Kendelse af 26-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 21-0069725

Skattestyrelsen har anset klageren for at være fuldt skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, i indkomståret 2017 og frem til den 27. august 2018.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at klageren ikke er fuldt skattepligtig til Danmark i perioden mellem 1. januar 2017 til 27. august 2018.

Faktiske oplysninger

Ifølge oplysninger fra folkeregistret flyttede klageren fra Danmark til Island den 9. august 2012. Det er oplyst, at klageren flyttede til Island for at spille ishockey. Klageren har forklaret, at han er professionel ishockeyspiller og ishockeytræner. Den fulde skattepligt til Danmark ophørte i perioden, hvor klageren boede på Island.

Klageren flyttede tilbage til Danmark den 17. august 2013. Det fremgår af årsopgørelsen for 2013, at skattepligten genindtrådte den 1. september 2013.

I perioden mellem den 17. august 2013 og den 27. august 2018 havde klageren folkeregisteradresse på en adresse i [by1], hvor klagerens mormor boede. Klageren har oplyst, at der alene var tale om en postadresse, og at han ikke har boet på adressen.

I indkomståret 2014 blev klageren anset for fuldt skattepligtig til Danmark.

Klageren har forklaret, at han siden 2014 har boet og opholdt sig i forskellige lande for at spille ishockey og arbejde som ishockeytræner, og at han alene har haft enkelte korte ferieophold i Danmark.

På [...com], som er en online international platform over ishockeyspillere, som har eksisteret siden 1999, er følgende registreret om, hvor klageren har spillet ishockey og arbejdet som træner i årene mellem 2011 og 2019:

Spillerprofil:

[Grafik udeladt.]

Trænerprofil:

[Grafik udeladt.]

I første halvår af 2013 indgik klageren en kontrakt med et tyrkisk ishockeyhold, hvor klageren blev tilknyttet som spiller og træner. Ifølge kontrakten sørgede holdet for transport og bolig for klageren.

Der er fremlagt flybilletter, hvoraf fremgår, at klageren den 15. april 2013 fløj fra Tyrkiet til [NewZealand] og fra Tyrkiet til [FAE] den 14. november 2013.

I 2014 spillede/trænede klageren i Oman. Der er fremlagt en mail med flybilletter til Oman og visa til Oman med en gyldighed på 3 måneder.

I 2015 var klageren cheftræner for [hockeyteam1]. Der er fremlagt visa for ”working holiday” i Australien. Derudover er der fremlagt flybilletter for klageren og ishockeyholdet samt flere facebookopslag med klageren fra [hockeyteam1] facebookprofil.

Ifølge fremlagt dokumentation rejste klageren derfra videre til Filippinerne, Indonesien, Tyrkiet og Serbien.

I starten af september 2016 rejste klageren til [by2] i Georgien, hvor klageren var tilknyttet et ishockeyhold som træner/spiller frem til den 31. december 2016.Ifølge fremlagt kontrakt fik klageren stillet en bolig til rådighed.

Den 4. januar 2017 tog klageren en bus fra [by2] til [by3] i Tyrkiet, hvorfra han fløj videre til [by4] i Tyrkiet. Den 2. februar 2017 fløj klageren videre til Gran Canaria. Derfra tog klageren den 1. marts 2017 til [by5], og den 4. marts 2017 rejste han til [Spanien]. Flybilletterne til [Spanien] modtog klageren på mail fra [hockeyklub1], som er en ishockeyklub i [Spanien].

For marts og april 2017 er der fremlagt flere flybilletter, hvoraf fremgår, at klageren fløj fra [Spanien] til [Tyrkiet] i Tyrkiet, fra [by6] til [Tyrkiet], fra [Tyrkiet] til [by3] og en busbillet fra [by3] til [by2] i Georgien.Der er endvidere fremlagt passtempler, som viser, at klageren udrejste fra Tyrkiet den 30. april 2017 og indrejste i Georgien den 30. april 2017. Klageren opholdt sig i Georgien indtil den 31. maj 2017, hvorefter han udrejste til [by3] i Tyrkiet. Derfra fløj klageren til [Italien] den 2. juni 2017. Den 15. juni 2017 rejste klageren fra [Italien] til [by5] og rejste fra [by7] til [Tjekkiet] den 18. juni 2017.

Klageren opholdt sig i [Tjekkiet] indtil den 20. juli 2017, hvor han var træner på en ishockeylejr. Der er fremlagt mails som dokumentation herfor.

Det fremgår af flybilletter og passtempler, at klageren i perioden mellem den 20. juli 2017 til den 10. august 2017 opholdt sig i Tyrkiet, hvorfra han fløj til [Italien].

Fra [Italien] tog klageren en bus til [by8] i Schweiz, hvor han var træner på en ishockeylejr frem til den 28. august 2017.

Derfra tog klageren en bus til [Italien] og fløj videre til [by5], hvorfra han fløj til [Frankrig] den 3. september 2017.

I Frankrig spillede klageren for holdet [hockeyklub2], hvor han har en kontrakt som spiller/træner fra den 28. juli 2017 til den 28. marts 2018. Klageren har fremlagt dokumentation for sit ophold i Frankrig.

For 2018 har klageren oplyst, at han den 10. februar tog til Danmark, hvor han den 12. februar fløj fra [by5] til [Afrika]. Klageren opholdt sig i [Afrika] indtil den 29. maj 2018 med enkelte ophold i henholdsvis [...] og [...]. Det fremgår af flybilletter og passtempler. I [Afrika] var klageren træner på en hockeylejr.

Den 29.-30. maj 2018 fløj klageren fra [Afrika] til Tyrkiet. Klageren har oplyst, at han i juni opholdt sig i [Tyrkiet].

Klageren har oplyst følgende om perioden mellem den 1. juli 2018 og 8. juli 2018:

”Min mormors mand er død, og derfor skal jeg desværre hjem til Danmark. Planen var at jeg skulle flyve fra [by4] – [Tjekkiet] hvor jeg havde en hockeycamp fra (09 juli – 23. juli)

Her kan man også se at jeg bestiller flybilletten d. 30.06.2018 kl. 15.20 og skal allerede flyve næste morgen kl. 06:10.”

Flybilletten fra [Tyrkiet] til [by5] er fremlagt.

Klageren har oplyst, at han derfra kørte til Tjekkiet og deltog i tre ishockeylejre. Der er fremlagt en mail, som omtaler klagerens deltagelse i ishockeylejrene.

I august deltog klageren på ishockeylejr i Schweiz, indtil han den 27. august 2018 fløj til Frankrig. Klageren meldte flytning til Frankrig pr. 27. august 2018 til folkeregistret. Den fulde skattepligt til Danmark ophørte den 27. august 2018.

