Kendelse af 04-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 30-09-2022

Journalnr. 21-0085769

Skattestyrelsen har givet afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2007-2011.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klagerens repræsentant har oplyst, at klageren fraflyttede Danmark i september 2007 og tog ophold i Schweiz. Klageren er i Folkeregistret registreret som udrejst af Danmark den 1. september 2007. Der findes ikke dokumentation for, at klageren samtidig hermed har informeret skattemyndighederne om fraflytningen.

Klageren anmodede den 10. januar 2019 Skattestyrelsen om at genoptage skatteansættelserne for 2007-2011 med henblik på at få ændret registreringen som fuldt skattepligtig.

Skattestyrelsen traf den 22. juni 2021 den påklagede afgørelse om afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2007 til 2011.

Klageren er for indkomstårene 2007-2010 registreret som fuldt skattepligtig til Danmark.

Af årsopgørelsen for indkomståret 2011 fremgår, at klageren ikke er skattepligtig til Danmark.

Årsopgørelserne for 2007-2011 har været tilgængelige i klagerens skattemappe senest den 12. marts i det efterfølgende indkomstår.

Ved udskrivningen af årsopgørelserne for 2007-2010 er [by1] Kommune anført som skattekommune og med fuldt personfradrag.

I årsopgørelsen for indkomståret 2007 er den personlige indkomst opgjort til 57.860 kr., med fradrag af ”Bidrag, præmie til kapitalpension” på 900 kr.Endvidere er der opgjort renteindtægter på 2.140 kr. med fradrag af ”Renteudg. pengeinst., pantebr. depot” på 14.722 kr. og fradrag af ”Renteudgifter af studielån fra SU” på 18.661 kr. Det fremgår af årsopgørelsen for indkomståret 2007, at klageren fik udbetalt 19.513 kr. i overskydende skat i 2007, hvilket var tilgængelig på hendes NemKonto den 19. marts 2008.

Af årsopgørelserne for indkomstårene 2008-2010 er den personlige indkomst opgjort til 0 kr. I disse indkomstår er der udelukkende opgjort renteindtægter på henholdsvis 2.529 kr., 230 kr. og 54 kr., med fradrag af ”Renteudgifter pengeinstitut, pantebrev depot” på 308 kr., 52 kr. og 536 kr.

I årsopgørelsen for indkomståret 2011 er der ikke registeret indkomst eller fradrag.

Det fremgår af årsopgørelsen for indkomståret 2010, at klageren har modtaget kompensation for forhøjede afgifter (grøn check) på 1.300 kr., hvilket var tilgængelig på hendes NemKonto den 28. marts 2011.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2007-2011.

Af afgørelsen fremgår bl.a. følgende:

”Fristen for ordinær genoptagelse af din skatteansættelse for 2011 udløb den 1. maj 2015, hvorfor fristen for de tidligere år dermed også er udløbet. Såfremt dine skatteansættelser for 2007-11 skal ændres, skal en af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og fristen i § 27, stk. 2 være opfyldt.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 giver muligheden for ekstraordinær genoptagelse forudsat, at en eller flere af betingelserne i stk.1, nr. 1-8 er opfyldt.

I denne sag er det relevant, hvorvidt du kan opfylde betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 om, at der skal foreligge særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 er ifølge forarbejderne tiltænkt et snævret anvendelsesområde. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis Skattestyrelsen har begået en fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse.

Dette vurderes ikke af være tilfældet i denne sag, da der ingen steder i vores systemer fremgår, at du i forbindelsen med fraflytningen har indsendt dokumentation og anmodet om at skattepligten til Danmark skulle ophøre, hvorfor Skattestyrelsen ikke har haft mulighed for at vurdere skattepligten på daværende tidspunkt.

For at Skattestyrelsen kan vurdere en borgers skattepligt skal der en særskilt sagsbehandling til og dermed vurdering af borgerens skattepligtsforhold. Denne vurdering kan kun finde sted, hvis borgerne retter henvendelse til Skattestyrelsen og indsender den fornødne dokumentation herfor.

I fraflytningssituationer er det borgeren, der bærer bevisbyrden for, at skattepligten skal ophøre. En adresseændring i folkeregisteret er ikke en fornøden oplysning eller dokumentation for, at skattepligten er ophørt eller ønskes ophørt af borgeren.

