Kendelse af 23-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 14-07-2022

Journalnr. 21-0103554

Klagepunkt

Skattestyrelsen s

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatteretten s afgørelse

2018

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

311.049,61 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

49.177,80 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

2019

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

426.267,05 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

67.394,00 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

1. halvår 2020

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

198.076,23 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

31.316,40 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] (herefter virksomheden) er en enkeltmandsvirksomhed, der blev registreret den 1. november 2012 under branchekoden 412000 ”Opførelse af bygninger”.

I 1.-4. kvartal 2018, 1.-3. kvartal 2019 og 1.-2. kvartal 2020 har virksomheden været registreret med 2-4 medarbejdere. I 4. kvartal 2019 har virksomheden ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har haft en omsætning på 3.453.392,54 kr. i 2018, 2.915.365,00 kr. i 2019 og 1.303.093,40 kr. i 1. halvår 2020.

I 2018 har virksomheden haft udgifter til løn (inklusive atp og pension) svarende til 642.323,04 kr. I 2019 har virksomheden haft lønudgifter svarende til 692.841,75 kr. I 1. halvår 2020 har virksomheden haft lønudgifter svarende til 426.225,32 kr.

I forbindelse med gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale har Skattestyrelsen fundet anledning til at se nærmere på virksomhedens brug af underleverandører. Virksomheden har i den angivne periode anvendt underleverandører, som udlejer mandskab indenfor hovedsageligt byggebranchen.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens A-skat til 935.392,89 kr. og AM-bidrag til 147.888,20 kr. i indkomstårene 2018, 2019 og 1. halvår 2020. Forhøjelsen er en konsekvens af nægtelsen af fradrag for købsmoms for udgifterne til seks underleverandører.

For så vidt angår underleverandørerne gør følgende forhold sig gældende:

[virksomhed2] ApS , cvr-nr. [...1], (herefter [virksomhed2]) blev stiftet den 17. september 2010 af [person1]. [virksomhed2] fik ny ejer, [person2], den 8. februar 2018. Frem til den 28. februar 2018 var [virksomhed2] registreret under branchekoden 479900 ”Anden detailhandel undtagen fra forretninger, stadepladser og markeder”. Efterfølgende var [virksomhed2] registreret med branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. Derudover har [virksomhed2] været registreret med bibrancherne 620200 ”Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi” og 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse”. Indtil den 15. marts 2018 var [virksomhed2]’s formål at drive virksomhed indenfor fremstilling og salg af dækmiddel til skum-/gummidæk, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Derefter og frem til [virksomhed2]’s ophør var formålet ”at tilbyde service-, bygge- og IT-ydelser samt drive international handel, og hermed forbundet virksomhed”. [virksomhed2] er den 3. november 2020 opløst efter konkurs.

[virksomhed2] har ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for nedenstående fire fakturaer udstedt af [virksomhed2] til virksomheden i 1. halvår 2018:

Faktura dato

Faktura nr.

Underleverandør

Tekst på faktura

Beløb inkl. Moms

Moms

Beløb ekskl. moms

27-03-2018

1047

[virksomhed2] ApS

Mandskab

montering februar måned

216,00 timer

72.900,00

14.580,00

58.320,00

03-04-2018

1102

[virksomhed2] ApS

Montering og armering

417,00 Stk.

140.737,50

28.147,50

112.590,00

24-04-2018

*

1521

[virksomhed2] ApS

Montage og armering

529,50 Timer

182.016,63

36.403,13

145.612,50

03-06-2018

**

1897

[virksomhed2] ApS

leje af mandskab

beton arbejde

1,00 Stk.

201.250,00

40.250,00

161.000,00

I alt

119.380,63

* Af fakturaen fremgår ”Periode 01.03-31.03”.

** Af fakturaen fremgår ”Periode 01.04-30.04”.

Samtlige fakturaer udstedt af [virksomhed2] er betalt via virksomhedens konto i [finans1].

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem [virksomhed2] og virksomheden, ligesom der ikke foreligger timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed3] , cvr-nr. [...2], (herefter [virksomhed3]) blev stiftet den 15. november 2017 af [person3]. [virksomhed3] fik ny ejer, [person4], den 7. maj 2018. [virksomhed3] har været registreret under branchekoden 532000 ”Andre post og kurertjenester” og bibranchen 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed3]’s formål var at ”drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed”. [virksomhed3] er den 4. marts 2021 opløst efter konkurs.

