Kendelse af 02-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 01-02-2024

Journalnr. 21-0097388

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Skønsmæssig forhøjelse af klagerens anden personlige indkomst for indkomståret 2017

129.700 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Kan ændringen af skatteansættelsen for indkomståret 2017 gennemføres efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 27

-

Nej

Ja

Skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2018

171.775 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren drev i perioden fra 1. august 2015 til 31. august 2019 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1]. Virksomheden har været registreret under branchekode 960210, frisørsaloner, og med bibranchekode 477500, detailhandel med kosmetikvarer og produkter til personlig pleje. Det fremgår af virksomhedens regnskaber for indkomstårene 2017 og 2018, at virksomheden havde en omsætning på henholdsvis 462.000 kr. og 795.896 kr. Virksomheden har for indkomstårene 2017 og 2018 selvangivet et driftsresultat før renter på henholdsvis 9.523 kr. og -12.873 kr.

Skattestyrelsen har forgæves anmodet klageren om at indsende bogføringsmateriale for indkomstårene 2017 og 2018, hvorfor Skattestyrelsen har tilsidesat regnskabsgrundlaget.

Skattestyrelsen har indhentet bankkontoudtog for klagerens konti i [finans1] for 2017 og 2018, da klageren på trods af opfordring hertil ikke har fremsendt disse. [finans1] har fremsendt kontoudtogene ved mail den 27. januar 2021.

Det drejer sig om følgende bankkonti:

[...97]

[...42]

[...51]

[...87]

[...69]

[...19]

Skattestyrelsen har opgjort indsætningerne på konto [...51] og [...97] for indkomståret 2017 til henholdsvis 143.264 kr. og 772.994 kr. eller i alt 916.258 kr. For indkomståret 2018 har indsætningerne på de to konti udgjort henholdsvis 155.973 kr. og 1.660.687 kr. Beløbene har Skattestyrelsen anset for omsætning.

Frisørsalonen har to indlejere, [person1] og [person2], og deres andel af den opgjorte omsætning har Skattestyrelsen opgjort til 365.515 kr. i indkomståret 2017 og 621.959 kr. i indkomståret 2018.

Endvidere indgår huslejeindtægter i indsætningerne med 95.115 kr. for indkomståret 2017 og 131.061 kr. for indkomståret 2018.

Det fremgår også af bankkonto [...51] i [finans1], at der er tre indsætninger i 2017 med følgende tekst:

Dato

Tekst

Beløb

16. januar 2017

Køb af bil

81.000 kr.

16. august 2017

Køb af Mercedes

27.700 kr.

27. september 2017

Jaguar depositum

21.000 kr.

I alt

129.700 kr.

Ifølge Centralregisteret for Motorkøretøjer har klageren været registreret som ejer og personlig bruger af følgende biler i 2017 og 2018:

Audi A6 med registreringsnummer [reg.nr.1], indregistreret første kan den 18. december 2014. Bilen er registreret med tilgang hos klageren den 31. juli 2017 og med afgang den 27. maj 2019.

Peugeot 208 med registreringsnummer [reg.nr.2], indregistreret første gang den 14. september 2016. Bilen er registreret med tilgang hos klageren den 14. september 2016 og med afgang den 1. februar 2018.

Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 6. juli 2021, og afgørelsen er sendt den 2. august 2021.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 forhøjet klagerens anden personlige indkomst skønsmæssigt med 129.700 kr. For indkomståret 2018 har Skattestyrelsen forhøjet klagerens resultat af virksomhed med 171.775 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

2 Skattemæssigt resultat af virksomhed

(...)

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Din virksomhed er regnskabspligtig og omfattet af bogføringslovens anvisninger efter bogføringslovens § 1, stk. 1. Du skal derfor årligt foretage en opgørelse af din skattepligtige indkomst med henvisning til skattekontrollovens § 1, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 gældende for 2017) og skattekontrollovens § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 gældende for 2018).

Opgørelsen af indkomsten følger de almindelige regler for opgørelse af indkomst, hvilket fremgår af personskattelovens § 1.

Efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a er indtægter fra virksomhed skattepligtig og udgifter der er afholdt for at erhverv, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Efter skattekontrollovens § 3 (lovbekendtgørelse nr. 1264 gældende for 2017) og § 6, stk. 2, nr. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 gældende for 2018) skal der udarbejdes et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, som skatteministeren har fastsat.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder og bogføringsloven.

Efter mindstekravsbekendtgørelsens § 8, stk. 1 skal det skattemæssige årsregnskab, samt de oplysninger, som indgår i grundlaget for det skattemæssige årsregnskab, kunne udledes af bogføringen eller af specifikationer i tilknytning hertil. Bogføringen skal være tilrettelagt således, at alle registreringer kan følges til de skattemæssige opgørelser, hvilket fremgår af mindstekravsbekendtgørelsens § 8, stk. 2.

Det skal det være muligt, at følge transaktionssporet i bogføringen til forståelse af sammenhængen mellem de enkelte registreringer over til skatteopgørelsen efter bogføringslovens § 4, stk. 1. Endvidere skal kontrolsporet kunne følges, således det er muligt at verificere grundlaget for registreringerne efter bogføringslovens § 4, stk. 2.

Alle transaktioner i bogføringen skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang efter bogføringslovens § 7, stk. 1.

Endvidere skal enhver registrering kunne dokumenteres ved bilag efter bogføringslovens § 9, stk. 1.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan vi opgøre din skatteansættelse på baggrund af skøn med henvisning til skattekontrollovens § 5, stk. 3 og § 3, stk. 4 (lovbekendtgørelse nr. 1264 gældende for 2017) og § 74, stk. 1 og § 6, stk. 3 (lovbekendtgørelse nr. 1535 gældende for 2018).

Som grundlag for den skønsmæssige ansættelse lægges der vægt på bl.a. tidligere år, årsopgørelser, eventuelle oplysninger om bruttoavancen m.v. Dog kan andre oplysninger benyttes, hvis ansættelsen kan foretages på et mere sikkert grundlag på baggrund af andre oplysninger, hvilket fremgår af skattekontrollovens § 74, stk. 3 (lovbekendtgørelse nr. 1535 gældende for 2018).

Vi har modtaget kopi af virksomhedens årsrapport for 2017 og 2018. Der er i øvrigt ikke modtaget bogføring, bilag m.v. Det er således ikke muligt at foretage en kontrol af virksomhedens skattemæssige resultat eller følge transaktions- eller kontrolsporet i bogføringen, da denne ikke er modtaget.

Idet der ikke er modtaget et fyldestgørende regnskabsmateriale, tilsidesættes regnskaberne for 2017 og 2018 og der foretages en skønsmæssig opgørelse af virksomhedens skattemæssige resultat efter § 5, stk. 3 og § 3, stk. 4 (lovbekendtgørelse nr. 1264 gældende for 2017) og § 74, stk. 1 og § 6, stk. 3 (lovbekendtgørelse nr. 1535 gældende for 2018).

Med udgangspunkt i dine bankudskrifter fra [finans1], konto [...97] og [...51], har vi vurderet, at indsætninger på samlet 568.620 kr. i 2017 og 1.176.824 kr. i 2018 vedrører indtægter i din virksomhed.

Der henvises til begrundelse i afsnit 1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse for opgørelse af indsætninger samt baggrunden for vurdering af, at disse skønnes at vedrøre indtægter i din virksomhed.

Den skattepligtige omsætning kan opgøres til:

2017

2018

Indsætninger på konto [...51]

143.264,00

155.973,00

Indsætninger på konto [...97]

772.993,91

1.660.686,97

Samlet indsat

916.257,91

1.816.659,97

Dankortindsætning i 2018, som vedrører 2017

17.876,75

-17.876,75

Overført til [person2] og [person1]

-365.514,53

-621.958,75

Indsætninger inkl. moms i alt

568.620,13

1.176.824,47

Fratrukket skønnet salgsmoms

-94.701,03

-209.152,69

Skattepligtig omsætning

473.919,10

967.671,78

Oplyst omsætning i årsrapporten

-462.000,00

-795.896,00

Manglende omsætning

11.919,10

171.775,78

Vi ligger fortsat de fratrukne omkostninger i årsregnskabet grund, hvorfor der ikke skønnes i forhold til udgifter.

