Kendelse af 09-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 21-0057776

Skattestyrelsen har givet afslag på skattemæssigt fradrag for udgifter til byggematerialer for 262.455 kr. i 2018 og for 300.667 kr. i 2019, idet Skattestyrelsen har anset udgifterne for at være private.

Skattestyrelsen har desuden forhøjet klagerens indkomst med 15.950 kr., Skattestyrelsen har lagt vægt på, at der manglede at blive bogført en faktura.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse om ikke godkendte skattemæssige fradrag i indkomstårene 2018 og 2019, samt forhøjelsen af klagerens skattepligtige indkomst i indkomståret 2018.

Faktiske oplysninger

Klageren har en enkeltmandsvirksomhed, [virksomhed1], med cvr-nr. [...1]. Virksomheden blev opstartet i 2010 og er registreret med branchekode 439910 Murere. Virksomheden har fra den 1. maj 2017 til den 30. juni 2019 haft adresse på [adresse1] i [by1] og fra den 1. juli 2019 til den 30. juni 2020 har virksomheden haft adresse på [adresse2] i [by1]. Klageren har haft adresse på [adresse1] i [by1] frem til den 30. juni 2019, og fra den 1. juli 2019 har klagerens adresse været på [adresse3] i [by1].

Skattepligtig indkomst

På klagerens kontoudtog fra [finans1] A/S blev der den 17. december 2018 indsat 19.937,50 kr. fra [virksomhed2] A/S med teksten ”F:86/[virksomhed2] A/S.” Beløbet uden moms udgør 15.950 kr. Faktura 86 har ikke været bogført på konto ”1000 - Salg af varer/ydelser med moms”.

Det fremgår af kontoudtog fra 2019 fra at klageren har modtaget betaling for andre fakturaer fra [virksomhed2] A/S. Klageren har efterfølgende bogført betalingerne på konto ”1000 - Salg af varer/ydelser med moms”.

Skattemæssige fradrag

Klageren har den 1. august 2017 købt en ubebygget grund på adressen [adresse3], [by1]. Den 2. oktober 2017 har klageren søgt [by1] Kommune om byggetilladelse til at bygge et hus på adressen. Den 14. november 2017 har klageren fået byggetilladelse. Klageren har i 2018 og 2019, købt og fået leveret byggematerialer og udført installationer på adressen. I løbet af 2018 og 2019 blev der opført et énfamilieshus på adressen [adresse3], [by1].

Klageren har fra den 1. juli til den 31. oktober 2019 modtaget arbejdsløshedsdagpenge, og fra den 15. oktober til den 22. december 2019 har klageren modtaget sygedagpenge.

Vedrørende 2018:

Der har i 2018 været leverancer til [adresse3] i [by1] for 262.455 kr. Fakturaerne for leverancerne har været udstedt til adressen [adresse1] i [by1].

Udgifterne blev ifølge kontokort bogført på konto ”2000 – Vareforbrug”.

Leverede materialer fra [virksomhed3] A/S:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb

16. januar 2018

91

Kamstål, hulbånd

2.365,00 kr.

19. januar 2018

106

Weber Leca blok, Scan Blok, murergrus

15.007,07 kr.

19. januar 2018

107

Murergrus

400,77 kr.

23. januar 2018

90

Cement, murergrus

1.802,00 kr.

6. februar 2018

102

Murergrus, cement

1.491,90 kr.

6. februar 2018

103

Sokkelbeton, flydebeton, aflæsning med bånd

20.584,70 kr.

20. februar 2018

212

Returvarer Weber Blok, Scan Blok, RC Pal

-1.337,85 kr.

29. maj 2018

97

Gulvplader

50.981,99 kr.

15. juni 2018

96

Svejst armeringsnet, plast afstandsholder

7.756,46 kr.

28. august 2018

95

Cement, mørtel

1.697,10 kr.

29. august 2018

215

Returvarer paller

-155,00 kr.

31. august 2018

94

Flydende beton, aflæsning med bånd

26.294,40 kr.

31. august 2018

29

Ytong element, Kranhjælp m.m.

68.040,00 kr.

6. september 2018

216

Kranhjælp retur

-2.850,00 kr.

7. november 2018

2

Ytong lim

2.520,00 kr.

8. november 2018

208

Returvarer paller

-1.000,00 kr.

