Kendelse af 22-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 13-10-2022

Journalnr. 21-0090722

Skattestyrelsen har pålagt klageren indeholdelsespligt og hæftelse for ikke indeholdte A-skatter og AM-bidrag.

Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling i Skattestyrelsen for så vidt angår den del af personaleomkostningerne, som i regnskabet er registreret som køb af ydelser fra andre.

Landsskatteretten stadfæster den øvrige del af afgørelsen, idet den beløbsmæssige opgørelse overlades til Skattestyrelsen.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] Ltd (klageren) er ifølge CVR.dk en ”anden udenlandsk virksomhed” med c/o adresse hos [virksomhed2] A/S.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår:

”Ved afgørelse af 4. april 2020 har Skattestyrelsen skrevet følgende: ”Der gøres opmærksom på, at når selskabet har etableret fast driftssted i Danmark, bliver de ansatte skattepligtige til Danmark.

I bliver indeholdelsespligtige og skal derfor indeholde arbejdsmarkedsbidrag og A-skat i de ansattes løn for deres arbejde udført i Danmark.

Skattestyrelsen har ikke opgjort et skattepligtigt resultat i afgørelsen. I havde givet udtryk for, at I ønskede vurdering af skattepligt, uden talmæssig opgørelse.

Vi har ikke modtaget oplysninger om lønindberetninger via e-indkomst. Vi har modtaget Annual Account for 2017-2019 hvoraf lønudgifter fremgår.

1.2. Dine bemærkninger

Den 14. juni 2021 har vi ved samtale med [person1] fra [virksomhed3] fået oplyst, at der ønskes be- regning efter faktura.”

Skattestyrelsen har foretaget opgørelsen af indeholdt A-skat m.v. således:

”A-skat og AM-bidrag:

I har ikke indberettet lønudgifter for de medarbejdere, som arbejder for det faste driftssted og som følge heraf er blevet begrænset skattepligtige til Danmark

I Annual Account kan vi se, de lønudgifter I har haft til medarbejdere.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at I har pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af udbetalinger, der kan karakteriseres som lønudgifter ifølge reglerne i kildeskattelovens § 46, stk. 1 jf. § 43 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Det er ligeledes Skattestyrelsens opfattelse, at I hæfter for manglende indeholdelse af skatter og bidrag jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Skattestyrelsens afgørelse: Indkomståret 2017:

Arbejdsmarkedsbidrag: 8 % af 18.417 kr. 1.473 kr.

A-skat: 55 % af (18.417 kr. - 1.473 kr.) 9.319 kr.

I alt 10.792 kr.

Indkomståret 2018:

Arbejdsmarkedsbidrag: 8 % af 1.320.674 kr. 105.654 kr.

A-skat: 55 % af (1.320.674 kr. - 105.654 kr.) 668.261 kr.

I alt 773.915 kr.

Indkomståret 2019:

Arbejdsmarkedsbidrag: 8 % af 1.331.036 kr. 106.483 kr.

A-skat: 55 % af (1.331.036 kr. - 106.483 kr.) 673.504 kr.”

Klagerens repræsentant har 26. november 2021 sendt et antal fakturaer fra [virksomhed2] A/S. Fakturaerne vedrører for betaling af arbejde, som ansatte i [virksomhed2] A/S har udført for klageren.

Klagerens repræsentant har i klagen anført, at [virksomhed2] A/S har foretaget indeholdelse af A-skat m.v. og, at der således kun er én medarbejder, som er ansat hos klageren og, at der ikke er foretaget lønindberetning for denne medarbejder.

Skattestyrelsen har til dette og fakturaerne udtalt:

Der er indsendt faktura hvoraf det fremgår, at der er arbejdet i Danmark. De oplyser, at [virksomhed2] har indeholdt A-skat og AM-bidrag heraf.

Vi kan se, at [virksomhed2] har indeholdt en del A-skat og AM-bidrag, men da vi ikke har navne på de personer, som har arbejdet i Danmark, kan vi ikke afstemme om det er korrekt, at [virksomhed2] har indeholdt A-skat og AM-bidrag af faktura beløbene.

I note 1 i årsregnskaberne for klageren er ”Staff costs” specificeret på: ”Salaries”, ”Re-invoice of salaries from other group entities” og ”Other costs” og ”Social costs”.

Skatteankestyrelsen har 17. februar 2022 anmodet om følgende dokumentation hos selskabets repræsentant:

”Idet der henvises til note 1 i Årsregnskaberne anmodes om nærmere redegørelse/dokumentation for den del af personaleomkostningerne, som kan henføres til den del, hvor der er sket indberetning til eIndkomst af [virksomhed2] A/S.
Derudover oplysninger/dokumentation for, hvilken medarbejder, der har fået løn udbetalt fra [virksomhed1] Ltd og, hvor der ikke er sket indberetning til eIndkomst.”