[virksomhed3] har i 1.-2. kvartal 2018 været registret registreret med 2-4 medarbejdere, herunder 1 årsværk.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for nedenstående faktura udstedt af [virksomhed3] til virksomheden i 2. halvår 2018:

Faktura dato

Faktura nr.

Underleverandør

Tekst på faktura

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

03-08-2018

473

[virksomhed3]

Beton Montering

01/06 - 30/06

1,00 Stk.

171.500,00

34.300,00

137.200,00

I alt

34.300,00

Fakturaen udstedt af [virksomhed3] er betalt via virksomhedens konto i [finans1].

Skattestyrelsen har oplyst, at det fremgår af [virksomhed3]’s bankkonto, at betydelige beløb overføres til en betalingsplatform i udlandet.

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed3], ligesom der ikke foreligger timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed4] A/S , cvr-nr. [...3], (herefter [virksomhed4]) blev stiftet den 3. september 2014. [virksomhed4] har været registreret med branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og bibrancherne 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”, 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 467310 ”Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer”. [virksomhed4]’s formål er at ”drive virksomhed inden for post og kurertjenester, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed”. [virksomhed4] er under konkursbehandling og konkursdekret er afsagt den 23. september 2019.

[virksomhed4] har ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for nedenstående tre fakturaer udstedt af [virksomhed4] til virksomheden i 1. halvår 2019:

Faktura dato

Faktura nr.

Underleverandør

Tekst på faktura

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

19-04-2019

39477

[virksomhed4] A/S

Udførelse af beton
[adresse1] 31/3

186 timer

63.937,50

12.787,50

51.150,00

07-05-2019

*

39595

[virksomhed4] A/S

Leje af mandskab – Udførsel af betonarbejde

661 timer

227.218,75

45.443,75

181.775,00

05-06-2019

39895

[virksomhed4] A/S

Leje af mandskab – Betonarbejder 30/4

492 timer

169.125,00

33.825,00

135.300,00

I alt

92.056,25

* På fakturaen er der med håndskrift tilføjet datoen ”30/04”.

Der er på samtlige af ovenstående fakturaer anført følgende tekst ”!!! OBS OBS OBS !!! Der må KUN anføres reference i feltet ”tekst til modtager” og INTET andet. Referencen til denne betaling er:, hvorefter der er anført en individuel kombination af tal og bogstaver.

Samtlige fakturaer udstedt af [virksomhed4] er betalt via virksomhedens konto i [finans1].

Skattestyrelsen har oplyst, at den bankkonto, der er anført på de nævnte fakturaer, ikke tilhører [virksomhed4], men betalingsformidleren [virksomhed5] A/S. Endvidere, at betalingen hos [virksomhed5] A/S er videreoverført til udlandet.

Derudover har Skattestyrelsen oplyst, at tre personer i sommeren 2020 blev idømt straf for hvidvaskning i relation til blandt andet [virksomhed4]. Det er beskrevet, at [virksomhed4] havde til formål at udstede fiktive fakturaer, for at få en uberettiget vinding og flytte penge til udlandet.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem [virksomhed4] og virksomheden, ligesom der ikke foreligger timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed4] for at bekræfte samhandlen.

[virksomhed6] ApS , cvr-nr. [...4], (herefter [virksomhed6]) blev stiftet den 8. september 2015. Fra den 31. januar 2019 har [person5] været ejer. [virksomhed6] har siden den 9. marts 2017 været registreret med branchekoden 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser”, samt bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 466300 ”Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”. [virksomhed6]’s formål er siden den 9. marts 2017 ”at drive administrationsvirksomhed”.

[virksomhed6] er taget under tvangsopløsning og der er afsagt konkursdekret den 19. januar 2021.

[virksomhed6] har ikke været registreret med ansatte i samhandelsperioden.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for nedenstående fem fakturaer udstedt af [virksomhed6] til virksomheden i 1. og 2. halvår 2019:

Faktura dato

Faktura nr.

Underleverandør

Tekst på faktura

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

30-06-2019

10373

[virksomhed6] ApS

Leje af mandskab

Betonarbejde

296 timer

101.750,00

20.350,00

81,400,00

31-08-2019

*

11092

[virksomhed6] ApS

Pris ifølge aftale

Tilbud - Betonarbejde

1,00 Stk.

80.000,00

16.000,00

64.000,00

23-09-2019

*

10915

[virksomhed6] ApS

Pris ifølge aftale

Tilbud Betonarbejde 30/7-19

1,00 Stk.

33.750,00

6.750,00

27.000,00

30-09-2019

*

11395

[virksomhed6] ApS

Pris ifølge aftale

Betonarbejde tilbud.

