Kendelse af 19-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 08-07-2022
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Selskabets opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2017 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 48.560 kr. | 0 kr. | 48.560 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 307.142 kr. | 0 kr. | 307.142 kr. |
Indkomståret 2018 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 33.960 kr. | 0 kr. | 33.960 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 214.949 kr. | 0 kr. | 214.949 kr. |
Indkomståret 2019 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 54.088 kr. | 0 kr. | 54.088 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 342.106 kr. | 0 kr. | 342.106 kr. |
[virksomhed1] IVS (efterfølgende benævnt selskabet) blev ifølge det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet den 25. februar 2016. Selskabets navn var frem til 26. maj 2021 [virksomhed2] IVS. Selskabet er registreret med branchekoden 412000 ”Opførelse af bygninger” og formålet er at drive entreprenørvirksomhed og dermed beslægtet virksomhed. Selskabet er stiftet af [virksomhed3] ApS og [person1] var direktør i de ovennævnte indkomstår.
Selskabet blev registreret for moms og som arbejdsgiver pr. 1. maj 2016.
Selskabet har været registreret med én ansat i ovennævnte periode. Selskabet har indberettet AM-bidrag og A-skat med henholdsvis 14.854 kr. og 46.355 kr. i 2017, 34.304 kr. og 112.204 kr. i 2018 og 25.128 kr. og 81.317 kr. for perioden fra den 1. januar 2019 til og med den 30. september 2019. I indkomståret 2017 har selskabet indberettet løn for én ansat udover [person1], mens selskabet i indkomståret 2018 og i perioden fra den 1. januar 2019 og til og med den 30. september udelukkende har indberettet løn for [person1].
Selskabet har ifølge fremlagte saldobalancer haft en omsætning på 3.489.264 kr. i 2017, 2.860.535 kr. i 2018 og 2.049.995 kr. i perioden fra den 1. januar 2019 til og med den 30. september 2019.
Skattestyrelsen har på baggrund af en anonym anmeldelse og oplysninger fra [politiet], om, at selskabet har anvendt sort arbejdskraft, gennemført en kontrol af selskabets posteringer på konto 1320: Varekøb fremmed arbejde, og særligt vedrørende køb fra underleverandørerne [virksomhed4] (herefter [virksomhed4]), [virksomhed5] (herefter [virksomhed5]), [virksomhed6] ApS (herefter [virksomhed6]) og [virksomhed7] ApS under konkurs (herefter [virksomhed7]).
Skattestyrelsen har herefter forhøjet selskabets AM-bidrag og A-skat med samlet 1.000.805 kr. for perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 30. september 2019. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af nægtelse af fradrag for købsmoms til selskabets udgifter til de fire ovenstående underleverandører. Skattestyrelsen har ikke godkendt købsmoms med 426.900 kr. for perioden 1. januar 2018 til 30. september 2019.
