Kendelse af 27-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 15-06-2022

Journalnr. 21-0064389

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Fradrag for udgifter til småanskaffelser

0 kr.

13.950 kr.

10.350 kr.

Fradrag for udgifter til fremmed arbejde

-

Fradrag i indkomståret 2018

16.549 kr.

Fradrag for udgifter til reklamer

-

Fradrag i indkomståret 2018

8.080 kr.

Fradrag for udgifter til arbejdstøj

-

Fradrag i indkomståret 2018

14.408 kr.

Indkomståret 2018

Fortjeneste ved salg af butik, herunder lejerettigheder

374.490 kr.

297.655 kr.

340.895 kr.

Fradrag for udgifter til fremmed arbejde

0 kr.

50.414 kr.

0 kr.

Fradrag for udgifter til reklamer

0 kr.

20.605 kr.

12.495 kr.

Fradrag for udgifter til kontingenter

0 kr.

9.887 kr.

5.572 kr.

Fradrag for udgifter til arbejdstøj

0 kr.

14.408 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS (herefter selskabet), der i de påklagede år hed [virksomhed2] ApS, er registreret i det centrale virksomhedsregister, CVR, under branchekode 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v. Selskabet har været registreret siden den 15. maj 2010.

Selskabet er ejet af [person1].

Skattestyrelsen har den 12. maj 2020 anmodet selskabet om at indsende regnskabsmateriale. Skattestyrelsen modtog den 16. november 2020 selskabets bankkontoudskrifter for indkomstårene 2017 og 2018 af selskabets bank. Selskabet repræsentant har den 16. november 2020 fremsendt selskabets regnskab og specifikationer for indkomståret 2017. Den 26. januar 2021 har repræsentanten endvidere fremsendt selskabets kontospecifikationer for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen udsendte den 16. februar 2021 forslag til afgørelse for indkomstårene 2017 og 2018.

Den 16. marts 2021 har repræsentanten gjort indsigelse mod Skattestyrelsens forslag til afgørelse og fremsendt en kasse med bilag for indkomstårene 2017 og 2018.

Selskabet har i perioden 1. november 2017 – 23. marts 2018 drevet et butikslejemål i [virksomhed3]. Efterfølgende har selskabet overtaget [virksomhed4] i [by1].

Selskabet har i forbindelse med overtagelsen af lejemålet betalt en faktura udstedt af [virksomhed3]. Fakturaen er dateret den 13. oktober 2017 og er på i alt 315.657 kr. inkl. moms. Beløbet på 315.657 kr. fordeler sig således:

Depositum

248.925,25 kr.

Gebyr kontrakt

3.600,00 kr.

I alt

252.525,25 kr.

Moms

63.131,31 kr.

I alt inkl. moms

315.656,56 kr.

Selskabet har selvangivet følgende resultat af virksomhed:

2017

-573.283 kr.

2018

-315.765 kr.

Indkomståret 2017

Udgifter til småanskaffelser

Repræsentanten har oplyst, at selskabet ikke har fået godkendt fradrag for en udgift på 13.950 kr. ekskl. moms vedrørende køb af 8 pendler lamper. Udgiften er bogført på konto 4730 småanskaffelser.

I forbindelse med klagesagens behandling ved Skatteankestyrelsen har repræsentanten fremlagt udgiftsbilag for en udgift på 10.500 kr. ekskl. moms, der ikke har været fremlagt under Skattestyrelsens sagsbehandling.

Følgende fremgår af udgiftsbilaget:

Dato:

Udsteder

Beløb ekskl. moms

Specifikation, jf. faktura

17-12-2017

Oplys

10.500 kr.

6 stk. Kobberpendel, stofledning

Indkomståret 2018

Salg af butik

Selskabet solgte i indkomståret 2018 butikken, herunder inventar, driftsmidler og lejerettighederne til butikslejemålet i [virksomhed3]. Som dokumentation for salget har selskabet fremlagt en udateret og ikke underskreven overdragelsesaftale, hvoraf der fremgår følgende:

Mellem [virksomhed2] ApS

C/o [virksomhed5]

[adresse1]

[by2]

Cvr. Nr. [...1]

(herefter benævnt "sælger")

Og

[virksomhed3] A/S

[adresse2]

[by2]

CVR-nr. [...2].

(herefter benævnt "køber")

er der indgået følgende

Overdragelsesaftale vedrørende lejemål og tilhørende forretning

1. BAGGRUND OG GENSTAND

Baggrunden for nærværende aftale er, at køber, som ejer af ejendommen hvori lejemålet er beliggende, ønsker at sælgers lejerettigheder vedrørende lejemålet skal ophøre, således at køber herefter frit kan disponere over lejemålet, med henblik på forpagtning til 3. mand.

Denne aftale regulerer således forholdet mellem sælger, som nuværende lejer og køber, som nuværende udlejer.

Sælger, der er erhvervslejetager af lejemålet beliggende [adresse1], overdrager hermed rettigheder og forpligtelser i henhold til den mellem parterne indgåede lejekontrakt af 9. oktober 2017 til køber, således at sælger herefter er frigjort for enhver forpligtelse overfor køber i medfør af lejeforholdet og køber kan frit disponere over lejemålet.

Sælger overdrager samtidig det til forretningen hørende inventar og driftsmidler, som er anført i bilag 1, samt det til forretningens beliggenhed knyttede goodwill.

Lejemålet overdrages til køber som beset og uden nogen yderligere istandsættelse ved overdragelsen fra sælgers side.

Sælgers udestående fordringer medfølger ikke i handlen, ligesom sælgers gældsforpligtelser er køber uvedkommende i enhver henseende.

Indtil overtagelsesdagen kan sælger frit disponere over forretningen og dens varelager. Det til forretningen hørende varelager overdrages ikke.

Aktiverne overdrages frie og ubehæftede, medmindre er andet er oplyst.

2. SÆLGERS FORPLIGTELSER OG ANSVARSFRASKRIVELSE

Overdragelsen finder sted den 23. marts 2018, kl. 09.00. Forretningslokalet med tilhørende driftsmidler og inventar m.v. overdrages i den stand det er forefindes, indeholdende de i bilag 1 nævnte fysiske aktiver.

Indtil overtagelsesdagen holdes forretningen så vidt mulig åben og i sædvanlig drift.

Sælger fraskriver sig ethvert ansvar for fejl og mangler ved de af overdragelsen omfattede aktiver, da disse overdrages i den stand de er og forefindes på overdragelsestidspunktet.