30. november 2018

4

Spær

48.582,00 kr.

I alt fra [virksomhed3] i 2018

242.180,54 kr.

Lejede maskiner hos [virksomhed4] ApS:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb

5. januar 2018

87

Leje af gravemaskine

4.630,00 kr.

22. januar 2018

243

Gravemaskine for meget betalt i leje

-1.590,00 kr.

107

I alt fra [virksomhed4] i 2018

3.040,00 kr.

Leverede materialer fra [virksomhed5] A/S:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb

28. marts 2018

284

Fliser

16.123,25 kr.

Leverede materialer fra [virksomhed6]:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb

7. september 2018

277

Rør, muffer m.m.

1.020,95 kr.

Vedrørende 2019:

Der har i 2019 været leverancer til [adresse3] i [by1] for 174.003,96 kr. Fakturaerne for leverancerne har fra den 1. januar 2019 til den 30. juni 2019 været sendt til adressen [adresse1] i [by1], og fra den 1. juli 2019 til den 31. december 2019 til [adresse2] i [by1].

Udgifterne blev ifølge kontokort bogført på konto ”2000 – Vareforbrug”.

Leverede materialer fra [virksomhed3] A/S:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb

12. februar 2019

106

Forkert bogført kran

2.200,00 kr.

31. marts 2019

59

Undertag, afstandsliste, krydsfiner, tagfod, skotrende, taglægter, rendejern, strø

22.504,92 kr.

16. april 2019

91

Returvarer krydsfiner, rendejern, tagfod

-5.645,86 kr.

30. juni 2019

53

Mørtel, leje af silo, leje af blander

25.560,50 kr.

30. juni 2019

54

[virksomhed7]

20.431,35 kr.

30. juli 2019

122

Returvarer tvangsblander

-1.920,00 kr.

31. august 2019

51

Facademursten, overligger, murstenspaller

21.857,00 kr.

31. august 2019

52

Leje af silo

5.700,00 kr.

19. september 2019

123

Returvarer funktionsmørtel, leje af silo

-2,012,50 kr.

4. oktober 2019

48

Syreerstatning

3.052,74 kr.

10. oktober 2019

124

Returvarer murstenspalle, afstandsliste

1.306,19 kr.

28. oktober 2019

125

Vinduer

83.600,00 kr.

I alt fra [virksomhed3] i 2019

174.003,96 kr.

Der har desuden i 2019 været foretaget fremmed arbejde for 126.673,50 på adressen [adresse3] i [by1]. Udgifterne blev ifølge kontokort bogført på konto ”2800 – Fremmed arbejde”.

Installationer fra [virksomhed8] ApS:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb

30. august 2019

15

Ventilation

31.560,00 kr.

Installationer fra [virksomhed9] A/S:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb

2. oktober 2019

10

Varme tilslutningsbidrag

8.000,00 kr.

Installationer fra [virksomhed10] IVS:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb

4. november 2019

13

3. ratebetaling

18.133,50 kr.

Installationer fra :

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb

4. december 2019

11

Montering af gulvvarmefordeler, afløb og rør m.m.

68.980,00 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomst for indkomståret 2018 med 15.950 kr. vedrørende en faktura, der ikke har været bogført.

Skattestyrelse har ikke har godkendt skattemæssige fradrag på 262.455 kr. for indkomståret 2018 og 300.667 kr. for indkomståret 2019, idet Skattestyrelsen vurderer, at fradragene vedrører udgifter til privat byggeri.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

[...]

Ifølge statsskattelovens § 4 betragtes som skattepligtig indkomst den skattepligtiges samlede år- sindtægter

Du har ikke oplyst til din regnskabsfører, [person1], at virksomheden har en erhvervskonto i [finans1] og dermed er indbetalinger fra dine kunder på erhvervskontoen ikke med i virksomhedens omsætning i regnskabet for 2018 og 2019.

På kontoudtog fra [finans1] er der den 17. december 2018 indsat 19.937,50 kr. fra [virksomhed2] A/S, moms heraf 3.987,50 kr. med tekst ”F:86/[virksomhed2] A/S”. Beløb uden moms udgør 15.950 kr.

Faktura 86 ses ikke bogført på konto 1000 - Salg af varer/ydelser m/moms i virksomhedens bogføring

[...]

