Kendelse af 06-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 14-05-2022

Journalnr. 21-0101612

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2017

Forpligtet til at foretage indberetning til eIndkomst af udbetalt skattefri befordringsgodtgørelse som A-indkomst

Ja

Nej

Ja

Forpligtet til at foretage indberetning til eIndkomst af udbetalt skattefri rejsegodtgørelse som A-indkomst

Ja

Nej

Ja

Hæftelse for ikke-indeholdt A-skat og AM-bidrag

Ja

Nej

Ja

Indkomståret 2018

Forpligtet til at foretage indberetning til eIndkomst af udbetalt skattefri befordringsgodtgørelse som A-indkomst

Ja

Nej

Ja

Forpligtet til at foretage indberetning til eIndkomst af udbetalt skattefri rejsegodtgørelse som A-indkomst

Ja

Nej

Ja

Hæftelse for ikke-indeholdt A-skat og AM-bidrag

Ja

Nej

Ja

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS (CVR-nr. [...1]) er stiftet den 30. november 2016 inden for branchen "Anden bygningsinstallationsvirksomhed". Selskabet beskæftiger sig med alle former for isolering af ventilationssystemer.

Selskabet har udbetalt skattefri rejsegodtgørelse og skattefri befordringsgodtgørelse til sine medarbejderne. Der er udbetalt 1.269.322 kr. i rejsegodtgørelse for indkomstårene 2017 og 2018 fordelt på otte medarbejdere og 338.259 kr. i befordringsgodtgørelse for indkomstårene 2017 og 2018 fordelt på fire medarbejdere.

Skattestyrelsen har gennemgået selskabets regnskabsmateriale for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2018. Skattestyrelsen har herefter bl.a. pålagt selskabet at indberette udbetalt skattefri godtgørelse som skattepligtig A-indkomst for indkomstårene 2017 og 2018.

Skattestyrelsens afgørelse vedrører selskabets udbetaling af skattefri rejsegodtgørelse til medarbejderne [person1], [person2], [person3], [person4], [person5], [person6], [person7] og [person8] samt selskabets udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse til medarbejderne [person9], [person10], [person3] og [person8]. Det er dog alene forholdene vedrørende medarbejderne [person1], [person2], [person4], [person5], [person6] og [person8], som er påklaget.

Selskabets revisor har oplyst, at medarbejderne [person1], [person2], [person4], [person5], [person6] og [person8] har overnattet på selskabets adresse i løbet af ugen.

De påklagede medarbejdere

[person1]

[person1] har modtaget skattefri rejsegodtgørelse fra selskabet med 83.520 kr. i indkomståret 2017 og 138.128 kr. i indkomståret 2018.

De fremlagte rejsebilag indeholder oplysninger om navn, ugenummer og årstal for hele bilaget, dato for de enkelte rejser, arbejdssted f.eks. "[virksomhed2]", "[virksomhed3]" og "[by1]", sagsnr., antal timer, og hvorvidt der foreligger diæt. Rejsebilagene indeholder ikke oplysninger om adresse og CPR-nr., rejsens erhvervsmæssige formål, rejsens start- og sluttidspunkt, rejsens mål med eventuelle delmål angivet som adresser, de anvendte satser og beregning af rejsegodtgørelsen.

Der foreligger beregning af rejsegodtgørelsen på øvrige bilag ("opsummeringsark") for perioderne januar til august 2017 og januar til september 2018. Der er udbetalt med en sats på 696 kr. i indkomståret 2017 og 712 kr. i indkomståret 2018.

Derudover er der fremlagt lønsedler, der bl.a. indeholder oplysninger om navn, adresse og CPR-nr. samt den udbetalte godtgørelse.

[person2]

[person2] har modtaget skattefri rejsegodtgørelse fra selskabet med 70.615 kr. i indkomståret 2017 og 73.206 kr. i indkomståret 2018.

De fremlagte rejsebilag indeholder oplysninger om navn, ugenummer og årstal for hele bilaget, dato for de enkelte rejser, arbejdssted f.eks. "[virksomhed4]", "[adresse1]" og "[x1]", sagsnr., antal timer, og hvorvidt der foreligger diæt. Rejsebilagene indeholder ikke oplysninger om adresse og CPR-nr., rejsens erhvervsmæssige formål, rejsens start- og sluttidspunkt, rejsens mål med eventuelle delmål angivet som adresser, de anvendte satser og beregning af rejsegodtgørelsen.

Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke foreligger beregning af rejsegodtgørelsen på øvrige bilag ("opsummeringsark").

Der er fremlagt lønsedler, der bl.a. indeholder oplysninger om navn, adresse og CPR-nr. samt den udbetalte godtgørelse.

[person4]

[person4] har modtaget skattefri rejsegodtgørelse fra selskabet med 99.528 kr. i indkomståret 2017 og 108.936 kr. i indkomståret 2018.

De fremlagte rejsebilag indeholder oplysninger om navn, ugenummer, dato for de enkelte rejser (uden angivelse af årstal), arbejdssted f.eks. "[virksomhed2]", "[virksomhed5]" og "[virksomhed3]", sagsnr., antal timer, og hvorvidt der foreligger diæt. Rejsebilagene indeholder ikke oplysninger om adresse og CPR-nr., rejsens erhvervsmæssige formål, rejsens start- og sluttidspunkt, rejsens mål med eventuelle delmål angivet som adresser, de anvendte satser og beregning af rejsegodtgørelsen.

Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke foreligger beregning af rejsegodtgørelsen på øvrige bilag ("opsummeringsark").

Der er fremlagt lønsedler, der bl.a. indeholder oplysninger om navn, adresse og CPR-nr. samt den udbetalte godtgørelse.

[person5]

[person5] har modtaget skattefri rejsegodtgørelse fra selskabet med 70.615 kr. i indkomståret 2017 og 67.230 kr. i indkomståret 2018.

De fremlagte rejsebilag indeholder oplysninger om navn, dato for de enkelte rejser (uden angivelse af årstal), arbejdssted f.eks. "[virksomhed4]", "[adresse1]" og "[x1]", sagsnr., antal timer, og hvorvidt der foreligger diæt. Rejsebilagene indeholder ikke oplysninger om adresse og CPR-nr., rejsens erhvervsmæssige formål, rejsens start- og sluttidspunkt, rejsens mål med eventuelle delmål angivet som adresser, de anvendte satser og beregning af rejsegodtgørelsen.

Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke foreligger beregning af rejsegodtgørelsen på øvrige bilag ("opsummeringsark").

Der er fremlagt lønsedler, der bl.a. indeholder oplysninger om navn, adresse og CPR-nr. samt den udbetalte godtgørelse.

[person6]

[person6] har modtaget skattefri rejsegodtgørelse fra selskabet med 74.511 kr. i indkomståret 2017.

De fremlagte rejsebilag indeholder oplysninger om navn, ugenummer og årstal for hele bilaget, dato for de enkelte rejser, arbejdssted f.eks. "[virksomhed6]" og "[virksomhed7]", sagsnr., antal timer, og hvorvidt der foreligger diæt. Rejsebilagene indeholder ikke oplysninger om adresse og CPR-nr., rejsens erhvervsmæssige formål, rejsens start- og sluttidspunkt, rejsens mål med eventuelle delmål angivet som adresser, de anvendte satser og beregning af rejsegodtgørelsen.

Der foreligger beregning af rejsegodtgørelsen på øvrige bilag ("opsummeringsark"), hvor det fremgår, at der er udbetalt med en sats på 487 kr. i indkomståret 2017.