1,00 Stk.

76.250,00

15.250,00

61.000,00

31-10-2019

11841

[virksomhed6] ApS

Pris ifølge aftale

Betonarbejde

1,00 Stk.

97.500,00

19.500,00

78.000,00

I alt

77.850,00

* Virksomheden har bogført fakturaen på konto ”Fremmed arbejde” i [virksomhed4]’s navn.

Der er på samtlige af ovenstående fakturaer anført følgende tekst ”!!! MEGET VIGTIGT !!! Ved betaling angives KUN reference og IKKE fakturanummer. Referencen til denne betaling er:”, hvorefter der er anført en individuel kombination af tal og bogstaver.

Faktura nr. 10373 er betalt via virksomhedens konto i [finans1]. Faktura nr. 11841 er betalt via virksomhedens konto i [finans2]. Beløbene, der fremgår af faktura nr. 11092, 10915 og 11395 er betalt via virksomhedens konto i [finans1]. I teksten til betalingerne er anført ”[virksomhed4]”.

Skattestyrelsen har oplyst, at den bankkonto, der er anført på de nævnte fakturaer, ikke tilhører [virksomhed6], men betalingsformidleren [virksomhed5] A/S. Endvidere, at betalingen hos [virksomhed5] A/S er videreoverført til udlandet.

Derudover har Skattestyrelsen oplyst, at tre personer i sommeren 2020 blev idømt straf for hvidvaskning i relation til blandt andet [virksomhed6]. Det er beskrevet, at [virksomhed6] havde til formål at udstede fiktive fakturaer, for at få en uberettiget vinding og flytte penge til udlandet.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem [virksomhed6] og virksomheden, ligesom der ikke foreligger timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed6] for at bekræfte samhandlen.

[virksomhed7] ApS , cvr-nr. [...5], (herefter [virksomhed7]) blev stiftet den 1. oktober 2019 af ApS [virksomhed8]. [virksomhed7] har indtil den 6. november 2019 været registreret med branchekoden 642020 ”Ikke-finansielle holdingselskaber”, hvorefter [virksomhed7] har været registreret med branchekoden 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse” og bibranchen 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed7]’s formål var indtil den 6. november 2019 ”at drive handel og industri”, hvorefter formålet er ”at drive konsulentvirksomhed, personalerekruttering, servicevirksomhed samt hermed beslægtet virksomhed”. [virksomhed7] er taget under tvangsopløsning og der er afsagt konkursdekret den 12. november 2020.

[virksomhed7] har ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for nedenstående to fakturaer udstedt af [virksomhed7] til virksomheden i 2. halvår 2019:

Faktura dato

Faktura nr.

Underleverandør

Tekst på faktura

Beløb inkl. Moms

Moms

Beløb ekskl. moms

30-10-2019

RR-00200

[virksomhed7] ApS

Betonarbejde

Antal 298

102.437,50

20.487,50

81.950,00

31-12-2019

RR-00386

[virksomhed7] ApS

Betonarbejde

Antal 294

101.062,50

20.212,50

80.850,00

I alt

40.700,00

Virksomhedens adresse er ikke anført på fakturaerne.

Der er på begge fakturaer anført følgende tekst ”!!! HUSK KUN AT SKRIVE ORDRENUMMER PÅ BETALING!!!”.

Fakturaerne udstedt af [virksomhed7] er betalt via virksomhedens konto i [finans2].

Skattestyrelsen har oplyst, at den bankkonto, der er anført på de nævnte fakturaer, ikke tilhører [virksomhed7], men betalingsformidleren [virksomhed5] A/S. Endvidere, at betalingen hos [virksomhed5] A/S er videreoverført til udlandet.

Derudover har Skattestyrelsen oplyst, at tre personer i sommeren 2020 blev idømt straf for hvidvaskning i relation til blandt andet [virksomhed7]. Det er beskrevet, at [virksomhed7] havde til formål at udstede fiktive fakturaer, for at få en uberettiget vinding og flytte penge til udlandet.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem [virksomhed7] og virksomheden, ligesom der ikke foreligger timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed7] for at bekræfte samhandlen.

[virksomhed9] ApS , cvr-nr. [...6], (herefter [virksomhed9]) blev stiftet den 21. februar 2018 af [person6]. [virksomhed9] har været registreret med branchekoden 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed9]’s formål er at ”udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktiviteter tilknyttet hertil”. [virksomhed9] er taget under tvangsopløsning og der er afsagt konkursdekret den 12. marts 2021.

