Kendelse af 04-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 02-09-2023

Journalnr. 21-0106547

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2017

Overskud af virksomhed

223.634 kr.

0 kr.

223.634 kr.

Indkomståret 2018

Overskud af virksomhed

219.298 kr.

0 kr.

219.298 kr.

Indkomståret 2019

Overskud af virksomhed

588.982 kr.

0 kr.

514.264 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, at klageren tidligere har haft enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden har været registreret for moms i perioden 1. august 2008 – 31. december 2011. [virksomhed1] var registreret under branchekode ”433410 Malerforretninger” og bibranchekode ”432100 El-installation”.

Klageren har siden den 11. marts 2005 været registreret som stifter, direktør i og ejer af [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2]. [virksomhed2] ApS var registreret under branchekoden ”433410 Malerforretninger. Selskabet er opløst efter konkurs den 27. august 2020.

Klageren har endvidere siden den 3. marts 2005 været registreret som stifter og ejer af [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...3]. [virksomhed3] ApS var registreret under branchekoden ”433410 Malerforretninger” og bibranche ”642020 Ikke-finansielle holdingselskaber”. [virksomhed3] ApS var registreret som ejer af [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...4], som er stiftet den 25. maj 2020. selskaberne er ophørt efter konkurs henholdsvis den 15. november 2022 og den 8. december 2022.

[virksomhed3] ApS har selvangivet et underskud på 48.307 kr. for 2019, og i opgørelsen af den skattepligtige indkomst er der ingen omsætning.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår, at [virksomhed3] ApS har anmodet om momsregistrering den 30. juni 2021 med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2020. Dette er godkendt. Det fremgår endvidere, at selskabet på trods af momsregistreringen ikke har angivet moms.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår, at [virksomhed3] ApS endvidere har anmodet om registrering for A-skat m.v. den 12. juli 2021 med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2020. Dette et godkendt.

Af klagerens R-75 oplysninger for indkomstårene 2017 – 2019 fremgår det, at klageren i indkomståret 2017 har haft en A-indkomst på 83.811 kr. For indkomstårene 2018 og 2019 har klageren haft en A-indkomst på 0 kr.

Skattestyrelsen har den 1. marts 2021 og igen den 24. marts 2021 anmodet klageren om at indsende en beskrivelse af hans indtægtsforhold, herunder eventuelle hævninger foretaget på anpartsselskabernes bankkonti samt oplysninger om, hvorvidt klageren har drevet personlig virksomhed. Skattestyrelsen har endvidere anmodet klageren om at indsende udskrifter fra en række nærmere angivne bankkonti for perioden den 1. januar 2017 – 31. december 2020. Derudover har Skattestyrelsen anmodet klageren om oplysninger vedrørende [finans1] indsætninger samt at indsende regnskaber for indkomstårene 2017 – 2020, såfremt klageren har drevet personlig virksomhed.

Klageren har ikke indsendt det adspurgte materiale.

Skattestyrelsen har den 9. april 2021 anmodet [finans2], [finans3], [finans4] og [finans5] om klagerens bankkontoudtog for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2020.

Skattestyrelsen har i perioden 9. april 2021 – 11. maj 2021 modtaget bankkontoudtog for ovennævnte banker.

På baggrund af anmodningen modtog Skattestyrelsen den 13. april 2021 bankkontoudtog fra [finans2] vedrørende konto: [...32], [...67] og [...33] for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019.

På klagerens bankkonto [...32] har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomstårene 2017 og 2019, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomhed:

Konto

Dato

Tekst

Beløb

[...32]

25-01-2017

Udbetaling

2.226 kr.

[...32]

08-02-2017

Udbetaling

7.423 kr.

[...32]

15-02-2017

Udbetaling

2.970 kr.

[...32]

22-02-2017

Udbetaling

2.376 kr.

[...32]

01-03-2017

Udbetaling

2.226 kr.

[...32]

08-03-2017

Udbetaling

12.253 kr.

[...32]

22-03-2017

Udbetaling

5.938 kr.

[...32]

29-03-2017

Udbetaling

9.584 kr.

[...32]

04-04-2017

Overførsel

2.079 kr.

[...32]

05-04-2017

Udbetaling

11.285 kr.

[...32]

19-04-2017

Udbetaling

1.113 kr.

[...32]

26-04-2017

Udbetaling

1.635 kr.

[...32]

03-05-2017

Udbetaling

6.535 kr.

[...32]

10-05-2017

Udbetaling

5.566 kr.

[...32]

17-05-2017

Udbetaling

3.712 kr.

[...32]

24-05-2017

Udbetaling

8.019 kr.

[...32]

07-06-2017

Udbetaling

3.711 kr.

[...32]

14-06-2017

Udbetaling

5.939 kr.

[...32]

28-06-2017

Udbetaling

6.012 kr.

[...32]

05-07-2017

Udbetaling

5.797 kr.

[...32]

12-07-2017

Udbetaling

16.482 kr.

[...32]

19-07-2017

Udbetaling

2.970 kr.

[...32]

02-08-2017

Udbetaling

1.113 kr.

[...32]

16-08-2017

Udbetaling

3.340 kr.

[...32]

23-08-2017

Udbetaling

4.528 kr.

[...32]

30-08-2017

Udbetaling

8.167 kr.

[...32]

20-09-2017

Udbetaling

6.013 kr.

[...32]

27-09-2017

Udbetaling

5.197 kr.

[...32]

11-10-2017

Udbetaling

4.083 kr.

[...32]

18-10-2017

Udbetaling

7.424 kr.

[...32]

25-10-2017

Udbetaling

2.226 kr.

[...32]

15-11-2017

Udbetaling

6.682 kr.

[...32]

29-11-2017

Udbetaling

7.352 kr.

I alt 2017

181.976 kr.

[...32]

29-03-2019

Maler

10.150 kr.

I alt 2019

10.150 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen den 20. juli 2021 oplyst, at der er tale om en privat konto, og at der ikke kan redegøres for, hvad indsætningerne vedrører.

Skattestyrelsen modtog den 26. april 2021 bankkontoudtog fra [finans3] vedrørende konto [...62] for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2019.

På klagerens bankkontoudtog har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomstårene 2017 - 2019, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomhed:

Dato

Tekst

Beløb

MEDDTEKST

27.03.2017

Maling- stue og køkk

10.000 kr.

Som aftalt maling af stue og køkken - 12.500kr. (aconto 10.000 kr. betales nu)
[S.B.J]

I alt 2017

10.000 kr.

25.07.2018

Udbetaling

1.452 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

01.08.2018

Udbetaling

1.670 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

08.08.2018

Udbetaling

2.229 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

24.08.2018

Indbetalt [...]020

4.000 kr.

29.08.2018

Indbetalt [...]415

3.000 kr.

29.08.2018

Udbetaling

784 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

05.09.2018

Udbetaling

334 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

20.09.2018

Overførsel

1.793 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

26.09.2018

Udbetaling

559 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

03.10.2018

Udbetaling

8.871 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

24.10.2018

Udbetaling

4.012 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

31.10.2018

Udbetaling

4.050 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

19.12.2018

Udbetaling

334 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

I alt 2018

33.088 kr.

16.01.2019

Udbetaling

4.605 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

23.01.2019

Udbetaling

2.970 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

25.01.2019

[adresse2]

6.156 kr.

[L.R.A]
[adresse2], [by2]

28.01.2019

Ang. [adresse3]

10.291 kr.

[person1]
[E.F.N & E.H]
[adresse4], [by3]

01.02.2019

[person1]

16.309 kr.