Begrundelse vedrørende reaktionsfristen

Skattestyrelsen kan kun give tilladelse til ekstraordinær genoptagelse for indkomstårene 2007-11, hvis du har bedt om genoptagelse senest 6 måneder efter, at du har fået kundskab til det forhold, der begrunder en ekstraordinær genoptagelse ifølge skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 2.

Skattestyrelsen har modtaget din anmodning den 10. januar 2019. For at kunne overholde fristen i § 27, stk. 2, 1. pkt. forudsætter det, at du først den 10. juli 2018 eller på et senere tidspunkt er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

Denne forudsætning anses ikke for opfyldt. Dette begrundes med at

alle årsopgørelser for 2007-11er sendt til [adresse1], [by2], som er din fars adresse
det af din årsopgørelse for 2010 fremgår, at du har fået 1.300 kr. indsat på din Nem-konto til disposition den 28. marts 2011. Udbetalingen vedrører kompensation for forhøjede afgifter (grøn check) og fremgår under specifikation af forskudsskat m.v. på årsopgørelsen. I henhold til lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter kan denne kompensation kun modtages, hvis man er fyldt 18 år og er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 (fuld skattepligtig)
det på årsopgørelsen for 2011 er anført ingen skattepligt, udgår af mandtal, hvoraf følger, at der så i de forudgående år må have været registreret en skattepligt
da du den 23. maj 2018 har haft telefonisk kontakt til Skattestyrelsen, hvor medarbejderen har anført følgende: Sky ønsker ekstraordinær genoptagelse af årene 2007-2011, da hendes skattepligt skulle være ophørt. Hun vil gerne til DK på forskerordning

Det er Skattestyrelsens vurdering, at det allersenest i marts 2012 i forbindelse med dannelse og udsendelse af årsopgørelsen for 2011 er kommet dig til kundskab, at du har været registreret som fuld skattepligtig til Danmark og du burde derfor allersenest på dette tidspunkt have reageret. Fristen i skatteforvaltningslovens 27, stk. 2 er allersenest overskredet den 9. september 2012, da årsopgørelsen for 2011 var tilgængelig på skat.dk/TastSelv den 9. marts 2012.

Landskatteretten har i en afgørelse af 18. maj 2018 i præmisserne anført, at ukendtskab til skattereglerne ikke er en særlig omstændighed, der berettiger til ekstraordinær genoptagelse, og det er borgerens pligt selv at sætte sig ind i skattereglerne.

Konklusion

Det er Skattestyrelsens vurdering, at du ikke opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og 2 og dermed kan vi ikke på det foreliggende grundlag ændre den registrerede skattepligtstatus for 2007-11.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen tilpligtes at genoptage indkomstårene 2007 til 2011 ekstraordinært.

Til støtte for sin påstand har klagerens repræsentant anført følgende:

”På vegne af vores kunde skal vi hermed påklage afgørelse om genoptagelse af indkomstårene

2007-2011 (Sags-ID [...]) med det formål at kunne blive omfattet af forskerskatteordningen i Kildeskattelovens § 48E.

Klagen over skattestyrelsens afgørelse skyldes til dels, at vi ikke er enige i afgørelsen og dels at afgørelsen har så store skattemæssige konsekvenser for vores kundes skatteansættelse, hvis forskerskatteordningen ikke kan finde anvendelse.

Skattestyrelsen har i afgørelsen oplyst, at "ifølge vores oplysninger er du fraflyttet Danmark den 1. september 2007 og flyttet tilbage til Danmark igen pr. 7 oktober 2020".

For at kunne opfylde betingelserne for anvendelse af kildeskattelovens § 48E-F er det en objektiv betingelse, at vedkommende person ikke har været registreret som fuld skattepligtig til Danmark i en periode på minimum 10 år.

I afgørelsen anerkender Skattestyrelsen derfor, at de har været klar over, at vores kunde har været fraflyttet den 1. september 2007 og således har opholdt sig uden for Danmark i en samlet periode på 13 år og 1 måned inden hun igen indtræder i den danske skattepligt.

