Kendelse af 04-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 01-09-2023

Journalnr. 22-0002233

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2018

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

280.126 kr.

0 kr.

280.126 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

44.289 kr.

0 kr.

44.289 kr.

Indkomståret 2019

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

291.432 kr.

0 kr.

291.432 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

46.076 kr.

0 kr.

46.076 kr.

Indkomståret 2020

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

204.733 kr.

0 kr.

204.733 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

32.369 kr.

0 kr.

32.369 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS (i det følgende benævnt selskabet) blev stiftet den 30. september 2013 og er fortsat aktivt. Selskabet har ifølge det Centrale Virksomhedsregister (CVR) været registeret med branchekode 433410 ”Malerforretninger”. Selskabets formål har været ”at drive maler virksomhed”. Selskabets direktør og reelle ejer er [person1].

Selskabet blev registreret for moms den 1. oktober 2013 og som arbejdsgiver den 31. oktober 2013.

Selskabet har ifølge CVR haft registreret mellem 1-3 ansatte i den påklagede periode.

[virksomhed1] ApS har angivet moms således:

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

2018

445.802 kr.

272.706 kr.

173.096 kr.

2019

416.264 kr.

244.102 kr.

172.162 kr.

2020

441.730 kr.

225.074 kr.

216.656 kr.

Samlet

1.303.796 kr.

741.882 kr.

561.914 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af oplysninger fra gennemførte kontroller af selskabets underleverandører indkaldt selskabets regnskabsmateriale, men har ikke modtaget det. Skattestyrelsen har herefter indhentet bankkontoudskrifter fra selskabets bank og har modtaget tre fakturaer og én kreditnota i forbindelse de gennemførte kontroller af selskabets underleverandører.

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag med samlet 899.024 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms på 425.893 kr. for udgifter vedrørende 27 betalinger til selskabets underleverandører.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms for følgende 27 betalinger:

Betalingsdato

Underleverandør

Faktura nr.

Beskrivelse fra faktura

Beløb kr. ekskl. Moms

Moms kr.

Beløb kr. inkl. moms

06.02.2018

[virksomhed2] ApS

Ingen faktura

97.653,75

24.413,44

122.067,19

27.06.2018

Uidentificeret

Ingen faktura

89.345,50

22.336,38

111.681,88

20.09.2018

[virksomhed3] ApS

Ingen faktura

106.990,00

26.747,50

133.737,50

18.10.2018

[virksomhed4] ApS

Ingen faktura

95.488,00

23.872,00

119.360,00

02.11.2018

[virksomhed4] ApS

Ingen faktura

116.280,00

29.070,00

145.350,00

29.11.2018

[virksomhed4] ApS

Ingen faktura

85.516,00

21.379,00

106.895,00

24.12.2018

[virksomhed4] ApS

Ingen faktura

51.680,00

12.920,00

64.600,00

2018

642.953,26

160.738,32

803.691,57

27.03.2019

[virksomhed5] ApS

Ingen faktura

53.912,00

13.478,00

67.390,00

24.05.2019

[virksomhed6] ApS Faktura 39787

Pris efter aftale – Diverse opgaver

[adresse1], st th:

Toilet klimasag mail afrens for skimmel mal loft og vægge rep af fuger. 12.000kr

[adresse2], 3. tv:

Toilet afrens vægge for løs maling, skimmelsanering spartle slibe mal rør. 10.450 kr

[adresse3], 3. th:

toilet afrens løs maling, sanering plet spartle, slibe mal loft og vægge. 8500 kr

[adresse4], 4. tv:

toilet afrens løs maling, sanering vægge, fuge, plet spartle slib og mal vægge. 9000 kr

[adresse2], 4 tv:

Toilet afrens vægge, sanering, spartle, slibe mal. 9500kr

[adresse5], 1. tv:

Toilet afrens, sanering, spartle slibe male vægge. 8000 kr

[adresse6], st. tv.:

Toilet afrens, sanering, spartle, slibe, male vægge. 8500kr

[adresse7], 1 sal:

Udskiftning af rørkasse i køkken, opsugning af vand. Affugtning, nedtagning af tapet, opsætning af tapet og mal. 18.000kr

[adresse8]:

Maling af 2 kviste og 4 lysninger: 23.000kr

106.950,00

26.737,50

133.687,50

01.07.2019

[virksomhed7] ApS

Ingen faktura

69.371,00

17.342,75

86.713,75

15.08.2019

[virksomhed7] ApS

Ingen faktura

53.550,00

13.387,50

66.937,50

15.08.2019

[virksomhed7] ApS

Ingen faktura

27.465,60

6.866,40

34.332,00

23.09.2019

[virksomhed5] ApS

Ingen faktura

35.437,50

8.859,38

44.296,88

23.09.2019

[virksomhed5] ApS

Ingen faktura

70.290,00

17.572,50

87.862,50

30.10.2019

[virksomhed5] ApS

Ingen faktura

45.360,00

11.340,00

56.700,00

30.10.2019

[virksomhed5] ApS

Ingen faktura

29.376,00

7.344,00

36.720,00

30.10.2019

[virksomhed5] ApS

Ingen faktura

11.340,00

2.835,00

14.175,00

20.12.2019

[virksomhed8]
Faktura 8102147

Reparation og malingsarbejde udført

Reparation af lofter efter drænhuller

Reparation af vægge efter vand skader samt reparation og maling af revner

18.900,00

4.725,00

23.625,00

20.12.2019

[virksomhed8]

Faktura 8102149

Maler arbejde udført

Afdækning, afrens, spartle, filt og mal lofter og vægg og mal af træværk samt rør,

To farver på to vægge

54.000,00

13.500,00

67.500,00

2019

575.952,10

143.988,03

719.940,13

26.02.2020

[person2]

Ingen faktura

80.055,00

20.013,75

100.068,75

02.04.2020

[virksomhed9] ApS

Ingen faktura

90.356,00

22.589,00

112.945,00

10.06.2020

[virksomhed9] ApS

Ingen faktura

46.695,00

11.673,75

58.368,75

13.06.2020

[virksomhed9] ApS

Ingen faktura

42.795,00

10.698,75

53.493,75

04.08.2020

[virksomhed10] ApS

Ingen faktura

42.500,00

10.625,00

53.125,00

04.08.2020

[virksomhed10] ApS

Ingen faktura

51.765,00

12.941,25

64.706,25

17.08.2020

[virksomhed10] ApS

Ingen faktura

59.500,00

14.875,00

74.375,00

29.10.2020

[virksomhed9] ApS

Ingen faktura

71.000,00

17.750,00

88.750,00

2020

484.666,00

121.166,50

605.832,50

Samlet

1.703.571,36

425.892,85

2.129.464,20

Selskabet har i relation til de foretagne betalinger ikke fremlagt fakturaer eller anden dokumentation for samhandlen mellem selskabet og underleverandørerne.

Følgende oplysninger foreligger vedrørende de ni underleverandører:

[virksomhed2] ApS, CVR.nr. [...1], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 18. september 2012 og opløst efter konkurs den 24. august 2022. [virksomhed2] var registreret med branchekode 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed2]’s formål var ”at drive handel”.

[virksomhed2] har været momsregistreret, men har ikke angivet moms for afgiftsperioderne i 2018, og har ikke været registreret som arbejdsgiver.

Skattestyrelsen har konstateret, at [virksomhed2] har overført væsentlige beløb til udlandet.

[virksomhed3] ApS , CVR.nr. [...2], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 4. april 2017 og blev opløst med konkurs den 20. oktober 2020. [virksomhed3] var registreret med branchekode 451110 ”Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser”, og med bibranchekode 451120 ”Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser”. [virksomhed3]’s formål var ”at importere samt eksportere drikkevarer og lignende produkter”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke har angivet moms. Ifølge CVR er [virksomhed3] ikke registreret med ansatte.

[virksomhed4] ApS , CVR.nr. [...3] (under konkurs), herefter [virksomhed4], blev stiftet den 20. oktober 2014. [virksomhed4] var registreret med branchekode 412000 ”Opførelse af bygninger” og med bibranchekoderne 432200 ”VVS- og blikkenslagerforretninger”, 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og 439910 ”Murere”. [virksomhed4]’s formål var ”engroshandel – herunder møbeldele og emballage”. Konkursdekretet er afsagt den 13. januar 2020.

[virksomhed4] har ifølge CVR været registreret med et årsværk.

Skattestyrelsen har oplyst, at betalinger til [virksomhed4]’s konto blev videresendt til udlandet eller andre fiktive virksomheder.

[virksomhed5] ApS , CVR.nr. [...4] (Under konkurs), herefter [virksomhed5], blev stiftet 24. november 2011. [virksomhed5] er registreret med branchekode 620200 ”Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi” og med bibranchekoder 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse”. [virksomhed5]’s formål er ”IT konsulent ydelser samt handel og service vedrørende samme”. Konkursdekretet er afsagt den 17. september 2021.