Forhøjelsen af selskabets momstilsvar vedrører følgende bogførte købsmomsbeløb:
Dato | Fakturanr. | Underleverandør | Tekst | Beløb kr. ekskl. moms | Moms kr. |
17.08.2017 | 0004 | [virksomhed4] | According Contract Renovering [adresse1], [by1] | 270.000 | 67.500 |
17.08.2017 * | - | [virksomhed4] | [virksomhed4], [adresse1] | 270.000 | 67.500 |
25.09.2017 * | - | [virksomhed4] | [virksomhed4], [adresse1] | 250.000 | 62.500 |
26.09.2017 * | - | [virksomhed4] | [virksomhed4] a-conto -19 | 16.200 | 4.050 |
3. kvartal | 806.200 | 201.550 | |||
15.12.2017 | 031 | [virksomhed4] | KREDIT NOTA | -199.200 | -49.800 |
4. kvartal | -199.200 | -49.800 | |||
I alt 2017 | 607.000 | 151.750 | |||
16.03.2018 | 0025 | [virksomhed5] | A-CONTO betaling vedr. Udskriftning AF tag po den adresse: [adresse1], [by1] | 215.000 | 53.750 |
1. kvartal | 215.000 | 53.750 | |||
09.05.2018 | 0125 | [virksomhed5] | Udfort arbejde efter aftale pa adresse [adresse2], [by2] | 195.000 | 48.750 |
09.05.2018 * | - | [virksomhed5] | [virksomhed5], [adresse2] | 36.000 | 9.000 |
06.06.2018 * | - | [virksomhed5] | [virksomhed5] -0125 ac | 33.200 | 8.300 |
20.06.2018 * | - | [virksomhed5] | [virksomhed5] from0125 | 40.000 | 10.000 |
2. kvartal | 304.200 | 76.050 | |||
18.10.2018 | 271 | [virksomhed6] ApS | Sag [adresse3], [by2] Arbejdsopgave Facadearbejde. Pris ifølge aftale | 35.000 | 8.750 |
21.10.2018 | 272 | [virksomhed6] ApS | Sag [adresse1], [by1] Arbejdsopgave Diverse opgaver, jf. aftale | 13.140 | 3.285 |
25.10.2018 | 276 | [virksomhed6] ApS | Sag [adresse3], [by2] Arbejdsopgave Facade arbejde | 52.160 | 13.040 |
05.02.2019 (bogført 31.12.2018) | 0603 | [virksomhed5] | CREDIT NOTE Udfort arbejde efter aftale pa adresse [adresse2], [by2] | -195.000 | -48.750 |
4. kvartal | -94.700 | -23.675 | |||
I alt 2018 | 424.500 | 106.125 | |||
23.05.2019 | 335 | [virksomhed6] ApS | Sag [adresse4], [by1] Arbejdsopgave Tømrerarbejde | 45.750 | 11.437,50 |
23.05.2019 | 336 | [virksomhed6] ApS | Sag [adresse5], [by3] Arbejdsopgave Renovation | 52.450 | 13.112,50 |
17.06.2019 | 351 | [virksomhed6] ApS | Sag [adresse5], [by3] Arbejdsopgave Renovation | 48.000 | 12.000 |
17.06.2019 | 352 | [virksomhed6] ApS | Sag [adresse6], [by1] Arbejdsopgave Acconto betaling for renovation af villa | 57.000 | 14.250 |
19.06.2019 | 356 | [virksomhed6] ApS | Sag [adresse7], [by4] Arbejdsopgave Facaderenovering | 78.400 | 19.600 |
24.06.2019 | 357 | [virksomhed6] ApS | Sag [adresse7], [by4] Arbejdsopgave Facaderenovering Acconto 2 | 49.000 | 12.250 |
2. kvartal | 330.600 | 82.650 | |||
09.08.2019 | 756 | [virksomhed7] ApS | Sag [adresse6], [by1] Udført arbejde (kan ikke aflæses) | 124.500 | 31.125 |
15.08.2019 | 770 | [virksomhed7] ApS | Sag [adresse8], [by1] Udført arbejde Omfangsdræn arbejde på væg | 26.000 | 6.500 |
15.08.2019 | 771 | [virksomhed7] ApS | Sag [adresse6], [by1] Udført arbejde Fundament arbejde Aconto 1 | 64.500 | 16.125 |
13.09.2019 | 861 | [virksomhed7] ApS | Sag [adresse6], [by1] Udført arbejde Murerarbejde | 32.500 | 8.125 |
18.09.2019 | 871 | [virksomhed7] ApS | Sag [adresse7], [by4] Udført arbejde Renovering af tagetage | 98.000 | 24.500 |
3. kvartal | 345.500 | 86.375 | |||
I alt 2019 | 676.100 | 169.025 | |||
I alt | 1.707.600 | 426.900 |
* Fakturaen er ikke fremlagt, hvorfor bogføringsdatoen og posteringsteksten er angivet.
