Kendelse af 13-12-2023 - indlagt i TaxCons database den 08-02-2024

Journalnr. 21-0060408

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2018

Skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed

355.713 kr.

9.225 kr.

Nedsættes til 312.355 kr.

Bankindsætninger fra [virksomhed1]

10.545 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klageren den 8. september 2011 etablerede enkeltmandsvirksomheden [virksomhed2] v/[person1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden har været registreret under branchekode 463200 Engroshandel med kød og kødprodukter. Virksomheden fik foretaget navneændring til [virksomhed3] v/[person1]. Virksomheden ophørte den 30. november 2018.

Klageren har endvidere den 15. oktober 2020 etableret enkeltmandsvirksomheden [virksomhed4], CVR-nr. [...1]. Virksomheden er registreret under branchekode 951100 Reparation af computere og ydre enheder.

Klagerens indkomst har ifølge Skattestyrelsens kontroloplysninger i indkomståret 2018 bestået i dagpenge fra [by1] kommune på i alt 1.589 kr. samt 5.326 kr. fra arbejdsløshedskassen for selvstændige erhvervsdrivende.

Klageren har ikke selvangivet resultat af virksomhed for 2018.

Klagerens virksomhed har angivet følgende moms:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

1. halvår 2018

121.164 kr.

57.145 kr.

2. halvår 2018

21.937 kr.

22.307 kr.

I alt

143.101 kr.

79.452 kr.

Virksomheden er momsregistreret pr. 8. september 2011 og afmeldt pr. 30. november 2018. Virksomheden er registreret med halvårlig afregning af moms.

Skattestyrelsen fik den 12. november 2018 en henvendelse fra Fødevarestyrelsen, som den 9. november 2018 havde foretaget et ordinært kontrolbesøg i virksomheden. Klageren har her oplyst, at virksomheden har afsat sine fødevarer i Danmark og Sverige.

I forbindelse med sagens opstart i Skattestyrelsen blev klageren den 18. november 2020 anmodet om at indsende oplysninger over sine indtægter fra henholdsvis selvstændig virksomhed og lønmodtagerarbejde. Klageren skulle endvidere indsende kopi af kontoudtog for perioden 1. januar 2018 – 31. marts 2019 for konti [...79][finans1], [...80][finans1] og [...77] [finans1]. Endelig har Skattestyrelsen anmodet klageren om at indsende virksomhedens regnskab, bogføring og regnskabsbilag for 2018.

Klageren har pr. mail den 14. december 2020 anmodet Skattestyrelsen om fristudsættelse til at indsende det adspurgte materiale. Skattestyrelsen har accepteret dette og forlænget fristen til den 11. januar 2021.

Den 8. januar 2021 har klageren igen kontaktet Skattestyrelsen og anmodet om fristudsættelse til den 10. februar 2021, hvilket blev accepteret, idet Skattestyrelsens i forlængelse heraf understregede, at der ikke ville blive givet yderligere udsættelse.

Den 10. februar 2021 har klageren meddelt, at han ikke har kunnet få fat i revisoren, hvorfor han gerne ville anmode om endnu en fristudsættelse på fremsendelse af købs- og salgsfakturaer. Klageren har samtidig fremsendt 2 screenshots af samtaler pr. telefon, hvoraf det af det ene screenshot fremgår, at klageren har sendt et billede af Skattestyrelsens materialeanmodning og spurgt, om vedkommende kunne ringe. Vedkommende spørger, om han/hun kan ringe senere, og klageren har herefter fortalt, at der var frist for indsendelse af materiale samme dag. På det andet billede, som går forud for det første screenshot, har den anden part flere gange anmodet om at ringe senere, hvor klageren svarer på et ikke kendt sprog. Samtalen foregår over en søndag og en mandag, og der fremgår af teksten, som klageren har skrevet, datoen 09/02/2021.

Den 11. marts 2021 har klageren pr. mail anmodet om 45 dage til at indhente den af Skattestyrelsen adspurgte dokumentation. Herudover har klageren indsendt dokumentation for, at [finans1] konto [...79] er lukket i 2015.

Den 12. marts 2021 afslog Skattestyrelsen klagerens anmodning om fristudsættelse, da der allerede havde været flere fristudsættelser. I den forbindelse orienterede Skattestyrelsen klageren om, at der ville blive udarbejdet og fremsendt forslag.

Skattestyrelsen udsendte den 18. marts 2021 forslag vedrørende ændringer i moms og skat.

Skattestyrelsen udsendte den 6. april 2021 den påklagede afgørelse vedrørende ændringer i moms og skat.

Skattestyrelsen har ved afgørelsen anset konkrete indsætninger på klagerens bankkonti for indtægter i virksomheden og konkrete hævninger for udgifter i virksomheden.

På klagerens bankkonto [...80] fra [finans1] har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomståret 2018, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomheden:

Dato

Tekst

Beløb

10.06.2018

Overførsel

4.000 kr.

06.07.2018

Overførsel

27.000 kr.

I alt

31.000 kr.

Klageren har som bilag i forbindelse med indsendelse af klage til Skatteankestyrelsen den 6. juli 2021 oplyst, at indsætningerne er af privat karakter, og at indsætningen på de 27.000 kr. er tilbageført samme dag.

På klagerens bankkonto [...77] fra [finans1] har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomståret 2018, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomheden:

Dato

Tekst

Beløb

Klagerens bemærkning

02-01-2018

[virksomhed5], faktura 1289

3.360 kr.

2016

16-01-2018

[virksomhed5], faktura 1297

1.680 kr.

2016

16-01-2018

[virksomhed5], faktura 1300

1.680 kr.

2016

16-01-2018

[virksomhed6] kontobetaling

20.000 kr.

2016

16-01-2018

Kundekort [...]0076

6.000 kr.

2016

19-01-2018

[virksomhed7]

12.229 kr.

2016

19-01-2018

[virksomhed8]

3.800 kr.

31-01-2018

Fakt. 1302

6.975 kr.

05-02-2018

[virksomhed5], faktura 1301

1.680 kr.

23-02-2018

[virksomhed6] 1303

15.170 kr.

23-02-2018

Fakt. 1304

13.595 kr.

15-03-2018

Fra [virksomhed9]

2.614 kr.

30-03-2018

MobilePay: [person2]

2.800 kr.

09-04-2018

[virksomhed6] 1306

1.576 kr.

16-04-2018

MobilePay: [virksomhed10]

6.000 kr.

Privat

17-04-2018

faktura 1314

236.300 kr.

17-04-2018

Fakt. 1308

16.695 kr.

14-05-2018

MobilePay: [virksomhed10]

5.000 kr.

Privat

15-05-2018

faktura 1315

17.000 kr.

Transport

18-05-2018

[virksomhed5] Faktura nr. 1320

1.300 kr.

18-05-2018

[virksomhed11] [by2]

2.180 kr.

25-05-2018

Overførsel – Giro [...51]

2.400 kr.

29-05-2018

Fakt. 1323

13.913 kr.

03-06-2018

Overførsel – Giro [...74]

5.790 kr.

12-06-2018

Fra forretningskonto: u kredit

10.500 kr.

14-06-2018

faktura 1326

1.822 kr.

07-07-2018

10002 – Giro [...13]

3.514 kr.

09-07-2018

Fakt. 10001

3.975 kr.

30-07-2018

[virksomhed12]

1.750 kr.

03-08-2018

Fakt. 10004

3.975 kr.

30-08-2018

Kundekort [...]0020

2.000 kr.

17-09-2018

fak 10009

4.800 kr.

21-09-2018

fak 10010

4.800 kr.

