Kendelse af 26-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 27-10-2023

Journalnr. 21-0060191

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2016

Skønsmæssigt overskud af virksomhed

649.562 kr.

Hjemvisning/Nedsættelse

Stadfæstelse.

Indkomståret 2017

Skønsmæssigt overskud af virksomhed

431.528 kr.

Hjemvisning/Nedsættelse

Stadfæstelse.

Indkomståret 2018

Skønsmæssigt overskud af virksomhed

644.268 kr.

Hjemvisning/Nedsættelse

Stadfæstelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at klageren har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1], med opstartsdato den 1. marts 2013 og ophørsdato den 3. august 2021. Virksomheden var registreret med branchekoden ”561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.”.

Klageren har for indkomstårene 2016 og 2017 været takseret med henholdsvis 215.000 kr. og 270.000 kr. i overskud af virksomhed. Klageren har selvangivet overskud af virksomhed for indkomståret 2018 på 170.851 kr.

Skattestyrelsen har anmodet klageren om regnskaber og bankkontoudskrifter for bankkonti med konto.nr. [...20] og [...08]. Skattestyrelsen modtog senest bankkontoudskrifter den 7. september 2020.

Da klageren ikke har indsendt regnskaber eller andet bilagsmateriale, har Skattestyrelsen gennemgået klagerens bankkonti og konstateret indsætninger på henholdsvis 1.633.529 kr., 1.449.505 kr. og 1.687.238 kr. for indkomstårene 2016, 2017 og 2018, som Skattestyrelsen har vurderet, udgør omsætning i klagerens virksomhed.

Skattestyrelsen har i forbindelse med gennemgangen af klagerens bankkonti, identificeret en del virksomheder, som klageren har betalt til, ved hjælp af google søgninger og teksten på hævningerne, og har ud fra dette givet klageren et skønsmæssigt fradrag for driftsudgifter for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 på henholdsvis 494.102 kr., 613.692 kr. og 591.326 kr. Skattestyrelsen har ikke medtaget hævninger, hvor de hverken på baggrund af teksten eller ud fra antallet af hævninger har kunne konstatere, at der måtte være tale om driftsudgifter.

Ved den skønsmæssige opgørelse af klagerens overskud af virksomhed, har Skattestyrelsen endvidere henset til indberettede lønoplysninger for 2016, 2017 og 2018 på henholdsvis 163.159 kr., 154.384 kr. og 114.196 kr.og givet klageren fradrag herfor.

Skattestyrelsen har den 2. marts 2021 udsendt forslag til afgørelse og skønsmæssigt opgjort klagerens overskud af virksomhed på følgende måde:

2016

Indsætninger i [finans1], konto [...20] anset som omsætning, se bilag 1.

679.229 kr.

Indsætninger i [finans1], konto [...08] anset for omsætning, se bilag 1.1

954.300 kr.

I alt

1.633.529 kr.

Heraf udgør moms 20 %

-326.706 kr.

Omsætning ekskl. moms

1.306.823 kr.

Udgifter på konto [...20], der anses for driftsudgifter inkl. moms, se bilag 2

598.748 kr.

Udgifter på konto [...08], der anses for driftsudgifter inkl. moms, se bilag 2.1

18.880 kr.

Driftsudgifter i alt inkl. moms

617.628 kr.

Moms heraf udgør 20 %

-123.526 kr.

Driftsudgifter ekskl. moms

494.102 kr.

-494.102 kr.

Lønudgifter oplyst til skatteforvaltningen

-163.159 kr.

Skønsmæssigt resultat af virksomhed

649.562 kr.

2017

Indsætninger i [finans1] konto [...20] anset som omsætning, se bilag 3.

674.209 kr.

Indsætninger i [finans1], konto [...08] anset for omsætning, se bilag 3.1

825.296 kr.

I alt

1.499.505 kr.

Heraf udgør moms 20 %

-299.901 kr.

Omsætning ekskl. moms

1.199.604 kr.

Udgifter på konto [...20], der anses for driftsudgifter inkl. moms, se bilag 4

698.897 kr.

Udgifter på konto [...08], der anses for driftsudgifter inkl. moms, se bilag 4.1

68.218 kr.