Klagerens repræsentant har fået adskillige fristudsættelser med at svare. Den 5. juli 2022 sender repræsentanten de fakturaer, som tidligere har været indsendt, men fremkommer i øvrigt ikke med kommentarer til sagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har pålagt selskabet indeholdelse af A-skat m.v. for medarbejdere som arbejder for selskabets faste driftssted i Danmark.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført:

Når I har etableret fast driftssted i Danmark bliver jeres medarbejdere begrænset skattepligtige af den løn, som de erhverver fra det faste driftssted her i landet. Det følger af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1 sammenholdt med artikel 15 stk. 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Dan- mark og Irland.

Det fremgår endvidere af kildeskattelovens § 46, stk. 1, at selskabet i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst, skal indeholde en foreløbig skat i det udbetalte beløb, der har karakter af A-indkomst efter kildeskattelovens § 43. Når der ikke foreligger et skattekort, skal selskabet ifølge kildeskattelovens § 48, stk. 7, indeholde 55 % A-skat.

I arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 står, at reglerne om indeholdelse, opkrævning og hæftelse føl- ger bestemmelserne i kildeskatteloven og opkrævningsloven og ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 og § 2 skal der sammenholdt med kildeskattelovens § 49A og 49B ligeledes beregnes og afregnes arbejdsmarkedsbidrag på 8 %.

I skal indberette til e-Indkomst. Generel vejledning findes på skat.dk/e-indkomst. Bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter i henhold til skattekontrolloven og bekendtgørelse om et indkomstregister nr. 906 af 26. juni 2018. Yderligere henvises til indkomstregisterlovens § 2 og 3.

Kildeskatteloven § 69 stk. 1 bestemmer, at den som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov.

Det er Skattestyrelsen opfattelse, at I er omfattet af erstatningspligten efter kildeskattelovens § 69 stk. 1. I er blevet gjort bekendt med, at de udbetalte vederlag til jeres medarbejdere fra det faste driftssted er A-indkomst efter kildeskattelovens § 43 og at I er pligtige til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag heri.

Skattestyrelsen har til de fremsendt fakturaer m.v. udtalt:

”Der er indsendt faktura hvoraf det fremgår, at der er arbejdet i Danmark. De oplyser, at [virksomhed2] har indeholdt A-skat og AM-bidrag heraf.

Vi kan se, at [virksomhed2] har indeholdt en del A-skat og AM-bidrag, men da vi ikke har navne på de personer, som har arbejdet i Danmark, kan vi ikke afstemme om det er korrekt, at [virksomhed2] har indeholdt A-skat og AM-bidrag af faktura beløbene.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at pålægge yderligere indeholdelse af A-skat m.v. end for den ene medarbejder, som er ansat hos klageren.

Som begrundelse har repræsentanten anført:

Skattestyrelsens afgørelse pålægger vores klient at dække manglende A-skat og AM-bidrag for indkomstårene 2017, 2018 og 2019, hvilket medfører en samlet betaling på 1.564.694 kr.

Opgørelsen af de manglende A-skatteindbetalinger og AM-bidrag foretaget af Skattestyrelsen er baseret på de tal, der er angivet under ”personaleomkostninger” i årsregnskabet. De danske skattemyndigheder har ved udarbejdelsen af opgørelsen lagt til grund, at beløbet under ”personaleomkostninger” i årsregnskabet repræsenterer lønudbetalingen til de medarbejdere, der arbejder for [virksomhed1], i Danmark. For referencens skyld har vi medtaget de samlede personaleomkostninger som vist i årsregnskabet nedenfor.

Samlede personaleomkostninger angivet i årsregnskabet

2017: DKK 18.417

2018: DKK 1.320.674

2019: DKK 1.331.036

Ifølge vores klient købte [virksomhed1] ydelser fra [virksomhed2] A/S som en del af projektet, og omkostningerne for disse ydelser blev klassificeret i årsregnskabet som en del af "personaleomkostningerne". Nedenstående omkostninger angiver det beløb, der vedrører ydelser købt hos [virksomhed2] A/S, og som er indberettet som personaleomkostninger i årsregnskabet for 2018 og 2019.

Betaling for ydelser købt hos [virksomhed2]

2018: DKK 902.158

2019: DKK 1.046.289

Vores klient har bekræftet, at der er tilbageholdt skat af løn af [virksomhed2] A/S for medarbejderne ansat hos [virksomhed2] A/S, der udfører arbejde for [virksomhed1] som en del af de købte ydelser.