Køber bekræfter i den forbindelse at have gennemført en undersøgelse af de af overdragelsen omfattede aktiver, herunder foretaget besigtigelse af lejemålet, driftsmidler og inventar og køber erklærer derfor, at være fuldt ud bekendt med de af overdragelse omfattede aktiver og lejemålets stand.

3. KØBERS FORPLIGTELSER

Købesummen, inkl. refusion af depositum, er aftalt til 745.000,00 kr., der betales kontant til sælgers pengeinstitut, [finans1], reg.nr. [...], kontonr. [...57], senest på overdragelsestidspunktet.

Sker betaling ikke rettidigt, er sælger berettiget til ved meddelelse herom til køber at træde tilbage fra handlen.

Købesummen udgør vederlag for afståelse af lejemålet og de til forretningen medfølgende aktiver.

4. BETINGELSER FOR HANDLEN

Nærværende aftale er alene betinget af købesummens erlæggelse.

5. REFUSION OG AFREGNING AF DEPOSITUM

Med overtagelsen som skæringsdag, udarbejder køber sædvanlig refusionsopgørelse. Refusionssaldoen berigtiges kontant på anfordring.

Betalt leje og anden ydelse, herunder renovation, for perioden fra overtagelsen den 23. marts 2018 til den 1. april 2018 refunderes forholdsmæssigt af køber til sælger.

Det hos køber indestående depositum, indgår i refusionsopgørelsen. Køber er pligtig til at refundere depositum fuldt ud og køber refunderer således depositum, stort kr. 315.656,56 inkl. moms, i sin helhed til sælger over refusionsopgørelsen. Depositum er indbetalt inkl. moms og refunderes inkl. moms.

Forbrugsmålere aflæses af sælger efter lukketid den 22. marts 2018 og aflæsning fremsendes til køber. Køber har pligt til at tilmelde sig som forbruger fra overtagelsestagen.

Refusion af varme sker efter de for ejendommen herom gældende regler. Findes sådanne regler ikke, indtræder køber blot i sælgers rettigheder og pligter i henhold til det påbegyndte varmeregnskabsår, med hensyn til såvel forbrug som foretagne aconto indbetalinger. Varmeregnskabet giver således i denne situation ikke anledning til refusion.

6. PERSONALE

Køber overtager ikke sælgers ansatte, men sælgers ansatte overtages af købers forpagter af forretningen per overtagelsesdagen.

Sælger hæfter i det indbyrdes forhold overfor Køber for opfyldelsen af samtlige forpligtelser, der påhviler sælger indtil overtagelsesdagen.

7. INTERNET, E-MAIL OG WEB-SITE M.V.

Køber overtager samtlige Sælger tilhørende e-mail- samt Internetadresser, vedrørende den fra lejemålet drevne virksomhed under navnet ”[virksomhed5]”, herunder www.[virksomhed5].dk samt underliggende sider.

8. ØVRIGE KONTRAKTER

Købers forpagter ønsker at indtræder i rettigheder og pligter i forhold til den som bilag 2 vedlagte samhandelsaftale og lånekontrakt med [virksomhed6] ApS.

Sælger oplyser, at [virksomhed6] ApS har oplyst at forpagter kan indtræde i de som bilag 2 vedlagte kontrakter.

9. MOMS/REGULERINGSFORPLIGTELSE

Da denne aftale vedrører overdragelse af en virksomhed, beregnes der ikke moms af de overdragne aktiver, idet Køber erklærer at være registreret i henhold til merværdiafgiftsloven. Sælger giver fornøden meddelelse til SKAT om overdragelsen.

Køber overtager udenfor købesummen den på de overdragne aktiver eventuelt hvilende momsreguleringsforpligtigelse, idet Sælger i så fald senest syv dage efter overtagelsesdagen, foretager opgørelse over denne forpligtelse på de hertil indrettede blanketter fra SKAT.

Skulle overdragelsen mod forventning ikke være momsfri, accepterer Køber dog tillæg af moms mod, at Sælger i et sådant tilfælde giver kredittid på Købers betaling af moms til det tidspunkt, hvor Sælger skal afregne moms til SKAT.

10. OMKOSTNINGER

Hver part bærer omkostninger til egen advokat.”

Af selskabets bankkontoudtog fremgår, at selskabet den 26. marts 2018 modtog en indsætning på 326.910 kr. med teksten ”Afregning [adresse1]”. Det fremgår af selskabets bogføring under konto 6870, at 315.656 kr. af beløbet vedrører depositum, mens 11.253 kr. vedrører refusionsopgørelsen.

Det fremgår af selskabets opgørelse af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2018, at fortjenesten ved afståelse af forretning er opgjort til 297.655 kr. Det er ikke specificeret, hvordan beløbet er opgjort.

Af selskabets bankkontoudtog fremgår, at der er foretaget følgende to indsætninger på selskabets bankkonto i indkomståret 2018:

Dato

Tekst

Beløb

26-03-2018

J.nr. [...]

931.250 kr.

25-05-2018

[...] afr. depositum retur lejlighed

43.240 kr.

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse oplyst, at selskabet i forbindelse med Skattestyrelsens sagsbehandling har fremlagt et bilag, hvoraf det fremgår, at selskabet i forbindelse med overtagelsen af lejemålet har betalt 600.000 kr. i nøglepenge. Det fremgår af selskabets kontospecifikationer for indkomståret 2018, at der er opgjort en avance på 145.000 kr. vedrørende nøglepengene.

Udgifter til fremmed arbejde

Repræsentanten har i forbindelse med klagens indgivelse fremlagt udgiftsbilag for udgifter på i alt 50.414 kr. ekskl. moms, der ikke har været fremlagt under Skattestyrelsens sagsbehandling. Udgifterne er bogført under konto 2310 Fremmed arbejde.

De afholdte udgifter fordeler sig på følgende udgiftsbilag:

Dato

Udsteder

Beløb ekskl. moms

Specifikation, jf. faktura

06-12-2017

[virksomhed7]

5.299 kr.

Konsulenttimer – 10. november

22-12-2017

[virksomhed7]

11.250 kr.

Konsulentydelse

22-03-2018

[virksomhed8]

33.595 kr.

Opstart/markedsføring jf. formidlingsaftale

Salær (25 %) ved opsigelse i aftaleperiode

Udgifter til reklamer

Repræsentanten har i forbindelse med klagens indgivelse fremlagt udgiftsbilag for udgifter på i alt 20.605 kr. ekskl. moms, der ikke har været fremlagt under Skattestyrelsens sagsbehandling. Udgifterne er bogført under konto 4100 reklamer.

