Kendelse af 09-05-2023 - indlagt i TaxCons database den 01-06-2023

Journalnr. 21-0090976

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomstår 2017

Ansat overskud af virksomhed

499.389 kr.

47.594 kr.

373.436 kr.

Indkomstår 2018

Ansat overskud af virksomhed

523.656 kr.

38.912 kr.

411.591 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren og ægtefællen [person1] drev i perioden 24. november 2014 – 6. oktober 2022 Interessentskabet [virksomhed1] I/S, CVR-nummer [...1], med aktiviteter indenfor skønheds- og hudpleje.

Klageren og ægtefællen, der hver ejer 50 % af interessentskabet, har ikke selvangivet et skattemæssigt resultat vedrørende interessentskabets drift for indkomstårene 2017 og 2018. Skattemyndigheden ansatte derfor oprindeligt klagerens overskud af virksomheden for indkomstårene 2017 og 2018 skønsmæssigt til henholdsvis 45.000 kr. og 100.000 kr.

Skattestyrelsen anmodede den 6. juli 2020 klageren om at fremsende kontoudskrifter for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen anmodede den 6. juli 2020 interessentskabet om at fremsende følgende oplysninger:

Kontoudskrifter for indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Regnskaber for indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Momsregnskaber for indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Kontospecifikationer for indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Salgs- og købsbilag, samt kassekladde for indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Lønregnskab for ansatte i indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Virksomhedens prislister på behandlinger, kurser og produkter

Klageren fremsendte ikke de efterspurgte bankkontoudtog. Skattestyrelsen har derfor indhentet følgende kontoudtog for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019 fra klagerens og interessentskabets banker:

[finans1], konto [...17]
[finans1], konto [...30] (konto udlignet)
[finans2], konto [...61]
[finans2], konto [...66]
[finans2], konto [...69]
[finans2], konto [...81]

Skattestyrelsen rykkede den 1. oktober 2020 interessentskabet for fremsendelse af materiale for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen modtog den 26. oktober 2020 resultatopgørelse for interessentskabet for indkomståret 2018. Resultatopgørelsen viste en omsætning i 2018 på 359.203,50 kr. og et resultat på 159.015,74 kr.

Skattestyrelsen har med udgangspunkt i en gennemgang af klagerens, klagerens ægtefælle og interessentskabets bankkonti konstateret, at der er adskillige mobilepay indbetalinger og overførsler, som efter Skattestyrelsens opfattelse er relateret til interessentskabet.

Skattestyrelsen anmodede den 12. januar 2021 interessentskabet om en redegørelse samt dokumentation for indsættelser på erhvervskonto [...17].

Skattestyrelsen anmodede den 13. januar 2021 klageren og klagerens ægtefælle om at redegøre for indsættelser på bankkonti fordelt således:

2017

2018

Konto [...61]

150.017,43 kr.

73.313,36 kr.

Konto [...66]

87.050,00 kr.

114.000,00 kr.

Konto [...69]

1.200,00 kr.

13.670,35 kr.

Skattestyrelsen modtog den 24. februar 2021 en PDF-fil fra klageren, med highlightede indsættelser samt anførelse af, hvorvidt indsættelserne var af privat- eller erhvervsmæssig karakter. Klageren har blandt andet anført, at en del af mobilepay indsættelserne er fra kollegaer fra [virksomhed2], som har overført for betaling af frokost. Klageren har endvidere fremsendt navne samt stillingsbetegnelse for kollegaerne ved [virksomhed2]. Klageren har endvidere anført, at en del af overførslerne er overførsler fra klagerens ægtefælle til dækning af interessentskabets køb, som er sket fra klagerens konto, samt at klageren har modtaget betaling for køb af guld samt reservedele, som er købt igennem klageren.

Klageren har endvidere fremlagt kopi af fakturaer [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5]:

Skattestyrelsen anmodede den 24. marts 2021 interessentskabet om at få tilsendt regnskab samt kontokort for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019.