[E.F.N & E.H]
[adresse4], [by3]

06.02.2019

Udbetaling

5.938 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

20.02.2019

Udbetaling

2.970 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

27.02.2019

Udbetaling

3.712 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

06.03.2019

Udbetaling

10.843 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

20.03.2019

Udbetaling

3.340 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

27.03.2019

Udbetaling

9.058 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

03.04.2019

Udbetaling

3.712 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

10.04.2019

Udbetaling

5.197 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

08.05.2019

Udbetaling

13.481 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

15.05.2019

Udbetaling

16.734 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

22.05.2019

Udbetaling

4.657 kr.

Faktura fratrukket
[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

29.05.2019

Udbetaling

7.424 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

06.06.2019

Udbetaling

14.085 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

12.06.2019

Udbetaling

14.315 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

19.06.2019

Udbetaling

6.788 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

26.06.2019

Udbetaling

8.238 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

03.07.2019

Udbetaling

15.819 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

12.07.2019

Udbetaling

16.761 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

31.07.2019

Udbetaling

2.226 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

07.08.2019

Udbetaling

8.537 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

28.08.2019

Udbetaling

12.049 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

04.09.2019

Udbetaling

4.791 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

25.09.2019

Udbetaling

2.038 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

09.10.2019

Udbetaling

1.197 kr.

50 % af ikkeindløste 141600
[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

30.10.2019

Udbetaling

3.689 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

I alt 2019

237.930 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen den 20. juli 2021 oplyst, at indsætningerne fra [virksomhed5] er sket til forkert bankkonto. Disse vedrører selskabets aktivitet og er bogført i [virksomhed3] ApS i 2019.

Af de indleverede bilag fra klageren til Skattestyrelsen på møde 20. juli 2021 og pr. mail 28. juli 2021 fremgår på alle bilag fra [virksomhed5] ApS, at [virksomhed4] er modtageren af beløbet. CVR nr. på fakturaerne er [...3].

Herudover har Skattestyrelsen på bankkontoen konstateret følgende hævninger, som Skattestyrelsen har anset for erhvervsmæssige fradragsberettigede driftsudgifter:

Dato

Tekst

Beløb

MEDDTEKST

14.05.2018

[virksomhed6]

-3.503 kr.

25.05.2018

[virksomhed6]

-163 kr.

28.05.2018

[virksomhed6]

-235 kr.

28.05.2018

[virksomhed6]

-173 kr.

04.06.2018

[virksomhed6]

-586 kr.

12.10.2018

[virksomhed6]

-579 kr.

26.10.2018

[virksomhed6]

-838 kr.

05.11.2018

[virksomhed6]

-1.078 kr.

I alt 2018

-7.153 kr.

18.01.2019

[virksomhed6]

-1.748 kr.

21.01.2019

[virksomhed6] [virksomhed7] A

-1.357 kr.

04.02.2019

[virksomhed6]

-612 kr.

15.02.2019

[virksomhed6]

-2.123 kr.

06.05.2019

[virksomhed6]

-513 kr.

09.05.2019

[virksomhed8]

-5.474 kr.

Kontonr.: [...07]

24.05.2019

[virksomhed8]

-3.000 kr.

Kontonr.: [...07]

29.05.2019

[virksomhed6] AS

-2.266 kr.

19.06.2019

3 byggetilbud

-8.625 kr.

[virksomhed9] APS

14.08.2019

[virksomhed6] [virksomhed7] A

-677 kr.

09.09.2019

[virksomhed6] AS

-224 kr.

23.09.2019

[virksomhed6] AS

-624 kr.

14.10.2019

[virksomhed6] AS

-3.761 kr.

23.12.2019

[virksomhed6] AS

-131 kr.

23.12.2019

[virksomhed6] AS

-123 kr.

27.12.2019

[virksomhed6] PRISBEREGNINGDK

-2.249 kr.

27.12.2019

[virksomhed6] AS

-1.071 kr.

I alt 2019

-40.558 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen af 20. juli 2021 oplyst, at han for indkomståret 2018 ingen bilag har, da disse er afleveret til kurator for selskabet.

For indkomståret 2019 har klageren afleveret 4 fakturaer udstedt til [virksomhed2] ApS, 9 fakturaer udstedt til [virksomhed3] ApS, 2 fakturaer udstedt til [virksomhed4] ApS og 2 posteringer, der ikke er indleveret materiale for. Alle fakturaer er bogført i [virksomhed3] ApS.

Skattestyrelsen modtog den 26. april 2021 bankkontoudtog fra [finans3] vedrørende konto [...99]1 for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019.

På klagerens bankkontoudtog har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomstårene 2017 - 2019, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomhed.

Dato

Tekst

Beløb

MEDDTEKST

11.01.2017

Udbetaling

450 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

01.02.2017

Udbetaling

450 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

08.02.2017

Udbetaling

675 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

15.02.2017

Udbetaling

1.350 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

I alt

2.925 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen af 20. juli 2021 oplyst, at han for indkomståret 2017 ingen bilag har, da disse er afleveret til kurator for [virksomhed2] ApS.

Skattestyrelsen modtog den 27. april 2021 bankkontoudtog fra [finans4] vedrørende konto [...94]9 for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019.

På klagerens bankkontoudtog har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomstårene 2017 - 2019, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomhed:

DATO

TEKST

Beløb

13-06-2018

Indb ATM [finans4], [by4]

8.000 kr.

19-06-2018

Indb ATM [finans4], [by5]

10.000 kr.

28-06-2018

[virksomhed10] APS

30.000 kr.

05-07-2018

OVERFØRSEL

8.000 kr.

13-07-2018

Indb ATM [finans4], [by4]

11.500 kr.

19-07-2018

OVERFØRSEL

9.000 kr.

31-07-2018

Indb ATM [finans4], [by4]

500 kr.

03-08-2018

Indb ATM [finans4], [by4]

6.500 kr.

20-08-2018

[person2]

4.935 kr.

21-08-2018

MALERARBEJDE

3.921 kr.

12-09-2018

10052018

7.688 kr.

26-09-2018

[person3] [adresse5]

10.000 kr.

28-09-2018

FAKTURA NR. 10062018

16.294 kr.

03-10-2018

FAKT. 10072018

5.519 kr.

08-10-2018

[adresse6]

8.000 kr.

11-10-2018

[adresse6]

8.000 kr.

12-10-2018

[adresse6]

15.000 kr.

17-10-2018

[adresse6]

6.775 kr.

29-10-2018

FRA [...]

5.438 kr.

05-11-2018

FAKTURA 10292018;...

6.353 kr.

05-11-2018

FRA [...]

2.438 kr.

19-11-2018

FRA [...]

1.875 kr.

22-11-2018

A/B [...]

15.387 kr.

29-11-2018

FAK 10392018

30.094 kr.

04-12-2018

FAKTURA NR: 10402018

5.633 kr.

I alt 2018

236.845 kr.

18-01-2019

OVERFØRT FRA [virksomhed11]

7.813 kr.

23-01-2019

[adresse7] 32

4.955 kr.

01-02-2019

EFT AFT [person4]

6.663 kr.

28-02-2019

[person5]

7.300 kr.

28-02-2019

FAK 10102019

7.300 kr.

12-03-2019

BETALING, [person6]

18.504 kr.

05-04-2019

[person7] [adresse8]

7.386 kr.

16-08-2019

FAKTURA 1092019

19.356 kr.

23-08-2019

FRA [person8] [...]...

