Kendelse af 19-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 08-07-2022

Journalnr. 21-0057196

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

48.560 kr.

0 kr.

48.560 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

307.142 kr.

0 kr.

307.142 kr.

Indkomståret 2018

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

33.960 kr.

0 kr.

33.960 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

214.949 kr.

0 kr.

214.949 kr.

Indkomståret 2019

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

54.088 kr.

0 kr.

54.088 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

342.106 kr.

0 kr.

342.106 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] IVS (efterfølgende benævnt selskabet) blev ifølge det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet den 25. februar 2016. Selskabets navn var frem til 26. maj 2021 [virksomhed2] IVS. Selskabet er registreret med branchekoden 412000 ”Opførelse af bygninger” og formålet er at drive entreprenørvirksomhed og dermed beslægtet virksomhed. Selskabet er stiftet af [virksomhed3] ApS og [person1] var direktør i de ovennævnte indkomstår.

Selskabet blev registreret for moms og som arbejdsgiver pr. 1. maj 2016.

Selskabet har været registreret med én ansat i ovennævnte periode. Selskabet har indberettet AM-bidrag og A-skat med henholdsvis 14.854 kr. og 46.355 kr. i 2017, 34.304 kr. og 112.204 kr. i 2018 og 25.128 kr. og 81.317 kr. for perioden fra den 1. januar 2019 til og med den 30. september 2019. I indkomståret 2017 har selskabet indberettet løn for én ansat udover [person1], mens selskabet i indkomståret 2018 og i perioden fra den 1. januar 2019 og til og med den 30. september udelukkende har indberettet løn for [person1].

Selskabet har ifølge fremlagte saldobalancer haft en omsætning på 3.489.264 kr. i 2017, 2.860.535 kr. i 2018 og 2.049.995 kr. i perioden fra den 1. januar 2019 til og med den 30. september 2019.

Skattestyrelsen har på baggrund af en anonym anmeldelse og oplysninger fra [politiet], om, at selskabet har anvendt sort arbejdskraft, gennemført en kontrol af selskabets posteringer på konto 1320: Varekøb fremmed arbejde, og særligt vedrørende køb fra underleverandørerne [virksomhed4] (herefter [virksomhed4]), [virksomhed5] (herefter [virksomhed5]), [virksomhed6] ApS (herefter [virksomhed6]) og [virksomhed7] ApS under konkurs (herefter [virksomhed7]).

Skattestyrelsen har herefter forhøjet selskabets AM-bidrag og A-skat med samlet 1.000.805 kr. for perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 30. september 2019. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af nægtelse af fradrag for købsmoms til selskabets udgifter til de fire ovenstående underleverandører. Skattestyrelsen har ikke godkendt købsmoms med 426.900 kr. for perioden 1. januar 2018 til 30. september 2019.

Forhøjelsen af selskabets momstilsvar vedrører følgende bogførte købsmomsbeløb:

Dato

Fakturanr.

Underleverandør

Tekst

Beløb kr. ekskl. moms

Moms kr.

17.08.2017

0004

[virksomhed4]

According Contract

Renovering [adresse1], [by1]

270.000

67.500

17.08.2017 *

-

[virksomhed4]

[virksomhed4], [adresse1]

270.000

67.500

25.09.2017 *

-

[virksomhed4]

[virksomhed4], [adresse1]

250.000

62.500

26.09.2017 *

-

[virksomhed4]

[virksomhed4] a-conto -19

16.200

4.050

3. kvartal

806.200

201.550

15.12.2017

031

[virksomhed4]

KREDIT NOTA

-199.200

-49.800

4. kvartal

-199.200

-49.800

I alt 2017

607.000

151.750

16.03.2018

0025

[virksomhed5]

A-CONTO betaling vedr.

Udskriftning AF tag po den adresse:

[adresse1], [by1]

215.000

53.750

1. kvartal

215.000

53.750

09.05.2018

0125

[virksomhed5]

Udfort arbejde efter aftale pa adresse [adresse2], [by2]

195.000

48.750

09.05.2018 *

-

[virksomhed5]

[virksomhed5], [adresse2]

36.000

9.000

06.06.2018 *

-

[virksomhed5]

[virksomhed5] -0125 ac

33.200

8.300

20.06.2018 *

-

[virksomhed5]

[virksomhed5] from0125

40.000

10.000

2. kvartal

304.200

76.050

18.10.2018

271

[virksomhed6] ApS

Sag

[adresse3], [by2]

Arbejdsopgave Facadearbejde. Pris ifølge aftale

35.000

8.750

21.10.2018

272

[virksomhed6] ApS

Sag

[adresse1], [by1]

