Kendelse af 04-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 21-0044469

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2018

Yderligere overskud af virksomhed

1.160.039 kr.

0 kr.

1.049.598 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klageren i indkomståret 2018 har været ejer af enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], som var registreret under branchekoden ”743000 Oversættelser og tolkning”. Virksomheden havde startdato den 6. marts 2017 og er ophørt den 15. februar 2020.

Klageren har ifølge den påklagede afgørelse selvangivet 295.770 kr. i overskud af virksomhed.

Skattestyrelsen har den 10. marts 2020 anmodet klageren om at indsende materiale i form af virksomhedens skatteregnskab for indkomståret 2018, momsregnskabet for virksomheden for 2018, en beregning af klagerens privatforbrug samt samtlige bankkontoudtog for alle klagerens bankkonti for perioden 1. december 2017 til 31. januar 2019.

Klageren har ikke efterkommet denne anmodning, hvorfor Skattestyrelsen den 23. juni 2020 har indkaldt alle bankkontoudtog hos [finans1], [finans2], [finans3], [finans4] og [finans5].

Skattestyrelsen har efterfølgende modtaget bankkontoudtog fra [finans4], [finans1] og [finans3]. De sidste kontoudtog blev modtaget den 3. juli 2020.

Klageren har efterfølgende fremsendt årsopgørelsen for indkomståret 2018, bankkontoudtog fra [finans2] vedrørende bankkonto [...81] for året 2018, en resultatopgørelse for indkomståret 2018 for [virksomhed1] samt klagerens advokats skrivelse til klagerens tidligere revisor vedrørende klagerens krav, herunder anmeldelseskvittering til politiet samt retsbog om parternes forlig.

Skattestyrelsen har ved e-mail til klageren den 6. juli 2020 oplyst, at klageren fortsat mangler at sende virksomhedens skatteregnskab for indkomståret 2018, herunder saldobalancer og kontospecifikationer, momsregnskabet for 2018, beregningen af husstandens privatforbrug for indkomståret 2018 samt bankkontoudtog fra [finans2] vedrørende bankkonto [...81] for december måned 2017 og januar måned 2019 samt øvrige bankkonti i [finans2] for perioden 1. december 2017 til 31. januar 2019.

Klageren har den 10. august 2020 sendt Skattestyrelsen de udbedte bankkontoudtog fra [finans2] vedrørende bankkontiene [...90], [...81] og [...49]. Klageren oplyste desuden, at klagerens tidligere revisor har lavet det indsendte regnskab for indkomståret 2018, og at klageren ikke mener, at regnskabet er udført korrekt.

Af klagerens private bankkonto, konto [...90], fremgår der flere datoer, hvor en bankindsætning er blevet tilbageført samme dag, som denne er kommet ind. Følgende datoer er der blevet lavet en bankindsætning og en tilbageførsel på samme beløb:

Dato

Indgående postering

Udgående postering

Beløb

Momspligtig andel af omsætning (97,518 %)

Heraf moms

7. maj 2018

Mobilepay: [AG]

Mobilepay: [AG]

5.000 kr.

4.876 kr.

975 kr.

6. juni 2018

Tilbageførsel til [...]

Til [...48]

5.000 kr.

4.876 kr.

975 kr.

11. juli 2018

Tilbageførsel

Til [...11]

1.245,06 kr.

1.214 kr.

243 kr.

1. november 2018

Tilbageførsel til [...]

Til [...91]

1.500 kr.

1.463 kr.

293 kr.

30. november 2018

[virksomhed1]

Til [...77]

8.450 kr.

8.240 kr.

1.648 kr.

Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse den 5. februar 2021.

Skattestyrelsen har truffet den påklagede afgørelse den 24. februar 2021.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at Skattestyrelsen har gennemgået de modtagne bankkontoudtog og har i den forbindelse kunnet konstatere, at der var bankindsætninger på bankkonti [...81] (Erhvervskonto) og [...90] (Privatkonto) i [finans2], som ikke kunne relateres til interne overførelser m.v.