Registrering hos folkeregistret

Vores kunde har i forbindelse med fraflytning fra Danmark i september 2007 fysisk henvendt sig til myndighederne og har anmeldt fraflytning fra Danmark. I den forbindelse anførte hun en c/o adresse hos sin far i Danmark for at sikre, at post blev fremsendt og modtaget.

Vores kunde er i dialog med folkeregisteret omkring registrering af hendes framelding fra Danmark tilbage i september 2007 for at efterse og evt. korrigere registreringen i overensstemmelse med, at der sker fraflytning til Schweiz i september 2007. Når denne dialog er afsluttet, vil vi vende tilbage med yderligere information.

Automatisk udstedte årsopgørelser for 2007-2011

Vores kunde har modtaget årsopgørelser for 2007-2011 som har været sendt til hendes fars adresse.

For samtlige årsopgørelse for 2007-2010 gælder, at det er automatisk udskrevet årsopgørelser udstedt af Skattestyrelsen, hvor vores kunde er registeret som forsat fuld skattepligtig til Danmark.

Fuld skattepligt kræver, at der er en bolig til rådighed i Danmark og da det ikke er tilfældet, er de automatiske udskrevet årsopgørelser ikke korrekte. De reelle forhold og ikke formelle registreringer er afgørende. Således fremgår følgende af SKATS styresignal om ophør af fuld skattepligt fra 6. august 2014 (citat):

”Det er de faktiske boligforhold, der er afgørende. Andre mere formelle kriterier, f.eks.

til - og framelding
en postadresse eller
en ansøgning om opholdstilladelse

Spiller ikke nogen selvstændig rolle. Se f.eks. LSRM 1981, 99 og Skd. 1983.65.170.ØLD”.

På baggrund af dette kan en automatisk udskrevet årsopgørelse ikke tillægges betydning som afgørende for skattepligtstatus i Danmark.

Vi anerkender, at vores kunde ikke har reageret på de automatiske årsopgørelser og anmodet om korrektion af disse tilbage i de respektive indkomstår. Dette skyldes, at de udstedte årsopgørelser alle viser en samlet skattebetaling på 0 kr. og vores kunde var på daværende tidspunkt ikke klar over de skattemæssige konsekvenser, som dette ville have for indkomståret 2020.

For indkomståret 2010, er [person1] forsat registeret som fuld skattepligtig til Danmark, hvilket medfører, at hun uretmæssigt har fået udbetalt kompensation for forhøjede afgifter (grøn check) på 1.300 kr.

For årsopgørelsen for 2011, har Skattestyrelsen derimod udstedt en automatisk årsopgørelse for indkomståret, hvor [person1] korrekt er registeret med ”Ingen skattepligt, udgår af mandtal”.

Hvis Skattestyrelsen har været bekendt med, at [person1] er fraflyttet Danmark i september 2007, og det af skatteoplysningerne fremgår, at hun kun har haft begrænset indkomst i form af renteindtægter til beskatning i Danmark i 2008, 2009 og 2010 burde Skattestyrelsen have udstedt automatiske årsopgørelse for indkomstårene 2008, 2009 og 2010 på baggrund af disse oplysninger og registeret vores kunde som ”Ingen skattepligt, udgår af mandtal” for disse indkomstår.

Hvis dette ikke kan anerkendes, så skal vi sekundært anmode om, at årsopgørelsen for 2010 korrigeres fra fuld skattepligt til ”ingen skattepligt, udgår af mandtal”, da vores kunde uretmæssigt har fået udbetalt kompensation for forhøjede afgifter (grøn check) på 1.300 kr.

Kildeskattelovens §48E

Vi gør opmærksom på, at ordlyden i Kildeskattelovens § 48E-F, stk. 3 anfører ” at den skattepligtige ikke indenfor de seneste 10 år forud for ansættelse har været skattepligtig til Danmark”.

Det vil derfor være åbenlyst urimeligt, at vores kunde på baggrund af automatiske årsopgørelser udstedt af Skattestyrelsen og på grund af forkert registrering i det centrale personregister skulle være afskåret fra at kunne anvende reglerne i Kildeskattelovens 48E, når fakta viser, at vores kunde har opholdt sig uden for Danmark i en samlet periode på 13 år og 1 måned og opfylder de objektive betingelser for ikke have været skattepligtig til Danmark indenfor de seneste 10 år forud for ansættelsen.