[virksomhed9] havde i perioden januar til juni 2020 mellem 1 og 7 ansatte, angivet som mellem 0,46 og 5 årsværk.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for nedenstående seks fakturaer udstedt af [virksomhed9] til virksomheden i 1. halvår 2020:

Faktura dato

Faktura nr.

Underleverandør

Tekst på faktura

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

31-01-2020

1485

[virksomhed9] ApS

Udført arbejde

305 timer

104.843,75

20.968,75

83.875,00

29-02-2020

1636

[virksomhed9] ApS

Udført arbejde

420 timer

144.375,00

28.875,00

115.500,00

31-03-2020

1825

[virksomhed9] ApS

Udført arbejde

250 timer

85.937,50

17.187,50

68.750

31-04-2020

1939

[virksomhed9] ApS

Udført arbejde

114 timer

41.325,00

8.265,00

33.060,00

08-06-2020

2101

[virksomhed9] ApS

Udført arbejde

236 timer

85.550,00

17.110,00

68.440,00

30-06-2020

2377

[virksomhed9] ApS

Udført arbejde

74 timer

27.287,50

5.457,50

21.830,00

I alt

97.863,75

Der er på samtlige af ovenstående fakturaer anført ”betonarbejde” eller ”udførsel af betonarbejde”.

Desuden er der på samtlige af ovenstående fakturaer anført ””[virksomhed9]” bedes angivet ved bankoverførsel”.

Faktura nr. 1485, 1636, 1825 og 1939 udstedt af [virksomhed9] er betalt via virksomhedens konto i [finans2]. For så vidt angår faktura nr. 2101 og 2377 er betalingsmetoden ukendt. Betalingerne fremgår ikke af virksomhedens kontooversigter, men er anført under kontoen ”Skyldige omkostninger” den 30. juni 2020.

Ifølge Skattestyrelsen er [virksomhed10] i [England] (elektronisk betalingsplatform) indehaver af den konto, der er anført på de nævnte fakturaer. Betalingerne føres fra denne konto videre til andre lande og til Danmark. [virksomhed9] har ikke angivet moms af de dele af omsætningen, der vedrører overførsler til den nævnte konto. Der er ingen umiddelbare tegn på, at [virksomhed9] afholder driftsomkostninger, der knytter sig til de nævnte fakturaer, ligesom [virksomhed9] ikke har afholdt lønudgifter eller betalinger til underleverandører.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem [virksomhed9] og virksomheden, ligesom der ikke foreligger timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed9] for at bekræfte samhandlen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat manglende indeholdelse og hæftelse af virksomhedens A-skat til 935.392,89 kr. og AM-bidrag til 147.888,20 kr. for indkomstårene 2018, 2019 og 1. halvår 2020.

Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):

”...

2. A-skat og Am-bidrag

2.1. De faktiske forhold

Virksomheden er registreret for A-skat og am-bidrag fra den 1/6 2017.

Virksomheden har angivet følgende løn i årene 2018, 2019 og 1. halvår 2020:

Periode

Angivet løn

2018

628.252,95

2019

657.357,64

2020, 1. halvår

400.716,58

Generelt henvises til afsnit 1.

...

2.3. Retsregler og praksis

Uddrag af kildeskatteloven

(Lovbekendtgørelse nr. 117 af 29/1 2016)

§ 46, stk. 1

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h), påhviler den, for hvem arbejdet udføres.

Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten.

§ 48, stk. 8

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3.

§ 49 B, stk. 1 (uddrag)

Arbejdsgivere, hvervgivere m.fl., der udbetaler arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst som nævnt i § 49 A, stk. 1, og stk. 2, nr. 1-10 og 12, opgør ved enhver udbetaling bidragsgrundlaget og beregner bidragets størrelse.

§ 69

Den som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov.

Stk.2 . Den, som har indeholdt skat efter denne lov, hæfter over for det offentlige for betaling af det indeholdte beløb.

Uddrag af arbejdsmarkedsbidragsloven

(Lov nr. 121 af 7/2 2020)

§ 1

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter denne lov. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget.

§ 7

Bestemmelserne i kildeskatteloven og opkrævningsloven om indeholdelse, opkrævning, hæftelse m.v. finder anvendelse ved indeholdelse og opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag efter denne lov.

Uddrag af opkrævningsloven

(Lovbekendtgørelse nr. 573 af 6/5 2019)

§ 5, stk. 1

Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning til indkomstregisteret af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt

i skat eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.