Der foretages ikke ændring for 2017, da indkomståret er forældet og idet der henses til beløbets størrelse. Ændringen anses ikke for at være omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 om muligheden for at gå ud over de ordinære frister.

Efter skattekontrollovens § 74, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 gældende for 2018) kan vi skønne virksomhedens skattemæssige resultat. Vi lægger fortsat de oplyste erhvervsmæssige omkostninger i årsrapporten til grund og kan herefter opgøre virksomhedens skattemæssige resultat til:

2018

Årets skattemæssige resultat ifølge årsrapporten

-9.401

Yderligere skønnet omsætning

171.775

Årets skattemæssige resultat

162.374

Oplyst skattemæssigt resultat (underskud)

9.401

Manglende skattemæssige resultat af virksomhed

171.775

3. Anden personlig indkomst

(...)

3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig med henvisning til statsskatteloven § 4, stk. 1 og man skal efter skattekontrollovens § 1 årligt selvangive sin indkomst til Skattestyrelsen.

Man skal selvangive sin indkomst, uanset om den er positiv eller negativ.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at der har været indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, kan indkomsten forhøjes. Det følger af fast praksis, og kan udledes af Højesteretsdom af 7. marts 2011 offentliggjort i SKM2011.208.HR.

Det er dig som skal godtgøre, at indtægterne stammer fra allerede beskattede midler, eller er undtaget fra beskatning. Det fremgår af Højesterets dom af 10. oktober 2008 (SKM2008.905.HR). Endvidere bliver der lagt vægt på om forklaringerne kan underbygges af objektive kendsgerninger, hvilket fremgår af dom fra Østre Landsret af 29. april 2013 (SKM2013.389.ØLR).

Salg af egne ejendele som har været benyttet privat, medregnes ikke til indkomsten, hvilket fremgår af statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.

Med henvisning til skattekontrollovens § 5, stk. 3 kan vi foretage en skønsmæssig skatteansættelse, når der ikke er selvangivet fyldestgørende.

På konto [...51] i [finans1] bliver der ved tre transaktioner indsat beløb, hvor det ud fra posteringsteksten må vedrører biler, der står således ”køb af bil”, ”køb af Mercedes” og ”Jaguar depositum”.

Ifølge Motorregistret har du ikke afhændet nogle køretøjer i 2017. Du køber med registrering af tilgang den 31. juli 2017 en Audi A6, som først afhændes igen i 2019.

Det er vores opfattelse, at de tre indsætninger på i alt 129.700 kr. er skattepligtig, idet de ikke vurderes at vedrører salg af køretøjer, som har været benyttet privat. Indbetalingerne falder derfor ind under hovedreglen om skattepligt.

Beløbene er skattepligtigt som personlig indkomst med henvisning til personskatteloven § 3, stk. 1.

Du bliver beskattet af 129.700 kr. i 2017.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Ad påstand om at regnskabet ikke skal tilsidesættes

Det skal bemærkes, at vi kun har modtaget årsrapporter og ikke yderligere regnskabsmateriale. Regnskabsmaterialet er derfor ikke fyldestgørende efter skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Skønnet er fortaget med udgangspunkt i bankkontoudtog, idet regnskabsgrundlaget er tilsidesat. Vi har ikke modtaget forklaring til de enkelte indsætninger under sagens behandling.

Det er klager som skal godtgøre, at indtægterne stammer fra allerede beskattede midler, eller er undtaget fra beskatning. Det fremgår af Højesterets dom af 10. oktober 2008 (SKM2008.905.HR).