Driftsudgifter i alt inkl. moms

767.115 kr.

Moms heraf udgør 20 %

-153.423 kr.

Driftsudgifter ekskl. moms

613.692 kr.

-613.692 kr.

Lønudgifter oplyst til skatteforvaltningen

-154.384 kr.

Skønsmæssigt resultat af virksomhed

431.528 kr.

2018

Indsætninger i [finans1], konto [...20] anset som omsætning, se bilag 5.

576.892 kr.

Indsætninger i [finans1], konto [...08] anset for omsætning, se bilag 5.1

1.110.346 kr.

I alt

1.687.238 kr.

Heraf udgør moms 20 %

-337.448 kr.

Omsætning ekskl. moms

1.349.790 kr.

Udgifter på konto [...20], der anses for driftsudgifter inkl. moms, se bilag 6

732.579 kr.

Udgifter på konto [...08], der anses for driftsudgifter inkl. moms, se bilag 6.1

15.579 kr.

Driftsudgifter i alt inkl. moms

739.158 kr.

Moms heraf udgør 20 %

-147.832 kr.

Driftsudgifter ekskl. moms

591.326 kr.

-591.326 kr.

Lønudgifter oplyst til skatteforvaltningen

-114.196 kr.

Skønsmæssigt resultat af virksomhed

644.268 kr.

Klageren er ikke fremkommet med bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 2. marts 2021. og Skattestyrelsen har derfor den 7. april 2021 truffet den påklagede afgørelse i overensstemmelse hermed.

Klageren har ikke fremlagt nyt materiale i forbindelse med klagesagens behandling.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort klagerens overskud af virksomhed til henholdsvis 649.562 kr., 431.528 kr. og 644.268 kr. for indkomstårene 2016, 2017 og 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Omsætning

For skønsmæssig opgørelse af virksomhedens omsætning for 2016 – 2018 har vi opgjort indsætningerne på dine bankkonti [...08] og [...20] i [finans1], der efter vores opfattelse er erhvervsmæssige og derfor skal medregnes til virksomhedens omsætning. De samlede indtægter er herefter reguleret for salgsmoms.

Den skønsmæssige opgjorte omsætning, skal medregnes til virksomhedens resultat, og dermed til den skattepligtige indkomst ifølge statsskatteloven § 4, litra a.

Opgørelsen af indsætninger på bankkonto [...08] og [...20] i [finans1] fremgå af bilag 1, 1.1, 3, 3.1, og 5, 5.1. Bilagene er vedlagt dette brev.

Driftsudgifter

Udgifter der har været afholdt for at erhverve-, sikre- og vedligeholde årets indkomst, kan fratrækkes, som fradragsberettigede driftsudgifter ifølge statsskatteloven § 6 litra a.

Da vi ikke har modtaget dine regnskaber, har vi ansat virksomhedens driftsudgifter skønsmæssigt med henvisning til statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a.

På konto [...08] og [...20] i [finans1] har vi opgjort, at der i perioden 1. januar 2016 til 31. december 2018 er foretaget hævninger. Vi har ikke mulighed for at foretage en gennemgang af hver enkel postering, og teksten på transaktionen har ikke givet os mulighed for med sikkerhed at afgøre, hvorvidt virksomheden skattemæssigt har fradrag for den pågældende transaktion.

Omvendt har vi forsøgt at google hævningerne efter teksten på transaktionerne. På den måde har vi identificeret en del virksomheder, hvor det ud fra antallet af transaktioner, er sandsynligt, at beløbet vedrører en erhvervsmæssig transaktion, og at virksomheden derfor kan fratrække udgiften som værende medgået til en erhvervsmæssig aktivitet.

Hævningerne fremgår af bilag 2, 2.1, 4, 4.1 og 6, 6.1.

Vi har i forbindelse med gennemgangen af hævningerne endvidere konstateret en del hævninger, der sandsynligvis kan vedrøre erhvervsmæssige transaktioner, men som ikke er medtaget i bilag 2, 2.1, 4, 4.1 og 6, 6.1. da vi på grund af tekst eller antallet af transaktioner har vurderet, at der er en usikkerhed om, hvorvidt virksomheden har fradrag for transaktionen.