Derudover er der fremlagt lønsedler, der bl.a. indeholder oplysninger om navn, adresse og CPR-nr. samt den udbetalte godtgørelse.

[person8]

[person8] har modtaget skattefri rejsegodtgørelse fra selskabet med 111.463 kr. i indkomståret 2017 og 112.883 kr. i indkomståret 2018.

De fremlagte rejsebilag indeholder oplysninger om navn, dato for de enkelte rejser (uden angivelse af årstal), arbejdssted f.eks. "[virksomhed2]", "[virksomhed8]" og "[virksomhed1]", sagsnr., antal timer, og hvorvidt der foreligger diæt. Rejsebilagene indeholder ikke oplysninger om adresse og CPR-nr., rejsens erhvervsmæssige formål, rejsens start- og sluttidspunkt, rejsens mål med eventuelle delmål angivet som adresser, de anvendte satser og beregning af rejsegodtgørelsen.

Skattestyrelsen har oplyst, at rejsegodtgørelsen er beregnet på en gul seddel på hver lønseddel.

Der er fremlagt lønsedler, der bl.a. indeholder oplysninger om navn, adresse og CPR-nr. samt den udbetalte godtgørelse.

Derudover har [person8] modtaget skattefri befordringsgodtgørelse fra selskabet med 92.192 kr. i indkomståret 2017 og 87.536 kr. i indkomståret 2018.

Der fremlagte kørselsbilag indeholder oplysninger om navn, dato for kørslen (uden angivelse af årstal), kørslens mål og delmål angivet som f.eks. "[virksomhed1]", "[virksomhed2]" og "[virksomhed8]", antal kørte km og hvilken bil der er kørt i. Kørselsbilagene indeholder ikke oplysninger om adresse og CPR-nr., kørslens erhvervsmæssige formål, kørslens mål med eventuelle delmål angivet som adresser, de anvendte satser og beregning af befordringsgodtgørelsen.

De anvendte satser og beregning af befordringsgodtgørelsen fremgår af lønsedlerne. Der er i indkomståret 2017 udbetalt for 20.000 km med en sats på 3,53 kr. pr. km og 11.169 km med en sats på 1,93 kr. pr. km. Der er i indkomståret 2018 udbetalt for 20.000 km med en sats på 3,54 kr. pr. km og 8.627 km med en sats på 1,94 kr. pr. km.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at der skal ske indberetning til eIndkomst af udbetalt skattefri rejsegodtgørelse og skattefri befordringsgodtgørelse som A-indkomst, og at selskabet hæfter for ikke-indeholdt A-skat og AM-bidrag.

Som begrundelse er følgende anført:

"1. Skattefrie rejsegodtgørelser

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har gennemgået det fremlagte materiale, og det er vores vurdering, at udbetalingen af rejsegodtgørelse for årene 2017 og 2018 ikke kan foretages skattefrit.

Det er et krav, at lønmodtageren skal være på rejse, dvs. at han ikke har mulighed for at overnatte på sin sædvanlige bopæl, for at udbetalingen kan foretages skattefrit efter ligningslovens § 9A, stk. 1. Selskabets revisor har oplyst, at [person1], [person2], [person4], [person8], [person5], [person7] og [person6] overnatter på selskabets adresse i løbet af ugen.

Det overordnede regelsæt for udformningen af et bilag vedr. udbetaling af skattefri rejsegodtgørelse fremgår af §1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000. Bilaget skal entydigt identificere, hvem der modtager godtgørelsen, rejsens erhvervsmæssige formål, start- og sluttidspunkt, rejsens mål, anvendte satser samt beregning af rejsegodtgørelsen.

Det fremlagte materiale indeholder generelt følgende oplysninger:

· Navn på modtager
· Ugenummer
· Dato for den enkelte dag, hvor der er angivet at der skal beregnes rejsegodtgørelse.
· sagsnummer (og nogen gange adresse)
· Antal arbejdstimer
· markering af om der foreligger diæt.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at de fremlagte bilag ikke overholder regelsættet i §1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000. Der foreligger således ikke oplysninger om rejsens mål, det tidsmæssige omfang af rejsen, det erhvervsmæssige formål, anvendte satser, samt beregning af rejsegodtgørelsen. Da bilaget ikke opfylder ovenstående regelsæt, kan udbetalingen ikke foretages skattefrit if. ligningslovens § 9 A, stk. 1, og er derfor skattepligtig som personlig indkomst (løn) if. kildeskattelovens § 43, stk. 1.

Arbejdsgiver har ansvaret for, om betingelserne for udbetaling af skattefrie rejsegodtgørelser er overholdt. Dette fremgår af §1, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000. Det er Skattestyrelsens vurdering, at der ikke er ført tilstrækkelig kontrol med betingelserne for udbetalingen, idet dokumentationen, der skal danne grundlag for vurdering, ikke er udarbejdet if. bekendtgørelsens vejledning (se ovenstående beskrivelse af bekendtgørelsens krav).

Skattestyrelsen har foretaget en individuel gennemgang af udbetalingen af godtgørelser til de enkelte medarbejdere.

[person1]

[person1] har ifølge fremlagte oplysninger modtaget skattefrie rejsegodtgørelser på i alt 83.520 kr. (120 dage a 696 kr.) for 2017 og 138.128 (194 dage a 712 kr.) for 2018.

De tilhørende bilag som vi har modtaget indeholder følgende oplysninger:

- navn på medarbejder og ugenummer.
- dato for den enkelte dag, hvor der er angivet at der skal beregnes rejsegodtgørelse.
- arbejdssted f.eks. [virksomhed2], [virksomhed9], [virksomhed8] (ingen angivelse af adresse).
- sagsnummer.
- antal timer.
- antal overtimer
- markering af om der foreligger diæt.

Vi har ikke modtaget beregning af rejsegodtgørelse for oktober, november og december 2018.

Selskabets revisor har oplyst, at [person1] har overnattet på selskabets adresse, når han har været på rejse.

Bilagene anses ikke at opfylde kravene i §1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000, da bilagene mangler oplysninger om de enkelte rejsers formål (identificerbare oplysninger om rejsens formål som f.eks. opsætning af ventilation hos Skattestyrelsen i [by2]), start- og sluttidspunkt (hvornår han køre hjemmefra og hvornår han er hjemme igen), arbejdssteder (adresser) samt modtagers personnummer og adresse. I øvrigt mangler alle oplysninger for oktober, november og december 2018.

[person2]

[person2] har ifølge fremlagte oplysninger modtaget skattefrie rejsegodtgørelser 70.615 kr. for 2017 (145 dage a 487 kr.) og 73.206 kr. for 2018 (147 dage a 498 kr.). Der er ikke fremlagt oplysninger for oktober, november og december 2018.

De tilhørende bilag som vi har modtaget indeholder følgende oplysninger:

- navn på medarbejder og ugenummer.
- dato for den enkelte dag, hvor der er angivet at der skal beregnes rejsegodtgørelse.
- arbejdssted f.eks. [virksomhed4], [virksomhed10], [virksomhed11], [virksomhed3] (ingen angivelse af adresse).
- sagsnummer.
- antal timer.
- antal overtimer
- markering af om der foreligger diæt.

Vi har ikke modtaget beregning af rejsegodtgørelse for oktober, november og december 2018.

Selskabets revisor har oplyst, at [person2] har overnattet på selskabets adresse, når han har været på rejse.

Bilagene anses ikke at opfylde kravene i §1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000, da bilagene mangler oplysninger om de enkelte rejsers formål (identificerbare oplysninger om rejsens formål som f.eks. opsætning af ventilation hos Skattestyrelsen i [by2]), start- og sluttidspunkt (hvornår han køre hjemmefra og hvornår han er hjemme igen), arbejdssteder (adresser) samt modtagers personnummer og adresse. I øvrigt mangler alle oplysninger for oktober, november og december 2018.

