Kendelse af 19-10-2022 - indlagt i TaxCons database den 09-11-2022

Journalnr. 22-0008298

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Fradrag for varekøb

0 kr.

47.863 kr.

47.463 kr.

Fradrag for øvrige udgifter med manglende bilag

0 kr.

2.675 kr.

1.594 kr.

Befordringsfradrag for erhvervsmæssig kørsel i privat bil

0 kr.

32.752 kr.

0 kr.

Fradrag for internet- og telefonudgifter

3.068 kr.

21.117 kr.

9.101 kr.

Fradrag for kontorcykel

0 kr.

1.420 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] (herefter ”virksomheden”). Virksomheden er registreret med branchekode 731110 Reklamebureauer.

Virksomhedens aktiviteter består af at udvikle og producere indretning og andet interiør til messestande, udstillinger, butikker, showrooms og kontorer. Derudover udfører virksomheden ligeledes foliedekorationer på vare- og lastbiler samt skilte med og uden LED-lys.

Virksomheden drives fra adressen [adresse1], [by1], og havde 1 ansat i 2019.

Virksomheden har i 2019 anvendt virksomhedsskattelovens regler.

Fradrag for varekøb

Klageren har fratrukket udgifter til forskellige varekøb i indkomståret 2019. Skattestyrelsen har for indkomståret 2019 nægtet fradrag for udgifter til forskellige varekøb på i alt 65.575 kr. med henvisning til, at udgifterne var private for klageren.

Klagerens repræsentant har fremlagt en kommenteret oversigt, hvoraf det fremgår, at følgende af disse udgifter er erhvervsmæssige:

Dato

Fakturanummer

Beskrivelse

Varebeløb

Moms

14.02.2019

9980658

P-Skive

399,96

99,99

17.04.2019

339796

2 stk. underskabe

542,72

135,68

17.04.2019

345827

Hylder til underskabe

93,44

23,36

14.06.2019

717102

Trykimprægneret træ m.m.

887,58

221,90

20.06.2019

753859

Tapetafdamper

319,96

79,99

20.06.2019

753861

Tapetafdamper

319,96

79,99

10.07.2019

879432

Gasdåse (3 stk.)

71,30

17,82

31.08.2019

1166914

2-Takt Benzin

119,96

29,99

04.09.2019

1189944

Skydelåger

6358,00

1589,50

04.09.2019

1189945

Swedoor

4042,32

1010,58

13.09.2019

1236346

Skabe m.m.

13408,00

3352,00

13.09.2019

1236352

Rockwool A-batts m.m.

2295,18

573,80

13.09.2019

1236353

2 stk. Nordlux væglamper - sort m.m.

920,71

230,18

13.09.2019

1236357

Bordplade

679,93

169,98

13.09.2019

1236358

Stålvask + køkkenarmatur

1097,69

274,42

13.09.2019

1236363

Nordlux lampe

143,96

35,99

16.09.2019

1248599

Bøjelstang, bordben m.m.

1141,81

285,45

20.09.2019

1273093

Lågedæmpere + hængsler

374,40

93,60

31.10.2019

1522258

Skabe + hylder

4484,48

1121,12

18.11.2019

1618210

Skabe m.m.

8561,90

2140,48

20.11.2019

1627856

Bordplade

559,92

139,98

20.11.2019

1627858

Stålvask og køkkenarmatur

1039,92

259,98

I alt

47863,10

11965,78

Udgifter til elektroniske P-skiver

Klageren har fratrukket udgiften til 2 elektroniske P-skiver på i alt 640 kr. Skattestyrelsen har alene godkendt fradrag for 240 kr. med henvisning til, at det formodes at den ene P-skive vedrører virksomhedens varebil, mens den anden P-skive antages at vedrøre klagerens private bil.

Udgiften er dokumenteret med bilag 256, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 9980658 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaen i det førnævnte kontoudtog.

Ifølge repræsentantens kommenterede oversigt vedrører P-skiven, hvor der er fratrukket 400 kr., ligeledes virksomhedens varebil.

Det fremgår af klagerens R75-oplysninger, at klageren er ejer og bruger af en Volkswagen Touran med reg.nr. [reg.nr.1], samt bruger af en Peugeot Boxer Van med reg.nr. [reg.nr.2]. Ifølge klagerens repræsentant har virksomheden rådighed over en varebil, som anvendes i forbindelse med udførelse af opgaver for virksomhedens kunder.

Udgifter til underskabe og hylder

Klageren har fratrukket udgifterne til underskabe og hylder på i alt 636 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifterne og har dermed forhøjet klagerens indkomst tilsvarende.

Udgifterne er dokumenteret med bilag 322, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 339796 og 345827 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaerne i det førnævnte kontoudtog.

Det fremgår af repræsentantens fremlagte oversigt, at skabene og hylderne er indkøbt til virksomhedens værksted.

Udgifter til trygimprægneret træ

Klageren har fratrukket 888 kr. vedrørende udgiften til forskellige slags trygimprægneret træ, herunder gavlbrædder og vægreglar. Skattestyrelsen har anset udgiften for privat for klageren og har derfor forhøjet klagerens indkomst tilsvarende.

Udgiften er dokumenteret med bilag 452, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 717102 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaen i det førnævnte kontoudtog.

Ifølge klagerens repræsentants kommenterede oversigt er materialerne indkøbt til produktion af paller.

Klagerens repræsentant har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt et billede, der viser eksempler af de pågældende paller.

Udgifter til tapetafdampere

Klageren har fratrukket udgifterne til 2 stk. tapetafdampere på i alt 640 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgiften og har derfor forhøjet klagerens indkomst tilsvarende.

Udgifterne er dokumenteret med bilag 452, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 753859 og 753861 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaerne i det førnævnte kontoudtog.

I repræsentantens fremlagte oversigt fremgår det, at tapetdamperne er indkøbt til afmontering af folie på store flader.

Udgifter til gasdåser

Klageren ønsker at fratrække udgiften til 3 stk. gasdåser på i alt 71 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag herfor.

Udgiften er dokumenteret med faktura 879432 fra [virksomhed2] A/S. Udgiften fremgår ikke af klagerens bogføring.

Det fremgår af repræsentantens fremlagte oversigt, at gasdåserne anvendes ved påvarmning af folie. Som dokumentation herfor har klagerens repræsentant fremlagt et billede af, hvordan gasdåserne anvendes i en håndholdt gasbrænder i forbindelse med klagerens arbejdsopgaver.

Udgifter til 2-taktbenzin

Klageren har fratrukket udgiften til 5 liter 2-taktsbenzin på i alt 120 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgiften og har derfor forhøjet klagerens indkomst tilsvarende.

Udgiften er dokumenteret med bilag 569, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 1166914 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaen i det førnævnte kontoudtog.

Ifølge repræsentantens kommenterede oversigt vedrører købet af 2-taktsbenzinen virksomhedens pælebor, som anvendes i forbindelse med udførelse af opgaver vedrørende skilte.

Udgifter til diverse materialer – viderefaktureret til [virksomhed3] A/S

Klageren har fratrukket udgifterne til forskellige materialer på i alt 30.462 kr. Skattestyrelsen har anset udgifterne for at være private for klageren, hvorfor klagerens indkomst er blevet forhøjet tilsvarende.

Udgifterne er dokumenteret med bilag 647, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 1189944, 1189945, 1236346, 1236352, 1236353, 1236357, 1236358, 1236363, 1248599 og 1273093 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaerne i det førnævnte kontoudtog.

Fakturaerne vedrører skydelåger, en glasdør, skabe, isolering, lamper, en bordplade, en stålvask, bordben, bøjlestang, lågedæmpere og hængsler.

Klagerens repræsentant har oplyst, at udgifterne hertil er blevet viderefaktureret til [virksomhed3]. Repræsentanten har i den forbindelse fremlagt faktura 12142, som er en salgsfaktura stilet til [virksomhed3] A/S.

Udgifter til diverse materialer – viderefaktureret til [virksomhed4] A/S

Klageren har fratrukket udgifterne til forskellige materialer på i alt 14.646 kr. Skattestyrelsen har anset udgifterne for at være private for klageren, hvorfor klagerens indkomst er blevet forhøjet tilsvarende.

Udgifterne er dokumenteret med bilag 712 og 785, som er kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 1522258, 1618210, 1627856 og 1627858 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaerne i de førnævnte kontoudtog.

Fakturaerne vedrører skabe, et sokkelsæt, hylder, en håndvask med armatur samt en bordplade.

Klagerens repræsentant har oplyst, at udgifterne hertil er blevet viderefaktureret til [virksomhed4]. Repræsentanten har i den forbindelse fremlagt faktura 12175, som er en salgsfaktura stilet til [virksomhed4] A/S.