Den 12. april 2021 modtog Skattestyrelsen resultatopgørelser for indkomstårene 2017 og 2018, hvoraf det fremgik, at interessentskabet for indkomståret 2017 havde et resultat på -83.682,35 kr., at omsætninger for indkomståret 2018 udgjorde 359.203,50 kr., og at interessentskabet for indkomståret 2018 havde et resultat på 159.015,74 kr. Skattestyrelsen modtog ikke kontokort eller bilagsmateriale.

Skattestyrelsen udsendte den 27. april 2021 forslag til afgørelse, hvoraf det fremgik, at Skattestyrelsen havde opgjort interessentskabets omsætning på baggrund af indsætninger på bankkonti som følgende:

2017

2018

Konto [...61]

72.343,33 kr.

51.384,37 kr.

Konto [...66]

10.250,00 kr.

1.000,00 kr.

Konto [...69]

0,00 kr.

7.670,35 kr.

Konto [...17]

1.319.487,84 kr.

1.437.674,88 kr.

Det fremgik endvidere af forslaget, at Skattestyrelsen godkendte fradrag for udgifter, som fremgik af klagerens og interessentskabets bankkonti, og som Skattestyrelsen har vurderet, har haft en direkte og umiddelbar forbindelse med erhvervelse af indkomsten. Skattestyrelsen godkendte udgifter som følgende:

2017

2018

Konto [...61]

17.105,52 kr.

11.861,53 kr.

Konto [...17]

105.989,50 kr.

139.009,12 kr.

Af bankkontoudtog for konto [...17] fremgik en række betalinger til blandt andet [produkt1] og [produkt2], som for indkomståret 2017 kan opgøres til 260.877,73 kr. og for indkomståret 2018 til 239.955,86 kr.

Skattestyrelsen modtog den 17. juni 2021 resultatopgørelse, balance samt kopi af kontobevægelser for indkomståret 2017 fra interessentskabets nye bogholder. Af resultatopgørelsen fremgik blandt andet, at interessentskabet havde en omsætning på 953.505,69 kr. og et resultat på 47.594,94 kr.

Skattestyrelsen modtog den 20. juni 2021 resultatopgørelse, balance samt kopi af kontobevægelser for indkomståret 2018 fra interessentskabets nye bogholder. Af resultatopgørelsen fremgik blandt andet, at interessentskabet havde en omsætning på 1.141.959,08 kr. og et resultat på 38.912,11 kr.

Skattestyrelsen har forgæves anmodet klageren og interessentskabets nye bogholder om at få tilsendt kontokort vedrørende indkomstårene 2017 og 2018, senest ved henvendelse til interessentskabets nye bogholder den 21. juni 2021.

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst som følgende:

2017

2018

Omsætning i alt

1.402.081,17 kr.

1.497.729,60 kr.

Heraf moms

280.416,23 kr.

299.545,92 kr.

Omsætning ex. moms

1.121.664,94 kr.

1.198.183,68 kr.

Omkostninger

123.095,02 kr.

150.870,65 kr.

Heraf moms

208,19 kr.

0,00 kr.

Omkostninger ex. Moms

122.886,83 kr.

150.870,65 kr.

Overskud af virksomhed

998.778,11 kr.

1.047.313,03 kr.

Heraf 50 % ejerskab

499.389,05 kr.

523.656,52 kr.

Tidligere skønnet overskud

45.000,00 kr.

100.000,00 kr.

Forhøjelse

454.389,00 kr.

423.656,00 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat klagerens skattepligtige overskudsandel af interessentskabets virksomhed for indkomstårene 2017 og 2018 skønsmæssigt til henholdsvis 499.389 kr. og 523.656 kr. med udgangspunkt i konkrete bankindsættelser efter en tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget i interessentskabet.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen med følgende.

”(...)

1. Skat

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi anser dig for værende omfattet af bogføringslovens regler med henvisning til bogføringsloven

§ 1, hvoraf det fremgår, at bogføringsloven gælder for erhvervsdrivende virksomheder etableret

her i landet af en hver art uanset ejer- eller hæftelsesforhold.