21-09-2018

fak 10011

4.800 kr.

21-09-2018

invoice nr. 10015

1.680 kr.

21-09-2018

[virksomhed5] Faktura 10012

3.400 kr.

25-09-2018

Fakt. 10008

4.000 kr.

27-09-2018

[virksomhed6]

11.946 kr.

05-10-2018

[virksomhed13]

1.488 kr.

22-10-2018

[virksomhed5] Faktura 10017

1.485 kr.

12-11-2018

[virksomhed6]

2.850 kr.

12-11-2018

[virksomhed6]

3.801 kr.

21-11-2018

[person3]

6.750 kr.

22-11-2018

[virksomhed11] [by2]

675 kr.

30-11-2018

[virksomhed14]

3.240 kr.

13-12-2018

Fakt. 10022

10.260 kr.

14-12-2018

Fakt. 10029

2.981 kr.

I alt

496.227 kr.

Herudover har Skattestyrelsen på bankkontoen konstateret følgende hævninger, som Skattestyrelsen har anset for erhvervsmæssige fradragsberettigede driftsudgifter:

Dato

Tekst

Beløb

16-01-2018

[virksomhed15]

11.500 kr.

16-01-2018

[virksomhed15]

11.875 kr.

22-01-2018

[virksomhed16]

970 kr.

13-02-2018

[virksomhed16]

1.000 kr.

22-02-2018

[virksomhed15]

20.000 kr.

22-02-2018

[virksomhed15]

2.008 kr.

23-02-2018

[virksomhed17]

9.616 kr.

17-04-2018

[virksomhed18]

97.380 kr.

23-04-2018

[virksomhed16]

2.306 kr.

25-04-2018

[virksomhed18]

8.564 kr.

25-04-2018

[virksomhed18]

86.211 kr.

15-05-2018

transport kylling

17.930 kr.

04-06-2018

transport kylling

1.511 kr.

I alt

270.871 kr.

Klageren har ved møde med Skatteankestyrelsen den 24. april 2023 oplyst, at hævningerne benævnt ”[virksomhed18]” og hævningen ”transport kylling” den 15. maj 2018 vedrører køb af kylling fra Ungarn.

Klageren har i forbindelse med indsendelsen af klagen til Skatteankestyrelsen indsendt en række bilag, herunder købs- og salgsfakturaer. Skatteankestyrelsen kan konstatere, at der er en række bilag, som Skattestyrelsen ikke har taget stilling til i den påklagede afgørelse. Der er tale om følgende salgsfakturaer:

Bilagsnr.

Dato

Modtager

Beløb eksl. Moms

Moms

Beløb inkl. moms

1297

07.01.2018

[virksomhed5]

1.344 kr.

336 kr.

1.680 kr.

1298

09.01.2018

[virksomhed7]

9.783 kr.

2.446 kr.

12.229 kr.

1300

11.01.2018

[virksomhed5]

1.344 kr.

336 kr.

1.680 kr.

1301

18.01.2018

[virksomhed5]

1.344 kr.

336 kr.

1.680 kr.

1302

18.01.2018

[virksomhed7]

5.580 kr.

1.395 kr.

6.975 kr.

1304

17.02.2018

[virksomhed7]

10.876 kr.

2.719 kr.

13.595 kr.

1305

13.03.2018

[virksomhed9]

2.091 kr.

523 kr.

2.614 kr.

1308

30.03.2018

[virksomhed7]

13.356 kr.

3.339 kr.

16.695 kr.

1314

13.04.2018

[...]

189.040 kr.

47.260 kr.

236.300 kr.

1315

03.05.2018

[...]

13.600 kr.

3.400 kr.

17.000 kr.

1318

11.05.2018

[virksomhed19]

1.920 kr.

480 kr.

2.400 kr.

1319

17.05.2018

[virksomhed11]

1.744 kr.

436 kr.

2.180 kr.

1320

17.05.2018

[virksomhed5]

1.040 kr.

260 kr.

1.300 kr.

1323

17.05.2018

[virksomhed7]

11.130 kr.

2.783 kr.

13.913 kr.

10001

28.06.2018

[virksomhed7]

3.180 kr.

795 kr.

3.975 kr.

10003

10.07.2018

[virksomhed12]

1.400 kr.

350 kr.

1.750 kr.

10004

11.07.2018

[virksomhed7]

3.180 kr.

795 kr.

3.975 kr.

10008

05.09.2018

[virksomhed7]

3.200 kr.

800 kr.

4.000 kr.

10009

06.09.2018

[virksomhed20]

3.840 kr.

960 kr.

4.800 kr.

10010

06.09.2018

[virksomhed21]

3.840 kr.

960 kr.

4.800 kr.

10011

06.09.2018

[virksomhed22] APS [...]

3.840 kr.

960 kr.

4.800 kr.

10012

06.09.2018

[virksomhed5]

2.720 kr.

680 kr.

3.400 kr.

10013

06.09.2018

[virksomhed13]

1.190 kr.

298 kr.

1.488 kr.

10014

10.09.2018

[virksomhed6]

9.557 kr.

2.389 kr.

11.946 kr.

10015

10.09.2018

[virksomhed23]

1.344 kr.

336 kr.

1.680 kr.

10016

15.09.2018

[virksomhed6]

1.850 kr.

463 kr.

2.313 kr.

10017

15.09.2018

[virksomhed5]

1.188 kr.

297 kr.

1.485 kr.

10018

19.10.2018

[virksomhed6]

3.041 kr.

760 kr.

3.801 kr.

10020

02.11.2018

[virksomhed19] ApS

5.400 kr.

1.350 kr.

6.750 kr.

10021

06.11.2018

[virksomhed24] ApS

4.320 kr.

1.080 kr.

5.400 kr.

10022

07.11.2018

[virksomhed7]

8.208 kr.

2.052 kr.

10.260 kr.

10025

12.11.2018

[virksomhed6]

2.280 kr.

570 kr.

2.850 kr.

10026

20.11.2018

[virksomhed11]

540 kr.

135 kr.

675 kr.

10027

20.11.2018

[virksomhed14]

2.592 kr.

648 kr.

3.240 kr.

10028

20.11.2018

[virksomhed25]

2.700 kr.

675 kr.

3.375 kr.

10029

21.11.2018

[virksomhed7]

2.385 kr.

596 kr.

2.981 kr.

10030

23.11.2018

[virksomhed7]

13.215 kr.

3.304 kr.

16.519 kr.

I alt

349.203 kr.

87.301 kr.

436.504 kr.

Klageren har i forbindelse med mødet med Skatteankestyrelsen den 5. september 2023 afleveret et håndskrevet papir med en række salgsfakturaer, der ikke kan fremskaffes, men som klageren selv har noteret. Disse er følgende:

Bilagsnr.

Dato

Posteringstekst

Beløb inkl. Moms

Klagerens bemærkning

1303

23.02.2018

[virksomhed6] 1303

15.170 kr.

[virksomhed6]

1306

09.04.2018

[virksomhed6] 1306

1.576 kr.

[virksomhed6]

1307

30.03.2018

MP. [person2]

2.800 kr.

[person2]

1310

15.05.2018

MP. [person4]

550 kr.

Private

1311

21.05.2018

MP. [person5]

300 kr.

Private

1312

25.05.2018

Overførsel

2.400 kr.

[virksomhed26]

1313

04.06.2018

Overførsel

5.790 kr.

[...]

1316

12.06.2018

U kredit

10.500 kr.

Sahin

10002

07.07.2018

10002

3.514 kr.

[virksomhed27]

10005

11.07.2018

MP.[person5]

500 kr.