Virksomhedens regnskabsfører har sendt os en rettet kontospecifikation konto 1000 – Salg af varer og ydelser m/moms for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, som indeholder ikke bogførte fakturaer fra [virksomhed2] A/S og andre kunder.

[...]

Vi skal også her bemærke, at i den af [person1] tilsendte faktura 96 – 104 på 0 kr. i salg indgår faktura 96, 98, 101, 102. Det er således ikke korrekt, at der ikke har været omsætning på faktura/- er 96 – 104.

[...]

Ændring af din skattepligtige indkomst

Som konsekvens af manglende bogføring af faktura 86 forhøjes din skattepligtige indkomst for 2018 med 15.950 kr. ifølge statsskattelovens § 4.

[person1] har ændret din skattepligtige indkomst for 2019 vedrørende den manglende bogføring af de øvrige fakturaer fra [virksomhed2] A/S og andre kunder.

1.5. Skattestyrelsens bemærkninger til dine bemærkninger og afgørelse

Du skriver, at [person2] har brugt et gammelt kontonummer i [finans1] til at indsætte de af din virksomhed udfakturerede beløb i 2018 og 2019, selv om det fremgår kontonummer i [finans2] af fakturaer.

Du har udstedt faktura med moms til [virksomhed2] A/S og andre kunder for dine leverancer...Disse fakturaer ses ikke bogført på konto 1000 - Salg af varer /ydelser m/moms i 2018 og 2019.

Det er således underordnet, hvilken bankkonto kunden indbetaler fakturabeløb på, da en bankkonto bruges til afstemning af de bogførte indtægter og udgifter og er dermed ikke noget bogføringsgrundlag.

Vi fastholder derfor, ... for perioden 1. oktober 2018 til 31. december 2019, samt at din skattepligtige indkomst for 2018 forhøjes med 15.950 kr.

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

[...]

Ifølge statsskattelovens § 4 betragtes som skattepligtig indkomst den skattepligtiges samlede årsindtægter.

Ifølge statsskattelovens § 6 er der fradrag for de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der er ikke fradrag for private udgifter jf. statsskattelovens § 6, stk. 2 (andet led).

[...]

B. Leverancer til [adresse3], [by1]

Som det fremgår af afsnittet ”2.1 De faktiske forhold” har du i 2017 købt en ubebygget grund på adressen [adresse3], [by1]. Du har den 14. november 2017 fået byggetilladelse til at bygge et hus på adressen og du er anført som bygherre på byggeriet. I løbet af 2018 og 2019 er der opført et hus på adressen, som du er flyttet ind i den 26. februar 2020.

Det fremgår også af afsnittet ”2.1 De faktiske forhold”, at der samlet er leveret byggematerialer m.m. fra [virksomhed3] til [adresse3] for 242.180,54 kr., moms heraf 60.545,14 kr. i 2018 og 174.003,96 kr., moms heraf 43.500,99 kr. i 2019. Alle leverancerne er faktureret til din virksomhed og bogført på konto 2000 – Vareforbrug. Der er trukket moms fra vedrørende disse køb.

Derudover er der udført forskelligt arbejde og leveret materialer fra andre leverandører til adressen på i alt 20.274,20 kr., moms heraf 5.068,55 i 2018 og 126.673,50 kr., moms heraf 31.668,38 kr., hvor leverandøren udsteder regning direkte til dig eller skriver, at arbejdet er udført på adressen [adresse3], [by1].

Det er vores opfattelse, at ovennævnte udgifter til byggematerialer og ydelser er anvendt i forbindelse af opførelsen af dit private hus på adressen [adresse3], [by1], og derfor relaterer de sig ikke til din virksomheds momspligtige leverancer.

Vores opfattelse bygger på, at:

- Du har udfaktureret arbejdstimer på de fleste fakturaer i 2018 og 2019.

- Din virksomhed havde et nettovareforbrug/materialekøb og fremmed arbejde på 299.593,65 kr. i 2018 og 455.753,74 kr. i 2019 og der er ifølge bogføring ikke noget varelager den 31/12-2018 og ifølge dig ikke noget varelager den 31/12-2019. Materialeforbrug af den størrelse ses ikke udfaktureret til dine kunder, hverken i 2018 eller i 2019.

