Kendelse af 29-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 21-0069466

Klagepunkt

Skattestyrelsens
afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens
afgørelse

Indkomstår 2017

Anden personlig indkomst

97.000 kr.

0 kr.

97.000 kr.

Indkomstår 2018

Fradrag for driftsudgifter

2.699.106 kr.

3.561.615 kr.

2.699.106 kr.

Anden personlig indkomst

363.580 kr.

0 kr.

363.580 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2018 enkeltmands virksomheden [virksomhed1] med cvr-nr. [...1]. Virksomheden er stadig aktiv.

Det fremgår af virksomhedens senest fremsendte regnskab, at virksomheden i indkomståret 2018 havde en omsætning på 3.626.787,64 kr. (indsæt oplysning om omsætning) og et resultat før skat på 65.172,54 kr. De direkte omkostninger udgjorde 3.158.066,59 kr. Der er ikke fremlagt kontospecifikationer til dette regnskab.

Af det regnskab, der har været sendt til Skattestyrelsen, fremgår en omsætning på 2.739.537,64 kr. og et resultat før skat på -187.661,56 kr. De direkte omkostninger udgjorde 2.523.650,69 kr.

Differencen på 634.415,9 kr. mellem regnskabernes direkte omkostninger udgøres af yderligere udgifter til indkøb af biler på 621.200,41 kr. og yderligere annonceudgifter på 13.215,49 kr.

Det fremgår endvidere af begge regnskaber, at virksomheden havde udgifter på 103.454,77 kr. til personaleudgifter, 37.763,14 kr. til salgs- og rejseomkostninger, 102.772,25 kr. til lokaleomkostninger, 158.930,66 kr. til administrationsomkostninger og 627,69 kr. til renteudgifter.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens udgifter i henhold til det af klageren fremsendte regnskab. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for 227.465,18 kr. De ikke godkendte fradrag er i henhold til Skattestyrelsens bilag ”Nyt regnskab 2018” fordelt således på virksomhedens kontospecifikationer:

1305

Køb af biler

156.800,00 kr.

1310

Div. Materialer/reservedele

30,00 kr.

1335

Div. Kundearrangement

492,76 kr.

2218

Arb. Tøj

1.605,60 kr.

2241

Personaleudgifter

24.371,76 kr.

2750

Restaurationsbesøg

2.329,40 kr.

2754

Gaver og blomster

2.749,00 kr.

2770

Rejseudgifter

17.009,23 kr.

3430

Vedligeholdelse og rengøring

145,00 kr.

3600

Kontorartikler og tryksager

157,32 kr.

3617

Mindre nyanskaffelser

21.775,11 kr.

Det fremgår af kontospecifikation 1305, at der den 5. februar 2018 blev indkøbt en Opel Corsa til 20.800 kr. Af tilhørende bilag 193 fremgår, at prisen for denne udgjorde 8.500 kr.

Det fremgår endvidere, at biler indkøbt den 13. og 14. maj 2018 for henholdsvis 12.000 kr., 12.000 kr. og 36.000 kr. blev betalt kontant. Det fremgår tillige, at for bil indkøbt den 28. maj 2018 for 118.500 kr. blev 30.000 kr. betalt kontant. Den 5. juli 2018 fremgår et indkøb på 16.000 kr., som ikke fremgår af virksomhedens bankkonto og den 11. juli 2018 et indkøb på 12.000 kr., hvor 10.000 kr. blev betalt kontant. Den 28. september 2018 fremgår et kontantkøb på 28.500 kr.

Det fremgår af kontospecifikation 2770, at virksomhedens rejseudgifter bestod af rejsekort, færgeoverfarter, brobetalinger/brobizz, hoteludgifter, P-bøder, tog/DSB. Det fremgår af den ene kvittering for hoteludgift, at der er tale om en middag. Det fremgår ikke, hvem der har deltaget.