[person5] (private)

10006

04.08.2018

MP. [person6]

300 kr.

Private

10019

10.11.2018

MP. [person7]

200 kr.

Private

I alt

43.600 kr.

Klageren har endvidere fremsendt en række købsfakturaer:

Dato

Firma

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

29.12.2017

[virksomhed15]

11.521 kr.

2.880 kr.

14.402 kr.

30.12.2017

[virksomhed15]

6.086 kr.

1.522 kr.

7.608 kr.

04.01.2018

[virksomhed28]

666 kr.

167 kr.

833 kr.

04.01.2018

[virksomhed16]

300 kr.

75 kr.

375 kr.

10.01.2018

[virksomhed16]

300 kr.

75 kr.

375 kr.

16.01.2018

[virksomhed16]

300 kr.

75 kr.

375 kr.

19.01.2018

[virksomhed17]

7.693 kr.

1.923 kr.

9.616 kr.

23.01.2017

[virksomhed16]

300 kr.

75 kr.

375 kr.

30.01.2018

[virksomhed16]

300 kr.

75 kr.

375 kr.

06.02.2018

[virksomhed16]

300 kr.

75 kr.

375 kr.

16.02.2018

[virksomhed15]

4.921 kr.

1.230 kr.

6.151 kr.

21.02.2018

[virksomhed16]

50 kr.

13 kr.

63 kr.

23.02.2018

[virksomhed15]

1.265 kr.

316 kr.

1.581 kr.

28.02.2018

[virksomhed29]

524 kr.

131 kr.

655 kr.

28.02.2018

[virksomhed16]

50 kr.

13 kr.

63 kr.

04.03.2018

[virksomhed28]

465 kr.

116 kr.

581 kr.

08.03.2018

[virksomhed16]

50 kr.

13 kr.

63 kr.

14.03.2018

[virksomhed16]

50 kr.

13 kr.

63 kr.

22.03.2018

[virksomhed16]

50 kr.

13 kr.

63 kr.

30.03.2018

[virksomhed15]

8.400 kr.

2.100 kr.

10.500 kr.

31.03.2018

[virksomhed29]

262 kr.

66 kr.

328 kr.

04.04.2018

[virksomhed28]

337 kr.

84 kr.

421 kr.

15.04.2018

[virksomhed29]

302 kr.

76 kr.

378 kr.

16.04.2018

[virksomhed30]

589 kr.

0 kr.

589 kr.

18.04.2018

[virksomhed16]

50 kr.

13 kr.

63 kr.

20.04.2018

[virksomhed31]

1.955 kr.

0 kr.

1.955 kr.

03.05.2018

[virksomhed32]

25.774 Euro

0 kr.

25.744 Euro

29.08.2018

[virksomhed33]

4.895 kr.

0 kr.

4.895 kr.

04.05.2018

[virksomhed16]

100 kr.

25 kr.

125 kr.

04.05.2018

[virksomhed28]

393 kr.

98 kr.

591 kr.

07.05.018

[virksomhed33]

1.037 kr.

0 kr.

1.037 kr.

16.05.2018

[virksomhed16]

100 kr.

25 kr.

125 kr.

25.05.2018

[virksomhed16]

50 kr.

13 kr.

63 kr.

31.05.2018

[virksomhed29]

768 kr.

192 kr.

960 kr.

04.06.2018

[virksomhed28]

388 kr.

97 kr.

485 kr.

27.06.2018

Privatperson - Computer

4.000 kr.

0 kr.

4.000 kr.

30.06.2018

[virksomhed29]

524 kr.

131 kr.

655 kr.

04.07.2018*

[virksomhed28]

392 kr.

98 kr.

490 kr.

04.08.2018*

[virksomhed28]

872 kr.

218 kr.

1.090 kr.

29.08.2018

[virksomhed33]

1.046 kr.

0 kr.

1.046 kr.

03.09.2018

Skattestyrelsen**

7.100 kr.

0 kr.

7.100 kr.

04.09.2018*

[virksomhed28]

337 kr.

84 kr.

521 kr.

18.09.2018

[virksomhed34]

539 kr.

135 kr.

674 kr.

04.10.2018*

[virksomhed28]

4.537 kr.

1.134 kr.

5.871 kr.

*Af klagerens bankkontoudtog fra [finans1] med kontonummer [...77] fremgår det, at fakturaerne fra [virksomhed28] af henholdsvis 4. juli 2018, 4. august 2018, 4. september 2018 og 4. oktober 2018 er tilbageført til klageren.

**Fakturaen fra Skattestyrelsen af 3. september 2018 vedrører Udligningsafgift m.v. på klagerens firmabil med registreringsnummer [reg.nr.1]. Af de indsendte kontoudtog fremgår det ikke, at fakturaen vedrørende udgiften på 7.100 kr. er betalt herfra.

Af de indsendte fakturaer fra [virksomhed15] fremgår det, at fakturanr. 33109 og 33113 er dateret henholdsvis den 29. december 2017 og den 30. december 2017.

Af fakturaen fra [virksomhed32] fremgår det, at betaling- og fakturadato er den 3. maj 2018. Herudover fremgår det, at der ikke er pålagt moms på købet. Klageren har på møde med Skatteankestyrelsen forklaret, at fakturaen er betalt over 2 rater fra bankkonto [...77] i [finans1]. Hævningerne indgår i det beløb, som Skattestyrelsen har godkendt fradrag for.

17-04-2018

[virksomhed18]

97.380 kr.

25-04-2018

[virksomhed18]

8.564 kr.

25-04-2018

[virksomhed18]

86.211 kr.

I alt

192.155 kr.

Klageren har på møde med Skatteankestyrelsen oplyst, at han i perioden fra 16. april 2018 – 18. april 2018 har været i Ungarn for at se på kødet fra [virksomhed32] kft samt bestille det. På klagerens kontoudtog har der været følgende rejseudgifter:

Dato

Posteringstekst

Beløb

18. april 2018

[virksomhed35]

424 kr.

18. april 2018

[virksomhed35]

18 kr.

19. april 2018

[adresse1] [...]

3.683 kr.

19. april 2018

[virksomhed36]

35 kr.

20. april 2018

[virksomhed37]

491 kr.

20. april 2018

[...]

30 kr.

20. april 2018

[virksomhed36]

284 kr.

23. april 2018

[virksomhed38] kft

744 kr.

23. april 2018

[...] kft

1.969 kr.

23. april 2018

[virksomhed36]

271 kr.

23. april 2018

[...] Airport

912 kr.

I alt

8.861 kr.

Klageren har den 23. maj 2023 indsendt yderligere 3 købsfakturaer. I forbindelse med indsendelsen af disse har klageren pr. telefon forklaret, at de kontanthævninger, der er foretaget i 2018, hvor klageren har skrevet ”[virksomhed17]”, er brugt til at dække forfaldne regninger fra 2017.

Dato

Firma

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

19.01.2018

[virksomhed17]

7.693 kr.

1.923 kr.

9.616 kr.

11.05.2018

[virksomhed17]

26.102 kr.

6.526 kr.

32.628 kr.

07.06.2018

[virksomhed17]

10.979 kr.

2.745 kr.

13.724 kr.

Klageren har pr. telefon oplyst, at købsfakturaen vedrørende den 19. januar 2018 er betalt via bankoverførsel den 23. februar 2018, købsfakturaen vedrørende den 11. maj 2018 er 30.000 kr. betalt kontant, og det resterende beløb er betalt via bankoverførsel, og købsfakturaen vedrørende den 7. juni 2018 er betalt kontant.