Klageren har fremlagt en mail vedrørende sin igangværende onlineuddannelse som administrationsbachelor i Danmark, hvor han skrev følgende til skolen:

”Jeg har ingen mulighed for at møde 1 dag om ugen, da jeg bor i Frankrig pga. min sport.

Er det muligt at gøre så man kan gøre ALT online?”

I Frankrig blev klageren ansat som ishockeytræner for [hockeyklub2]. Der er fremlagt en ansættelseskontrakt underskrevet den 20. juli 2017 gældende for perioden mellem den 28. juli 2017 til den 28. marts 2018. Ifølge kontrakten sørgede klubben for en lejlighed, cykel, rejsekort og tre daglige måltider.

Der er endvidere fremlagt en erklæring underskrevet af [person1] på vegne af ”[hockeyklub2]” med erklæring om, at klageren spillede for og trænede holdet i sæsonerne 2017/2018 og 2018/2019.

Uregistreret virksomhed

Klageren drev i de påklagede indkomstår uregistreret virksomhed ”[virksomhed1]”.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset klageren for at være fuldt skattepligtig til Danmark i indkomståret 2017 og indtil den 27. august 2018, hvor klageren er registreret udrejst til Frankrig.

Skattestyrelsen har anset resultat af uregistreret virksomhed som personlig indkomst og forhøjet klagerens personlige indkomst med 180.141 kr. for indkomståret 2017 og 128.474 kr. for perioden fra 1. januar 2018 til 28. august 2018.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen bl.a. anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der er fremkommet yderligere bemærkninger til sagen, i forbindelse med mødet afholdt den 10. maj 2021 og forberedelserne hertil, se bilag 3.

Det fremgår af den juridiske vejledning afsnit C.F.1.1:

” Der foreligger fuld skattepligt for:

Personer, der har bopæl her i landet. Se KSL § 1, stk. 1, nr. 1.

Personer, der opholder sig her i tidsrum af mindst 6 måneder. Se KSL § 1, stk. 1, nr. 2.”

” Det følger af den fulde skattepligt, at al skattepligtig indkomst som udgangspunkt skal medregnes ved indkomstopgørelsen, uanset om indkomsten er optjent her i landet eller ikke. Det kaldes globalindkomstprincippet. Se SL § 4.”

Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1 nr. 1 at man med bopæl her i landet har pligt til at svare indkomstskat til staten.

Den fremgår af den juridiske vejledning afsnit C.F.1.2.3, at der ved fraflytning i praksis ligges størst vægt på om skatteyderen har bevaret sin rådighed over en helsårsbolig.

Du har endvidere i dine bemærkninger gjort gældende, at det af den juridiske vejledning afsnit C.F.1.2.3 fremgår, at det ikke har nogen selvstændig betydning, hvis en person af praktiske grunde opretholder en postadresse hos forældrene, og at dette også gør sig gældende når det er hos bedsteforældrene hvor du bemærker, at der netop er en formodning for, at der ikke er tale om egentlig beboelse.

Det bemærkes, at det fremgår af dine bemærkninger og oplysninger, at du tidligere har haft adresse hos din mormor på adressen [adresse1] i [by9], først i sæsonen 2010/2011 fra 15. september 2010 til 31. august 2011 og herefter i en kortere periode i 2012 fra 1. juli – 9. august.

Det vurderes ud fra ovenstående, at de forudgående perioder hos din mormor, taler for, at du haft reel mulighed for at opretholde bopæl på adressen [adresse1], [by9].

Det fremgår ikke i Cpr-registeret, at der alene er tale om en postadresse. Dette forhold fremgår af bemærkningerne fremsendt den 3. marts 2021. At registreringen udelukkende har været en postadresse i Danmark, og at ”det fremgår af [person2] årsopgørelser m.v. er sendt til adresser i udlandet.”

test

Ved opslag i Skattestyrelsens systemer, ses det, at årsopgørelserne for indkomstårene 2017-2019, alle er adresseret til den oplyste folkeregisteradresse ved årets slutning. Hvilket for indkomståret 2017 er [adresse1], [by9] og for indkomstårene 2018 og 2019 er [adresse2], [by10] i Frankrig. Det skal dog bemærkes, at disse ikke er fremsendt med fysisk post, men udelukkende er at finde på TastSelv.

Den 12. november 2018, 7. december 2018 og 12. august 2020 har Skattestyrelsen sendt breve til din oplyste adresse i Frankrig, disse er kommet retur.

Af SKM.2016.186.BR fremgår det, at:

I en fraflytningssituation, er det skatteyderen, der skal bevise, at bopælen her i landet er opgivet.
Bevisbyrden skærpes endvidere hvis skatteyderen ikke kan anvise noget andet land, hvor han efter udrejse fra Danmark har etableret ny bopæl på en sådan måde, at han er blevet skattepligtig dertil.

Du har den 16. oktober 2018, henvendt dig via Tast selv og oplyst, at du pr. 27. august 2018 er flyttet til Frankrig.

Som dokumentation har du vedhæftet en kvittering for flytteanmeldelse til udlandet fra [by1] Kommune.

Af kvitteringen som er dateret 16. oktober 2018, fremgår ligeledes, at du oplyser, at udrejse fra Danmark den 27. august 2018.

I forbindelse med telefonsamtalen den 9. november 2018 mellem dig en medarbejder i Skattestyrelsen, oplyser du, at du nu er på vej til Indonesien.

Det bemærkes, at du den 16. oktober oplyser, at du er flyttet til Frankrig og derfor ønsker skattefritagelse.

Da dette afvises, spørger du ind til muligheden for skattefritagelsen i forbindelse med at du nu den 9. november 2018 skal til Indonesien. Se yderligere under punkt 1.1.

I det indsendte materiale henvises til bilag 4.C. som dokumentation for at skattepligten burde være ophørt i 2012 da du her har tilknytning til en tyrkisk ishockey klub.

Det fremgår dog af samme bilag 4.C. at du i sæsonen 2016-2017 ikke har tilknytning til ishockey klubber.

I bemærker, at de aftaleforhold du har haft med klubberne, som minimum betyder, at du er forpligtet til at stå til rådighed for klubben og opholde dig i landet i den pågældende sæsonen.

Skattestyrelsen kan oplyse, at der ikke er fremsendt nogle kontrakter eller lignende der kan dokumentere dit opholds start, varighed, intensitet , forpligtigelser eller lignende for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019.