[person3]

[person3] har ifølge fremlagte oplysninger modtaget skattefrie rejsegodtgørelser på i alt 6.000 kr. for 2017 og 2018.

De tilhørende bilag som vi har modtaget indeholder følgende oplysninger:

- navn på medarbejder og ugenummer.
- dato for den enkelte dag, hvor der er angivet at der skal beregnes rejsegodtgørelse.
- arbejdssted f.eks. [virksomhed12], [virksomhed2], [afdeling] (ingen angivelse af adresse).
- sagsnummer.
- antal timer.

Bilagene anses ikke at opfylde kravene i §1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000, da der i både 2017 og 2018 er udbetalt et fast beløb på 500 kr. pr. måned som skattefri godtgørelse.

[person4]

[person4] har ifølge fremlagte oplysninger modtaget skattefrie rejsegodtgørelser på i alt 99.528 kr. (143 dage a 696 kr.) for 2017 og 108.936 kr. (153 dage a 712 kr.) for 2018.

De tilhørende bilag som vi har modtaget indeholder følgende oplysninger:

- navn på medarbejder og ugenummer.
- dato for den enkelte dag, hvor der er angivet at der skal beregnes rejsegodtgørelse.
- arbejdssted f.eks. [virksomhed2], [virksomhed13], [virksomhed14], [virksomhed15] (ingen angivelse af adresse).
- sagsnummer.
- antal timer.
- markering af om der foreligger diæt.

Der er ikke fremlagt beregning af rejsegodtgørelse for oktober, november og december 2018.

Selskabets revisor har oplyst, at [person4] har overnattet på selskabets adresse, når han har været på rejse.

Bilagene anses ikke at opfylde kravene i §1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000, da bilagene mangler oplysninger om de enkelte rejsers formål (identificerbare oplysninger om rejsens formål som f.eks. opsætning af ventilation hos Skattestyrelsen i [by2]), start- og sluttidspunkt (hvornår han køre hjemmefra og hvornår han er hjemme igen), arbejdssteder (adresser) samt modtagers personnummer og adresse. I øvrigt mangler alle oplysninger for oktober, november og december 2018.

[person5]

[person5] har ifølge fremlagte oplysninger modtaget skattefrie rejsegodtgørelser på i alt 70.615 kr. (145 dage a 487 kr.) for 2017 og 67.230 kr. (135 dage a 498 kr.) for 2018.

De tilhørende bilag som vi har modtaget indeholder følgende oplysninger:

- navn på medarbejder og ugenummer.
- dato for den enkelte dag, hvor der er angivet at der skal beregnes rejsegodtgørelse.
- arbejdssted f.eks. [virksomhed16], [virksomhed4], [virksomhed11], [virksomhed17] (ingen angivelse af adresse).
- sagsnummer.
- antal timer.
- antal overtimer
- markering af om der foreligger diæt.

Vi har ikke modtaget beregning af rejsegodtgørelse for oktober, november og december 2018.

Selskabets revisor har oplyst, at [person5] har overnattet på selskabets adresse, når han har været på rejse.

Bilagene anses ikke at opfylde kravene i §1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000, da bilagene mangler oplysninger om de enkelte rejsers formål (identificerbare oplysninger om rejsens formål som f.eks. opsætning af ventilation hos Skattestyrelsen i [by2]), start- og sluttidspunkt (hvornår han køre hjemmefra og hvornår han er hjemme igen), arbejdssteder (adresser) samt modtagers personnummer og adresse. I øvrigt mangler alle oplysninger for oktober, november og december 2018.

Der er ikke fremlagt beregning af rejsegodtgørelse for oktober, november og december 2018. Selskabets revisor har oplyst, at [person5] overnatter på selskabets adresse i løbet af ugen.

[person6]

[person6] har ifølge fremlagte oplysninger modtaget skattefrie rejsegodtgørelser på i alt 74.511 kr. (153 dage a 487 kr.) for 2017.

De tilhørende bilag som vi har modtaget indeholder følgende oplysninger:

- navn på medarbejder og ugenummer.
- dato for den enkelte dag, hvor der er angivet at der skal beregnes rejsegodtgørelse.
- arbejdssted ([person6] har if. de foreliggende oplysninger udelukkende haft [virksomhed17] - [by3] som arbejdssted i 2017).
- sagsnummer.
- antal timer.
- antal overtimer
- markering af om der foreligger diæt.

Selskabets revisor har oplyst, at [person6] har overnattet på selskabets adresse, når han har været på rejse.

Bilagene anses ikke at opfylde kravene i §1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000, da bilagene mangler oplysninger om de enkelte rejsers formål (identificerbare oplysninger om rejsens formål som f.eks. opsætning af ventilation hos Skattestyrelsen i [by2]), start- og sluttidspunkt (hvornår han køre hjemmefra og hvornår han er hjemme igen), arbejdssteder (adresser) samt modtagers personnummer og adresse.

[person7]

[person7] har ifølge fremlagte oplysninger modtaget skattefrie rejsegodtgørelser på i alt 114.177 kr. i rejsegodtgørelse for året 2017. Beløbet ses opgjort således:

Måned

Dage

Sats pr. dag

Beløb

Sats pr

time

Timer

(beregnet)

Beløb

I alt

januar

15

696 kr.

10.440,00

18,95

34 t

644,30

11.084,30

februar

14

696 kr.

9.744,00

18,95

30 t

568,50

10.312,50

marts

15

696 kr.

10.440,00

18,95

32 t

606,40

11.046,40

april

15

696 kr.

10.440,00

18,95

29 t

549,55

10.989,55

maj

13

696 kr.

9.048,00

18,95

32 t

606,40

9.654,40

juni

10

696 kr.

6.960,00

18,95

27 t

511,65

7.471,65

juli

8

696 kr.

5.568,00

18,95

23 t

435,85

6.003,85

august

3

696 kr.

2.088,00

18,95

19 t

360,05

2.448,05

september

22

696 kr.

15.312,00

18,95

41 t

776,95

16.088,95

oktober

14

696 kr.

9.744,00

18,95

38 t

720,10

10.464,10

november

10

696 kr.

6.960,00

18,95

29 t

549,55

7.509,55

december

15

696 kr.

10.440,00

18,95

35 t

663,25

11.103,25

154

107.184,00

6.992,55

114.176,55

[person7] har Ifølge modtagne oplysninger fået udbetalt i alt 132.510 kr. i rejsegodtgørelse for året 2018. Beløbet ses opgjort således:

Måned

Dage

Sats pr. dag

Beløb

Sats pr

time

Timer

(beregnet)

Beløb

I alt

januar

14

712 kr.

9.968,00

18,95

34 t

644,30

10.612,30

februar

14

712 kr.

9.968,00

18,95

39 t

739,05

10.707,05

Marts

16

712 kr.

11.392,00

18,95

45 t

852,75

12.244,75

April

13

712 kr.

9.256,00

18,95

38 t

720,10

9.976,10

Maj

16

712 kr.

11.392,00

18,95

41 t

776,95

12.168,95

Juni

15

712 kr.

10.680,00

18,95

38 t

720,10

11.400,10

Juli

16

712 kr.

11.392,00

18,95

43 t

814,85

12.206,85

august

8

712 kr.

5.696,00

18,95

29 t

549,55

6.245,55

september

16

712 kr.

11.392,00

18,95

41 t

776,95

12.168,95

oktober

15

712 kr.