Skatteankestyrelsen har ved gennemgang af klagerens kontoudtog ikke kunnet konstatere den af klageren oplyste bankoverførsel på 2.628 kr. vedrørende fakturaen fra [virksomhed17] den 11. maj 2018.

Klageren har på møde med Skatteankestyrelsen oplyst, at han har ejet en Opel Movano med registreringsnummer [reg.nr.1]. Bilen er en varebil, der er godkendt til godstransport erhverv. Bilen er en dieselbil.

Klageren har afleveret en række kvitteringer fra diverse tankstationer vedrørende brændstof til bilen. Disse er følgende:

Dato

Sted

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

02-01-2018

[virksomhed39]

115 kr.

29 kr.

144 kr.

08-01-2018

[virksomhed40]

160 kr.

40 kr.

200 kr.

16-01-2018

[virksomhed41]

120 kr.

30 kr.

150 kr.

19-01-2018

[virksomhed40]

160 kr.

40 kr.

200 kr.

27-01-2018

[virksomhed42]

160 kr.

40 kr.

200 kr.

02-02-2018

[virksomhed40]

160 kr.

40 kr.

200 kr.

05-02-2018

[virksomhed40]

120 kr.

30 kr.

150 kr.

23-04-2018

[virksomhed40]

80 kr.

20 kr.

100 kr.

25-04-2018

[virksomhed42]

120 kr.

30 kr.

150 kr.

03-05-2018

[virksomhed40]

160 kr.

40 kr.

200 kr.

19-06-2018

[virksomhed40]

80 kr.

20 kr.

100 kr.

27-06-2018

[virksomhed41]

160 kr.

40 kr.

200 kr.

08-08-2018

[virksomhed41]

240 kr.

60 kr.

300 kr.

10-08-2018

[virksomhed39]

135 kr.

34 kr.

169 kr.

10-08-2018

[virksomhed42]

120 kr.

30 kr.

150 kr.

11-08-2018

[virksomhed41]

160 kr.

40 kr.

200 kr.

13-08-2018

[virksomhed40]

80 kr.

20 kr.

100 kr.

25-09-2018

[virksomhed39]

127 kr.

32 kr.

159 kr.

25-09-2018

[virksomhed43]

128 kr.

32 kr.

160 kr.

06-10-2018

[virksomhed41]

120 kr.

30 kr.

150 kr.

09-10-2018

[virksomhed41]

160 kr.

40 kr.

200 kr.

12-10-2018

[virksomhed41]

120 kr.

30 kr.

150 kr.

I alt

2.985 kr.

747 kr.

3.732 kr.

Klageren har oplyst, at klagerens ægtefælle ejer en bil, og at denne benyttes privat. Bilen er ligeledes en dieselbil. Klageren har oplyst, at ægtefællen ejer et [virksomhed40]-kort, hvorfor de afleverede kvitteringer ikke vedrører hendes bil, men alene varebilen. Klageren har desuden oplyst, at han ikke har benyttet sig af et tankkort, da han er registreret i RKI og derfor ikke kan erhverve sig dette.

[virksomhed1]

Skattestyrelsen har beskattet klageren af 2 indsætninger fra [virksomhed1] på henholdsvis 3.515 kr. den 8. juni 2018 og 7.030 kr. den 21. juni 2018 på klagerens erhvervsbankkonto [...] i [finans1]. Klageren har ikke kørt [virksomhed1]kørsel i 2018, da det lukkede ned i Danmark i 2017.

Klageren har i forlængelse af møde med Skatteankestyrelsen den 24. april 2023 indsendt 3 bilag vedrørende indsætningerne fra [virksomhed1].

Af bilagene fremgår en mailkorrespondance på engelsk fra den 30. maj 2018 mellem klageren og en advokat vedrørende en bøde, som klageren har modtaget for ulovlig Taxikørsel. Af korrespondancen fremgår, at klageren har taget kontakt til [virksomhed1] support for at få betalt bøden, men intet svar fået. Advokaten har senere samme dag skrevet til klageren, at han har været i dialog med [virksomhed1], og at de vil overføre et beløb tilsvarende bødestørrelsen.

Klageren har endvidere indsendt en indkaldelse fra [by3] Byret, hvoraf det fremgår, at klageren er indkaldt til retsmøde fredag den 17. marts 2017 vedrørende overtrædelse af Taxiloven – [virksomhed1].

Klageren har den 28. april 2023 indsendt en rykker fra politiet vedrørende bødevedtagelsen truffet i retten den 17. marts 2017, hvor klageren er opkrævet i alt 3.500 kr.

Klageren har endvidere fremsendt en mail fra [virksomhed1], hvoraf det fremgår, at de ved en fejl er kommet til at overføre 7.030 kr. [virksomhed1]ettiget til klageren, hvorfor han bedes refundere beløbet. Klageren har pr. telefon fortalt Skatteankestyrelsens sagsbehandler, at pengene ikke er tilbageført endnu, da han ikke har råd til det.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomst for indkomståret 2018 med 366.258 kr. som overskud af virksomhed.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

” 1. Resultat af virksomhed og øvrige indsætninger i banken

...

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skat:

Alle, der er skattepligtige til Danmark, skal over for Skatteforvaltningen årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i skattekontrollovens § 2, stk. 1, 1. pkt.

Det er dit ansvar at oplyse din indkomst. Du har pligt til at kontakte os inden 4 uger efter modtagelsen af årsopgørelsen, hvis grundlaget for din skat er for lav. Det står i skattekontrollovens § 83, stk. 1.

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for oplysningsskemaet. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1. Du skal på opfordring sende dit regnskabsmateriale til os. Det står i skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter. Det er uden betydning, om indtægterne stammer fra en aktiv indsats eller en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1.

Du har ikke oplyst resultat af virksomhed for indkomståret 2018 eller andre indkomster, udover den modtagne understøttelse fra Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende og [by1] Kommune.

Du har ikke sendt os regnskabsoplysningerne, og vi kan derfor fastsætte din indkomst ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 74, jævnfør § 6, stk. 3 og § 53, stk. 3.

Vi har foretaget en gennemgang af indsætningerne på din bankkonto for at undersøge, om du har haft indtægter, som vi ikke kender til, eller om du har modtaget arv, gave, gevinster med mere, som kan forklare, at du har haft penge at leve for.

Vi har indtastet indsætningerne fra de indsendte kontoudtog for 2018 i regneark.

Indsætningerne er opgjort til 527.226 kr. inkl. moms og 421.781 kr. ekskl. moms. Momsen er henført til halvårsafregningen af momsen nedenfor. Se vedlagte bilag 1.

Indsætningerne er f.eks. indsætninger med henvisning til faktura nr., samt indbetalinger fra personer og firmaer.

Indsætningerne ekskl. moms anses som skattepligtig omsætning, idet der ikke foreligger oplysninger om, at indsætningerne er din indkomst uvedkommende. Vi anser indsætningerne som skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Ifølge afsnittet ”Moms” nedenfor, er der konstateret en difference på angivet salgsmoms og den af os opgjorte salgsmoms ifølge bilag 1 på i alt 37.657 kr.

Vi anser på denne baggrund, at der har været en yderligere kontant omsætning på i alt 150.628 kr., som ikke er indsat i banken. Vi har ligeledes lagt vægt på, at der er ”huller” i fakturanummerfølgen på de indsætninger der fremgår af bilag 1, hvilket kunne indikere, at der er kontant omsætning, som ikke er indsat i banken.

Vi anser denne yderligere kontante omsætning for skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1,

litra a.

Derudover har vi konstateret 2 indsætninger fra [virksomhed1] på hhv. 3.515 kr. den 8. juni 2018 og 7.030 kr. den 21. juni 2018, på din konto i [finans1], konto [...77].