Der er i klagen ikke yderligere redegørelse eller forklaring om, hvilke indsætninger, der ikke er erhvervsmæssige eller allerede beskattet, hvorfor vi fastholder de foretagne ændringer. Endvidere er regnskabsmaterialet fortsat ikke modtaget, således det er muligt at vurdere, hvilke indsætninger der er medtaget som omsætning.

Ad påstand om transaktioner der vedrører samlever

Det skal bemærkes, at [person3] ikke har været samlevende ifølge Folkeregisteret i 2017. I 2017 har der på adressen [adresse1], [by1] været tilmeldt [person3] samt børnene [person4] og [person4]. Børnene har [person3] med [person5]. Ifølge Folkeregisteret flytter han først ind på adressen den 6. oktober 2018.

Der er ikke fremkommet oplysninger i klagen, som ændre vores opfattelse af beskatningen af indsætningerne, hvorfor vi fastholder de foretagne ændringer.

Ad påstand om forældelse

Det anføres, at der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, idet den forsinkede indhentelse af [person3]'s kontoudtog alene kan tilskrives Skattestyrelsen.

Denne opfattelse, er vi ikke enige i. Vi modtog årsrapporten 2018 fra [person3] den 29. oktober 2020. Idet vi ikke fik hele regnskabsmaterialet skrev vi den 5. november 2020 en rykker for det manglende materiale. Da vi ikke modtog det efterspurgte materiale, indhentede vi kontoudskrifter i [finans1] den 18. december 2020.

Vi modtog kontoudtogene fra [finans1] den 27. januar 2021, hvilket fortsat er vores opfattelse at være kundskabstidspunktet, da vi først herefter havde et tilstrækkeligt grundlag for at varsle en korrekt afgørelse. Vores forslag den 6. juli 2021 er derfor inden for 6 måneders fristen.

Vi mener ikke, at der er tale om en forsinket indhentelse af kontoudtogene, som kan tilskrives os.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at de skønsmæssige forhøjelser for Indkomstårene 2017 og 2018 på henholdsvis 129.700 kr. og 171.775 kr. nedsættes til 0 kr. for begge indkomstår. Repræsentanten gør endvidere gældende, at der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2017.

Klageren har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende, at det selvangivne er korrekt, hvorfor der ikke er grundlag for at tilsidesætte virksomhedens regnskab og forhøje virksomhedens resultat og momstilsvar skønsmæssigt, samt at grundlaget for Skattestyrelsens skøn er forkert, idet forhøjelserne er sket på baggrund af en række indsætninger, der stammer fra allerede beskattede midler og midler, der er undtaget fra beskatning.

Der er bl.a. tale om salg af private ejendele, indsætninger fra venner og bekendte i forbindelse med eksempelvis middage og cafébesøg, ligesom der er tale om gaver fra både [person3]s egen familie og svigerfamilie.

For så vidt angår indsætningerne vedrørende bilerne bemærkes, at disse transaktioner blev foretaget af [person3]s samlever og derfor er hendes indkomstopgørelse uvedkommende, i det omfang de overhovedet er skattepligtige.

Endelig gøres det gældende, at der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, idet den forsinkede indhentelse af [person3]s kontoudtog alene kan tilskrives Skattestyrelsen.

Det er ikke muligt at redegøre fyldestgørende for anbringenderne på nuværende tidspunkt, hvorfor der tages forbehold for at uddybe ovennævnte anbringender i et supplerende indlæg.

(...)”

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen har der været afholdt telefonmøde med repræsentanten, der er fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Repræsentanten var i dialog med klageren om fremskaffelse af materiale. Klageren var i en svær situation som alenemor. Børnenes far var indsat.

Repræsentanten oplyste, at indsætningerne på den private konto stammede fra familie og venner og indsætningerne var ikke skattepligtige.

Samleveren der pt. er indsat haft en kriminel løbebane. Samleveren har hjulpet klageren økonomisk og eventuel beskatning af indsætninger, der er skattepligtige, skal beskattes hos samleveren.