Arbejdsopgave

Diverse opgaver, jf. aftale

13.140

3.285

25.10.2018

276

[virksomhed6] ApS

Sag

[adresse3], [by2]

Arbejdsopgave

Facade arbejde

52.160

13.040

05.02.2019

(bogført 31.12.2018)

0603

[virksomhed5]

CREDIT NOTE

Udfort arbejde efter aftale pa adresse [adresse2], [by2]

-195.000

-48.750

4. kvartal

-94.700

-23.675

I alt 2018

424.500

106.125

23.05.2019

335

[virksomhed6] ApS

Sag

[adresse4], [by1]

Arbejdsopgave

Tømrerarbejde

45.750

11.437,50

23.05.2019

336

[virksomhed6] ApS

Sag

[adresse5], [by3]

Arbejdsopgave

Renovation

52.450

13.112,50

17.06.2019

351

[virksomhed6] ApS

Sag

[adresse5], [by3]

Arbejdsopgave

Renovation

48.000

12.000

17.06.2019

352

[virksomhed6] ApS

Sag

[adresse6], [by1]

Arbejdsopgave

Acconto betaling for renovation af villa

57.000

14.250

19.06.2019

356

[virksomhed6] ApS

Sag

[adresse7], [by4]

Arbejdsopgave

Facaderenovering

78.400

19.600

24.06.2019

357

[virksomhed6] ApS

Sag

[adresse7], [by4]

Arbejdsopgave

Facaderenovering

Acconto 2

49.000

12.250

2. kvartal

330.600

82.650

09.08.2019

756

[virksomhed7] ApS

Sag

[adresse6], [by1]

Udført arbejde

(kan ikke aflæses)

124.500

31.125

15.08.2019

770

[virksomhed7] ApS

Sag

[adresse8], [by1]

Udført arbejde

Omfangsdræn arbejde på væg

26.000

6.500

15.08.2019

771

[virksomhed7] ApS

Sag

[adresse6], [by1]

Udført arbejde

Fundament arbejde

Aconto 1

64.500

16.125

13.09.2019

861

[virksomhed7] ApS

Sag

[adresse6], [by1]

Udført arbejde

Murerarbejde

32.500

8.125

18.09.2019

871

[virksomhed7] ApS

Sag

[adresse7], [by4]

Udført arbejde

Renovering af tagetage

98.000

24.500

3. kvartal

345.500

86.375

I alt 2019

676.100

169.025

I alt

1.707.600

426.900

* Fakturaen er ikke fremlagt, hvorfor bogføringsdatoen og posteringsteksten er angivet.

De ovennævnte beløb for 2019 er ifølge selskabets bankkontoudtog betalt via bankoverførsler til underleverandørerne. Det samme gør sig gældende for beløbene til [virksomhed4] på 270.000 kr. og 16.200 kr. eksklusive moms i 2017 og alle beløb for 2018, bortset fra beløbene til [virksomhed5] på henholdsvis 215.000 kr. og 195.000 kr. eksklusive moms.

Alle ovennævnte momsbeløb indgår i den købsmoms, som selskabet har angivet.

Der er ikke fremlagt supplerende oplysninger vedrørende de i sagen fremlagte fakturaer. Der er således ikke fremlagt underbilag eller samarbejdsaftaler indgået mellem selskabet og de angivne underleverandører.

Det fremgår af Erhvervsstyrelsens oplysninger, at fælles for sagens nævnte underleverandører er, at de er ophørt eller under konkursbehandling.

Følgende oplysninger foreligger vedrørende de fire underleverandører:

[virksomhed4] , CVR-nr. [...1], blev stiftet den 21. januar 2017 og ophørte den 9. april 2018. [virksomhed4] var en enkeltmandsvirksomhed, som var registreret under branchekode 433410 ”Malerforretninger”. [virksomhed4] var i 1.-4. kvartal 2017 registreret med 1, 2-4 og 5-9 medarbejdere.

[virksomhed4] blev registreret som arbejdsgiver den 2. februar 2017 og momsregistreret den 2. maj 2017. Skattestyrelsen har forgæves indkaldt [virksomhed4]’s regnskabsmateriale. Skattestyrelsen har annulleret [virksomhed4]’s lønindberetninger for 2017, da Skattestyrelsen har anset, at der var tale om fiktive indberetninger.

Der foreligger fire fakturaer og en kreditnota, som dokumentation for selskabets samhandel med [virksomhed4]. En faktura og kreditnotaen, vedrører det angivne købsmomsfradrag, mens tre fakturaer ikke er bogført. Den bogførte faktura vedrører renoveringsarbejde. Fakturaen er ikke specificeret på antal timer, antal personer og tidspunktet for arbejdets udførelse. Der er bogført tre købsmomsbeløb, hvortil der ikke foreligger en faktura.