Vi anser indsætningerne som skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1.

Erhvervsmæssige udgifter i din virksomhed er fradragsberettigede ved opgørelsen af virksomhedens resultat. Det står i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Du har ikke sendt os dokumentation for virksomhedens erhvervsmæssige udgifter.

Vi har skønnet virksomhedens udgifter ud fra de indsendte kontoudskrifter fra [finans1]. Udgifterne er skønnet til 270.871 kr. inkl. moms og 216.696 kr. ekskl. moms. Momsen er henført til halvårsafregningen af momsen nedenfor. Se vedlagte bilag 2.

Skønnet resultat af virksomhed:

Omsætning ekskl. moms

421.781 kr.

Yderligere kontant omsætning ekskl. moms

150.628 kr.

- Udgifter ekskl. moms

216.696 kr.

Overskud

355.713 kr.

Overskuddet beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

Vi har ligeledes konstateret, at du har foretaget ikke uvæsentlige kontante hævninger i banken, hvilket kunne indikere, at der er afholdt udgifter til f.eks. lønninger og varekøb kontant. Der har på dine konti i [finans1] i 2018 været kontanthævninger på ca. 115.000 kr.

Vi gør i denne forbindelse opmærksom på, at der ikke godkendes fradrag for erhvervsmæssige udgifter, som er afholdt kontant over 10.000 kr. inkl. moms (2018-niveau). Der henvises til ligningslovens § 8 Y, stk. 1.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”...

Vores bemærkninger hertil:

Der er ikke indsendt skatte- og momsregnskab og vi anser ikke, at de indsendte fakturaer og udgiftsbilag dokumenterer, at vores skønsmæssig ansættelse af den 6. april 2021 er åbenbart forkert.

Det anses ikke for dokumenteret, at der er indsætninger i opgørelsen i bilag 1 som ikke er skattepligtige.

Skatteyder har på det udarbejdede bilag 2 til forslag/afgørelse noteret, at de erhvervsmæssige hævninger den 17/4-18, 25/4-18, 25/4-18 og 15/5-18, benævnt ”[virksomhed18]” og ”transport kylling”, at dette er køb i Ungarn.

Ifølge indsendte faktura fra købet i Ungarn, er dette leveret og betalt den 3. maj 2018, hvilket således ikke stemmer overens med skatteyders oplysninger.

Det anses ikke for dokumenteret, at der har været afholdt yderligere fradragsberettigede udgifter end de i bilag 2 opgjorte.

Der gøres i denne forbindelse opmærksom på reglen i ligningslovens § 8Y, stk. 1 om, at der ikke gives fradrag for udgifter, som er afholdt kontant over 10.000 kr.

Det er ikke dokumenteret, at indsætningerne fra [virksomhed1] i alt kr. 10.545 ikke er skattepligtige.

Vi anser således ikke, at der er grundlag for ændre vores afgørelse af den 6. april 2021, hvorfor denne indstilles fastholdt."

I forbindelse med, at klageren den 24. april 2023 har indsendt supplerende materiale, er Skattestyrelsen den 26. april 2023 kommet med følgende bemærkninger:

”...

Der er modtaget følgende oplysninger:

1) Kopi af indkaldelse til retsmøde for [person1], som var indkaldt vedr. overtrædelse af taxilo-ven – [virksomhed1].

2) Kopi af mailkorrespondance mellem advokat og [person1], om at [person1] har betalt bøden for overtrædelse af taxiloven på 3.500 kr. og [virksomhed1] skal afholde denne udgift.

3) Kopi af mail fra [virksomhed1], hvori det oplyses, at [virksomhed1] den 18. juni 2018 fejlagtigt har overført 7.030 kr. til [person1]s bankkonto. [virksomhed1] anmoder om at pengene returneres.

Ad. 1 og 2:

Skattestyrelsen påpeger, at det ved fremsendte ikke er dokumenteret, at skatteyder har fået en bøde på 3.500 kr. og at [virksomhed1]s overførsel den 8. juni 2018 på 3.515 kr. er afholdelsen af udgiften heraf.

Såfremt dette er tilfældet, er det Skattestyrelsens opfattelse, at [person1] alligevel vil være skattepligtig af beløbet efter statsskattelovens § 4. Se endvidere SKM2021.517.SR, hvor Skatterådet bekræftede, at det havde skattemæssige konsekvenser for en chauffør, at det selskab, som var hvervgiver for chaufføren, havde betalt en bøde, som var pålagt chaufføren.

Ad. 3:

Skattestyrelsen kan ved en gennemgang af de indsendte bankkontoudskrifter, ikke identificere en tilbagebetaling på 7.030 kr. i 2018 til [virksomhed1].

På baggrund af de indsendte oplysninger, anser vi fortsat ikke, at der er grundlag for at ændre afgørelsen af den 6. april 2021, hvorfor denne indstilles fastholdt.

...”

I forbindelse med Skatteankestyrelsens sagsfremstilling af 14. september 2023 er Skattestyrelsen kommet med følgende udtalelse af 9. oktober 2023:

”...

[virksomhed1]

Skattestyrelsen fastholder, at de 2 indsætninger på klagers bankkonti i indkomståret 2018 på 10.545 kr. er skattepligtig indkomst.

Klager har oplyst at indsætningen på 7.030 kr. er en fejloverførsel fra [virksomhed1] til klager.

Klager har ikke dokumenteret at have tilbagebetalt beløbet, hvorfor Skattestyrelsen forsat fastholder at beløbet er skattepligtigt.

Beløbet på 3.515 kr. modtaget fra [virksomhed1], er af klager forklaret at være til dækning af en bøde i forbindelse med [virksomhed1]kørsel.

Da bøden er en privatudgift, fastholder Skattestyrelsen at der er tale om en gave som er skattepligtig jf. statsskattelovens § 4.

Skønsmæssig forhøjelse af klagers virksomhed

Skattestyrelsen har i sin afgørelse af 6. april 2021, på baggrund af konstaterede indsætninger og skønnet kontant omsætning, fratrukket opgjorte fradragsberettigede udgifter, opgjort klagers resultat af virksomhed til 355.713 kr. ekskl. moms.

På baggrund af materiale fremlagt under klagesagen ved Skatteankestyrelsen, har Skatteankestyrelsen reduceret Skattestyrelsens forhøjelse af overskud af virksomhed fra 355.713 kr. til 303.908 kr. ekskl. moms, forhøjet klagers skønnede kontante omsætning fra 150.628 kr. til 181.025 kr. ekskl. moms og forhøjet klagers fradragsberettigede udgifter fra 216.696 kr. til 267.299 kr. ekskl. moms.

Efter fornyet gennemgang, herunder materiale fremlagt under klagesagen, finder Skattestyrelsen at resultat af klagers virksomhed opgjort til 346.594 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsen har opgjort klagers omsætning til 416.981 kr. ekskl. moms, og tiltræder Skatteankestyrelsens opgørelse af kontant omsætning til 181.025 kr. ekskl. moms, og har opgjort klagers fradragsberettigede udgifter til 251.412 kr.

Indsætninger på privatkonto

Skattestyrelsen er ikke enig med Skatteankestyrelsen i, at klager har dokumenteret at indsætningen på 27.000 kr. på klagers private konto den 6. juli 2018 er en skattefri indsætning.

At klager har modtaget beløbet og videreoverført beløbet samme dag, redegøre alene for klagers forklaring om beløbets anvendelse, men dokumenterer ikke at der er tale om en indsætning undtaget fra beskatning, Skattestyrelsen fastholder derfor at beløbet er skattepligtigt.

