Kendelse af 02-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 01-02-2024

Journalnr. 21-0096106

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2017

Aktieindkomst

Aktieavance

147.625 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren solgte 830 medarbejderaktier i [virksomhed1] til en samlet salgssum på 240.019 kr. i 2017. Klageren selvangav ikke en gevinst ved salg af aktierne.

Ifølge klagerens skattemappe modtog han aktier i 2005-2007, der var omfattet af ligningslovens § 28. Kursen udgjorde 97,20 den 29. december 2006 og 116,40 kr. den 28. december 2007. Klageren modtog bl.a. aktier for 30.900 kr. i 2006 og for 103.350 kr. i 2007. Dette svarer til henholdsvis 318 aktier og 888 aktier, i alt 1.206 aktier, for en samlet købesum på 134.250 kr., såfremt kurserne den 29. december 2006 og den 28. december 2007 anvendes.

Der fremgår følgende af klagerens årsopgørelse nr. 1 af 10. marts 2018 for indkomståret 2017:

”(...)

”Rubrik 66 Du har solgt værdipapirer i 2017. Vi mangler oplysninger fra dig for at kunne beregne dine gevinster/tab. I TastSelv kan du vælge Ret årsopgørelsen/selvangivelsen og klikke på den lille lommeregner ud for rubrik 66 og se vores beregninger. Da vores system har visse begrænsninger, har du pligt til at rette beløbet, hvis det ikke er rigtigt.”

(...)”

Den 13. juni 2018 kontaktede klageren Skattestyrelsen. I den forbindelse anførte han:

”Hej, jeg har modtaget et brev fra jer omkring årsopgørelse for 2016, med at jeg skulle have et beløb stående på 113.134. i en udenlandsk bank.

Jeg ved ikke helt hvad det går ud på, har i evt. flere oplysninger om dem der har indberettet dette?

Vi har haft nogle [virksomhed1] aktier, kan det være dem. Jeg er ikke bekendt med at jeg skulle have penge stående nogle steder. Og hvad er de 113.134, er det dk eller?

Er det meningen at der skal betales skat af en evt. renteindtægt?

(...)”

Den 10. juli 2018 svarede Skattestyrelsen følgende til klageren:

”(...)

Beløbet på de 113.134 er danske kr. Beløbet dækker over nogle medarbejderaktier eller -optioner fra [virksomhed1].

Du skal selvangive beløbet hvis du stadig har beløbet stående. Det indestående beløb skal medregnes i rubrik 490, og eventuel renteindtægt eller udbytte skal skrives i rubrik 431 /452.

Hvis du har afhændet aktierne/optionerne, skal du ikke foretage dig yderligere.

Skat kan ikke sætte indkomsten eller afkastet på årsopgørelsen, da kvaliteten af de oplyste data ikke er god nok til at de kan danne grundlag for en ændring. Der er også personer som allerede har indberettet beløbene, hvorfor det ikke er muligt at bruge oplysningerne direkte.

Da du er fuld skattepligtig til Danmark, skal alle indkomster du har både i Danmark og i udlandet medregnes på din danske selvangivelse. Der vil blive givet nedslag for betalt skat i udlandet,

hvis det andet land har ret til at tilbageholde skat af indkomsten, gælder f.eks. i forhold til aktieudbytte.”

Den 25. juli 2018 selvangav klageren en kursværdi på aktierne i [virksomhed1] i udenlandsk depot med 113.134 kr.

Den 4. december 2018 anmodede Skattestyrelsen forgæves klageren om at indsende dokumentation for tildelingen af medarbejderaktierne i [virksomhed1] samt oplysninger om en frigivelsesdato.

Skattestyrelsen sendte en rykker med [posten] den 10. januar 2019. Begge breve blev sendt til klagerens folkeregisteradresse. Brevene blev ikke returneret til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen har fremlagt dokumentation for, at det er registreret, at der blev sendt materialeindkaldelse til klageren den 4. december 2018 samt en rykker herfor den 10. januar 2019.