De afholdte udgifter fordeler sig på følgende udgiftsbilag:

Dato:

Udsteder

Beløb ekskl. moms

Specifikation, jf. faktura

19-12-2017

[virksomhed9]

3.080 kr.

Etiket 60x40 mm [virksomhed5]

21-12-2017

[virksomhed9]

5.000 kr.

Stanseomk. vedr. 115313, 115314

01-01-2018

[virksomhed10]

1.745 kr.

4 stk. A3 print heraf 2 stk. lamineret. Rettelse i menuposter Print på folie

31-01-2018

[virksomhed11]

9.750 kr.

Madlaving, styling, foto og billedbehandling. Facebook administration

28-02-2018

[virksomhed12]

1.000 kr.

Facebook: Annoncering fra 05-01-18 til 05-01-18 / Facebook konkurrence

Udgifter til kontingenter

Repræsentanten har i forbindelse med klagens indgivelse fremlagt udgiftsbilag for udgifter på i alt 10.496 kr. Udgifterne er bogført under konto 4340 Kontingenter.

De afholdte udgifter fordeler sig på følgende udgiftsbilag:

Dato:

Udsteder

Beløb ekskl. moms

Specifikation, jf. faktura

30-11-2017

[virksomhed13]

4.294 kr.

Abonnement for perioden 30-11-17..31-12-17 [virksomhed13] – oprettelse Cafe

30-01-2018

[virksomhed14]

5.572 kr.

[virksomhed14] Oprettelse [virksomhed14] abonnement, DK Abonnement: DKK 400 Abonnements periode: 11-01-2018 > 31-03-2018

[virksomhed14] brugerlicens, DK Licenser på første faktura: 16 x 35 = DKK 560

Abonnements periode: 11-01-2018 > 31-03-2018

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at der er godkendt fradrag for udgiften på 4.294 kr. ekskl. moms til [virksomhed13].

Udgifter til arbejdstøj

Repræsentanten har i forbindelse med klagens indgivelse fremlagt udgiftsbilag for en udgift på 14.408 kr. ekskl. moms, der ikke har været fremlagt under Skattestyrelsens sagsbehandling.

Følgende fremgår af udgiftsbilaget:

Dato

Udsteder

Beløb ekskl. moms

Specifikation, jf. faktura

04-12-2017

[virksomhed15]

14.408 kr.

Digitalisering af logo vest (engangsgebyr)

Opstartsgebyr U/25 stk. Broderi af logo af slips

Digitalisering af logo slips (engangsgebyr)

Transport/fragt Erhverv

Sommelier forklæde 'sort'

Simline koksgrå slips

Farve Black - Str Small

Interlock T-shirt Langærmet Unisex - Farve Black - Str Medium

Modern 'SLIMFIT' dame vest – stretch - 44

Modern 'SLIMFIT' dame vest – stretch - 42

Modern 'SLIMFIT' dame vest – stretch - 40

3/4ærmet Dame stretch skjorte - sort 42

3/4ærmet Dame stretch skjorte – sort 40

Forstykke sort 3lommet L50 Forstykke 50cm sort

Tryk t-shirts bryst + sommelier

Tryk t-shirts Ryg Broderi af logo på vest

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter til småanskaffelser i indkomståret 2017 og udgifter til fremmed arbejde, reklamer, kontingenter og arbejdstøj i indkomståret 2018. Skattestyrelsen har endvidere forhøjet fortjenesten ved salg af lejerettigheder til butik i indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

Ӂr 2017

(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det fremgår af selskabsskatteloven § 8, at selskabets indkomst skal opgøres efter de almindelige skatteregler.

Ifølge indsendt regnskab har der ikke været indtægter i år 2017.

Der kan godkendes fradrag for de udgifter der har været afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde årets omsætning i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Forudsætning for at der kan godkendes fradrag for udgifter, er at det kan dokumenteres at udgifterne vedrører selskabet, og at der er tale om erhvervsmæssige udgifter der er fradragsberettiget efter bestemmelserne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der er ikke indsendt bilag vedrørende de udgifter der er fratrukket i det indsendte regnskab. I forbindelse med en tidligere kontrol vedrørende udbetaling moms, er der indsendt enkelte bilag.

Det har ikke været muligt at afstemme udgifter med selskabets bankkonto. Det fremgår af mellemregningskonto, at mange af de udgifter der er fratrukket, er afholdt af hovedanpartshaver, og dermed en gæld for selskabet

Vi har gennemgået indsendt regnskab og kontospecifikation:

(...)

Eksterne omkostninger

Ifølge indsendt specifikation er disse udgifter opgjort således:

Leje af driftsmidler – konto 2320

1.471 kr.

Varekøb – konto 2100

673 kr.

Fremmed arbejde – konto 2310

18.200 kr.

Porto og gebyr – konto 4307

3.600 kr.

Telefon – konto 4300

10.573 kr.

Småanskaffelser – konto 4730

204.114 kr.

Rådgivning – konto 4371

9.500 kr.

Dekoration – konto 4110

6.062 kr.

Transport – konto 4180

7.141 kr.

Kontingenter – konto 4340

4.294 kr.

Personaleomkostninger – konto 4400 – 4450

3.574 kr.

I alt

269.202 kr.

(...)

Konto 2310 – fremmed arbejde

Vi har tidligere modtaget bilag 32 vedrørende udgift til fremmed arbejde.

I mangel af dokumentation for resterende bilag, kan der ikke godkendes fradrag for disse. Det er ikke dokumenteret at udgiften vedrører selskabet og er en erhvervsmæssig udgift.

Der henvises til statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a

Der kan godkendes fradrag for:

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

I alt

31-12-2017

32

Fr.arbejde

12.360

3.090

15.450

(...)

Konto 4730 – Småanskaffelser

Ifølge specifikation er der tale om indkøb af køkkenmaskiner, møbler, lamper m.v.

Der er modtaget dokumentation for følgende udgifter i forbindelse med en tidligere kontrol:

18-10-2017

5

Stole

8.720

2.180

10.900

31-12-2017

7

Køkkenredskaber

31.894

7.974

39.868

27-11-2017

46

Kølemaskine

89.000

22.250

111.250

129.614

32.404

162.018

Der kan på dette grundlag godkendes fradrag for 129.614 kr.

(...)

1.5. Skattestyrelsens begrundelse og afgørelse efter indsigelse

Der er indsendt en kasse med bilag for år 2017 og 2018. De indsendte bilag betragtes som indsigelse over skattestyrelsens fremsendte forslag til ændring af skat og moms.