Efter gennemgang af klagers kontoudtog for indkomståret, har klager samlet set modtaget 14.884 kr. fra [virksomhed10] via Mobilepay, og har i samme periode overført samlet 8.315 kr. til [virksomhed10].

Vedrørende de to overførsler fra [virksomhed10] via Mobilepay, er Skattestyrelsen enig med Skatteankestyrelsen i, at beløbet på 6.000 kr. som klager modtog den 16. april 2018, tilbageføres den 17. april 2018.

Beløbet på 5.000 kr. som modtages af klager den 14. maj 2018, ses dog ikke tilbageført, og efter gennemgang af klagers kontoudtog, er den eneste overførsel efter modtagelsen af de 5.000 kr., foretaget den 19. juni 2018 og er på 330 kr.

Skattestyrelsen er derfor ikke enig med Skatteankestyrelsen i, at det er dokumenteret at der er tale om et lån til klager som tilbagebetales, hvorfor Skattestyrelsen fastholder at der skal ske beskatning af beløbet på 5.000 kr. modtaget den 14. maj 2018.

Af de samme grunde som Skatteankestyrelsen anfører i sit forslag til afgørelse af 14. september 2023, er Skattestyrelsen enig med Skatteankestyrelsens skønsmæssige opgørelse af klagers kontantomsætning på baggrund af konstaterede indsætninger og oplyst salgsmoms til 181.025 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsen bemærker hertil, at fakturanr. 10010 er udskrevet til [virksomhed21] med CVR-nr. [...2], men betalt af [virksomhed44] ApS med CVR-nr. [...3], og fakturanr. 1318 er udskrevet til [virksomhed19] med CVR-nr. [...4], men fakturaen er ifølge klagers kontoudtog betalt af [virksomhed26] ApS med CVR-nr. [...5]. Der er ikke i forbindelse med klagesagen redegjort for, hvorfor det ikke er de samme virksomheder som der udskrives fakturaer til som også betaler fakturaerne.

Yderligere bemærkes det, at klager har fremlagt fakturaer med numrene 10016, 10021, 10028 og 10030, hvilke der ifølge klagers kontoudtog ikke ses at være modtaget betaling for og fakturaerne ses ikke at være udlignet med kreditnotaer.

Opgørelse af fradragsberettigede udgifter

Skattestyrelsen er delvis enig i Skatteankestyrelsens opgørelse af fradragsberettigede udgifter.

Skattestyrelsen er ikke enig med Skatteankestyrelsen i, at udgifter til [virksomhed29], Skattestyrelsen, alle betalinger til [virksomhed33], privat køb af computer, køb ved [virksomhed34] og kvitteringer fra [virksomhed39] og diverse tankstationer er fradragsberettiget.

For udgifter til [virksomhed29] er det ikke dokumenteret at klager har haft erhvervsmæssige aktiviteter i Sverige. Under klagesagen har klager forklaret at klager har forsøgt at sælge kød i Sverige, en forklaring der ikke er underbygget af objektiv dokumentation, f.eks. i form af e-mails eller tilbud til mulige svenske kunder.

De fremlagte fakturaer fra daværende SKAT er ikke dokumenteret at være betalt og det er derfor ikke dokumenteret at udgiften har været afholdt af virksomheden.

Af det fremlagte materiale er det alene en faktura fra [virksomhed33] på 1.037 kr. som Skattestyrelsen finder, er fradragsberettiget. Betaling af fakturaen fremgår af klagers kontoudtog. For de resterende beløb til [virksomhed33] er der ikke fremlagt fakturaer som dokumenterer at der er tale om erhvervsmæssige udgifter. Henset til at klager har afholdt private udgifter fra samme konto, som køb af tøj og sko, køb i [virksomhed45] og betaling af børnebidrag, er der tale om en sammenblanding af klagers private og erhvervsmæssige udgifter, at det kan derfor ikke lægges til grund at de resterende beløb til [virksomhed33] er erhvervsmæssige udgifter, når disse ikke er dokumenteret ved fakturaer.

Det private køb af computer er ifølge købsaftalen betalt kontant. Henset til at klager har haft en udeholdt kontantomsætning, har købet været for ubeskattede midler og klager derfor ikke er berettiget til et fradrag for udgiften.

Klager driver sin virksomhed fra sin privatadresse, og købet hos [virksomhed34] er til en PLC styring. Klager har ikke dokumenteret at der ligger en erhvervsmæssig disposition bag købet af en PLC styring hos [virksomhed34]. Ved at klager ikke har dokumenteret at der er tale om en erhvervsmæssig udgift afholdt på vegne af selskabet, fastholder Skattestyrelsen at klager ikke har fradragsret for udgiften.

Af de fremlagte købsbilag fra [virksomhed39] og diverse tankstationer er flere af dem så utydelige at de ikke kan læses og flere af beløbene er betalt kontant og kan som følge af at klager har udeholdt kontante omsætning, hvorfor betalingen er sket med ubeskattede midler, derfor ikke indrømmes fradrag, Skattestyrelsen kan dog godkende et mindre beløb og finder udgiften samlet set reduceres fra 2.985 kr. ekskl. moms, til 559 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsen er efter en konkret vurdering enig med Skatteankestyrelsen i punktet vedrørende fri telefon.

Formalitet

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at Skattestyrelsens ansættelse er sket indenfor den ordinære frist i Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at indsætningerne fra [virksomhed1] er henholdsvis en refundering af bøde fra politiet og en fejlbetaling, hvorfor indkomsten skal nedsættes med 10.545 kr. for indkomståret 2018.

Klageren har endvidere nedlagt påstand om, at det af Skattestyrelsen skønsmæssigt ansatte overskud af virksomhed for indkomståret 2018 på 355.713 kr. skal nedsættes til 9.225 kr.

Klageren har anført følgende til støtte herfor:

”...

, indgiver en klage over de konti, der er vurderet af skatteafdelingen, og forklarer følgende:

1. Jeg kunne ikke levere virksomhedens kontooplysninger på grund af dets tab på regnskabskontoret. Det blev fundet i sidste uge, og jeg sendte det til dig vedlagt denne klage.

1. Køb Fra DK Beløb (70000 Kr) (ekskl moms 52500 +moms 17500 kr.)

2. Køb fra EU Beløb 184000 kr.(25773.6 Euro)

3. Salg i DK Beløb 419500 Kr (ekskl moms 335600 kr.+ moms 83900 kr)

4. Udgifter Beløb 96500 Kr (72375 kr.ekskl moms+ 24125 kr.moms)

Moms skal betales fra 1.1.2018 til 31.12.2018 (42275 kr)

Årligt overskud 9225 kr

Det var bil og 2 maskine har købt den i 2015 (coster 95000 kr)

Det er solgt 2019 (3000 kr)

*** [virksomhed1] Belob er Bød betalt til Politi og det er ikke indkoms.”

Retsmøde

Klageren nedlagde påstand om, at en række indsætninger på hans konto ikke var skattepligtig indkomst, men derimod indsætninger primært fra familie, samt at en række udgifter vedrørte hans virksomhed og dermed skulle være fradragsberettigede i hans virksomhedsindkomst. Han gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige og mundtlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmøde.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen blev nedsat fra 355.713 kr. til 346.594 kr. Skattestyrelsen var således ikke enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, da der ikke ses at være dokumentation for, at der for så vidt angår indsætninger er tale om lån fra familien, og at udgifter ligeledes ikke anses for at være tilstrækkeligt dokumenteret som vedrørende virksomhedsindkomsten. Der blev blandt andet henvist til, at klageren ikke havde fremlagt dokumentation for salg eller forsøg på salg i Sverige, hvorfor udgifter til Øresundskonsortiet ikke kunne anses for fradragsberettiget.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om det er med rette, at Skattestyrelsen har anset klagerens indtægt fra [virksomhed1] for at være skattepligtig, samt hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har ansat resultat af virksomhed for indkomståret 2018 skønsmæssigt. Hvis det er med rette, skal Landsskatteretten tage stilling til, om Skattestyrelsens skønsmæssige resultat af virksomhed er opgjort korrekt for indkomståret 2018.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR.