De ovennævnte beløb for 2019 er ifølge selskabets bankkontoudtog betalt via bankoverførsler til underleverandørerne. Det samme gør sig gældende for beløbene til [virksomhed4] på 270.000 kr. og 16.200 kr. eksklusive moms i 2017 og alle beløb for 2018, bortset fra beløbene til [virksomhed5] på henholdsvis 215.000 kr. og 195.000 kr. eksklusive moms.
Alle ovennævnte momsbeløb indgår i den købsmoms, som selskabet har angivet.
Der er ikke fremlagt supplerende oplysninger vedrørende de i sagen fremlagte fakturaer. Der er således ikke fremlagt underbilag eller samarbejdsaftaler indgået mellem selskabet og de angivne underleverandører.
Det fremgår af Erhvervsstyrelsens oplysninger, at fælles for sagens nævnte underleverandører er, at de er ophørt eller under konkursbehandling.
Følgende oplysninger foreligger vedrørende de fire underleverandører:
[virksomhed4] , CVR-nr. [...1], blev stiftet den 21. januar 2017 og ophørte den 9. april 2018. [virksomhed4] var en enkeltmandsvirksomhed, som var registreret under branchekode 433410 ”Malerforretninger”. [virksomhed4] var i 1.-4. kvartal 2017 registreret med 1, 2-4 og 5-9 medarbejdere.
[virksomhed4] blev registreret som arbejdsgiver den 2. februar 2017 og momsregistreret den 2. maj 2017. Skattestyrelsen har forgæves indkaldt [virksomhed4]’s regnskabsmateriale. Skattestyrelsen har annulleret [virksomhed4]’s lønindberetninger for 2017, da Skattestyrelsen har anset, at der var tale om fiktive indberetninger.
Der foreligger fire fakturaer og en kreditnota, som dokumentation for selskabets samhandel med [virksomhed4]. En faktura og kreditnotaen, vedrører det angivne købsmomsfradrag, mens tre fakturaer ikke er bogført. Den bogførte faktura vedrører renoveringsarbejde. Fakturaen er ikke specificeret på antal timer, antal personer og tidspunktet for arbejdets udførelse. Der er bogført tre købsmomsbeløb, hvortil der ikke foreligger en faktura.
[virksomhed5] , CVR-nr. [...2], blev stiftet den 12. juni 2017 og ophørte den 19. juni 2019. [virksomhed5] var en enkeltmandsvirksomhed, som var registreret under branchekoden 412000 ”Opførelse af bygninger” og bibranche koderne 782000 ”Vikarbureauer” og 451110 ”Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser”. [virksomhed5] var i 3.-4. kvartal 2017 og 1. og 4. kvartal 2018 registreret med én ansat og 2-4 ansatte i 2. og 3. kvartal 2018.
Skattestyrelsen har forgæves indkaldt [virksomhed5]’s regnskabsmateriale.
Der er fremlagt to fakturaer og en kreditnota, som dokumentation for selskabets samhandel med [virksomhed5]. Kreditnotaen er ikke bogført. En faktura vedrører udskiftning af tag og en faktura vedrører udført arbejde efter aftale. Aftalen er ikke fremlagt. Fakturaerne er ikke specificeret på antal timer, antal personer eller lignende, idet der er anført 1,00 i antal, ligesom det ikke fremgår hvornår arbejdet er udført. Der er bogført tre købsmomsbeløb, hvortil der ikke foreligger en faktura.
[virksomhed6] ApS , CVR-nr. [...3], blev stiftet den 5. juli 2017 og blev opløst efter konkurs den 12. juli 2021. [virksomhed6] var registreret under branchekoden 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” og bibranche koden 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed6]’s formål var at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktiviteter i tilknytning hertil. [virksomhed6] var i 4. kvartal 2018 registreret med 2-4 ansatte, mens der ingen ansatte var i 2019.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed6] været registreret som arbejdsgiver og momsregistret, men har ikke angivet moms eller lønudbetalinger i 2019. Skattestyrelsen har forgæves indkaldt [virksomhed6]’s regnskabsmateriale.