Skattestyrelsen har anset alle bankindsætningerne på erhvervskontoen for erhvervsmæssige indtægter. Der er samlede bankindsætninger for 2.821.212 kr.

Skattestyrelsen har på privatkontoen konstateret 42 bankindsætninger på samlet 163.651 kr. (afrundet) for indkomståret 2018. Skattestyrelsen har anset disse for at være yderligere omsætning i klagerens virksomhed.

Samlede konstaterede indsætninger blev derfor beregnet til 2.821.212 kr. + 163.651 kr. = 2.984.863 kr., og den skattepligtige omsætning er dermed opgjort således:

Bankindsætninger, jf. ovenfor

2.984.863 kr.

Heraf udgør momspligtig andel af omsætningen 97,518 %

2.910.779 kr.

Heraf moms 20 %

582.155 kr.

Skattepligtig omsætning (2.984.863 -582.155)

2.402.707 kr.

I forhold til virksomhedens udgifter havde klageren indberettet afholdte lønudgifter for 637.001 kr. samt udbetalt skattefri rejsegodtgørelse for 309.897 kr. svarende til i alt 946.898 kr. Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for afholdelse af øvrige driftsomkostninger.

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst som overskud af virksomhed på baggrund af følgende beregning:

Tekst

Beløb

Omsætning, jf. ovenfor

2.402.707 kr.

946.898 kr.

Lønninger og godtgørelser, indberettet med

Overskud af virksomhed

1.455.809 kr.

Klagerens repræsentant har den 25. maj 2021 indsendt klagen til Skatteankestyrelsen. Heri fremhæver repræsentanten, at der snarest muligt vil blive indsendt et nyt udarbejdet årsregnskab med tilhørende bilag for indkomståret 2018.

Repræsentanten har den 29. juni 2021 indsendt virksomhedens årsrapport for indkomståret 2018 og saldobalance for indkomståret 2018. Af den fremlagte årsrapport fremgår der udgifter for 2.276.347 kr., fordelt på 1.963.366 kr. til gager, 98.121 kr. til salgsomkostninger, 83.478 kr. til lokaleomkostninger og 131.382 kr. til administrationsomkostninger. Der er til regnskabet ikke fremlagt fuldstændige bilag.

Klagerens repræsentant har ydermere på opfordring af Skatteankestyrelsen indsendt yderligere materiale den 23. september 2021. Her er der tale om flere fakturaer for udgifter afholdt i forbindelse med virksomheden. Repræsentanten har indsendt i alt 42 fakturaer, hvoraf fire ikke længere er tilgængelige at læse. Der er tale om fakturanr. 168, 169, 170 og 196 med fakturadato henholdsvis den 9. januar 2018 og den 7. marts 2018. Af de resterende 38 fakturaer er 20 af dem udskrevet til klagerens virksomhed, men er attesteret til eller vedrører faren til et af klagerens børn.

Der er tale om følgende 20 fakturaer:

Fakturadato:

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Udgift vedrører

27. januar 2018

1195

24.000 kr.

6.000 kr.

Årligt abonnement Tolkeplan

29. januar 2018

1196

2.900 kr.

725 kr.

Tolkeplan entreprise

2. februar 2018

1201

198,70 kr.

49,68 kr.

SMS tolkeplan

2. marts 2018

1224

269,75 kr.

67,44 kr.

SMS tolkeplan

5. marts 2018

[...]81

267 kr.

66,75 kr.

Firmafon, for klageren, [person1], [person2] (faderen til klagerens børn) og [person3].

29. marts 2018

1249

2.900 kr.

725 kr.

Tolkeplan entreprise

3. april 2018

1253

420,25 kr.

105,06 kr.

SMS tolkeplan

25. april 2018

1278

3.045 kr.

761,25 kr.

