Kendelse af 25-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 20-05-2022

Journalnr. 22-0004165

Klageren har bedt om bindende svar på følgende spørgsmål:

”Kan Skattestyrelsen bekræfte, at den fulde skattepligt til Danmark for [person1] er indtrådt den 27. januar 2019?”

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens besvarelse til et ja.

Faktiske oplysninger

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår b.la. følgende oplysninger:

”Spørger er dansk statsborger.

Den 31. december 2009 flyttede Spørger fra Danmark til England. På tidspunktet ejede Spørger ingen aktier og ingen væsentlige aktiver.

Spørgers passiver udgjordes af gæld til det danske skattevæsen og et par private kreditorer.

I december 2010 flyttede Spørger fra England til Dubai, hvor han blev boende i en længere årrække.

Spørger holdte juleferie i Danmark hen over nytåret 2018/2019 og den 5. januar 2019 rejste Spørger tilbage til Dubai, hvor han pakkede sit bohave ned.

Den 17. januar 2019 fløj Spørger fra Dubai til [Sydafrika] for at holde ferie, og den 27. januar 2019 fløj Spørger til Danmark, hvor han tog ophold.

Spørger fik ikke tilmeldt sig folkeregistret eller underrettet Skattestyrelsen om sin tilflytning til Danmark på det pågældende tidspunkt. På den baggrund har du ved separat skrivelse (bilag 1) orienteret Skattestyrelsen herom samt anmodet om en dialog omkring Spørgers gæld til Skattestyrelsen.”

(...)

Skattestyrelsen har den 15. juli 2021 bedt om yderligere oplysninger.

I har den 21. september responderet på Skattestyrelsens anmodning og oplyst følgende:

”Herved besvares Skattestyrelsen brev af 15. juli 2021.

Siden 27. januar 2019 har [person1] boet i Danmark.

[person1] har ikke haft bolig til rådighed i Danmark i samme periode, hvor han har opholdt sig uden for Danmark.

[person1] har ikke haft bolig til rådighed hos kæreste i Danmark samtidig med, at han har opholdt sig uden for Danmark.

I forhold til en redegørelse for [virksomhed1] bedes det uddybes, hvilken redegørelse der bedes om, og hvorfor det har betydning.

I forhold til en redegørelse for [person1]s selskaber i Danmark bedes det uddybes, hvilken redegørelse der bedes om, hvilke selskaber det drejer sig om, og hvorfor det har betydning.

[person1] har blandt andet levet af opsparing optjent i udlandet.

[person1] har ikke haft indtægter fra Danmark, mens han har boet og opholdt sig udlandet.”

Skattestyrelsens yderligere foreliggende oplysninger:

I henhold til Det Centrale Personregister har [person1] tilmeldt sig på [adresse1], [by1] den 1. juli 2020.

Det fremgår ligeledes, at Spørgers kæreste [person2] har tilmeldt sig på samme adresse den 9. juni 2019.

Af hjemmesiden [...dk] fremgår følgende:

[person1]

Oprettet på [...dk]: torsdag 8. november 2018

OM:

Jeg startede i 2014 app udviklingsfirmaet [virksomhed1] [...]

[...]

(...)

Jeg har boet en årrække i [England] i min tyvere, og de sidste mange år har været i ørkenbyen Dubai været min bopæl. Det fascinerer mig stadig, at Dubai har kunnet rejse sig fra ørkenen til den metropol det er i dag - på så kort tid. Landet UAE blev stiftet i 1971, og det var kort efter man havde fundet olie. Før olien levede Dubai, [by2] og de andre Emirater primært af perlefiskeri og handel med varer ml. Asien og Europa. I dag er Dubai en slags fremtidsby hvor mange kulturer smelter sammen, og hvor man forventer at kunne levere flyvende taxier indenfor ganske få år. Byen har også gjort sig bemærket ved at lancere 500 Tesla biler som taxier. [by1] er dog min hjemby og det sted i verden hvor jeg føler mig allermest hjemme.

Af [...com] fremgår bl.a.:

[person1]

Commercial director

Born and raised in [by1], Denmark. Responsible for the commercial aspects of [virksomhed1] and handles all external partner relationships from initiation to managing ongoing relationships.”

Møde med Skatteankestyrelsen

I forbindelse med møde mellem Skatteankestyrelsens sagsbehandler og klagerens repræsentant er bl.a. følgende blevet oplyst:

Klageren havde i hele perioden, han havde boet i henholdsvis Storbritannien og Dubai, kun været i Danmark i forbindelse med ferieophold og lignende af kortere varighed. Klageren havde i løbet af perioden, hvor han havde boet i Dubai haft forskellige bopæle der, da kutymen der var, at lejekontrakter havde kortere varighed, således som det også var tilfældet med den sidste 1-årige kontrakt, som udløb d. 31. januar 2019.