I henviser herudover til en korrespondance, bilag 2.C, med [finans1], hvor du den 21. januar 2020, oplyser at have bopæl i Frankrig.

test

Vi har ikke modtaget nogen dokumentation for at du har bopæl i Frankrig, det fremgår endvidere også af indsendte korrespondancer med [finans1] og [finans2], at du har oplyst ikke at have TIN nummer i Frankrig.

Du har som dokumentation for at du har opgivet din bopæl i Danmark indsendt billeder af dit pas, med forskellige passtempler.

Det fremgår af dine pas stempler, at du har været på mange rejser i perioden 2017-2019.

Det er ikke ud fra det indsendte materiale dokumenteret, at du er flyttet til og har etableret bopæl i Frankrig eller andre lande i sådan omfang, at du er blevet skattepligtig til et andet land end Danmark.

Det er tydeligt at indkomstårene i 2017 og 2018, har været præget af mange rejser, dog kan vi ikke ud fra det indsendte dokumentation, afkræfte, at du har opholdt dig en betydelig del af perioden i Danmark eller afkræfte om du har haft bopæl til rådighed i Danmark.

Den 24. marts 2021, fremsendes et ishockey CV, for at dokumentere din færden og dine ophold i forskellige klubber.

Forholdene for indkomståret 2017 og frem, begynder fra side 22 i det fremsendte bilag, vi har gennemgået bilaget og lavet nedenstående tabel:

Start Slut Aktivitet Land

02-02-2017 13-02-2017 Hockey camp Spanien

04-03-2017 15-03-2017 Hockey camp Spanien

26-04-2017 02-06-2017 Coach Georgien

02-06-2017 15-06-2017 Hockey camp Italien

07-07-2017 20-07-2017 Hockey camp Czech Republic

13-08-2017 28-08-2017 Hockey camp Schweiz

2017 Coach Frankrig

2018 Coach [Afrika]

28-04-2018 03-05-2018 Hockey camp [...]

21-05-2018 27-05-2018 Africa Cup

05-08-2018 26-08-2018 Hockey camp Schweiz

2018 Coach Frankrig

12-10-2018 15-10-2018 Hockey camp Belgien

15-12-2018 Reklame Indonesien

09-01-2019 30-01-2019 Hockey camp Kina

25-03-2019 26-03-2019 Hockey camp Indonesien

05-04-2019 Reklame Indonesien

27-04-2019 28-04-2019 Coach Indonesien

19-07-2019 26-07-2019 Private lektioner Thailand

2019 Coach Indonesien

2019 Coach Indonesien

23-09-2019 24-09-2019 Coach Indonesien

test

Det bemærkes, at der for perioden 2. februar 2017-28. august 2017 er tale om 6 forskellige ophold, alle af kortere varighed.

Fra den 1. januar 2017 – 28. august 2017 er der 239 dage, heraf har du ifølge cv´et været rundt i Europa samlet set 100 dage.

Du har for 2017 desuden angivet, at du er coach i Frankrig, du har henvist til at du er introduceret i klubben i juli 2017.

Der er ligeledes ikke fremsendt lejekontrakt for lejligheden i Frankrig eller andre steder. Der er heller ikke fremsendt udenlandske bankkontoudskrifter der kan dokumentere dine ophold for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019.

Det kan dog ses, at du i halvdelen af august måned 2017, opholder dig i Schweiz, ifølge dit eget CV.

Dette bekræftes også af dine transaktioner på kontoen [...51] i [finans2], da der fremgår en række mindre træk på kontoen, hvor der er angivet at der er tale om køb i Schweiziske franc.

Herefter ses der en række betalinger i september, oktober, november og december 2017, hvoraf der fremgår at der er tale om Dankort-køb uden valuta veksling, det antages derfor, at der er tale om køb i Danske kroner.

Det er således Skattestyrelsens opfattelse, at det ikke er usandsynligt, at du for året indkomståret 2017, har opholdt dig i Danmark i en betydelig periode.

Du har oplyst, at du i 2018 er coach i [Afrika], ved gennemgang af det indsendte materiale, kan vi se, at der foreligger dokumentation for, at du er udrejst fra [Tyskland] den 12. februar og indrejser i [Afrika] den 13. februar 2018.

Der er desuden i dit pas et arbejdsvisa gældende i perioden 14. marts 2018 – 6. juni 2018.

Ovenstående sammenholdt med, at der er fremsendt dokumentation på, at du har forestået en hockey camp, samt modtaget løn som træner, dokumentere at du har opholdt dig i [Afrika] i en periode i løbet af 2018. Ved gennemgang af dine pas stempler, fremgår at du indrejser i [by4], Tyrkiet den 30. maj 2018.

Det fremgår endvidere af dit pas, at du er udrejst fra [by4] den 1. juli, og ifølge dit CV, er du i Schweiz i perioden 5. august 2018 – 26. august 2018.

Der foreligger ikke umiddelbart oplysninger om hvor du har opholdt dig i perioden 1. januar 2018 – 11. februar 2018, der foreligger ligeledes ikke oplysninger om hvor du opholder dig den 2. juli 2018 – 5. august 2018, vi finder det derfor sandsynligt, at du i disse perioder, har opholdt dig i Danmark.

Vi lægger her vægt på, at der trods det beskedne antal køb via Visa Dankort, kan ses transaktioner i januar, februar og juli 2018, der umiddelbart er foretaget i Danmark, da der ikke fremgår en vekselkurs.

test

Det skal bemærkes, at ophold i udlandet ikke umiddelbart vil medføre at din skattepligt ophøre, såfremt du fortsat har helårsbolig til rådighed i Danmark.

Du har ikke fremsendt skatteydernumre, årsopgørelser eller andet dokumentation der påviser bopæl/varigt ophold, eller skattepligt i andet land.

Vi henviser til Ufr.1987.888.HR, som omhandler en person, der fraflytter sin danske adresse og flytter til Spanien.

Personen har aldrig angivet sin indkomst til beskatning i Spanien, han har ingen familie i Spanien og driver ingen særlig erhvervsvirksomhed i udlandet.

Personen har ikke godtgjort at han ikke har opholdt sig betydeligt i Danmark.

Det fremgår endvidere af TFS.1991.308.ØLR:

”Retten lægger herved til grund, at T fortsat har bevaret midtpunktet for sin livsinteresse i Danmark, idet han på den ene side ikke ved fraflytningen til Frankrig eller på noget senere tidspunkt erhvervede en egentlig bolig der eller sikrede sig opholdstilladelse eller betalte skat til Frankrig af andet end en begrænset del af sin indkomst, medens han på den anden side fortsat og i højere grad fra Danmark varetog sine økonomiske interesser og forretningsaktiviteter.”