Det fremgår af underbilag til kontospecifikation 2218 Arb.tøj, at der var tale om indkøb af et broderiprogram, broderinåle og opstart broderi. Virksomhedens navn fremgår ikke af fakturaen.

Vedrørende kontospecifikation 2754 Gaver og blomster fremgår det ikke af de fremlagte underbilag for posteringerne den 8. januar, 5. november og 26. november 2018 på samlet 2.749 kr., hvem gaverne var til, og i hvilken anledning gaverne blev givet.

For de resterende kontospecifikationer fremgår det blandt andet af de underliggende bilag, at der er tale om indkøb af cigaretter, øl, sodavand, gløgg, rygestop, slik, sandwich, børnemenuer, Red Bull, sushi, håndkøbsmedicin, kage, dagligvareindkøb, rengøringsmidler, batterier, is, kasserolle, køkkenarmatur, gardiner, Lego, vaskemaskine, hængeparasol, flyttekasser, plantebord, malegrej, gipsplader, cement, græskar og tilbehør til Apple Watch.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af klagerens kontoudtog konstateret indsætninger på klagerens bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kunnet afstemmes med klagerens bilagsmateriale. De konkrete indsætninger udgjorde 97.000 kr. og 53.500 kr. på lønkonto i indkomstårene 2017 og 2018 og 310.080 kr. på virksomhedens driftskonto i indkomståret 2018. Skattestyrelsen har beskattet disse bankindsætninger som anden personlig indkomst.

Bankindsætningerne er på overførselsteksten benævnt henholdsvis ”[...]”, Overførsel”, ”[virksomhed2]”, ”Fra ML & K”, ”Jes”, ”LÅN”, ”Tak for lån”. Klageren har overfor Skattestyrelsen anført, at der var tale om lån.

I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremlagt bilagsmateriale for indtægter og udgifter i virksomheden.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 ansat klagerens anden personlige indkomst til 97.000 kr.

For indkomståret 2018 har Skattestyrelsen ansat klagerens overskud af virksomhed til 124.492 kr., hvor der er givet fradrag for driftsudgifter på 2.699.106 kr. og klagerens anden personlige indkomst er ansat til 363.580 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skat:

Alle, der er skattepligtige til Danmark, skal over for Skatteforvaltningen årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i skattekontrollovens § 2, stk. 1, 1. pkt. (tidligere § 1, stk. 1, 1. pkt.).

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for oplysningsskemaet (tidligere selvangivelsen). Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1 (tidligere § 3, stk. 1). Du skal på opfordring sende dit regnskabsmateriale til os. Det står i skattekontrollovens § 53, stk. 1 (tidligere § 6, stk. 1).

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter. Det er uden betydning, om indtægten stammer fra en aktiv indsats eller en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1.

Du har ikke oplyst resultat af virksomhed for indkomstårene (...) 2018.

Du har sendt os et skattemæssigt regnskab for [virksomhed1] for 2018, som ikke opfylder kravene i bogføringsloven.

Der er følgende mangler:

Der har været mere omsætning ifølge bilagene og kontoudtogene fra dine konti, end der er registreret i resultatopgørelsen. Alle transaktioner skal registreres jævnfør bogføringslovens § 7.

Vi har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag, og vi kan derfor fastsætte din indkomst ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 74, jævnfør § 6, stk. 3 (tidligere § 5, stk. 3, jævnfør § 3, stk. 4).

Vi har foretaget en gennemgang af indsætningerne på din bankkonto for at undersøge, om du har haft indtægter, som vi ikke kender til, eller om du har modtaget arv, gave, gevinster med mere, som kan forklare, at du har haft penge at leve for.

Vi har også foretaget en gennemgang af de solgte biler jævnfør de indsendte bilag.

Vi har indtastet indsætningerne fra kontoudtogene for 2017 og 2018 i regneark. De anvendte kontoudtog er vedlagt som bilag. Vi har også indtastet de solgte biler for 2018.

