Kendelse af 06-12-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-01-2023

Journalnr. 21-0103550

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2017

221.417 kr.

0 kr.

221.417 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2018

419.821 kr.

0 kr.

419.821 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2019

463.457 kr.

0 kr.

463.457 kr.

Faktiske oplysninger

Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed på baggrund af indsætninger på klagerens bankkonto.

Der er tillige en afledt momssag ([sag1]), hvor Skattestyrelsen har ansat et skønsmæssigt yderligere momstilsvar på henholdsvis 82.526 kr. for 2017, 80.459 kr. for 2018 og 61.592 kr. for 2019.

Klageren drev i indkomstårene 2017, 2018 og 2019 enkeltmands virksomhed. Virksomheden blev drevet under navnet [virksomhed1] frem til den 14. februar 2018, hvorefter navnet blev ændret til [virksomhed2]. Virksomhedens CVR nr. er registreret som værende 25152697. Ifølge Virksomhedsregisteret har virksomheden været registreret under branchekode 463890, specialiseret engroshandel med fødevarer i.a.n. (indsæt oplysning om navn og aktivitet på klagerens virksomhed)

Virksomheden er oprindelig opstarten den 1. februar 2000 under navnet [virksomhed3]. Den 4. januar 2011 ændres navnet til [virksomhed4] v/[person1]. Fra den 2. juli 2012 og frem til den 30. november 2012 er virksomheden drevet under navnet [virksomhed5] v/[person1].

Klageren har selvangivet underskud af virksomhed for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 med henholdsvis 179.288 kr., 240.673 kr. og 289.845 kr.

I forbindelse med sagens opstart i Skattestyrelsen blev klageren anmodet om at indsende virksomhedens regnskab og bogføring. Klageren har alene indsendt en kasse med regnskabsbilag og et antal bankkontoudskrifter. Klagerens revisor har indsendt bogføringsmateriale for 1. halvår af 2017.

Efter anmodning har [finans1] fremsendt resterende bankkontoudtog for 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af de indsendte bankkontoudtog konstateret indsætninger med posteringstekster som, ”DK-FLX”, ”indb ATM [finans1], [by1]”, ”Indbetalt”, ”Døgnkiosk”, ”[virksomhed6],F-33”, ”faktura 22”, ” MOBILEPAY” med videre. Skattestyrelsen har frasorteret indsætninger på mindre end 25 kr. Skattestyrelsen har opgjort indsætningerne til 812.500 kr. i 2017, 1.249.999,99 kr. i 2018 og 499.999,99 kr. i 2019. Skattestyrelsen har anset beløbene for skattepligtig omsætning, hvoraf der skal indeholdes salgsmoms.

Skattestyrelsen har efter en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale påpeget, at klageren ikke har fremsendt fyldestgørelsen regnskabsmateriale, men alene bilagsmateriale. Revisor har kun fremsendt bogføringsmateriale for 1. halvår af 2017. Klageren opfylder således ikke betingelserne i skattekontrollovens § 6, stk. 2 og § 53, stk. 1 for så vidt angår indkomstårene 2018 og 2019. For indkomståret 2017 har klageren ikke opfyldt betingelserne i dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 1 og § 6, stk. 1.

Skattestyrelsen har opgjort fradragsberettigede udgifter med udgangspunkt i indleverede købsbilag.

Klageren har ifølge R75 oplysninger (indberetning af kontroloplysninger til Skattestyrelsen) ikke haft lønindkomst i indkomstårene 2017 og 2018. I indkomståret 2019 har klageren modtaget lønindkomst med 19.613 kr. fra [virksomhed7] ApS.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 forhøjet klagerens indkomst skønsmæssigt med henholdsvis 221.417 kr. 419.821 kr. og 463.457 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi ændrer på baggrund af nedenstående, din skattepligtige indkomst i 2017, 2018 og 2019 med henholdsvis 221.417 kr. i 2017, 419.821 kr. i 2018 og 463.457 kr. i 2019.