Der er ifølge bilag 1, jævnfør bogføring, leveret byggematerialer til adressen fra [virksomhed3] og andre leverandører for 59.566,84 kr. uden moms fra januar til marts 2018. Det er fratrukket 1.337,85 kr. i beløbet, som vedrører tilbagelevering til [virksomhed3] af overskydende Weber Block og Scan blok den 2. februar 2018.

Den første faktura i 2018 er udstedt den 14. maj 2018 og der er udfaktureret byggematerialer for 657 kr. uden moms på fakturaen. På efterfølgende fakturaer har du kun udfaktureret antal timer til dine kunder.

Der er leveret isoleringsgulvplader og svejset armeringsnet m.m., som arealmæssigt svarer til arealet af dit private hus, og der er også leveret flydebeton med aflæsning med bånd til adressen, som kun kan være anvendt i forbindelse med byggeri af dit private hus.

I slutningen af august 2018 har du købt to big bags bakkemørtel for 1.697,10 kr. uden moms, Ytong byggeelementer for 68.040 kr. uden moms, inklusive levering, og i starten af november 20 poser lim til opsætning af elementerne for 2.520 kr. uden moms. Alle disse byggematerialer er leveret på paller til adressen [adresse3]. Ifølge bogføring fra starten af september til den 28/10-2018 er det højest udfakturerede beløb til en enkelt kunde, [person3] på i alt 62.212 kr. Køb af de ovennævnte byggematerialer kan således ikke rummes i fakturaer til den kunde og heller ikke de andre kunder, hvor det udfakturerede beløb er mindre.

Den sidste faktura i 2018 er ifølge bogføring udstedt den 28/10 og der er udstedet en faktura med arbejdstimer til [person2] den 15/12-2018. Den 30/11 er der leveret Woodcon spær for 48.582 kr. uden moms og inklusive fragt til adressen. Da der ikke er noget varelager den 31/12-18 anses køb af spær for anvendt til byggeri af dit private hus.

- I 2019 har du ifølge faktura 95 af 10/2 lavet sokkel til garage for 10.000 kr. uden moms og repareret murværk ifølge faktura 113 af 1/8 for 33.804 kr. På alle andre fakturaer har du kun udfaktureret arbejdsløn/timer og den sidste faktura er udstedt den 9/8-2019.

Til adressen [adresse3] er der i starten af året leveret undertag, afstandslister, tagfod, skotrender, taglægter. Disse byggematerialer ses ikke udfaktureret til dine kunder i 2019.

Du har også fået leveret funktionsmørtel og lejet en silo i to omgange til adressen inklusive fragt ud- og hjem og købt murfilt den 30/6. Siloen, funktionsmørtel er leveret til adressen og anses derfor også for brugt på adressen. Murfilt ses heller ikke udfaktureret til dine kunder.

Den sidste faktura i 2019 er udstedt den 9/8-2019 og der er efterfølgende leveret byggematerialer fra [virksomhed3] for 110.891,05 kr. uden moms til adressen, deriblandt 2.640 styk grå facademursten den 31/8-2019 og den 28/10-19 vinduer og døre af mærket Rationel. Det skal her også bemærkes, at husfacaden på huset på adressen er opført i grå mursten.

- Regninger vedrørende adressen, som er udstedt direkte til dig, er ligeledes udstedet efter den 9/8-2019 og omfatter blandt andet boligventilation [adresse3], fjernvarme og vandrør efter tilbud samt cirkulation på det varme vand og reparation af gulvvarmeslange i lille bad samt varmetilslutning. Disse ydelser er således direkte anvendt på dit private hus.

- Alle fakturaer, som relaterer sig til leveringer til adressen [adresse3], [by1] er betalt fra private konti.

Ud fra de bogførte køb kan man følge opførelse af et hus fra leje af en gravemaskine den 23. og 24/12- 2017, opbygning af fundament, gulvisolering og cementering, opførelse og isolering af vægge og tagkonstruktion til køb af RATIONEL vinduer og døre den 28. oktober 2019, installation, tilslutning og efterprøvning af fjernvarme.

[...]

