Kendelse af 25-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 30-08-2023

Journalnr. 21-0103170

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2019

Manglende indeholdelse af og hæftelse for AM-bidrag

30.080 kr.

0 kr.

30.080 kr.

Manglende indeholdelse af og hæftelse for A-Skat

190.256 kr.

0 kr.

190.256 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at klageren har været registreret med anden udenlandsk virksomhed benævnt [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Det fremgår, at virksomheden var registreret med startdato den 1. februar 2010 og med ophørsdato den 31. marts 2011. Virksomheden var registreret med branchekoden ”494100 Vejgodstransport”.

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger (simuleret årsopgørelse for 2019), at han i indkomståret 2019 havde en lønindkomst på 319.675 kr. før AM-bidrag.

Det fremgår endvidere af CVR, at klagerens ægtefælle har drevet iværksætterselskabet [virksomhed2] IVS med CVR-nr. [...2]. Det fremgår, at selskabet er registreret med startdato den 23. oktober 2017, og at selskabet er opløst ved konkurs den 2. november 2021. Selskabet var registreret med branchekoden ”812100 Almindelig rengøring i bygninger”. Det fremgår endvidere, at klagerens ægtefælle er stifter, bestyrelsesformand og direktør i selskabet i indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har tidligere behandlet indkomståret 2018 vedrørende klageren. Skattestyrelsen har modtaget yderligere oplysninger vedrørende indkomståret 2019. Skattestyrelsen har endvidere gennemgået selskabet [virksomhed2] IVS og konstateret, at selskabet havde en nettoomsætning på 815.885 kr. for indkomståret 2019, men at selskabet ikke har angivet indkomst eller betalt moms. Skattestyrelsen har endvidere konstateret, at klageren har underskrevet årsrapporten for [virksomhed2] IVS som dirigent.

Skattestyrelsen har den 3. juni 2021 anmodet klageren om at fremsende bankkontoudskrifter for bankkonti med kontonr. [...32], [...83], [...05], [...99] og [...66].

Skattestyrelsen har konstateret indsætninger på 787.543 kr., som Skattestyrelsen ud fra posteringsteksten anså for givetvis at kunne udgøre omsætning, og har den 22. juli 2021 indkaldt yderligere materiale fra klageren. Klageren fremsendte den 4. august 2021 forklaringer for dele af indsætningerne.

Skattestyrelsen har den 7. september 2021 udsendt forslag til afgørelse, hvori de har anset klageren for at drive uregistreret virksomhed relateret til transportbranchen på baggrund af posteringstekster som ”[...]”, ”[virksomhed3]” og ”faktura”. Skattestyrelsen har konstateret indsætninger, som Skattestyrelsen har anset for at udgøre omsætning i den af klageren drevne uregistrerede virksomhed.

Skattestyrelsen har anset indsætninger for perioden 1. februar til 31. juli 2019, som udgør i alt 722.510 kr., for at være omsætning i klagerens uregistrerede virksomhed.

Skattestyrelsen har i samme periode konstateret, at der er foretaget hyppige kontanthævninger på 5.000 kr., 10.000 kr. og 15.000 kr., som samlet udgør 376.000 kr.

Skattestyrelsen har lavet en opgørelse og sammenholdt de kontante hævninger samt indsætninger med fakturanummer og konstateret, at de kontante hævninger stiger i samme omfang som omsætningen. Skattestyrelsens opgørelse er som følger for perioden 1. februar 2019 til 31. juli 2019:

Måneder

Omsætning

Samlede hævninger på 5.000 kr., 10.000 kr.og 15.000 kr.

Kontante hævninger i alt

Februar

18.000 kr.

5.000 kr.

5.000 kr.

Marts

67.375 kr.

65.000 kr.

65.000 kr.

April

183.004,5 kr.

120.000 kr.

120.000 kr.

Maj

357.068,5 kr.

90.000 kr.

162.400 kr.

Juni

87.062,5 kr.

76.000 kr.

136.000 kr.

Juli

10.000 kr.

20.000 kr.

20.000 kr.

I alt

722.510,5 kr.

376.000 kr.

508.400 kr.

Skattestyrelsen har anset de kontante hævninger på 5.000 kr., 10.000 kr., og 15.000 kr. for at være medgået til betaling af lønninger til chauffører i klagerens uregistrerede virksomhed og har i relation hertil henset til lønoversigt for transport- og logistikoverenskomst og konstateret, at en chaufførs timeløn udgør ca. 250 kr. Skattestyrelsen har skønnet, at virksomheden har faktureret udført arbejde med 400 kr. i timen og har derefter sammenholdt omsætningen for perioden og den fakturerede timepris og skønnet, at virksomheden har udført arbejde svarende til ca. 1.800 timer (722.510/400 kr.).