[virksomhed5] , CVR-nr. [...2], blev stiftet den 12. juni 2017 og ophørte den 19. juni 2019. [virksomhed5] var en enkeltmandsvirksomhed, som var registreret under branchekoden 412000 ”Opførelse af bygninger” og bibranche koderne 782000 ”Vikarbureauer” og 451110 ”Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser”. [virksomhed5] var i 3.-4. kvartal 2017 og 1. og 4. kvartal 2018 registreret med én ansat og 2-4 ansatte i 2. og 3. kvartal 2018.

Skattestyrelsen har forgæves indkaldt [virksomhed5]’s regnskabsmateriale.

Der er fremlagt to fakturaer og en kreditnota, som dokumentation for selskabets samhandel med [virksomhed5]. Kreditnotaen er ikke bogført. En faktura vedrører udskiftning af tag og en faktura vedrører udført arbejde efter aftale. Aftalen er ikke fremlagt. Fakturaerne er ikke specificeret på antal timer, antal personer eller lignende, idet der er anført 1,00 i antal, ligesom det ikke fremgår hvornår arbejdet er udført. Der er bogført tre købsmomsbeløb, hvortil der ikke foreligger en faktura.

[virksomhed6] ApS , CVR-nr. [...3], blev stiftet den 5. juli 2017 og blev opløst efter konkurs den 12. juli 2021. [virksomhed6] var registreret under branchekoden 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” og bibranche koden 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed6]’s formål var at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktiviteter i tilknytning hertil. [virksomhed6] var i 4. kvartal 2018 registreret med 2-4 ansatte, mens der ingen ansatte var i 2019.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed6] været registreret som arbejdsgiver og momsregistret, men har ikke angivet moms eller lønudbetalinger i 2019. Skattestyrelsen har forgæves indkaldt [virksomhed6]’s regnskabsmateriale.

Der er fremlagt ni fakturaer som dokumentation for selskabets samhandel med [virksomhed6]. To fakturaer henviser til en aftale, som er ikke fremlagt. Fakturaerne er ikke specificeret på antal timer, antal personer eller lignende, idet der er anført 1,00 i antal, ligesom det ikke fremgår hvornår arbejdet er udført. Der har i perioden fra den 18. oktober 2018 til den 25. oktober 2018 og igen i perioden 23. maj 2019 til den 24. juni pågået en hyppig fakturering fra [virksomhed6], i flere tilfælde med få dages mellemrum, idet der eksempelvis er blevet faktureret henholdsvis den 18. oktober 2018, 21. oktober 2018, 25. oktober, 17. juni 2019, 19. juni 2019 og 24. juni 2019 og samtidig er der den 23. maj 2019 og 17. juni 2019 faktureret to gange.

[virksomhed7] ApS (under konkurs), CVR-nr. [...4], blev stiftet den 21. februar 2018 og er under konkurs. [virksomhed7] er registreret under branchekoden 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” og bibranche koderne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed7]’s formål er at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktiviteter i tilknytning hertil. [virksomhed7] var i 3. og 4. kvartal 2019 registreret med 2-4 ansatte.

Skattestyrelsen har forgæves indkaldt [virksomhed7]’s regnskabsmateriale.

Der er fremlagt fem fakturaer som dokumentation for selskabets samhandel med [virksomhed7]. Fakturaerne er ikke specificeret på antal timer, antal personer eller lignende, idet der er anført 1,00 i antal, ligesom det ikke fremgår hvornår arbejdet er udført. Der har i perioden fra den 9. august 2019 til den 18. september 2019 pågået en hyppig fakturering fra [virksomhed7], i flere tilfælde med få dages mellemrum, idet der eksempelvis er blevet faktureret henholdsvis den 9. august 2019, 15. august 2019, 13. september 2019 og den 18. september 2019 og samtidig er der udstedt to fakturaer den 15. august 2019.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat manglende indeholdelse af selskabets AM-bidrag til 136.608 kr. og selskabets A-skat til 864.197 kr. for perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 30. september 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2.6 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse lønninger

Ved gennemgang af selskabets underleverandører under pkt. 1.1 har Skattestyrelsen konstateret, at de ydelser, der fremgår af underleverandørernes fakturaer, består af byggeopgaver og der i den forbindelse er faktureret for mandskabstimer.