Vi forbeholder os retten til at komme med yderligere bemærkninger.”

Skattestyrelsens høringssvar

Skattestyrelsen har bl.a. udtalt følgende til Skatteankestyrelsen i forbindelse med klagesagsbehandlingen:

”Det er korrekt, at der i Skattestyrelsens afgørelse er anført, at [person1] er fraflyttet Danmark den 1. september 2007 og er flyttet tilbage til Danmark igen den 7. oktober 2020. Det er et faktum, som er konstateret i forbindelse med sagsbehandlingen af anmodningen om ekstraordinær genoptagelse.

Repræsentanten har anført, at [person1] i forbindelse med fraflytningen fra Danmark har henvendt sig til myndighederne. Skattestyrelsen formoder, at det er tale om folkeregistret, da det, som anført i afgørelsen, ikke i vores systemer ses at [person1] skulle have henvendt sig Skattestyrelsen (tidligere SKAT) for at få vurderet skattepligten til Danmark i forbindelse med hendes fraflytningen.

Ifølge skattekontrollovens § 8 fastsætter Skatteministeren regler om hvilke skattepligtige der forud for oplysningsfristens udløb, jf. § 10, fra told- og skatteforvaltningen modtager en opgørelse af den skattepligtige indkomst og ejendomsværdi for det afsluttede indkomstår (årsopgørelse) i stedet for et oplysningsskema.

Karnov har i en note hertil blandt andet anført følgende:

”Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med kildeskattelovens §§ 60-62. Reglerne om opgørelse af slutskatten (årsopgørelse), overskydende skat og restskat fremgår af disse bestemmelser, men det fremgår ikke, hvornår årsopgørelsen udsendes. Bemyndigelsen er udnyttet ved bkg 2018 1302 om fysiske personers modtagelse af en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema. Efter bekendtgørelsen modtager fysiske personer som udgangspunkt en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema. Det gælder dog ikke, hvis de for indkomståret forventes at skulle give Skatteforvaltningen oplysninger om selvstændig erhvervsvirksomhed - jf. dog lovens § 8, stk. 1, nr. 2 - om indkomst fra udlandet, ejendom i udlandet, indkomster, der helt eller delvist er fritaget for indeholdelse af dansk skat, medmindre fritagelsen angår indeholdelse i dansk pension, eller om indkomster, der optjenes som vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført uden for landet, og for hvilke der gives nedslag i skatteberegningen efter en overenskomst til undgåelse af dobbeltbeskatning eller efter danske regler. Fysiske personer modtager endvidere ikke en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema, hvis de har været både fuldt og begrænset skattepligtige i løbet af indkomståret, er fuldt skattepligtige her i landet og samtidig er skattemæssigt hjemmehørende i et andet land, anvender forskudt indkomstår, er omfattet af den hidtil gældende skattekontrollovs § 1, stk. 6, dvs. modtager en servicemeddelelse, eller anmoder Skatteforvaltningen om at få tilsendt en selvangivelse i stedet for et oplysningsskema.”

Grundlaget for udsendelse af årsopgørelse

Ifølge vores slutvejledning for 2008 optages følgende personer på mandtal:

Alle personer, der er registreret med et CPR-nr. i CSR-P-registret, med undtagelse af tre grupper:

1. Personer, der er døde før indkomstårets start.

2. Børn, der ikke er fyldt 15 år inden 1. januar i indkomståret. Der er en undtagelse for denne generelle regel, idet børn, der er under 15, er på mandtallet, hvis de enten er forskudsregistreret vedrørende det aktuelle SLUT-år eller slutlignet året før med en ansat indkomst forskellig fra 0.

3. Personer, for hvem alle nedenstående betingelser er opfyldt:

Personen er uden dansk adresse ifølge CSR-P i hele det aktuelle SLUT-år
Personen er i SLUT-året før det aktuelle SLUT-år registreret med skattepligts omfang (felt 106) = 6 (ej skattepligtig) eller med dato for skattepligts ophør (felt 707)
Personen findes ikke i ordinært forskud eller personen er registreret med skattepligts omfang (felt 106) = 6 (ej skattepligtig) i forskudsændringssystemet vedrørende det aktuelle SLUT-år.