Ændring af din skattepligtige indkomst

Det fremgår af ansnittet 2.1. De faktiske forhold, at der er købt byggematerialer og ydelser for 262.454 kr. i indkomståret 2018 og 300.677 kr. i indkomståret 2019 i forbindelse med opførelse af et hus på adressen [adresse3], [by1] i virksomhedens regnskab. Huset er opført til privat brug, som du og din familie er flyttet ind i februar 2020.

Vi godkender med samme begrundelse som ovenfor ikke fradrag ifølge Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a for udgifter til opførelse af dit private hus på 262.454 kr. i 2018 og 300.677 kr. i 2019, da der er tale om dine private udgifter, som er indkomsterhvervelsen uvedkommende ifølge Statsskattelovens § 6, stk. 2 (andet led).

2.5. Skattestyrelsens bemærkninger til dine bemærkninger og afgørelse

Efter du den 2. marts har sendt en mail til os, har vi ringet til dig og oplyst, at du ikke kan få huset med i din virksomhed, fordi det hverken er muligt moms- eller skattemæssigt, da det ikke er muligt, når det er dit private hus og virksomheden også er privat ejet.

Vi har også oplyst til dig, at det er en anden afdeling, som foretager en ansvarsvurdering, og vi overfører sagen til ansvarsvurdering, fordi du blandt andet ikke har indberettet salgsmoms af omsætning fra [virksomhed2] A/S i 2018 og 2019.

Du har fortalt, at en nabo er blevet sur på dig og derfor vil du sælge huset og opføre et nyt på en byggegrund, som du har købt i 2020 på adressen [adresse4].

[...]

B. Leverancer til [adresse3], [by1]

Du skriver i dine 3 mails, at du er ked af, at vi ikke tror på dine bilag fra de danske trælastforhandlere, som er nødt til at bruge den adresse, man bor på eller den adresse man har, som har noget værdi, og som de bruger som sikkerhed, at du har brugt 4 mio. kr. på at bygge et hus med gamle materialer fra overskud fra forskellige firmaer og venner. Pengene dertil er lånt af venner familie, banken og kreditforeningen.

Du skriver også, at vi ikke har godkendt udgifter på baggrund af leveringsadresse, som du mener ikke er rigtigt, da det ikke betyder, at materialer også er brugt på adressen. Du har brugt materialer og arbejdskraft på leverancer du ikke fik betaling for.

Vi skal hertil bemærke, at mens du har boet og din virksomhed havde adresse på [adresse1] og [adresse2], har [virksomhed3] leveret byggematerialer til adressen [adresse3], hvor dit private hus var under opførelse.

Det fremgår af alle de fakturaer fra [virksomhed3], som vi har oplistet i bilag 1 og 2, at byggematerialer er leveret til [adresse3].

Af de andre fakturaer fra [virksomhed3] fremgår det, at materialer er afhentet, og de har [adresse1] eller [adresse2], som varemodtager adresse.

[virksomhed3] skriver således direkte, at byggematerialer er leveret til adressen [adresse3], hvor dit private hus blev opført i løbet af 2018 og 2019.

Vi er ikke bekendt med, at trælastforhandlere tager pant i ejendomme i tilfælde af, at en virksomhed ikke betaler regninger. Det er en kutyme, at de kræver kontant betaling/betaling på stedet i sådant et tilfælde.

Vi skal også bemærke, at det er dig, der skal bevise, at virksomhedens køb udelukkende er anvendt til momspligtige leverancer ifølge momslovens § 37, og at de er afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten ifølge statsskattelovens § 6.

Du har ikke godtgjort, at du har brugt de indkøbte byggematerialer til leverancer, som du ikke har fået betaling for. Det er i øvrigt usandsynligt, at du skulle have leveret materialer for 262.454 kr. i 2018 og 300.677 kr. i 2019 uden at få betaling for dem.

Derudover fremgår det ikke af virksomhedens regnskab, at der har været varelager ultimo 2018, og du og din bogholder har oplyst, at der ikke har været varelager i virksomheden ultimo 2019.

Det er ikke korrekt, at vi beskatter dig af lånte penge. Vi nægter din virksomhed moms- og skattemæssigt fradrag for udgifter, som er brugt til privat husbyggeri, og er trukket fra... ved opgørelse af din skattepligtige indkomst, og som er din virksomhed uvedkommende.