Da klageren ikke reagerede på Skattestyrelsens henvendelser, fastsatte Skattestyrelsen den 16. juni 2021 skønsmæssigt anskaffelsessummen på de solgte aktier til 92.394 kr. på baggrund af kurser fra den 29. december 2006 og 28. december 2007.

Skattestyrelsen udsendte efterfølgende forslag til afgørelse den 5. juli 2021.

Klagerens årsopgørelse nr. 2 for indkomståret 2017 blev oprettet den 27. juli 2021. Ved oprettelsen forsvandt teksten, hvoraf det fremgår, at Skattestyrelsen manglede oplysninger vedrørende rubrik 66.

Skattestyrelsen udsendte et nyt forslag til afgørelse den 19. august 2021, da der i det tidligere udsendte forslag ikke var en henvisning til skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5. Skattestyrelsen traf den påklagede afgørelse den 10. september 2021.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens aktieindkomst med 147.625 kr. for indkomståret 2017

Som begrundelse herfor er anført følgende:

”(...)

Salg af aktier i 2017

Det fremgår af din skattemappe, at du har modtaget aktier efter ligningslovens § 28 fra 2005-2007:

2005 27.750 kr.

2006 30.900 kr.

2007 103.350 kr.

Aktier modtaget i 2005 vil efter omstændighederne være skattefri, hvorfor de ikke er medtaget i forslaget.

Du solgte 830 stk. aktier i 2017 til en samlet salgssum på 240.019 kr.

Vi har beregnet din købesum for de 830 stk. aktier på følgende måde:

Kursen den 31. december 2006 og 2007 er anvendt i forbindelse med udarbejdelse af skøn til udnyttelses kurs i de respektive indkomstår. Kursen på aktierne i forhold til splittet var 97,20 den 29. december 2006. Den 28. december 2007 var kursen 116,40 kr.

Forholdsmæssig andel af aktier modtaget i 2006 er:

Antal aktier: 30.900 kr. / kurs 97,20 = 318 stk. aktier.

Forholdsmæssig andel af aktier modtaget i 2007 er:

Antal aktier: 103.350 kr. / kurs 116,40 = 888 stk. aktier.

Købesum = 30.900 kr. + 103.350 kr. for 1.206 stk. aktier = 134.250 kr.

Andel købesum 134.250 x 830 stk. aktier /1.206 stk. aktier = 92.394 kr.

Skattepligtig fortjeneste er salgssum 240.019 kr. - andel af købesum 92.394 kr. = 147.625 kr.

(...)

Genoptagelse af indkomståret 2017

Vi kan som udgangspunkt ikke sende et forslag om at ændre skatteansættelsen for personer efter den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Det står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. (den ordinære frist).

Vi kan dog sende et forslag om ændring af din skatteansættelse, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt.

Hvis du eller nogen på dine vegne forsætligt eller groft uagtsomt har været årsag til, at din skatteansættelse har været opgjort forkert, er forholdet ikke omfattet af den ordinære frist. Det står i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Vi mener ud fra en samlet bedømmelse af forholdet, at det er minimum groft uagtsomt, at du ikke har oplyst om din gevinst ved salg af aktier, da vi tidligere har gjort dig opmærksom på, at gevinsten er skattepligtig. Det har betydet, at din skatteansættelse har været opgjort på et forkert grundlag. Vi kan derfor ændre din skatteansættelse med gevinst ved salg af aktier uden for den ordinære frist.

Se om skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 i Den juridiske vejledning A.A.8.2.2.1.2.5 Forsæt eller grov uagtsomhed og om reglerne for den ordinære frist i Den juridiske vejledning A.A.8.2.1.1. Ordinære frister for varsling og ansættelse på Skatteforvaltningens initiativ.

Vi fik kendskab til forholdet den 5. juli 2021 i forbindelse med gennemgangen af din skat for 2017. Fristen på 6 og 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er derfor overholdt med vores forslag, der er sendt den 19. august 2021. Se Den juridiske vejledning A.A.8.2.2.1.4 Reaktionsfristen og A.A.8.2.2.1.5. Ansættelsesfristen .