19.879 kr.

01-10-2019

FAKTURA 10852019

16.968 kr.

05-10-2019

10852019

1.000 kr.

11-10-2019

10862019

10.649 kr.

23-10-2019

FAKTURA 10852019

16.348 kr.

10-11-2019

OVERFØRSEL

15.228 kr.

15-11-2019

[person9]

6.422 kr.

I alt 2019

165.769 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen af 20. juli 2021 oplyst, at indsætningerne i 2018 med posteringsteksten ”Indb ATM [finans4]” i henholdsvis [by4] og [by5] er private. Til de resterende indsætninger er klageren ikke kommet med bemærkninger.

For 2019 har klageren redegjort for, at indsætningerne er bogført i [virksomhed3] ApS og/eller [virksomhed4] ApS. 6 af fakturaerne er udstedt af [virksomhed4], men af klageren overstreget og ændret til [virksomhed3]. 5 fakturaer er udstedt af [virksomhed3] ApS.

Den 28. februar 2019 er der sket en dobbeltbetaling af faktura 10102019 på 2 gange 7.300 kr. Klageren har den 13. marts 2019 tilbagebetalt den ene betaling på 7.300 kr.

Den 1. oktober 2019 er der overført 16.968 kr., og den 5. oktober 2019 er der overført 1.000 kr. Disse overførsler vedrører den samme faktura.

Skattestyrelsen modtog den 27. april 2021 bankkontoudtog fra [finans4] vedrørende konto [...51]9 for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019.

På klagerens bankkontoudtog har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomstårene 2017 - 2019, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomhed.

DATO

TEKST

Beløb

18-01-2019

[...] BETALING

24.900 kr.

03-04-2019

[adresse9]

16.000 kr.

15-04-2019

MALER [person10]

33.000 kr.

28-06-2019

UDLÆG TAG MV [adresse10]

22.475 kr.

11-07-2019

[adresse10] [...]

15.795 kr.

02-09-2019

[adresse11]

40.909 kr.

11-09-2019

FAK 10802019

44.046 kr.

20-09-2019

10832019

1.723 kr.

20-09-2019

10832019

1.291 kr.

23-09-2019

FAKTURA 10842019

28.415 kr.

27-11-2019

FRA [person11]...

34.611 kr.

I alt 2019

263.164 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen af 20. juli 2021 oplyst, at indsætningerne er bogført i [virksomhed4] ApS eller [virksomhed3] ApS. 4 af fakturaerne er udstedt af [virksomhed4], men af klageren overstreget og ændret til [virksomhed3]. 4 fakturaer er udstedt af [virksomhed3] ApS.

Herudover har Skattestyrelsen på bankkontoen konstateret følgende hævninger, som Skattestyrelsen har anset for erhvervsmæssige fradragsberettigede driftsudgifter:

DATO

TEKST

Beløb

25-04-2019

[virksomhed8] fak.5258

-6.125 kr.

26-07-2019

[virksomhed12] fak. 257559

-3.874 kr.

26-07-2019

[virksomhed8] 5680

-2.575 kr.

26-07-2019

3 byggetilbud 95555

-8.063 kr.

12-09-2019

Tryk fra [virksomhed6]

-1.515 kr.

12-09-2019

logo tryk tøj

-1.515 kr.

12-09-2019

[virksomhed13] rensemas

-1.082 kr.

12-09-2019

[virksomhed8] 5562

-4.500 kr.

12-09-2019

[virksomhed14] lkk

-100 kr.

24-09-2019

rest 3 byggetilbud

-8.063 kr.

18-11-2019

[virksomhed15] A/S

-2.249 kr.

I alt 2019

- 39.659 kr.

Den 12. september 2019 har der været 2 overførsler på 1.515 kr. Af de indsendte kontoudtog kan det ses, at det ene beløb er tilbageført.

Skattestyrelsen har derudover anset følgende konstaterede [finans1] indsætninger på klagerens bankkonto i [finans4] med kontonummer [...49] i 2017-2019 for indtægter i virksomhed.

I 2017 har der været 28 [finans1] indsætninger på i alt 84.640 kr. Herudover har der været tre indsætninger, som klageren har dokumenteret som værende private indtægter af f.eks. salg af togsamling. Disse tre indsætninger har Skattestyrelsen ikke medregnet i den skattepligtige indkomst.

I 2018 har der været 14 [finans1] indsætninger på i alt 11.343 kr. Herudover har der været 10 indsætninger, som klageren har dokumenteret som værende private indtægter af f.eks. salg af togsamling. Disse 10 indsætninger har Skattestyrelsen ikke medregnet i den skattepligtige indkomst.

I 2019 har der været 43 [finans1] indsætninger på i alt 133.451 kr. Herudover har der været 9 indsætninger, som klageren har dokumenteret som værende private indtægter af f.eks. salg af togsamling. Disse 9 indsætninger har Skattestyrelsen ikke medregnet i den skattepligtige indkomst. Derudover har klageren for 12 af de 43 indsætninger redegjort for, at disse er indtægtsført i [virksomhed4] ApS/[virksomhed3] ApS.

Klageren har ikke dokumenteret, at de indsætninger, som klageren påstår vedrører omsætning i selskaberne, er videreført til disse enten via bankoverførsler eller via en mellemregningskonto.

Skattestyrelsen har samlet forhøjet klagerens indkomst med overskud af virksomhed efter regulering for moms som følgende:

2017

[finans2] konto [...32]

181.976 kr.

[finans3] konto [...62]

10.000 kr.

[finans3] konto [...91]

2.925 kr.

[finans4] konto [...49] (Ekskl. MP)

0 kr.

[finans4] konto [...19]

0 kr.

[finans1] konto [...49]

84.640 kr.

I alt

279.541 kr.

-Salgsmoms (20 %)

-55.907 kr.

Omsætning ekskl. moms

223.634 kr.

-Erhvervsmæssige omkostninger

0 kr.

Overskud af virksomhed

223.634 kr.

2018

[finans2] konto [...32]

0 kr.

[finans3] konto [...62]

33.088 kr.

[finans3] konto [...91]

0 kr.

[finans4] konto [...49] (Ekskl. MP)

236.846 kr.

[finans4] konto [...19]

0 kr.

[finans1] konto [...49]

11.343 kr.

I alt

281.277 kr.

-Salgsmoms (20 %)

-56.255 kr.

Omsætning ekskl. moms

225.022 kr.

-Erhvervsmæssige omkostninger

-7.154 kr.

Købsmoms 20 %

1.430 kr.

Erhvervsmæssige omkostninger ekskl. moms

-5.724 kr.

Overskud af virksomhed

219.298 kr.

2019

[finans2] konto [...32]

10.150 kr.

[finans3] konto [...62]

237.931 kr.

[finans3] konto [...91]

0 kr.

[finans4] konto [...49] (Ekskl. MP)

165.769 kr.

[finans4] konto [...19]

263.164 kr.

[finans1] konto [...49]

133.451 kr.

I alt

810.463 kr.

-Salgsmoms (20 %)

-162.092 kr.

Omsætning ekskl. moms

648.371 kr.

-Erhvervsmæssige omkostninger

-74.234 kr.

Købsmoms 20 %

14.845 kr.

Erhvervsmæssige omkostninger ekskl. moms

-59.389 kr.

Overskud af virksomhed

588.982 kr.