Fradrag for øvrige udgifter med manglende bilag

Klageren har fratrukket udgifter til øvrige varekøb med 2.675 kr. i indkomståret 2019. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifterne med henvisning til at udgifterne er utilstrækkeligt dokumenteret, og har dermed forhøjet klagerens skattepligtige indkomst tilsvarende.

Klagerens repræsentant har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt forskellige bilag som dokumentation for udgifterne.

Faktura fra Reklame og [virksomhed5] ApS

Klageren har fratrukket udgiften til folie på i alt 282 kr.

Som dokumentation for udgiften har klagerens repræsentant fremlagt bilag 9, som er en faktura fra leverandøren [virksomhed5] ApS.

På fakturaen fremgår det, at faktureringsdatoen er d. 30.11.2018.

Faktura fra [virksomhed6]

Klageren har fratrukket udgiften til køb af bl.a. kabelholdere og ledningsforbindelser på i alt 1.264 kr.

Klagerens repræsentant har som dokumentation for den afholdte udgift fremlagt bilag 18, som er en faktura fra leverandøren [virksomhed6].

Fakturaen er stilet til klagerens virksomhed med angivelse af virksomhedens adresse som leveringsadresse. Udgiften vedrører bl.a. et større antal selvklæbende kabelholdere samt ledningsforbindelser.

Betalingspåmindelse fra [virksomhed7] ApS

Klageren har fratrukket en uspecificeret udgift på 799 kr.

Som dokumentation har repræsentanten fremlagt bilag 32, som er en betalingspåmindelse fra leverandøren [virksomhed7] ApS med et pålydende beløb på 998,75 kr.

Betalingspåmindelsen henviser til fakturanummer 259336, som havde faktureringsdato d. 10.12.18 med forfaldsdato d. 24.12.18. Fakturaen er ikke blevet fremlagt.

Kontoudtog fra [virksomhed8] A/S

Klageren har fratrukket en udgift til et bogføringsprogram på 330 kr.

Som dokumentation for den afholdte udgift har klagerens repræsentant fremlagt bilag 61, som er et kontoudtog fra leverandøren [virksomhed8] A/S, hvoraf det fremgår, at det resterende skyldige beløb er 413 kr. i henhold til faktura 8008716. Denne faktura ses ikke fremlagt. Det fremgår endvidere ikke af kontoudtoget, hvad købet vedrører.

Repræsentanten har endvidere fremlagt et orienteringsbrev fra udbyderen af tjenesten, samt en henvisning til udbyderens hjemmeside hvoraf det fremgår, at der udbydes bogførings- og økonomistyringsløsninger.

Befordringsfradrag for erhvervsmæssig kørsel i egen bil

Klageren har i indkomståret 2013 fratrukket et befordringsfradrag for erhvervsmæssig kørsel i privat bil med 9.200 km a 3,56 kr. – i alt 32.752 kr. i henhold til bilag 793. Skattestyrelsen har ikke godkendt befordringsfradraget og har dermed forhøjet indkomsten tilsvarende.

Klagerens repræsentant har oplyst, at klagerens virksomhed har rådighed over en varebil, der i al væsentlighed anvendes af virksomhedens medarbejder som led i udførelsen af arbejdsopgaver for virksomhedens kunder. Ifølge klagerens repræsentant har klageren derfor brugt sin private bil til andre slags erhvervsmæssig kørsel, herunder kundebesøg, opsøgende salgsarbejde, kørsel til kunder for at udføre aftalte opgaver samt indkøb og afhentning af materialer til brug for kundeopgaver.

Det fremgår af R75-oplysningerne, at klageren er ejer og bruger af en Volkswagen Touran med reg.nr. [reg.nr.1] samt bruger af en Peugeot Boxer Van med reg.nr. [reg.nr.2].

Klagerens repræsentant har oplyst til Skattestyrelsen, at der ikke er ført en detaljeret kørebog i 2019.

I forbindelse med klagesagens behandling har klagerens repræsentant fremlagt en oversigt over klagerens erhvervsmæssige kørsel i sin private bil.

Skatteankestyrelsen har i forbindelse med klagesagens behandling anmodet klageren om at fremlægge dokumentation for de private og erhvervsmæssigt afholdte udgifter til brændstof i indkomståret 2019. Klagerens repræsentant har fremlagt et udskrift af Konto 4847: Brændstof fra klagerens kontospecifikationer, samt betalingsoversigter fra 2019 fra Betalingsservice med angivelse af, hvilke udgifter klageren har afholdt til brændstof i privat regi. Derudover har repræsentanten fremlagt en erklæring fra klagerens medarbejder, hvori det bekræftes at klagerens private bil også anvendes til erhvervsmæssige formål.

Fradrag for telefon- og internetudgifter

Klageren har i indkomståret 2019 fratrukket udgifter til telefon og internet på i alt 21.117 kr. Ifølge kontospecifikationerne er der tale om følgende udgifter:

Konto 4610: Telefon

Dato

Bilag

Type

Tekst

Beløb (DKK)

29-03-2019

132

Finansbilag

[virksomhed9]

690,60

29-03-2019

132

Finansbilag

[virksomhed9]

1.811,00

29-03-2019

181

Finansbilag

[virksomhed9]

2.185,92

17-06-2019

365

Finansbilag

[virksomhed9]

997,68

24-06-2019

382

Finansbilag

[virksomhed10]

-99,60

24-06-2019

383

Finansbilag

[virksomhed10]

538,80

28-06-2019

393

Finansbilag

[virksomhed9]

1.841,00

28-06-2019

393

Finansbilag

[virksomhed9]

2.213,30

16-09-2019

542

Finansbilag

[virksomhed9]

997,68

30-09-2019

514

Finansbilag

[virksomhed9]

1.841,00

30-09-2019

566

Finansbilag

[virksomhed9]

2.199,16

16-12-2019

760

Finansbilag

[virksomhed9]

997,68

30-12-2019

729

Finansbilag

[virksomhed9]

1.877,60

30-12-2019

730

Finansbilag

[virksomhed9]

2.321,33

30-12-2019

730

Finansbilag

[virksomhed9]

703,60

Udgifter i alt

21.116,75

Ifølge Skattestyrelsen er klageren beskattet af den private andel af telefonen. Denne andel er ifølge klagerens regnskab opgjort til 2.800 kr.

Udgifter til internet og fastnettelefon

Klageren har fratrukket i alt 8.061 kr. i indkomståret 2019 vedrørende udgifter til internet og fastnettelefon. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifterne med henvisning til, at udgifterne er utilstrækkeligt dokumenteret og har som følge heraf forhøjet klagerens indkomst tilsvarende.

Udgifterne er dokumenteret med bilag 132, 393, 514 og 729. Bilag 132, 514 og 729 er betalingsoversigter fra Betalingsservice, og bilag 393 er en håndskreven note med angivelse af dato, kreditor og beløb.

Klagerens repræsentant har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt fakturanr. 64, 23, 24, 25 og 26 fra [virksomhed9] som supplerende dokumentation for udgifterne bogført med hhv. bilag 132, 393, 514 og 729.

Faktura 64 er stilet til klagerens private adresse beliggende på [adresse2], [by1] og vedrører et internetabonnement. Faktura 23, 24, 25 og 26 er stilet til virksomhedens adresse beliggende på [adresse1], [by1], og vedrører erhvervsabonnementer til henholdsvis fastnettelefon og internetforbindelse.

Fakturanr. 64 og 23 angår abonnementsperioden 1. april – 30. juni 2019. Fakturanr. 24 og 25 vedrører henholdsvis abonnementsperioderne 1. juli – 30. september 2019 og 1. oktober – 31. december 2019. Faktura 26 vedrører abonnementsperioden 1. januar – 31. marts 2020.


Udgifter til mobiltelefoni

Klageren har i indkomståret 2019 fratrukket udgifter til mobiltelefoni med i alt 13.056 kr. Skattestyrelsen har alene godkendt fradrag for udgifterne benævnt ”[virksomhed9]” på samlet set 2.993 kr., samt et fradrag på 75 kr. som et 10 % skattemæssigt fradrag for den private andel af købsmomsen på 748 kr. – samlet set i alt 3.068 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for de resterende udgifter og har dermed forhøjet klagerens skattepligtige indkomst tilsvarende.

Udgifterne er dokumenteret med bilag 181, 365, 382, 383, 393, 542, 566, 760 og 730. Bilag 730 er en betalingsoversigt fra Betalingsservice, og bilag 181, 365, 393, 542, 566 og 760 er håndskrevne noter. Bilag 382 og 383 vedrørende udgiften bogført med teksten ’[virksomhed10]’ ses ikke fremlagt.

Skatteankestyrelsen har i forbindelse med klagesagens behandling anmodet klageren om at fremsende yderligere dokumentation i forhold til virksomhedens telefonudgifter. Som imødekommelse heraf har klagerens repræsentant fremsendt fakturanr. 5, 6, 7, 8 og 9 fra [virksomhed9], som alle vedrører klagerens erhvervsmobiltelefonabonnementer og forbrug. På fakturaerne fremgår endvidere et engangsbeløb på 83,34 kr., der angår en finansieringsaftale, som ikke er blevet fremlagt.

