Kendelse af 16-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 09-09-2022

Journalnr. 21-0060686

Indkomståret 2018

Skattestyrelsen har ikke imødekommet selskabets anmodning om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen med henblik på anvendelse af skattekreditreglerne i ligningslovens § 8 X, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Skattestyrelsen har i stedet genoptaget ansættelsen efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Skattestyrelsen har yderligere afvist selskabets anmodning om udbetaling af skattekredit af udgifter på i alt 1.688.750 kr.

Endelig har Skattestyrelsen nedsat sambeskatningsindkomsten med 1.351.000 kr. som en konsekvens af ændringen af den skattepligtige indkomst for datterselskabet [virksomhed1] A/S (tidligere [virksomhed2] ApS).

Landsskatteretten stadfæster den påklagede afgørelse.

Indkomståret 2019, 1. delperiode

Skattestyrelsen har afvist selskabets anmodning om udbetaling af skattekredit af udgifter på i alt 614.965 kr.

Skattestyrelsen har endvidere nedsat sambeskatningsindkomsten med 2.294.683 kr. som en konsekvens af ændringen af den skattepligtige indkomst for datterselskabet [virksomhed1] A/S (tidligere [virksomhed3] A/S).

Landsskatteretten stadfæster den påklagede afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet, [virksomhed4] ApS, med CVR-nr. [...1] blev startet den 20. juli 2015 og beskæftiger sig med at eje kapitalandele og investere i finansielle aktiver.

Selskabet var i hele 2018 og indtil 25. februar 2019 sambeskattet med datterselskabet [virksomhed1] A/S (tidligere [virksomhed2] ApS).

[virksomhed1] A/S med CVR-nr. [...1] blev startet den 9. august 2016 og beskæftiger sig med IT-konsulentvirksomhed eller anden virksomhed, som efter det centrale ledelsesorgans skøn er forbundet hermed.

Selskabets repræsentant har anmodet Skattestyrelsen om genoptagelse af datterselskabets skatteansættelse for indkomståret 2018 med henblik på ændring af en afskrivning efter ligningslovens § 8 B, idet der er foretaget afskrivning med 20 % i stedet for at foretage straksafskrivning, der ville berettige til udbetaling af skattekredit efter ligningslovens § 8 X.

Der er i forlængelse heraf anmodet om udbetaling af skattekredit af udgifter på i alt 1.688.750 kr.

Derudover har selskabets repræsentant anmodet om udbetaling af skattekredit for indkomståret 2019, 1. delperiode (indtil 25. februar 2019) af udgifter på i alt 614.965 kr.

Skattestyrelsen har afvist at genoptage og ændre skatteansættelsen for datterselskabet for indkomståret 2018 efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Skattestyrelsen har i stedet genoptaget ansættelsen efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. Der er udsendt agterskrivelse den 18. januar 2021.

Skattestyrelsen har yderligere afvist udbetaling af skattekredit for indkomståret 2019, 1. delperiode.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet selskabets anmodning om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2018 efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Skattestyrelsen har yderligere afvist selskabets anmodning om udbetaling af skattekredit af udgifter på i alt 1.688.750 kr. for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har afvist selskabets anmodning om udbetaling af skattekredit af udgifter på i alt 614.965 kr. i indkomståret 2019, 1. delperiode.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

” 1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ligningslovens § 8 X.

(...)

Indkomståret 2018

Anvendelse af reglerne i ligningslovens § 8 X om udbetaling af skattekredit kræver, at de udgifter til forskning og udvikling, der skal danne grundlag for skattekreditten, skattemæssigt er straksafskrevet efter reglerne i ligningslovens § 8 B. Ved gennemgang af skatteregnskabet for indkomståret 2018 for datterselskabet [virksomhed1] A/S ([virksomhed3] A/S) er det konstateret, at selskabet har valgt skattemæssigt ikke at straksafskrive aktiverede forsknings- og udviklingsomkostninger men valgt at afskrive aktiverede forsknings- og udviklingsomkostninger med 20 % i henhold til ligningslovens § 8 B.