§ 5, stk. 2

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

Domme

SKM 2016.9.BR

Af Byrettens dom fra 2016, SKM 2016.9.BR, fremgår det, at da skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af underleverandører, og da arbejdet ikke kunne være udført af hovedanpartshaveren selv, lagde retten endvidere til grund, at skatteyderen havde yderligere ansatte, der ikke var indeholdt A-skat og am-bidrag for.

Herefter, og da der ikke forelå oplysninger om, at skatteyderen ikke havde handlet forsømmeligt ved at undlade at indeholde A-skat og am-bidrag, fandt retten det berettiget, at skattemyndighederne havde anset skatteyderen for indeholdelsespligtig af A-skat og am-bidrag for ansatte ud over det selvangivne.

SKM2019.332.ØLR

Østre Landsret har i dom af 3. maj 2019, SKM 2019.332.ØLR stadfæstet byrettens dom (SKM 2018.578.BR) og fastholdt, at selskabet ikke kunne få fradrag for købsmoms for køb hos påståede underleverandører. Fakturaerne fra underleverandøren udgjorde en væsentlig del af selskabets omsætning. Fakturaerne indeholdt ikke en beskrivelse af det udførte arbejde og ingen specifikation af ydelsernes art, omfang, enhedspriser eller takster. Der fandtes ingen opgørelse, som kunne dokumentere, at fakturaerne dækkede over et reelt timearbejde. Der var ingen kontrakt mellem selskabet og underleverandør, som kunne dokumentere en aftale om arbejdsydelse.

Underleverandøren havde ingen ansatte og beløb indsat på selskabets bankkonto blev videreført til en anden konto, umiddelbart efter indsætning.

Østre Landsret fastholdt, at arbejdet måtte være udført af ansatte hos selskabet, hvorved selskabet hæftede for A-skat og am-bidrag for det udførte arbejde.

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomheden er registreret for A-skat og am-bidrag fra den 1/6 2017.

Virksomheden har for årene 2018, 2019 og 1. halvår 2020 fremlagt underleverandørfakturaer fra

Virksomhedsnavn

CVR-nr.

1.

[virksomhed2] ApS

33 15 71 34

2.

[virksomhed3]

39 08 88 51

3.

[virksomhed4] A/S

36 08 50 02

4.

[virksomhed6] ApS

37 07 79 84

5.

[virksomhed7] ApS

40 83 36 68

6.

[virksomhed9] ApS

39 35 20 60

som Skattestyrelsen anser for fiktive. Der henvises til afsnit 1 moms.

Efter Skattestyrelsens opfattelse, er vi berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af ikke angivet A-skat og am-bidrag, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, da der i virksomhedens regnskab indgår fiktive fakturaer.

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører udgør henholdsvis 614.722,58 kr. ekskl. moms, 842.425,00 kr. ekskl. moms og 391.455,00 kr. ekskl. moms for årene 2018, 2019 og 1. halvår 2020.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de anvendte underleverandørfakturaer er fiktive og er bogført i virksomheden for at dække over udgifter til ”sorte” lønninger, idet virksomheden, efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kan have leveret de fakturerede ydelser i 2018, 2019 og 1. halvår 2020, i alt ca. 7.671.852 kr. ekskl. moms med de ansatte, der er angivet løn for og de underleverandører, der er godkendt fradrag for. Virksomhedens salg er beregnet ud fra den af virksomheden angivne salgsmoms opgjort i bilag 1.

Skattestyrelsen har derfor opgjort en yderligere lønudgift i virksomheden til en ukendt kreds af lønmodtagere svarende til de ikke godkendte udgifter til underleverandører ekskl. moms. Yderligere lønudbetalinger i virksomheden for årene 2018, 2019 og 1. halvår 2020 er opgjort til henholdsvis 614.722,58 kr., 842.425,00 kr. og 391.455,00 kr., i alt 1.848.602,58 kr.

Der henvises til SKM 2016.9.BR, hvor det fremgår, at da skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af underleverandører, og da arbejdet ikke kunne være udført af hovedanpartshaveren selv, lagde retten endvidere til grund, at skatteyderen havde yderligere ansatte, der ikke var indeholdt A-skat og am-bidrag for.

Der henvises endvidere til SKM2019.332.ØLR, hvor Østre Landsret fastholdt, at arbejdet måtte være udført af ansatte hos selskabet, hvorved selskabet hæftede for A-skat og am-bidrag for det udførte arbejde.