Det følger helt overordnet af statsskattelovens § 4, stk. 1, at som skattepligtig indkomst skal henregnes med undtagelse af særlig fastsatte begrænsninger – alt hvad den skattepligtige har af samlede årsindtægter - hvad enten de er her fra landet eller ikke, og uanset og der er tale om penge eller formuegoder. Det er vores opfattelse at, du har overtrådt skattekontrollovens bestemmelser ved ikke at oplyse din fulde indtægt senest den 1. juli i indkomståret efter indkomstårets udløb.

Vi har forsøgt at få udleveret dit regnskabsmateriale og kontoudskrifter for 2017, 2018 og 2019, efter reglerne i skattekontrollovens § 53, stk. 1 gældende for 2018 og 2019, og § 6, stk. 1 for 2017, men du har ikke mulighed for at fremskaffe andet regnskabsmateriale end dit bilagsmateriale. Vi har efterfølgende anmodet om dit regnskabsmateriale hos din tidligere revisor, hvor vi udelukkende har modtaget bogføring for 1 halvår 2017.

Du har derved ikke opfyldt betingelserne i skattekontrollovens § 6, stk. 2 og § 53, stk. 1 gældende for 2018 og 2019. For 2017 har du ikke opfyldt beingelserne i § 3, stk. 1 og § 6, stk. 1.

Vi vil derfor foretage en skønsmæssig ansættelse af den skattepligtige indkomst efter skattekontrollovens § 5, stk. 3 samt § 6, stk. 6 for 2017 og § 6, jævnfør 74, stk. 2 samt § 53, stk. 3 for 2018 og 2019 på baggrund af dine kontoudtog.

Du har ikke opfyldt bogføringslovens §§ 7-9 og 10, omkring registrering af dokumentation og transaktions- og kontrolsporet ved hver registrering samt opbevaringspligt af regnskabsmaterialet i 5 år.

Der er ved gennemgangen af kontoudtogene foretaget en frasortering af MobilePay-indsætninger under 25 kr. Vi anser disse beløb for, at kunne være private dispositioner, grundet beløbenes størrelse, hvorfor disse ikke indgår i vores opgørelse.

Det er vores opfattelse, at indsætningerne som fremgår af bilag 1, er skattepligtige og stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, ud fra posteringsteksten, der kan relateres til din virksomheds branchekode og derfor er omsætning i din virksomhed. De medregnes derfor i opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Af indsætningernes posteringstekst fremgår ”DKFLX”, ”Indb ATM [finans1], [by1]”, ”Indbetalt”, ”Døgnboks”, ”[virksomhed6],F-33”, ”faktura 22”, ”MOBILEPAY” med videre.

Yderligere har vi foretaget et skøn, da nogle af bilagene bliver betalt kontant og kontanterne derfor ikke nødvendigvis går ind på kontoen, men kan blive brugt til betaling af private eller fradragsberettiget omkostninger. Derudover bliver der indsat mange kontanter på bankkontoen. Vi har derfor oprundet indsætninger til nærmeste 50.000 kr. for 2017 og 2019. I 2018 har vi oprundet til nærmeste 51.000 kr., grundet indsætningernes størrelse og omfang.

I henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1 er alle indtægter som udgangspunkt skattepligtige. Det påhviler dig at godtgøre, at de omhandlede beløb, som fremgår af bilag 1, stammer fra midler, som allerede er beskattede eller midler, der er undtaget for beskatning. Der kan henvises til Højesterets dom i SKM2008.905.HR.

Vi har på den baggrund opgjort din omsætning eksklusiv moms. Omsætningen eksklusiv moms beregnes som 80 % af det modtagne beløb. Det står i momslovens § 27, stk. 1.:

2017

2018

2019

Indsætninger inkl. skøn og inkl. moms

812.500 kr.

1.250.000 kr.

500.000 kr.

- moms

-162.500 kr.

- 250.000 kr.

-100.000 kr.

Omsætning ekskl. moms

650.000 kr.