Klageren har ved mødet med Skattestyrelsen den 20. juli 2021 samt efterfølgende ved mail af 28. juli 2021 fremsendt en række bilag. Skatteankestyrelsen kan konstatere, at der er en række bilag Skattestyrelsen ikke har taget stilling til, herunder bilag fra byggemarkeder. Der er tale om følgende bilag:

Kontonr.

Dato

Firma

Pris ekskl. moms

Moms

Pris inkl. moms

[...19]

27.09.19

[virksomhed16] – Kontant salg på messe

2.253 kr.

564 kr.

2.817 kr.

[...62]

20.12.19

Prisberegning

1.799 kr.

450 kr.

2.249 kr.

[...62]

05.08.19

[virksomhed17]

423 kr.

106 kr.

529 kr.

[...62]

30.07.19

[virksomhed17]

202 kr.

51 kr.

253 kr.

[...62]

02.05.19

[virksomhed17]

187 kr.

47 kr.

234 kr.

[...49]

06.05.19

[virksomhed17]

441 kr.

110 kr.

551 kr.

[...62]

16.07.19

Tax Invoice

962 kr.

241 kr.

1.203 kr.

[...19]

26.11.19

[virksomhed6]

31 kr.

8 kr.

39 kr.

[...19]

20.11.19

[virksomhed6]

93 kr.

23 kr.

116 kr.

[...19]

13.11.19

[virksomhed6]

249 kr.

62 kr.

311 kr.

[...19]

08.11.19

[virksomhed6]

2.408 kr.

602 kr.

3.010 kr.

[...19]

01.11.19

[virksomhed6]

273 kr.

68 kr.

341 kr.

[...19]

08.10.19

[virksomhed6]

344 kr.

86 kr.

430 kr.

[...19]

02.10.19

[virksomhed6]

109 kr.

27 kr.

136 kr.

[...19]

02.10.19

[virksomhed6]

450 kr.

113 kr.

563 kr.

[...19]

11.09.19

[virksomhed6]

587 kr.

147 kr.

734 kr.

[...19]

26.09.19

[virksomhed6]

379 kr.

95 kr.

474 kr.

[...19]

18.09.19

[virksomhed6]

499 kr.

125 kr.

624 kr.

[...19]

01.05.19

[virksomhed13] A/S

18.305 kr.

4.576 kr.

22.881 kr.

[...19]

04.04.19

[virksomhed6]

6.660 kr.

1.665 kr.

8.325 kr.

[...19]

11.03.19

[virksomhed6]

205 kr.

51 kr.

256 kr.

[...19]

25.02.19

[virksomhed6]

550 kr.

138 kr.

688 kr.

[...19]

08.02.19

[virksomhed6]

3.385 kr.

846 kr.

4.231 kr.

[...19]

06.02.19

[virksomhed6]

4.663 kr.

1.166 kr.

5.829 kr.

5478 3810949

26.08.19

[virksomhed6]

658 kr.

165 kr.

823 kr.

5478 3810949

06.08.19

[virksomhed6]

355 kr.

89 kr.

444 kr.

5478 3810949

11.07.19

[virksomhed6]

23 kr.

6 kr.

29 kr.

5478 3810949

11.07.19

[virksomhed6]

-89 kr.

-22 kr.

-111 kr.

5478 3810949

14.05.19

[virksomhed13] A/S

2.477 kr.

619 kr.

2.096 kr.

5478 3810949

16.05.19

[virksomhed6]

189 kr.

47 kr.

236 kr.

5478 3810949

29.05.19

[virksomhed6]

-977 kr.

-244 kr.

-1.221 kr.

5478 3810949

03.05.19

[virksomhed6]

672 kr.

168 kr.

840 kr.

5478 3810949

02.04.19

[virksomhed6]

615 kr.

154 kr.

769 kr.

5478 3810949

29.03.19

[virksomhed6]

271 kr.

68 kr.

339 kr.

5478 3810949

27.03.19

[virksomhed6]

155 kr.

39 kr.

194 kr.

5478 3810949

18.03.19

[virksomhed6]

342 kr.

86 kr.

428 kr.

5478 3810949

12.03.19

[virksomhed6]

1000 kr.

250 kr.

1250 kr.

5478 3810949

20.03.19

[virksomhed6]

410 kr.

103 kr.

513 kr.

5478 3810949

18.02.19

[virksomhed6]

604 kr.

151 kr.

755 kr.

5478 3810949

01.03.19

[virksomhed6]

1.542 kr.

386 kr.

1.928 kr.

5478 3810949

12.02.19

[virksomhed6]

194 kr.

49 kr.

243 kr.

I alt

53.898 kr.

13.481 kr.

66.379 kr.

Af fakturaerne fra prisberegning og [virksomhed23] fremgår [virksomhed4] ApS som køber, hvor klageren på fakturaen fra [virksomhed23] har overstreget [virksomhed4] ApS og skrevet [virksomhed3].

Klageren har på fakturaen fra Tax Invoice overstreget frb. Maler og skrevet [virksomhed3] ApS i stedet.

Af fakturaerne fra [virksomhed17] fremgår det, at der er tale om kontante køb.

På fakturaerne fra [virksomhed6] fremgår [virksomhed3] ApS som køber.

Af følgende fakturaer fra [virksomhed18] fremgår klageren som køber:

Kontonr.

Dato

Firma

Pris ekskl. moms

Moms

Pris inkl. moms

[...19]

10.09.19

[virksomhed18]

2.288 kr.

572 kr.

2.860 kr.

[...62]

20.09.19

[virksomhed18]

270 kr.

67 kr.

337 kr.

[...62]

05.09.19

[virksomhed18]

1.287 kr.

321 kr.

1.608 kr.

[...62]

02.02.19

[virksomhed18]

114 kr.

29 kr.

143 kr.

[...49]

21.05.19

[virksomhed18]

55 kr.

14 kr.

69 kr.

I alt

4.014 kr.

1.003 kr.

5.017 kr.

Fakturaerne fra [virksomhed19] ApS, [virksomhed22] og [virksomhed23] vedrører reparation, service m.v. på en Volkswagen Crafter med registreringsnummer [reg.nr.1]:

Kontonr.

Dato

Firma

Pris ekskl. moms

Moms

Pris inkl. moms

[...62]

04.07.19

[virksomhed23]

692 kr.

176 kr.

878 kr.

[...62]

01.07.19

[virksomhed22]

1.380 kr.

50 kr.

1.430 kr.

[...62]

01.07.19

[virksomhed22]

199 kr.

50 kr.

249 kr.

[...49]

17.08.19

[virksomhed19] ApS

4.550 kr.

1.137 kr.

5.687 kr.

I alt

6.821 kr.

1.413 kr.

8.244 kr.

Af klagerens R75 fremgår det af biloplysningerne, at klageren har været primær ejer og bruger af en Suzuki Swift med registreringsnummer [reg.nr.2] og en Honda VFR 750 motorcykel med registreringsnummer [reg.nr.3].

Skattestyrelsen udsendte den 1. juni 2021 forslag vedrørende ændringer af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2017-2019 og momstilsvaret for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset klageren for at drive uregistreret virksomhed og har forhøjet klagerens indkomst med overskud af virksomhed på henholdsvis 223.634 kr., 219.298 kr. og 588.982 kr. for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”1. Overskud af virksomhed

...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har gennemgået dine bankkontoudtog for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2020 og det er vores opfattelse, at du har drevet uregistreret momspligtig virksomhed. Det bemærkes. at momsen behandles under punkt 2.