Da virksomheden har været forpligtet til at indeholde A-skat og am-bidrag i den udbetalte løn uden at opfylde denne forpligtigelse, hæfter selskabet for betaling af den opgjorte A-skat og am-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69.

Am-bidrag er beregnet med 8 % af den opgjorte løn. A-skat er beregnet med 55 % af den opgjorte løn fratrukket beregnet am-bidrag.

Ikke angivet A-skat og am-bidrag er beregnet således:

2018

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms

614.722,58

Am-bidrag heraf 8 %

49.177,80

A-skat heraf 55 %

311.049,61

2019

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms

842.425,00

Am-bidrag heraf 8 %

67.394,00

A-skat heraf 55 %

426.267,05

2020

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms

391.455,00

Am-bidrag heraf 8 %

31.316,40

A-skat heraf 55 %

198.076,23

I alt

A-skat af ikke godkendte underleverandørfakturaer 2018, 2019 og 1. halvår

2020

147.888,20

Am-bidrag af ikke godkendte underleverandørfakturaer 2018, 2019 og 1.

halvår 2020

935.392,86

For lidt angivet A-skat og am-bidrag i alt

1.083.281,06

...”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har påklaget Skattestyrelsens afgørelse af den 2. juli 2021 vedrørende efterbetaling af indeholdelse og hæftelse af A-skat og AM-bidrag for i alt 1.083.281 kr. i indkomstårene 2018, 2019 og 1. halvår 2020. I forbindelse hermed har virksomheden nedlagt påstand om, at efterbetalingerne skal nedsættes som selvangivet.

Virksomheden har til støtte for påstanden anført følgende (uddrag):

”...

Der nedlægges påstand om, at [virksomhed1] skal indrømmes fradrag for moms som selvangivet samt at virksomhedens A-skat og am-bidrag nedsættes som selvangivet.

Der nedlægges subsidiær påstand om, at der er et tilbagebetalingskrav.

Skattestyrelsen har forhøjet [virksomhed1]s moms, A-skat og am-bidrag.

Skattestyrelsen begrunder forhøjelsen af selskabets moms med, at der ikke kan godkendes fradrag for moms af fakturaer udstedt af en række underleverandører.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de udstedte fakturaer ikke dokumenterer, at de på fakturaerne anførte ydelser er leveret af disse virksomheder. Skattestyrelsen anser fakturaerne for fiktive.

Vedrørende forhøjelsen af A-skat og am-bidrag har Skattestyrelsen foretaget en skønsmæssig ansættelse, da det er Skattestyrelsens opfattelse, at de anvendte underleverandørfakturaer er fiktive og er bogført i virksomheden for at dække over ”sorte” lønninger, idet [virksomhed1] efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kan have leveret de fakturerede ydelser i 2018, 2019 og 1. halvår af 2020 på i alt ca. 7.671.852 kr. ekskl. moms med de ansatte, der er angivet løn for og de underleverandører, der er godkendt fradrag for.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har opkrævet efterbetaling af indeholdelse af A-skat svarende til 935.392,89 kr. og AM-bidrag svarende til 147.888,20 kr. for virksomheden i indkomstårene 2018, 2019 og 1. halvår 2020.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1.pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomsten påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Der henvises til kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 3 og 4, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 8.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 i lovbekendtgørelse 2009-06-12 nr. 471 og lovbekendtgørelse 2020-02-07 nr. 121.

Af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, fremgår, at grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre det godtgøres, at der ikke er udvist forsømmelighed fra dennes side. Dette fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse, og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen har den 2. juli 2021 truffet afgørelse om, at der ikke kan godkendes momsmæssigt fradrag for virksomhedens udgifter til fremmed arbejde. Ved afgørelsen har Skattestyrelsen lagt vægt på, at virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering mod vederlag fra seks underleverandører til virksomheden, herunder at 21 fakturaer anses for at være fiktive. Landsskatteretten har stadfæstet den nævnte afgørelse i sagsnummer 21-0088997.

Virksomhedens omsætning for perioden den 1. januar 2018 til den 30. juni 2020 antager ubestridt et omfang, som er større, end hvad virksomhedens indehaver og den indberettede lønudgift kan have udført og indtjent. Landsskatteretten finder derfor, at virksomheden har haft udgifter til løn, der ikke er oplyst til myndighederne, og ikke har indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til beløbene på fakturaerne fra [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed6], [virksomhed7] og [virksomhed9] i 2018, 2019 og 1. halvår 2020. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.

Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 pct. af den udbetalte A-indkomst og 8 pct. af arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.