Det fremgår af personskattelovens § 3, at personlig indkomst omfatter alle de indkomster, der indgår i den skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene eller ikke er fremsendt, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 3.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018 og bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 med senere ændringer) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006)

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden. Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og tjenesteydelser er betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer entydig identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør højest 10.000 kr. inklusive moms, jf. ligningslovens § 8 Y, stk. 1, lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016. I perioden fra den 1. juli 2012 til og med den 1. januar 2019 var beløbsgrænsen 10.000 kr. inklusive moms, jf. ændring i § 3, nr. 1, i lov nr. 1430 af 5. december 2018. Såfremt betalingen sker i flere rater ved flere betalinger, men vedrørende samme leverance, ydelse m.v., anses disse som én betaling i relation til beløbsgrænsen. Videre følger det af ligningslovens § 8 Y, stk. 3, at hvis det ikke er muligt at betale via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, kan der opnås fradrag ved på told- og skatteforvaltningens hjemmeside at indberette oplysninger om det foretagne køb. Indberetningen skal ske indenfor en nærmere angiven frist.

Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1, at en erhvervsdrivende skal indsende sit regnskabsmateriale med bilag på begæring af skatteforvaltningen. Skatteforvaltningen er berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt, såfremt begæringen ikke efterkommes. Det fremgår af den gældende skattekontrollovs § 53, stk. 3, jf. § 74, stk. 1.

Ifølge bogføringslovens § 9 skal der foreligge bilag på eventuelle udgifter.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

[virksomhed1]

Skattestyrelsen har anset de 2 indsætninger på klagerens bankkonti i indkomståret 2018 på i alt 10.545 kr. for at være indtægter fra [virksomhed1].

Vedrørende indsætningen på 7.030 kr. den 18. juni 2018

Vedrørende indsætningen på den 7.030 kr. har klageren oplyst, at der er tale om fejloverførsel.

Som dokumentation herfor har klageren indsendt en skrivelse fra [virksomhed1] vedrørende overførslen på 7.030 kr.

Ud fra sagens oplysninger, herunder de indsendte bankkontoudskrifter finder retten det ikke godtgjort, at klageren har tilbageført det af klageren oplyste fejloverførte beløb på i alt 7.030 kr.

Det fremgår, at indbetalingen kommer fra [virksomhed1]. Klageren har tidligere kørt ulovlig taxikørsel gennem [virksomhed1]. Landsskatteretten finder på det foreliggende grundlag, at bankindsætningen er indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed og skal anses som skattepligtig omsætning.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår denne indsætning.

Vedrørende bøden betalt af [virksomhed1]

Klageren har oplyst, at indsætningen fra [virksomhed1] på 3.515 kr. er betaling for en bøde fra politiet vedrørende overtrædelse af taxiloven.

Som dokumentation herfor har klageren indsendt en række dokumenter i form af en bøde fra [by3]s Politi, korrespondance med en advokat samt indkaldelse til retsmøde vedrørende førnævnte bøde.

Af rykkeren fra politiet vedrørende bødevedtagelsen i retten den 17. marts 2017 fremgår det, at klageren er opkrævet 3.500 kr. for overtrædelse af taxiloven – [virksomhed1].

Landsskatteretten finder det godtgjort, at indsætningen den 8. juni 2018 fra [virksomhed1] er til dækning af den bøde, som klageren var blevet pålagt for ulovlig taxikørsel gennem [virksomhed1]. Der er henset til, at mailkorrespondancen med advokaten finder sted den 30. maj 2018, og at der af retsmødeindkaldelsen fremgår, hvad overtrædelsen vedrører.

Da indsætningen på 3.515 kr. fra [virksomhed1] er til dækning af bøden, anses det for betaling af klagerens private udgift, hvorfor klageren er skattepligtig af beløbet som en gave, jf. statsskattelovens § 4.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Skønsmæssig forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed

Skattestyrelsen har anset indsætninger på klagerens bankkonti i indkomståret 2018 på i alt 527.227 kr. for at være omsætning i virksomheden.

Klageren har oplyst, at der er tale om indsætninger fra virksomhedsdrift, og at andre indsætninger er af privat karakter.

Ud fra posteringsteksterne på bankkontoudskrifterne, hvoraf ses at flere indsætninger stammer fra andre virksomheder og/eller personer og flere indsætninger indeholder henvisning til fakturanummer, finder retten, at der er tale om skattepligtige indtægter, jf. statsskattelovens § 4, i form af omsætning i klagerens virksomhed.

Vedrørende indsætningerne på henholdsvis 6.000 kr. den 16. april 2018 og 5.000 kr. den 14. maj 2018, som klageren har modtaget via Mobilepay fra [virksomhed10], finder retten det ud fra en konkret vurdering i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at indsætningerne er af privat karakter. Der er henset til, at klageren har tilbageført penge til [virksomhed10], der understøtter klagerens påstand om, at indsætningerne er lån til husleje m.v.

Vedrørende indsætningen på 27.000 kr. den 6. juli 2018, som klageren har modtaget på sin private konto, finder retten ud fra en konkret vurdering, at klageren i tilstrækkeligt omfang har sandsynliggjort, at indsætningen er af privat karakter. Der er henset til, at klageren samme dag har overført et tilsvarende beløb og har oplyst, at det er en tilbageførsel af penge til familie.

Landsskatteretten nedsætter dermed den del af Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens omsætning, som stammer fra indsætninger på klagerens bankkonto for indkomståret 2018, fra 527.226 kr. til 489.226 kr., svarende til 391.381 kr. ekskl. moms.

Virksomheden har angivet salgsmoms for perioden 2018 på i alt 143.101 kr. Skattestyrelsen har anset differencen mellem den angivne salgsmoms og den salgsmoms, som Skattestyrelsen har opgjort på baggrund af indsætninger på klagerens bankkonti for at stamme fra kontant omsætning.

Retten finder ud fra virksomhedens branche, at det er sandsynligt, at der har været kontant omsætning. Retten har endvidere henset til, at der er 18 huller i fakturanummerrækkefølgen på de af klageren indsendte salgsfakturaer, hvilket sandsynliggør, at der er yderligere kontant omsætning.

Retten finder ligesom Skattestyrelsen, at den kontante omsætning kan skønnes på baggrund af differencen mellem den af virksomheden angivne salgsmoms og salgsmomsen i relation til indsætninger på klagerens bankkonti.

Landsskatteretten finder derfor, at der har været en yderligere kontant omsætning på i alt 181.025 kr. ekskl. moms, som ikke er indsat på klagerens bankkonto.

Det forhold, at klageren efterfølgende har indleveret et håndskrevet dokument vedrørende de 12 af 18 fakturahuller, ændrer ikke på rettens opgørelse af yderligere kontant omsætning, da klageren ikke har indleveret de underliggende salgsfakturaer, og da beløbet kan indeholdes i den yderligere kontante omsætning.

Landsskatteretten tiltræder Skattestyrelsens opgørelse af omsætning på baggrund af indsætninger på klagerens konti samt kontant omsætning på baggrund af oplyst salgsmoms.