Skattestyrelsen anser endvidere, at de udstedte fakturaer fra underleverandørerne [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6] ApS og [virksomhed7] ApS til [virksomhed2] IVS(bilag Ul til U22) er fiktive. Skattestyrelsen har ved denne antagelse taget udgangspunkt i følgende:

Skattestyrelsen har ikke kunnet komme i kontakt med nogle af underleverandørerne.
Skattestyrelsen ikke har modtaget nogen form for underbilag i form af kontrakter, aftaler og korrespondance mellem [virksomhed2] ApS og underleverandørerne.
Skattestyrelen har ikke modtaget lønsedler eller identifikationsoplysninger på de ansatte der måtte have udført arbejdet fra underleverandørerne.

Der er tale om fakturer og indbetalinger til følgende underleverandører:

Indkomståret 2017

Navn

Periode ud fra dato bogføring

Beløb ekskl. moms

[virksomhed4]

17-08-2017

270.000 kr.

[virksomhed4]

17-08-2017

270.000 kr.

[virksomhed4]

25-09-2017

250.000 kr.

[virksomhed4]

26-09-2017

16.200 kr.

[virksomhed4]

15-12-2017

-199.200 kr.

Samlet

607.000 kr.

Indkomståret 2018

[virksomhed5]

16-03-2018

215.000 kr.

[virksomhed5]

09-05-2018

195.000 kr.

Korrekt regulering vedrørende kreditnota jf. bilag 26

- 85.800 kr.

[virksomhed6] ApS

19-10-2018

35.000 kr.

[virksomhed6] ApS

22-10-2018

13.140 kr.

[virksomhed6] ApS

25-10-2018

52.160 kr.

Samlet

424.500 kr.

Indkomståret 2019 perioden 1/1 til 30/9

[virksomhed6] ApS

23-05-2019

45.750 kr.

[virksomhed6] ApS

23-05-2019

52.450 kr.

[virksomhed6] ApS

18-06-2019

57.000 kr.

[virksomhed6] ApS

18-06-2019

48.000 kr.

[virksomhed6] ApS

21-06-2019

78.400 kr.

[virksomhed6] ApS

24-06-2019

49.000 kr.

[virksomhed7] ApS

09-08-2019

124.500 kr.

[virksomhed7] ApS

15-08-2019

64.500 kr.

[virksomhed7] ApS

15-08-2019

26.000 kr.

[virksomhed7] ApS

13-09-2019

32.500 kr.

[virksomhed7] ApS

18-09-2019

98.000 kr.

Samlet

676.100 kr.

Skattestyrelsen anser, at selskabet [virksomhed2] IVS har leveret ydelserne. Ved denne antagelse har Skattestyrelsen lagt vægt på:

  1. den anonyme anmeldelse af 8. september 2017 (bilag 7), hvor det fremgår, at selskabet [virksomhed2] IVS anvender "sort" arbejdskraft på forskellige byggepladser. Herunder at der er nævnt en adresse i den anonyme anmeldelse "[adresse9], [by1]" der er identisk med adressen der er anført på flere fakturaer fra ovenstående underleverandører.
  2. anmeldelse af 20. december 2018 modtaget fra [politiet] (bilag 8), hvor det fremgår, at det blev oplyst til politiet, at [virksomhed2] IVS giver husly til mindst 7 personer af udenlandsk herkomst, der udfører diverse håndværkjobs mod kontant betaling.

Skattestyrelsen anser derfor, at de fiktive fakturaer fra underleverandørerne dækker over "sort løn" til "sorte" ansatte i selskabet [virksomhed2] IVS.

Det bemærkes, at Skattestyrelsen ikke er vidende om, hvem de ansatte er eller hvor mange der har udført arbejdet.

Endvidere skal det bemærkes, at kreditnotaen på 195.000 ekskl. moms (bilag U11) fra underleve randøren [virksomhed5], burde have været på 85.800 kr. ekskl. moms ifølge direktørens [person1]s forklaring (bilag 26). Aconto betalingerne den 9. maj 2018 på 35.000 kr. ekskl. moms, den 6. juni 2018 på 33.200 kr. ekskl. moms og den 20. juni 2018 på 40.000 kr. ekskl. moms anses at være anvendt til "sorte lønninger". Lønudgifterne reduceres derfor med 85.800 kr. i stedet for 195.000 kr. i indkomståret 2018.

Selskabet skal derfor angive yderligere A-skat og Am-bidrag til Skattestyrelsen således:

Indkomståret 2017

Ikke angivet sort løn jf. arbejder der fremgår

af fiktive fakturaer ekskl. moms fra underleverandører

jf. ovenstående = 607.000 kr.

Am-Bidrag

Opgjort ikke angivet Am-bidrag heraf (607.000 kr. x 8 %)

=

48.560 kr.