For indkomståret 2019, virker det ret tydeligt, at du har haft en tæt tilknytning til Indonesien, dette stemmer overens med, at du i mailkorrespondancen til [finans1] oplyser et telefonnummer med Indonesisk landekode.

Efter gennemgangen af det indsendte materiale, er det Skattestyrelsens opfattelse, at din skattepligt til Danmark ophører den 27. august 2018. Fra den 28. august 2018 dagen efter du fraflytter Danmark herefter anses, du for værende begrænset skattepligtig til Danmark.

Vi lægger vægt på, at du har stået tilmeldt dansk adresse indtil den 27. august 2018 og stået med fuld skattepligtskode for indkomstårene 2017-2019.

Vi lægger desuden vægt på, at dit opholdsmønster i udlandet er præget af mange kortere ophold, hvorfor vi ikke kan afkræfte at du opholder dig i Danmark imellem dine ophold i udlandet.

Vi lægger herudover også vægt på, at ud i forbindelse med at du fraflytter og ansøger om skattefritagelse, positivt over for Skattestyrelsen og [by1] kommune har oplyst, at du flytter til Frankrig den 27. august 2018.

Vi lægger også vægt på, at for indkomståret 2019, foreligger en sådan sammenhæng i den dokumentation der er fremsendt, at vi her finder det dokumenteret at du ikke har længerevarende ophold i Danmark. Modsat perioden 1. januar 2017 til 27. august 2018.

Skattestyrelsens endelige afgørelse.

Vi har taget stilling til de fremkomne bemærkninger til forslaget i bilag 3.

Det er vores opfattelse, at bemærkningerne ikke ændre ved vores forslag.

Vi har lagt vægt på følgende:

test

I henhold til skattestyrelsens systemer er du registreret som fuldt skattepligtig for perioden. Du er ifølge folkeregisteret tilmeldt på adressen [adresse1] i perioden 17. oktober 2013 – 27. august 2018.

Ifølge folkeregisteret har du også tidligere været registreret på denne adresse den 15. september 2010 – 31. august 2011 og 1. juli 2012 – 9. august 2012.

Det er således vores opfattelse, at du har mulighed for at bo her i de perioder du måtte befinde dig i Danmark

Du har drevet en virksomhed ved navn [virksomhed1], denne har ikke været registreret, men har haft dansk domæne og dansk anvendt danske hosting løsninger og henvendt sig til danske kunder.

Det er derfor vores opfattelse, at du har en stærk erhvervsmæssig tilknytning til Danmark.

Det fremgår af dine kontoudtog, at der er posteringer hos fysiske forretninger i Danmark i perioden 1. januar 2017 – 27. august 2018.

Du har trods dine mange ophold i udlandet ikke fremsendt dokumentation for, at du er blevet registreret i et andet land i, et sådan omfang, at du er blevet skattepligtig dertil for den omhandlende periode.

Der foreligger derimod oplysninger om, at du ikke har et skatteydernummer i Frankrig.

Vi lægger desuden vægt på, at du i forbindelse med din visum ansøgning i november og december 2017 har afgivet modstridende oplysninger omkring din bopæl. Du har til [...@...org] skrevet ”Jeg er dansk statsborger, som bor i Danmark, men som lige pt. Er i Frankrig.”

Det er derfor vores opfattelse, at den mere atypiske rådighed over bolig, som du har ved din mormor, hvor du har stået tilmeldt i den omhandlende periode samt tidligere perioder, statuere fast bopæl i Danmark.

Det betyder således at din skattepligt til Danmark ophører den 27. august 2018. Fra den 28. august 2018 dagen efter du fraflytter Danmark anses, du for være begrænset skattepligtig til Danmark.

[...]

test

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der er fremkommet yderligere bemærkninger til sagen, i forbindelse med mødet afholdt den 10. maj 2021 og forberedelserne hertil, se bilag 3.

Perioden 1. januar 2017 – 28. august 2018

Omsætning

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4

Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 2, stk. 1 (§ 1, stk. 1, 1. pkt. i lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som er gældende for indkomståret 2017) selvangive deres indkomst til Skattestyrelsen.

Erhvervsdrivende har pligt til at udarbejde og indgive et skattemæssigt årsregnskab inden udløbet af oplysningsfristen. Det fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 2. (§ 3, stk. 1 i lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som er gældende for indkomståret 2017). Det fremgår desuden heraf, at den erhvervsdrivende skal opbevare regnskabsmateriale og regnskab i overensstemmelse med de fastsatte regler herom.

Regnskabet skal ifølge kravene være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskabet fremgår af bekendtgørelse om krav til det skattemæssige årsregnskab for mindre virksomheder bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 og bogføringsloven, bekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2016.

Det skattemæssige årsregnskab, samt de oplysninger, som indgår i grundlaget for det skattemæssige årsregnskab, skal kunne udledes af bogføringen eller af specifikationer i tilknytning hertil.

Bogføringen skal tilrettelægges således, at alle registreringer kan følges til de skattemæssige opgørelser.

De skattemæssige opgørelser skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

Det fremgår af mindstekravsbekendtgørelsens § 8.

Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb. Det fremgår af bogføringslovens § 9, stk. 1. Regnskabsmaterialet skal, if. bogføringslovens § 10, opbevares i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører.

Skattestyrelsen har ikke modtaget et regnskab fra dig, som vi har anmodet om efter skattekontrollovens § 53, stk. 1. Derfor kan vi foretage en skønsmæssig ansættelse efter skattekontrollovens § 53, stk. 3 og 74, stk. 1 (§ 3 stk. 4 og § 5, stk. 3 i lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 gældende for indkomståret 2017).

Det er vores opfattelse, at indsætningerne på dine konti stammer fra virksomhedsdrift, da indsætningerne sker løbende og der af nogle overførsler fremgår tekster som ”Faktura” og ”Tekster”.

Da der er tale om en konto hvoraf du er kontoholder anses indsætningerne for at tilhører dig. Der er ikke godtgjort, at der er tale om indsætninger af allerede beskattede midler.

Vi anser derfor indsætninger på dine bankkonti [...51], [...23], [...84] og [...75] fra [finans2], samt indsætningerne på din konto [...35] i [finans3], for at være indtægter ved selvstændig virksomhed.

test

Når vi påviser indtægter på dine bankkonti, som ikke ses at være selvangivet, er det efter praksis dig, der skal bevise, at disse indtægter ikke kan danne grundlag for en skønsmæssig forhøjelse.

Eksempelvis fordi indsætningerne vedrører midler, der allerede er beskattet eller som er undtaget fra beskatning, i henhold til SKM2008.905.HR.