Virksomheden har for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 afholdt udgifter til løn. Skattestyrelsen har modtaget indberetninger om, at udbetalt A-indkomst for 2016 andrager kr. 163.159, for 2017 kr. 154.384 og for 2018 kr. 114.196. Vi har ved opgørelsen af det skattepligtige resultat af selvstændig virksomhed fratrukket den indberettede lønudgift med henvisning til statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.

Hvis der fremsendes dokumentation for driftsudgifter, vil vores skøn ændres eller bortfalde.

Ud fra ovenstående kriterier har vi opgjort virksomhedens resultat skønsmæssigt til:

(tabeller udeladt)

1.5 Ændring af skatteansættelsen for 2016 efter ligningsfristens udløb

Den ordinære frist for ansættelse eller ændring af indkomsten for 2016 for selvstændig erhvervsdrivende er udløbet efter skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1.

Det er vores opfattelse, at sagen er omfatte af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningsloven § 27. Med henvisning til skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5 kan ekstraordinær genoptagelse foretages, hvis en skattepligtig eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at der i dette tilfælde er tale om minimum grov uagtsomhed ved at selvangive for lavt resultat af virksomhed for 2016.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 kan en ansættelse i henhold til de i stk. 1 nævnte tilfælde kun foretages, hvis betingelserne omkring 6 måneders reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er overholdt.

6 måneders fristen regnes fra det tidspunkt, hvor vi har erhvervet et tilstrækkeligt grundlag for at kunne varsle en korrekt afgørelse. Vi anser kundskabstidspunktet for at være den 7. september 2020, hvor vi fra din revisor har modtaget de sidste bankkontoudskrifter på konto [...08] i [finans1].

Vi har først efter denne date kunne opgøre vores krav, hvorfor det er vores opfattelse, at der kan ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, og at 6 måneders fristen løber fra modtagelse af bankkontoudskrifterne fra [finans1]. Det er således vores opfattelse, at fristen for at varsle en ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2016 er den 7. marts 2021.

Der henvises til SKAT-meddelelse SKM2012.168.ØLR.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 4. august 2021 kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Klageren oplyser, at vores forslag og afgørelse bygger på bankkontoudskrifter og ikke det faktiske bilagsmateriale, samt kontant køb. Vi har forsøgt at indhente materialet uden held og derfor er virksomhedens resultat samt virksomhedens efterangivelser af moms opgjort ud fra bankkontoudskrifter.

Klageren mener den trufne afgørelse for indkomståret 2016 og 2017 er forældet og ugyldig jævnfør Skatteforvaltningslovens § 31, skt. 1. og § 32. Skattestyrelsen er ikke enig heri.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har principalt nedlagt påstand om, at sagen skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Klageren har subsidiært nedlagt påstand om, at den skønsmæssige ansættelse skal nedsættes.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Jeg vil principalt nedlægge påstand om at sagen henvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen, da afgørelsen fra 7. april 2021 bygger på bankudskrifter og ikke det faktiske bilagsmateriale (købsbilag og udgiftsbilag).

Brug af bankudskrifterne medfører at ansættelserne ikke bliver korrekte, da bl.a. udgifter betalt kontant m.v. ikke medtages i opgørelserne.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen skønsmæssigt har opgjort klagerens overskud af virksomhed til henholdsvis 649.562 kr., 431.528 kr. og 644.268 kr.for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 med udgangspunkt i indsætninger og hævninger på klagerens bankkonti. Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, om der skal indrømmes et yderligere skønsmæssigt fradrag for driftsomkostninger.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens §1, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Det følger af skattekontrollovens § 5, stk. 1, at skattepligtige, som er omfattet af regler om pligten til at give told- og skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 digitalt efter regler fastsat af skatteministeren i medfør af skatteforvaltningslovens § 35, stk. 1-4, skal give oplysningerne i et oplysningsskema ved anvendelse af de digitale kanaler, som told- og skatteforvaltningen anviser.