Skattestyrelsen har gennemgået de indsendte bilag sammen med specifikation og regnskab. Ud fra dette har vi truffet afgørelse som fremgår herunder.

(...)

Konto 2310 – fremmed arbejde

Ugift til fremmed arbejde kan godkendes i henhold til indsendte bilag med:

Dato

Bilags nr

Tekst

Beløb

Moms

I alt

03-11-2017

18

[hjemmeside] 05-2017

1.820

455

2.275

05-11-2017

19

[hjemmeside] 06-2017

1.820

455

2.275

11-11-2017

32

[hjemmeside] 07-2017

12.360

3.090

14.450

22-11-2017

42

[hjemmeside] 08-2017

2.200

550

2.750

I alt

18.200

4550

21.750

(...)

Konto 4730 – Småanskaffelser

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter der er afholdt af selskabet for at erhverve, sikre og vedligeholde årets indkomst jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der kan kun godkendes fradrag for udgifter der er afholdt af virksomheden til virksomhedens drift.

Bilag nr. 6, 11 er ikke udskrevet til selskabet, og kan derfor ikke godkendes som en fradragsberettiget udgift for selskabet. Udgiften anses som en udgift selskabet har betalt for hovedanpartshaver.

Bilag 57 vedrører køb af legetøj m.v. og selskabet anses ikke som rette omkostningsbærer. Udgiften kan ikke godkendes som en udgift der kan fratrækkes i selskabet. Udgiften er uvedkommende for selskabet. Udgiften anses som en udgift som selskabet har betalt for hovedanpartshaver.

Skattestyrelsen agter at beskatte selskabets hovedanpartshaver, [person1], med 11.864 kr. vedrørende køb i henhold til bilag 6 (5.404 kr.), 11 (4.689 kr.) og bilag 57 (1.771 kr.). Dette skyldes, at selskabet har afholdt udgifter til køb der ikke ses at vedrører selskabet. Køb anses at være sket til hovedanpartshaver. (Ligningslovens § 16A, stk. 2). Vi vil senere sende et brev til hovedanpartshaveren med forslag om beskatningen. Det har ikke været muligt at finde bilag 17 og 20. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for disse da det ikke er muligt at se om der er tale om fradragsberettigede udgifter i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der kan godkendes fradrag med i alt 168.687 kr. (moms 42.111 kr.)

Dato

Bilags nr

Tekst

Beløb

Moms

I alt

31-12-2017

4

Lanterne

379

95

474

18-10-2017

5

Stole

8.720

2.180

10.900

31-12-2017

7

Køkkenredskaber

31.894

7.974

39.868

31-12-2017

10

Disk

3.506

877

4.383

02-11-2017

14

Køkkenredskaber

1.406

351

1.757

31-12-2017

16

Lås

343

86

429

31-12-2017

17

Køkkenredskaber

1.296

324

1.620

31-12-2017

23

Småanskaffelser

1.205

301

1.506

31-12-2017

29

Småanskaffelser

451

113

564

31-12-2017

36

Redskaber

123

31

154

31-12-2017

39

Køkkenredskaber

104

26

130

31-12-2017

43

Småanskaffelser

697

174

871

31-12-2017

45

Inventar

1.158

229

1.387

27-11-2017

46

Kølemaskiner

89.000

22.250

111.250

31-12-2017

49

Småanskaffelser

5.105

1.276

6.381

31-12-2017

51

Ovn

512

128

640

31-12-2017

54

Klodser

1.800

450

2.250

31-12-2017

59

Småanskaffelser

863

215

1.078

31-12-2017

61

Computer

8.800

2.200

11.000

31-12-2017

67

Småanskaffelser

886

222

1.108

31-12-2017

74

Lamper

3.450

862

4.312

31-12-2017

76

Småanskaffelser

461

115

576

31-12-2017

78

Køkkenting

810

203

1.013

31-12-2017

80

Iphone

4.225

1.056

5.281

31-12-2017

86

Småanskaffelser

425

106

531

31-12-2017

88

Småanskaffelser

660

165

825

31-12-2017

89

Småanskaffelser

408

102

510

168.687

42.111

210.798

Det bemærkes, at selskabets køb i henhold til bilag 5, 7, 10, 46, 61, 74 og 80 anses som inventar og dermed aktiver for selskabet

(...)

Konto 4340 – kontingenter

I henhold til indsendt dokumentation kan udgiften godkendes som angivet i specifikation med 4.294 kr. (moms 1.073 kr.)

(...)

Konto 4450

Køb af beklædning er som hovedregel en privat udgift der er selskabet uvedkommende. Beklædning der stilles til rådighed i et tjenesteforhold, er som udgangspunkt er skattepligtigt gode, som dog under visse betingelser kan være skattefri.

Egentligt arbejdstøj er ikke et personalegode, men et arbejdsredskab. Efter statsskattelovens principper er egentligt arbejdstøj, der er passende for det pågældende arbejde, derfor ikke skattepligtigt. Det gælder f.eks. uniformer, kitler til sygehus- eller butikspersonale, sikkerhedsbeklædning og tøj til arbejde, der medfører tilsmudsning eller betydeligt slid på tøjet.

Det fremgår af bilag 27 at der er købt bukser, skjorte, bluser m.v. i [virksomhed16]. Der er ingen ansatte i selskabet i år 2017 og der er tale om køb af helt almindeligt tøj. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgiften som en driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Udgiften anses som private udgifter for hovedanpartshaver der er betalt af selskabet. Det fastholdes derfor at udgift til personaleudgifter godkendes med 0 kr.

Skattestyrelsen agter at beskatte selskabets hovedanpartshaver, [person1], med 819 kr. vedrørende køb i henhold til bilag 27. Dette skyldes, at selskabet har afholdt udgifter til køb hvor selskabet ikke er rette omkostningsbærer (ligningslovens § 16 A). Vi vil senere sende et brev til hovedanpartshaveren med forslag om beskatningen.

Ud fra ovenstående kan der godkendes fradrag for eksterne udgifter med 214.163 kr.:

Beløb

Moms

I alt

Konto 2320

0

0

0

Konto 2100

673

168

841

Konto 2310

18.200

4.550

21.750

Konto 4307

3.600

0

3.600

Konto 4300

3.147

786

3.933

Konto 4730

168.687

42.111

210.798

Konto 4371

9.500

2.375

11.875

Konto 4110

6.062

1.516

7.578

Konto 4180

0

0

0

Konto 4340

4.294

1.073

5.367

Konto 4400

0

0

0

Konto 4450

0

0

0

I alt

214.163

52.579

265.742

Den skattepligtige indkomst kan efter vores vurdering af indsendt indsigelse samt bilag godkendes således:

Lokale omkostninger 240.142 kr.