A-skat

Opgjort ikke angivet A-skat heraf (607.000 kr. – 8 %) x 55 %

=

307.142 kr.

Indkomståret 2018

Ikke angivet sort løn jf. arbejder der fremgår

af fiktive fakturaer ekskl. moms fra underleverandører

jf. ovenstående = 424.500 kr.

Am-bidrag

Opgjort ikke angivet Am-bidrag heraf (424.500 kr. x 8 %)

=

33.960 kr.

A-skat

Opgjort ikke angivet A-skat heraf (424.500 – 8 %) x 55 %

=

214.949 kr.

Indkomståret 2019 perioden 1/1 til 30/9

Ikke angivet sort løn jf. arbejder der fremgår

af fiktive fakturaer ekskl. moms fra underleverandører

jf. ovenstående = 676.100 kr.

Am-bidrag

Opgjort ikke angivet Am-bidrag heraf (676.100 kr. x 8 %)

=

54.088 kr.

A-skat

Opgjort ikke angivet A-skat heraf (676.100 – 8 %) x 55 %

=

342.106 kr.

Skattestyrelsen godkender således ikke skattemæssigt fradrag for ovenstående udgifter til underleverandører 607.000 kr. for indkomståret 2017, 619.500 kr. for indkomståret 2018 og 676.100 kr. for indkomståret 2019 for periode 1/1 til 30/9 jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a, idet fakturarene fra ovennævnte underleverandører anses for værende fiktive. I stedet godkendes fradrag for yderligere lønudgifter i selskabet [virksomhed2] IVS med 607.000 kr. for indkomståret 2017, med 619.500 for indkomståret 2018 og med 676.100 kr. for indkomståret 2019. Ovenstående ændringer medfører således ingen ændring i selskabets skattepligtige indkomst for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at selskabets A-skat og AM-bidrag for perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 30. september 2021 nedsættes til det angivne.

Til støtte herfor har selskabets tidligere repræsentant fremført følgende:

”(...)

ANBRINGENDER

Det gøres gældende at Klager har haft entrepriseopgaver, som de i sagen omhandlede

underleverandører har været antaget til at udføre efter nærmere aftale. Underleverandørerne har i forbindelse med arbejdernes udførelse fremsendt de i sagen omhandlede fakturaer til Klager, der herefter har foretaget betaling.

Det bestrides, at der skulle være tale om fiktive fakturaer, idet fakturaerne dækker over reelle arbejdsopgaver, der er udført for Klager. Klager har ingen relationer til sine underleverandører, bortset fra den forretningsmæssige relation, hvor underleverandørerne har udført arbejdsopgaver, som de selvsagt skal honoreres for. Hvordan underleverandørerne har udarbejdet deres fakturaer har Klager ingen indflydelse haft på.

I forhold til, hvorvidt underleverandørerne har udarbejdet regnskaber, herunder hvordan der er foretaget honorering af medarbejdere samt hvorledes underleverandørerne har indberettet og afregnet A-skat og AM-bidrag, er forholdet ligeledes – af indlysende årsager – at heller ikke disse forhold hos underleverandørerne har klager haft indflydelse på.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget skønsmæssig ansættelse af selskabets manglende indeholdelse af AM-bidrag til 136.608 kr. samt A-skat til 864.197 kr. for perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 30. september 2019.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter kildeskattelovens § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 3 og 4. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 8.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. § 1 i arbejdsmarkedsbidragsloven.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for underleverandørudgifter, idet selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6] og [virksomhed7].

Som en konsekvens af afgørelsen i momssagen med sagsnr. [sag2] tiltræder Landsskatteretten derfor Skattestyrelsens afgørelse om, at arbejdet fra de fire ovenstående underleverandører må anses for at være udført, idet selskabet er blevet honoreret for det fakturerede arbejde af sine kunder. Det er på den baggrund konkluderet, at det er selskabets ansatte, som har udført arbejdet. Landsskatteretten tiltræder således, at selskabet har haft ansat lønnet personale udover det af selskabet oplyste.

Da selskabet har haft øvrigt ansat personale og på den baggrund har været klar over, at der skal indeholdes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt. Selskabet har derfor handlet forsømmeligt og hæfter derfor for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 pct. af den udbetalte A-indkomst og 8 pct. i AM-bidrag. Retten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag for perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 30. september 2019 med i alt henholdsvis 864.197 kr. og 136.608 kr.

Der henvises til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, offentliggjort som SKM2017.117.ØLR, og Københavns Byrets dom af 31. maj 2021, offentliggjort som SKM2021.394.BR.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.