I forbindelse med indrejsen til Danmark den 27. januar 2019 havde klageren først couchsurfet hos bekendte i [by1]området. Dernæst havde han fra marts måned af flere omgange opholdt sig i en hotellejlighed hos hotelkæden [virksomhed2]s filial på [adresse2]. Disse perioder omfattede blandt andet den 27. februar 2019 og frem til omkring begyndelsen af april 2019 og igen fra den 1. maj 2019 og frem til den 1. juni 2019.

Klageren havde overtaget sin nuværende lejlighed [adresse1], den 1. juni 2019. Inventaret fra Dubai var blevet leveret til et depot i [by3], hvor det var opmagasineret, indtil klageren overtog lejligheden.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har besvaret spørgsmålet med et nej.

Følgende er anført som begrundelse:

”Ifølge kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, foreligger der fuld skattepligt for personer, der har bopæl her i landet.

I praksis vil skattepligten efter bopælskriteriet være afhængig af, om personen har rådighed over en helårsbolig her i landet. Udgangspunktet er, at en sådan rådighed vil være en nødvendig og samtidig en tilstrækkelig betingelse for at statuere bopæl.

For en person, der erhverver bopæl her i landet uden samtidig at tage ophold her, indtræder den fulde skattepligt først, når den pågældende tager ophold her i landet. Kortvarigt ophold her i landet på grund af ferie eller lignende, anses ikke for ophold i Danmark, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1.

Efter praksis anses et uafbrudt ophold her i landet af en varighed på mere end 3 måneder, eller samlede ophold på i alt mere end 180 dage inden for et tidsrum på 12 måneder, ikke for "kortvarigt ophold på grund af ferie eller lignende".

Overstiger opholdets længde disse grænser, indtræder skattepligten på det tidspunkt, hvor personen tog ophold her, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1.

De nævnte 3 måneder, respektive 180 dage, betragtes som et maksimum for ophold, uden at skattepligten indtræder på grund af bopæl her. Dette maksimumsophold accepteres i almindelighed, når der er tale om personer, hvis ophold her har et (overvejende) feriemæssigt præg, og således ikke er nødvendiggjort af en regelmæssig (løbende) personlig varetagelse af indtægtsgivende erhverv, f.eks. hyppig deltagelse i eller tilsyn med ledelsen af en erhvervsvirksomhed her i landet. Det foran nævnte lægges i hvert fald til grund, hvor der er tale om personer, der i øvrigt har bopæl i og anden fast tilknytning (nær familie, indtægtsgivende hverv, statsborgerskab etc.) til et andet land, således at opholdene i Danmark med rette kan siges at have karakter af "ferie eller lignende" fra det pågældende land.

Ifølge kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, foreligger der fuld skattepligt for personer, der uden at have bopæl her i landet opholder sig her i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende.

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalindkomstprincippet, og fuldt skattepligtige personer er derfor skattepligtige af deres samlede indkomst, hvad enten den hidrører her fra landet eller fra udlandet, jf. statsskattelovens § 4.

Konkret for denne sag ønskes det bekræftet, at Spørgers fulde skattepligt er indtrådt den 27. januar 2019. I henhold til statsskattelovens § 4 har Spørger ikke selvangivet indkomst, bankindestående og eventuelle andre forhold.

Enhver der er skattepligtig her til landet, har årligt pligt til at opfylde sin oplysningspligt over for Skatteforvaltningen. Se skattekontrolloven § 2.

Det fremgår af bilag 2, at Spørger havde booket flybilletter den 26. december 2018, hvor det bl.a. fremgår, at der var booket billet fra Dubai til Danmark den 27. januar 2019.

Videre har I vedhæftet en mail vedrørende flytning af bohave af bilag 3 samt et flyttetilbud af bilag 4.

Endvidere er der vedhæftet en lejekontrakt gældende fra den 1. februar 2018 til den 31. januar 2019.

Skattestyrelsen bemærker, at Spørger tilmeldte sig folkeregisteret den 1. juli 2020 på adressen [adresse1], [by1]. En til- og framelding til folkeregisteret spiller dog ikke nogen væsentlig rolle, men indgår i den samlede vurdering af skattepligten.

Af Skattestyrelsens oplysninger fremgår det, at Spørgers kæreste tilmeldte sig på samme adresse den 9. juni 2019.

Som det fremgår af henholdsvis [...com] og [...dk] er Spørger kommerciel direktør og ansvarlig for de kommercielle aspekter af [virksomhed1] og håndterer alle eksterne partnerforhold og de løbende relationer.

Skattestyrelsen har ved brev af den 15. juli 2021 bl.a. anmodet om en redegørelse for Spørgers tilknytning til [virksomhed1], hvilket skattestyrelsen ikke har modtaget.

På det foreliggende grundlag er det ikke dokumenteret og sandsynliggjort, at Spørger har taget ophold i Danmark den 27. januar 2019, ligesom Spørger ikke er fremkommet med nærmere oplysninger eller dokumentation for hans boligforhold og i øvrigt oplysninger omkring hans aktiviteter i Danmark.