Af skattekontrollovens § 74, stk. 1, fremgår, at hvis en skattepligtig omfattet af § 5, ikke rettidigt giver told- og skatteforvaltningen oplysninger efter § 2, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for skattemæssigt fradrag, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det fremgår af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Er det godtgjort, at der har været afholdt driftsudgifter for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan der ved opgørelsen af den skønsmæssige indkomst godkendes et skønsmæssigt fradrag. Der henvises til SKM2013.613.ØLR og SKM2013.230.BR, hvor der ud fra en konkret vurdering blev godkendt et skønsmæssigt fradrag på 25 % af omsætningen. I SKM2013.493.VLR blev der ikke godkendt et skønsmæssigt fradrag.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændringer af en ansættelse af indkomst senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Uanset fristerne i § 26, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, såfremt den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Det er endvidere et krav, at ændringen er varslet af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26, og ændringen er foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt jf. § 27, stk. 2.

Skønsmæssigt overskud af virksomhed

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at opgøre virksomhedens resultat skønsmæssigt jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1.

Retten har lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt noget regnskabsmateriale eller andet bilagsmateriale, der kan bruges som grundlag for opgørelsen af virksomhedens skattepligtige overskud.

Landsskatteretten finder videre, at det er med rette, at Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i de konstaterede indsætninger på klagerens bankkontoudtog på henholdsvis 1.633.529 kr., 1.499.505 kr. og 1.687.238 kr., og derfra skønsmæssigt har opgjort overskud af virksomhed til 649.562 kr., 431.528 kr. og 644.268 kr.for indkomstårene 2016, 2017 og 2018.

Retten har lagt vægt på, at den samlede størrelse af indsætninger ikke kan indeholdes i de allerede takserede og selvangivne overskud af virksomhed på 215.000 kr., 270.000 kr. og 170.851 kr., og at der ikke er fremlagt dokumentation for en mere retvisende opgørelse over omsætningen

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for driftsudgifter i forbindelse med klagerens drift af virksomhed på 494.102 kr., 613.692 kr. og 591.326 kr.

Klageren har anført, at der bør indrømmes yderligere fradrag for driftsudgifter ud fra udgifter betalt kontant. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for yderligere udgifter, ligesom der ikke i øvrigt er fremkommet forklaringen om, hvilke udgifter, der er afholdt, eller på anden vis er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at der er afholdt yderligere konkrete erhvervsmæssige udgifter.

Retten finder derfor, at der på baggrund af de foreliggende oplysninger ikke er grundlag for at godkende et yderligere skønsmæssigt fradrag.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende overskud af virksomhed for indkomstårene 2016, 2017 og 2018.

Formalitet – ekstraordinær genoptagelse

Fristen for at afsende varsel om foretagelse eller ændringer af ansættelsen for indkomstårene 2016, 2017 og 2019 var henholdsvis den 1. maj 2020, 1. maj 2021 og 1. maj 2022. Skattestyrelsen har først den 2. marts 2021 udsendt forslag til afgørelse, hvorfor fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, er overskredet for indkomståret 2016.

Genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2016 på Skattestyrelsen initiativ, vil derfor kun kunne ske, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og stk. 2, er opfyldt.

Landsskatteretten finder, at der foreligger grov uagtsomhed, og at der er grundlag for, at Skattestyrelsen kan genoptage klagerens skatteansættelse for indkomståret 2016 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Retten har lagt vægt på, at klageren ikke har selvangivet et korrekt resultat af virksomhed for indkomståret 2016, da det opgjort overskud på 649.562 kr., ikke kan indeholdes i det takserede overskud på 215.000 kr. At klageren ikke har selvangivet korrekt overskud af virksomhed findes bl.a. under hensyn til beløbets størrelse at bevirke, at klageren har handlet mindst groft uagtsomt.

Retten bemærker, at Skattestyrelsen først ved modtagelsen af de sidste bankkontoudtog den 7. september 2020, er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen i fristerne i § 26. Skattestyrelsen har varslet ændringen den 2. marts 2021 og har dermed overhold tidsfristen på 6 måneder i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Da afgørelsen er truffet den 7. april 2021, har Skattestyrelsen overholdt fristreglen på 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2016 er således opfyldt jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og stk. 2.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tage klagerens påstand om hjemvisning til følge da der ikke er konstateret sagsbehandlingsfejl eller fremlagt materiale, der kan begrunde en fornyet sagsbehandling ved Skattestyrelsen.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.