1.000.000 kr.

400.000 kr.

Øvrige driftsudgifter

På baggrund af kontoudtogene og modtagne bilag har vi vurderet, hvilke udgifter der knytter sig til driften. Du har dokumenteret, at du har afholdt fradragsberettigede driftsudgifter i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, hvorfor der gives fradrag herfor. Vi giver derfor fradrag for alle omkostninger i bilag 2.1 og bilag 2.2. Bilag 2.1 består af transaktioner/bilag fra bogføringsmaterialet med moms samt øvrige bilag der ikke er bogført (disse er markeret med * i kolonnen konto). Bilag 2.2 består af transaktioner/bilag, der er fradragsberettigede, men som ikke indeholder moms.

Såfremt du kan dokumentere, at du har afholdt yderligere udgifter til at erhverve, sikre eller vedligeholde virksomhedens indtægter, kan der opnås fradrag efter reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. I så fald bedes du indsende specificeret opgørelse, samt dokumentation/bilag herfor.

Såfremt du har anvendt nogle af dine kontante hævninger til driftsudgifter, skal du være opmærksom på, at reglerne i ligningslovens § 8 Y, ikke giver fradragsret ved kontante varekøb på over 10.000 kr. medmindre, der er sket indberetning på skat.dk.

Skattepligtigt overskud af virksomhed i 2017, 2018 og 2019 kan herefter skønsmæssigt opgøres til i henhold til momslovens § 27:

2017

2018

2019

Omsætning jf. bilag 1

650.000 kr.

1.000.000 kr.

400.000 kr.

- driftsudgifter jf. bilag 2.1

- 202.504 kr.

- 820.852 kr.

-226.388 kr.

- driftsudgifter jf. bilag 2.2

- 405.366 kr.-

0 kr.

0 kr.

Overskud af virksomhed ansat

42.129 kr.

179.148 kr.

173.612 kr.

+ Oplyst underskud af virksomhed ansat

179.288 kr.

240.673 kr.

289.845 kr.

Ændring af overskud af virksomhed

221.417 kr.

419.821 kr.

463.457 kr.

Vi foreslår/ændrer på baggrund af ovenstående at ændre din skattepligtige indkomst med 221.417 kr. i 2017, 419.821 kr. i 2018 og 463.457 kr. i 2019.

Overskud af virksomhed er skønsmæssigt fastsat med hjemmel i skattekontrollovens § 74, stk. 2. Resultat af virksomheden er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens § 4. Overskud af virksomhed beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3 og 4. Der beregnes am-bidrag af overskuddene efter reglerne i arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 og § 4, stk. 1.

(...)

Skattestyrelsens endelige bemærkninger og begrundelse

Du har fremsendt oplysninger om, at du samlet har lånt omkring 750.000 kr. af familie og venner til brug for at opretholde din forretning.

Du har ikke fremlagt lånedokumenter, som er bestyrket af objektive kendsgerninger.

Du har derved ikke dokumenteret, at der er tale om reelle lån. Vi kan derfor ikke imødekomme en reduktion af vores opgjorte resultat af virksomhed med beløbet. Der er ligeledes ikke fremvist løbende bogføring eller andet som dokumenterer, at der er tale om allerede beskattede midler/momspligtig omsætning, eller midler som er undtaget fra beskatning, herunder lån. Der henvises til Vestre Landsrets dom SKM 2018.46.VLR, hvor det påhviler det dig at godtgøre, at de indsatte beløb, som er indsat på dine bankkonti, stammer fra allerede beskattede midler. I denne dom er der tale om låneforhold, hvor der ikke forelå lånedokumenter eller anden dokumentation om lånevilkår.

Vi fastholder derfor, ændringen af dit overskud af virksomheden på i alt 1.104.695 kr. (221.417 kr. for 2017, 419.821 kr. for 2018 og 463.457 kr. for 2019).

