Kendelse af 06-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2022
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Periode den 1. august til 31 december 2019 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 466.294 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 73.722 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, blev registreret den 1. januar 2014 under branchekoden 782000 ”Vikarbureauer” med et formål om, at ”drive virksomhed med andre post- og kurértjenester og som vikarbureau, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed”.
Selskabet har i 3. kvartal 2019 haft mellem 2-4 medarbejdere, i 4. kvartal 2019 haft 0 medarbejdere og i 1. og 2. kvartal 2020 haft mellem 2-4 medarbejdere.
Selskabet er arbejdsgiverregistreret.
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag med i alt 540.016 kr. for perioden fra den 1. august 2019 til den 31. december 2019. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af nægtelse af fradrag for købsmoms til selskabets for udgifter til underleverandører.
[virksomhed2] A/S, tidligere [virksomhed3] A/S, blev stiftet den 17. September 2018 af [person1] og er nu under konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 2. juni 2021. [virksomhed2] A/S har været registreret under branchekoden 439990 ”Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering” og bibranchen 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse”. [virksomhed2] A/S har haft til formål, at ”varetage entreprenørvirksomhed indenfor byggeri og servicebranchen”.
[virksomhed2] A/S har i 2. og 3. kvartal 2019 haft mellem 5-9 medarbejder og har i februar-september 2020 haft 1 medarbejder.
Selskabet har fremlagt 16 fakturaer fra [virksomhed2] A/S. Fakturaerne udgør som følgende:
Fakturadato | Fakturanr. | Faktura tekst | Antal | Beløb inkl. moms | Moms | Beløb ekskl. moms | Bemærkning |
2019 | |||||||
01.09.2019 | 10152 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 368,00 100,00 | 78.550,00 | 15.710,00 | 62.840,00 | På fakturaen fremgår ”Periode 16.08.2019 to 31.07.2019” |
16.09.2019 | 10153 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 345,00 100,00 | 74.812,50 | 14.962,50 | 59.850,00 | På fakturaen fremgår ”Periode 16.08.2019 to 31.07.2019” |
30.09.2019 | 10198 | Opgave Opgave Søndag | 225,00 85,00 | 52.500,00 | 10.500,00 | 42.000,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 25.10.2019”, ”467” og ”Periode 16.09.2019 to 30.09.2019”. |
30.09.2019 | 10199 | Opgave Kørsel Hverdag Opgave Søndag | 280,00 85,00 | 61.437,50 | 12.287,50 | 49.150,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 25.10.2019”, ”466”, samt ”Periode 16.09.2019 to 30.09.2019 |
16.10.2019 | 10244 | Opgave Kørsel Hverdag Opgave Søndag | 295,00 105,00 | 67.625,00 | 13.525,00 | 54.100,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 13.11.2019”, ”460” samt ”Periode 1.10.2019 to 15.10.2019”. |
16.10.2019 | 10245 | Opgave Opgave | 315,00 108,00 | 71.437,50 | 14.287,50 | 57.150,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 13.11.2019”, ”459” samt ”Periode 1.10.2019 to 15.10.2019 |
01.11.2019 | 10287 | Opgave Opgave | 325,00 115,00 | 74.375,00 | 14.875,00 | 59.500,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 21.11.2019”, ”457” samt ”Periode 16.10.2019 to 31.10.2019”. |
01.11.2019 | 10288 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 340,00 115,00 | 76.812,50 | 15.362,50 | 61.450,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 21.11.2019”, ”456” samt ”Periode 16.10.2019 to 31.10.2019 |
16.11.2019 | 10334 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 304,00 110,00 | 70.025,00 | 14.005,00 | 56.020,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 12.12.2019” og ”453” samt ”Periode 01.11.2019 to 15.11.2019”. |
16.11.2019 | 10335 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 298,00 105,00 | 68.112,50 | 13.622,50 | 54.490,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 12.12.2019” og ”452” samt ”Periode 01.11.2019 to 15.11.2019 |
01.12.2019 | 10355 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 364,00 125,00 | 82.587,50 | 16.517,50 | 66.070,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 24.12.2019” og ”431” samt ”Periode 16.11.2019 to 30.11.2019”. |
01.12.2019 | 10356 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 327,00 125,00 | 76.575,00 | 15.315,00 | 61.260,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 24.12.2019”, ”430” samt ”Periode 16.11.2019 to 30.11.2019 |
16.12.2019 | 10408 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 310,00 120,00 | 72.875,00 | 14.575,00 | 58.300,00 | På fakturaen fremgår ”Paid 21.01.2020”, ”428” og ”Periode 01.12.2019 to 15.12.2019”. |
16.12.2019 | 10409 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 295,00 120,00 | 70.437,50 | 14.087,50 | 56.350,00 | På fakturaen fremgår ”Periode 01.12.2019 to 15.12.2019 |
Total 2019 | 998.162,50 | 199.632,00 | 798.530,00 | ||||
2020 | |||||||
01.01.2020 | 10418 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 325,00 150,00 | 64.750,00 | 16.187,50 | 80.937,50 | På fakturaen fremgår ”Periode 16.12.2019 to 31.12.2019”. |
01.01.2020 | 10419 | Opgave Hverdag Opgave Søndag | 275,00 150,00 | 58.250,00 | 14.562,50 | 72.812,50 | På fakturaen fremgår ”Periode 16.12.2019 to 31.12.2019” samt ”Bil 2”. |
Total 2020 | 123.000,00 | 30.750,00 | 153.750,00 | ||||
I alt 2019 og 2020 | 1.121.162,50 | 230.382,00 | 952.280,00 |
Selskabet har betalt fakturanr. 10152, 10153, 10198, 10199, 10244, 10245, 10287, 10288, 10334, 10335, 10355, 10356, 10408 og 10409 ved bankoverførsel via selskabets konti i [finans1]. De benævnte fakturaer, er alle betalt efter den på fakturaerne angivne forfaldsdato.