En offentlig myndighed kan jf. bogføringsloven § 15, kræve indsigt i alt dit regnskabsmateriale.

Du skal derfor udlevere dine regnskabsmæssige oplysninger, når vi anmoder dig herom.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, hvilket fremgår af statsskatteloven § 4. Du skal

hertil selvangive din indkomst. Det følger af skattekontrolloven § 2, stk. 1 (tidligere lov § 1, stk.

1).

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for oplysningsskemaet. Det står i skattekontrolloven § 6, stk. 2 nr. 1 og 2 (tidligere lov § 3, stk.1).

Du har pligt til at indsende dit regnskabsmateriale og bilag, hvis det har betydning for skatteligningen, jf. skattekontrolloven § 53, stk. 1 (tidligere lov § 6, stk. 1).

Når der ikke foreligger et skattemæssigt årsregnskab m.v. jf. skattekontrolloven § 6, stk. 3 (tidligere lov § 3, stk. 4), kan vi foretage skatteansættelsen skønsmæssigt jf. skattekontrolloven § 74,

stk. 2 (tidligere lov § 6, stk. 7, herunder § 5, stk. 3).

Da vi ikke har modtaget det efterspurgte materiale, i form af kontokort og yderligere dokumentation, har vi ikke haft mulighed for at afstemme indsættelserne på din private konto samt erhvervskontoen, og på den baggrund vide, om indsættelserne er indregnet i interessentskabets regnskab. Af den grund fastholder vi det fremlagte i forslaget, som vi sendte dig i brev af 27. april 2021.

Din repræsentants mail af den 30. juni 2021 bragte ingen nye oplysninger til sagen, og tillægges derfor ingen værdi af betydning for denne afgørelse. Afgørende bliver derfor alene indbetalingerne på jeres konti, og dokumenterede erhvervsmæssige udgifter. Af den grund fastholder vi det fremlagte i forslaget, som vi sendte dig i brev af 27. april 2021.

Indtægter

Alle indtægter der stammer fra at have drevet virksomhed anses for at være skattepligtig indkomst, jf. statsskatteloven § 4, stk. 1, litra a.

Da vi ikke har modtaget det efterspurgte regnskab fra dig, samt en fyldestgørende redegørelse for indsættelserne, på dine konti, som vi bad om i brev af 13. januar 2021, har vi ikke kunnet afstemme indsættelserne på dine konti, med regnskabet. Vi har derfor skønsmæssigt opgjort din virksomheds omsætning.

Vi har vurderet, at indsættelserne i vedlagte bilag 1, 2, 3 og 4 fra dine bankkonti, [...61] og [...66], fra din ægtefælles bankkonto, [...69], og fra interessentskabets erhvervskonto, [...17], alle må anses for at udgøre indtægter til beskatning.

Vi har opgjort følgende omsætning for indkomstårene 2017 og 2018, specificeret i bilag 1, 2, 3 og

4.

Konti: [...17], [...61], [...66] og [...69]

2017

2018

I alt

Omsætning, konto [...17]

Omsætning, konto [...61]

Omsætning, konto [...66]

Omsætning, konto [...69]

1.319.487,84 kr.

72.343,33 kr.

10.250,00 kr.

0,00 kr.

1.437.674,88 kr.

51.384,37 kr.

1.000,00 kr.

7.670,35 kr.

2.757.162,72 kr.

123.727,70 kr.

11.250,00 kr.

7.670,35 kr.

Omsætning i alt

1.402.081,17 kr.

1.497.729,60 kr.

2.899.810,77 kr.

Heraf moms

280.416,23 kr.

299.545,92 kr.

579.962,15 kr.

Omsætning ex. moms

1.121.664,94 kr.

1.198.183,68 kr.

2.319.848,62 kr.

Udgifter

Det følger af statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a, at ved beregningen af den skattepligtige indkomst fradrages driftsomkostninger, det vil sige, de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, derunder ordinære afskrivninger.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Vi kan foretage en skønsmæssig ansættelse af udgiften, hvis vi finder det konkret sandsynliggjort, at der er afholdt fradragsberettigede udgifter, hvis størrelse den skattepligtige ikke kan dokumentere på regulær vis.