Det er således vores opfattelse, at du har drevet uregistreret virksomhed.

Vi har ved gennemgang af dine bankkontoudtog for dine konti i [finans2] og [finans3] for perioden 1. januar 2017 – 28. august 2018 anset indsætningerne som fremgår af bilag 1, for at være skattepligtige. I har fremsendt bemærkninger til omsætningen og anført, at en del af de indsætninger vi har medregnet som en skattepligtig omsætning, er af privatkarakter.

Vi har efter jeres bemærkninger reguleret din omsætning for perioden 1. januar 2017 – 28. august 2018 med i alt 246.390 kr. se bilag 2.

Vi har ikke godkendt og dermed ikke fjernet de posteringer du, i bilag 3.A.1 har oplyst er fra Venner, kammerater, veninder eller lignende, da det fortsat er vores opfattelse, at der er tale om omsætning.

Vi begrunder dette, med at det ikke kan afkræftes ud fra de indsendte oplysninger, at der ikke er tale om salg af teksttjenester, CV, jobansøgninger eller lignende. Herudover bemærkes det, at der igennem hele perioden løbende modtages penge, det ligner derfor ikke, at der er tale om lejlighedsgaver eller lignende.

Udgifter

Jævnfør statsskatteloven § 6 stk. 1 litra a, er udgifter som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, fradragsberettiget i det omfang der foreligger en umiddelbart og direkte sammenhæng med indkomsterhvervelsen. Har udgiften ikke en direkte tilknytning til indkomsterhvervelsen, men derimod privat karakter, er udgiften indkomstopgørelsen uvedkommende.

Vi har ved gennemgang af dine konti, ikke ud fra kontoudtogenes tekster, kunne afgøre om du har afholdt udgifter i forbindelse med driften af din virksomhed. Vi har set at der reklameres på Facebook, ved almindelige opslag, dette koster ikke umiddelbart penge. Herudover har vi fundet frem til din hjemmeside.

Det fremgår af [...dk] at et basis webhotel kan haves fra 49 kr. om måneden og på simply.

dk kan en Basic suite, købes for en normalpris på 37,37 kr. pr. måned.

Ud fra ovenstående har vi skønnet en udgift til webhotel på 45 kr. pr. måned, svarende til 540 kr. om året.

Opgørelse

[person3] har i forbindelse med bemærkningerne til vores tidligere forslag, fremsendt et udkast til resultatopgørelsen. Heraf fremgår følgende oplysninger for 2017 og 2018.

Omsætning 211.324 kr. 216.607 kr.

Udgifter

Fremmedarbejde 13.056 kr. 11.408 kr.

Webhotel 540 kr. 540 kr.

Internet (skøn) 2.700 kr. 2.700 kr.

Småanskaffelser 1.365 kr. 3.000 kr.

Diverse udgifter 14.150 kr. 2.843 kr.

Rejseudgifter 26.800 kr. 27.400 kr.

Revisorudgifter 5.000 kr. 5.000 kr.

Resultat 147.713 kr. 163.716 kr.

Fremmedarbejde:

Det bemærkes, at i har fremsendt bilag 3.C hvoraf der fremgår en opgørelser over antal ord der er leveret af fremmedarbejde for juni 2019, der fremgår dog ikke nogen beløbsmæssig opgørelser, dokumentation for overførsel eller lignende.

Der er desuden ikke fremsendt en opgørelse for hele indkomståret 2017 eller 2018.

Internet:

Da vi ikke har haft mulighed for at af eller bekræfte din bopælsforhold i perioden 1. januar 2017 – 28. august 2018, og der ikke er fremsendt dokumentation for udgifter, kan vi ikke godkende denne.

Vi begrunder dette med, at det ikke er usandsynligt, at internettet du har brugt, har været stillet til din rådighed uden omkostninger for dig.

Småanskaffelser og diverse udgifter:

Da der ikke er fremsendt et overblik over hvad dette dækker over, betaling her for, faktura/ kvitteringer eller andet dokumentation, kan vi ikke godkende denne udgift.

Rejseudgifter:

Det fremgår af bemærkningerne i brevet af den 19. februar 2021, at såfremt du anses for værende skattepligtig, bør der gives fradrag for rejseudgifter.

Det bemærkes dog, at der ikke er fremsendt dokumentation for, at du på grund af virksomhedens drift har været på erhvervsmæssige rejser. Vi anerkender således ikke fradrag for rejseudgifter.

Revisorudgifter:

Revisorudgifterne, godkendes.

Omsætning, omkostninger og resultat af virksomhed er pr. år opgjort således:

Omsætning Moms beregnet af Skattestyrelsen Nettoomsætning

2017 230.851 kr. 46.170 kr. 184.681 kr.

2018 frem til 28. august166.042 kr. 33.208 kr. 132.834 kr.

Køb Moms beregnet af Skattestyrelsen Nettoomkostning

2017 5.540 kr. 1.000 kr. 4.540 kr.t

2018 frem til 28. august 5.360 kr. 1.000 kr. 4.360 kr.

Nettoomsætning Nettoomkostning Resultat af virksomhed

2017 184.681 kr. 4.540 kr. 180.141 kr.

2018 132.834 kr. 4.360 kr. 128.474 kr.

Resultatet af virksomhed beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1 og 2. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag efter arbejdsmarkedslovens § 4, stk. 1.

Skattestyrelsens endelige afgørelse

Der er ikke fremkommet bemærkninger der ændre ved skattestyrelsens forslag, se bilag 3.

Det betyder, at vi forhøjer din indkomst med 180.141 kroner for indkomståret 2017 og 128.474 kroner for perioden 1. januar 2018 – 27. august 2018.

Resultatet af virksomhed beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1 og 2. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag efter arbejdsmarkedslovens § 4, stk. 1.

Da du anses for begrænset skattepligtig til Danmark fra den 28. august 2018, har vi ikke beregnet resultat af virksomhed for perioden 28. august 2018 til 31. december 2019.

[...]

Skattepligt 2012-2016

Der er ikke taget stilling til skattepligtsforholdet for dig for indkomstårene 2012-2016, da kontrolsagen ikke vedrøre disse år, og det ikke vurderes at der foreligger fyldestgørende oplysninger til at tage stilling hertil.

I det indsendte materiale henvises til bilag 4.C., som du mener dokumenterer, at skattepligten burde være ophørt i 2012 da du her har tilknytning til en tyrkisk ishockey klub.

Det fremgår dog af samme bilag 4.C. at du i sæsonen 2012-2013 og 2013-2014 har tilknytning til danske klubber.