Skattestyrelsen har godkendt skønsmæssigt fradrag for de erhvervsmæssige udgifter, som Skattestyrelsen ud fra posteringsteksterne på klagerens bankkontoudtog har anset for erhvervsmæssige. Der er blandt andet posteringer med teksten ”[virksomhed15]” og betaling af andre råvarer, som er foreneligt med aktiviteten i klagerens virksomhed. Skattestyrelsen har skønnet udgifterne for indkomståret 2018 til 216.696 kr. ekskl. moms.

Der er under klagesagens behandling indsendt bilag og bemærkninger vedrørende enkelte driftsomkostninger. Retten finder, at der kan godkendes fradrag for de nu foreliggende bilag, som Skattestyrelsen ikke har medregnet i sin opgørelse.

De af klageren fremlagte bilag fra [virksomhed15] er fradragsberettigede, på nær fakturanr. 33109 og 33113, hvorfor retten godkender fradrag for i alt 14.586 kr. ekskl. moms for indkomståret 2018.

Fakturanr. 33109 og 33113 er udstedt i indkomståret 2017, hvorfor der allerede af den grund ikke kan godkendes fradrag i indkomståret 2018, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for 2 hævninger den 22. februar 2018, men da disse vedrører de 2 fakturaer fra 2017, godkendes der ikke fradrag herfor.

Skattestyrelsen har endvidere godkendt fradrag for 2 hævninger den 16. januar 2018 på i alt 23.375 kr. Klageren har ikke indsendt fakturaer herfor, hvorfor der ikke godkendes fradrag herfor. Der er henset til, at hævningerne er sket før hævningerne den 22. februar 2018, som vedrørte indkomståret 2017, og at der ikke er fremlagt dokumentation herfor.

Vedrørende de fremlagte fakturaer fra [virksomhed16], har Skattestyrelsen godkendt fradrag for 3 hævninger på i alt 4.276 kr. Klageren har fremlagt fakturaer for i alt 2.350 kr. ekskl. moms, hvorfor retten alene godkender fradrag herfor. Der er her henset til, at der ikke er fremlagt kundekonto eller fakturaer, og at det ikke er muligt at konstatere, hvorvidt hævningerne vedrører indkomståret 2017 eller 2018.

Landsskatteretten finder, at de udgifter, der er dokumenteret ved de fremlagte bilag fra [virksomhed17] den 19. januar 2018, [virksomhed29], [virksomhed30], [virksomhed33], [virksomhed31], privat køb af computer og [virksomhed34] konkret anses for fradragsberettigede omkostninger i virksomheden, hvorfor retten godkender fradrag for indkomståret 2018 med 24.134 kr. ekskl. moms.

Vedrørende fakturaen fra Skattestyrelsen på i alt 7.100 kr., finder retten det ikke tilstrækkelig dokumenteret, at klageren har afholdt udgiften hertil. Der er herved lagt vægt på, at der ikke foreligger dokumentation for betalingen heraf.

De af klageren fremlagte bilag fra [virksomhed17] henholdsvis den 11. maj 2018 og 7. juni 2018 på henholdsvis 32.628 kr. og 13.724 kr. er betalt helt eller delvist kontant. Idet ovennævnte kontante betalinger udgør mere end 10.000 kr. inklusive moms, og da betalingen ikke er indberettet på told- og skatteforvaltningens hjemmeside, jf. dagældende ligningslovs § 8 Y, stk. 1 og stk. 3, kan beløbet ikke fradrages i den skattepligtige indkomst. Landsskatteretten godkender derfor ikke fradrag for udgiften til de 2 købsfakturaer.

Klageren har endvidere fremlagt en købsfaktura fra [virksomhed32] kft på 192.155 kr., hvoraf det fremgår, at beløbet ikke er momsbelagt. Retten finder, at der kan godkendes fradrag for det fulde beløb. Klageren har betalt fakturaen via 3 bankoverførsler henholdsvis én den 17. april 2018 og to den 25. april 2018. Skattestyrelsen har i sin opgørelse godkendt fradrag herfor ekskl. moms.

Klageren har fremsendt mails vedrørende booking af hotelværelse i Ungarn vedrørende køb af kød fra [virksomhed32] samt flybillet fra [by3] til Ungarn. Retten finder på baggrund heraf, at der ud fra en konkret vurdering kan godkendes fradrag for ophold i forbindelse med den erhvervsmæssig forretningsrejse på baggrund af betalingsdokumentation i form af bankkontoudtog. Landsskatteretten forhøjer derfor de fradragsberettigede omkostninger med 7.089 kr. ekskl. moms vedrørende klagerens forretningsrejse i Ungarn.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for 2 hævninger vedrørende transport af kylling fra Ungarn henholdsvis den 15. maj 2018 og 4. juni 2018 på i alt 15.553 kr. ekskl. moms, hvilket retten godkender på det foreliggende grundlag.

Vedrørende brændstof, olie og bremsevæske til klagerens firmabil har klageren indleveret kvitteringer fra [virksomhed39] og diverse tankstationer på i alt 2.985 kr. ekskl. moms. Retten finder i det konkrete tilfælde, at det er tilstrækkelig sandsynliggjort, at der er tale om erhvervsmæssige udgifter i virksomheden, hvorfor retten godkender fradrag herfor.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens opgørelse af de fradragsberettigede driftsomkostninger for indkomståret 2018 fra 216.696 kr. til 258.852 kr. (14.586 kr. + 2.350 kr. + 24.134 kr. + 192.155 kr. + 15.553 kr. + 7.089 kr. + 2.985 kr.)

Fri telefon

Klageren har fremlagt købsfakturaer fra [virksomhed28], hvorfor retten godkender fradrag for udgifter til telefon med 2.249 kr. ekskl. moms i perioden 4. januar – 4. juni 2018. For perioden 4. juli – 4. oktober er de fremsendte telefonregninger blevet betalt men efterfølgende tilbageført, hvorfor der ikke godkendes fradrag herfor.

En selvstændig erhvervsdrivende, der har adgang til privat at benytte en telefon, der indgår i den erhvervsmæssige virksomhed, skal beskattes af værdi af fri telefon efter ligningslovens § 16, stk. 14. Værdien er fastsat i ligningslovens § 16, stk. 12, og udgør 2.800 kr. for hele 2018.

Da klageren har mulighed for at benytte telefonen privat, skal der ske beskatning af fri telefon.

Indkomsten forhøjes med værdien af fri telefon i 6 måneder, svarende til 1.400 kr. for indkomståret 2018.

Eftersom klageren ikke kan få fradrag for moms af den private andel, godkendes der skattemæssigt fradrag for denne del af momsen med 350 kr. for indkomståret 2018.

På baggrund af ovenstående ændres den påklagede afgørelse vedrørende indkomståret 2018, idet der godkendes yderligere fradrag med 43.355 kr., hvorfor overskud af virksomhed for indkomståret 2018 ændres til 312.355 kr.

Frister

Som udgangspunkt kan Skattestyrelsen ikke sende forslag om at ændre årsopgørelsen for personer med enkle økonomiske forhold efter den 1. juli i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb (den korte ligningsfrist). Det står i § 2 i bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018.

Klageren har haft en indkomst, som skulle være selvangivet ved hjælp af den udvidede selvangivelse, hvilket ikke er omfattet af den korte ligningsfrist.

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomstskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Fristen for varsling af ordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, af klagerens skatteansættelse for 2018 udløb den 1. maj 2022. Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 18. marts 2021 er dermed blevet fremsendt til klageren inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, for ordinær ansættelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2018.