Indsætninger i 2017 vedrørende biler på 130.000 kr. oplyses det, at det ikke er klagerens biler.

Indsætningerne vedrører [person5], der er et leasingselskab. Det er klagerens samlever, der har ejet og drevet leasingselskaberne. Der er tale om to selskabet henholdsvis [virksomhed2] ApS – CVR nr. [...1] og [virksomhed3] ApS – CVR nr. [...2].

Der er ligeledes en momssag. Momssagen følger skattesagen.

Det blev aftalt, at repræsentanten indsender dokumentation for sine påstande inden for 14 dage.

(...)”

Repræsentanten har ikke efterfølgende indsendt yderligere materiale.

Repræsentanten er fremkommet med følgende bemærkninger til sagsfremstillingen:

”(...)

I ovennævnte sag har jeg modtaget kopi af forslaget til afgørelse af den 2. oktober 2023.

Det fastholdes fortsat, at samtlige indsætninger på bankkontoen der ender på 4651 er private indsætninger og indkomstopgørelsen uvedkommende.

Der er bl.a. tale om private indsætninger fra familiemedlemmer, eksempelvis den 19. januar 2018, hvor [person3]s kusine, [person6] indbetaler kr. 1000 via mobilepay. Ligeledes overfører [person3]s svigermor kr. 800 den 22. januar 2018. Herudover er der eksempelvis tale om salg af private effekter på loppemarked den 2. juli 2018, hvor der er en lang række overførsler og en kontant indsætning. For god ordens skyld bemærkes, at loppemarkedet blev afholdt søndag den 1. juli og at overførslerne m.v. blev registeret dagen efter på bankkontoen. På samme måde fremgår der den 26. november 2018 en række enslydende indsætninger på kr. 500. Disse indbetalinger dækker over udlæg fra en fælles pigemiddag som [person3] deltog i med sine veninder.

Endelig er der en række kontante indbetalinger og overførsler vedrørende salg af biler som sagen ligeledes omfatter. Til belysning af disse indsætninger fremlægges en erklæring fra [person3]s samlever, [person5], hvori han erklærer at de pågældende beløb hidfører fra ham og er tilskud til den fælles husholdning. Det bemærkes, at parret sammen har 3 børn.

Det fremgår af forslaget til afgørelse, at Skatteankestyrelsen mener at sagen skal afgøres af Landsskatteretten. Henset til sagens omfang og karakter er det min opfattelse, at sagen bør afgøres af et Skatteankenævn. Såfremt Skatteankestyrelsen er enig heri begæres der fremmøde for nævnet, i modsat fald ønskes sagen afgjort på skriftligt grundlag.

(...)”

Sammen med bemærkningerne til sagsfremstillingen er der fremlagt en udtalelse fra klagerens samlever, [person5]:

”(...)

Undertegnede [person5] erklærer hermed, at jeg i 2017 og 2018 var samlevende med [person3], som også er mor til vores fælles 3 børn.

I forbindelse med vores samliv indbetalte jeg en række kontantbeløb på hendes bankkonto.

05.05.2018 40.000,-

22.11.2018 23150,-

Herudover var jeg ejer af selskaberne [virksomhed2] ApS og [virksomhed3] ApS, der drev virksomhed med leasing af biler m.v. I den forbindelse foranstaltede jeg, at der blev overført kr. 81.000 den 16. januar, kr. 27.700 den 16. august 2018 samt kr. 21.000 den 27. september 2017, alle til min samlevers konto.

Indsætningerne er alle fra kunder i ovennævnte selskaber og beløbene bør rettelig beskattes hos mig som udbytte, da jeg har udtaget dem af selskaberne og overført dem til [person3] som led i vores fælles samliv.

[person3] har ikke været bekendt med, at beløbene kom fra selskaberne.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om klageren for indkomståret 2017 skal beskattes som anden personlig indkomst af tre indsætninger på henholdsvis 81.000 kr., 27.000 kr. og 21.700 kr. klagerens konto i [finans1] kto. nr. [...44] 651 på i alt 129.700 kr.