Det fremsendte bilag 4.C, viser ligeledes at du ikke har nogen tilknytning til klubber i indkomståret 2016 og 2017

Det vurderes at skattepligten til Danmark ikke kan vurderes ud fra det indsendte materiale for denne periode.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at han ikke var skattepligtig til Danmark i indkomståret 2017 og frem til den 27. august 2018.

Til støtte for klagen er bl.a. gjort følgende gældende:

”Vedr. [person2], j.nr. [sag1]

Skattestyrelsen er den 22. juni kommet frem med en forkert og uretfærdig afgørelse vedr. sagen mod mig med sagsnummer [sag1].

Der er to punkter som jeg ønsker at klage over:

Skattepligtforholdet
Resultatet

Den primære fejl fra Skattestyrelsen er at de har truffet en afgørelse om at jeg skal beskattes til Danmark i nogle år hvor jeg slet ikke har boet eller opholdt mig i Danmark, og samtidig ikke haft bolig til rådighed.

Sagen drejer sig om at Skattestyrelsen mener at jeg skal beskattes i indkomstårene 2017 og 2018 til og med august, altså på et tidspunkt hvor jeg ikke har opholdt mig i Danmark.

Jeg er professionel ishockeyspiller / ishockeytræner, og har igennem de sidste mange år boet i udlandet.

Jeg rejste første gang til udlandet i sæsonen 2011 /2012, og har derudover kun haft 2 korte ophold i Danmark på henholdsvis 3 uger i sæsonen 2012 / 2013 hvor jeg startede sæsonen op i [hockeyklub3], indtil min lejlighed var klar i Estland hvor jeg startede 2012 / 2013 sæsonen.

Derudover havde jeg et kortere ophold i Danmark i sæsonen 2013/14, hvor jeg spillede en enkelt kamp for [hockeyklub3] mod [hockeyklub4]. Dette gjorde jeg uden beregning for at hjælpe klubben som spillede i 1. division, som havde en kamp mod [hockeyklub4], som spillede i eliteserien, inden jeg fløj til [Spanien] hvor jeg havde skrevet kontrakt med [klub5] for den pågældende sæson.

Herefter har jeg på ingen måde være tilknyttet Danmark siden 2014, udover meget små ferieophold.

Samtidig har jeg været i telefonisk kontakt med skattestyrelsen, som bekræftede overfor mig at jeg ikke skulle oprette et CVR-nummer, da jeg ikke boede i Danmark. Jeg blev oplyst om at jeg ikke var skattepligtig til Danmark, nu når jeg ikke boede i Danmark.

Under mine ophold, har jeg hjulpet forskellige personer og skrevet noget tekstforfatning. Udelukkende for hyggens skyld.

Skattestyrelsen skriver i punkt 7:

”Vi mener ikke at der er tale om fiktive ophold i udlandet, den sag vi henviser til UFR.1987.888 drejer sig ikke om fiktive ophold i udlandet.

Der er tale om en sag hvor en skatteyders fraflytning blev anset for værende fiktiv, da skatteyderen ikke flyttede til noget andet sted i Danmark eller udlandet.”

Ydermere skriver de i punkt 7:

Vi er således ikke uenige i, at du har været på mange rejser i udlandet, det er hvorvidt du er fraflyttet førend 27. august 2018, der sås tvivl om, da der fortsat for 2017 og 2018 ikke er fremlagt lejekontrakter, ansættelseskontrakter, skatteopgørelser eller lignende, der viser en fast tilknytning til et andet land end Danmark.

Samtidig skriver Skattestyrelsen i punkt 9:

”Det er således ikke vores opfattelse, at det er et fast og varigt ophold i Frankrig.”

I forhold til punkt 7:

Det betyder at Skattestyrelsen ikke mener jeg flyttede til Frankrig allerede i 2017, som jeg har dokumenteret. Men hvor flyttede jeg så hen?

Der er også fremsendt lejekontrakt (Lejekontrakten var i præsidentens navn). Derudover er der også sendt Kontrakt mellem ishockeyklubben og mig til Skattestyrelsen. Det skriver SKAT der ikke er sendt.

I forhold til Punkt 9, mener de ikke at jeg har haft et fast og varigt ophold i Frankrig.

Hvis man tager et kig på [...], som er en database, hvor man finder alle informationer om alle ishockeyspillere i hele verden, dokumenteres det at jeg i sæsonen 2017/18 har spillet 11 kampe.

https:// [...com]

Så hvis jeg ikke har haft bopæl i Frankrig, så må Skattestyrelsen antage at jeg imellem hver eneste kamp har pendlet mellem Danmark og Frankrig. Og hvad så med træning? Så må Skattestyrelsen også antage at jeg har pendlet mellem Danmark og Frankrig flere gange om ugen imellem træning. Det har jeg heller ikke gjort. Jeg har boet i Frankrig i Sæsonerne 2017/2018 og 2018/2019. Imellem sæsonerne har jeg trænet forskellige steder. Blandt andet i [Afrika] og Schweiz. Alle informationerne kan findes i mit CV, som er vedhæftet.

Under mit ophold i Frankrig tjente jeg ingen penge. Jeg fik mad og så fik jeg en lejlighed stillet til rådighed af klubben, samtidig med at jeg fik en fantastisk oplevelse af at bo 2 år i Frankrig. Selv internettet har jeg selv betalt begge år mens jeg boede i Frankrig.

Se nedenstående screenshot:

Andet punkt:

Jeg har sammen med min revisor udarbejdet et resultat som jeg har sendt til skattestyrelsen, hvor vi viser det endelig resultat for den tekstforfatning jeg har leveret.

Dette resultat viser at jeg i indkomstårene 2017 og 2018 har haft et resultat på henholdsvis 143.465 kr. og 110.867 kr.

SKAT har valgt at beskatte mig af indtægter som vedrører: Pengegaver fra kammerater og veninder, refunderinger fra boligselskaber og flyselskaber samt små donationer jeg har modtaget til forskellige hockey camps jeg har lavet rundt omkring i hele verden (som jeg har brugt mange timer på og lavet uden beregning, for at give en god oplevelse til mange hockeyspillere for at give dem ”lidt igen”. Ishockey er en familie, og jeg er en af meget få spillere/trænere som har været så heldig og samtidig haft muligheden for at rejse rundt og lave camp i over 25 forskellige lande i hele verden.

Så derfor gør det mig utrolig ked af det, at SKAT og ”[person4]”, behandler mig på den her måde og pludselig regner donationer ind i et regnskab, som slet ikke har noget med tekstforfatning at gøre.

Jeg er blevet uretfærdigt behandlet fra starten af, og har sammen med min revisor dokumenteret til sagsbehandleren hos SKAT ” [person4]”, mit korrekte resultat.