For 2017 (...) er der anden personlig indkomst på 97.000 kr., (...).

(...)

Erhvervsmæssige udgifter er fradragsberettigede ved opgørelsen af virksomhedens resultat. Det står i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Du har sendt os bilag for din virksomhed for 2018. Din revisor har sendt os kontospecifikationer for 2018.

Vi har gennemgået kontospecifikationerne i forhold til bilagene og konstateret, at de fradragsberettiget udgifter skal nedsættes med 7,77 %, da der er tale om bl.a. private udgifter, der ikke er fradragsberettiget. Se vedlagte bilag.

Private udgifter er ikke fradragsberettiget. Det ses af momslovens § 42, stk. 1 og 2.

Der står blandt andet følgende i Den Juridiske Vejledning, afsnit C.C.2.2.1.3:

De fradragsberettigede driftsomkostninger skal afgrænses over for private udgifter. Se SL § 6, sidste del (stk. 2), som fastslår, at indkomsten er skattepligtig, selvom den anvendes til privatforbrug: "udgifter anvendt til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed, ... til gaver eller på anden måde”.

I praksis er der ofte tale om en vanskelig bevisbedømmelse af, om en udgift er privat eller erhvervsmæssig. Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug.

Dette gælder f.eks., udgifter til

beklædning og fortæring og
privat bolig og husførelse.

Selvom sådanne udgifter indirekte kan siges at være af betydning for muligheden for at erhverve indkomst, er fradrag udelukket, fordi de ikke er afholdt på grund af ønsket om at erhverve indkomst, men derimod er et udslag af rent private interesser om behovstilfredsstillelse.

I Den Juridiske Vejledning, afsnit C.C.2.2.2.5.4 står blandt andet følgende:

Det kræves normalt, at et bilag for repræsentationsudgifter

er dateret
angiver udstederen
angiver modtageren
specificerer ydelserne
er forsynet med kvitteringspåtegning (stemplet i kasseapparat).

Når restaurationsbilag bruges som dokumentation for repræsentationsudgifter, kræves det yderligere, at det er noteret på bilaget, hvem der har deltaget i sammenkomsten og årsagen til denne.

Det ses at nogle af udgifterne i virksomheden er beklædning og fortæring, og en del af bilagene indeholder heller ikke de krav, der er til bilag for repræsentationsudgifter. Det er dermed ikke fradragsberettiget jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, sidste del. Derudover er der heller ikke fradragsret hvis der er betalt kontant, og beløbet er større end 8.000 kr. inklusiv moms. Det ses af ligningslovens§ 8 Y, stk. 1.

Vi skønner derfor, at udgifterne nedsættes med 227.465 kr., svarende til 7,77 % i 2018.

(...)

Anden personlig indkomst 2017

Indsætninger konto [...05]

97.000 kr.

(...)

Resultat 2018

Indsætninger konto [...05]

11.213 kr.

Indsætninger konto [...15]

268.387 kr.

Indtægt jf. ikke godkendt brugtmoms bilag

3.013.405 kr.

I alt

3.293.005 kr.

Heraf 80 %

2.634.404 kr.

Momsfri indtægter jf. bilag

189.194 kr.

I alt

2.823.598 kr.

Godkendte udgifter (2.926.571-227.465)

2.699.106 kr.

Resultat af virksomhed

124.492 kr.

Anden personlig indkomst 2018

Indsætninger konto [...05]

53.500 kr.

Indsætninger konto [...15]

310.080 kr.

I alt

363.580 kr.

(...)

Overskud af virksomhed, anden personlig indkomst og lønindkomst til beskatning udgør 172.150 kr. (9.355 + 97.000 + 65.795) i 2017 og 498.447 kr. (124.492 + 363.580 + 10.375) i 2018.