Da selskabet således ikke for indkomståret har valgt skattemæssigt at straksafskrive omkostningerne opfylder disse ikke betingelserne i ligningslovens § 8 X for at kunne danne grundlag for udbetaling af skattekredit til administrationsselskabet.

På denne baggrund kan selskabets anmodning om genoptagelse af indkomståret 2018 med henblik på udbetaling af skattekredit efter reglerne i ligningslovvens § 8 X ikke imødekommes.

Selskabet kan ikke få udbetalt skattekredit på 371.525 kr.

Ændringen af sambeskatningsindkomsten – 1.351.000 kr. er en konsekvens af ændring af den skattepligtige indkomst for selskabet [virksomhed1] A/S ([virksomhed3] A/S) for indkomståret 2018.

For en nærmere begrundelse henvises til særskilt fremsendt forslag af dags dato til ændring af den skattepligtige indkomst for datterselskabet [virksomhed1] A/S ([virksomhed3] A/S) for indkomståret 2018.

Underskud til fremførsel jf. selskabsskattelovens § 12 (felt 085)

2018

Selvangivet/oplyst pr. 31/12-2018 felt 085

- 8.417.387 kr.

Ændring af sambeskatningsindkomst 2018 ([virksomhed1] A/S)

- 1.351.000 kr.

Ansat underskud til fremførsel 31/12-2018 felt 085

- 9.768.387 kr.

Der henvises vedrørende underskudsopgørelsen, herunder hvem der kan anvende underskuddene, til vedlagte bilag, som er en integreret del af denne afgørelse.

Indkomståret 2019

Selskabet anses ikke berettiget til udbetaling af skattekredit kr. 135.292 for perioden 1. januar 2019 til og med 25. februar 2019, svarende til 22 % af anført skattekreditgrundlag i selvangivelsens/oplysningsskemaet felt 009 a kr. 614.965.

De i datterselskabet [virksomhed1] A/S ([virksomhed3] A/S) afholdte omkostninger til forskning og udvikling er ikke anset for omfattet af ligningslovens § 8 B, og kan derfor ikke danne grundlag for en udbetaling af skattekredit til administrationsselskabet efter ligningslovens § 8 X.

Ændringen af sambeskatningsindkomsten - 2.294.683 kr. er en konsekvens af ændring af den skattepligtige indkomst for selskabet [virksomhed1] A/S ([virksomhed3] A/S) for perioden 1. januar 2019 til og med 25. februar 2019.

For en nærmere begrundelse henvises til særskilt fremsendt forslag af dags dato til ændring af den skattepligtige indkomst for datterselskabet [virksomhed1] A/S ([virksomhed3] A/S) for perioden 1. januar 2019 til og med 25. februar 2019.

Underskud til fremførsel jf. selskabsskattelovens § 12 (felt 085)

2019-1. delperiode 1/1-2019 til og med 25/2-2019.

Ansat underskud til fremførsel primo jf. ovenfor

- 9.768.387 kr.

Anvendt underskud for tidligere år ([...] AIFM)

276.379 kr.

Ansat skattepligtig sambeskatningsindkomst efter underskud

- 3.979.882 kr.

Ansat underskud til fremførsel pr. 25/2-2020 felt 085

-13.471.890 kr.

Der henvises vedrørende underskudsopgørelsen, herunder hvem der kan anvende underskuddene, til vedlagte bilag, som er en integreret del af denne afgørelse.”

Klagerens opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om udbetaling af skattekredit af udgifter på i alt 1.688.750 kr. for indkomståret 2018.

Selskabet har yderligere fremsat påstand om udbetaling af skattekredit af udgifter på i alt 614.965 kr. i indkomståret 2019, 1. delperiode.

Selskabet har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”Det er vores opfattelse, at [virksomhed5] IVS er berettiget til udbetaling af skattekredit, efter ligningslovens § 8 X, for indkomstårene 2018 og 2019 (delperiode 1).