En sagsbehandler som i øvrigt har ageret utrolig uprofessionelt overfor mig. En sagsbehandler som ikke har villet svare på mine spørgsmål og samtidig talt utrolig nedladende til mig i telefonen.

I og med at jeg var blevet gjort opmærksom fra Skattestyrelsen om at jeg ikke skulle have et CVR-nummer, når jeg boede i udlandet - har jeg haft en konto til ”min dagligdag”.

En konto til alle mine indtægter og udgifter

Dvs. en konto hvor betaling fra tekstforfatning, SU, Har fået nogle refunderinger og samtidig har jeg også engang i mellem modtaget penge fra veninder, kammerater til forskellige Hockey Camps jeg har lavet rundt omkring i hele verden.

Se nedenstående resultatopgørelse:

[virksomhed1] v/ [person2] i perioden fra 2017 til og med 28. august 2018

Dokumentation medfølger i Excel dokument.

Omsætning 2017 2018 (til og med 28 August)

207.076 163.758

Udgifter:

Fremmed arbejde -13.056 -11.408

Webhotel -540 -540

Internet Frankrig -2700 -2700

Småanskaffelser -1.365 -3000

Diverse udgifter -14.150 -2.843

Rejseudgifter -26.800 -27.400

Revisorudgifter -5.000 -5.000

Årets resultat 143.465 110.867

Udgifter:

I mens jeg har skrevet tekstforfatning, har jeg nogle gange været presset med ekstra træning og ekstra kampe, og netop derfor har jeg nogle gange været nødt til at lave ”outsourcing / fremmed arbejde”, dvs. at jeg har betalt nogen andre skribenter til at lave arbejdet, og derigennem haft en lille ”profit”.

Ydermere har jeg haft udgifter til Internet, webhotel, Hostmaster, ny computer m.m., som jeg i samarbejde med min revisor også har dokumenteret overfor Skattestyrelsen og [person4].

Rejsefradrag:

Jeg har også rejst til forskellige lande, hvor jeg har boet på hotel og samtidig lavet tekstforfatning for nogle lokale udenlandske hoteller, samtidig med at jeg har lavet hockey camps. Jeg er sådan en rigtig rejselystig fyr, som betyder at jeg elsker at rejse og elsker at lave tekstforfatning og samtidig gøre andre mennesker glade, men jeg bliver utrolig ked af det når jeg bliver uretfærdigt behandlet.

Udgifter til revisor:

Skattestyrelsen har godkendt udgifter på 5000 kr. pr. år, men de faktiske udgifter er meget højere end 5000 kr. Netop derfor burde de ændres til 13.000 kr. pr. år, hvis man skulle komme frem til et lidt ”tættere resultat på virkeligheden”.

Til sidst skriver SKAT også følgende i deres følgebrev:

Det er ikke nødvendigvis afgørende hvor du befinder dig, du kan som skattepligtig til Danmark godt være på flere rejser og eller udenlandske ophold uden at dette påvirker din skattepligt til Danmark.

Det må fortsat bemærkes at du for perioden 1. januar 2017 – 28. august 2018 har stået med fuld skattepligt og dansk folkeregisteradresse.

Til dette kan jeg kun sige at jeg er helt enig. Problematikken ligger bare i at jeg slet ikke har haft nogen tilknytningsforhold til Danmark, siden min sidste ophold hvor jeg uden beregning spillede en enkelt kamp for [hockeyklub3] mod [hockeyklub4] inden jeg fløj til [Spanien] og spillede hos [klub5].

Sammen med dette brev vedlægger jeg følgende dokumentation:

Dokumentation for mit ophold i Frankrig i sæsonen 2017-2018
Mit CV, som tydeligt beskriver hvor jeg har været træner, hvor jeg har lavet hockey camps, og på hvilket tidspunkt.
Dokumentation hvor jeg beskriver hvilke beløb der er medregnet i mit resultat, men som på ingen måde har noget med mit tekstforfatningsarbejde at gøre.
Dokumentation psykiatrisk afdeling

Til sidst vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg er blevet psykisk ustabil og muligvis psykisk syg over den her sag. Jeg er klar over at den her sag skal løses juridisk, og skatteankestyrelsen er ligeglad med hvor ked af det jeg er, og hvordan mit liv fuldstændig er gået ”i stå”. Men jeg vil alligevel håbe at det jeg har været igennem, ikke sker for mange andre. Jeg har vedlagt dokumentation for at jeg er blevet indlagt på psykiatrisk afdeling.

Efter mit selvmordsforsøg, blev jeg efterlyst af Interpol og derefter blev jeg indlagt på psykiatrisk afdeling.

Ydermere har SKAT sendt sagen til deres Skattestyrelsens straffesagsenhed. Så fordi jeg har rejst rundt i hele verden med min ishockey og samtidig lavet noget tekstforfatning online, ender jeg i sådan en forfærdelig sag, samtidig med at jeg også bliver stemplet som en ”kriminel”. Jeg kan kun fortælle skatteankestyrelsen at jeg oprigtig ulykkelig og synes det er så uretfærdigt at jeg skal igennem det her.

(...) ”

Skattestyrelsens udtalelse til klagen

Skattestyrelsen har bl.a. fremsat følgende bemærkninger til klagen:

”Der er fremkommet følgende nye oplysninger:

Kontrakten

Vi har ikke tidligere modtaget den nu fremsendte kontrakt.

Ifølge den fremsendte kontrakt er [person2] ansat i perioden 28. juli 2017 – 28. marts 2018 hos [hockeyklub2] som ”Coach”

[person2] får ifølge kontrakten løn i form af lejlighed, cykel, rejsekort og 3 måltider pr. dag. Vi bemærker at der igennem forløbet har været forskellige forklaringer omkring den aftale der har været mellem [person2] og klubben [hockeyklub2].

Her kan henvises til følgende:

Telefonnotatet dateret 1. februar 2021

[person3] oplyser, Følgende:

[person2] rejser rundt og spiller ishockey, men han er ikke professionel (Ingen kontrakt)”
Huslejen i Frankrig er betalt kontant og heller ingen dokumentation herfor umiddelbart (muligvis kvittering kan findes”

Telefonnotatet dateret 15. februar 2021

[person3] oplyser følgende:

der er aldrig betalt husleje i Frankrig, da [person2] spiller for klubben og de betaler så huslejen.

Telefonnotat dateret den 22. marts 2021

[person3] oplyser følgende:

[person2] spiser meget hos spillere og deres forældre og han har ingen konti i Frankrig

Telefonnotat dateret 14. juni 2021

[person2] oplyser følgende da jeg spørger ind til hans udlandsophold

Han har altid fået lejligheder stillet til rådighed og har fået mad, men nogle gange er han gået sulten i seng for at spare penge sammen.