Hvorvidt fakturanr. 10418 og 10419 er betalt ved bankoverførsel via selskabets konti eller kontant til underleverandøren kan ikke fastlægges, idet betalingen for fakturanr. 10418 og 10419 ikke kan identificeres på de fremlagte kontoudtog.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem selskabet og [virksomhed2] A/S. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat manglende indeholdelse og hæftelse af selskabets A-skat til 466.294 kr. og AM-bidrag til 73.722 kr. for indkomståret 2019, herunder perioden den 1. august 2019 til den 31. december 2019.
Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):
”...
2.1. De faktiske forhold
[virksomhed1] er registeret som arbejdsgiver i hele 2019, og ifølge indberetninger til Skattestyrelsen har selskabet 3 fuldtidsansatte og en deltidsansat.
Derudover har [virksomhed1] haft udgifter til underleverandører, der henvises til bilag 3.
[virksomhed1] har ifølge indsendte bogføring haft følgende omsætning, direkte omkostninger og lønninger:
2017 2018 2019
Omsætning 3.182.747 kr. 3.797.575 kr. 3.494.005 kr.
Direkte omk. - 1.882.508 kr. - 2.160.431 kr. - 2.133.372 kr.
Lønninger - 856.300 kr. - 1.093.400 kr. - 806.850 kr.
Ej godkendt underleverandør 798.530 kr.
Omkostninger i prc. Af omsætning 86 pct. 85 pct. 61 pct.
Ej godkendte underleverandørydelser er beskrevet under overstående punkt 1 og dækker fakturaer udstedt af [virksomhed3] A/S. Fakturaerne ses under bilag 2 og udgør i alt 921.530 kr. eksl. moms, for udført arbejde i periode august 2019 – december 2019, jævnfør teksten på fakturaerne.
...
2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Som anført under punkt 1 overfor er det Skattestyrelsens opfattelse, at fakturaerne fra/de foretagne betalinger til [virksomhed3] A/S, CVR-nr. [...1] er fiktive og uden realitet.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed3] A/S modtager betalinger, med henblik på at tilbagebetale beløbet til [virksomhed1], hvorefter disse midler kan anvendes til aflønning af personale samt aflønning af personer, der står bag [virksomhed1] uden indeholdelse og indberetning af A-skat og am-bidrag. Dette underbygges af selskabets årsregnskaber, hvor direkte omkostninger samt lønninger for 2017 og 2018 udgør henholdsvis 86 pct. Og 85 pct. af årets omsætning, medens disse kun udgør 61 pct. i 2019. Ligeledes er lønningerne faldet over tid, hvilket må anses for usandsynligt, da omsætningen ikke er faldet tilsvarende.
Da [virksomhed1] i forvejen har ansatte, har selskabet været klar over, at der skal indeholdes A-skat og am-bidrag af lønudbetaling efter reglerne i kildeskattelovens § 46, stk. 1 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke foreligger en uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, hvorfor selskabet er hæftelsesansvarlig for den manglende A-skat og am-bidrag efter kildeskattelovens § 69, stk. 1. Der henvises endvidere til Den juridiske vejledning 2021-1 afsnit A.D.5.2.2.
Med henvisning til punkt 1 samt 2.1 har [virksomhed1] modtaget fakturaer fra/betalt disse til [virksomhed3] A/S. Da der er opkrævet moms af beløbene hos [virksomhed3] A/S, idet fakturaer er udskrevet med moms, samt da det ikke antages, at [virksomhed1] i fuldt omfang har fået beløbene retur, finder Skattestyrelsen, at de udbetalte beløb ekskl. moms passende kan anses anvendt til yderligere lønudbetalinger i [virksomhed1].
Det har ikke være muligt for Skattestyrelsen at fastslå hvilke personer, der har arbejdet for [virksomhed1]. Det er derfor ikke muligt at foretage indeholdelse af A-skat med grundlag i det aktuelle skattekort som foreskrevet i kildeskattelovens § 48, stk. 1. Med henvisning til reglerne i kildeskattelovens § 49B, stk. 1, § 48, stk. 7 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 beregnes løn, indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Beregningen sker pr. måned, og fordeles i henhold til de tidsangivelser der ses på fakturaerne fra [virksomhed3] A/S således:
August 2019:
Udbetalt løn (bilag 2) 62.840 kr.