Tolkeplan entreprise

2. maj 2018

[...]37

267 kr.

66,75 kr.

Firmafon for klageren, [person2] og [person3].

27. juni 2018

246

240 kr.

60 kr.

Telefontolkning

2. juli 2018

[...]64

267 kr.

66,75 kr.

Firmafon for klageren, [person2], [person3] og [person1].

25. juli 2018

10334

45.000 kr.

11.250 kr.

Tolkesystem (1 af 2)

8. august 2018

10341

56.477 kr.

14.119,25 kr.

Tolkesystem (2 af 2) + hosting

24. august 2018

10365

990 kr.

247,50 kr.

SMS kredit tolkesystem

25. september 2018

10395

990 kr.

247,50 kr.

SMS kredit tolkesystem

17. oktober 2018

10427

6.000 kr.

1.500 kr.

Serviceaftale

17. oktober 2018

10426

99 kr.

24,75 kr.

[virksomhed1].dk domæne

18. oktober 208

10428

990 kr.

247,50 kr.

SMS kredit tolkesystem

30. oktober 2018

10435

1.905 kr.

476,25 kr.

[...com] hosting

2. november 2018

10437

990 kr.

247,50 kr.

SMS kredit tolkesystem

I alt

148.216 kr.

37.054 kr.

De resterende 18 fakturaer er alle udstedt til klagerens virksomhed. Der er tale om følgende fakturaer:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Udgift vedrører

8. marts 2018

65064

350 kr.

87,50 kr.

Tolkearbejde

8. marts 2018

65065

200 kr.

50 kr.

Tolkearbejde

14. marts 2018

65142

524,60 kr.

131,15 kr.

Tolkearbejde

30. marts 2018

1960

720 kr.

180 kr.

Tolkearbejde

17. april 2018

66081

794,17 kr.

198,54 kr.

Tolkearbejde

30. april 2018

66591

1.113,82 kr.

278,46 kr.

Tolkearbejde

30. april 2018

66592

875,36 kr.

218,84 kr.

Tolkearbejde

30. april 2018

66594

702,94 kr.

175,74 kr.

Tolkearbejde

1. maj 2018

54

525,75 kr.

75,94 kr.

Tolkearbejde

9. maj 2018

66894

270 kr.

67,50 kr.

Tolkearbejde

9. maj 2018

66895

876,48 kr.

219,12 kr.

Tolkearbejde

6. juni 2018

67648

840,28 kr.

210,07 kr.

Tolkearbejde

10. juni 2018

2063

1.179,90 kr.

294,98 kr.

Tolkearbejde

10. juni 2018

2064

996,05 kr.

249,01 kr.

Tolkearbejde

27. juni 2018

187967

197 kr.

49,25 kr.

Dinero abonnement

1. september 2018

730

4.207,50 kr.

1.051,88 kr.

Revisor ydelser

5. september 2018

20

1.020 kr.

255 kr.

Tolkearbejde

3. oktober 2018

564

5.690 kr.

1.422,50 kr.

Tolkearbejde

I alt

20.862 kr.

5.215 kr.

Attesteret til eller delvist vedrører [person2], jf. ovenfor

148.215,70 kr.

Attesteret til virksomheden, jf. ovenfor

20.861,85 kr.

I alt

169.078 kr.

Af de fremsendte bankkontoudtog ses et beløb svarende til udgiften, der fremgår af fakturanr. [...]81 med moms at være afholdt på erhvervskontoen den 7. marts 2018. Tilsvarende gælder for fakturanr. [...]37 den 4. maj 2018, fakturanr. 187967 den 29. juli 2018, fakturanr. [...]64 den 4. juli 2018, fakturanr. 10334 den 7. august 2018 og fakturanr. 10341 den 7. september 2018. Ingen af de fremlagte fakturaer ses at være afholdt fra klagerens private bankkonto.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med overskud af virksomhed med 1.160.039 kr. for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal årligt oplyse Skattestyrelsen om sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1, 1 pkt.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter. Det er uden betydning, om indtægten stammer fra en aktiv indsats eller en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller en gave. Det følger af statsskattelovens § 4.