Vi fastholder derfor, at vi ikke kan godkende... skattemæssigt fradrag for udgifter på 262.454 kr. i 2018 og 300.677 kr. i 2019, da der er tale om dine private udgifter, som er indkomsterhvervelsen uvedkommende ifølge Statsskattelovens § 6, stk. 2 (andet led).

Vi tager ikke stilling til virksomhedens dispositioner i 2020, da vores kontrol kun omfatter 2018 og 2019.

Klagerens opfattelse

Det er klagerens opfattelse, at han kan fradrage udgifter til byggematerialer, som i 2018 og 2019 har været leveret til [adresse3] i [by1]. Det er desuden klagerens opfattelse, at hans omsætning ikke skal forhøjes vedrørende ikke bogført faktura.

Klageren begrunder det med følgende:

”Lad mig starte med at sige at jeg er fulstændig uenig med [person4] fra SKAT.

Jeg har jo som sagt ikke begået noget ulovligt overhovedt efter i mit besdte overbevisninger.

Næh nej, jeg har ikke skjult noget som helst, hvis min plan var at jeg ville snyde i Skat eller stjæle noget fra nogen, så havde jeg da ikke sendt en faktura,lade alle mine kunder overføre til det dasnke banker, også bare snyd og bedrag eller trad alle love og være ligeglad på den måde.

Jeg havde nok bare fået dem udbetalt i hånden alså sorte penge. Men nej, her har jeg forsøgt at tjene penge og derfor har jeg virkerlige gjort alt og er gået og arbejdet for kun 280 kr.i timen for ellers så er der ingen Dansker som som vil ringe til mig medmindre de kan får mig til 280 kr.og at de kan trak det fra i Skat. Og ikke nok med det, nu vil SKAT ikke tro på mig og at SKAT de har tænkt sig at tvinge mig i et SKATE gæld som jeg aldrig nogen sinde kan komme ud af, og dermed tvinge mig på bistand ved [by1] komunne eller tvinge mig til førtidspansion som 41 årlige. Det fuldstændig absurt. For jeg er ikke stærk nok økonomisk og personligt til at SKAT bare kan gøre lige hvad det passer dem med mig, jeg har ikke råd til til at hyre en Avkoadt og køre en langt sag i mod SKAT som er Staten. Det er altid umuligt som udlægning at klage over SKAT eller nogen andre myndighedere i den sags skyld, vi har bare ikke noget at skulle sagt, det har altid vært ligesådan.

Men jeg har virkerlige lært nogen ting her måske, og jeg har virkerlige haft nogen Dansker som har ikke ville betale hverken for mine matrialer eller min arbejdskraft, Ring selv til Hus til Tide, [virksomhed11], Murerforretning ved [person5] i [by2], [virksomhed12], det er bare nogen af de Murermester og Typehus firma som ikke har betalt mig men jeg har fået regning i stedet for. Hvad vil Skat/[person4] gøre ved dem. Nu spøger jeg så, er det ikke rimlige jeg træker det fra som udgift? Eller er det mig som er fuldstændig er forkeret på den? Eller hvordan gøre man og hvad gøre man? skal det hele fremstår når den pågælende år er overstået selvom man ikke er færdig med at skændes/ diskuteres med sine Kollega/Kunder vedr. igang værende projekt eller kan man vente med at til man er færdig med projektet. Det er derfor jeg ikke har taget indeståedne fra [finans1] med og det meste var jo som sagt forudbetalt og lånte penge, det betydere faktisk at det ikke var mine penge alligevel 2018 og 2019.

Jeg har jo ikke forstand på hvordan man laver en udgift eller en Aconto beløb og eller Kreditnota og eller en rigitg Faktura for den sagens skyld, som Skat har bæmerket tror jeg.

Derfor alle de fejl som skat nu har fundet. Og havd mener [person4] med min faktura 96-104 er den ikke godkendt som udgift eller hvordan skal jeg forstår det, for det er nemlige en udgift.

Med min 280 kr.i timen og med min lille Murerfirma så tror SKAT, bare lige for at nævene nogen, at jeg er den næste [person6], [person7], [person8] med kæmpe stor SKATE SNYD.