Am-bidrag (8 pct. Af 62.840 kr.) 5.027 kr.
A-skat (62.840 kr. – 5.027 kr. x 55 %) 31.797 kr.
September 2019:
Udbetalt løn (bilag 2) 151.000 kr.
Am-bidrag (8 pct. Af 62.840 kr.) 12.080 kr.
A-skat (62.840 kr. – 5.027 kr. x 55 %) 76.406 kr.
Oktober 2019:
Udbetalt løn (bilag 2) 232.200 kr.
Am-bidrag (8 pct. Af 62.840 kr.) 18.576 kr.
A-skat (62.840 kr. – 5.027 kr. x 55 %) 117.493 kr.
November 2019:
Udbetalt løn (bilag 2) 237.840 kr.
Am-bidrag (8 pct. Af 62.840 kr.) 19.027 kr.
A-skat (62.840 kr. – 5.027 kr. x 55 %) 120.347 kr.
December 2019:
Udbetalt løn (bilag 2) 237.650 kr.
Am-bidrag (8 pct. Af 62.840 kr.) 19.012 kr.
A-skat (62.840 kr. – 5.027 kr. x 55 %) 120.251 kr.
Manglende indeholdelse af A-skat udgør herefter 466.294, medens den manglende indeholdelse af am-bidrag i alt udgør 73.722 kr. Skattestyresen opkræver A-skat og am-bidrag efter reglerne i opkrævningslovens § 5.
...”
Selskabets repræsentant har påklaget Skattestyrelsens afgørelse af den 2. juli 2021 vedrørende efterbetaling af indeholdelse og hæftelse af A-skat og AM-bidrag for i alt 540.016 kr. i indkomståret 2019. I forbindelse hermed har selskabets repræsentant nedlagt påstand om, at efterbetaling for 2019 skal nedsættes til 0 kr.
”...
For det andet drejer sagen sig om, hvorvidt der er grundlag for at anse beløbene betalt af [virksomhed1] til de omhandlede underleverandører for at dække over sorte lønninger til [virksomhed1] ApS’ eget personale og som følge heraf pålægge selskabet hæftelse for A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag af de pågældende beløb.
Det er Skattestyrelsens overordnede opfattelse, at betalingerne til underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] til brug for aflønning af personale uden indberetning og indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, hvorfor styrelsen har pålagt [virksomhed1] hæftelse for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Heroverfor er det [virksomhed1] ApS’ overordnede opfattelse, at betalingerne dækker over reelle køb af arbejdskraft fra underleverandørerne, og at der derfor ikke er grundlag for at anse beløbene for at dække over sorte lønninger, hvorfor [virksomhed1] ikke er indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag af de omhandlede beløb.
...
Der nedlægges påstand om, at [virksomhed1] ApS’ hæftelse for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for perioden 1. august 2019 til 31. december 2019 nedsættes med kr. 466.294+73.722 kr. i alt 540.016 kr.
...
For så vidt angår spørgsmålet om hæftelse for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag gøres det til støtte for den nedlagte påstand overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at anse betalingerne til [virksomhed1] ApS’ underleverandører for at dække over sorte lønninger, hvorfor [virksomhed1] ikke er indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag af de omhandlede beløb.
...”
Der skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har opkrævet efterbetaling af indeholdelse og hæftelse af A-skat og AM-bidrag med i alt 540.016 kr. for perioden den 1. august 2019 til og med den 31. december 2019.
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1.pkt.
Af kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1.pkt. fremgår, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte
beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 8.
Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 % af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 i lovbekendtgørelse 2009-06-12 nr. 471 og lovbekendtgørelse 2020-02-07 nr. 121.
Af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, fremgår, at grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han/hun godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra dennes side. Dette fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Skattestyrelsen har i afgørelsen af den 2. juli 2021 truffet afgørelse om, at der ikke kan godkendes momsmæssigt fradrag for udgifter til fremmed arbejde, idet selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra underleverandøren til selskabet, herunder at fakturaerne er uden realitet og er fiktive. Som konsekvens har Skattestyrelsen lagt til grund, at arbejdet i henhold til de udstedte fakturaer i stedet må anses for værende udført af anden. Landsskatteretten har stadfæstet den nævnte afgørelse i sagsnummer 21-0087951.
Henset til, at [virksomhed2] A/S har været registreret med få ansatte og er registreret med anden branchekode end selskabet, samt der er leveret ydelser i form af ”timekørsel”, finder retten, at selskabet har haft udgifter til løn, der ikke er oplyst til myndighederne, og selskabet ikke har indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag herfor.
Ud fra sagens oplysninger har der foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet ikke kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra underleverandøren i 2019. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.
Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % af arbejdsmarkedsbidrag
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.