[virksomhed5] har ifølge CVR været registreret med et årsværk.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5]’s har beskæftiget sig med musik og videoproduktion. Ifølge Skattestyrelsen har [virksomhed5] ikke selvangivet indkomst og har ikke angivet et korrekt momstilsvar for 2019.

[virksomhed8], CVR.nr. [...5], herefter [virksomhed8], blev stiftet 27. september 2019 og ophørte 17. februar 2021. [virksomhed8] var registreret med branchekode 783000 ”Anden personaleformidling”. Virksomheden blev stiftet af [person3].

Af sagen fremgår to fakturaer samt en kreditnota udstedt af [virksomhed8] Begge fakturaer ses betalt via bankoverførsel, mens kreditnotaen ikke ses tilbageført til kontoen.

Fakturaerne vedrører mandskabsleje til malerarbejde. Opgaverne er kort beskrevet under beskrivelsen på fakturaerne, mens arbejdsstedet fremgår øverst på fakturaerne. Fakturaerne er ikke specificeret ud på antal timer, hvem der har udført arbejdet eller lignende, idet der er anført 1 under antal.

Ifølge Skattestyrelsen er fakturaerne betalt til en bankkonto tilhørende selskabet [virksomhed11] ApS med CVR.nr. [...6], som blev stiftet den 4. september 2019 og opløst efter konkurs den 2. maj 2022. Selskabets reelle ejer var [person3]. Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaerne er modtaget i forbindelse med en kontrol af virksomheden [virksomhed8]

[person3] har til Skattestyrelsen oplyst, at han har været udsat for identitetstyveri.

[virksomhed8] var ifølge CVR ikke registreret med ansatte i 2019.

Skattestyrelsen har konstateret, at [virksomhed11] ApS’s konto har været brugt som gennemstrømningskonto.

[virksomhed9] ApS, CVR.nr. [...7] (under konkurs), herefter [virksomhed9], blev stiftet den 23. oktober 2003. [virksomhed9] er registreret med branchekode 642020 ”Ikke-finansielle holdingselskaber”. [virksomhed9]’s formål er ”at fungere som holdingselskab og foretage investeringer, salg og produktion samt ligeartet virksomhed”. Konkursdekretet er afsagt den 5. januar 2023

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] ikke har angivet løn. Ifølge Skattestyrelsen anvendes [virksomhed9]’s konto af andre virksomheder, og indgående beløb på selskabets konto overføres til selskaberne [virksomhed4] ApS og [virksomhed6] ApS.

Skattestyrelsen har anset, at [virksomhed9] deltager i hvidvask af penge.

[virksomhed10] ApS , CVR.nr. [...8] (under konkurs), herefter [virksomhed10], blev stiftet den 14. juli 2011. [virksomhed10] er registreret med branchekode 661900 ”Andre hjælpetjenester i forbindelse med finansiel formidling” og med bibranchekode 783000 ”Anden personaleformidling”. [virksomhed10]’s formål er ”at drive virksomhed med finansiel rådgivning med tilhørende services og arbejde med fintech og tilhørende services”. Konkursdekretet er afsagt den 21. juni 2022.

Skattestyrelsen har oplyst, at den af [virksomhed10]’s angivne salgsmoms ikke kan dække overførslerne fra [virksomhed1] ApS.

[virksomhed6] ApS, CVR.nr. [...9] (under konkurs), herefter [virksomhed6], blev stiftet den 3. september 2014. [virksomhed6] er registreret med branchekode 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og med bibranchekoderne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” samt 467310 ”Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer”. [virksomhed6]’s formål er ”at drive virksomhed inden for post og kurertjenester, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed”. Konkursdekretet er afsagt den 23. september 2019

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] var momsregistreret, men ikke angav moms i 2019. Ifølge Skattestyrelsen blev [virksomhed6] nægtet registrering som arbejdsgiver. Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed6] ApS for at bekræfte samhandlen.

Af sagen fremgår en faktura, som Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af i forbindelse med en kontrol af [virksomhed6]. På fakturaen er en kort beskrivelse af arbejdsopgaven under hvert arbejdssted. Arbejdet vedrører malerarbejde udført på flere forskellige adresser. Fakturaen er ikke specificeret ud på antal timer, hvem der har udført arbejdet eller lignende, idet der er anført 1 under antal.