Skattestyrelsen har vurderet, at klageren ikke har kunnet udføre arbejde svarende til ca. 1.800 timer i perioden februar til og med juli 2019 alene eller sammen med dennes ægtefælle, da klageren ifølge dennes personlige skatteoplysninger havde fuldtidsarbejde, og da ægtefællen arbejdede fuldtid i eget selskab samt har haft barselsorlov i indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har derfor skønnet, at kontanthævningerne på 376.000 kr. er brugt som betaling af løn og anset klageren som indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag i forbindelse med udbetaling af lønningerne.

Skattestyrelsen har efterfølgende opgjort det beløb, som klageren er indeholdelsespligtig af, til følgende:

AM-Bidrag: 376.000 kr. * 8 %

30.080 kr.

A-skat: (376.000 kr. – 30.080 kr.) * 55 %

190.256 kr.

I alt manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag

220.336 kr.

Klageren er ikke fremkommet med bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 7. september 2021, hvorfor Skattestyrelsen den 28. september 2021 har truffet den påklagede afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

Klageren har ikke fremlagt yderligere materiale til spørgsmålet omkring manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag i forbindelse med klagesagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset klageren for at været pligtig til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med 220.336 kr. i indkomståret 2019 og har pålagt klageren hæftelse for det manglende indeholdte beløb.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2.4. SkattestyreIsens bemærkninger og begrundelse

(...)

2.4.2. Fradrag for udgifter
Lønninger

Du og din virksomhed har ikke været registreret for A-skat og am-bidrag og der er ikke oplyst lønindberetning til elndkomst. Det følger af bekendtgørelse til kildeskatteloven nr. 499 af 27. marts 2015 § 16, stk. 1, at enhver der er indeholdelsespligtig efter kildeskattelovens afsnit V og VI, skal tilmelde sig til registrering i Erhvervssystemet inden 8 dage efter, at indeholdelsespligten er indtrådt.

De samlede indsætninger som vi anser som erhvervsmæssige udgør i alt 722.510 kr. inklusive moms i perioden fra februar til juli. Ud fra dine bankkontoudskrifter kan vi ikke se at du har haft udgifter til underleverandør.

Ifølge lønoversigt for transport og logistik overenskomst udgør en chaufførs timeløn ca. 250 kr. pr. time. Vi skønner, ud fra at en chauffør skal have ca. 250 kr. pr. time, at du og din virksomhed har faktureret udførte arbejder ud med 400 kr. pr. time. Når vi sammenholder omsætningen i perioden fra februar til juli og den fakturerede timepris på 400 kr., har du i 2019 udført arbejde svarende til ca. 1.800 timer (722.510/400 kr.).

Du vurderes ikke at kunne udføre arbejde svarende til 1.800 timer yderligere i perioden februar til juli 2019 alene eller sammen med din ægtefælle. Begrundelsen er at du har et fuldtidsarbejde i [virksomhed4] A/S. Din ægtefælle er også hovedaktionær i [virksomhed2] IVS, cvr [...2].

Ifølge årsrapport som er offentlig tilgængelig har selskabet en nettoomsætning på 815.885 kr. Selskabet har ingen ansatte og vi formoder dermed at din ægtefælle arbejder på fuldtid i sit selskab og dermed ikke er i stand til at udføre arbejde i din virksomhed. Hun er desuden på barselsorlov i 2019 og l skal også afsætte tid til børnepasning.

Der er hyppige kontanthævninger på 5.000 kr., 10.000 kr. og 15.000 kr. på dine bankkonti. Det samlede beløb som du har hævet som 5.000 kr., 10.000 kr. og 15.000 kr. i perioden februar til juli 2019 udgør i alt 376.000 kr. Se vedlagte opgørelse i bilag 2.

Vi har sammenholdt opgørelse af kontante hævninger samt indsætninger med fakturanummer. Se vedlagte bilag 2. Vi kan se at de kontante hævninger stiger i samme omfang som omsætningen. Hvorfor vi formoder, at der anvendes kontanter til betaling af lønninger.

Under hensyn til opgjort omsætning for 2019, fakturerede timer som vi har skønnet, kontante hævninger på dine bankkonti, skønner vi en lønudgift på 376.000 kr. i 2019. Adgangen til at foretage dette skøn kan f.eks. udledes af SKM2014.581.BR.