10.680,00

-

-

663,25

11.343,25

november

20

712 kr.

14.240,00

-

-

814,85

15.054,85

december

11

712 kr.

7.832,00

-

-

549,55

8.381,55

174

123.888,00

8.622,25

132.510,25

Der foreligger kun dokumentation for beløbene for perioden januar til september 2018. Specifikation af påbegyndte timer i relation til ligningslovens § 9, stk. 3 fremgår ikke af det fremlagte materiale.

De tilhørende bilag som vi har modtaget indeholder følgende oplysninger:

- navn på medarbejder og ugenummer.
- dato for den enkelte dag, hvor der er angivet at der skal beregnes rejsegodtgørelse.
- sagsnummer.
- antal timer.
- markering af om der foreligger diæt.

Selskabets revisor har oplyst, at [person7] har overnattet på selskabets adresse, når han har været på rejse.

Bilagene anses ikke at opfylde kravene i §1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000, da bilagene mangler oplysninger om de enkelte rejsers formål (identificerbare oplysninger om rejsens formål som f.eks. opsætning af ventilation hos Skattestyrelsen i [by2]), start- og sluttidspunkt (hvornår han køre hjemmefra og hvornår han er hjemme igen), arbejdssteder (adresser) samt modtagers personnummer og adresse. I øvrigt mangler alle oplysninger for oktober, november og december 2018.

Det kan i øvrigt nævnes at [person7] har arbejdet på samme projekt 7600 (adresse, firmanavn eller andet kendes ikke) fra 15/5-2017 til 19/12-2018. Dette betyder, at kravet om midlertidighed i ligningslovens §9A, stk. 5 (max 12 måneder) overskrides den 16/5-2018, hvorved udbetalt skattefri rejsegodtgørelse fra 16/5-2018 og frem til 19/12-2018 anses for skattepligtig med henvisning til ligningslovens § 9, stk. 4.

I ligningslovens § 9A, stk. 1, nr. 3, kan der udbetales påbegyndte timer med 1/24 af satsen pr. døgn. [person7] har f.eks. fået udbetalt rejsegodtgørelse for 5 døgn i perioden mandag den 2/1-17 til fredag den 6/1-17 (påbegyndte timer kendes ikke). Hvis arbejdet f.eks. indledes mandag kl. 8.00 og afsluttes fredag kl. 16.00, vil der kunne udbetales 4 hele døgn plus 8 påbegyndte timer. Der kan dermed ikke udbetales skattefri rejsegodtgørelse med døgnsatsen (696 kr.) for fredag den 6/1-17, men udelukkende med antal påbegyndte timer. Den udbetalte døgnsats for fredag den 6/1-17 vil alene af den grund være skattepligtig med henvisning til ligningslovens § 9, stk. 4.

Ligeledes har [person7] har fået udbetalt rejsegodtgørelse for 4 døgn i perioden mandag den 20/2-17 til torsdag den 23/2-17 (påbegyndte timer kendes ikke). Hvis arbejdet f.eks. indledes mandag kl. 8.00 og afsluttes torsdag kl. 16.00, vil der kunne udbetales 3 hele døgn plus 8 påbegyndte timer. Der ville dermed ikke kunne udbetales skattefri rejsegodtgørelse med døgnsatsen (696 kr.) for torsdag den 23/2-17, men udelukkende med antal påbegyndte timer (hvis øvrige krav var opfyldt). Den udbetalte døgnsats for torsdag den 23/2-17 vil alene af den grund være skattepligtig med henvisning til ligningslovens § 9, stk. 4.

Samme problemstilling med udbetaling af skattefrie rejsegodtgørelse for en ekstra dag pr. uge er gældende for udbetalinger for 2017 og 2018.

Dette underbygger at der har manglet kontrol af om de udbetalte beløb opfylder kravene til skattefrihed (se nærmere nedenfor).

[person8]

[person8] har ifølge fremlagte oplysninger modtaget skattefrie rejsegodtgørelser på i alt 111.463 kr. i rejsegodtgørelse for året 2017. Beløbet ses opgjort således:

Måned

Dage

Sats pr. dag

Beløb

Sats pr

Time

Timer

(beregnet)

Beløb

I alt

januar

13

696 kr.

9.048,00

-

-

473,75

9.521,75

februar

14

696 kr.

9.744,00

-

-

530,60

10.274,60

marts

13

696 kr.

9.048,00

-

-

568,50

9.616,50

april

10

696 kr.

6.960,00

-

-

435,85

7.395,85

maj

11

696 kr.

7.656,00

18,95

28 t

530,60

8.186,60

juni

9

696 kr.

6.264,00

18,95

25 t

473,75

6.737,75

juli

10

696 kr.

6.960,00

18,95

28 t

530,60

7.490,60

august

16

696 kr.

11.136,00

18,95

35 t

663,25

11.799,25

september

14

696 kr.

9.744,00

18,95

28 t

530,60

10.274,60

oktober

14

696 kr.

9.744,00

18,95

31 t

587,45

10.331,45

november

13

696 kr.

9.048,00

18,95

24 t

454,80

9.502,80

december

14

696 kr.

9.744,00

18,95

31 t

587,45

10.331,45

151

105.096,00

6.367,20

111.463,20

Beregningen af rejsegodtgørelse ekskl. påbegyndte timer for januar til april fremgår af en post-it seddel. Specifikation af påbegyndte timer i relation til ligningslovens § 9, stk. 3 fremgår ikke af det fremlagte materiale.

[person8] har Ifølge modtagne oplysninger fået udbetalt i alt 112.883 kr. i rejsegodtgørelse for året 2018. Beløbet ses opgjort således:

Måned

Dage

Sats pr. dag

Beløb

Sats pr

time

Timer

(beregnet)

Beløb

I alt

Januar

9

712 kr.

6.408,00

18,95

25 t

473,75

6.881,75

Februar

12

712 kr.

8.544,00

18,95

28 t

530,60

9.074,60

Marts

13

712 kr.

9.256,00

18,95

31 t

587,45

9.843,45

April

8

712 kr.

5.696,00

18,95

20 t

379,00

6.075,00

Maj

10

712 kr.

7.120,00

18,95

27 t

511,65

7.631,65

Juni

14

712 kr.

9.968,00

18,95

32 t

606,40

10.574,40

Juli

8

712 kr.

5.696,00

18,95

19 t

360,05

6.056,05

August

18

712 kr.

12.816,00

18,95

27 t

511,65

13.327,65

september

15

712 kr.

10.680,00

18,95

31 t

587,45

11.267,45

oktober

14

696 kr.

9.744,00

-

-

659,85

10.403,85

november

15

696 kr.

10.440,00

-

-

846,40

11.286,40

december

14

696 kr.

9.744,00

-

-

716,70

10.460,70

150

106.112,00

6770,95

112.882,95

Beregningen af rejsegodtgørelse ekskl. påbegyndte timer for oktober til december 2018 fremgår af en post-it seddel.

De tilhørende bilag som vi har modtaget indeholder følgende oplysninger:

- navn på medarbejder og ugenummer.
- dato for den enkelte dag, hvor der er angivet at der skal beregnes rejsegodtgørelse.
- arbejdssted f.eks. [virksomhed18], [virksomhed3], [virksomhed19] (ingen angivelse af adresse).
- sagsnummer.
- antal timer.
- markering af om der foreligger diæt.

Der er ikke fremlagt beregning af rejsegodtgørelse for oktober, november og december 2018.

Selskabets revisor har oplyst, at [person8] har overnattet på selskabets adresse, når han har været på rejse.