Af fakturaen fremgår det under adressefeltet, at der skal stå en specifik tekst/kode ved betaling, men samtidig fremgår det under bankoplysningerne, at fakturanummeret bedes anført ved overførsel.

Skattestyrelsen har oplyst, at den på fakturaen anførte konto ikke tilhører [virksomhed6], men betalingsplatformen [finans1] A/S. Samtidig oplyser Skattestyrelsen, at midlerne videreføres fra kontoen til udenlandske selskaber. Ifølge Skattestyrelsen har [virksomhed6] ikke afholdt almindelige driftsudgifter.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er en række personer i sommeren 2020 dømt for hvidvask ved Københavns Byret, hvor en af de dømte har forklaret, at [virksomhed6] var et stråmandsselskab, som udstedte fiktive fakturaer uden at levere arbejdskraft, og hvis eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.

[virksomhed7] ApS, CVR.nr. [...10], herefter [virksomhed7], blev stiftet 8. september 2015 og blev opløst ved konkurs den 18. juli 2022. [virksomhed7] var registreret med branchekode 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser” og med bibranchekoder 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 466300 ”Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”. [virksomhed7]’s formål var ”at drive administrationsvirksomhed”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] angav mindre beløb i moms, og angav A-skat og AM-bidrag med 0 kr. [virksomhed7] har ikke reageret på henvendelser fra Skattestyrelsen.

Ifølge Skattestyrelsen har [virksomhed1] ApS lavet tre overførsler til [virksomhed7] via betalingsplatformen [finans1] A/S.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er en række personer i sommeren 2020 dømt for hvidvask ved Københavns Byret, hvor en af de dømte har forklaret, at [virksomhed7] var et stråmandsselskab, som udstedte fiktive fakturaer uden at levere arbejdskraft, og hvis eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.

Skattestyrelsen har oplyst, at det ikke har været muligt at identificere modtageren af en overførsel af 27. juni 2018 på 111.681,88 kr. Af teksten på kontoudtoget fremgår ”Underentreprenør Mal”.

Selskabet har ifølge selskabets bankkonto overført 100.068,75 kr. til [person2] med teksten ”Underentreprenør” den 26. februar 2020. Ifølge CVR og Skattestyrelsen er [person2] ikke registreret med hverken virksomhed eller selskab.

Skattestyrelsen har vurderet, at alle de ovenstående underleverandører er fiktive, idet de ikke kan have leveret arbejdskraft til selskabet.

Skattestyrelsen har set bort fra overførslerne af 27. juni 2018 og 26. februar 2020 ved beregningen af A-skat og AM-bidrag.

Skattestyrelsen har beregnet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til følgende:

2018

Beregningsgrundlag

553.608 kr.

Beregnet AM-bidrag

553.608

* 8 %

44.289 kr.

Beregnet A-skat 55 %

(553.608-44.289)

509.319

* 55 %

280.126 kr.

2019

Beregningsgrundlag

575.952 kr.

Beregnet AM-bidrag

575.952

* 8 %

46.076 kr.

Beregnet A-skat 55 %

(575.952-46.076)

529.876

* 55 %

291.432 kr.

2020

Beregningsgrundlag

404.611 kr.

Beregnet AM-bidrag

404.611

* 8 %

32.369 kr.

Beregnet A-skat 55 %

(404.611-372.242)

372.242

* 55 %

204.733 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat indeholdelse af A-skat til 776.291 kr. og indeholdelse af AM-bidrag til 122.734 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Selskabet er pligtigt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i de ansattes løn efter kilde- skattelovens § 46, stk. 1 samt arbejdsmarkedsbidragsloven § 7. Selskabet er pligtigt til at opgøre bidragsgrundlaget og beregne arbejdsmarkedsmarkedsbidrag ved enhver udbetaling af arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst ifølge kildeskattelovens § 49 B, stk. 1.

Efter kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 hæfter selskabet for A-skat og am-bidrag af de ansattes løn.

Skattestyrelsen har ikke modtaget lønningsregnskabet for 2018, 2019 og 2020.

Skattestyrelsen har i henhold til sagsfremstillingens punkt 1 konstateret overførsler til virksomheder, der anses for fiktive.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der til oppebæring af selskabets angivne omsætning, er af- holdt lønninger ud over det angivne uden der er sket indberetning til eIndkomst, og uden indeholdelse af A-skat og am-bidrag. Skattestyrelsen lægger betalinger til fiktive underleverandører til grund for beregning af sort løn udbetalt til en af Skattestyrelsen ukendt personkreds.