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der ikke skal ske forhøjelse af hans aktieindkomst med 147.625 kr. for indkomståret 2017.

Klageren har anført følgende:

”(...)

2017 er første gang der handles aktier fra depotet, så jeg er ikke bekendt/trænet med aktiehandel, hverken medarbejder eller ”normale” aktier.
Der bliver handlet på samme måde både i 2018 og 2019, da jeg er i god tro.
Jeg har aldrig handlet andet en [virksomhed1] medarbejder aktier, så det er efter 2017 heller ikke normalt at jeg handler aktier.
Skattestyrelsen har på intet tidspunkt efter årsopgørelsen for 2017 nr. 1 er udsendt gjort opmærksom på at der var noget galt omkring aktiehandel, og der måske skulle udfyldes i rubrik 66.
Kort efter årsopgørelsen for 2017 nr. 1 bliver sendt, bliver første rettelse lavet, (formodentlig kørselsfradrag) og nr. 2 årsopgørelse for 2017 bliver dannet, så forsvinder teksten som Skattestyrelsen henviser til i afgørelsen omkring rubrik 66, handel med værdipapir. Lige nu er det kun årsopgørelse 2017 nr. 4 der er tilgængelig i skattemappen, og der er den omtalte tekst heller ikke på. Altså den omtalte tekst forsvinder straks efter første rettelse og kommer ikke frem efterfølgende. Igen er der handlet i god tro, da det enten kan glemmes, tro at det er i orden eller en fejl.
Jeg har på intet tidspunkt fra årsopgørelse 2017 nr. 1 kommer og så frem til d. 6/7 2021 modtaget noget fra Skattestyrelsen omkring mangle oplysninger fra værdipapir handel og manglende udfyldelse af rubrik 66. Jeg har spurgt Skattestyrelsen indtil hvad de skulle have sendt omkring dette, men det har de ikke kunne fremvise.
Det er korrekt at Skattestyrelsen har henvendt sig, men det har været med spørgsmål til værdipapir i udenlandsk depot, og det har jeg også reageret på. Det var rubrik 490, og evt. rubrik 431/452 der skulle udfyldes. Det er også det der henvises til i afgørelsen fra Skattestyrelsen under ”faktiske forhold” Det kan jeg ikke forbinde med noget handel som er forgået fra et dansk depot i 2017.

(...)”

Efter udsendelse af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling har klageren anført følgende:

”(...)

Det er muligt at det kan bevises at de to breve er sendt, men har svært ved at se at der er ført

bevis for at de er modtaget. De få gange jeg har haft behov for at være sikker på at et brev er

modtaget så har jeg i samråd med advokat sendt det som anbefalet post, altså der kvitteres for

modtagelse, dette er ikke sket. I den periode hvor de to breve skulle være modtaget bor jeg i et

lejlighedskompleks hvor mange postkasser sidder side om side, nogle overfyldte, her var det

meget normalt man modtog post som ikke var til en selv, altså post blev leveret til forkert

adresse/postkasse. Vi boede alle i nr. 8, men enten i 8A, 8B, 8C osv derud af. De to breve er ikke

modtaget, og jeg kan slet ikke forstå at de ikke er sendt digitalt.

Jeg holder stadig fast i at jeg har handlet i god tro og ikke groft uaktsomt. Jeg har jo altid betalt min skat til tiden, både før og efter.”

Skattestyrelsens efterfølgende udtalelse

Skattestyrelsen er den 10. november 2021 kommet med en udtalelse til sagen, hvor der er anført følgende:

”(...)

Det skal tilføjes, at der på årsopgørelse nummer 1 fremgår, at Skattestyrelsen mangler oplysninger vedrørende rubrik 66. Efter gevinsten ved salg af aktier ansættes af Skattestyrelsen på årsopgørelse nummer 2, forsvinder teksten. Dette sker dog først den 27. juli 2021, hvorfor oplysningen har været tilgængelig for indtil denne dato. Herudover er klager tidligere blevet oplyst om, at gevinst ved salg af aktier skal oplyses.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen omhandler, hvorvidt der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2017 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Aktieavance

Det følger af aktieavancebeskatningslovens §§ 1 og 12, at gevinst fra salg af aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, er skattepligt.