Efter fradrag af omkostninger til ydelser købt hos [virksomhed2] A/S dækker den resterende omkostning løn og rejseudgifter for én medarbejder ansat hos [virksomhed1] Ltd

På vegne af vores klient anker vi den af de danske skattemyndigheder truffet afgørelse vedr. indkomståret 2018 og 2019.

Faktiske lønomkostninger, der ikke skal indberettes:

Vi argumenterer for, at kun nedenstående indkomst, der dækker omkostningerne for den ansatte, der er ansat hos [virksomhed1], tages i betragtning ved beregning af de manglende skattebetalinger. Dette er baseret på argumentet om, at den resterende omkostning indberettet under "personaleomkostninger" dækker betalinger til [virksomhed2] A/S for købte ydelser, og at [virksomhed2] A/S har indberettet lønindtægten og tilbageholdt skat for disse medarbejdere ansat i Danmark.

Én medarbejder har dog været ansat hos og har arbejdet i Danmark for det i Danmark registrerede faste driftssted. Der er ikke foretaget lønindberetning for denne medarbejder. Nærmere oplysninger om vederlag for arbejde udført i Danmark fremgår af nedenstående.

Indkomst, der dækker medarbejder ansat i [virksomhed1] Ltd:

2017: DKK 18.417

2018: DKK 418.516

2019: DKK 284.747

Årsregnskabet

Ydelser købt af [virksomhed2]

Løn og andre persona- leomkostninger via [virksomhed1]

18.417,00

18.417,00

1.320.674,00

902.158,00

418.516,00

1.331.036,00

1.046.289,00

284.747,00

Landsskatterettens afgørelse

Pligt til at indeholde A-skat af indkomst som er A-indkomst efter kildeskattelovens § 43 følger af kildeskattelovens § 46 og pligt til at indeholde arbejdsmarkedsbidrag fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Den der undlader at opfylde sin indeholdelsespligt, hæfter for betaling af skatterne. Det fremgår af kildeskattelovens § 69.

Pligten til at indberette og oplyse om A-indkomst m.v. fremgår af skatteindberetningslovens § 1 og indkomstregisterlovens § 3.

Sagen drejer sig om, hvorvidt selskabet har opfyldt sin indeholdelsespligt. Der ses således ikke at være tvist om, at selskabet har fast driftssted i Danmark og derfor har pligt til at foretage indeholdelse af A-skat for de medarbejdere, som arbejder for klageren.

Skattestyrelsen har foretaget opgørelsen skønsmæssigt ud fra årsregnskabets oplysninger om personaleomkostninger, hvilket ifølge afgørelsen er gjort på opfordring af klagerens repræsentant.

Klagerens repræsentant har anført, at personaleomkostningerne kan opdeles i betaling af fremmedarbejde udført af [virksomhed2] A/S for klageren og løn betalt til én medarbejder ansat hos klageren, men hvor klageren ikke har foretaget lønindberetning.

Skatteankestyrelsen har hos klagerens repræsentant efterspurgt nærmere dokumentation herfor, herunder oplysninger om, hvilken medarbejder der har været ansat hos klageren. Klagerens repræsentant har indsendt fakturaer, som viser, at [virksomhed2] A/S har udført arbejde for klageren. Repræsentanten har i øvrigt ikke fremsat yderligere bemærkninger.

Skattestyrelsen har udtalt til dette:

”Vi kan se, at [virksomhed2] har indeholdt en del A-skat og AM-bidrag, men da vi ikke har navne på de personer, som har arbejdet i Danmark, kan vi ikke afstemme om det er korrekt, at [virksomhed2] har indeholdt A-skat og AM-bidrag af faktura beløbene.”

Landsskatteretten finder, at sagen bør hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen for så vidt angår de omhandlede fakturaer.

Der er herved lagt vægt på, at fakturaerne fra [virksomhed2] A/S viser, at klageren har købt fremmed arbejdskraft og, at det har formodningen for sig, at [virksomhed2] A/S har foretaget indeholdelse af A-skat m.v. Retten finder, at Skattestyrelsen må foretage en nærmere undersøgelse heraf ved at inddrage [virksomhed2] A/S i sagen og anmode dette selskab om nærmere dokumentation for grundlaget for fakturaerne og dokumentation for lønindberetning og indeholdelse af A-skat m.v. for medarbejderne.

For så vidt angår den ene medarbejder som klageren selv har haft ansat, men ikke foretaget lønindberetning af og dermed heller ikke har foretaget indeholdelse af A-skat m.v. stadfæstes afgørelsen og klageren hæfter for A-skat m.v., da klageren ikke har godtgjort, at der ikke er udvist forsømmelighed, jf. kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Den beløbsmæssige beregning af A-skat m.v. overlades til Skattestyrelsen, jf. § 12, stk. 5 i Forretningsorden for Landsskatteretten.