Da [person1] ikke opfylder ovennævnte betingelser er hun fortsat optaget på mandtal.

Det grundlæggende princip bag tildeling og udsendelse af selvangivelse er, at af alle dem, der er på mandtallet, skal en mængde ikke have selvangivelse, en mængde skal have selvangivelse (3 typer udvidet selvangivelser for 2007) og en mængde skal have selvangivelse for begrænset skattepligt (2 typer selvangivelser for begrænset skattepligtige). Personer, som ikke er omfattet af én af de tre grupper - dvs. resten - får udskrevet en årsopgørelse med eller uden oplysningskort.

Skatteydere, hvis mandtalsoplysninger opfylder nedenstående kriterier, vil få udskrevet selvangivelse:

Skatteydere, som er registreret med skattepligtsomfang (felt 106) = 8 (dobbeltdomicilerede)
Skatteydere, der er registreret med skattepligtsomfang (felt 106) = 0, 4 eller 7, vil få tilsendt selvangivelse, hvis skatteyderen samtidigt er registreret med mindst et af følgende data:
Ligningsart (felt 134) = 1, 2, 3 og, 4
Ligningsart (felt 134) = 6, hvis der samtidig findes data i felt 221 eller 435 (overskud eller underskud i virksomhed) i forskudsændringssystemet det aktuelle år eller SLUT året før
Kode for forskudt indkomstår (felt 120) større end 00
Kode for selvangivelsestype (felt 195) = 2 eller 4
Kode for grænsegængerdata (felt 010) = 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 eller 8
Kode for tidligere forskudt regnskabsår (felt 181) = 1
Skatteydere der er udvandret i 2008 og som har aktiebeholdning på 100.000 kr. og derover

og/eller er hovedaktionærer/hovedanpartshaver.

Da ovennævnte betingelser ikke er opfyldt, er der ikke sendt en selvangivelse til [person1] for 2007- 10.

For 2011 har Skattestyrelsen blandt andet foretaget en udsøgning vedrørende personer, der får udbetalt grøn check uden at have indtægter. I den forbindelse opsættes der et advis A1876. Denne udsøgning sker automatisk.

I forbindelse med behandling af dette advis tages der kun stilling til det aktuelle år. Det påhviler ikke skattemyndighederne af egen drift at kontrollere, om en persons fulde skattepligt er ophørt.

På grundlag af ovennævnte er der for årene 2007-11 udsendt automatiske årsopgørelser. I forbindelse med udsendelse af årsopgørelserne benytter Skattestyrelsen sig af de data, der fremgår i CSRP (Det centrale skatteyderregister, personoplysninger). Dette system er et forespørgsels- og dataindsamlingssystem. CSRP leverer maskinelt oplysninger til SLUT-systemet, herunder personoplysninger vedrørende alder, navn, adresse m.v.

Repræsentanten anfører i klageskrivelsen, at [person1] har modtaget årsopgørelserne og anerkender at hun ikke har reageret på disse og anmodet om korrektion heraf.

Efter Skattestyrelsens opfattelse har [person1] herved aktivt forholdt sig til årsopgørelserne og reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er dermed ikke opfyldt. Uvidenhed er efter Skattestyrelsens vurdering ingen særlig omstændighed, der kan medføre dispensation fra reaktionsfristen.

Repræsentanten anfører, at de automatiske udskrevne årsopgørelser ikke er korrekte. Skattestyrelsen er ikke enig heri. Årsopgørelserne er udskrevet på grundlag af de oplysninger Skattestyrelsen har haft på de omhandlede tidspunkter, herunder indberetninger fra tredjemand. Da [person1] ikke har henvendt sig til Skattestyrelsen i forbindelse med fraflytningen i 2007, har Skattestyrelsen ikke været vidende om at hun var fraflyttet Danmark og at skattepligten skulle ophøre. Som anført i afgørelsen skal det en særskilt behandling til og denne kan kun finde sted, når borgeren henvender sig til Skattestyrelsen.

Repræsentanten har anført, at fuld skattepligt kræver, at der er en bolig til rådighed i Danmark.