Vores vurdering støttes af byretsdom SKM 2018.578.BR, hvor et selskab ikke kunne få fradrag for købsmoms for køb hos påståede underleverandører og disse udgifter udgjorde en væsentlig del af selskabets omsætning.

Skattestyrelsen er ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 2, berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens tilsvar af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, når tilsvaret ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

I selskabets indsigelse fremføres det, at selskabet, efter udsendelse af forslag, er blevet bekendt med, at personkredsen bag underleverandørvirksomhederne har udbetalt sort løn til deres medarbejdere, som selskabet har haft lejet.

Idet der henvises til Skattestyrelsens behandling af selskabets indsigelser nævnt under punkt 1.4, er det Skattestyrelsens opfattelse, at der med indsigelsen ikke er fremkommet nye oplysninger eller nogen form for dokumentation, der kan begrunde en anden opgørelse af selskabets manglende lønangivelser for den kontrollerede periode.

Skattestyrelsen opgør den manglende lønangivelse ud fra de fiktive fakturaer til henholdsvis (beløb eksklusiv moms):

Overførsler til fiktive virksomheder (2018) 553.607,75 kr.

Overførsler til fiktive virksomheder (2019) 575.952,10 kr.

Overførsler til fiktive virksomheder (2020) 404.611,00 kr.

Total opgjort yderligere løn 1.534.171,00 kr.

I opgørelsen indgår ikke overførsel til ikke identificeret modtager i 2018, ligesom overførsel til [person2] i 2020 også er udtaget.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at denne løn er en yderligere løn end den, selskabet allerede har angivet. Dette begrundes med at den opgjorte løn er forsøgt dækket ind ved overførsler til fiktive fakturavirksomheder.

Skattestyrelsens opgørelse fremgår af bilag 7.

Da selskabet været forpligtet til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i den udbetalte løn uden at opfylde denne forpligtigelse, hæfter virksomheden for betaling af den opgjorte A-skat og am-bidrag. Am-bidrag er beregnet med 8 % af den opgjorte løn. A-skat er beregnet med 55 % af den opgjorte løn fratrukket beregnet arbejdsmarkedsbidrag i henhold til arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 og kildeskattelovens § 48, stk. 8.

Ikke angivet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag 899.024 kr. og afkræves selskabet efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Kravene vedrørende A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er i bilag 7 som udgangspunkt opgjort på årsbasis. Da A-skat og arbejdsmarkedsbidrag skal angives månedligt, er kravene skønsmæssigt fordelt på de måneder, hvor selskabet har været aktivt, det vil sige alle 12 måned pr. indkomstår.”

Selskabets opfattelse

Selskabets har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af selskabets manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020 skal bortfalde.

Selskabet har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”Jeg er ikke enig i afgørelsen, da jeg har handlet i god tro, og betalt regninger/faktura fra de virksomheder som har udført arbejde på vegne af min virksomhed.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen skønsmæssigt har ansat selskabets manglende indeholdelse af A-skat til 776.291 kr. samt AM-bidrag til 122.734 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020.

Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i, og om retten til indkomsten eller vederlaget er erhvervet efter ophør af arbejdet her i landet. Dette fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter kildeskattelovens § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 3 og 4. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 8.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. § 1 i arbejdsmarkedsbidragsloven.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for underleverandørudgifter, idet selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed6] og [virksomhed7].

Som en konsekvens af afgørelsen i momssagen med sagsnr. [sag1] tiltræder Landsskatteretten derfor Skattestyrelsens afgørelse om, at arbejdet fra de ni ovenstående underleverandører må anses for at være udført, idet selskabet er blevet honoreret for det fakturerede arbejde af sine kunder. Det er på den baggrund konkluderet, at det er selskabets ansatte, som har udført arbejdet. Landsskatteretten tiltræder således, at selskabet har haft ansat lønnet personale udover det af selskabet oplyste.

Da selskabet har haft øvrigt ansat personale og på den baggrund har været klar over, at der skal indeholdes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt. Selskabet har derfor handlet forsømmeligt og hæfter derfor for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 pct. af den udbetalte A-indkomst og 8 pct. i AM-bidrag. Retten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020 med i alt henholdsvis 776.291 kr. samt AM-bidrag til 122.734 kr.

Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort som SKM2017.117.ØLR.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.