[person4] fra SKAT har ikke vært særlige profisional i den her sag. Som det første har jeg ikke kunnet forstår hvad hun sagde i telefonen på grund af hendes danske sprog og hendes udtalelser på dansk, det kunne man ikke forstår. Og for det andet [person4] har startet denne her udersøgelse på mig på baggrund af hun havde åbenbart sendt brev til mig til en adresse jeg ikke boet der mere, ja vi var flyttet, men [person4] starter en undersøgelse på mig i stedet for at ringe til mig eller sende brev per E-boks. Så var det her undersøgelse ikke startet. [person4] starter også denne undersøglese på mig fordi det er en lille nem virksomhed og alt er femlagt og er i det dasnke banker og dasnke rådgiver.

Jeg kunne bare også sende penge til udlanske banker og udlanske aktier eller hvad vid jeg, hvis jeg havde paner om at snyd i SKAT...

Det er bare for nemt og være en STAT Myndighed og bestemmer alt for enn. Hvad kan vi alm. borger gøre imod det, ja intet, vi får jo intet ud af klage eller sige andet, for jeg har følse af at vi ikke har noget skulle have sagt færdig.”

Klageren har i mail af 4. marts 2021 til Skattestyrelsen oplyst, at hans kunde [virksomhed2] A/S har indbetalt betalinger for fakturaer på den forkerte bankkonto.

Klageren har på et møde med Skatteankestyrelsen gjort gældende, at byggematerialerne har været anvendt i hans virksomhed. Han har haft et byggeprojekt ved siden af byggeri af eget hus, og nogle af materialerne er gået til dette projekt. Der har på [adresse3] i [by1] har været leveret varer fra [virksomhed3] i form af tvangsblander 6.000 kr., mursten 22.000 kr., skotrende 22.500 kr., krydsfinerplader 5.600 kr., paller 1.800 kr. og syreerstatning 3.500 kr., som ikke er indgået i hans private boligbyggeri.

Klageren har bemærket, at tvangsblander har været anvendt i hans virksomhed, idet den kan transporteres rundt, og krydsfinerplader har været brugt til at køre på.

Han har haft byggeprojekter, som hans murerfirma ikke har modtaget betaling for. Han indbragte kunden for retten for at få sine penge, men tabte sagen. Klageren medbragte faktura for salær til advokat.

Klageren forklarede desuden, at han havde en tømrer til at bygge taget på sit private hus. Han betalte tømreren 150.000 kr. herfor, og tømreren leverede materialerne til taget, og derfor købte han ikke selv materialer til taget.

Klageren bemærkede vedrørende skotrenden, at han var blevet bedt om at brække et hus ned, og i forbindelse med nedrivningen ødelagde han en skotrende, og han havde derfor købt en skotrende, selv om det ikke var en vare han normalt indkøber i murervirksomheden.

Efter mødet har klageren fremsendt faktura med fakturadato 7. juli 2018 for skalmuring af hus, som han har udført for en kunde. Ifølge fakturaen har klageren anvendt 7.000 mursten til et samlet beløb af 49.000 kr.

Klageren har desuden fremsendt korrespondance fra 2018 mellem klageren og en kunde og faktura fra en håndværker for ratebetaling for opførelse af tag.

I bemærkninger til referat af mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 6. september 2021 har klageren bemærket:

”Faktura 96-104 er et faktura som jeg har tabt rigtig mange penge. Og det er også her jeg skulle have skrevet både materialer og timer på, det er en fejl, det kan jeg godt se nu- det beklager jeg. Det ville give mere mening nu.

Jeg vil ikke bortfalde klagen til de 15950kr. Klagen skal forsætte.

Jeg har ikke glemt at lave en faktura på15950 kr. jeg laver altid faktura til folk, en faktura er et stor glæde for mig når jeg endelige bliver færdig med et stykke arbejde og ser fem til at lave en faktur-så nej jeg har ikke glemt at lave en faktura på15950 kr.

Jeg har jo også lånt penge den gang til at opføre mit Hus på, jeg havde lånt over 2 mil. kr.Og Skat de blander mine lånte penge samen med tjente penge, hvilke jeg mener er et kæmpe forskel- jeg skal da ikke betale Skat af lånte penge- men af tjente penge.

De 15950 kr.er lånte penge og ikke tjente penge.

Alle udgifter til materialer fra [virksomhed3] og [virksomhed13] skal også godkendes af Skat, de er købt på det formål med at bruge dem til mit lille firma.

Som sagt føre, jeg arbejder under nogen andre større firma- og det er ikke altid de opføre sig ordenligt over for mig.