Vi kan alene give dig fradrag for udgifter, som vi vurderer må have haft en direkte og umiddelbar forbindelse til erhvervelse af indkomsten. Da du ikke har fremlagt tilstrækkelig og fyldestgørende dokumentation, der kan påvise, eller sandsynliggøre, at du har afholdt andre udgifter, der ville være fradragsberettede i henhold til statsskatteloven § 6 stk. 1, litra a, tildeler vi dig alene fradrag for de udgifter, der er specificeret i bilag 5 og 6.

Det er dig, der skal dokumentere eller sandsynliggøre, at der har været fradragsberettigede udgifter.

De erhvervsmæssige udgifter ansættes herefter som følgende:

Konti: [...17] og [...61]

2017

2018

I alt

Omkostning, konto [...17]

105.989,50 kr.

139.009,12 kr.

244.998,62 kr.

Omkostning, konto [...61]

17.105,52 kr.

11.861,53 kr.

28.967,05 kr.

Omkostning i alt

123.095,02 kr.

150.870,65 kr.

273.965,67 kr.

Heraf moms

208,19 kr.

0,00 kr.

208,19 kr.

Omkostning ex. moms

122.886,83 kr.

150.870,65 kr.

273.757,48 kr.

Resultat af virksomhed:

Det samlede resultat af virksomheden for indkomstårene 2017 og 2018 er herefter følgende:

Konti: [...17], [...61], [...66] og [...69]

2017

2018

I alt

Omsætning, konto [...17]

Omsætning, konto [...61]

Omsætning, konto [...66]

Omsætning, konto [...69]

1.319.487,84 kr.

72.343,33 kr.

10.250,00 kr.

0,00 kr.

1.437.674,88 kr.

51.384,37 kr.

1.000,00 kr.

7.670,35 kr.

2.757.162,72 kr.

123.727,70 kr.

11.250,00 kr.

7.670,35 kr.

Omsætning i alt

1.402.081,17 kr.

1.497.729,60 kr.

2.899.810,77 kr.

Heraf moms

280.416,23 kr.

299.545,92 kr.

579.962,15 kr.

Omsætning ex. moms

1.121.664,94 kr.

1.198.183,68 kr.

2.319.848,62 kr.

Omkostning, konto [...17]

105.989,50 kr.

139.009,12 kr.

244.998,62 kr.

Omkostning, konto [...61]

17.105,52 kr.

11.861,53 kr.

28.967,05 kr.

Omkostning i alt

123.095,02 kr.

150.870,65 kr.

273.965,67 kr.

Heraf moms

208,19 kr.

0,00 kr.

208,19 kr.

Omkostning ex. moms

122.886,83 kr.

150.870,65 kr.

273.757,48 kr.

Overskud af virksomhed, 100 %

998.778,11 kr.

1.047.313,03 kr.

2.046.091,14 kr.

Heraf 50 % ejerskab

499.389,05 kr.

523.656,52 kr.

1.023.045,57 kr.

Tidligere skønnet overskud

45.000,00 kr.

100.000,00 kr.

145.000,00 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed, afrundet

454.389,00 kr.

423.656,00 kr.

878.045,00 kr.

Overskud af virksomhed er skattepligtigt jf. statsskatteloven § 4, stk. 1, litra a.

Overskud af virksomhed beskattes som personlig indkomst jf. personskatteloven § 3, stk. 1, og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af personlig indkomst ved selvstændig virksomhed, jf. arbejdsmarkedsbidragsloven § 4, stk. 1.

Da du ejer 50 % af interessentskabet, [virksomhed1] I/S, har vi lagt al omsætning sammen tilgået henholdsvis dine konti, din ægtefælles konti og jeres erhvervskonto. Derudover har vi lagt alle omkostninger, på de nævnte konti, sammen. Slutteligt har vi delt alt mellem jer med 50 %, da I hver især besidder en ejerandel på 50 % af interessentskabet.