Det samlede beløb for kontante hævninger udgør 524.400 kr. i 2019. Vi medregner alene kontanthævninger på 5.000 kr., 10.000 kr. og 15.000 kr. som udgør i alt 376.000 kr. da vi betragter resten af kontante hævninger som værende anvendt til dækning af din og din husstands private udgifter.

Lønningerne skønnes dermed til i alt 376.000 kr. i 2019 og der godkendes skattemæssigt fradrag for lønudgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Det er således vores opfattelse, at du har været arbejdsgiver i perioden fra I. februar 2019 til 31. juli 2019, og at du, i forhold til dine ansatte, har udbetalt løn omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, litra 1, uden at indberette og indbetale den tilhørende A-skat og am-bidrag efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 og skatteindberetningslovens § 1 og § 2.

Det er vores opfattelse, at du hæfter for de manglende indeholdte A-skatter og am-bidrag efter kildeskattelovens § 69, stk. 1, samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, da du fejlagtigt ikke har indeholdt og afregnet A-skat og am-bidrag, for nogle af dine ansatte.

Den manglende A-skat og am-bidrag ansættes herefter skønsmæssigt, ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 2, til følgende beløb i 2019:

Am-bidrag: 376.000 kr. * 8 % 30.080 kr.

A-skat (376.000 kr. - 30.080 kr.) * 55 % 190.256 kr.

I alt manglende A-skat og am-bidrag 220.336 kr.

Beløbet fordeles forholdsmæssigt i perioden februar til juli 2019 med 1/6 på hver måned.

Det følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7, at der skal indeholdes 55 % af den udbetalte eller god skrevne A-indkomst uden skattefradrag, når den indeholdelsespligtige hverken har modtaget skattekort, bikort eller frikort. Ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 udgør arbejdsmarkedsbidraget 8 %.

Du hæfter for den manglende tilbageholdte A-skat og am-bidrag, i alt 220.336 kr. ifølge kildeskattelovens § 69, som fordeles ligeligt over perioden februar til juli 2019.

Du har udvist forsømmelighed ved ikke at opkræve og afregne A-skat og am-bidrag, og dermed udbetalt løn uden indberetning til elndkomst, hvorfor den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag opkræves hos dig.

Frister:

Ifølge forældelseslovens § 3, udgør forældelsesfristen 3 år for kildeskatter, medmindre andet følger af andre bestemmelser. Forældelsesfristen regnes fra den dag hvor fordringshaver fik eller burde have fået kendskab hertil.

Angivelse af A-skat og am-bidrag for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 er omfattet af reglerne i forældelseslovens § 3, stk. 1, idet skatteforvaltningen senest skal afsende varsel om fastsættelse eller ændring af A-skat og am-bidrag 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Der kan ses bort fra forældelseslovens § 3, stk.1, når betingelserne ifølge forældelseslovens § 3, stk. 2 er opfyldt. Det sker når fordringshaver, i dette tilfælde skatteforvaltningen, var ubekendt med fordringen. Da regnes forældelsesfristen efter § 3, stk. I først fra den dag, hvor fordringshaveren fik, eller burde have fået kendskab hertil. Vi har ikke været bekendt med omhandlede yderligere løn, hvorfor forældelsesfristen først løber fra den 9. august 2021, hvor din frist for at indsende yderligere oplysninger udløb.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Fradrag for evt. lønudgifter

Repræsentantens påstand er at [person1] bør indrømmes fradrag for bruttoløn. Det har vi allerede gjort. Bruttoløn, dvs. lønudgifter før der er trukket A-skat og am-bidrag udgør 376.000 kr. Se punkt 2.4.2. i afgørelsen. Der godkendes fradrag for lønudgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Se punkt 2.4.3. i afgørelsen.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt principal påstand om, at der skal ske nedsættelse af Skattestyrelsens opgørelse af klagerens indeholdelsespligt af samt hæftelse for A-skat og AM-bidrag med 220.336 kr. for indkomståret 2019.

Subsidiært er der nedlagt påstand om nedsættelse af det beløb, der anses for at være indeholdelsespligt af og hæftelse for.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Ad) Skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens resultat

Skattestyrelsen har forhøjet Klagers indkomst, idet Skattestyrelsen finder, at Klager har drevet momspligtig virksomhed. Dette er begrundet med, at Skattestyrelsen anser Klager som værende forretningsdrivende, med udgangspunkt i en række indsætninger på Dennes konto.

Klager er ikke i besiddelse af bilag, idet disse er bortkomne. Klager vil i mellemtiden forsøge at fremskaffe dokumentation herfor.