De vil for eksampel have 5-10 år byggaranti af mig, de betaler ikke for et nyt sag som jeg lige var bleven færdig med medmindre jeg laver noget om på et andet sag som jeg havde udført for flere år tilbage- de mener det burde jeg lave gratis da det høre under et byggaranti. Så er det her jeg taber sagen og taber rigtig mange penge, timer og materialer.

[...]

Jeg er med på at jeg skulle have skrevet bygge materialer på mine faktura, så var vi ikke havnet her i dag.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om klagerens skattepligtige indkomst skal forhøjes, idet virksomheden har haft en yderligere omsætning i 2018 på 15.950 kr. vedrørende en ikke bogført faktura, jf. statsskattelovens § 4.

Sagen angår desuden, om udgifter til byggematerialer og installationer for 262.455 kr. i 2018 og på 300.667 kr. i 2019 har været klagerens private udgifter til opførelse af privat bolig, eller om udgifterne har været afholdt som led i virksomhedens drift og kan fradrages efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Skattepligtige indkomst

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Den skattepligtige har i øvrigt pligt til årligt at oplyse told- og skatteforvaltningen om sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1.

Hvis det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, kan indkomsten forhøjes. Det følger af fast praksis, hvilket kan udledes af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort som SKM2011.208.HR. Det påhviler skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Dette kan udledes af Højesterets dom af 10. oktober 2008, offentliggjort som SKM2008.905.HR.

Der blev den 17. december 2018 på klagerens konto i [finans1] indsat 19.937,50 kr. med teksten ”F:86/[virksomhed2] A/S”. Beløbet svarer til 15.590 kr. uden moms. Faktura 86 har ikke være bogført i virksomhedens regnskab.

Klageren har oplyst, at han har lånt 15.950 kr. og at det ikke er penge, som klageren har tjent.

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at det indbetalte beløb vedrører et lån og ikke vedrører betaling for salg til en kunde.

Landsskatteretten finder det ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at det indsatte beløbet vedrører midler, der allerede er beskattet og ikke skal beskattes hos klageren, jf. statsskattelovens § 4.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse om forhøjelse af klagerens indkomst med 15.950 kr. i indkomståret 2018.

Skattemæssige fradrag

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Klageren har i 2018 fået leveret byggematerialer fra [virksomhed3] på 242.180,14 kr., fra [virksomhed5] på 16.213,25 kr., fra [virksomhed6] på 1.020,95 kr., og lejet maskine hos [virksomhed4] for 3.040,00 kr.

Klageren har desuden i 2019 fået levereret byggematerialer fra [virksomhed3] på 174.003,96 kr., og haft udgifter til installationer fra [virksomhed8] ApS på 31.560,00 kr., fra [virksomhed9] på 8.000 kr., fra [virksomhed10] på 18.133,50 og fra [virksomhed6] på 68.980,00 kr.

Landsskatteretten finder, at udgifterne vedrører klagerens private forhold.

Der er lagt vægt på, at byggematerialerne har været leveret til og installationer blev udført på [adresse3] i [by1], og at klageren i perioden 2018-2019 har fået opført en privat bolig på adressen. Leverancerne har været faktureret til klagerens virksomheds adresse. Klagerens virksomhed har fra 1. maj 2017 til 30. juni 2019 haft adresse på [adresse1] i [by1], og fra 1. juli 2019 til 30. juni 2020 har virksomheden haft adresse på [adresse2] i [by1].

Klageren har som dokumentation for, at materialer har været anvendt i virksomheden fremlagt en faktura fra sin virksomhed på mursten og arbejde for en kunde, korrespondance til en kunde, og faktura fra en håndværker til klageren for ratebetaling for opførelse af tag. De fremlagte dokumenter dokumenterer ikke, at leverancerne til [adresse3] i [by1] har været anvendt i klagerens virksomhed.

Da Landsskatteretten finder, at klageren ikke har sandsynliggjort, at leverancerne i 2018 og 2019 til adressen [adresse3] i [by1], har været afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden, har klageren ikke adgang til skattemæssigt fradrag for udgifterne, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse om nægtelse af fradrag for udgifter på 262.455 kr. i indkomståret 2018 og 300.667 kr. i indkomståret 2019.