Frister for ændring af din skat

Da du har været erhvervsdrivende i hele perioden, gjaldt de ordinære frister i skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1 for dig.

I henhold til skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, skal Skattestyrelsen ikke senere end den 1. maj i det fjerde indkomstår efter indkomstårets udløb have afsendt varsling om en konkret ændring af skatteansættelsen. De ordinære frister efter skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1 er herefter:

For indkomståret 2017: 1. maj 2021

For indkomståret 2018: 1. maj 2022

Vi skal derfor have afsendt varsling om ændring af skatten for 2017 senest den 1. maj 2021. Vi afsendte varsling i brev af 27. april 2021, og overholdte dermed fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

I forlængelse af ovenstående skal Skattestyrelsen, jf. skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, ikke senere end den 1. august i det fjerde indkomstår efter indkomstårets udløb, have truffet afgørelse om skatteansættelsen. For indkomståret 2017 er fristen herefter den 1. august 2021, for indkomståret 2018, er fristen den 1. august 2022 og for indkomståret 2019, er fristen den 1. august 2023. Vi overholder hermed ligeledes fristerne for at træffe afgørelse om skatteansættelsen for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

(...)”

Skattestyrelsen har i forbindelse med klagen i en udtalelse til Skatteankestyrelsen anført følgende:

”(...)

Skattestyrelsens bemærkninger til klagepunkterne

Punkt 1: Der er alene fremsendt én afgørelse

Skattestyrelsen kan ikke tiltræde, at der alene skulle være afsendt én afgørelse.

Skattestyrelsen har i forbindelse med udtalelsen kontrolleret forsendelsesform på afgørelsen til [person1]. Vores systemer viser, at afgørelsen af den 1. juli 2021 til [person1] er afsendt.

Punkt 2: Påklage af alle afgørelser

Det er Skattestyrelsens vurdering, at der ikke er indsendt nye oplysninger i forbindelse med klagen, og vi mener derfor ikke, at er er belæg for genoptagelse af sagen.

Skattestyrelsen har efterkommet anmodninger om fristudsættelser i det omfang, som vi har ment, at vi kunne. Dette skal sammenholdes med, at vi op til flere gange har bedt om det samme materiale, uden at få det udleveret af klager, på trods af at vi har forsøgt at uddybe og beskrive de ønskede materialer på forskellige måder.

Skattestyrelsen vil benytte lejligheden til at påpege, at klager forud for sagerne her, er blevet takseret for indkomstårene 2017 og 2018. Klager har altså forud for sagerne her, ikke selvangivet inden for selvangivelses fristerne. Det er her værd at bemærke, at taksationerne på henholdsvis 45.000 kr./50.000 kr. i 2017 og 100.000 kr./100.000 kr. i 2018, ligger væsentlig under de beløb, som vi har opgjort som omsætning på baggrund af kontoudtogene. Klager har altså i første omgang ikke selvangivet inden for fristen, og har efterfølgende undladt at reagere på de lavtsatte taksationer. Det er Skattestyrelsen vurdering, at klager har haft rimelig tid, både før og under sagens behandling, til at opstille retvisende regnskaber og indberette/indsende disse.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at den samlede forhøjelse af indkomsten for indkomstårene 2017 og 2018 skal nedsættes.

Klageren har nedlagt påstand om følgende:

”(...)

Da vi den 27. april 2021 modtager et brev fra skattestyrelse med forslag til afgørelse af den oprettet sag, får kontakt til [navn udeladt] ([virksomhed6]) og beder hende hjælpe os da vi godt kan se at vores tidligere bogholder ikke har lavet det vedkommende er blevet betalt for.

[Navn udeladt] kontakter SKAT og beder om en udsættelse af den frist der er givet – dette får vi.

[Navn udeladt] får bogført 2017 og 2018 op.