Der er fremlagt ni fakturaer som dokumentation for selskabets samhandel med [virksomhed6]. To fakturaer henviser til en aftale, som er ikke fremlagt. Fakturaerne er ikke specificeret på antal timer, antal personer eller lignende, idet der er anført 1,00 i antal, ligesom det ikke fremgår hvornår arbejdet er udført. Der har i perioden fra den 18. oktober 2018 til den 25. oktober 2018 og igen i perioden 23. maj 2019 til den 24. juni pågået en hyppig fakturering fra [virksomhed6], i flere tilfælde med få dages mellemrum, idet der eksempelvis er blevet faktureret henholdsvis den 18. oktober 2018, 21. oktober 2018, 25. oktober, 17. juni 2019, 19. juni 2019 og 24. juni 2019 og samtidig er der den 23. maj 2019 og 17. juni 2019 faktureret to gange.
[virksomhed7] ApS (under konkurs), CVR-nr. [...4], blev stiftet den 21. februar 2018 og er under konkurs. [virksomhed7] er registreret under branchekoden 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” og bibranche koderne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed7]’s formål er at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktiviteter i tilknytning hertil. [virksomhed7] var i 3. og 4. kvartal 2019 registreret med 2-4 ansatte.
Skattestyrelsen har forgæves indkaldt [virksomhed7]’s regnskabsmateriale.
Der er fremlagt fem fakturaer som dokumentation for selskabets samhandel med [virksomhed7]. Fakturaerne er ikke specificeret på antal timer, antal personer eller lignende, idet der er anført 1,00 i antal, ligesom det ikke fremgår hvornår arbejdet er udført. Der har i perioden fra den 9. august 2019 til den 18. september 2019 pågået en hyppig fakturering fra [virksomhed7], i flere tilfælde med få dages mellemrum, idet der eksempelvis er blevet faktureret henholdsvis den 9. august 2019, 15. august 2019, 13. september 2019 og den 18. september 2019 og samtidig er der udstedt to fakturaer den 15. august 2019.
Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat manglende indeholdelse af selskabets AM-bidrag til 136.608 kr. og selskabets A-skat til 864.197 kr. for perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 30. september 2019.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”(...)
2.6 | Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse lønninger |
Ved gennemgang af selskabets underleverandører under pkt. 1.1 har Skattestyrelsen konstateret, at de ydelser, der fremgår af underleverandørernes fakturaer, består af byggeopgaver og der i den forbindelse er faktureret for mandskabstimer.
Skattestyrelsen anser endvidere, at de udstedte fakturaer fra underleverandørerne [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6] ApS og [virksomhed7] ApS til [virksomhed2] IVS(bilag Ul til U22) er fiktive. Skattestyrelsen har ved denne antagelse taget udgangspunkt i følgende:
• | Skattestyrelsen har ikke kunnet komme i kontakt med nogle af underleverandørerne. |
• | Skattestyrelsen ikke har modtaget nogen form for underbilag i form af kontrakter, aftaler og korrespondance mellem [virksomhed2] ApS og underleverandørerne. |
• | Skattestyrelen har ikke modtaget lønsedler eller identifikationsoplysninger på de ansatte der måtte have udført arbejdet fra underleverandørerne. |