Bilagene anses ikke at opfylde kravene i §1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000, da bilagene mangler oplysninger om de enkelte rejsers formål (identificerbare oplysninger om rejsens formål som f.eks. opsætning af ventilation hos Skattestyrelsen i [by2]), start- og sluttidspunkt (hvornår han køre hjemmefra og hvornår han er hjemme igen), arbejdssteder (adresser) samt modtagers personnummer og adresse. I øvrigt mangler alle oplysninger for oktober, november og december 2018.

Skattestyrelsen vurderer på baggrund af ovenstående, at selskabet ikke har opfyldt sin kontrolpligt ved udbetaling af de skattefrie rejsegodtgørelser. Kravet om kontrol fremgår af § 1, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000.

Nedenstående udbetalte rejsegodtgørelser anses derfor at være skattepligtige for modtagerne if. ligningslovens § 9, stk. 4:

Navn

2017

2018

[person1]

83.520 kr.

138.128 kr.

[person2]

70.615 kr.

73.206 kr.

[person3]

6.000 kr.

6.000 kr.

[person4]

99.528 kr.

108.936 kr.

[person5]

70.615 kr.

67.230 kr.

[person6]

74.511 kr.

[person7]

114.177 kr.

132.510 kr.

[person8]

111.463 kr.

112.883 kr.

I alt

630.429 kr.

638.893 kr.

Da Skattestyrelsen ikke finder, at selskabets udbetalte rejsegodtgørelser for årene 2017 og 2018 opfylder betingelserne for at kunne foretages skattefrit, anses godtgørelserne for at være A-indkomst, if. kildeskattelovens § 43, stk. 1. Der burde således være indeholdt både A-skat efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidrag efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 i de udbetalte beløb.

Ovenstående som tidligere er fremsendt i Skattestyrelsens forslag af 6/7-2021 fastholdes i sin helhed, da vi ikke har modtaget bemærkninger hertil.

2. Skattefri kørselsgodtgørelse

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har gennemgået det fremlagte materiale og det er vores vurdering, at udbetalingen af kørselsgodtgørelse for årene 2017 og 2018 ikke kan fortages skattefrit. Der er udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse til [person9], [person10], [person3] og [person8] og ingen af udbetalingerne ses at opfylde betingelserne for at udbetale kørselsgodtgørelsen skattefrit. Nedenfor fremlægges begrundelsen for de enkelte medarbejdere.

[person9]

[person9] har ifølge modtagne oplysninger fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelser på i alt kr. 93.445 (20.000 km a 3,53 kr. og 11.837 km a 1,93 kr.) for 2017.

De tilhørende afregningsbilag som vi har modtaget opfylder ikke betingelserne for skattefri udbetaling, der fremgår af § 2, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000. Af bilaget fremgår alene navn, registreringsnummer på den anvendte bil, dato, arbejdssted (uden adresse) samt antal kilometer, men der fremgår ikke oplysninger om de enkelte kørslers formål (f.eks. opsætning af ventilation hos Skattestyrelsen [by2]) og mål (adresser). Der mangler også oplysninger om de anvendte satser ved beregning af kørselsgodtgørelsen, samt modtagers personnummer og adresse.

Det er i øvrigt ved Skattestyrelsens gennemgang af de angivne rejsedage konstateret at [person9] i adskillige tilfælde på samme dag skulle have kørt fra sin bopæl i [by4] ([adresse2], [by5]) til [by6] for derefter at køre til Jylland/Fyn og så retur til [by6] og derefter hjem til [by4]. Vi har ved gennemgangen fundet følgende dage:

Kørsel mellem [by6] og [by7] og retur.

23/1-17 3/2-17 7/3-17 23/3-17 29/3-17 17/5-2017 7/6-2017 12/7-17

Kørsel mellem [by6] og [by8] og retur.

26/1-17 9/2-17 21/2-17 24/2-17 6/3-17 24/4-17 5/5-17 18/5-17 29/5-17 14/6-17 16/8-17

Kørsel mellem [by6] og [by9] og retur.

8/2-17 20/2-17 21/3-17 10/5-17 23/5-17 15/6-17 21/6-17 31/7-17

Kørsel mellem [by6] og [by10] og retur.

1/2-17 13/2-17 16/3-17 4/4-17 25/4-17 1/6-17 2/8-17 7/8-17 9/8-17 15/8-17

Kørsel mellem [by6] og [by11] og retur.

22/2-17 19/4-17 2/5-17 7/7-17 17/7-17 17/8-17

Kørsel mellem [by6] og [by4] og retur.

2/3-17 6/6-17 29/6-17

Kørsel mellem [by6] og [by12] og retur.

14/3-17 30/6-17

Kørsel mellem [by6] og [by13] og retur.

12/6-17

Kørsel mellem [by6] og [by14] og retur.

4/7-17 27/7-17

Kørsel mellem [by6] og [by15] og retur.

25/7-17

Dette vurderes ikke for sandsynligt, at han har kørt en omvej på mindst 300 km pr. gang for at køre fra [by4] til Jylland/Fyn og retur. Hertil kan tillægges at den samlede afstand i enkelte dage ville runde 900 km, hvilket også virker usandsynligt.

[person10]

[person10] har ifølge modtage oplysninger fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse på i alt 3.947 kr. (1.118 km a 3,53 kr.) for 2017.

Afregningsbilaget opfylder ikke betingelserne for skattefri udbetaling, der følger af § 2, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000. Af bilaget fremgår der navn, registreringsnummer på den anvendte bil, dato, adresse u/husnr. samt antal kilometer. Der fremgår således ikke oplysninger om adresse, personnummer, kørslens mål, formål, anvendte satser samt beregning af kørselsgodtgørelsen. Der er udbetalt 3.947 kr. for året 2017 (1.118 km a 3,53 kr.).

De tilhørende afregningsbilag som vi har modtaget opfylder ikke betingelserne for skattefri udbetaling, der fremgår af § 2, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000. Af bilaget fremgår alene navn, registreringsnummer på den anvendte bil, dato, adresse u/husnr. samt antal kilometer. Der fremgår således ikke oplysninger om de enkelte kørslers formål (f.eks. opsætning af ventilation hos Skattestyrelsen [by2]) og mål (adresser). Der mangler også oplysninger om de anvendte satser ved beregning af kørselsgodtgørelsen, samt modtagers personnummer og adresse.

[person3]

[person3] har ifølge modtage oplysninger fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse på i alt 31.339 kr. (8.878 km a 3,53 kr.) for 2017 og 29.800 kr. (8.418 km a 3,54 kr.) for 2018.

De tilhørende afregningsbilag som vi har modtaget opfylder ikke betingelserne for skattefri udbetaling, der fremgår af § 2, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000. Alle udbetalinger er foretaget på baggrund af teksten [by6]-retur. Der mangler angivelse af, hvilken bil som transporten foretages i. Selskabet ses således ikke at have kontrolleret, om kørslen foregik i egen bil. På baggrund af teksten " teksten [by6]-retur" forudsættes det at der er tale om godtgørelse for kørsel mellem [person3]s hjem og selskabets adresse. Da der er tale om kørsel til arbejdsgivers adresse og [person3] har regelmæssig kørsel hertil, er det ikke muligt at udbetale skattefri kørselsgodtgørelse ud over de første 60 dage, som anses for udbetalt i tidligere år.

[person8]

[person8] har ifølge modtage oplysninger fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse på i alt 92.192 kr. (20.000 km a 3,53 kr. og 11.169 km a 1,93 kr.) for 2017 og 87.536 kr. (20.000 km a 3,54 kr. og 8.627 km a 1,94 kr.) for 2018.