Erhvervsdrivende har pligt til at udarbejde og indgive et skattemæssigt årsregnskab inden udløbet af oplysningsfristen. Det fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 2, m. 1. Det fremgår desuden af skattekontrollovens § 6, stk. 3, at den erhvervsdrivende skal opbevare regnskabsmateriale og regnskab i overensstemmelse med de fastsatte regler herom.

Erhvervsdrivende har pligt til efter anmodning fra Skattestyrelsen at indsende regnskabsmateriale med bilag samt andre dokumenter, der kan have betydning for kontrollen af den pågældendes skatteansættelser. Det følger af skattekontrollovens § 53 stk. 1. Efterkommer den skattepligtige ikke Skattestyrelsens anmodning, kan Skattestyrelsen foretage en skønsmæssig ansættelse efter skattekontrollovens § 53, stk. 3 og § 74, stk. 1 til 3.

Du har ikke indsendt det indkaldte materiale, i form af et skatteregnskab, herunder saldobalancer og kontospecifikationer samt momsregnskab og en beregning af husstandens privatforbrug for året 2018.

Vi kan konstatere, at den indsendte resultatopgørelse ikke kan afstemmes til det selvangivne overskud af virksomhed. Ifølge den indsendte resultatopgørelse, er årets resultat opgjort til 267.509,82 kr. før renter. Der er selvangivet et resultat på 295. 770 kr.

Der foreligger ikke en redegørelse eller dokumentation for denne difference.

Da der ikke er sammenhæng mellem den indsendte resultatopgørelse og det selvangivne resultat, og da der ikke er indsendt dokumentation for årsagen hertil, har vi gennemgået dine bankkontoudtog. Vi har herefter foretaget et skøn af virksomhedens resultat, ud fra dine bankkontoudtog. Den skønsmæssige opgørelse af virksomhedens omsætning er opgjort ud fra de konkrete indsætninger på dine bankkonti, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 3 sidste punktum.

Vi har gennemgået de modtagne bankkontoudtog og kan konstatere, at der er indsætninger på dine konti 6812-[...81] (Erhvervskonto) og [...90] (Privatkonto) i [finans2], der ikke kan relateres til interne overførsler eller udbetaling af løn og barselsdagpenge.

På konto i [finans2] ([...49]) og på dine øvrige konti i andre pengeinstitutter, er der kun indsætninger, der vedrører interne overførsler.

Vi har gennemgået din bankkonto 6812-[...81] i [finans2], for 2018.

Indsætningerne på kontoen (Erhvervskonto - og bilag 1) anses for erhvervsmæssige indtægter, idet kontoen er benævnt erhvervskonto samt, at det fremgår af posteringsteksten, at der er tale om fakturabetalinger og indbetalinger fra kommuner m.m.

Indsætningerne anses for skattepligtige, efter statsskattelovens § 4, stk. 1 litra a.

Vi har gennemgået din private bankkonto [...90] i [finans2], for 2018. Det kan konstateres, at der indsættes beløb på din bankkonto, som ikke vedrører barselsdagpenge, lønindkomst eller som umiddelbart vedrører gave eller andet, som allerede er beskattet eller som er undtaget for beskatning.

Når vi påviser indtægter på dine bankkonti som ikke ses at være dokumenterede eller oplyste, er det efter praksis den skattepligtige, der skal bevise, at disse indtægter ikke skal danne grundlag for en skønsmæssig forhøjelse. Eksempelvis fordi indsætningerne vedrører midler der allerede er beskattede eller som er undtaget fra beskatning.

Da vi ikke har oplysninger om, hvad indsætningerne vedrører er de anset for, at vedrøre omsætningen i din virksomhed, [virksomhed1]. På vedlagte bilag 2 har vi oplistet de indsætninger, som skønnes at vedrøre din virksomhed.