Faktura 5 kan ikke afstemmes med nogle af de bogførte beløb på konto 4610: telefon i 2019. Udgiften vedrører forbrugsperioden 11. august – 12. november 2018, samt abonnementsperioden 1. januar – 31. marts 2019. Det fremgår af fakturaen, at faktureringsdatoen er d. 16. november 2018 med sidste rettidige betalingsdato d. 28. december 2018.

Faktura 6 vedrører abonnementsperioden 1. april – 30. juni 2019 samt forbrugsperioden 13. november 2018 – 10. februar 2019. Fakturaen er dokumentation for udgiften bogført med bilag 181.

Faktura 7 og 8 vedrører forbrugsperioderne henholdsvis 11. februar – 10. maj 2019 og 11. juni – 10. august 2019 samt abonnementsperioderne 1. juli – 30. september 2019 og 1. oktober – 31. december 2019. Fakturaerne er dokumentation for udgifterne bogført med henholdsvis bilag 393 og 566.

På faktura 9 fremgår det, at fakturaen vedrører abonnementsperioden 1. januar – 31. marts 2020 samt forbrugsperioden 11. august – 10. november 2019. Fakturaen er dokumentation for udgiften bogført med bilag 730.

Fradrag for kontorcykel

Klageren har i indkomståret 2019 fratrukket udgifter til en kontorcykel på i alt 1.420 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgiften og har dermed forhøjet klagerens skattepligtige indkomst tilsvarende.

Udgiften er dokumenteret med bilag 769, som er en ordrebekræftelse fra [virksomhed11].

Klagerens repræsentant har anført, at cyklen er købt i stedet for en kontorstol.

Klagerens repræsentant har endvidere fremlagt et foto af kontorcyklen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifterne til forskellige varekøb, telefon- og internetudgifter samt en kontorcykel med henholdsvis 74.173 kr., 18.049 og 1.420 kr. Derudover har Skattestyrelsen ikke godkendt klagerens befordringsfradrag for erhvervsmæssig kørsel i egen bil på i alt 32.752 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

2. Manglende fakturaer

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter statsskattelovens § 6, stk. 1 a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fratrækkes ved indkomstopgørelsen.

Efter momslovens § 37, stk. 1 kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, fradrages afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved et originalt bilag, og i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 skal registrerede virksomheder til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer.

Der er skatte- og momsmæssigt fratrukket 127.748 kr., hvor fakturaer ikke foreligger.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger dokumentation i form af købsfaktura, hvor det fremgår hvad der er købt. Du skal dokumentere, at der foreligger en fradragsberettiget driftsomkostning og ikke en privat udgift.

Bankudskrifter, kontoudtog fra f.eks. [virksomhed2] og interne bilag er f.eks. ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilken udgift du har afholdt.

På det foreliggende grundlag kan der ikke godkendes fradrag for udgifterne. Det fremgår ikke, hvad der er købt og der foreligger herved ikke tilstrækkelig dokumentation for, at udgifterne er erhvervsmæssige.

Der kan ikke godkendes fradrag for ovennævnte bilag fratrukket med 102.414 kr. skattemæssigt og 25.334 kr. momsmæssigt, da udgifterne ikke er dokumenteret i form af fakturaer.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter der er dokumenteret ved en faktura og henhører til indkomståret 2019.

Skattestyrelsen foreslår at forhøje din indkomst med 102.414 kr. og nedsætte din købsmoms for 1. halvår 2019 med 8.677 kr. og for 2. halvår 2019 med 16.657 kr.

I relation til virksomhedsordningen anses ændringen på 127.748 kr. (102.414 + 8.677 kr. + 16.657 kr.) for en privat hævning og ændringen på købsmoms på 25.334 kr. for en yderligere gæld i virksomheden.

Ved indsigelse bedes du indsende de manglende fakturaer.

2.5. Skattestyrelsens afgørelse

Ændringen nedsættes delvist.

Der er indsendt dokumentation i form af fakturaer fra [virksomhed2] A/S. Følgende fratrukne udgifter er herved dokumenteret:

1 halvår 2019

Konto 2010: Varekøb

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

27.02.19

120

[virksomhed2]

17.078,97 kr.

4.269,74 kr.

24.04.19

239

[virksomhed2]

3.726,02 kr.

931,50 kr.

26.04.19

256

[virksomhed2], februar

2.660,40 kr.

665,10 kr.

27.05.19

322

[virksomhed2]

2.040,50 kr.

510,12 kr.

26.06.19

385

[virksomhed2]

2745,44 kr.

686,36 kr.

I alt

28.251,33 kr.

7.062,82 kr.

Heraf Ikke godkendt egen fortæring - Kaffe

50 % af 345 kr. inkl. moms

173,00 kr.

69,00 kr.

Heraf ikke godkendte private udgifter

19.251,96 kr.

4.813,00 kr.

Godkendt fradrag [virksomhed2]

8.826,37 kr.

2.180,82 kr.

Ikke tidligere godkendte udgifter i alt

35.868,05 kr.

8.677,88 kr.

Ændring 1 halvår 2019

27.041,68 kr.

6.497,06 kr.

2 halvår 2019

Konto 2010: Varekøb

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

24.07.19

452

[virksomhed2]

3.296,67 kr.

824,16 kr.

26.08.19

496

[virksomhed2]

993,82 kr.

248,45 kr.

30.09.19

569

[virksomhed2]

5.990,64 kr.

1.497,66 kr.

29.10.19

647

[virksomhed2]

33.835,10 kr.

8.458,77 kr.

25.11.19

712

[virksomhed2]

6.600,28 kr.

1.650,07 kr.

30.12.19

785

[virksomhed2]

14.369,31 kr.

3.592,32 kr.

31.12.19

789

Kred. [virksomhed2]

1.342,71 kr.

335,68 kr.

I alt

66.428,53 kr.

16.607,11 kr.

Heraf Ikke godkendt egen fortæring - Kaffe

50 % af 1.017 kr. inkl. moms

508,00 kr.

203,00 kr.

Heraf ikke godkendte private udgifter

46.323,28 kr.

11.580,82 kr.

Godkendt fradrag [virksomhed2]

19.597,25 kr.

4.823,29 kr.

Ikke tidligere godkendte udgifter i alt

66.728,49 kr.

16.657,10 kr.

Ændring 2 halvår 2019

47.131,24 kr.

11.833,81 kr.

(...)

Private udgifter

Ifølge de indsendte fakturaer er private udgifter bogført og fratrukket inkl. moms med 81.969 kr.

Dato

Fakturanummer

Varebetegnelse

Varebeløb

Moms

21.01.2019

9858454

Tandbørstehoveder

103,96

25,99

24.01.2019

9876337

Vinduer

14789,32

3697,33

14.02.2019

9980658

P-Skive

399,96

99,99

29.03.2019

210842

Fiskars grensaks

199,96

49,99

17.04.2019

339796

2 stk. underskabe

542,72

135,68

17.04.2019

345827

Hylder til underskabe

93,44

23,36

29.04.2019

418314

Myrer pulver til udvanding + tekstil voksdug

343,96

85,99

29.04.2019

418316

Plænegødning (2 poser) + træsko str. 41

423,88

105,97

29.04.2019

418317

Plænegødning (1 pose)

159,96

39,99

13.05.2019

515650

Plantejord (6 poser) + leca

119,72

29,93

23.05.2019

578845

Plantejord (2 poser)

31,92

7,98

14.06.2019

717099

Tekstil dug Grå + græsfrø

315,86

78,97

14.06.2019

717100

Plantejord (4 poser) + plænerens

199,80

49,95

14.06.2019

717102

Trykimp. træ m.m.

887,58

221,90

20.06.2019

753859

Tapetafdamper

319,96

79,99

20.06.2019

753861

Tapetafdamper

319,96

79,99

10.07.2019

879431

Fiskars havehakke

151,96

37,99

10.09.2019

879432

Gasdåse (3. stk.)

71,30

17,82

31.08.2019

1166914

2-Tekt Benzin

119,96

29,99

04.09.2019

1189944

Skydelåger

6358,00

1589,50

04.09.2019

1189945

Swedoor

4042,32

1010,58

13.09.2019

1236346

Skabe m.m.

13408,00

3352,00

13.09.2019

1236352

Rockwoll A-batts m.m.

2295,18

573,80

13.09.2019

1236353

2 stk. Nordlux væglamper – sort m.m.

920,71

230,18

13.09.2019

1236357

Bordplade

679,93

169,98

13.09.2019

1236358

Stålvask + køkkenarmatur

1097,69

274,42

13.09.2019

1236363

Nordlux lampe

143,96

35,99

16.09.2019

1248599

Bøjelstang, bordben m.m.