Eksterne omkostninger 214.163 kr.

Resultat før finansielle udgifter - 454.305 kr.

Renteudgifter 2.364 kr.

Skattepligtig resultat - 456.669 kr.

Da der er selvangivet et underskud med - 573.283 kr. er der sket regulering af den skattepligtige indkomst med (-573.283 kr. – 456.669 kr.) 116.614 kr.

(...)

År 2018

(...)

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har den 26/1 2021 modtaget kontospecifikationer fra revisor [person2]. Der ses dog ikke at være specifikation af omsætning og udgifter vedrørende perioden 1/1 – 31/3 2018. Der fremgår alene oplysning om saldobalance pr. 31/3 2018 og ikke andre oplysninger.

Der er ikke indsendt dokumentation for salg af butik / lejemål i [virksomhed3] eller køb af ny butik i [by1].

Der er selvangivet følgende regnskabstal:

Nettoomsætning 615.496 kr.

Vareforbrug -433.473 kr.

Ordinært resultat før renter m.v. 214.037 kr.

Årets resultat før skat - 319.801 kr.

Egenkapital - 3.163.522 kr.

Balancesum 17.755 kr.

Årets afgang af anlægsaktiver 931.250 kr.

Der er selvangivet et resultat af skattepligtig indkomst med - 315.765 kr.

Når der ikke foreligger et regnskab der opfylder betingelserne for et skattemæssigt årsregnskab (Mindstekravsbekendtgørelsen stk. 7, stk. 2) har skattestyrelsen mulighed for at foretage en skønsmæssig ansættelse af den skattepligtige indkomst jf. Skattekontrollovens § 6, stk. 3 og § 74, stk. 1.

Vi har på baggrund af den indsendte kontospecifikation og udskrift af selskabets bankkonto opgjort den skattepligtige indkomst skønsmæssigt.

Omsætning

Der er selvangivet at omsætning udgør 615.496 kr. Dette beløb fremgår ligeledes af indsendt kontospecifikation.

Da der ikke foreligger bogføring, er det ikke muligt at se daglig optælling af kasse m.v. Vi har foretaget stikprøver af specifikation sammenholdt med bank.

Omsætning ansættes til 615.496 kr. som selvangivet.

(...)

Diverse konti

Det fremgår af kontospecifikation at der er fratrukket en del andre udgifter.

Da selskabets bankkonto ses at indeholde en hel del af hovedanpartshavers personlige udgifter, kan den ikke ligges til grund for vurdering af selskabets udgifter.

I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a kan der alene godkendes fradrag for udgifter der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde årets indkomst.

I mangel af dokumentation kan der ikke godkendes fradrag. Der er tale om følgende konti:

(...)

Konto 3610 ekstraordinære indtægter

Der har i året været salg af virksomheden i [storcenter]. Butikken er ifølge det oplyste solgt pr. 26/3 2018.

Revisor [person2] har indsendt et enkelt bilag der viser at selskabet har indgået en aftale om, at der ved overtagelsen af butik den 1/11 2017 skulle betales 600.000 kr. (ikke momsbelagt) i nøglepenge.

Ifølge kontospecifikation konto 4610 og 5312 er der opgjort en avance på 145.000 kr., vedrørende nøglepenge.

I henhold til statsskatteloven § 4 er al indkomst skattepligtigt.

Ved gennemgang af bankkontoudtog er der 2 indsætninger som må formodes at være vedrørende salg af virksomhed:

26/3 2018 J.nr. [...] 931.250 kr.

25/5 2018 [...] afr. 43.240 kr.

I mangel af dokumentation for salg af butik opgøres avance ved salg af butik skønsmæssigt.

Skattestyrelsens mulighed for skønsmæssig ansættelse fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 3 og § 74, stk. 1.

Ud fra de oplysninger vi har til rådighed, anser vi at indsætninger i bank er beløb for overtagelse af lager, inventar og nøglepenge m.v.

Ifølge indsendt bilag er der betalt 600.000 kr. i nøglepenge.

På dette grundlag opgøres avance til

Modtaget beløb (931.250 kr. + 43.240 kr.) 974.490 kr.

Betalt nøglepenge 600.000 kr.

Avance 374.490 kr.

Beløbet er skattepligtigt i henhold til statsskattelovens § 4 Det beløb der er modtaget (974.490 kr.) antages ikke at være momsbelagte.

(...)

2.5 Skattestyrelsens begrunde og afgørelse efter indsigelse

Vi har modtaget det indsendte materiale og derfor gennemgået samtlige punkter i regnskabet igen.

Der kan alene godkendes fradrag for udgifter der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde årets indkomst (statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a). Udgiften skal kunne dokumenteres med et bilag så det er muligt at se hvad udgiften er, og dermed om der er tale om en fradragsberettiget udgift.

Efter gennemgang af regnskab, specifikation og indsendt materiale har vi foretaget vores vurdering og truffet afgørelse. Omsætning Der ses fortsat ikke at være indsendt bogføring / specifikation for 1 kvartal 2018. Det fastholdes derfor at omsætning godkendes som selvangivet med 615.496 kr.

(...)

Diverse konti

Efter modtagelse af bilag har vi gennemgået diverse konti (2241, 2250, 2754, 2800, 2815, 3450, 3600, 3604, 3617, 3628, 3645, 3648, 3650 og 3662) igen.

(...)

Konto 2250 Arbejdstøj

Da der ikke er indsendt specifikation for 1 kvartal, er det ikke muligt at se hvilke bilag udgiften dækker (15.007 kr.)

Det fastholdes derfor at der kan godkendes 0 kr. i fradrag vedrørende denne konto

(...)

Konto 2800 annoncer og reklamer

Da der ikke er indsendt specifikation for 1 kvartal, er det ikke muligt at se hvilke bilag udgiften dækker (38.985 kr.). Der kan derfor ikke godkendes fradrag for denne del.

Der kan godkendes fradrag for bilag 300 12/6 2018 på 2.450 kr. (moms 612 kr.).

(...)

Konto 3617 Mindre anskaffelser

Da der ikke er indsendt specifikation for 1 kvartal, er det ikke muligt at se hvilke bilag udgiften dækker (14.060 kr.). Der kan derfor ikke godkendes fradrag for denne post.