De tilhørende afregningsbilag som vi har modtaget opfylder ikke betingelserne for skattefri udbetaling, der fremgår af § 2, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000. Af bilaget fremgår der navn, registreringsnummer på den anvendte bil, dato, delvis adresse/betegnelse samt antal kilometer. Der fremgår således ikke oplysninger om de enkelte kørslers formål (f.eks. opsætning af ventilation hos Skattestyrelsen [by2]) og mål (adresser). Der mangler også oplysninger om de anvendte satser ved beregning af kørselsgodtgørelsen, samt modtagers personnummer og adresse.

Nedenstående udbetalte kørselsgodtgørelser anses derfor at være skattepligtige for modtagerne if. ligningslovens § 9, stk. 4.

Navn

2017

2018

[person9]

93.445 kr.

[person10]

3.947 kr.

[person3]

31.339 kr.

29.800 kr.

[person8]

92.192 kr.

87.536 kr.

I alt

220.923 kr.

117.336 kr.

Da Skattestyrelsen ikke finder, at selskabets udbetalte rejsegodtgørelser for årene 2017 og 2018 opfylder betingelserne for at kunne udbetales skattefrit, anses godtgørelserne for at være A-indkomst, if. kildeskattelovens § 43, stk. 1. Der burde således være indeholdt både A-skat efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidrag efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Ovenstående som tidligere er fremsendt i Skattestyrelsens forslag af 6/7-2021 fastholdes i sin helhed, da vi ikke har modtaget bemærkninger hertil.

3. Hæftelse

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Selskabet har i årene 2017 og 2018 udbetalt i alt 1.607.581 kr. i skattefrie rejse- og befordringsgodtgørelse. På baggrund af ovenstående bemærkninger, er det Skattestyrelsens vurdering, at dokumentationsmaterialet ikke opfylder betingelserne for, at udbetalingerne kunne foretages skattefrit.

Vi finder, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at have ført en effektiv kontrol inden de skattefrie rejse- og befordringsgodtgørelser er blevet udbetalt. Vi retter derfor hæftelsen for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag af ovenstående udbetalinger over for selskabet efter reglerne i kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Det samlede krav, som selskabet anses at hæfte for er 718.631 kr. i A-skat og 128.606 kr. i am-bidrag.

Selskabets hæftelse gøres gældende for årene 2017 og 2018, idet det skal bemærkes, at den almindelige forældelsesfrist på 3 år efter forældelseslovens § 3, stk. 1, anses for at have været suspenderet som følge af at Skattestyrelsen var ubekendt med kravet, if. forældelsesloven § 3, stk. 2.

Hæftelsen fordeler sig således;

År

A-indkomst

A-skat

am-bidrag

2017

851.352 kr.

379.001 kr.

68.107 kr.

2018

756.229 kr.

339.630 kr.

60.499 kr.

I alt

1.607.581 kr.

718.631 kr.

128.606 kr.

På vedlagte bilag 1 foreligger en specificerede opgørelse af ovenstående beløb, fordelt på de enkelt ansatte. Skattestyrelsen vil foretage indberetningen af de specificerede beløb til eIndkomst-systemet og skattekravene (de samlede A-skatter og am-bidrag) vil efterfølgende fremgå af selskabets skattekonto.

Vi gør selskabet opmærksom på, at selskabet har et regreskrav mod medarbejderne (beløbsmodtagerne), samt at beløbsmodtagerne kan blive skattepligtige af beløbene (am-bidrag og A-skat vedr. den enkelte modtager), såfremt selskabet ikke rejser kravene.

Ovenstående som tidligere er fremsendt i Skattestyrelsens forslag af 6/7-2021 fastholdes i sin helhed, da vi ikke har modtaget bemærkninger hertil.

(...)"

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at foretage indberetning til eIndkomst af udbetalt skattefri rejsegodtgørelse og skattefri befordringsgodtgørelse som A-indkomst, og at selskabet ikke hæfter for ikke-indeholdt A-skat og AM-bidrag.

Som begrundelse er følgende anført:

"[virksomhed1] ApS ønsker at klage over skattestyrelsens afgørelse mht. følgende medarbejdere mht. udbetaling af Skattefri rejsegodtgørelse,

- [person1]
- [person2]
- [person4]
- [person5]
- [person6]
- [person8]

[virksomhed1] ApS ønsker at klage over skattestyrelsens afgørelse mht. følgende medarbejdere mht. udbetaling af Skattefri rejsegodtgørelse,

- [person8]

- 0 -

Skattefrie rejsegodtgørelser (diæter)

Der er udbetalt skattefri godtgørelser til 11 medarbejdere i åerne 2017 og 2018, og der har i gennemsnit været ca. ansat 20 medarbejdere i selskabet. Selskabets administration, der har forestået udbetaling af de skattefri godtgørelser er dermed været fuldt bekendt med, hvilke medarbejdere det er, der har fået udbetalt de skattefrie godtgørelser, da administrationen kender og ved hvem medarbejderne er, herunder kender de projekter, som selskabet arbejder med, og er bekendt med de forkortelser, der anvendes vedr. de enkelte projekter, ligesom administrationen er 100 % bekendt med, hvad det er for type arbejde, de enkelte medarbejdere udfører - der udføres kun en type arbejde i selskabet, hvorfor formålet er helt klart.

- 0 -

Medarbejderne, der har fået udbetalt de skattefri rejsegodtgørelser har udarbejdet en ugeseddel, og denne ugeseddel gennemgår selskabets administration ([person11]), som i sammen sammenhæng indarbejder uge rapporterne (se vedlagte fra medarbejderne) og når lønperioden er færdig (typisk 4 uger, nogle gange 5 uger), så opsummer [person11] til en opsummeringsark for hver enkelt medarbejder, som så tastes ind i lønsystemet, således at en lønseddel genereres - som eksempel herpå er vedhæftet for [person1] for februar måned 2017, dækkende ugerne 4 - 7,

- Bilag A-4 sider-4 ugerapporter udarbejdet af medarbejderen - ugerne 4, 5, 6 og 7 i 2017.
- Bilag B - opsummeringsark.
- Bilag C - lønseddel (bogføringsbilaget, se nedenfor).

Og denne procedure er gældende for alle medarbejdere.

Og ugerapporten, som den enkelte medarbejder udarbejder- og hvor bilag A (4 sider) er et eksempel og [person1] i dette tilfælde. På uge rapporten står der [person1], administrationen er således ikke i tvivl om, hvem ugerapporten vedr. Ugerapporten indeholder en opgørelse pr. dag, og det fremgår hvilket arbejdes sted det vedr. (i dette tilfælde [virksomhed2], som er [virksomhed2]) og medarbejderen anfører, at vedkommende er diæt berettiget, ligesom timeantal er anført. Og igen, administrationen ([person11]} er 100 % klar over de forkotelser, som medarbejderen anvender omkring det sted, hvor der udføres arbejde.

Da der er relativ få medarbejdere i selskabet, herunder få medarbejdere, der modtager skattefrie godtgørelser, så giver et ikke noget mening også at anføre medarbejderens adresse og CPR-nr.. - det vil ikke kaste bedre lys over hvem medarbejderen er. Angående rejsens erhvervsmæssige formål - de medarbejdere, der modtager de skattefrie diæter, er alle montører, og arbejder i alle tilfælde med teknisk isolering af rør- og da det gælder alle medarbejdere, så giver det ikke mening at anføre det på ugerapporten - administrationen her helt med på, hvad arbejdet vedrører. Rejsens start og sluttidspunkt - der er på uge rapporten anført hvor mange timer, der dagligt er anvendt på de enkelte arbejdssteder. Rejsens mål med eventuelle delmål - igen, der er for alles vedkommende tale om montør arbejde. De anvendt satser og beregning af rejsegodtgørelsen - det er jo noget, som medarbejderen kender til nødvendigvis, men noget som administration anvender og beregner (bilag B}.