Overskuddet, den anden personlige indkomst og lønindkomsten er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

Ved opgørelsen af virksomhedens omsætning er der ikke taget hensyn til kontant omsætning. Vi anser under hensyntagen til, at der i forvejen er betalt en del med kontanter i bilvirksomheden, at der har været yderligere kontant omsætning, som ikke er med i vores opgørelse af virksomhedens omsætning.

Denne yderligere kontante omsætning anses at dække dine udokumenterede driftsudgifter ud over de af Skattestyrelsen skønsmæssige godkendte driftsudgifter.

(...)

De samlede forhøjelser udgør herefter:

Skat: 670.597 kr. (172.150 + 498.447)

(...)

Vores bemærkninger til dine bemærkninger

Da der kun er indsendt bemærkninger og intet bagvedliggende dokumentation til at understøtte dine bemærkninger, har vi fastholdt en stor del af indsætningerne som værende skattepligtige.

Vi har inddelt indsætningerne, der ikke har et bilagsnummer tilknyttet, i kategorier, baseret på dine kommentarer.

Disse kategorier er:

Bil
Blank
Far
Løn
Lån
Privat

De indsætninger, som vi anser for tilstrækkeligt sandsynliggjort er skattefrie, på baggrund af dine bemærkninger, har vi fjernet fra de nye opgørelser.

(...)

Blank

Den her kategori dækker over de indsætninger, som vi ikke har modtaget kommentarer på. Vi anser disse for tilhørende din virksomhed.

Far

Denne kategori dækker over to beløb, som du har modtaget i 2017. Det er ikke tilstrækkeligt sandsynliggjort, at disse er fra din far og dermed skattefrie. Vi har flere gange bedt om dokumentation for skattefrie indsætninger. Du kunne eksempelvis have dokumenteret dette, ved at indsende en del af din fars kontoudtog, der viser, at pengene er fra ham. Vi har placeret denne kategori i din anden personlige indkomst.

(...)

Lån

Denne kategori indeholder de indsætninger, hvor du har skrevet, at der er tale om lån. Du har ikke dokumenteret, at der er tale om lån, og vi har derfor placeret denne kategori i din anden personlige indkomst. Du kunne have dokumenteret, at der var tale om lån, ved at indsende lånedokumenter, gældsbreve m.v.

Privat

Denne kategori indeholder tre indsætninger på din driftskonto i 2018. Her har du kommenteret, at der er tale om private indskud og fejlindbetaling. Vi kan ikke se, at du har indskudt beløbene privat, og der hvor du skrev, at der var tale om en fejlindbetaling, kan vi ikke se, at beløbet er gået ud igen. Vi fastholder derfor disse, og placerer dem under din anden personlige indkomst.

Vi ændrer din skat, selvom fristen er udløbet

Du anses umiddelbart for at have enkle økonomiske forhold, idet du alene har modtaget en årsopgørelse for indkomstårene 2017 og 2018. Den almindelige korte frist for at ændre din skatteopgørelse for 2017 var den 30. juni 2019 og for 2018 er det den 30. juni 2020. Det står i § 1 i bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018 (tidligere bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013).

Når vi vil ændre skatteopgørelserne for 2017 og 2018, selvom fristen er overskredet, er det fordi du skulle bruge den udvidede selvangivelse, som ikke er omfattet af kort frist reglerne. Reglen står i § 2, stk. 1, nr. 1 og § 2, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018 (tidligere bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013).

Du har drevet selvstændig virksomhed i perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018, som vi ikke har været bekendt med og som ikke har været dækket af tallene på årsopgørelsen.

Den ordinære 3 års ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt. om varsling om ændring af indkomsten for indkomstårene 2017 og 2018, er gældende for selvstændige erhvervsdrivende med udvidet selvangivelse.

Forslag om ændring af indkomsten for 2017 skal sendes senest den 1. maj 2021 og for 2018 senest 1. maj 2022 og ansættelsen skal henholdsvis være foretaget senest den 1. august 2021 og 1. august 2022.