Gevinst og tab på aktier skal medregnes i det år, hvor gevinsten eller tabet er realiseret. Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 1.

Klageren har solgt 830 medarbejderaktier i [virksomhed1] i 2017 til en samlet salgssum på 240.019 kr. Der foreligger ikke oplysninger om klagerens købesum på aktierne. Aktiernes anskaffelsessum fastsættes skønsmæssigt til 92.394 kr. ud fra oplyste kurser fra henholdsvis den 29. december 2006 og den 28. december 2007. Herefter udgør klagerens avance 147.625 kr. (240.019 kr. – 92.394 kr.). Klageren er skattepligtig heraf, jf. aktieavancebeskatningsloven §§ 1 og 12.

Ekstraordinær genoptagelse

Retsgrundlag

I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, skal Skattestyrelsen afsende varsel om ændring af en ansættelse af indkomsten senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomståret foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter skatteforvaltningens bestemmelse, jf. skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, kan den skattepligtiges skatteansættelse genoptages ekstraordinært, når den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Derudover kan en ansættelse efter skatteforvaltnings § 27, stk. 2, kun foretages i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, såfremt den varsles af Skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristen i § 26. En ansættelse, der er varslet af Skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt.

Landsskatterettens bemærkninger

Den ordinære genoptagelsesfrist er overskredet for indkomståret 2017 ved den påklagede afgørelse af 10. september 2021, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. Landsskatteretten finder dog, at der kan ske ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2017 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, da klageren anses for at have handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have selvangivet sin aktieavance ved salg af medarbejderaktier i indkomståret 2017. Der kan f.eks. henvises til byretsdom af 8. september 2023, offentliggjort som SKM2022.491.BR.

I forbindelse med klagerens årsopgørelse for indkomståret 2017 af 10. marts 2018 meddelte Skattestyrelsen, at der vedrørende rubrik 66 på årsopgørelsen manglede oplysninger om klagerens medarbejderaktier i [virksomhed1]. Denne meddelelse forsvandt først ved årsopgørelse nr. 2 for indkomståret 2017 af 27. juli 2021.

I forbindelse med klagerens henvendelse til Skattestyrelsen den 13. juni 2018 oplyste Skattestyrelsen til klageren den 10. juli 2018, at han skulle oplyse alle indkomster, uanset om de hidrørte fra Danmark eller udlandet.

Derudover anmodede Skattestyrelsen forgæves om yderligere oplysninger vedrørende klagerens aktier ved breve af 4. december 2018 og 10. januar 2019.

Klageren har gjort gældende, at han aldrig har modtaget anmodningerne fra Skattestyrelsen. Det er forvaltningsmyndigheden, der har bevisbyrden for, at et brev er kommet frem. Der kan f.eks. henvises til Østre Landsret dom af 30. november 2016, offentliggjort som SKM2017.141.ØLR. Skattestyrelsen har ved den fremlagte dokumentation ført tilstrækkeligt bevis for, at brevene af 4. december 2018 og 10. januar 2019 var afsendt og kommet frem til klageren.

At klageren har angivet kursværdien på sine medarbejderaktier med 113.134 kr., ændrer ikke på, at der er handlet groft uagtsomt. Klageren har fortsat ikke indsendt de anmodede oplysninger vedrørende tildelingen af og frigivelsesdatoen for de solgte medarbejderaktier i 2017.

Fristerne på henholdsvis 6 måneder og 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er overholdt. Skattestyrelsen havde tilstrækkelige oplysninger for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5, den 16. juni 2021, hvor Skattestyrelsen konstaterede, at klageren ikke havde reageret på Skattestyrelsens henvendelser og derfor fastsatte en skønsmæssig købesum for klagerens aktier. Der kan henvises til SKM2018.481.HR.

Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 19. august 2021 og traf den påklagede afgørelse den 10. september 2021.

Da betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt, herunder fristerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er det med rette, at Skattestyrelsen har ændret klagerens skatteansættelse for indkomståret 2017.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.