Bilag A - B - C skal ses samlet under et, da bilag Aer under bilag til bilag B, som igen (bilag B) er underbilag til bilag C, lønsedlen. Man kan ikke skille tingene ad, da bilag A og B ikke er bogføringsbilag, det er kun bilag C (lønsedlen}, der er et bogføringsbilag, og bilag A og B er således underbilag til bilag C - bogføringsbilaget. Og alle de oplysninger, som Skattestyrelsen kræver er opfyldt, for at der kan udbetales skattefrie godtgørelser - det fremgår af bogføringsbilag (bilag c} med bilag A og B som underbilag til bogføringsbilaget. Derfor er vi ikke enige i, at de formkrav, der skal efterleves for at udbetale skattefrie godtgørelser, ikke er efterlevet.

Og lige en kommentar til [person8], som har fået udbetalt skattefrie rejsegodtgørelser- [person8] er overmontør, så udover at foretage montørarbejde - så udfører [person8] også tilsyn med de andre montører.

- 0 -

Skattefri kørselsgodtgørelse

Der er udbetalt skattefrie kørselsgodtgørelse til [person8]. Og sammen kommentar til administrationens kendskab til medarbejderne (i dette tilfælde [person8]), samme kendskab til projekterne etc. Så de forhold er er præciseret under" Skattefrie rejsegodtgørelser (diæter) " gør sig også gældende for skattefrie kørselsgodtgørelser.

Og i forhold til de betingelser, som skattestyrelsen nævner skal være opfyldt jf. bekendtgørelse af 13/3 2000, hvor skat oplister betingelserne nederst side 11 og øverst side 12 i afgørelsen af den 16/8 2021, så anfører skattestyrelsen på side 14 vedr. [person8], at følgende ikke er opfyldt.

  1. Adresse - delvist opfyldt
  2. Formål - ikke opfyldt
  3. Mål (adresse) ikke opfyldt
  4. Mangler oplysninger op anvendte satser
  5. Mangler oplysninger om personnummer (og for medarbejderen formoder jeg og i dette tilfælde [person8]).
  6. Mangler oplysninger om adresse (og, formoder jeg, medarbejderens hjemadresse, og i dette tilfælde [person8]).

Vi har vedhæftet

- Bilag I (4 sider), som er en ugerapport udarbejdet af [person8] over kørte km i ugerne 21- 24 i 207, (en rapport pr. uge) som dækker lønperioden juni 2017. Det fremgår at administ rationen ([person11]) har godkendt disse 4 ugerapporter.
- Bilag ll - som bl.a. er en opsummering af de 4 ugerapporter vedr. kørsel til brug for udarbejdelse af lønseddel for juni måned 2017
- Og bilag III - som er lønsedlen for juni måned 2017.

Og Bilag I - ll - lll skal ses under et, da bilag I er under bilag til bilag 11, som igen (bilag ll) er underbilag til bilag III, lønsedlen. Man kan ikke skille tingene ad, da bilag I og ll ikke er bogføringsbilag, det er kun bilag III (lønsedlen), der er et bogføringsbilag, og bilag I og ll er således underbilag til bilag III - bogføringsbilaget. Og alle de oplysninger, som Skattestyrelsen kræver skal være opfyldt, for at der kan udbetales skattefrie kørselsgodtgørelser - det fremgår af bogføringsbilag (bilag III) med bilag I og ll som underbilag til bogføringsbilaget, bilag III (lønsedlen). Derfor er vi ikke enige i, at de formkrav, der skal efterleves for at udbetale skattefrie kørselsgodtgørelser, ikke er efterlevet.

Ad 1 og 3 (som jeg oplever er det samme, skattestyrelsen skriver om) - ovenfor - adresse - det fremgår hvor der køres fra og til bil bilag I - og adresserne giver sig selv for administrationen - og ex administrationen ved godt hvor [virksomhed1] (selskabet) har adresse, og administrationen ved godt hvor blox ligger, eller dtu hørsholm etc. - det er de projekter, som selskabet arbejder på, og det er administrationen helt bekendt med disse projekter, herunder hvor der er beliggende adresse mæssigt.

Ad 2 - formål - som skrevet ovenfor, så udfører de medarbejder der modtager skattefrie godtgørelser montør arbejde - det gør [person8] også, herunder udfører [person8] også tilsynsarbejder- jf. overfor. Og det ved administrationen godt.

Ad 4 - manglende oplysninger om satser - det fremgår af bilag ll, som er et summationsbilag til bilag ll - og satser fremgår heraf, ligesom det fremgår af bilag III, lønsedlen.

Ad 5 - CPR-nr.. - det fremgår af bilag lll - lønsedlen.

Ad 6 - adresse - det fremgår af bilag lll.

Det er derfor selskabets og vor opfattelse af betingelserne for udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse til [person8] er opfyldt.

Bilag A, Bog C, samt bilag I, li og III er begge eksempler på den dokumentation, der er udarbejdet som grundlag for udbetaling af skattefrie godtgørelser. Der er den 13. december 2020 for alle ovenstående 6 medarbejde fremsendt dokumentation for udbetaling af de skattefrie godtgørelser til [udeladt navn på sagsbehandler hos Skattestyrelsen] ([udeladt mail på sagsbehandler hos Skattestyrelsen / [udeladt telefonnummer på sagsbehandler hos Skattestyrelsen]) for 2017 og 2018, og Skatteankestyrelsen / Landsskatteretten kan få fremsendt denne dokumentation fra [udeladt navn på sagsbehandler hos Skattestyrelsen], ligesom vi gerne eftersender i givet fald.

(...)"

På kontormødet med Skatteankestyrelsen bemærkede repræsentanten, at Skattestyrelsen forsøger at adskille selskabets bilag, hvilket efter hans opfattelse ikke er muligt, idet bilagene hænger sammen - der er tale om underbilag til lønsedlen. Repræsentanten understregede desuden, at selskabet er en mindre virksomhed, hvor administrationen er bekendt med medarbejderne og de projekter, de arbejder på.

Følgende fremgår af repræsentantens supplerende indlæg af 10. februar 2022:

"

· Vi finder det uheldigt og betænkeligt, at den sagsbehandler, der fra Skattestyrelsens side ([person12]), er den samme, som i sin tid var sagsbehandler på en tilsvarende sag for det tidligere [virksomhed1] CVR-nr. [...2] - dette selskab er nu opløst efter en konkurs - og selskabet hed under konkursen, aktieselskabet af 30. 11. 2016. Vi er af den opfattelse, at [person12], som følge af at han var sagsbehandler på en tilsvarende sag i aktieselskabet af 30. 11. 2016 (CVR-nr. [...2]), og vi oplever at der dermed kan stilles spørgsmålstegn ved [person12] habilitet i denne sag vedr. [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1] - vi er af den opfattelse, at [person12] har en forudfattet holdning om tingene er ok eller ej. Det mener vi er et element i skatteankestyrelsens / landsskatterettens vurdering af sagen.
· Omkring Hæftelse - punktet i skatteankestyrelsens brev af den 27/1 2022 - så er vi af den opfattelse, at hvis skatteankestyrelsen / landsskatteretten, mod forventning kommer frem til, at de udbetalte godtgørelser helt eller delvist er skattepligtige, så er det vor opfattelse, at [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1] ikke hæfter for skatte-/ambi kravet - men kravet må rejses direkte overfor de relevante medarbejdere."