Der er tale om fakturer og indbetalinger til følgende underleverandører:
Indkomståret 2017
Navn | Periode ud fra dato bogføring | Beløb ekskl. moms |
[virksomhed4] | 17-08-2017 | 270.000 kr. |
[virksomhed4] | 17-08-2017 | 270.000 kr. |
[virksomhed4] | 25-09-2017 | 250.000 kr. |
[virksomhed4] | 26-09-2017 | 16.200 kr. |
[virksomhed4] | 15-12-2017 | -199.200 kr. |
Samlet | 607.000 kr. | |
Indkomståret 2018
[virksomhed5] | 16-03-2018 | 215.000 kr. |
[virksomhed5] | 09-05-2018 | 195.000 kr. |
Korrekt regulering vedrørende kreditnota jf. bilag 26 | - 85.800 kr. | |
[virksomhed6] ApS | 19-10-2018 | 35.000 kr. |
[virksomhed6] ApS | 22-10-2018 | 13.140 kr. |
[virksomhed6] ApS | 25-10-2018 | 52.160 kr. |
Samlet | 424.500 kr. |
Indkomståret 2019 perioden 1/1 til 30/9
[virksomhed6] ApS | 23-05-2019 | 45.750 kr. |
[virksomhed6] ApS | 23-05-2019 | 52.450 kr. |
[virksomhed6] ApS | 18-06-2019 | 57.000 kr. |
[virksomhed6] ApS | 18-06-2019 | 48.000 kr. |
[virksomhed6] ApS | 21-06-2019 | 78.400 kr. |
[virksomhed6] ApS | 24-06-2019 | 49.000 kr. |
[virksomhed7] ApS | 09-08-2019 | 124.500 kr. |
[virksomhed7] ApS | 15-08-2019 | 64.500 kr. |
[virksomhed7] ApS | 15-08-2019 | 26.000 kr. |
[virksomhed7] ApS | 13-09-2019 | 32.500 kr. |
[virksomhed7] ApS | 18-09-2019 | 98.000 kr. |
Samlet | 676.100 kr. |
Skattestyrelsen anser, at selskabet [virksomhed2] IVS har leveret ydelserne. Ved denne antagelse har Skattestyrelsen lagt vægt på:
Skattestyrelsen anser derfor, at de fiktive fakturaer fra underleverandørerne dækker over "sort løn" til "sorte" ansatte i selskabet [virksomhed2] IVS.
Det bemærkes, at Skattestyrelsen ikke er vidende om, hvem de ansatte er eller hvor mange der har udført arbejdet.
Endvidere skal det bemærkes, at kreditnotaen på 195.000 ekskl. moms (bilag U11) fra underleve randøren [virksomhed5], burde have været på 85.800 kr. ekskl. moms ifølge direktørens [person1]s forklaring (bilag 26). Aconto betalingerne den 9. maj 2018 på 35.000 kr. ekskl. moms, den 6. juni 2018 på 33.200 kr. ekskl. moms og den 20. juni 2018 på 40.000 kr. ekskl. moms anses at være anvendt til "sorte lønninger". Lønudgifterne reduceres derfor med 85.800 kr. i stedet for 195.000 kr. i indkomståret 2018.
Selskabet skal derfor angive yderligere A-skat og Am-bidrag til Skattestyrelsen således:
Indkomståret 2017
Ikke angivet sort løn jf. arbejder der fremgår
af fiktive fakturaer ekskl. moms fra underleverandører
jf. ovenstående = 607.000 kr.
Am-Bidrag
Opgjort ikke angivet Am-bidrag heraf (607.000 kr. x 8 %) | = | 48.560 kr. |
A-skat
Opgjort ikke angivet A-skat heraf (607.000 kr. – 8 %) x 55 % | = | 307.142 kr. |
Indkomståret 2018
Ikke angivet sort løn jf. arbejder der fremgår
af fiktive fakturaer ekskl. moms fra underleverandører
jf. ovenstående = 424.500 kr.
Am-bidrag
Opgjort ikke angivet Am-bidrag heraf (424.500 kr. x 8 %) | = | 33.960 kr. |
A-skat
Opgjort ikke angivet A-skat heraf (424.500 – 8 %) x 55 % | = | 214.949 kr. |
Indkomståret 2019 perioden 1/1 til 30/9
Ikke angivet sort løn jf. arbejder der fremgår
af fiktive fakturaer ekskl. moms fra underleverandører
jf. ovenstående = 676.100 kr.