Flybilletterne dokumenterer ikke i sig selv, at Spørger har taget ophold i Danmark. Det fremgår ikke af flyttebuddet samt mailen omkring flytning af bohave, hvilket bohave der fragtes fra Dubai til [by3], udover 4 skriveborde.

Efter en samlet konkret vurdering af de foreliggende oplysninger, finder Skattestyrelsen ikke at Spørger har godtgjort, at skattepligten indtrådte den 27. januar 2019.

Jeres høringsbemærkninger giver ikke anledning til at ændre vores afgørelse.

Det bemærkes i den forbindelse, at Skattestyrelsen ikke har taget stilling til skattepligtens ophør i forbindelse med Spørgers udrejse.

Skattestyrelsen besvarer derfor spørgsmål 1 med ”Nej”.

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at spørgsmålet skal besvares med et ja.

Som begrundelse er følgende anført:

”Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende, at [person1]s fulde skattepligtig til Danmark indtrådte den 27. januar 2019, da [person1] tog ophold af mere end 6 måneders

varighed i Danmark den dag og efterfølgende har erhvervet fast bopæl.

Til dokumentation heraf foreligger der flybilletter (bilag 5), hvoraf det fremgår, at [person1]

ankom til Danmark den 27. januar 2019. Derudover foreligger dokumentation for at [person1] har opsagt sin lejebolig i Dubai (bilag 2) samt dokumentation for at [person1] har flyttet sit bohave m.v. fra Dubai til Danmark (bilag 4).

Skattestyrelsen har ikke oplyst på hvilket grundlag det bestrides, at [person1] skulle have taget ophold i Danmark den 27. januar 2019.

Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, at personer, som har taget ophold i Danmark i mere end 6 måneder uden at have bopæl, er fuld skattepligtig til Danmark.

Det følger videre af kildeskattelovens § 8, stk. 1, at skattepligten efter § 1, stk. 1, nr. 2 indtræder fra begyndelsen af opholdet.

Da [person1] tog ophold i Danmark den 27. januar 2019, og opholdet strækker sig ud over 6 måneder, og da [person1] efterfølgende erhverver fast bopæl, må [person1] skattepligt til Danmark anses for at være indtrådt den 27. januar 2019, hvor opholdet i Danmark begyndte, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, jf. § 8, stk. 1.”

Landsskatterettens afgørelse

Skattepligt

Personer, der har bopæl her i landet, er fuldt skattepligtige til Danmark. Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Personer, som ikke har bopæl her i landet, men opholder sig i Danmark i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarigt ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende, er ligeledes fuldt skattepligtige til Danmark, jf. kildeskattelovens § 1, nr. 2.

Ved afgørelsen af, om betingelsen for bopæl er opfyldt, lægges der vægt på, om den pågældende ved at grunde husstand, leje sig bolig eller ved andre foranstaltninger har tilkendegivet, at vedkommende har til hensigt at have hjemsted her i landet. Det fremgår af kapitel 1 i cirkulære nr. 135 af 4. november 1988 om opkrævning af indkomst- og formueskat efter kildeskatteloven.

Der er således tale om et bredt tilknytningskriterium, hvor der lægges vægt på både objektive og subjektive kriterier.

Det følger af kildeskattelovens § 8, stk. 1, at for personer, som bliver fuldt skattepligtige til Danmark efter kildeskattelovens § 1, stk. 2, indtræder den fulde skattepligt ved opholdets start.

Landsskatteretten har ved sin afgørelse af 19. april 1983 offentliggjort som LSRM 1983-5-157 fundet, at kildeskattelovens § 1, nr. 1, samt daværende kildeskattelovs § 1, nr. 3, nu § 1, nr. 2, jf. kildeskattelovens § 8, stk. 1, skal læses i sammenhæng. Retten fandt som følge heraf, at den fulde skattepligts indtræden, ved erhvervelse af bopæl i Danmark under et ophold på mindst 6 måneder, skal regnes fra opholdets start.

Det fremgår af Det Centrale Personregister, at klageren den 31. december 2009 udrejste fra Danmark til Storbritannien.

Det lægges derfor til grund, at klagerens fulde skattepligt til Danmark i henhold til bopælsbestemmelsen i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, ophørte den 31. december 2009 i forbindelse med udrejsen til Storbritannien.

Der er derfor tale om en tilflytningssituation.

Henset til det af klageren oplyste lægges det til grund, at klageren er indrejst i Danmark den 27. januar 2019 og under sit ophold i Danmark har erhvervet bopæl den 1. juli 2019.

Idet der henvises til Landsskatterettens praksis som gengivet i LSRM 1983-5-157, finder retten, at klagerens fulde skattepligt til Danmark genindtrådte i forbindelse med opholdets begyndelse den 27. januar 2019.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens besvarelse af spørgsmålet til et Ja.