Ved skønnet af de skattepligtige indsætninger er der henset til antallet af transaktioner og beløbsstørrelse herunder overførsler via Mobilepay og bankoverførsler. Desuden er der henset til beløbsstørrelser, herunder det samlede beløb.

Indsætningerne anses for skattepligtige, efter statsskattelovens § 4, stk. 1 litra a.

På vedlagte bilag 1 og 2, har vi opgjort indsætningerne til:

Bilag

Konto

Beløb (afrundet)

1

[...81]

2.821.212 kr.

2

[...90]

163.651 kr.

I alt

2.984.863 kr.

Ifølge den indsendte resultatopgørelse for 2018, udgør den samlede omsætning i alt 2.079.158,51 kr. Omsætningen specificeres således:

Omsætning

Beløb

Anført som momspligtig

Anset som momsfrie

Salg af varer/ydelser m/moms

2.031.130,75 kr.

2.031.130,75 kr.

Salg af fragt – momsfrie

50.044,19 kr.

50.044,19 kr.

Salg af fragt – momspligtig

-3.560,20 kr.

-3.560,20 kr.

Rykkergebyrer, administrationsgebyr m.v.

1.543,77 kr.

1.543,77 kr.

Omsætning i alt

2.079.158,51 kr.

2.027.570,55 kr.

51.587,96 kr.

Ud fra det angivne i resultatopgørelsen, kan den momspligtige omsætning, ud af den samlede omsætning, opgøres til 97,518 % (2.027.570,55 kr. * 100 / 2.079.158,51 kr.).

Ud fra disse oplysninger, har vi vurderet, at 97,518 % af omsætningen i virksomheden, anses for momspligtig.

Indtægter

Virksomhedens omsætning i 2018, ekskl. moms (afrundet), kan herefter opgøres således:

(...)

Beløbet anses for skattepligtig, jævnfør statsskattelovens § 4, stk. 1 litra a.

Udgifter

Det følger af statsskattelovens § 6 stk. 1, litra a, at ved beregningen af den skattepligtige indkomst fradrages driftsomkostninger dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, derunder ordinære afskrivninger.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Virksomheden har indberettet afholdte lønudgifter med 637.001 kr. samt udbetalt skattefri rejse og befordringsgodtgørelse med 309.897 kr., svarende til i alt 946.898 kr.

Lønningerne og udbetalt skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse anses for at være en driftsudgift, afholdt i forbindelse med driften af din virksomhed. Udgifterne er fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

Idet vi ikke har modtaget dokumentation for afholdelse af øvrige driftsomkostninger, er der ikke fremlagt noget grundlag til bedømmelse af, om der er tale om fradragsberettigede udgifter, jf. statsskattelovens § 6 stk. 1, litra a. Det er dig, der skal dokumentere eller sandsynliggøre, at der har været udgifter.

Da der ikke er indsendt regnskabsmateriale, er det ikke muligt at opgøre driftsomkostningerne. Det ses umiddelbart ikke af teksten til udbetalingerne/hævninger på din bankkonto, at du har afholdt fradragsberettigede udgifter i din virksomhed. Det er herefter vores opfattelse, at eventuelle erhvervsmæssige udgifter hverken er dokumenterede eller sandsynliggjorte, hvorfor de fradrags- berettigede udgifter ansættes til 0 kr.

(...)

Vi fastsætter, at resultatet af virksomheden for 2018 ansættes til 1.455.809 kr., i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a. og§ 6, stk. 1 litra a.

Beløbet beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1, og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af personlig indkomst ved selvstændig virksomhed jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.

(...)”

Skattestyrelsen har kommenteret på de af klagerens repræsentant den 23. september 2021 indsendte oplysninger. Af dette fremgår følgende:

”(...)