Vi har stikprøvevis gennemgået de øvrige bilag vedrørende denne konto. Ved gennemgang er det konstateret at der ikke ses at være et bilag vedrørende bilag 248 1/6 2018 7.500 kr. I mangel af dokumentation kan der ikke godkendes fradrag for denne udgift.

Der kan, efter gennemgang, godkendes fradrag med 35.302 kr. (moms 8.825 kr.) vedrørende denne konto.

1 kvartal

2 kvartal

3 kvartal

4 kvartal

i alt

Beløb

0

21.316

4.652

9.334

35.302

moms

0

5.329

1.163

2.333

8.825

(...)

Konto 3648 Fremmed arbejde

Da der ikke er indsendt specifikation for 1 kvartal, er det ikke muligt at se hvilke bilag udgiften dækker (50.144 kr.). Der kan derfor ikke godkendes fradrag for denne post.

(...)

Konto 3662 Kontingenter m/ moms

Da der ikke er indsendt specifikation for 1 kvartal, er det ikke muligt at se hvilke bilag udgiften dækker (12.727 kr.). Der kan derfor ikke godkendes fradrag for denne post.

Ud fra indsendte bilag kan der godkendes fradrag som angivet i specifikation vedrørende 2 – 4 kvartal, således:

1 kvartal

2 kvartal

3 kvartal

4 kvartal

i alt

Beløb

0

6.334

5.350

6.051

17.735

moms

0

1.583

1.337

1.513

4.433

Ekstraordinære indtægter

Der ses ikke at være indsendt dokumentation og specifikation for køb - salg af butik, samt inventar.

Derfor fastholdes den opgjorte avance som tidligere anført. Der er ikke indkommet oplysninger der kan ændre skattestyrelsens tidligere opgørelse over avance.

(...)”

Skattestyrelsen er den 27. juli 2021 kommet med følgende udtalelse til klagen:

”Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Der ses at være indsendt en del bilag der ikke tidligere har været indsendt. På grundlag af disse er der følgende bemærkninger

År 2017

Det har ikke været muligt at afstemme udgifter med selskabets bankkonto. Det fremgår af mellemregningskonto, at mange af de udgifter der er fratrukket, er afholdt af hovedanpartshaver, og dermed en gæld for selskabet.

Der er ikke indsendt bilag vedrørende salg af butik i [storcenter] m.v.

(...)

Konto 4730

Køb af pendler fremgår af specifikation som bilag nr. 33. Der ses ikke at være indsendt dokumentation for udgiften. Hvis der indsendes et bilag der viser at udgiften vedrører selskabet og omfattet af bestemmelserne i statsskattelovens§ 6, stk. 1, litra a og momslovens § 37

År 2018

Der er indsendt specifikation vedrørende perioden for 1/1 - 30/3 2018 som ikke tidligere har været indsendt

Konto 2310 Fremmed arbejde

Ud fra indsendt specifikation, samt bilag ses der at have været udgift til [virksomhed7] og [virksomhed8]

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

moms

I alt

06-12-2017

16/249

[virksomhed7] - Konsulenttimer – 10. november

5299

1325

6624

22-12-2017

17/248

[virksomhed7] - Konsulentydelse

11250

2813

14063

22-03-2018

21/284

[virksomhed8]

33595

8399

41994

Bilag vedrørende udgift til [virksomhed7] ses at vedrører år 2017. Udgift kan, ud fra de indsendte bilag, godkendes som en fradragsberettiget udgift i år 2017.

(...)

Bilag til [virksomhed8] kan godkendes i henhold til bilag / specifikation

Konto 4100 Reklamer

Der er indsendt 5 bilag vedrørende denne konto

19-12-2017

24

[virksomhed9]

3080

770

3850

21-12-2017

32

[virksomhed9]

5000

1250

6250

01-01-2018

9

[virksomhed10]

1745

436

2181

31-01-2018

17

[virksomhed11]

9750

2437

12187

28-02-2018

20

[virksomhed12]

1000

250

1250

20575

5143

25718

Bilag 24 og 32 vedrører indkomståret 2017. Udgift kan, ud fra de indsendte bilag, godkendes som en fradragsberettiget udgift i år 2017.

(...)

De resterende 3 bilag kan godkendes ud fra de indsendte bilag i år 2018.

Konto 4340 Kontingenter

Der er indsendt 2 bilag vedrørende denne konto.

30-11-2017

10

[virksomhed13]

4294

1074

5368

30-01-2018

12

[virksomhed13]

5572

1393

6965

9866

2467

12333

Det ene bilag vedrører år 2017. Udgifterne kan godkendes i år 2017.

(...)

Det andet bilag kan godkendes som en udgift for indkomståret 2018

Konto 4450 arbejdstøj

Der er indsendt et bilag der ses at vedrører år 2017. Fradrag kan godkendes for år 2017

(...)

Konto 3610 Ekstraordinære indtægter

Der ses ikke at være indsendt dokumentation og specifikation for køb - salg af butik, samt inventar.

I regnskab er medregnet en fortjeneste ved afståelse af butik med 297.655 kr.

Men der er ikke indsendt dokumentation for beløbet. Det er ikke muligt at se hvordan beløbet er opgjort uden dokumentation.

Der henvises til vores forslag og afgørelse hvor vi har opgjort fortjeneste skønsmæssigt ud fra de foreliggende oplysninger.

Det skal bemærkes at der ikke er medtaget moms vedrørende opgørelsen. Her henvises til revisors bemærkninger under år 2017 (købskontrakt.) Såfremt der gives fradrag for moms under år 2017 vedrørende lejekontrakt, bør der tilsvarende pålægges moms med for år 2018 med samme beløb)

Derfor fastholdes den opgjorte avance som tidligere anført. Der er ikke indkommet oplysninger der kan ændre skattestyrelsens tidligere opgørelse over avance.”

Skattestyrelsen er den 21. september 2021 kommet med følgende supplerende udtalelse til klagen:

”Jeg kan ikke umiddelbart se at det indsendte bilag indeholder nye oplysninger, der kan ændre vores opgørelse i afgørelsen.

I den indsendte aftale, henvises til bilag 1 og 2. Disse ses ikke indsendt, og refusionsopgørelse ses heller ikke indsendt. Det er ikke muligt, i aftalen, at se hvilken virksomhed der overtager lejemålet, eller hvilke aktiver der er overtaget.