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Vi har dog følgende kommentarer til klagen:

Vi har, som anført i vedlagt materiale, ikke fået fremlagt lånedokumentation for at der har været tale om lån fra venner og familie, ligesom de påståede låneforhold ikke er bestyrket af objektive kendsgerninger. Skatteyder har derved ikke dokumenteret, at der er tale om reelle lån. Skatteyder har tidligere udtalt at der ikke foreligger nogen lånedokumentation. Vi kan derfor ikke imødekomme en reduktion af vores opgjorte resultat af virksomhed med beløbet. Der er ligeledes ikke fremvist løbende bogføring eller andet som dokumenterer, at der er tale om allerede beskattede midler/momspligtig omsætning, eller midler som er undtaget fra beskatning, herunder lån. Der henvises til Vestre Landsrets dom SKM 2018.46.VLR, hvor det påhviler det skatteyder at godtgøre, at de indsatte beløb, som er indsat på sine bankkonti, stammer fra allerede beskattede midler. I denne dom er der tale om låneforhold, hvor der ikke forelå lånedokumenter eller anden dokumentation om lånevilkår.

Yderligere er der kontante indbetalinger på i alt 1.350.185 kr. (362.600 kr. for 2017, 704.185 kr. i 2018 og 283.400 kr. i 2019). Vi kan ikke på baggrund af skatteyders forklaring sandsynliggøre at der er er tale om lån fra venner og familie. Med mængden af kontante indsætninger taget i betragtning, kan der være tale om kontant salg fra skatteyders virksomhed.

Skatteyder har ikke kunne fremskaffe et fyldestgørende regnskab, men ud fra modtagne bilag har vi opstillet et regnskab med driftsudgifter med moms og driftsudgifter uden moms, som vi har givet skattemæssigt og momsmæssigt fradrag for. Vi er stadig i besiddelse af modtagne bilag, hvis disse ønskes tilsendt.

(...)

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at de skønsmæssige forhøjelser for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 på henholdsvis 221.417 kr., 419.821 kr. og 463.457 kr. skal nedsættes.

Klageren har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Vil klager over Skattestyrelsens forslag om ændre resultatet af moms og skat af mit forhenværende virksomhed for 2017, 2018, 2019. Som har Sags-id [sag2]. Jeg mener at Skattestyrelsens skøn er helt ud i hampen. Jeg havde overhoved ikke solgt varer / tjene i nærheden af det beløb som der skønnes at jeg have gjort, må indrømme at jeg ikke havde stor erfaring med at drive en Asiatisk købmandsforretning og hvad der kræves af viden om det hundredvis af forskellige Asiatisk madvarer. På grund af det manglende viden havde indkøb en masse varer som jeg troede at folk bruger meget af, men viser sig at de ikke gør, mange af varerne var friske eller havde en meget kort holdbarhed og må kasserer. Det var blot et af mange fejl som jeg havde gjort. Et anden var at direkte importeret ris fra Vietnam, og troede at jeg kunne tjener mere på denne måde ved at springer mellemled over, men blev snydt godt og grundigt af forskellige sælgeren der ud fra, ved at fået levere noget meget dårlige kvalitet ris end som var bestilt og må derfor sælger det igen med kæmper tab bare for at kom af med det. Plus at jeg fik fejl oplyst af en kvindelig medarbejd fra Told/Skat at der var toldfri på 2 container om året på ris når det er fra lande som Vietnam, det kan jeg selvfølgelig ikke huske/bevis hvem vedkommende var nu.

Alt i alt har der begået mange mange fejl og uheld ved drive butikken, og det har kostet en masse penge. Penge som jeg må låne af venner bekjente og familien fra både her og Vietnam, nogle med renter og andre uden, da-kassekredit fra banken var maks. ud. Jeg troede at kunne vende butikken rundt så det kunne give noget overskud efter noget tid, man siger jo at alt begyndelsen er svært. Men til sidst var der ikke flere penge at skyder ind længere, og jeg må derfor lukket butikken med et kæmpe gæld på mig, som der vil tager mange år om at betale tilbage.