Den skattemæssige ændring af indkomstårene 2017 og 2018, sker derfor efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, indenfor den ordinære frist.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Vi har fra forslaget til afgørelsen nedsat med 250.000 kr. i skat og 76.000 kr. i moms. Så vi har brugt tid på at gennemgå det indsendte og givet medhold i en stor del af det indsendte. Det er korrekt at det der står som lån er blevet underkendt. Vi har af flere omgange bedt om lånedokumenter med videre som dokumentation for, at der har været tale om lån. Dette er ikke på noget tidspunkt blevet sendt til os.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har for indkomståret 2017 nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens ansættelse af anden personlig indkomst på 97.000 kr. nedsættes.

For indkomståret 2018 har klageren nedlagt påstand om, at der skal godkendes fradrag for udgifter 3.561.615 kr. i henhold til det fremlagte regnskab, og at Skattestyrelsens ansættelse af anden personlig indkomst på 363.580 kr. nedsættes.

Klageren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Anden personlig indkomst 2017 på kr. 97000 ikke korrekt

Resultat af virksomhed 2018 på kr. 124492 ikke korrekt

Anden personlig indkomst 2018 på kr. 363580 ikke korrekt

(...)

Jeg har vedhæftet saldobalance samt excel ark, hvor der er redegjort for alt hvad skattedamen bad mig om. Hun har derefter ikke gidet at tjekke op på det jeg er kommet med, da hun ikke har bedt om at få bilagene retur fra revisoren hos [virksomhed3]. Ligeledes har hun underkendt samtlige penge der er lånt af familie og venner. Jeg har drevet en virksomhed på baggrund af at kunne låne penge af familie og venner da min bank ikke har ønsket at være behjælpelig herom.

Jeg sidder tilbage med følelsen af at hun faktisk ikke engang har gidet at kigge på det arbejde jeg har udført, men at hun bare har stemplet det med en AFGØRELSE og så videre, det synes jeg virkelig ikke er i orden!

Jeg har virkelig kørt med røven i vandskorpen, så der er intet af det hun er kommet frem til som giver mening for mig.

(...)”

Klageren har oplyst, at der i forbindelse med overskud af virksomhed klages over Skattestyrelsens opgørelse af fradragsberettigede udgifter.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol) for så vidt angår indkomståret 2017 og den gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1, for så vidt angår indkomståret 2018.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4, for indkomståret 2017, samt gældende skattekontrollovs § 74, jf. § 6, stk. 3, for indkomståret 2018.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det, efter omstændighederne, skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208 H.

Der stilles samme dokumentationskrav til private dispositioner af betydning for privatforbruget som til erhvervsmæssige dispositioner. Lån, der påstås optaget eller tilbagebetalt, kræves normalt dokumenteret ved gældsbreve, som er udstedt i umiddelbar forbindelse med lånoptagelsen. Endvidere kræves normalt, at modtagelsen af beløbet er underbygget af overførsler fra/til pengeinstitut. Der henvises til dommene refereret i SKM2009.36.VLR, SKM2013.363.BR og SKM2016.70.BR.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Af statsskattelovens § 6, stk. 2, fremgår det, at indkomsten er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed. Der kan således ikke foretages fradrag for privatudgifter. Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug.

Udgifter til rejser, som afholdes i forbindelse med den skattepligtiges erhverv med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår, kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i henhold til ligningslovens § 8, stk. 1.

Rejserne skal have en konkret og direkte sammenhæng med virksomhedens indkomstskabende aktiviteter.

Følgende fremgår af bogføringslovens §§ 7, stk. 1 og 9, stk. 1:

”Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Følgende fremgår af ligningslovens § 8 Y, stk.1:

”Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, selskaber m.v., som er skattepligtige efter selskabsskattelovens§ 1 eller § 2, og fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningslovens§ 1, betinget af. at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør højst 8.000 kr. inklusive moms. Flere betalinger, som vedrører samme leverance, ydelse, kontrakt el.lign., anses som en betaling i forhold til beløbsgrænsen i 1. pkt. Ved løbende ydelser eller periodiske ydelser skal flere faktureringer og betalinger ses som en samlet leverance i forhold til beløbsgrænsen i 1. pkt., når de sker indenfor samme kalenderår.