Telefonnotat dateret 15. juni 2021

[person2] spørger om han skal få klubben i Frankrig til at sende en bekræftelse på at han har været i klubben.

Hertil har jeg oplyst, at vi jo netop har bedt om kontrakter, lejeaftaler mm. som ville bekræfte dette.

Mødereferat af den 10. maj 2021

[person5] (Moster til [person2]) oplyser, at [person2] de sidste mange år har levet meget sparsomt og nærmest tigget om mad fra holdkammerater m.v.

[person6] (Bror til [person2]) oplyser, at [person2] får betalt sin logi og derudover har lavet en aftale med en restaurant om 1-2 gange mad pr. dat i stedet for penge.

Vi finder det bemærkelsesværdigt, at en sådan kontrakt ikke er fremsendt tidligere, og at der fra rådgiverens side er oplyst, at [person2] ikke er professionel og ikke har en kontrakt.

Det er skattestyrelsen opfattelse, den fremsendte kontrakt, som inkludere 3 måltider pr. dag ikke stemmer overens med at [person2] har haft behov for eller været nødsaget til at tigge holdkammerater om mad, lave aftaler med lokale restauranter, eller gå sulten i seng som ellers har været forklaret.

Det er endvidere modstridende, at der er forklaret, at [person2] ikke er professionel, ikke har en kontrakt og har betalt huslejen kontant, når der senere forklares at huslejen er betalt af klubberne, og der nu kan fremsendes en kontrakt.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om klagerens fulde skattepligt til Danmark var ophørt i perioden fra den 1. januar 2017 til den 27. august 2018.

Det følger af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, at pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler personer, der har bopæl her i landet. Ved vurderingen af, om skattepligten er ophørt i forbindelse med fraflytning til udlandet, er det afgørende, om personen har bevaret rådigheden over en bolig her i landet.

Ved afgørelsen af, om betingelsen for bopæl er opfyldt, lægges der vægt på, om den pågældende ved at etablere husstand, leje bolig eller ved andre foranstaltninger har tilkendegivet, at vedkommende har til hensigt at have hjemsted her i landet. Det fremgår af kapitel 1 i cirkulære nr. 135 af 4. november 1988 om opkrævning af indkomst- og formueskat efter kildeskatteloven.

Bopælsbegrebet i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, er således et mere vidtfavnende begreb end blot det at have en bolig og omfatter skatteyderens tilknytningsforhold i en bredere forstand. Vurderingen foretages på grundlag af en samlet bedømmelse, hvor der lægges vægt på både objektive og subjektive kriterier.

Det påhviler skatteyderen at godtgøre, at vedkommende på tidspunktet for fraflytningen til udlandet ikke længere er omfattet af fuld skattepligt efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Det fremgår af Højesterets dom af 6. april 2001, offentliggjort i SKM2001.388.HR.

I overensstemmelse med Den juridiske vejledning, afsnit C.F.1.2.1, skal der ved afgørelsen af, om betingelsen for bopæl er opfyldt, lægges vægt på, om personen ved at etablere husstand, leje sig bolig eller ved andre foranstaltninger har tilkendegivet, at vedkommende har til hensigt at have hjemsted her i landet. Hensigten omfatter både de faktiske boligforhold og de subjektive hensigter. Det fremgår af Den juridiske vejledning, at det er de faktiske boligforhold, der er afgørende. Andre mere formelle kriterier, som f.eks. til- og framelding til folkeregistret eller en postadresse, spiller ikke nogen selvstændig rolle.

Det fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit C.F.1.2.3, at skatteyders subjektive hensigter udgør en mere central rolle i vurderingen af bopæl, hvor personen kun har en delvis rådighed over helårsbolig eller har en atypisk tilknytning til Danmark efter fraflytning. Det gælder f.eks., hvis personen alene har en boligmulighed hos forældre eller familie. Såfremt en person har til hensigt varigt at bosætte sig i et andet land, vil en atypisk eller mere diffus rådighed over bolig f.eks. hos forældre eller anden familie ikke kunne statuere fortsat bopæl her i landet.

Ifølge oplysningerne i Det Centrale Personregister var klageren registreret på en adresse i [by1] efter sin indrejse fra Island den 17. oktober 2013 og frem til sin udrejse til Frankrig den 27. august 2018. Klagerens mormor har bopæl på adressen i [by1]. Klageren har oplyst, at han ikke har boet på adressen, men alene anvendt den som en postadresse. Klageren må i perioden anses for at have haft en formel rådighed over en helårsbolig i Danmark.

Der er i sagen fremlagt omfattende dokumentation for klagerens ophold i udlandet fra 2013 og indtil den fulde skattepligts ophør den 27. august 2018, hvor klageren som ishockeyspiller- og træner har rejst i verden og haft flere omfattende kontraktsforhold hos udenlandske ishockeyklubber. Af de fremlagte kontrakter fremgår det bl.a., at klubberne har stillet bolig til rådighed for klageren og betalt måltider.

Efter en samlet vurdering af sagens oplysninger finder Landsskatteretten, at klageren i tilstrækkeligt omfang har godtgjort, at han forud for den 27. august 2018 og senest fra den 1. januar 2017 har haft til hensigt at bosætte sig varigt i udlandet, således at hans fulde skattepligt til Danmark ophørte. Klageren anses derfor ikke for at være fuldt skattepligtig til Danmark fra den 1. januar 2017.

I henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, er personer, der uden at have bopæl her i landet opholder sig her i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende, fuldt skattepligtige til Danmark.

Som sagen er oplyst, anses det for godtgjort, at klageren ikke har haft et sådant ophold i Danmark, hvorfor han ikke var fuldt skattepligtig her til riget i henhold til opholdsbestemmelsen i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2.

Klagerens uregistrerede virksomhed med tekstforfatning kan ikke anses for at være personligt arbejde i tjenesteforhold, hvorfor klageren ikke er begrænset skattepligtig af indkomst herfra efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Under hensyn til, at klageren ikke har haft et fast sted til rådighed i Danmark, finder retten på baggrund af de i sagen foreliggende oplysninger ikke tilstrækkeligt grundlag for at anse klageren for at have udøvet et erhverv med fast driftssted her i landet. Klageren er derfor ikke begrænset skattepligtig til Danmark i indkomstårene 2017 og 2018 i henhold til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at klageren ikke var fuldt skattepligtig til Danmark i perioden mellem 1. januar 2017 til 27. august 2018.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.