1141,81

285,45

20.09.2019

1273093

Lågedæmpere + hængsler

374,40

93,60

31.10.2019

1522258

Skabe + hylder

4484,48

1121,12

31.10.2019

1544927

Fiskars fliserenser

135,96

33,99

18.11.2019

1618210

Skabe m.m.

8561,90

2140,48

19.11.2019

1624234

Udendørs Rodalon + vandkande

135,92

33,98

20.11.2019

1627856

Bordplade

559,92

139,98

20.11.2019

1627858

Stålvask + køkkenarmatur

1039,92

259,98

20.11.2019

1629243

Kubus 4 lysestage sort

599,96

149,99

I alt

65575,24

16393,82

Efter statsskattelovens § 6, stk. 1 a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fratrækkes ved indkomstopgørelsen.

Efter momslovens § 37 kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, fradrages afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Ovennævnte udgifter anses for private udgifter, der umiddelbart er virksomheden uvedkommende.

Bemærkning til bilag 9980658, hvor der er købt 2 p-skiver. Det formodes, at der er købt en p- skive til varebilen og 1 p-skive til den private bil. Der er godkendt fradrag for den ene p-skive.

Det er ikke tilstrækkelig dokumenteret, at udgifterne er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Udgifterne anses på det foreliggende grundlag afholdt af ren privat interesse. Der godkendes ikke fradrag herfor efter statsskattelovens § 6, stk. 1 a og momslovens § 37.

Fremover bør I vise mere omhu med, at udgifter bogføres på rette konti. Dokumentation bør foreligge i form af fakturaer fra [virksomhed2]. Kontoudtog dokumenterer ikke, hvad du har købt og der kan ikke bogføres på rette konti.

F.eks. skal udgifter til bilpleje såsom køb af sprinklervæske og p-skive bogføres på konto 4865 – Rep. og vedligeholdelse, håndværktøj skal bogføres på konto 4576 – Mindre nyanskaffelser, køb af køkkenruller og toiletpapir skal bogføres på konto 4930 - Rengøring og evt. private udgifter på konto 8035 – Mellemregning med indehaver.

Hvis ovennævnte anskaffelser er anvendt erhvervsmæssigt, kan sagen genoptageles efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og § 31, stk. 2 ved indsendelse af tilstrækkelig dokumentation i form af salgsfakturaer, billeder eller anden sandsynliggørelse.

Skattestyrelsen har forhøjet din indkomst med 74.173 kr. (27.042 kr. + 47.131 kr.) og nedsat din købsmoms for 1. halvår 2019 med 6.497 kr. og for 2. halvår 2019 med 11.834 kr.

I relation til virksomhedsordningen anses ændringen på 92.504 kr. (74.173 kr. + 6.497 kr. + 11.834 kr.) for en privat hævning og ændringen på købsmoms på 18.331 kr. (6.497 kr. + 11.834 kr.) for en yderligere gæld i virksomheden.

(...)

6. Kørsel i privat bil

(...)

6.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter statsskattelovens § 6, stk. 1 a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fratrækkes ved indkomstopgørelsen.

Som selvstændig erhvervsdrivende kan man ved opgørelsen af virksomhedens resultat fratrække udgifter i forbindelse med sin erhvervsmæssige kørsel som en driftsudgift, hvis udgiften opfylder de almindelige betingelser for at kunne anses for en driftsudgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1 a. Det vil sige, at der kan tages fradrag for kørselsudgifter, der er forbundet med at erhverve, sikre og vedligeholde den erhvervsmæssige indkomst.

Som dokumentation for kørsel i egen bil skal der foreligge et kørselsregnskab.

Da kørsel i privat bil umiddelbart beror på et skøn, som ikke er dokumenteret ved et kørselsregnskab eller på anden måde sandsynliggjort, kan der ikke godkendes fradrag for kørsel i privat bil på det foreliggende grundlag.

Skattestyrelsen foreslår, at forhøje din indkomst med 32.752 kr.

I relation til virksomhedsordningen tilbageføres ændringen på 32.752 kr. på mellemregningskontoen.

Ved indsigelse bedes du indsende kørselsregnskab eller anden sandsynliggørelse for omfanget af den erhvervsmæssige kørsel i privat bil.

6.5. Skattestyrelsens afgørelse

Ændringen fastholdes.

Der foreligger ikke nye oplysninger, der kan begrunde en ændret skatteansættelse.

Kørsel i egen bil beror på et skøn. Der foreligger ikke dokumentation i form af kørselsregnskab eller andet der kan sandsynliggøre, at der har været erhvervsmæssig kørsel i egen bil i indkomståret 2019 og at kørslen ikke er foregået i virksomheden varebil. Bevisbyrden for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige.

Da det ikke er dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort, at der i 2019 har været erhvervsmæssig kørsel i egen bil i 2019 også henset til, at virksomheden har varebil der anvendes til erhvervsmæssig kørsel, kan der ikke godkendes fradrag for kørsel i egen bil i 2019 på det foreliggende grundlag.

Skattestyrelsen har forhøjet din indkomst med 32.752 kr.

(...)

8. Telefonudgifter

(...)

8.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter statsskattelovens § 6, stk. 1 a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fratrækkes ved indkomstopgørelsen.

Efter momslovens § 37 kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, fradrages afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Det fremgår af momslovens § 38, stk. 2, at der for varer og ydelser, som benyttes både til fradrags berettigede formål efter § 37 og til virksomhedens uvedkommende formål, udelukkende kan foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.

I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved et originalt bilag, og i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 skal registrerede virksomheder til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger dokumentation i form af købsfaktura, hvor det klart fremgår hvad udgiften vedrører. Du skal dokumentere, at der foreligger en fradragsberettiget driftsomkostning og ikke en privat udgift.

Bankudskrifter og uspecificerede betalingsoversigter er ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilke telefonudgifter du har afholdt.

På det foreliggende grundlag kan der ikke godkendes fradrag for samtlige udgifter. Der foreligger ikke tilstrækkelig dokumentation for, at alle telefonudgifterne er erhvervsmæssige.

Du kan få fradrag for de udgifter, du har til at sikre din virksomheds indkomst. Telefonudgifter kan fratrækkes, når telefonen anvendes erhvervsmæssigt. Der er ikke fradrag for telefoner, der ikke anvendes i virksomheden.

Moms

Der godkendes fradrag for købsmoms af telefonudgifter, påført teksten [virksomhed9].

Skattestyrelsen foreslår, henset til virksomhedens art og omfang, at privat andel af telefon for indkomståret 2019 ansættes til 10 %. Privat andel skal vurderes hvert år og ansættes efter de faktiske forhold.

Købsmoms af telefonudgifter udgør 748 kr.

Privat andel af moms udgør 10 % af 748 kr. eller 75 kr. Fradragsberettiget andel udgør 673 kr. Der er fratrukket 5.279 kr. Ikke godkendt købsmoms af telefonudgifter 4.606 kr.

Det beløb der anses for privat og ikke kan godkendes medregnet i den indgående afgift, kan i stedet fratrækkes som en driftsudgift i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1 a.

Skat

Der godkendes fradrag for telefonudgifter, påført teksten [virksomhed9] med 2.993 kr. + 75 kr. der ikke godkendes fradrag for i købsmomsen. Der er fratrukket 21.117 kr. Ikke godkendes telefonudgifter på det foreliggende grundlag 18.049 kr.

Skattestyrelsen foreslår, at forhøje din indkomst med 18.049 kr. og nedsætte din købsmoms med 4.606 kr. 2.295 kr. for 1. halvår 2019 og 2.311 kr. for 2. halvår 2019.

I relation til virksomhedsordningen anses ændringen på 22.655 kr. (18.049 kr. + 4.606 kr.) for en privat hævning og ændringen på købsmoms på 4.606 kr. for en yderligere gæld i virksomheden.

Ved indsigelse bedes fakturaer indsendes.

8.5. Skattestyrelsens afgørelse

Ændringen fastholdes.

Skat

Der er ikke indsendt yderligere dokumentation, som du er anmodet om. Det er herved ikke tilstrækkelig dokumenteret, at alle de fratrukne telefonudgifter er erhvervsmæssige og det er ikke muligt for Skattestyrelsen, at vurdere fradragsretten. Der kan ikke godkendes fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1 a, på det foreliggende grundlag.

Moms

Når fakturaer ikke foreligger, kan der ikke godkendes fradrag for købsmoms efter momsbekendtgørelsen § 82.

Skattestyrelsen har forhøjet din indkomst med 18.049 kr. og nedsat din købsmoms med i alt 4.606. For 1. halvår 2019 med 2.295 kr. og for 2. halvår 2019 med 2.311 kr.

I relation til virksomhedsordningen anses ændringen på 22.655 kr. (18.049 kr. + 4.606 kr.) for en privat hævning og ændringen på købsmoms på 4.606 kr. for en yderligere gæld i virksomheden.

