).

Erhvervsdrivende skal ifølge gældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af gældende skattekontrollovs § 53, stk. 1.

Regnskabet skal bl.a. være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår gældende skattekontrollovs § 74, jf. §§ 53, stk. 3 og 6, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H.

Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208 H.

Landsskatterettens begrundelse

Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte klagerens regnskabsmateriale og foretage en skønsmæssig ansættelse for indkomståret 2018. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at klageren ikke har udarbejdet daglige kasseafstemninger.

Vedrørende indsætningerne henholdsvis 13. februar 2018 på 9.000 kr., 15. august 2018 på 20.000 kr. og 16. august 2018 på 10.000 kr., finder retten, at disse indsætninger hidrører fra kontantsalg i virksomheden.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at indsætningerne er indbetalt på klagerens erhvervskonto, og i kontoteksten er indsætningerne markeret med henholdsvis ”Indbetalt [...37]”, ”Indbetalt [...40]” og ”Indbetalt [...04]”.

Retten finder, at klageren på tilstrækkeligvis har sandsynliggjort, at der er tale om indbetaling af kontant omsætning i virksomheden, da kontoteksten viser, at der er tale om indbetaling af kontanter, og da beløbene er indbetalt på klagerens erhvervskonto.

Der er derudover lagt vægt på, at de øvrige indsætninger, som udgør omsætning i virksomheden, er markeret med kontoteksten ”[...] xxx” og ”[virksomhed2]”, hvorfor de tre indbetalinger adskiller sig væsentligt fra de øvrige indsætninger.

Retten finder således, at Skattestyrelsen har dobbeltbeskattet indsætninger af henholdsvis 13. februar 2018, 15. august 2018 og 16. august 2018 på i alt 39.000 kr., svarende til 31.200 kr. ekskl. moms.

Retten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende omsætning i virksomheden på baggrund af indsætninger på klagerens erhvervskonto, private bankkonto og skønnet kontantsalg fra 713.460 kr. ekskl. moms til 682.260 kr. ekskl. moms for indkomståret 2018.