Ved vores vurdering har vi lagt vægt på følgende:

I forbindelse med indsætninger på dine bankkonti oplyses bl.a. teksterne:

-Maler

-Som aftalt maling af stue og køkken 12.500 (aconto 10.000 betales nu)

-Deal Ids XXXX, [virksomhed5] ApS

-[virksomhed20] A/S

-Faktura nr. 10062018

-Fakt. 10072018

-Fak 10102019

-Malerarbejde

-Rensning af fliser

-7 døre m.v. [adresse10] 7

I forbindelse med [finans1] betalinger oplyses bl.a. teksterne:

-[adresse12] - Højere glans

-Maling [adresse14], [by6]

-[person12] [adresse13] malerarbejde

-Fliserens + imprægnering 90/180 m2

-Tagrens mm

Du har tidligere været registreret med [virksomhed1] (cvr-nr. [...1]), med branchen ''Malerforretninger”
Ifølge vores oplysninger har du ingen eller lav indkomst i årene.

Vi bemærker, at vi ikke på det foreliggende grundlag anser indsætningerne for at vedrøre omsætning i de selskaber, du har ejet i perioden og derfor ikke har vurderet, at der er tale om maskeret udlodning. Vi har lagt vægt på at kunderne har indbetalt til din konto og at teksterne ikke henviser til selskaberne samt i øvrigt ovenstående bullets.

Du har ikke tidligere oplyst resultatet af virksomhedsdrift eller anden indkomst for indkomstårene 2017-2019.

Indtægter fra virksomhedsdrift er skattepligtige i henhold til Statsskattelovens § 4 og i henhold til

Statsskattelovens § 6 kan udgifter der anvende til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten

fratrækkes. Du skal oplyse om din indkomst. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1, 1. pkt.

(tidligere lov § 1, stk. 1, 1. pkt.).

Du har pligt til at indsende dit regnskabsmateriale og bilag, hvis det har betydning for skatteligningen, jf. skattekontrollovens § 53, stk. 1 (tidligere lov § 6, stk. 1). Vi har ikke modtaget materiale fra dig.

Når der ikke foreligger et skattemæssigt årsregnskab m.v. jf. skattekontrollovens § 6, stk. 3 (tidligere

lov § 3, stk. 4), kan vi foretage skatteansættelsen skønsmæssigt jævnfør skattekontrollovens §

74, stk. 1 (tidligere lov § 5, stk. 3). Der henvises, desuden til skattekontrollovens § 74, stk. 2-3 (tidligere lov § 6 stk. 7) og skattekontrollovens § 53, stk. 3.

Det er dig, der skal kunne sandsynliggøre, at indbetalingerne på dine bankkonti stammer fra allerede beskattede midler eller er undtaget fra beskatning. Dette fremgår af blandt af SKM.2017.614.BR.

Hvis du ikke kan fremlægge dokumentation for, at have afholdt udgifter til køb af varer, tjenesteydelser, aktiver m.v. - eller kan sandsynliggøre dette - har du som hovedregel ikke ret til fradrag for de pågældende udgifter. Der henvises til SKM2008.4.HR. Det kan i den forbindelse bemærkes, at Skattestyrelsen efter SKM2013.493.VLR ikke er forpligtet til at udøve et skøn over størrelsen af fradrags berettigede udgifter.

Indtægter

Alle indtægter, der stammer fra at have drevet virksomhed anses for at være skattepligtig indkomst, jævnfør statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Vi har gennemgået de modtagne kontoudskrifter og har i den forbindelse konstateret, at der er registreret betalinger, der sandsynliggør, at der er tale om skatte- og momspligtig omsætning. Vi mener derfor, at du har drevet uregistreret virksomhed i indkomstårene 2017-2019.

Det vurderes, at du i et vist omfang udskriver fakturaer til dine kunder, idet flere indbetalinger er foretaget med noteret fakturanummer. Teksterne fra dine kunder indikerer, at der udføres arbejde af håndværksmæssig karakter (maling, tag- og fliserens m.v.) Vi vurderer derfor, at din omsætning er momspligtig og har taget hensyn hertil i opgørelse af din nettoomsætning.

Det vurderes endvidere, henset til teksterne på dine bankkonti og afsender af pengene, at du har udbudt deals og modtaget betalinger fra kunder via [virksomhed21] ApS.

Udgifter

Det følger af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at ved beregningen af den skattepligtige indkomst fradrages driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, derunder ordinære afskrivninger.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Henset til teksterne i forbindelse med indsætninger på dine bankkonti og din afmeldte virksomheds branchekoder vurderes det, at aktiviteten er malerarbejde, tag- og fliserens, m.v. Vi har herefter skønsmæssigt opgjort dine fradragsberettigede driftsomkostninger omfattet af fradragsretten i Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. på baggrund af teksterne på dine bankkonti.

Forslag om beskatning af resultat af virksomhed

Vi sendte dig et forslag den 1. juni 2021, hvori vi havde opgjort skattepligtigt resultat af virksomhed skønsmæssigt på baggrund af posteringer på dine bankkonti for indkomstårene 2017-2019 således:

2017

226.994 kr.

2018

302.331 kr.

2019

690.791 kr.

Beløbene var specificeret i vedlagte bilag 10 og det bemærkes, at vedlagte bilag 10 er specificeret i tidligere vedlagte bilag 1-9. Vi bemærker at bilag 10 også omhandler 2020, hvor oplysningsfristen endnu ikke er udløbet. Bilag 10 vedrørende 2020 anvendes i vores i begrundelse i punkt 2 nedenfor.

Resultatet er skattepligtigt i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og beskattes som personlig indkomst jf. personskattelovens § 3, stk. 1. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af personlig indkomst ved selvstændig virksomhed efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.

Gennemgang af dine oplysninger og materiale m.v. modtaget på mødet den 20. juli 2021

Til mødet den 20. juli 2021 havde du anført dine bemærkninger til hvert beløb på de tidligere fremsendte bilag 1-9, og vi fik dette udleveret dette fra dig.

Vi har udfærdiget nye bilag benævnt 1-1 til 9-9, hvorpå vi har tilføjet følgende to ekstra kolonner:

”Dine bemærkninger”

Her har vi indsat de bemærkninger og markeringer, du har skrevet på tidligere bilag 1-9.

”Udgår”

Her har vi markeret med x, hvis vi på baggrund af dine oplysninger har ladet beløbene udgå af vores opgørelse i forbindelse med vores afgørelse af din sag. Beløbene er således tilsvarende fjernet i opgørelserne.

For at forklare sammenhængen mellem de bilag, som vi vedlagde vores forslag (brev af 1. juni 2021) og de bilag vi vedlægger denne afgørelse, har vi opstillet følgende:

Bilag vedlagt brev

Bilag vedlagt

af 1. juni

dette brev

Bilag 1

Bilag 1-1

Omsætning på konto [...32], [finans2]

Bilag 2

Bilag 2-2

Omsætning på konto [...62], [finans3]

Bilag 3

Bilag 3-3

Erhvervsmæssige hævninger på konto [...62], [finans3]

Bilag 4

Bilag 4-4

Omsætning på konto [...91], [finans3]

Bilag 5

Bilag 5-5

Omsætning på konto [...49], [finans4]

Bilag 6

Bilag 6-6

Erhvervsmæssige hævninger på konto [...49], [finans4]

Bilag 7

Bilag 7-7

Omsætning på konto [...19], [finans4]

Bilag 8

Bilag 8-8

Erhvervsmæssige hævninger på konto [...19], [finans4]

Bilag 9

Bilag 9-9

Omsætning via [finans1] (konto [...49])

Vi bemærker, at vi i vedlagte bilag 1-1 til 9-9 har ladet alle posteringer vedrørende 2020 udgå, da vores opgørelse af overskud af virksomhed udelukkende vedrører indkomstårene 2017-2019.