Refusionsopgørelse / husleje

I aftalens punkt 5 er der lidt informationer om hvilke beløb der fremgår af refusionsopgørelse (punkt 5). Men refusionsopgørelse ses ikke vedlagt.

Der henvises til vores afgørelse s 25 / 34 ”Husleje”, hvor der er taget udgangspunkt i indsætning i bank. Da dette beløb umiddelbart anses at være indbetaling i henhold til refusionsopgørelse, har jeg ikke yderligere bemærkninger til dette forhold.

Køb af aktiver

Da der ikke er vedlagt bilag 1, er det ikke muligt at se hvilke aktiver der medtages i overdragelsen. Der henvises her til vores afgørelse – år 2017, Eksterne omkostninger, konto 4730 småanskaffelser. Der er foretaget flere køb som antages at være aktiver. Men det er ikke muligt at se om disse køb indgår i overdragelsen, eller om der eventuelt skal ske beskatning såfremt aktiverne / køb er overgået til privat.

Der ses ikke at være fremkommet nye oplysninger i forhold til det vi har opgjort i afgørelsen under punktet ”ekstraordinære indtægter”. Det er ikke dokumenteret hvad de indsatte beløb indeholder:

26/3 2018 j.nr. [...] 931.250 kr.

25/5 2018 [...] afr. 43.240 kr.

De indsatte beløb kan ikke umiddelbart afstemmes den indsendte overdragelses aftale.”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for udgifter til småanskaffelser i indkomståret 2017 og udgifter til fremmed arbejde, reklamer, kontingenter og arbejdstøj i indkomståret 2018. Klageren har endvidere fremsat påstand om, at fortjenesten ved salg af lejerettigheder til butik i indkomståret 2018 nedsættes til 297.655 kr.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

2017

(...)

Ligeledes bilag 1. med 8 pendler til kr. 13.950 + moms kr. 4.487,50. Disse lamper skal fratrækkes i den skattepligtige indkomst og momsen medregnes som købsmoms. Bogført konto 4730 som småanskaffelser.

Opsummering af 2017

Yderligere fradrag for moms kr. 68.518,81 og yderligere fradrag i den skattepligtige indkomst.

Der er andre småting vi ikke er enige om, men som ikke kan svare sig at behandle.

2018

Konto 2310 fremmed arbejde, er ikke medtaget i Skats opgørelse. Se bilag 6. Her er der 3 bilag som tilsammen udgør kr. 50144 + moms kr. 12.536,00. Se også bilag 5, bogføringen for 1.kvartal 2018, som påstås ikke at være indsendt.

Iflg. bilag 3, har vi indsendt både skatteregnskab for 2018 og bogføring for hele året. Hvis SKAT ikke mener at have modtaget noget, var det vel rimeligt at melde tilbage og få orden i tingene.

Konto 4100 Reklamer vedlægger vi bilag 7, som består af fakturaer til kr. 20.605 + moms kr. 5.151,25, som heller ikke er medtaget i Skats opgørelse

Konto 4340 kontingenter Vi vedlægger bilag 8, som består af køb kr. 9.866,80 + moms kr. 2.466,7

Konto 4450 arbejdstøj Vi vedlægger bilag nr. 9. for køb kr. 14.407,88 + moms kr. 3.601.97.

Konto 3610 Ekstraordinære indtægter

Skat mener her at avancen ved salg af virksomheden er kr. 374.490, uden at nævne at [virksomhed17] i [by3] har beregnet avancen til kr. 297.655, uden at nævne forholdet.

Jvf. bilag 3 og bilag 4 er regnskabet fremsendt, men tilsyneladende er regnskabet ikke gennemgået grundigt nok.

Skulle SKAT ikke have påpeget fejl i revisorens opgørelse, hvis der var nogen.?

Opsummering af 2018

Yderligere fradrag for moms kr. 23.755,92, som summen af momsen af ovennævnte punkter, og yderligere fradrag i den skattepligtige indkomst som følge af ovenstående punkter, minimum kr. 95.023,68 som er summen af ovenstående punkter.

Der er andre ting vi ikke er enige om, men som ikke kan svare sig at behandle.”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Periodiseringen af indtægter og udgifter i en erhvervsvirksomhed følger som udgangspunkt retserhvervelses- og pligtpådragelsesprincippet. Det betyder, at indtægter skal indgå ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvor der er erhvervet ret hertil, og omkostninger kan fradrages, når der er en endelig pligt til at betale dem.

Indkomståret 2017

Udgifter til småanskaffelser

Ifølge afskrivningslovens § 2 kan maskiner, inventar og andre driftsmidler afskrives, såfremt de udelukkende eller delvis benyttes erhvervsmæssigt.

Driftsmidler, der udelukkende benyttes erhvervsmæssigt, afskrives som udgangspunkt på en samlet saldo for den enkelte virksomhed. Afskrivning kan højst udgøre 25 % af den afskrivningsberettigede saldoværdi. Det fremgår af afskrivningslovens § 5, stk. 1-3.

I henhold til afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 2, kan den skattepligtige i stedet for at saldoafskrive efter lovens § 5 vælge at fradrage (straksafskrive) hele anskaffelsessummen for driftsmidler med en anskaffelsessum på et grundbeløb på højst 12.300 kr. (2010-niveau) i den skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori anskaffelsen finder sted. Satsen for indkomståret 2017 udgjorde 13.200 kr.

Repræsentanten har gjort gældende, at der skal godkendes fradrag for en udgift på 13.950 kr. vedrørende køb af 8 lamper.

Repræsentanten har som dokumentation for udgiften fremlagt en faktura fra Oplys, hvoraf der fremgår, at der er købt 6 lamper for 10.350 kr. Fakturaen er udstedt den 17. december 2017.

På baggrund af den fremlagte dokumentation finder Landsskatteretten, at selskabet har godtgjort, at udgiften er en fradragsberettiget driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Idet der er tale om anskaffelse af småaktiver på under 13.200 kr., kan selskabet straksafskrive anskaffelsessummen efter afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 2.

Den påklagede afgørelse ændres på dette punkt, idet der godkendes straksafskrivning på småanskaffelser med 10.350 kr.

Indkomståret 2018

Fortjeneste ved salg af lejerettigheder til butik

Det fremgår af afskrivningslovens § 40, stk. 2, at ved erhvervelse af lejekontrakt kan erhververen fra og med det indkomstår, hvori der er indgået endelig aftale om overdragelsen, afskrive anskaffelsessummen i sin skattepligtige indkomst med indtil 1/7 årligt. Det fremgår desuden af afskrivningslovens § 40, stk. 6, at ved salg eller opgivelse af aktiver omfattet af stk. 1 og 2, medregnes fortjeneste eller tab ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Fortjeneste eller tab opgøres som forskellen mellem afståelsessummen og anskaffelsessummen med fradrag for samtlige foretagne afskrivninger.