Der fremsender derefter Resultat, balance samt kontobevægelse for både 2017 samt 2018 – [navn udeladt] modtager så et svar om at der mangler bank kontokort med en frist den 28. juni – [navn udeladt] svarer den 30. juni hvilke præcise kontokort, så hun kan fremsende disse.

[Navn udeladt] kontakter imellem tiden SKAT telefonisk for at høre om hun kan få åbnet gamle momsperioder så de korrekte tal kan angives for 2017 samt 2018, samt om hun skal angive det korrekte over-/underskud for virksomheden i begge år, dette får hun afslag på da der er en igangværende sag.

[Navn udeladt] får et svar i august at der er truffet afgørelse og at sagen kan ankes.

[person2] har modtaget vedhæftet skrivelse, men skrivelsen er ikke fremsendt til [navn udeladt]?

Vi ønsker at klage – over alle afgørelser. Vi ønsker at vores sag genoptages og at vores regnskaber for 2017, samt 2018 tages op igen – lige ledes moms afgørelsen.

Vi ved godt at det har været et stort rod, men vi arbejder på at få styr på alle regnskaber, m.m så de korrekte ting kan indberettes.”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår om Skattestyrelsen med rette har tilsidesat interessentskabets regnskab og forhøjet klagerens indkomst med en yderligere overskudsandel fra driften af interessentskabet i indkomstårene 2017 og 2018.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013) for så vidt angår indkomståret 2017 og gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017) for så vidt angår indkomståret 2018.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 for så vidt angår indkomståret 2017 og gældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1 for så vidt angår indkomståret 2018, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Regnskabet skal således være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller regnskabsmaterialet ikke fremlægges, kunne Skattestyrelsen for indkomstårene 2017 og 2018 fastsætte resultatet efter et skøn, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3 for så vidt angår indkomståret 2017 og gældende skattekontrollovs § 74 for så vidt angår indkomståret 2018.

Klageren har kun fremlagt resultatopgørelser samt balancer for indkomstårene 2017 og 2018, samt enkelte udgiftsbilag. Der er ikke fremlagt kontokort eller indtægts- og udgiftsbilag, der kan dokumentere interessentskabets resultat, herunder omsætning og omkostninger. Bogføringen kan ikke afstemmes til interessentskabets likvide beholdninger i henhold til bankkontoudtog.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at det af klageren fremlagte ufyldestgørende regnskabsmateriale ikke opfylder kravene i bogføringsloven, årsregnskabsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder, hvorfor det ikke kan lægges til grund ved fastsættelsen af klagerens skattepligtige indkomst.

Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3 for så vidt angår indkomståret 2017 og gældende skattekontrollovs § 74 for så vidt angår indkomståret 2018.

Omsætning

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.

Der kan henvises til Højesteretsdom af 10. oktober 2008, der er offentliggjort i SKM2008.905H, hvor Højesteret fandt, at der i et tilfælde, hvor der løbende over en længere periode blev indsat beløb i den omhandlede størrelsesorden på sagsøgernes bankkonti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om sagsøgernes indtægtsforhold i de pågældende indkomstår, påhviler sagsøgerne at godtgøre, at de indsatte beløb stammer fra beskattede midler.

Skattestyrelsen har opgjort interessentskabets omsætning ud fra indsætninger på interessentskabets, klagerens og klagerens ægtefælles bankkonti.

Det fremgår af sagens oplysninger, at der er konstateret adskillige indsætninger på interessentskabets, klagerens og klagerens ægtefælles bankkonti, som ikke kan afstemmes med den indtægtsførte omsætning i interessentskabet. Ud fra antallet og karakteren af indsætningerne samt størrelsen heraf anses det for berettiget, at Skattestyrelsen som udgangspunkt har anset indsætningerne for at være yderligere omsætning i interessentskabet.

Skattestyrelsen har anmodet klageren om en redegørelse for de konstaterede indsætninger.

Klageren har indsendt forklaringer til en del af bankindsætningerne, men der er ikke fremlagt kontospecifikationer og regnskabsbilag til dokumentation for de efterfølgende indsendte regnskabstal.