Vi anmoder endvidere om, at klagen sambehandles med vores tidligere indsendte klage med sags-id: [sag1]. Nærværende klage har allerede fået sagsnr. 21-0060686 hos jer.

Vi vil indgive vores supplerende bemærkninger til denne foreløbige klage inden d. 12. juli 2021.”

De supplerende bemærkninger, der er indsendt af selskabets repræsentant, indgår i datterselskabets sag med j.nr. [sag1].

Retsmøde

Selskabet har udtalt sig om sagen for Landsskatteretten på et retsmøde. Selskabets bemærkninger på retsmødet angik alene datterselskabets sag med j.nr. [sag1].

Landsskatterettens afgørelse

Genoptagelse af 2018

Ifølge skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1 skal skatteforvaltningen varsle den skattepligtige, såfremt de agter at træffe en afgørelse om ansættelse af indkomstskat på et andet grundlag end det, der er oplyst til skatteforvaltningen. Ifølge skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 skal sådan meddelelse senest være udsendt den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Sagen vedrører skatteansættelsen for indkomståret 2018. I medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en anmodning om genoptagelse på den skattepligtiges initiativ derfor være indgivet til Skattestyrelsen senest den 1. maj 2022. Skatteforvaltningen skal have varslet skatteyderen om påtænkte ændringer inden samme frist, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Selskabet har bedt om genoptagelse af skatteansættelsen den 13. maj 2020. Skattestyrelsen har fremsendt agterskrivelse med forslag til afgørelse den 18. januar 2021.

Fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 og 2 er derfor overholdt.

Ligningslovens § 8 X

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Udgifter som afholdes til forsøgs- og forskningsvirksomhed i tilknytning til den skattepligtiges erhverv, kan efter den skattepligtiges valg enten fradrages fuldt ud i det indkomstår, hvori de er afholdt, eller afskrives med lige store årlige beløb over dette og de følgende 4 indkomstår i henhold til ligningslovens § 8 B, stk. 1.

I henhold til ligningslovens § 8 X, kan selskaber m.v. og personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed i virksomhedsordningen, anmode told- og skatteforvaltningen om at få udbetalt skatteværdien af underskud, der stammer fra udgifter, der straksafskrives som forsøgs- og forskningsudgifter efter § 8 B, stk. 1, eller afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3. Der kan dog højst udbetales skatteværdien af underskud svarende til de afholdte udgifter.

Selskabet har anmodet om udbetaling af skattekredit efter ligningslovens § 8 X, vedrørende udgifter afholdt af datterselskabet [virksomhed1] A/S, idet begge selskaberne har anset udgifterne for at være omfattet af bestemmelsen i ligningslovens § 8 B.

Skattestyrelsen har afvist udbetaling af skattekredit med henvisning til, at udgifterne afholdt af datterselskabet ikke er omfattet af ligningslovens § 8 B.

Landsskatteretten har i afgørelse af d.d. vedrørende datterselskabet (j.nr. [sag1]), truffet afgørelse om, at de af datterselskabet afholdte udgifter ikke er omfattet af ligningslovens § 8 B om forsøgs- og forskningsvirksomhed. Som følge heraf kan der ikke ske udbetaling af skattekredit til administrationsselskabet, jf. ligningslovens § 8 X.

Landsskatteretten stadfæster den påklagede afgørelse på dette punkt.

Sambeskatning

Det fremgår af selskabsskattelovens § 31, stk. 2, at for sambeskattede selskaber opgøres en sambeskatningsindkomst, der består af summen af den skattepligtige indkomst for hvert enkelt selskab omfattet af sambeskatningen opgjort efter skattelovgivningens almindelige regler med de undtagelser, der gælder for sambeskattede selskaber.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato med j.nr. [sag1] stadfæstet, at datterselskabets skattepligtige indkomst for 2018 nedsættes med 1.351.000 kr., og at datterselskabets skattepligtige indkomst for 2019, 1. delperiode nedsættes med 2.294.683 kr.

Som følge heraf nedsættes sambeskatningsindkomsten for 2018 og 2019, 1. delperiode i overensstemmelse hermed.