Indledningsvist er det fortsat vores opfattelse, at klagen er indsendt efter 3 måneders fristen. Kendelsen er dateret den 24. februar 2021 og foreløbig klage er modtaget den 25. maj 2021.
Klager har oprindeligt oplyst et overskud af virksomhed på 295.770 kr., som i den påklagede afgørelse ændres til 1.455.809 kr.

I det indsendte udkast til årsrapport 2018, er der opgjort et underskud på 113.096 kr. før renter.

I forbindelse med sagens opstart og materialeindkaldelse, har vi indkaldt en opgørelse af privatforbruget for 2018, da den oplyste indkomst ikke umiddelbart levner plads til et antageligt privatforbrug.

Henset til, at der anmodes om en nedsættelse af den oprindelige oplyste virksomhedsindkomst med 408.866 kr. (295.770 + 113.096 kr.), anses privatforbruget at blive negativt, hvilket ikke er muligt.

Flere af de indsendte bilag, er attesteret til [[person2]] og andre udgifter vedrører delvis [[person2]].

[[person2]] er registeret som far til et af klagers 2 børn.

[[person2]] er registeret udrejst til Nepal den 21. oktober 2015 ifølge folkeregisteret. Af denne grund kan det ikke umiddelbart vurderes, om der er tale om erhvervsmæssige udgifter, der er fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

I bemærkninger til sagen anføres, at konto [...90], i bilag 2 til afgørelsen, er klagers private konto samt, at indsætningerne er lån som er foretaget til private venner og derfor ikke er skattepligtige beløb.

Det skal bemærkes, at der ikke er forelagt dokumentation eller sandsynliggørelse af, at der er tale om tilbagebetaling fra private venner eller at der har været tale om private udlån.

Det er samtidig vores umiddelbare vurdering, at klager ikke har haft en økonomi, hvor der var være frie midler til rådighed, til private udlån i denne størrelsesorden.

En umiddelbar gennemgang af det indsendte udkast til årsrapport samt saldobalance pr. 31/12-2018 giver anledning til følgende kommentar:

--Ifølge bilag 1 til udsendt kendelse, udgør indsætninger på denne bankkonto 2.821.211,99 kr. svarende til 2.270.974,09 kr. ekskl. moms. Ifølge årsrapporten er omsætningen opgjort til 2.196.328 kr.

--Fremmed arbejde 1.023.403,30 kr. Denne udgift tillagt indberettede lønningsudgifter og befordringsgodtgørelse på i alt 946.898 kr. udgør i alt 1.970.301 kr. Sammenholdt med en omsætning på 2.196.328 kr. jf. årsrapport, levner dette ikke plads til væsentlige øvrige driftsudgifter.

--Indberettede lønningsudgifter og udbetalt befordringsgodtgørelse, kan ikke umiddelbart afstemmes til det indsendte årsrapport og saldobalance pr. 31/12-2018.

--Der fratrækkes udgifter til erhvervsmæssig husleje/lokaleomkostninger. Klager har i en del af året haft sin virksomhed registeret på sin privatadresse.

Udgifter på erhvervskonto i [finans2] (konto [...81]) indeholder ud fra posteringsteksten på kontoudtogene, udgifter der umiddelbart kan anses som private.

En umiddelbar gennemgang af kontoen viser, at der er foretaget hævninger med ca. 2.198.474 kr. inklusiv udgifter der umiddelbart kunne anses for private men eksklusiv interne overførsler. Ifølge den indsendte årsrapport og saldobalance er der udgifter på ca. 2.309.421 kr. ekskl. Moms. Der er således fratrukket flere udgifter i regnskabet, end der er hævninger på den erhvervsmæssige bankkonto.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst som overskud af virksomhed for indkomståret 2018 skal nedsættes til 0 kr.

Klagerens repræsentant har til støtte for påstanden anført følgende:

”Borgeren klager over hele afgørelsen, som borgeren ikke mener er retvisende for borgerens indtægter og udgifter for 2018.