Skattestyrelsen har konstateret, at der på klagerens, klagerens ægtefælle og interessentskabets bankkonti i indkomståret 2017 er indsat beløb opgjort til 1.402.081,17 kr. og i indkomståret 2018 opgjort til 1.497.729,60 kr. Skattestyrelsen har ved opgørelsen af de virksomhedsrelaterede bankindsætninger ikke medtaget mindre mobilepay-overførsler, som efter klagerens forklaring vedrører overførsler fra kollegaer vedrørende udlæg for frokost. Styrelsen har endvidere ikke medtaget overførsler, som er anset for at være overførsler til dækning af udlæg, som klageren har haft for interessentskabet.

Klageren har ikke løftet bevisbyrden for, at de indsatte beløb i banken stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos klageren. Landsskatteretten finder derfor, at Skattestyrelsen med rette har anset pengene for at være interessentskabets omsætning, og derfor skal medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtig indkomst. Der er lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation for pengestrømme, således at det er muligt at konstatere, hvem pengene stammer fra, samt at indsætningerne tidsmæssigt kan henføres til en periode, hvor klageren drev erhvervsmæssig virksomhed i interessentskabet.

På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at indsætninger på 1.402.081,17 kr. inklusive moms udgør omsætning for indkomståret 2017, og indsætninger på 1.497.729,60 kr. inklusive moms udgør omsætning for indkomståret 2018.

Fradrag

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Er det godtgjort, at der åbenlyst, har været afholdt driftsudgifter for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan der ved opgørelsen af den skønsmæssige indkomst, godkendes et skønsmæssigt fradrag. Der henvises til SKM2013.613.ØLR eller SKM2013.230.BR, hvor der ud fra en konkret vurdering blev godkendt et skønsmæssigt fradrag på 25 % af omsætningen. I SKM2012.743.BR, blev der ikke godkendt et skønsmæssigt fradrag.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter opgjort til 122.886,83 kr. for indkomståret 2017 og 150.870,65 kr. for indkomståret 2018 på baggrund af hævninger på interessentskabets og klagerens bankkonti.

Det fremgår af bankkontoudtog fra interessentskabets bankkonto, at der er ikke ubetydelige betalinger til blandt andet [produkt1] og [produkt2], som ikke er indeholdt i Skattestyrelsens opgjorte udgifter.

Betalingerne hertil kan for indkomståret 2017 opgøres til 260.877,73 kr. og for indkomståret 2018 til 239.955,86 kr.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at der har været afholdt yderligere driftsudgifter for at erhverve indkomsten end det af Skattestyrelsen godkendte. Den faktiske udgift er ikke dokumenteret, men der godkendes skønsmæssigt et samlet fradrag på 375.000 kr., heraf moms på 208,19 kr. for indkomståret 2017 og et samlet fradrag på 375.000 kr. for indkomståret 2018. Der er ved skønnet lagt vægt på, at der på interessentskabets og klagerens bankkonti løbende er sket betalinger, som vurderes at have en direkte tilknytning til interessentskabets drift. Der er endvidere lagt vægt på, at det ikke kan udelukkes, at en del af betalingerne dækker over private køb, idet driftsudgifterne ikke er dokumenteret.

Landsskatteretten kan på den baggrund opgøre interessentskabets overskud således:

2017

2018

Omsætning i alt

1.402.081,17 kr.

1.497.729,60 kr.

Heraf moms

280.416,23 kr.

299.545,92 kr.

Omsætning ex. moms

1.121.664,94 kr.

1.198.183,68 kr.

Omkostninger

375.000,00 kr.

375.000,00 kr.

Heraf moms

208,19 kr.

0,00 kr.

Omkostninger ex. Moms

374.791,81 kr.

375.000,00 kr.

Overskud af virksomhed

746.873,13 kr.

823.183,68 kr.

På baggrund af ovenstående ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse således, at klagerens skattepligtige 50 % overskudsandel af interessentskabets virksomhed for indkomstårene 2017 og 2018 ansættes til henholdsvis 373.436 kr. og 411.591 kr.