Vores bemærkninger tilknyttet bilag 1-1

Du har redegjort for beløb, du har fået af din mor og beløb vedrørende [virksomhed2] ApS.

Vi har lagt til grund, at oplyst indtægt fra din mor er skattefri i henhold til gaveafgifts- og indkomstskattereglerne. Beløbene markeret med x udgår.

Vi har lagt til grund, at overførsel fra [virksomhed2] ApS' er betaling af udlæg/lån og beløbene markeret med x udgår.

Øvrige beløb, har du ikke kunnet redegøre for.

De på bilag 1-1 gråmarkerede beløb, har vi forespurgt på hos [finans2], efter mødet med dig den 20. juli 2021, og vi har modtaget oplysninger om at beløbene er overført fra [finans6], men banken har ikke kunnet oplyse, hvem afsender af beløbene er. Beløbene kommer ikke fra konto tilhørende [virksomhed2] ApS og er ej en intern overførsel mellem dine egne bankkonti.

Da, det er vores opfattelse, at du har drevet uregistreret personlig virksomhed - henset til vores begrundelse i sagsfremstillingen i øvrigt, og du ikke har dokumenteret, at der er tale om allerede beskattede eller skattefrie indtægter, har vi lagt til grund at der er tale om omsætning i den uregistrerede virksomhed. Beløbene ses ikke at vedrøre din allerede beskattede A-indkomst i 2017, og henstår derfor som ubeskattet indtægt hos dig.

Vores bemærkninger tilknyttet bilag 2-2

Du har oplyst og dokumenteret, at du har modtaget forsikringsudbetalinger, der vedrører en større vandskade på dit hus. Beløbene markeret med x udgår i overensstemmelse hermed.

Du har oplyst, at indsætningerne fra [virksomhed5] er sket til forkert bankkonto, og i stedet vedrører driftsselskabets aktivitet, og derfor er beløbene er bogført i [virksomhed3] ApS i 2019.

Af det fremsendte materiale, kan vi konstatere, at beløb modtaget i 2017-2018 ikke ses bogført i [virksomhed3] ApS eller [virksomhed4] ApS. Beløb modtaget i 2019 ses delvist - og efterfølgende (i juli 2021) - bogført i [virksomhed3] ApS´ regnskab for 2020 med bogføringsdato 1. januar 2020. Bogføringen er således udarbejdet efterfølgende i forbindelse med vores igangværende kontrol.

Beløb modtaget i 2017-2018 ses ikke bogført i det fremsendte og vi har vi har indhentet bankkonto tilhørende [virksomhed2] ApS efter mødet med dig den 21/7-21, og kan konstatere, at der ikke er øvrig omsætning med [virksomhed5] eller kontante indsætninger på denne konto. Det fremgår af bankkonto tilhørende [virksomhed2] ApS, at selskabets omsætning afviger beløbsmæssigt og tekstmæssigt fra indsætningerne på din bankkonto i samme periode.

For så vidt angår indtægter på dine bankkonti i 2019 finder vi ikke at du har dokumenteret, at der er tale om omsætning i [virksomhed3] ApS. Ved denne vurdering har vi lagt vægt på, at:

Selskabet har selvangivet et underskud på 48.307 kr. for 2019 og i opgørelse af den skattepligtige indkomst er der ingen omsætning.
Vi kan konstatere, at selskabet i forbindelse med vores igangværende kontrol har anmodet om momsregistrering den 30/6-21 - med tilbagevirkende kraft pr. 1/1-20. Dette er godkendt. Selskabet har således ikke været momsregistreret i den periode, hvor arbejdet er udført/faktureret (2019) og er først registreret i 2021 med virkning fra 2020.
Selskabet har ikke angivet moms selvom det er blevet momsregistreret, således er hver momsperiode siden momsregistrering foreløbig fastsat på grund af manglende angivelse.
Vi kan konstatere, at selskabet i forbindelse med vores igangværende kontrol har anmodet om registrering for A-skat m.v. den 12/7-21 - med tilbagevirkende kraft pr. 1/12-20. Dette er godkendt. Selskabet har således ikke været arbejdsgiverregistreret mens arbejdet er udført/faktureret. Den efterfølgende indberetning af løn, A-skat m.v. til e-indkomst ses ikke at være betalt, men er skyldig i følge skattekontoen.

- Betaling for fakturaerne tilgår din bankkonto og forbliver der.

- Bilagene viser, at faktura er udstedt i navnet [virksomhed4] ApS inden selskabet er stiftet, der

er faktureret med moms og påført cvr-nr. [...3]. tilhørende [virksomhed3] ApS, til trods af at dette selskab ikke er momsregistreret. Desuden er der er anført din private bankkonto på fakturaerne. Fakturaerne er rettet af dig (navn ændret/overstreget med kuglepen) i forbindelse med bogføring.

Samlet set finder vi ikke, at aktiviteten reelt er udført af dit selskab, men af dig.

Vi kan ikke godkende den efterfølgende bogføring af omsætningen for 2019 i [virksomhed3] ApS - ej heller at omsætningen for 2019 bogføres i et regnskab for 2020.

Da det er vores opfattelse, at du har drevet uregistreret personlig virksomhed - henset til vores begrundelse i sagsfremstillingen i øvrigt, og du ikke har dokumenteret, at der er tale om allerede beskattede eller skattefrie indtægter, har vi lagt til grund at de indsatte beløb i 2017-2019 vedrører omsætning i den uregistrerede virksomhed.

Vores bemærkninger tilknyttet bilag 3-3

Du har oplyst, hvilke beløb, der vedrører private indkøb m.v. I Overensstemmelse hermed har vi ladet beløb markeret med x udgå.

For 2018 har du ingen bilag, og for 2019 har du markeret hvilke bilag, der er efterfølgende bogført i dine selskaber, samt afleveret 4 fakturaer udstedt til [virksomhed2] ApS i 2019.

Du har oplyst, at udgifterne vedrører [virksomhed2] ApS og/eller er bogført i [virksomhed3] ApS I [virksomhed4] ApS. Da du har afholdt udgiften via din bankkonto, og der ikke ses at foreligge en mellemregning mellem dig og dine selskaber, har vi har vi fastholdt at du får skønsmæssigt fradrag for udgiften, da vi mener, at du har drevet uregistreret personlig virksomhed.

Det bemærkes, at udgift til revisor ikke anses at vedrøre din uregistrerede virksomhed, da der ikke foreligger bogføring, regnskab m.v. for din virksomhed. Denne udgår derfor.

Vores bemærkninger tilknyttet bilag 4-4

Posteringerne vedrører 2017, og du har oplyst at alt er afleveret til kurator for [virksomhed2] ApS. Vi har forespurgt dig, hvorfor din private bankkonto blev anvendt når [virksomhed2] ApS havde egen bankkonto. Dette svarede du ikke på.

Vi anser indtægterne for at være omsætning i din uregistrerede virksomhed. Der henvises begrundelsen under punktet ovenfor "Vores bemærkninger tilknyttet bilag 2-2”, samt øvrig begrundelse i

Sagsfremstillingen.

Vores bemærkninger tilknyttet bilag 5-5

Du har redegjort for beløb, der skulle komme fra din mor og vi har lagt til grund, at oplyste indtægt fra din mor er skattefri i henhold til gaveafgifts- og indkomstskattereglerne. Beløbene markeret med x udgår.