Fradragsberettigede driftsudgifter

Skattestyrelsen har, på baggrund af det til Skattestyrelsen fremlagte regnskab, godkendt fradrag for driftsudgifter på 2.699.106 kr.

I forhold til opgørelse af virksomhedens udgifter finder Landsskatteretten, at der kan tages udgangspunkt i det for Skattestyrelsen fremlagte regnskab med tilknyttede underbilag, idet der i forbindelse med fremsendelse af opdateret regnskab ikke er redegjort for differencen eller fremlagt underbilag.

Retten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for 156.800 kr. til indkøb af biler. Retten har lagt vægt på, at der har været tale om kontante køb, som der i henhold til ligningsloven ikke kan godkendes fradrag for, og at et enkelt køb den 5. februar 2018 har været bogført med forkert købspris.

Retten finder endvidere, at klageren ikke har godtgjort, at de af Skattestyrelsen ikke godkendte udgifter til Div. Materialer/reservedele, Div. Kundearrangement, Arb. Tøj, Personaleudgifter, Restaurationsbesøg, Gaver og blomster, Rejseudgifter, Vedligeholdelse og rengøring, Kontorartikler og tryksager og Mindre nyanskaffelser på samlet 70.665,18 kr. har været afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Retten har lagt vægt på, at det af de fremlagte underbilag fremgår, at der blandt andet har været tale om indkøb af dagligvarer, børnemenuer, cigaretter og broderitilbehør. Disse udgifter ses ikke at vedrøre virksomhedens drift. Det samme gælder udgifter til rejsekort, P-bøder, da klageren ikke har godtgjort, at udgifterne har haft en konkret og direkte sammenhæng med virksomhedens indkomstskabende aktiviteter.

For så vidt angår kontospecifikation ”Gaver og blomster”, fremgår det ikke af de fremlagte underbilag, i hvilken anledning gaven er givet. Retten finder det herefter ikke godtgjort, at udgiften har været afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde driften i virksomheden.

Da der således ikke er fremlagt dokumentation, der godtgør, at de af Skattestyrelsen ikke godkendte udgifter, har været afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden, og da der har været tale om fradrag for kontant afholdte udgifter, samt private udgifter, er der ikke grundlag for at ændre Skattestyrelsens afgørelse.

Det fremsendte bilagsmateriale kan ikke medføre en ændret opgørelse, idet der ikke er fremsendt kontospecifikationer til det regnskab, der har været fremsendt i forbindelse med klagen. Det har således ikke været muligt at henføre de enkelte udgifter til det fremsendte regnskab.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.

Anden personlig indkomst

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens anden personlige indkomst med 97.000 kr. og 363.580 kr. for indkomstårene 2017 og 2018.

Der er på klagerens lønkonto indsat henholdsvis 97.000 kr. i indkomståret 2017 og 53.500 kr. i indkomståret 2018. Der er endvidere indsat 310.080 kr. på virksomhedens driftskonto i indkomståret 2018.

Der er tale om indsætninger, der ikke efter deres karakter kan henføres til virksomhedens drift. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at der er tale om ydelse og tilbagebetaling af lån.

Låneforholdene er således ikke dokumenteret ved et underskrevet og dateret lånedokument, hvori der fremgår oplysninger om tilbagebetalingsvilkår, afdrag- og rentebetaling. Derudover kan pengestrømmen fra långiveren til klageren ikke følges.

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at bankindsætningerne udgør ydelse og tilbagebetaling af lån og dermed er bankindsætningerne skattepligtig indkomst for klageren.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.