Så hvis det var gået som Skattestyrelsen har skønnet, vil jeg stadig havde butikken den dag i dag, da jeg brændte og stadig brænder for det men desværre var end med et kæmpe fiasko.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter, som er nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages ved opgørelse af den skattepligtige indkomst i henhold til statsskattelovens § 6, litra a.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013) for så vidt angår indkomståret 2017 og den gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017) for så vidt angår indkomstårene 2018 og 2019.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 for så vidt angår indkomståret 2017 og bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018 for så vidt angår indkomstårene 2018 og 2019) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4, for indkomståret 2017 og gældende skattekontrollovs § 74, jf. § 6, stk. 3, for indkomstårene 2018 og 2019.

Højesterets fastslog i dom af 10. oktober 2008, der er offentliggjort i SKM2008.905H, at større beløb, der løbende over en længere periode var indsat på et ægtepars bankkonti, med rette havde givet grundlag for tilsvarende forhøjelser af ægtefællernes indkomst, idet ægteparret ikke havde kunnet godtgøre, at de indsatte beløb stammede fra beskattede midler.

Der stilles samme dokumentationskrav til private dispositioner af betydning for privatforbruget som til erhvervsmæssige dispositioner. Lån, der påstås optaget, kræves normalt dokumenteret ved gældsbreve, som er udstedt i umiddelbar forbindelse med lånoptagelsen. Endvidere kræves normalt, at lån, der påstås optaget, og gaver, der påstås modtaget, dokumenteres ved overførsler fra/til pengeinstitut samt vekselbilag vedrørende kontant indførte pengebeholdninger i udenlandsk valuta. Der henvises til afgørelserne refereret i SKM2013.363.BR, SKM2016.70.BR og SKM2008.611.HR.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006)

Klageren har ikke indsendt årsregnskab, skatteregnskab og underliggende bogføringsmateriale. Der er alene fremsendt bogføringsmateriale for første halvår af 2017 samt diverse udgiftsbilag. Kravene til regnskabsgrundlaget er dermed ikke opfyldt, og virksomhedens regnskaber kan ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten. Nævnet finder derfor, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af den skattepligtige indkomst for indkomstårene 2017, 2018 og 2019, jf. skattekontrollovens § 74.

Skattestyrelsen har opgjort den skattepligtige omsætning på grundlag af konkrete indsætninger på virksomhedens bankkonto til henholdsvis 650.000 kr. for indkomståret 2017, 1.000.000 kr. for indkomståret 2018 og 400.000 kr. for indkomståret 2019. Beløbene er indsat løbende i hele den omhandlede periode og hidrører fra flere forskellige personer eller virksomheder. Klageren har forklaret, at beløbene vedrører lån, som han har optaget. I en sådan situation påhviler det klageren at godtgøre, at der er tale om tilbagebetaling af lånebeløb. Klagerens lånoptagelse er imidlertid ikke underbygget af andre objektive kendsgerninger, der kan dokumentere pengestrømmene. Efter en samlet vurdering har klageren ikke har godtgjort, at indsættelserne på hans konto ikke er skattepligtige. Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har anset indsætningerne for omsætning i virksomheden.

Skattestyrelsen har opgjort fradragsberettigede udgifter med udgangspunkt i de indsendte udgiftsbilag til henholdsvis 607.870 kr. for indkomståret 2017, 820.852 kr. for indkomståret 2018 og 226.388 kr. for indkomståret 2019. For indkomståret 2017 har Skattestyrelsen opgjort momspligtige udgifter til at udgøre 202.504 kr. og momsfrie driftsudgifter til 405.366 kr. som tilsammen udgør de fradragsberettigede udgifter på i alt 607.870 kr.

Landsskatteretten lægger til grund, at klageren ikke er fremkommet med bemærkninger til Skattestyrelsen opgørelse af fradragsberettigede udgifter.

Retten finder, at Skattestyrelsens opgørelse af fradragsberettigede udgifter for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 kan lægges til grund ved opgørelsen af overskud af virksomhed.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.