Landsskatterettens afgørelse

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Det følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

Af kildeskattelovens § 46, stk. 1, fremgår det, at der, i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst, skal indeholdes foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten påhviler den, for hvem arbejdet udføres.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter denne lov. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Af arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 fremgår det, at bestemmelserne i kildeskatteloven og opkrævningsloven om indeholdelse, opkrævning, hæftelse m.v. finder anvendelse ved indeholdelse og opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag efter denne lov.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er overfor det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1.

Der henvises desuden til Østre Landsretsdommen U.2021.1039, som stadfæstede byretsdommen [diverse1], hvor retten fastslog, at der i ordlyden af kildeskattelovens § 69, stk. 1, eller forarbejderne hertil ikke er holdepunkter for at indfortolke yderligere betingelser for skattemyndighedernes adgang til at rejse kravet mod den indeholdelsespligtige arbejdsgiver end betingelsen om, at den indeholdelsespligtige ikke har godtgjort, at der ikke er udvist forsømmelighed.

Arbejdsgivere har pligt til at indberette A-indkomst og godtgørelser, der udbetales til ansatte, medhjælpere m.v., jf. § 7 i dagældende skattekontrollov (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Godtgørelser, der udbetales af arbejdsgiveren for udgifter, som en lønmodtager påføres af arbejdet, medregnes ved indkomstopgørelsen. Det fremgår af ligningslovens § 9, stk. 4. Det gælder dog ikke for godtgørelser for rejseudgifter omfattet af ligningslovens § 9 A og godtgørelser for befordringsudgifter omfattet af ligningslovens § 9 B, hvis godtgørelsen ikke overstiger de fastsatte satser.

Arbejdsgiveren skal kontrollere, om betingelserne for at udbetale skattefri godtgørelse er opfyldt. Det er en betingelse, at kontrollen senest foretages på udbetalingstidspunktet, idet der skal være tale om forudgående kontrol, jf. højesteretsdommen SKM2009.430.HR. Konsekvensen af manglende effektiv kontrol er, at hele den udbetalte godtgørelse anses som skattepligtig, uanset om de øvrige betingelser er opfyldt, jf. eksempelvis [diverse2] og højesteretsdommen SKM2007.247.HR.

Ifølge § 1 i bekendtgørelse om rejse- og befordringsgodtgørelse (bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000) er det en betingelse for at få udbetalt skattefri rejsegodtgørelse, at arbejdsgiveren har ført kontrol hermed, og at der foreligger bogføringsbilag, der indeholder:

  1. Modtagerens navn, adresse og CPR-nr..
  2. Rejsens erhvervsmæssige formål.
  3. Rejsens start- og sluttidspunkt.
  4. Rejsens mål med eventuelle delmål.
  5. De anvendte satser.
  6. Beregning af rejsegodtgørelsen.

Det er ligeledes en betingelse for udbetaling af skattefri rejsegodtgørelse, at lønmodtageren kan anses for at have været på rejse af mindst 24 timers varighed. Det fremgår af ligningslovens § 9 A, stk. 5.

En lønmodtager anses for at være på rejse, når lønmodtageren på grund af afstanden mellem sin sædvanlige bopæl og midlertidigt arbejdssted ikke har mulighed for at overnatte på bopælen, eller når arbejdsgiveren midlertidigt udsender lønmodtageren til et andet arbejdssted end lønmodtagerens sædvanlige arbejdssted, og dette medfører, at lønmodtageren ikke har mulighed for at overnatte på sin sædvanlige bopæl.

Følgende udgifter til befordring til og fra en arbejdsplads anses for erhvervsmæssig befordring ifølge ligningslovens § 9 B, stk. 1:

a) Befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder
b) Befordring mellem arbejdspladser og
c) Befordring inden for samme arbejdsplads.

Ifølge § 2 i bekendtgørelse om rejse- og befordringsgodtgørelse er det en betingelse for at få udbetalt skattefri befordringsgodtgørelse, at arbejdsgiveren har ført kontrol hermed, og at der foreligger bogføringsbilag, der indeholder:

  1. Modtagerens navn, adresse og CPR-nr..
  2. Kørslens erhvervsmæssige formål.
  3. Dato for kørslen.
  4. Kørslens mål med eventuelle delmål.
  5. Angivelse af antal kørte kilometer.
  6. De anvendte satser.
  7. Beregning af befordringsgodtgørelsen.

Det fremgår derudover af bekendtgørelsens § 2, at der skal være tale om kørsel i lønmodtagerens egen bil eller på lønmodtagerens egen motorcykel. Det er hertil et krav, at det på baggrund af bilagene er muligt at identificere, hvilket befordringsmiddel der er benyttet til befordringen, således at det er muligt for arbejdsgiveren at føre kontrol med de kørte kilometer, jf. Landsskatterettens afgørelse SKM2004.45.LSR.

[virksomhed1] ApS udgør arbejdsgiver i relation til medarbejderne [person1], [person2], [person4], [person5], [person6] og [person8]. Selskabet har således arbejdsgiverforpligtelser og dermed både indeholdelses- og indberetningspligt.

De fremlagte rejse- og kørselsbilag opfylder ikke betingelserne i bekendtgørelse om rejse- og befordringsgodtgørelse, idet der særligt henses til de mangler, der er ved rejsebilagene i relation til angivelse af rejsens erhvervsmæssige formål, rejsens start- og sluttidspunkt og rejsens mål, og de mangler der er ved kørselsbilagene i relation til angivelse af kørslens erhvervsmæssige formål og kørslens mål. Samtlige fremlagte rejsebilag mangler angivelse af rejsens erhvervsmæssige formål og rejsens start- og sluttidspunkt, ligesom samtlige fremlagte kørselsbilag mangler angivelse af kørslens erhvervsmæssige formål. Rejsens mål og kørslens mål er i sin helhed angivet på utilstrækkelig vis, idet der for størstedelen af de angivne rejser og kørsler alene er anvendt forkortelser som f.eks. "[virksomhed2]" og "[virksomhed3]" uden angivelse af adresse. Derudover mangler rejse- og kørselsbilagene oplysninger om modtagerens adresse og CPR-nr., de anvendte satser og beregning af henholdsvis rejsegodtgørelsen og befordringsgodtgørelsen. For to af medarbejderne er der dog på øvrige bilag ("opsummeringsark") anført de anvendte satser og beregning af rejsegodtgørelsen.

Det er herefter Landsskatterettens opfattelse, at selskabet ikke har foretaget den fornødne kontrol af, om betingelserne for at udbetale skattefri rejsegodtgørelse og skattefri befordringsgodtgørelse har været opfyldt. Konsekvensen heraf er, at hele den udbetalte godtgørelse anses som skattepligtig. Selskabet er herefter forpligtet til at foretage indberetning til eIndkomst af udbetalt skattefri godtgørelse som A-indkomst.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at selskabet ved fuldstændigt at have tilsidesat sine forpligtelser i forbindelse med udbetaling af de påståede skattefri godtgørelser har udvist forsømmelighed. Selskabet hæfter derfor for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag.

Det forhold at Skattestyrelsens sagsbehandler har behandlet en skattesag for det tidligere selskab [virksomhed1] ApS (CVR-nr. [...2]), der nu er opløst efter konkurs, kan ikke føre til, at sagsbehandleren anses for inhabil i forhold til denne sag. Der henvises til forvaltningslovens § 3, om hvornår der foreligger inhabilitet.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes herefter.