Am-bidrag
Opgjort ikke angivet Am-bidrag heraf (676.100 kr. x 8 %) | = | 54.088 kr. |
A-skat
Opgjort ikke angivet A-skat heraf (676.100 – 8 %) x 55 % | = | 342.106 kr. |
Skattestyrelsen godkender således ikke skattemæssigt fradrag for ovenstående udgifter til underleverandører 607.000 kr. for indkomståret 2017, 619.500 kr. for indkomståret 2018 og 676.100 kr. for indkomståret 2019 for periode 1/1 til 30/9 jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a, idet fakturarene fra ovennævnte underleverandører anses for værende fiktive. I stedet godkendes fradrag for yderligere lønudgifter i selskabet [virksomhed2] IVS med 607.000 kr. for indkomståret 2017, med 619.500 for indkomståret 2018 og med 676.100 kr. for indkomståret 2019. Ovenstående ændringer medfører således ingen ændring i selskabets skattepligtige indkomst for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.
(...)”
Selskabet har fremsat påstand om, at selskabets A-skat og AM-bidrag for perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 30. september 2021 nedsættes til det angivne.
Til støtte herfor har selskabets tidligere repræsentant fremført følgende:
”(...)
ANBRINGENDER
Det gøres gældende at Klager har haft entrepriseopgaver, som de i sagen omhandlede
underleverandører har været antaget til at udføre efter nærmere aftale. Underleverandørerne har i forbindelse med arbejdernes udførelse fremsendt de i sagen omhandlede fakturaer til Klager, der herefter har foretaget betaling.
Det bestrides, at der skulle være tale om fiktive fakturaer, idet fakturaerne dækker over reelle arbejdsopgaver, der er udført for Klager. Klager har ingen relationer til sine underleverandører, bortset fra den forretningsmæssige relation, hvor underleverandørerne har udført arbejdsopgaver, som de selvsagt skal honoreres for. Hvordan underleverandørerne har udarbejdet deres fakturaer har Klager ingen indflydelse haft på.
I forhold til, hvorvidt underleverandørerne har udarbejdet regnskaber, herunder hvordan der er foretaget honorering af medarbejdere samt hvorledes underleverandørerne har indberettet og afregnet A-skat og AM-bidrag, er forholdet ligeledes – af indlysende årsager – at heller ikke disse forhold hos underleverandørerne har klager haft indflydelse på.
(...)”
Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget skønsmæssig ansættelse af selskabets manglende indeholdelse af AM-bidrag til 136.608 kr. samt A-skat til 864.197 kr. for perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 30. september 2019.
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter kildeskattelovens § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 3 og 4. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 8.
Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. § 1 i arbejdsmarkedsbidragsloven.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for underleverandørudgifter, idet selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6] og [virksomhed7].
Som en konsekvens af afgørelsen i momssagen med sagsnr. [sag2] tiltræder Landsskatteretten derfor Skattestyrelsens afgørelse om, at arbejdet fra de fire ovenstående underleverandører må anses for at være udført, idet selskabet er blevet honoreret for det fakturerede arbejde af sine kunder. Det er på den baggrund konkluderet, at det er selskabets ansatte, som har udført arbejdet. Landsskatteretten tiltræder således, at selskabet har haft ansat lønnet personale udover det af selskabet oplyste.
Da selskabet har haft øvrigt ansat personale og på den baggrund har været klar over, at der skal indeholdes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt. Selskabet har derfor handlet forsømmeligt og hæfter derfor for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 pct. af den udbetalte A-indkomst og 8 pct. i AM-bidrag. Retten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag for perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 30. september 2019 med i alt henholdsvis 864.197 kr. og 136.608 kr.
Der henvises til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, offentliggjort som SKM2017.117.ØLR, og Københavns Byrets dom af 31. maj 2021, offentliggjort som SKM2021.394.BR.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.