Desuden har du redegjort for hvilke beløb, der er bogført som omsætning i [virksomhed3] ApS og eller [virksomhed4] ApS.

Vi kan konstatere, at beløbene delvist efterfølgende er bogført i regnskabet for [virksomhed3] ApS for 2020 selvom beløbene er modtaget i 2019.

Vi anser indtægterne for at være omsætning i din uregistrerede virksomhed. Der henvises begrundelse under punktet ovenfor ”Vores bemærkninger tilknyttet bilag 2-2”, samt øvrig begrundelse i sagsfremstillingen.

Vores bemærkninger tilknyttet bilag 6-6

Posteringerne udgår, da du ikke ses at have haft en hjemmeside vedrørende din uregistrerede virksomhed.

Vores bemærkninger tilknyttet bilag 7-7

Du har redegjort for hvilke beløb der er bogført i [virksomhed4] ApS/ [virksomhed3] ApS.

Dette ses ikke at være tilfældet vedrørende indsætninger i 2019.

Vi anser indtægterne for at være omsætning i din uregistrerede virksomhed. Der henvises begrundelse under punktet ovenfor ”Vores bemærkninger tilknyttet bilag 2-2”, samt øvrig begrundelse i sagsfremstillingen.

Vores bemærkninger tilknyttet bilag 8-8

Du har oplyst, hvilke beløb, der vedrører private indkøb m.v. I overensstemmelse hermed har vi ladet beløb markeret med x udgå.

Du har oplyst, at udgifterne vedrører [virksomhed2] ApS og/eller er bogført i [virksomhed3] ApS / [virksomhed4] ApS. Da du har afholdt udgiften via din bankkonto, og der ikke ses at foreligge en mellemregning mellem dig og dine selskaber, har vi har vi fastholdt at du får skønsmæssigt fradrag for udgiften, da vi mener, at du har drevet uregistreret personlig virksomhed.

Vores bemærkninger tilknyttet bilag 9-9

Du har oplyst, hvilke beløb, der vedrører private indtægter (f.eks. salg af togsamling) I overensstemmelse hermed har vi ladet beløb markeret med x udgå.

Du har redegjort for hvilke beløb der er bogført i [virksomhed4] ApS/ [virksomhed3] ApS.

Indtægterne for 2019 ses delvist at være bogført i regnskabet for 2020 vedr. [virksomhed3] ApS.

Vi anser indtægterne for at være omsætning i din uregistrerede virksomhed. Der henvises begrundelsen under punktet ovenfor ”Vores bemærkninger tilknyttet bilag 2-2”, samt øvrig begrundelse i sagsfremstillingen.

Vores afgørelse om beskatning af resultat af virksomhed

Vi forhøjer din indkomst skønsmæssigt på baggrund af posteringer på din bankkonto for indkomstårene 2017-2019 således:

2017

223.634 kr.

2018

219.298 kr.

2019

588.982 kr.

Beløbene er specificeret i vedlagte bilag 10-10 og det bemærkes, at vedlagte bilag 10-10 er specificeret i vedlagte bilag 1-1 til 9-9. Bilag 10-10 er en korrigeret version af tidligere vedlagte bilag 10.

Resultatet er skattepligtigt i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og beskattes som personlig indkomst jf. personskattelovens § 3, stk. 1. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af personlig indkomst ved selvstændig virksomhed efter arbejdsmarkedsbidragsloven § 4, stk. 1.

...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren i indkomstårene 2017-2019 ikke har drevet uregistreret erhvervsmæssig virksomhed.

Der er nedlagt påstand om, at skønsmæssigt overskud af virksomhed for indkomstårene 2017-2019 skal nedsættes til 0 kr., subsidiært til et mindre beløb.

Klageren har som begrundelse for påstandene anført følgende:

”...

Begrundelse

Det er vores opfattelse, at de omhandlede indsættelser m.v. på bankkonti ikke vedrører omsætning i uregistreret virksomhed, og at der tilsvarende som følge heraf heller ikke er tale om uregistreret momsmæssig virksomhed.

Det er vores opfattelse, at de omhandlede indsættelser m.v. stammer fra allerede beskattede midler eller fra skattefrie midler, og at der derfor ikke er hjemmel til at beskatte disse efter statsskattelovens 4, stk. 1, litra a, eller fastsætte et momstilsvar efter momslovens §§ 56 og 57.

Det er derfor vores vurdering, at Skattestyrelsen ikke har løftet bevisbyrden vedrørende manglende indtægtsførelse og momsafregning. Skattestyrelsens forhøjelse er således sket uden grundlag.

Det er derfor vores påstand, at skønsmæssigt overskud af virksomhed for indkomstårene 2017-2019 skal nedsættes til 0 kr., subsidiært til et mindre beløb, samt at skønsmæssigt opgjort moms for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2020 skal nedsættes til 0 kr., subsidiært til et mindre beløb.

Vi forbeholder os retten til at fremlægge yderligere materiale på et senere tidspunkt.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om klageren kan anses for at have drevet uregistreret virksomhed, og om det er med rette, at Skattestyrelsen har anset indsætningerne på klagerens bankkonti for at være udeholdt omsætning i den personligt drevne virksomhed, og forhøjet klagerens indkomst med skønnet resultat af virksomhed i indkomstårene 2017-2019.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med efterfølgende ændringer) og skattekontrollovens § 2, stk. 1 (gældende lovbekendtgørelse nr. 283 af 2. marts 2022).

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905 H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208 H.

Det fremgår af personskattelovens § 3, at personlig indkomst omfatter alle de indkomster, der indgår i den skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Ifølge bogføringslovens § 9, skal der foreligge bilag på eventuelle udgifter.

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomst med overskud af virksomhed på henholdsvis 223.634 kr. for indkomståret 2017, 219.298 kr. for indkomståret 2018 og 588.982 kr. for indkomståret 2019. Skattestyrelsen har forhøjet den skattepligtige indkomst på grundlag af indsætninger på klagerens bankkonti.

Klageren har anført, at det reelt har været [virksomhed3] ApS, der er indkomstmodtager for omsætningen i indkomståret 2019, således at der ikke er grundlag for at anse klageren for at have drevet uregistreret virksomhed i personligt regi. Klageren har oplyst, at flere indsætninger vedrører driftsselskabets aktivitet, og at beløbene er bogført i [virksomhed3] ApS i 2019.

Indsætninger på klagerens bankkonti i 2017 og 2018 ses ikke at være bogført i selskaberne og er ikke videreført til bankkonto tilhørende [virksomhed2] ApS. Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår, at selskabets omsætning beløbsmæssigt og tekstmæssigt afviger fra indsætningerne på klagerens bankkonto i samme periode.

For indkomståret 2019 har klageren ikke dokumenteret, at der reelt er tale om omsætning i [virksomhed3] ApS. Der er herved henset til, at [virksomhed3] ApS ikke har været momsregistreret i den periode, hvor arbejdet er udført og/eller faktureret. Ydermere er betaling for fakturaerne tilgået klagerens bankkonto og aldrig videreført til selskabet.

Hertil kan det af de indsendte bilag ses, at nogle fakturaer er udstedt i navnet [virksomhed4] ApS inden selskabet var stiftet. Fakturaerne er faktureret med moms og påført cvr-nr. [...3] tilhørende [virksomhed3] ApS, som heller ikke var momsregistreret i 2019. På alle fakturaerne fremgår klagerens personlige bankkonti. Klageren har rettet fakturaerne i forbindelse med bogføring ved at overstrege [virksomhed4] ApS med kuglepen og skrive [virksomhed3] ApS i stedet.