Ved indsendelse af fakturaer, som må være muligt at fremskaffe hos [virksomhed9], kan skatteansættelsen genoptages efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og § 31, stk. 2.

9. Kontorcykel

(...)

9.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter statsskattelovens § 6, stk. 1 a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fratrækkes ved indkomstopgørelsen.

Efter momslovens § 37 kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, fradrages afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Udgift til køb af kontorcykel anses for en privat udgift, der er virksomheden uvedkommende, selv om den anvendes på kontoret og i arbejdstiden. Udgiften er ikke anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Udgiften anses afholdt af ren privat interesse. Der godkendes ikke fradrag herfor efter statsskattelovens § 6, stk. 1 a og momslovens § 37.

Skattestyrelsen foreslår at forhøje din indkomst med 1.420 kr. og nedsætte din købsmoms med 355 kr. for 2. halvår 2019.

I relation til virksomhedsskatteordningen anses ændringen på 1.775 kr. (1.420 kr. + 355 kr.) for en hævning og ændringen på købsmoms på 355 kr. for en yderligere gæld i virksomheden.

9.5. Skattestyrelsens afgørelse

Ændringen fastholdes.

Det fastholdes, at anskaffelsen ikke anses for fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1 a eller momslovens § 37, da anskaffelsen i indkomståret 2019 ikke er anvendt til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten eller udelukkende anvendt til brug for virksomhedens leverancer. Kontorcyklen anses i 2019 anskaffet af privat interesse.

Det fremgår af ligningslovens § 30 A, at selvstændigt erhvervsdrivende kan fradrage udgifter til behandling af misbrug af medicin, alkohol eller andre rusmidler eller til rygeafvænning for sig selv. Øvrige udgifter til behandling er ikke omfattet af fradragsretten. Udgift til køb af kontorcykel er ikke fradragsberettiget efter statsskattelovens § 30 A, da behandlingen i indkomståret 2020 ikke vedrører misbrug, men nye hofter.

Skattestyrelsen har forhøjet din indkomst med 1.420 kr. og nedsat din købsmoms med 355 kr. for 2. halvår 2019.

I relation til virksomhedsskatteordningen anses ændringen på 1.775 kr. (1.420 kr. + 355 kr.) for en hævning og ændringen på købsmoms på 355 kr. for en yderligere gæld i virksomheden.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat principal påstand om, at der godkendes fradrag for udgifter til forskellige varekøb på henholdsvis 47.863 kr. og 2.675 kr., og at der godkendes fradrag for telefon- og internetudgifter samt udgiften til en kontorcykel med henholdsvis 21.117 kr. og 1.420 kr. Derudover har repræsentanten fremsat påstand om at der godkendes et befordringsfradrag for erhvervsmæssig kørsel i klagerens private bil med i alt 32.752 kr.

Klagerens repræsentant har endvidere fremsat en subsidiær påstand om, at der godkendes fradrag for 8.062 kr. for så vidt angår udgifterne til telefon og internet.

Som begrundelse for påstandene har repræsentanten anført følgende:

”(...)

På vegne af ovennævnte påklages hermed Skattestyrelsens afgørelse af 27. oktober 2021 vedrørende indkomståret 2019.

Klagen omfatter følgende ændringer af indkomsten som Skattestyrelsen har gennemført (punkterne relateres til Skattestyrelsens afgørelse side 1 og 2):

1. Manglende fakturaer (pkt. 2 i Skattestyrelsens afgørelse)

2. Kørsel i privat bil (pkt. 6 i Skattestyrelsens afgørelse)

3. Telefonudgifter (pkt. 8 i Skattestyrelsens afgørelse)

4. Kontorcykel (pkt. 9 i Skatteankestyrelsens afgørelse)

Klagen omfatter således alene visse dele af Skattestyrelsens afgørelse.

Klagegebyr på 1.100 kr. er indbetalt.

Afgørelsen af 27. oktober 2021 fra Skatteankestyrelsen vedlægges.

Virksomheden "[virksomhed1]" -CVR nr. [...1]

[person1] ejer og driver virksomheden [virksomhed1]. Virksomheden designer, udvikler og producerer løsninger til visuel identitet, herunder indretning og interiør til messestande, udstillinger, butikker, showrooms og kontorer. Herudover udføres foliedekoration på vare- og lastbiler samt skilte med og uden LED lys.

I 2019 havde virksomheden 1 ansat.

Ad. 1 manglende fakturaer

Skattestyrelsen har gennemført en indkomstforhøjelse på 65.575,24 kr. og en regulering af indgående moms med 16.393,82 kr. som Skattestyrelsen påstår er private udgifter.

Der vedlægges som bilag 1 en oversigt over de erhvervsmæssige udgifter (markeret med gult). På bilaget er endvidere angivet til hvilke kunde ([virksomhed4] og [virksomhed3]) de pågældende varer er indkøbt. Der vedlægges endvidere salgsfakturaer til de to førnævnte kunder (fakturanr. 12142 og 12175 udstedt i 2019).

På vegne af [person1] anmodes Skatteankestyrelsen godkende, at af førnævnte indkomstforhøjelse vedrører 47.863,10 kr. (og nedsættelsen af indgående moms med 11.965,78 kr.) erhvervsmæssige driftsudgifter med skatte og momsmæssig fradragsret.

Skattestyrelsen har herudover ikke godkendt skattefradrag for 2.674,91 kr. og momsfradrag for 668,73 kr. vedrørende manglende fakturaer. Der vedlægges som bilag 2 kopier af bilag, der alle er erhvervsmæssige driftsudgifter. Skatteankestyrelsen anmodes om, at godkende disse fradrag.

Ad. 2 kørsel i privat bil

Skattestyrelsen har ikke anerkendt fradrag for erhvervsmæssig kørsel i privat bil med 32.752 kr.

Virksomheden råder over en vare-/lastbil, der i al væsentlighed anvendes af virksomhedens ansatte medarbejder i forbindelse med udførelse af opgaver for virksomhedens kunder.

[person1] bruger derfor den private bil til erhvervsmæssig kørsel i forbindelse med bl.a.:

Kundebesøg
Besøg nye/potentielle kunder
Kørsel til kunder for at udføre aftalte opgaver
Indkøb og afhentning af materialer til brug for kundeopgaver

Virksomheden har kunder i hele Danmark, bl.a. [virksomhed4], der har butikker i hele landet.

Virksomheden har i 2019 omsat ca. 1,6 mio. kr. ekskl. moms.

[person1] har udarbejdet vedhæftede oversigt (bilag 3) over kørte erhvervsmæssige km i 2019. Der er kørt 9.200 erhvervsmæssige km.

På vegne af [person1] skal vi derfor fastholde, at der skal indrømmes fradrag for erhvervsmæssig kørsel i den private bil med 32.752 kr., idet det er dokumenteret og sandsynliggjort, at der er et erhvervsmæssigt behov for kørsel i den private bil.

Ad. 3 telefonudgifter

Der er i 2019 afholdt følgende udgifter til telefon og internet:

Dato

Bilag

Type

Tekst

Moms

Valuta

Beløb (DKK)

Saldo (DKK)

01-01-2019

Primopostering

Primopostering

I25

0,00

29-03-2019

132

Finansbilag

[virksomhed9]

I25

690,60

690,60

29-03-2019

132

Finansbilag

[virksomhed9]

I25

1.811,00

2.501,60

29-03-2019

181

Finansbilag

[virksomhed9]

I25

2.185,92

4.687,52

17-06-2019

365

Finansbilag

[virksomhed9]

Erhverv

I25

997,68

5.685,20

24-06-2019

382

Finansbilag

[virksomhed10]

I25

-99,60

5.585,60

24-06-2019

383

Finansbilag

[virksomhed10]

I25

538,80

6.124,40

28-06-2019

393

Finansbilag

[virksomhed9]

I25

1.841,00

7.965,40

28-06-2019

393

Finansbilag

[virksomhed9]

I25

2.113,30

10.176,38

16-09-2019

542

Finansbilag

[virksomhed9]

Erhverv

I25

997,68

11.176,38

30-09-2019

514

Finansbilag

[virksomhed9]

I25

1.841,00

13.017,38

30-09-2019

566

Finansbilag

[virksomhed9]

I25

2.119,16

15.216,22

16-12-2019

760

Finansbilag

[virksomhed9]

Erhverv

I25

997,68

16.214,22

30-12-2019

729

Finansbilag

[virksomhed9]

I25

1.877,60

18.091,82

30-12-2019

730

Finansbilag

[virksomhed9]

I25

2.121,33

20.413,15

30-12-2019

730

Finansbilag

[virksomhed9]

I25

703,60

21.116,75

Bevægelser i perioden

21.116,75

[person1] er i 2019 blevet beskattet af privat andel af telefon på 2.800 kr.+ moms. De skattemæssigt fratrukne telefonudgifter udgør således, 18.317 kr.