Skattestyrelsen har derimod ikke fastsat et skønsmæssigt fradrag. Såfremt Skattestyrelsen finder, at Klager har drevet transportvirksomhed, må det forventes, at Klager har haft udgifter. Det bekræftes, at Klager ikke har fremlagt bilagsdokumentation for evt. udgifter. Skattestyrelsen fastsætter sædvanligvis et skønsmæssige fradrag, idet Klager utvivlsomt har haft driftsudgifter, såfremt Klager har drevet transportvirksomhed.

Skattestyrelsen har opgjort overskud af virksomhed, A-skat samt am-bidrag og moms. Skattestyrelsen har dog ikke taget det i betragtning, at der sædvanligvis må indrømmes udgifter.

Med andre ord. Foreligger der en fastsættelse af skønsmæssige forhøjelser, som resultat af en skønsmæssig drift, bør der således også indrømmes skønsmæssige udgifter, som sædvanligvis ses i branchen.

Det ses da også, at Skattestyrelsen i flere lignende afgørelser indrømmer virksomheder en vis skønsmæssig udgift. Der foreligger statistik for de respektive brancher, hvilken statistik Skatteforvaltningen naturligvis er i besiddelse af. Det må således forventes, at Skattestyrelsen som minimum indrømmer skønsmæssige udgifter i den laveste del af det statistiske interval, der findes i branchen.

Skattestyrelsen indrømmer som minimum 20-30 % i praksis, svarende til skønsmæssige udgifter. Dette ses ikke at være tilfældet i nærværende sag.

Skattestyrelsen opfordres således til at indrømme et skønsmæssigt fradrag, for derved at komme tættest muligt på det materielt rigtige resultat.

Der skal på dette sted tages forbehold for yderligere dokumentation for, for manglende grundlag for statuering af, at Klager har udøvet momspligtig erhvervsvirksomhed.

Fradrag for evt. lønudgifter

Skattestyrelsen har som ovenfor nævnt, valgt at fastsætte A-skat og am-bidrag, idet Skattestyrelsen vurderer, at der må være udført arbejde, der ikke alene kunne foretages af Klager.

Om end Klager er uenig heri, skal det anføres, at Klager således bør indrømmes fradrag for en bruttoløn, såfremt påstand om erhvervsmæssig drift fastholdes. Med andre ord må det lægges til grund, at Klager har haft udgifter til en bruttoløn, og således ikke alene skatteudgiften.

Klager bør således indrømmes fradrag for lønudgifter svarende til den af Skattestyrelsen skønsmæssigt fastsatte bruttoløn.

Overskuddet af virksomhed bør således fastsættes tilsvarende lavere.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt klageren indeholdelsespligt for manglende indeholdt AM-bidrag og A-skat på henholdsvis 30.080 kr. og 190.256 kr. for perioden 1. februar 2019 til 1. juli 2019. Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, om klageren hæfter for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag.

Retsgrundlaget

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer [sag1] vedrørende klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2019 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at klageren har drevet uregistreret virksomhed i indkomståret 2019 samt afgørelsen om at forhøje klagerens skattepligtige indkomst med 218.808 kr. i indkomståret 2019 som overskud af uregistreret virksomhed. Overskud af uregistreret virksomhed er opgjort på baggrund af konkrete indsætninger på klagerens konti fratrukket skønnede fradragsberettigede lønudgifter til uregistrerede ansatte på 376.000 kr.

Retten finder, at klageren som følge af at have udbetalt løn til en række personer, der har arbejdet i klagerens virksomhed, har været indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag før udbetalingen af løn til disse personer. Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har pålagt klageren indeholdelsespligt for disse udbetalinger.

Klageren hæfter for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, idet klageren ikke har godtgjort, at han ikke har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af udbetalingerne til de uregistrerede ansatte for perioden 1. februar til 31. juli 2019.

Klageren var bekendt med grundlaget for, at de uregistrerede ansatte var lønmodtagere. Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om klagerens indeholdelsespligt, at klageren kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Klageren har således ikke haft føje til at tro, at klageren ikke skulle indeholde A-skat og AM-bidrag. Der henvises til Højesterets dom af 8. december 2022, offentliggjort som SKM2023.13.HR, SKM2022.228.HR og U2022.483.

Skattestyrelsen har opgjort det manglende indeholdte AM-bidrag og A-skat for indkomståret 2019 således:

AM-bidrag: 376.000 kr. * 8 %

30.080 kr.

A-skat (376.000 kr. – 30.080 kr.) * 55 %

190.256 kr.

I alt manglende A-skat og AM-bidrag

220.336 kr.

Retten tiltræder Skattestyrelsens opgørelse, og Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens opgørelse.