Skattestyrelsen skal hertil anføre, at en borger godt kan være fuld skattepligtig til to lande. Det forhold, at man ikke har oppebåret indtægter i Danmark er ikke udtryk for, at man ikke kan være fuldt skattepligtig til Danmark. Det er derfor muligt at være fuldt skattepligtig til flere lande samtidigt.

Repræsentanten har endvidere med henvisning til SKATs styresignal om ophør af fuld skattepligt af 6. august 2014 anført, at det er de reelle forhold og ikke formelle registreringer, der er afgørende for skattepligtsstatus i Danmark. Det har ikke været muligt at fremfinde den nævnte afgørelser.

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på, at det ikke er tale om et styresignal, men et bindende svar, se SKM2014.555.SR.

Skattestyrelsen er ikke enig i, at det omhandlede citat i denne sag kan anvendes til at medføre, at årsopgørelserne for 2007-11 er ulovlige og at der skal ske realitetsbehandling. Efter vores vurde-ring er citatet i det bindende svar anvendt til at beskrive vurderingen af helårsbolig i forbindelse med sagsbehandling ved udrejse/fraflytning.

I denne sag er der jo ikke sket sagsbehandling, da [person1] ikke har henvendt sig til Skattestyrelsen (tidligere SKAT) i forbindelse med udrejse/fraflytning og dermed har Skattestyrelsen ikke haft mulighed for at foretage den ovenfor nævnte vurdering og formentlig have registreret [person1] som ej skattepligtig til Danmark.

Det fremgår af Den juridiske vejledning afsnit A.A.2.2 at en årsopgørelse er en afgørelse. Dette medfører, at der kan klages over årsopgørelsen og at reglerne i skatteforvaltningslovens § 26 og 27 er gældende i forbindelse med genoptagelse.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at repræsentanten anmoder om realitetsbehandling vedrørende skattepligten til Danmark. Hertil kan Skattestyrelsen anføre, at der ingen lovhjemmel eller anden retspraksis findes for, at en sådan realitetsbehandling skal foretages. Skattestyrelsen kan kun lægge de faktiske omstændigheder i sagen til grund.

Hvis Skattestyrelsen skal starte med at realitetsbehandle sagerne, så er reglerne i skatteforvaltningsloven om genoptagelse overflødige, se eventuelt LSR af 27/09-2010. Journalnr. 09-03525.

I denne sag var klagerens påstand en realitetsbehandling af sin skatteansættelse, hvor det påstås at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldte.

Landsskatteretten behandler ikke anmodningen om realitetsbehandlingen, men forholder sig udelukkende til sagens faktiske omstændigheder og dermed at der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse.

Det forhold, at landsskatteretten ikke nævner realitetsbehandlingen i deres præmisser må alene skyldes, at dette ikke er relevant for sagen og der i øvrigt ikke er lovhjemmel til dette. Der henvises endvidere til LSR henholdsvis af 20. november 2019, journalnr. 17-0047833 og 2. juli 2020, journalnr. 18-0015336. Landsskatteretten har her direkte taget stilling til ”realitetsbehandlingen”.

I fraflytningssituationer er det borgeren, der bærer bevisbyrden for, at skattepligten skal ophøre. Som tidligere anført har [person1] ikke i forbindelse med fraflytningen i 2007 anmodet om en vurdering af hendes skattepligtstatus efter fraflytningen.

Til orientering er der i forbindelse med denne udtalelse konstateret, at der den 18. april 2013 er registreret log på skat.dk vedrørende samtykke afgivet om adgang til personoplysninger samt forespørgsel i skattemappe.

Den juridiske vejledning afsnit A.A.7.4.2 har præciseret, at en repræsentant identificeres med skatteyder. Se nærmere herom i SKM2020.250SKTST (tidligere SKM 2008.848SKAT), samt SKM2015.403.ØLR og SKM2015.107.BR. Som det fremgår ovenfor, at [person1] anerkendt, at hun har modtaget årsopgørelserne.

I afgørelsen er det anført at kundskabstidspunktet er allersenest i marts 2012, hvor [person1] har modtaget (jævnfør repræsentantens bemærkninger i klageskrivelsen) årsopgørelsen for 2011. Under hensyntagen til at der er et log på skat.dk den 18. april 2013 er kundskabstidspunktet allersenest denne dato.