Sagen angår også, om klageren for indkomståret 2018 skal beskattes som yderligere omsætning opgjort på grundlag af indsætninger på klagerens bankkonti, [...51] og [...97] på i alt 171.176 kr. eksklusive moms.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af dagældende skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det, efter omstændighederne, skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208 H.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder disse krav, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens §74.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 1295 af 14. november 2018) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Told- og skatteforvaltningen kan ifølge skatteforvaltningslovens § 26 stk. 1, ikke afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt.

Skattestyrelsen kan derfor genoptage klagerens skatteansættelse for indkomståret 2017, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Indkomståret 2017

Det fremgår af klagerens bankkonto, at der er indsat pengebeløb ad tre omgange i 2017 med i alt 129.700 kr.

Det fremgår af kontoudtogene, at de tre indsætninger på i alt 129.700 kr. ”køb af bil”, ”Køb af Mercedes” og ”Jaguar depositum”. Klageren har fremlagt en erklæring fra klagerens samlever, hvorefter indsætninger stammer fra salg af biler i hans virksomheder, og at han har indsat pengene på klagerens konto.

Erklæringen, der er udarbejdet til brug for sagens behandling ved Skatteankestyrelsen, er ikke underbygget af objektive kendsgerninger i form af kontoudtog og lignende. Derfor finder Landsskatteretten, at erklæringen ikke godtgør, at klageren ikke er skattepligtig af indsætningerne.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har anset beløbet som skattepligtigt, jf. statsskattelovens § 4.

Indkomståret 2018

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 171.776 kr. med udgangspunkt i bankindsætninger.

Virksomhedens regnskabsmateriale, herunder kassekladde, er ikke fremlagt for Skattestyrelsen. Virksomheden har derfor ikke dokumenteret, i hvilket omfang den af Skattestyrelsen opgjorte omsætning er medregnet i virksomhedens overskud.

Skattestyrelsen har opgjort den skattepligtige omsætning på grundlag af konkrete indsætninger på virksomhedens bankkonto. Beløbene er indsat løbende i hele den omhandlede periode og hidrører fra flere forskellige personer eller virksomheder. Klageren ikke godtgjort, at indsættelserne på hendes bankkonti ikke er skattepligtige.

Der er ikke fremsendt dokumentation for overførsler fra familie og venner. Ligeledes er påstanden om, at indsætninger den 3. juli 2018, stammer fra solgte private effekter på loppemarked for 28.916 kr., ikke dokumenteret.

Erklæringen fra klagerens samlever om at han har indbetalt 63.150 kr. kontant ad to omgange fra private midler på klagerens konto er ej heller underbygget.

Landsskatteretten er derfor også enig i Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Formalitet

SKAT har udsendt forslag den 6. juli 2021. Den ordinære frist for indkomståret 2017 udløb den 1. maj 2021, og den ordinære frist for indkomståret 2018 udløb den 1. maj 2022. Indkomståret 2017 er derfor uden for den ordinære ligningsfrist.

SKAT kan derfor alene genoptage ansættelsen for indkomståret 2017, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Landsskatteretten finder, at klageren har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive tre indsætninger på klagerens bankkonto på i alt 129.700 kr. i indkomståret 2017.

Det fremgår videre af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. og 2. pkt., at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Kundskabstidspunktet er det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen kom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5, jf. Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort i SKM.2018.481.HR.

En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.

Retten lægger til grund, at Skattestyrelsen ad flere gange forgæves har anmodet klageren om at indsende bankkontoudtog. Først den 27. januar 2021 har Skattestyrelsen modtaget materialet fra [finans1]. Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen først på dette tidspunktkom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Da Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelsen den 6. juli 2021, finder Landsskatteretten, at fristen på 6 måneder er overholdt.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., at ansættelsen skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt.

Retten finder, at 3 måneders fristen er overholdt, da Skattestyrelsens afgørelse er dateret den 2. august 2021, hvor forslag til afgørelse er udsendt den 6. juli 2021.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.