På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at klageren ikke har dokumenteret, at indsætningerne på klagerens bankkonto reelt vedrører arbejder udført i selskaberne. Da betaling for fakturaerne er tilgået klageren personligt og ikke er videreført til selskaberne, og der ikke foreligger dokumentation for, at arbejderne skulle være udført af andre end klageren og således ikke af ansatte i selskaberne, finder retten at klageren er rette indkomstmodtager af indsætningerne, og at klageren således har drevet uregistreret virksomhed i indkomstårene 2017 – 2019.

Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at skønne resultat af virksomhed, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Skattestyrelsen har anset indsætninger på klagerens bankkonti i indkomstårene 2017, 2018 og 2019 på henholdsvis 279.540 kr., 281.277 kr. og 810.463 kr. for at være omsætning i virksomheden.

Klageren har dels oplyst, at der er tale om indtægter fra virksomhedsdrift og andre er af privatretlig karakter.

Ud fra posteringsteksterne på bankkontoudskrifterne, hvorefter flere indsætninger stammer fra andre virksomheder, flere indsætninger indeholder oplysninger om fakturanummer og flere indikerer, at der er udført arbejde af håndværksmæssig karakter, som f.eks. maling, tag- og fliserens m.v., finder retten ligesom Skattestyrelsen, at der er tale om omsætning i den uregistrerede virksomhed.

Vedrørende de indsætninger via [finans1], som klageren oplyser er af privatretlig karakter, som eksempelvis salg af tog, bemærker retten, at Skattestyrelsen allerede har taget højde for, at disse indsætninger ikke skal medregnes i overskud af virksomhed.

Landsskatteretten er enig i Skattestyrelsens opgørelse af omsætning på baggrund af indsætninger på klagerens private konti.

Landsskatteretten finder dog, at Skattestyrelsen ikke har taget højde for den dobbeltbetaling, der er sket på klagerens konto med kontonummer [...49] den 28. februar 2019 på i alt 7.300. Klageren har den 13. marts 2019 tilbageført 7.300, hvorfor retten finder, at Skattestyrelsens skøn for indkomståret 2019 skal nedsættes med 7.300 kr.

Landsskatteretten nedsætter dermed Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens omsætning i indkomståret 2019 fra 810.463 kr. til 803.164 kr., svarende til 642.531 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for driftsudgifter på 7.154 kr. for indkomståret 2018 og 74.234 kr. for indkomståret 2019 i henhold til nogle få fakturaer udstedt til selskabet, som er betalt via klagerens bankkonto samt udgifter, hvor det fremgår af kontoudtoget, at der er tale om udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der er her lagt vægt på, at det af kontoteksterne fra kontoudtogene blandt andet fremgår ”[virksomhed6] AS” og betaling til andre materialer samt prisberegner, som er foreneligt med aktiviteten i klagerens virksomhed.

Landsskatteretten finder, at der er flere indsendte bilag vedrørende driftsomkostninger, som Skattestyrelsen ikke har medtaget i deres opgørelse.

Landsskatteretten finder, at de udgifter der er dokumenteret ved de fremlagte bilag fra [virksomhed17], [virksomhed16], Prisberegning, Tax Invoice, [virksomhed13] A/S og [virksomhed6] er fradragsberettigede driftsomkostninger.

Landsskatteretten har i afgørelse i klagesagen vedrørende klagerens momsafregning, jf. sagsnr. 21-0108461, ikke godkendt fradrag i momsregnskabet for moms på 13.481 kr. vedrørende købsbilag, hvor klagerens selskaber står som køber.

Retten godkender derfor fradrag for hele udgiften i den skattepligtige indkomst svarende til i alt 66.379 kr. for indkomståret 2019.

De af klageren fremlagte bilag fra [virksomhed18] er ligeledes fradragsberettigede, hvorfor retten forhøjer Skattestyrelsens opgørelse af de fradragsberettigede omkostninger for indkomståret 2019 med 4.014 kr. ekskl. moms.

Klageren har endvidere fremlagt købsfakturaer, der viser, at der har været omkostninger vedrørende en Volkswagen Crafter. Af klagerens R75 fremgår det ikke, at klageren har været ejer af en Volkswagen Crafter, hvorfor retten ikke godkender fradrag for omkostningerne hertil.

Landsskatteretten finder ydermere, at Skattestyrelsen ikke har taget højde for den dobbeltbetaling der er sket fra klagerens konto med kontonummer [...19] den 12. september 2019 på i alt 1.515 kr. Klageren har den samme dag modtaget 1.515 kr., hvorfor retten finder, at Skattestyrelsens opgørelse af de fradragsberettigede driftsomkostninger skal nedsættes med 1.515 kr.

Landsskatteretten forhøjer dermed Skattestyrelsens opgørelse af de fradragsberettigede driftsomkostninger for indkomståret 2019 fra 59.389 kr. til 128.267 kr. (59.389 kr. + 66.379 kr.+ 4.014 kr. – 1.515 kr.).

På baggrund af ovenstående ændres den påklagede afgørelse vedrørende indkomståret 2019, idet omsætning nedsættes med 5.840 kr. (7.300 kr. inkl. moms), og der godkendes fradrag for yderligere udgifter med i alt 68.878 kr., hvorfor overskud af virksomhed for indkomståret 2019 ændres til 514.264 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår indkomstårene 2017 og 2018. Repræsentantens subsidiære påstand om nedsættelse af de skønsmæssigt ansatte overskud af virksomhed kan således ikke tages til følge.

Formalitet

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomstskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, fremgår, at en ansættelsesændring kan foretages uden for fristerne i § 26, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ansættelse kan kun foretages i de i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nævnte tilfælde, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. punktum. En ansættelse, der er varslet af Skattestyrelsen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. punktum. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 4. punktum.

Fristen for varsling af ordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, af klagerens skatteansættelse for 2017, 2018 og 2019 udløb henholdsvis den 1. maj 2021, den 1. maj 2022 og den 1. maj 2023. Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 31. maj 2021 er dermed blevet fremsendt til klageren inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, for ordinær ansættelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2018 og 2019.

For indkomståret 2017 ligger ansættelsen udenfor de almindelige frister, og Skattestyrelsen kan derfor kun ændre ansættelsen for disse år, såfremt klageren eller nogen på dennes vegne har handlet groft uagtsomt.

Klageren har ikke oplyst resultat af virksomhed for den uregistrerede virksomhed, jf. ovenfor.

Ved ikke at selvangive disse indtægter finder retten, at klageren groft mindst uagtsomt har bevirket, at hans skatteansættelse for indkomståret 2017 er blevet foretaget på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Landsskatteretten finder dermed, at der kan foretages en ekstraordinær ændring efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, for indkomståret 2017.

Kundskabstidspunktet i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. punktum, er det tidspunkt, hvor skattemyndighederne er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at fastslå, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5. Retten finder, at kundskabstidspunktet tidligst kan ansættes til den 11. maj 2021, hvor Skattestyrelsen modtog de sidste kontoudskrifter fra klagerens bank.

Da Skattestyrelsen har fremsendt forslaget til ændring af klagerens skatteansættelse den 1. juni 2021, anses kravet om overholdelse af reaktionsfristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, ligeledes for opfyldt.

Landsskatteretten bemærker, at 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., er overholdt, da afgørelsen er afsendt den 26. august 2021.