Det fremgår endvidere af afskrivningslovens § 39, stk. 6, at fortjeneste eller tab på ombygnings- og forbedringsudgifter, indretninger m.v. medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, og at fortjenesten/tabet opgøres som forskellen mellem på den ene side afståelsessummen og på den anden side de afskrivningsberettigede udgifter til anskaffelse, forbedring m.v. med fradrag af samtlige foretagne afskrivninger.

Selskabet har ikke fremlagt refusionsopgørelse eller andet materiale, der dokumenterer, hvad de beløb består af, der er indsat på selskabets bankkonto i forbindelse med salget af butikken, herunder lejerettighederne. Som følge heraf er det berettiget, at Skattestyrelsen har skønnet over fortjenesten ved salg af butikken, herunder lejerettighederne.

Landsskatteretten tiltræder Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af afståelsessummen på 974.490 kr. Der er henset til, at selskabet ikke har fremlagt dokumentation for, hvordan selskabet har opgjort avancen på 297.655 kr. i selskabets årsrapport for indkomståret 2018. Der er endvidere henset til, at selskabet ikke har godtgjort, at indsætningerne på selskabets bankkonto på i alt 974.490 kr. ikke er betaling i forbindelse med salg af butik. Som begrundet nedenfor finder Landsskatteretten, at udgiften til [virksomhed8] på 33.595 kr. skal fratrækkes som en salgsomkostning i forbindelse med opgørelsen af avancen ved salg af butik, hvorfor avancen opgøres til (374.490 kr. – 33.595 kr.) 340.895 kr.

Den påklagede afgørelse ændres på dette punkt, idet avancen ved salg af butik nedsættes til 340.895 kr.

Udgifter til fremmed arbejde

Selskabet har fremlagt to fakturaer fra [virksomhed7]. Fakturaerne er udstedt henholdsvis den 6. og 22. december 2017.

På baggrund af den fremlagte dokumentation finder Landsskatteretten, at selskabet har dokumenteret, at udgifterne til [virksomhed7] er fradragsberettigede driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Det er rettens opfattelse, at fakturaerne vedrørende [virksomhed7] skal henføres til indkomståret 2017. Der er herved henset til, at fakturaerne er dateret december 2017, hvorfor den endelige pligt til at betale dem må være i indkomståret 2017.

Vedrørende fakturaen af 2. marts 2018 fra [virksomhed8] på 33.595 kr., finder Landsskatteretten, at udgiften ikke kan anses som en fradragsberettiget driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Retten finder, at udgiften i stedet må anses at vedrøre salget af butik, hvorfor udgiften skal fratrækkes som en salgsomkostning i forbindelse med opgørelsen af avancen ved salget efter afskrivningslovens § 40, stk. 6. Der er henset til, at det fremgår af fakturaen, at faktureringsdatoen er dagen før overdragelsen af butikken, og at udgiften vedrører opstart/markedsføring. Det må derfor formodes, at udgiften er afholdt i forbindelse med salget af butik.

Den påklagede afgørelse ændres på dette punkt, idet der godkendes fradrag for udgifter til [virksomhed7] med i alt 16.549 kr. i indkomståret 2017.

Udgifter til reklamer

Ligningslovens § 8, stk. 1, giver mulighed for fradrag for udgifter til reklame og lignende med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser. Fradrag gives, hvad enten salget af varer m.v. søges opnået i det indkomstår, hvori udgiften afholdes, eller senere. Udgifter til reklame kan fradrages fuldt ud i medfør af ligningslovens § 8, stk. 1.

Det karakteristiske for reklameudgifter er, at de normalt afholdes over for en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Reklameudgifter tager endvidere sigte på at opretholde en virksomheds almindelige omdømme eller fremme dens interesser ved at gøre den kendt og fordelagtigt bemærket.

Selskabet har fremlagt to fakturaer fra [virksomhed9]. Fakturaerne er udstedt henholdsvis den 19. og 21. december 2017.

Det er rettens opfattelse, at udgifterne til [virksomhed9] på 8.080 kr. er reklameudgifter, men at udgifterne skal henføres til indkomståret 2017. Der er herved henset til, at fakturaerne er dateret december 2017, hvorfor den endelige pligt til at betale dem må være i indkomståret 2017.

Vedrørende fakturaerne af 1. januar, 31. januar og 28. februar 2018 fra [virksomhed10], [virksomhed11] og [virksomhed12] på i alt 12.495 kr., finder Landsskatteretten, at selskabet på baggrund af den fremlagte dokumentation har dokumenteret, at udgifterne er fradragsberettigede efter ligningslovens § 8, stk. 1.

Den påklagede afgørelse ændres på dette punkt, idet der godkendes fradrag for udgifter til reklame med i alt 8.080 kr. i indkomståret 2017 og med i alt 12.495 kr. i indkomståret 2018.

Udgifter til kontingenter

Landsskatteretten bemærker, at Skattestyrelsen i den påklagede afgørelse har godkendt fradrag for udgiften til [virksomhed13] på 4.294 kr.

Vedrørende fakturaen af 30. januar 2018 fra [virksomhed14] på 5.575 kr., finder Landsskatteretten, at selskabet på baggrund af den fremlagte dokumentation har dokumenteret, at udgiften er en fradragsberettiget driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Den påklagede afgørelse ændres på dette punkt, idet der godkendes fradrag for udgift til [virksomhed14] på 5.572 kr. i indkomståret 2018.

Udgifter til arbejdstøj

Selskabet har fremlagt en faktura fra Fakturaen er udstedt den 4. december 2017.

På baggrund af den fremlagte dokumentation finder Landsskatteretten, at selskabet har dokumenteret, at udgifterne er fradragsberettigede driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der er henset til, at der er tale om tøj med selskabets logo påtrykt, og at det må formodes, at der er tale om arbejdstøj, som er udleveret til de ansatte.

Det er rettens opfattelse, at fakturaen skal henføres til indkomståret 2017. Der er herved henset til, at fakturaen er dateret den 4. december 2017, hvorfor den endelige pligt til at betale den må være i indkomståret 2017.

Den påklagede afgørelse ændres på dette punkt, idet der godkendes fradrag for udgift til med 14.408 kr. i indkomst 2017.