Skattestyrelsen har ikke anerkendt 18.049 kr. Herudover er købsmomsen nedsat med 4.606 kr. Skatteankestyrelsen har således alene godkendt erhvervsmæssige telefonudgifter med 268 kr.

Der fremsendes fakturaer fra [virksomhed9] på i alt 8.061 kr. ekskl. moms. Købsmoms udgør 2.015 kr. (bilag 4).

På vegne af [person1] skal vi primært fastholde det selvangive fradrag samt momsfradraget. Sekundært skal vi anmode Skatteankestyrelsen godkende fradrag for de indsendte fakturaer på 8.061 kr. samt købsmomsfradrag på 2.015 kr.

Ad. 4 kontorcykel

Virksomheden har afholdt en omkostning på 1.420 kr. til en kontorcykel. Kontorcyklen er købt i virksomheden i stedet for en kontorstol, der utvivlsomt er skattemæssigt fradrag for. Der vedlægges et foto af kontorcyklen (bilag 5), hvoraf det kan ses, at kontorcyklen kan erstatte en kontorstol. På vegne af [person1] skal vi derfor fastholde, at der er skattemæssigt fradrag for omkostningen på 1.420 kr. og fradrag for købsmomsen på 355 kr.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt de samlede udgifter på henholdsvis 47.863 kr., 2.675 kr., 21.117 kr. og 1.420 kr., som klagerens virksomhed har afholdt til forskellige varekøb, telefon og internet samt en kontorcykel i indkomståret 2019, er enten udokumenterede eller private udgifter, eller om udgifterne er afholdt som led i virksomhedens drift og derfor kan fratrækkes som en driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Derudover angår sagen om klageren er berettiget til et befordringsfradrag for erhvervsmæssig kørsel i egen bil i medfør af ligningslovens § 9 B, stk. 1.

Fradrag for varekøb

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Det fremgår endvidere af statsskattelovens § 6, stk. 2, at der ikke kan opnås fradrag for private udgifter.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Klageren har afholdt udgifter til forskellige varekøb i indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har opgjort de private udgifter, som der ikke er godkendt fradrag for, til 65.575 kr.

Klagerens repræsentant har fremlagt en opgørelse af de erhvervsmæssige udgifter med kommentarer, hvoraf de erhvervsmæssige udgifter opgøres til 47.863 kr.

Fradrag for P-skiver

Klageren har fratrukket udgiften til 2 P-skiver på i alt 640 kr. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for den ene af de to P-skiver med 240 kr.

Udgiften er dokumenteret med bilag 256, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 9980658 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaen i det førnævnte kontoudtog.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort, at udgiften til den anden P-skive er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Der er herved lagt vægt på, at klagerens repræsentant har oplyst, at virksomheden har én varebil til rådighed, og at der er ikke fremlagt yderligere oplysninger eller dokumentation i sagen, der kan dokumentere eller tilstrækkeligt sandsynliggøre, at der har været et erhvervsmæssigt behov for mere end én P-skive hertil.

Det er derfor rettens opfattelse, at udgiften til den anden P-skive er en privat udgift, hvorfor der ikke godkendes fradrag herfor, jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Fradrag for skabe og hylder

Klageren har fratrukket i alt 636 kr. vedrørende udgiften til skabe og hylder til klagerens værksted.

Udgiften er dokumenteret med bilag 322, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 339796 og 345827 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaerne i det førnævnte kontoudtog.

Retten finder det tilstrækkelig sandsynliggjort, at udgifterne er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Der er herved lagt vægt på at skabe med hylder er almindeligt driftsinventar i et værksted, der indgår som et naturligt led i virksomhedsudøvelsen.

Der godkendes derfor fradrag for udgiften, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse således, at der godkendes fradrag for udgiften med 636 kr.

Fradrag for udgifter til trykimprægneret træ m.m.

Klageren har fratrukket udgiften til forskellige slags trykimprægneret træ, herunder gavlbrædder og vægreglar på i alt 888 kr.

Udgiften er dokumenteret med bilag 452, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 717102 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaen i det førnævnte kontoudtog.

Det fremgår af repræsentantens oversigt over de opgjorte erhvervsmæssige udgifter, at de konkrete materialekøb er tiltænkt en produktion af paller i virksomheden. Klagerens repræsentant har endvidere fremlagt et billede, der viser eksempler på de pågældende paller.

Landsskatteretten finder, at klageren har tilstrækkeligt sandsynliggjort, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der er herved lagt vægt på den fremlagte dokumentation, herunder den fremlagte faktura, samt det fremlagte billede af materialernes erhvervsmæssige anvendelse.

Landsskatteretten ændrer på baggrund heraf Skattestyrelsens afgørelse således, at der godkendes fradrag for udgiften med i alt 888 kr.

Fradrag for tapetafdampere

Klageren har fratrukket udgiften til to stk. tapetafdampere på i alt 640 kr.

Udgiften er dokumenteret med bilag 452, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 753859 og 753861 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaerne i det førnævnte kontoudtog.

Klagerens repræsentant har oplyst, at tapetafdamperne anvendes til at afmontere folie på store flader.

Landsskatteretten finder, at klageren har tilstrækkeligt sandsynliggjort, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Herved er der lagt vægt på, at det pågældende værktøj anvendes direkte i forbindelse med foliedekoration af biler og lignende, hvilket er en af virksomhedens kerneydelser.

Landsskatteretten ændrer på baggrund heraf Skattestyrelsens afgørelse således, at der godkendes fradrag for udgiften med i alt 640 kr.

Fradrag for gasdåser

Klageren ønsker at fratrække udgiften til tre stk. gasdåser a 450g på i alt 71 kr. Som dokumentation for udgiften har klageren fremlagt faktura 879432.

Klagerens repræsentant har oplyst, at gasdåserne anvendes til påvarmning af folie og har fremlagt et foto til dokumentation heraf.

Landsskatteretten finder, at klageren har tilstrækkeligt sandsynliggjort, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der er herved lagt vægt på den fremlagte dokumentation, herunder at der er fremlagt faktura, samt billededokumentation af gasdåsernes erhvervsmæssige anvendelse.

Landsskatteretten ændrer på baggrund heraf Skattestyrelsens afgørelse således, at der godkendes fradrag for udgiften med i alt 71 kr.

Fradrag for 2-taktsbenzin

Klageren har fratrukket udgiften til fem liter 2-taktsbenzin på i alt 120 kr.

Udgiften er dokumenteret med bilag 569, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 1166914 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaen i det førnævnte kontoudtog.

Klagerens repræsentant har oplyst, at benzinen anvendes til et pælebor i forbindelse med udførelse af opgaver vedrørende skilte.

Retten finder det tilstrækkeligt sandsynliggjort, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Der er lagt vægt på at virksomheden udbyder forskellige slags løsninger i forhold til skilte, og udgiften til brændstof til relevant værktøj hertil falder derfor naturligt inden for rammerne af virksomhedens virke.

Der godkendes derfor fradrag for udgiften på i alt 120 kr., jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og Skattestyrelsens afgørelse ændres vedrørende dette punkt.

Fradrag for viderefakturerede udgifter – [virksomhed3] A/S

Klageren har fratrukket forskellige køb af materialer med i alt 30.462 kr.

Udgiften er dokumenteret med bilag 647, som er et kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 1189944, 1189945, 1236346, 1236352, 1236353, 1236357, 1236358, 1236363, 1248599 og 1273093 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaerne i det førnævnte kontoudtog.

Klagerens repræsentant har oplyst, at udgifterne er afholdt i forbindelse med udførelsen af en større arbejdsopgave for [virksomhed3]. Som dokumentation herfor har repræsentanten fremlagt klagerens salgsfaktura, som er stilet til [virksomhed3] A/S.

For så vidt angår faktura 1189944, 1189945, 1236352, 1236358, 1236363 og 1273093, kan materialekøbene afstemmes direkte med den fremlagte salgsfaktura, og under henvisning hertil finder Landsskatteretten, at klageren har dokumenteret udgifternes direkte og umiddelbare tilknytning til indkomsterhvervelsen, hvorfor der kan godkendes fradrag herfor, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

I forhold til faktura 1248599, 1236346, 1236353, 1236357 er der enkelte udgifter, som ikke kan afstemmes direkte med den fremlagte salgsfaktura. Fakturaerne angår udgifter til forskellige træplader, bordplader, bordben, en bøjlestang, lamper med kabelbeskyttere og afdækninger, skabe og sokler.

Få så vidt angår disse udgifter finder Landsskatteretten, at klageren har tilstrækkeligt sandsynliggjort, at udgifterne er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der er herved lagt vægt på, at størstedelen af udgifterne kan henføres til salgsfakturaen i et vist omfang. Der er endvidere lagt vægt på, at de afholdte udgifter til køb af bl.a. træplader, bordplader, bordben, en bøjlestang, lamper med kabelbeskyttere og afdækninger, skabe og sokler må anses for at være almindeligt forekommende i en virksomhed, som primært er beskæftiget med totalløsninger inden for butiksindretning og lignende.

Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsens afgørelse således, at der godkendes fradrag for udgifterne med i alt 30.462 kr.

Fradrag for viderefakturerede udgifter – [virksomhed4] A/S

Klageren har fratrukket forskellige køb af materialer med i alt 14.646 kr.

Udgifterne er dokumenteret med bilag 712 og 785, som er kontoudtog fra [virksomhed2] A/S, samt faktura 1522258, 1618210, 1627856 og 1627858 fra samme virksomhed. Der henvises direkte til fakturaerne i de førnævnte kontoudtog.

De fremlagte fakturaer angår køb af forskellige materialer, herunder skabe, hylder, en bordplade samt en stålvask med armatur.

Klagerens repræsentant har oplyst, at udgifterne er afholdt i forbindelse med udførelsen af en arbejdsopgave for brillekæden [virksomhed4]. Som dokumentation herfor har repræsentanten fremlagt en salgsfaktura fra klageren, som er stilet til [virksomhed4] A/S.

I forhold til faktura 1627856 og 1627858 kan materialekøbene afstemmes direkte med den fremlagte salgsfaktura, og under henvisning hertil finder Landsskatteretten, at klageren har dokumenteret udgifternes direkte og umiddelbare tilknytning til indkomsterhvervelsen, hvorfor der kan godkendes fradrag herfor, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

For så vidt angår faktura 1522258 og 1618210, kan de afholdte udgifter til materialer afstemmes med den fremlagte salgsfaktura i betydelig grad, og de afholdte udgifter er karakteriseret af at være almindelige materialekøb, som har en direkte og umiddelbar tilknytning til klagerens virksomhed. Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten, at klageren har sandsynliggjort at udgifterne er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsens afgørelse således, at der godkendes fradrag for udgifterne med 14.642 kr.

Fradrag for udgifter med manglende bilag

Klageren har fratrukket udgifter til forskellige varekøb på i alt 2.675 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifterne med henvisning til, at udgifterne ikke var behørigt dokumenteret.

Klagerens repræsentant har i forbindelse med klagesagen fremlagt yderligere dokumentation for udgifterne.

Faktura fra [virksomhed5] ApS

Klageren har fratrukket udgiften til folie på i alt 282 kr.

Som dokumentation for udgiften har klagerens repræsentant fremlagt bilag 9, som er en faktura fra leverandøren [virksomhed5] ApS.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften.

Der er herved lagt vægt på, at det fremgår af fakturaen, at faktureringsdatoen var d. 30.11.2018 med endelig forfaldsdato 30 dage efter. Ud fra sagens oplysninger er den endelige retlige forpligtelse til at betale beløbet opstået i 2018, og udgiften er således indkomståret 2019 uvedkommende.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Faktura fra [virksomhed6]

Klageren har fratrukket udgiften til køb af bl.a. kabelholdere og ledningsforbindelser på i alt 1.264 kr.

Klagerens repræsentant har som dokumentation for udgiften fremlagt bilag 18, som er en faktura fra leverandøren [virksomhed6] A/S.

Klagerens repræsentant har fremlagt behørig dokumentation for udgiften, som har direkte og umiddelbar tilknytning til klagerens virksomhed.

På baggrund heraf finder Landsskatteretten, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, hvorfor der kan godkendes fradrag herfor, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Skattestyrelsens afgørelse ændres derfor således, at der godkendes fradrag med i alt 1.264 kr.

Betalingspåmindelse fra [virksomhed7] ApS

Klageren har fratrukket en uspecificeret udgift på 799 kr.

Som dokumentation for udgiften har klagerens repræsentant fremlagt bilag 32, som er en betalingspåmindelse fra leverandøren [virksomhed7] ApS.

Betalingspåmindelsen henviser til en faktura med faktureringsdato d. 10.12.2018 med forfaldsdato d. 24.12.2018, og udgiften er derfor på det foreliggende grundlag indkomståret 2019 uvedkommende. Der fremgår endvidere ikke oplysninger af betalingspåmindelsen, der gør det muligt at konstatere, om udgiften er afholdt i privat- eller erhvervsmæssigt øjemed. Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten, at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Landsskatteretten stadfæster dermed Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Kontoudtog fra [virksomhed8] A/S

Klageren har fratrukket en udgift til et bogføringsprogram på 330 kr.

Klagerens repræsentant har som dokumentation for udgiften fremlagt bilag 61, som er et kontoudtog fra leverandøren [virksomhed8] A/S. Repræsentanten har endvidere fremlagt et orienteringsbrev fra udbyderen af tjenesten, samt en henvisning til udbyderens hjemmeside, hvoraf det fremgår, at virksomheden udelukkende udbyder bogførings- og økonomistyringsløsninger.

Når kontoudtoget fra leverandøren sammenholdes med de af klagerens repræsentant fremlagte supplerende oplysninger, kan det konstateres, at den afholdte udgift vedrører klagerens bogføringssystem. Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten efter en konkret vurdering, at klageren har tilstrækkelig sandsynliggjort, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Skattestyrelsens afgørelse ændres derfor således, at der godkendes fradrag med i alt 330 kr.

Erhvervsmæssigt befordringsfradrag

Selvstændige erhvervsdrivende og andre med indtægtsgivende arbejde, der ikke er lønmodtagere, kan foretage fradrag for udgifter til erhvervsmæssig befordring efter ligningslovens § 9 B, stk. 1, som omfatter:

a) befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder,
b) befordring mellem arbejdspladser og
c) befordring inden for samme arbejdsplads.

Det er en betingelse for fradrag, at der er afholdt udgifter, og at befordringen er erhvervsmæssig efter ligningslovens § 9 B. Fradraget foretages i den personlige indkomst.

Hvis et kørselsregnskab skal danne grundlag ved opgørelsen af fradrag for erhvervsmæssig kørsel, skal det opfylde følgende formkrav:

hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning
datoen for kørslen
den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel
bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabet rigtighed

Hvis der ikke foreligger et egentligt kørselsregnskab, eller kørselsregnskabet er mangelfuldt, er skattemyndighederne berettiget til at fastsætte fordelingen af den private og erhvervsmæssige kørsel skønsmæssigt. Der henvises til Vestre Landsrets dom af 30. juni 2009, offentliggjort i SKM2009.477.VLR.

Klageren har fratrukket 32.752 kr. vedrørende erhvervsmæssig kørsel i sin private bil.

Klagerens repræsentant har fremlagt en oversigt over klagerens erhvervsmæssige kørsel i hans private bil i 2019, hvoraf det fremgår, hvor mange kilometer der overordnet set er kørt i forbindelse med forskellige typer af opgaver, fordelt på månedsbasis.

I forbindelse med klagesagens behandling er klageren blevet anmodet om at fremsende dokumentation af brændstofforbruget i henholdsvis virksomheden og i husholdningen. Klagerens repræsentant har fremlagt et udskrift af Konto 4847: Brændstof fra klagerens kontospecifikationer samt betalingsoversigter fra 2019 fra Betalingsservice med angivelse af, hvilke udgifter klageren har afhold til brændstof i privat regi. Derudover har repræsentanten fremlagt en erklæring fra klagerens medarbejder, hvori det bekræftes at klagerens private bil også anvendes til erhvervsmæssige formål i virksomheden.

Ifølge sagens oplysninger har klageren allerede en varebil i virksomheden, som alene anvendes til erhvervsmæssige formål. Det påhviler således klageren at dokumentere eller tilstrækkeligt sandsynliggøre, at der er foretaget yderligere erhvervsmæssig kørsel, som er foregået i klagerens private bil.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet denne bevisbyrde.

Der er henset til, at den fremlagte kørselsoversigt ikke opfylder formkravene til at kunne danne grundlag for opgørelsen af fradrag for den erhvervsmæssige kørsel, herunder kravene til dokumentation af, hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen og afslutningen af den daglige kørsel, datoerne for de foretagende kørsler, den daglige fordeling af henholdsvis privat og erhvervsmæssig kørsel samt notering af bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre eller dokumentere regnskabets rigtighed.

Der er endvidere lagt vægt på, at de fremlagte betalingsoversigter ikke gør det muligt at vurdere fordelingen af klagerens private- og erhvervsmæssige kørsel. Ud fra det fremlagte materiale er der endvidere ikke tale om et kørselsomfang i den private bil, som i sig selv skaber en formodning om, at der må være sket erhvervsmæssig kørsel.

Den fremlagte erklæring kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster dermed Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Fradrag for telefon- og internetudgifter

Klageren har i indkomståret 2019 fratrukket udgifter til telefon og internet på i alt 21.117 kr.

Internet og fastnettelefon

For så vidt angår udgifterne til internet og fastnettelefon har klageren fratrukket i alt 8.061 kr. i indkomståret 2019.