Der henvises endvidere til RR.5.2015.56 vedrørende Bevis for faktum i skattesager med fokus på bevisbyrdens placering af advokat Torben Bagge, herunder følgende:

”For så vidt angår ophør af (fuld) skattepligt til Danmark er det på tilsvarende vis som i fradagssager udgangspunktet, at skatteyderen bærer bevisbyrden for, at skattepligten er ophørt. Til illustration kan der henvises til UfR 2001.1854 HR, hvor Højesteret indledte med at konstatere, at “[person2] havde indtil 1980 bopæl i Danmark, og det påhviler derfor ham at godtgøre, at han havde opgivet bopælen i Danmark den 10. januar 1980 eller på et senere tidspunkt i løbet af indkomstårene 1980-1986.” Konkret fandt Højesteret ikke, at skatteyder havde “... godtgjort, at han havde opgivet sin bopæl i Danmark i indkomstårene 1980-1986.”[Note 9]

Note 9: Som yderligere eksempler på, at det er skatteyder, der har bevisbyrden for, at skattepligten til Danmark er ophørt, kan der henvises til UfR 2001.1459.HR, SKM2008.432.ØLR, SKM2009.482.VLR samt SKM2011.438.BR.”

Det er i denne sag ikke taget stilling til, om betingelserne for at komme på forskerordningen er opfyldt. Det er en sag, der behandles særskilt.”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Klageren har den 10. januar 2019 anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2007-2011. Anmodningen er således indgivet efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, om ordinær genoptagelse for indkomstårene 2007-2011.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. Oplistningen i bestemmelsens nr. 1-8 af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er udtømmende.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, indeholder en række objektive forhold, som kan begrunde genoptagelse. Klageren opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan der ske ekstraordinær genoptagelse, hvis:

”Told- og Skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.”

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8, jf. lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004

Ifølge bemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse kan den blandt andet finde anvendelse i tilfælde, hvor der er begået ansvarspådragende fejl af skattemyndighederne. Dette vil ligeledes være tilfældet, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden at fejlen kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Det fremgår af § 27, stk. 2, sidste pkt., at told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af 6-månedersfristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Af lovbemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 2, om dispensation fra 6-månedersfristen fremgår:

”Der kan således efter en konkret vurdering af de foreliggende omstændigheder, herunder sagens karakter og den skattepligtiges personlige forhold, gives dispensation, således at en anmodning om genoptagelse behandles, uanset at denne er indgivet mere end 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder den ekstraordinære ansættelse.”

Klageren var forud for udrejsen til Schweiz den 1. september 2007 fuldt skattepligtig til Danmark. Klageren gav ikke meddelelse om udrejsen til Schweiz til det daværende SKAT.

Det kan således alene bebrejdes klageren, at SKAT ved skatteansættelserne for indkomstårene 2007-2010 anså hende for fortsat at have bopæl i Danmark og dermed fuldt skattepligtig til Danmark, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, idet SKAT ikke kunne vurdere klagerens skattepligt alene på grundlag af en adresseændring til Schweiz.

Landsskatteretten finder i øvrigt ikke, at nærværende sag er sammenlignelig med det påberåbte

bindende svar om fremtidige forhold fra Skatterådet, gengivet i SKM2014.555.SR.

Repræsentanten har endvidere henvist til Landsskatterettens kendelse af 30. september 1980, j.nr. 1980-2-927. Det bemærkes, at kendelsen alene forholder sig til oplysningerne om den bopælsmæssige tilknytning til Danmark og ikke behandler spørgsmålet om ekstraordinær genoptagelse af registreringer for tidligere indkomstår.

Landsskatteretten finder herefter ikke betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2007-2011 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, opfyldt.

Landsskatteretten stadfæster allerede derfor Skattestyrelsens afgørelse angående indkomstårene 2007-2011.

Retten bemærker i øvrigt, at klageren har modtaget grøn check i indkomståret 2010, hvilket er fremgået af årsopgørelsen, som har været tilgængelig i klagerens skattemappe den 4. marts i det efterfølgende indkomstår. Klageren havde mulighed for og burde have reageret inden for 6 måneder fra modtagelse af den grønne check for indkomståret 2010. Fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., ses således ikke iagttaget. Der henvises til SKM2020.408.LSR.