Udgifterne er dokumenteret med bilag 132, 393, 514 og 729. Bilag 132, 514 og 729 er betalingsoversigter fra Betalingsservice, og bilag 393 er en håndskreven note med angivelse af dato, kreditor og beløb.

Som yderligere dokumentation har klagerens repræsentant endvidere fremlagt fakturanr. 64, 23, 24, 25 og 26 fra [virksomhed9] i forbindelse med klagesagens behandling.

Faktura med nr. 64 er stilet til klagerens private adresse, og bevisbyrden for, at udgiften på trods heraf er erhvervsmæssig, påhviler klageren. Det er Landsskatterettens opfattelse, at denne bevisbyrde ikke er blevet løftet, idet klageren ikke har fremlagt yderligere, og på baggrund heraf finder retten, at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften, jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.

Faktura med nr. 23, 24 og 25 er stilet til klagerens virksomhed, og vedrører i deres helhed klagerens erhvervsabonnement til internetadgang og fastnettelefon på virksomhedens adresse. Henset hertil finder Landsskatteretten, at klageren har godtgjort, at udgiften er afholdt med henblik på at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Landsskatteretten godkender herefter fradrag i henhold til fakturaerne på i alt 5.493 kr.

Faktura 26 angår klagerens abonnement for perioden 1. januar – 31. marts 2020, og udgiften vedrører derfor i sin helhed indkomståret 2020, og udgiften skal som udgangspunkt derfor fradrages i det indkomstår, som udgiften vedrører, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Udgiften er ej heller omfattet af den administrative praksis for forudbetalinger. Efter denne praksis skal forudbetalinger række ind over to indkomstår og må ikke dække en periode på mere end 12 måneder. Der henvises til SKM2007.426.LSR. Med henvisning til ovenstående finder Landsskatteretten, at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften.

Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsens afgørelse således, at der godkendes fradrag på i alt 5.493 kr.

Mobiltelefonudgifter

Klageren har i indkomståret 2019 fratrukket udgifter til mobiltelefoni på i alt 13.056 kr. Skattestyrelsen har alene godkendt fradrag for udgifterne benævnt ”[virksomhed9]” på 2.993 kr., samt 10 % skattemæssigt fradrag på købsmomsen på 75 kr. – samlet set i alt 3.068 kr.

Udgifterne er dokumenteret med bilag 181, 365, 393, 542, 566, 760 og 730. Bilag 730 er en betalingsoversigt fra Betalingsservice, og bilag 181, 365, 393, 542, 566 og 760 er håndskrevne noter. Bilag 382 og 383 vedrørende udgiften bogført med teksten ’[virksomhed10]’ ses ikke fremlagt.

Repræsentanten har endvidere fremlagt fakturanr. 5, 6, 7, 8 og 9 fra [virksomhed9]. Faktura 6 og 8 kan beløbsmæssigt afstemmes med henholdsvis bilag 181 og 566. Fakturanr. 7 kan afstemmes med ét af beløbene på bilag 393 og fakturanr. 9 kan afstemmes med ét af beløbene på bilag 730.

For så vidt angår udgifterne i henhold til fakturanr. 5, bilag 365, 382, 383, 542, 760 samt beløbet på 704 kr. i henhold til bilag 730, finder Landsskatteretten, at der ikke kan godkendes fradrag herfor.

I forhold til fakturanr. 5 er der lagt vægt på, at udgiften ikke ses bogført i 2019. Det fremgår af klagerens bogføring, at klageren i lignende tilfælde vedrørende abonnementsbetalinger omkring årsskiftet har bogført udgifterne på betalingstidspunktet. Eksempelvis har klageren bogført den ovenfornævnte udgift i henhold til fakturanr. 26 d. 30. december 2019, selvom udgiften i sin helhed angår abonnementsperioden 1. januar – 31. marts 2020, idet betalingsfristen er d. 30. december 2019.

Det påhviler derfor klageren at dokumentere, at den nærværende udgift ikke er fratrukket i indkomståret 2018. Det er rettens opfattelse, at denne bevisbyrde ikke er blevet løftet, og Landsskatteretten kan derfor ikke godkende fradrag for udgiften i indkomståret 2019, idet det på det foreliggende grundlag må lægges til grund, at udgiften allerede er fratrukket i det foregående indkomstår.

For så vidt angår udgifterne i henhold til bilag 365, 542 og 760, er der lagt vægt på, at dokumentationen ikke er behørig, idet der alene er fremlagt interne, håndskrevne bilag. Det er endvidere ikke muligt at udlede, hvad udgifterne angår, eller om de er afholdt i privat eller erhvervsmæssigt øjemed.

Det af Skattestyrelsen fastsatte fradrag på 3.068 kr. nedsættes herefter til 0 kr.

I forhold til bilag 382 og 383 er der henset til, at grundbilagene eller anden dokumentation ikke ses fremlagt, og udgiften er derfor udokumenteret.

Med hensyn til udgiften på 704 kr. i henhold til bilag 730 har retten lagt vægt på, at den fremlagte betalingsoversigt ikke udgør behørig dokumentation for udgiften.

Landsskatteretten finder derudover, at der kan godkendes fradrag for de øvrige udgifter til telefonabonnementerne og det dertilhørende forbrug på fakturanr. 6, 7 og 8, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

For så vidt angår fakturanr. 6, 7 og 8, er der herved lagt vægt på, at udgifterne angår erhvervstelefonabonnementer til klageren og virksomhedens ansatte, som har en direkte og umiddelbar tilknytning til klagerens indkomsterhvervelse.


I tilknytning hertil kan retten ikke godkende fradrag for det anførte engangsbeløb på 83 kr., der fremgår på fakturanr. 6, 7 og 8, som vedrører en finansieringsaftale mellem [virksomhed9] og klageren. Denne finansieringsaftale er ikke fremlagt, og det er således ikke muligt at udlede, hvad udgiften konkret vedrører, og om udgiften er erhvervsmæssig.

På baggrund heraf finder Landsskatteretten, at den fradragsberettigede del af udgifterne i henhold til fakturanr. 6, 7 og 8 udgør i alt 6.348 kr.

Den fremlagte fakturanr. 9 på 2.341 kr. angår forbrugsperioden 11. august – 10. november 2019, samt abonnementsperioden 1. januar 2020 til 31. marts 2020.

Udgiften til forbrugsperioden på 115 kr. angår i sin helhed indkomståret 2019 og må anses for at være erhvervsmæssig, idet der er tale om klagerens erhvervstelefonabonnementer til virksomheden. Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten, at der kan godkendes fradrag for udgiften.

Udgiften til abonnementerne på 2.143 kr. angår i sin helhed indkomståret 2020, og udgiften er ej heller omfattet af den administrative praksis for forudbetalinger, hvor forudbetalinger skal række ind over to indkomstår og ikke må dække en periode på mere end 12 måneder. Der henvises til SKM2007.426.LSR. Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten, at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften.

Retten finder endvidere, at der ikke godkendes fradrag for engangsbeløbet på 83 kr., idet klageren ikke har fremlagt dokumentation, der gør det muligt at vurdere om udgiften er erhvervsmæssig, eller hvilket indkomstår udgiften angår.

Landsskatteretten godkender derfor alene fradrag for fakturanr. 9 med 115 kr., jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Den fradragsberettigede udgift udgør herefter 6.463 kr. I den sammenhængende momssag har Landsskatteretten skønsmæssigt anset 10 % af momsen for privat, svarende til 213 kr. Udgiften til den private andel af momsen kan fratrækkes skattemæssigt som en driftsudgift, idet klagerens private rådighed beskattes med 2.800 kr. Den fradragsberettigede nettoudgift udgør derfor samlet set 6.676 kr. for indkomståret 2019.

Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsens afgørelse således, at klagerens indkomst nedsættes med 3.608 kr. efter fradrag af den ovenfornævnte forhøjelse på 3.068 kr.

Fradrag for kontorcykel

Klageren har i indkomståret 2019 fratrukket udgiften til en kontorcykel med en dertilhørende computer på i alt 1.420 kr.

Som dokumentation for udgiften har klagerens repræsentant fremlagt bilag 769, som er en ordrebekræftelse fra [virksomhed11].

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Herved er der lagt vægt på, at købet af cyklen alene er sket i klagerens egen private interesse, og at cyklen har karakter af at være motionsudstyr, der som udgangspunkt er en ikke-fradragsberettiget privat udgift, jf. statsskattelovens § 6, stk. 2. Det ses heller ikke dokumenteret, at der er en evt. generel motionsordning i virksomheden, som kunne begrunde indkøbet.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Virksomhedsordningen
Virksomheden har i 2019 anvendt virksomhedsskattelovens regler.

Det overlades til Skattestyrelsen af foretage korrektioner i virksomhedsordningen som følge af ovenstående ændringer.