SKAT ses i afgørelsen ikke at have medtaget flere af udgifterne - f.eks. store udgifter til nyt tolkesystem, husleje, mm. Der ses udelukkende taget højde for tolkeløn.

Derudover ses SKAT at have indberegnet mobilepay-overførsler i forhold til diverse overførsler/udlæg fra venner og lån fra arbejdsplads, og anført disse som løn til borgeren, hvilket anføres ikke at være korrekt.

Borgeren er uforstående overfor regnearket præsenteret i sagen. Borgerens revisor er ved at udarbejde retvisende regnskab til fremsendelse snarest.”

Klagerens repræsentant har ydermere den 29. juni 2021 sendt følgende bemærkninger til sagen:

”(...)

Jeg har således netop fremsendt modtaget udkast til redigeret årsrapport fra revisor samt saldobalance i forhold til 2018-regnskabet.

I forhold til fristoverskridelse anført af SKAT anføres, at klagen er indgivet præcis efter 90 dage, som således må ligge inden for 3 måneders fristen.

I alle tilfælde anføres at være fremsendt genoptagelsesanmodninger til SKAT af revisor i forløbet, hvorfor en eventuel fristoverskridelse ikke bør gives betydning.

Skatteyderen har endvidere efter det oplyste været syg i perioden, hvorfor der også foreligger undskyldelige omstændigheder.

(...)”

Klagerens repræsentant har endvidere den 23. september 2021 sendt følgende yderligere bemærkninger til sagen:

”(...)

Vedr. konto [...90], i bilag 2, så er dette min klients private konto. Beløbende nævnt herunder er løn, som min klient har foretaget til private venner, og bør derfor ikke medtages i det momspligtige / skattepligtige beløb.

Virksomheden har sin egen separate konto, og de to konti har ikke noget med hinanden at gøre.

Vedhæftet er udkast til årsrapport for 2018 samt saldobalance og reel omsætning.

Skattestyrelsen har i sin udtalelse alene taget højde for løn - ikke de øvrige oplysninger, hvorfor undertegnede ikke er enig i resultatet heraf. Der skal kigges på samtlige poster.

(...)”

Klagerens repræsentant har den 4. december 2021 sendt følgende bemærkninger til sagsfremstillingen:

”(...)

På forslagets side 3 er der nederst i en rubrik sat ”Bankindsætninger” ind i forhold til 2 konti.

Omsætning

Det er ikke korrekt, at min klients omsætning ifølge virksomhedskonto nr. [...81] var 2.821.212 kr. inkl. moms.

Derimod var virksomhedens omsætning 2.196.326,70 kr. eksklusiv moms, hvilket med tillæg af moms givet et beløb på 2.745.075 kr., jf. vedhæftede regnskab.

Privat konto

I forhold til opgørelsen i samme rubrik som ovenstående ses det også, at konto nr. [...90] indeholdende 163.651 kr. er medtaget. Dette er [person4]s private konto, hvorfor den ikke har noget med virksomheden at gøre og dermed ej heller skatteberegningen.

Udgifter

Virksomhedens udgifter opgøres til 2.742.671 kr. inkl. moms, hvorfor dette beløb skal fratrækkes omsætningen og dermed også få betydning i forhold til beregningen af skat, jf. bl.a. vedhæftede regnskab over løn til tolke.

Jeg imødeser skatteankestyrelsens rettelser i overensstemmelse med ovenstående bemærkninger.”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter, der afholdes i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, er fradragsberettigede, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.062.HR.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med efterfølgende ændringer).

Det følger af skattekontrollovens § 5, stk. 1, at skattepligtige, som er omfattet af regler om pligten til at give told- og skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 digitalt efter regler fastsat af skatteministeren i medfør af skatteforvaltningslovens § 35, stk. 1-4, skal give oplysningerne i et oplysningsskema ved anvendelse af de digitale kanaler, som told- og skatteforvaltningen anviser.

Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1, at en erhvervsdrivende skal indsende sit regnskabsmateriale med bilag på begæring af skatteforvaltningen. Skatteforvaltningen er berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt, såfremt begæringen ikke efterkommes. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 3, jf. § 74, stk. 1.

Såfremt regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 74, stk. 1.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.H.

Skattestyrelsen har på baggrund af bankindsætninger samt en uoverensstemmelse mellem det i resultatopgørelsen opgjorte resultat og det selvangivne resultat forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 1.160.039 kr. for indkomståret 2018.

Landsskatteretten finder, at bankindsætningerne i indkomståret 2018 har haft en sådan hyppighed og omfang, at det er klageren, der har bevisbyrden for, at beløbene ikke skal beskattes hos klageren, jf. SKM2013.537.ØLR.

Retten finder, at der fremgår udgifter af det fremlagte regnskab, men at der ikke er fremlagt fuldstændige bilag, hvorfor posteringerne, herunder udgifterne og den opgjorte omsætning i regnskabet, ikke blot kan lægges til grund.

Klagerens repræsentant har indsendt 42 fakturaer som dokumentation for fradrag for udgifter til blandt andet et nyt tolkesystem, SMS-kredit til tolkesystemet, uddelegeret tolkearbejde og udgifter til firmatelefon.

Retten bemærker, at fire ud af de indsendte 42 fakturaer ikke længere er tilgængelige via linket i den tilsendte fil, hvorfor disse ikke kan medregnes. Der er her tale om fakturanr. 168, 169, 170 og 196 med fakturadato henholdsvis den 9. januar 2018 og den 7. marts 2018. De resterende 38 tilgængelige fakturaer udgør udgifter på i alt 169.077 kr. ekskl. moms (afrundet), som klagerens repræsentant har gjort gældende, at der skal godkendes fradrag for driftsudgifter for.

Retten bemærker, at 20 af de indsendte fakturaer er udskrevet til klagerens virksomhed, men enten er attesteret til eller delvist vedrører faderen til et af klagerens børn. Der fremgår ligeledes ingen dokumentation for, at vedkommende har været ansat i eller har haft en tilknytning til klagerens virksomhed. Retten finder, at 15 af disse fakturaer ikke er sandsynliggjort som værende erhvervsmæssige udgifter, som er fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, da det ikke anses for sandsynliggjort, at disse udgifter vedrører klagerens virksomhed og er afholdt af virksomheden, da disse ikke fremgår som afholdt af hverken klagerens erhvervskonto eller privatkonto. Retten finder samtidig, at udgifterne, der fremgår af fem af disse fakturaer, er sandsynliggjort som værende fradragsberettigede udgifter.

Retten bemærker ved gennemgang af klagerens kontobevægelser på konto [...81], Erhvervskonto, at to af disse førnævnte fakturaer vedrørende køb af tolkesystem og hosting ses afholdt fra erhvervskontoen. Der er her tale om fakturanr. 10334, udstedt den 25. juli 2018 på 45.000 kr. ekskl. moms, og fakturanr. 10341, udstedt den 8. august 2018 på 56.477 kr. ekskl. moms. Eftersom disse fakturaer er afholdt fra klagerens erhvervskonto henholdsvis den 7. august 2018 og den 7. september 2018, finder retten det sandsynliggjort, at udgifterne er afholdt af virksomheden og til brug for virksomheden, selvom de er attesteret til faderen til et af klagerens børn.

Ligeledes bemærker retten, at fakturanr. [...]81, fakturanr. [...]37 og fakturanr. [...]64 udstedt henholdsvis den 5. marts 2018, den 2. maj 2018 og den 2. juli 2018 på 267 kr. for hver faktura for telefon for klageren, [person2], og [person3] har været afholdt på erhvervskontoen henholdsvis den 7. marts 2018, den 4. maj 2018 og den 4. juli 2018, hvorfor retten finder det sandsynliggjort, at udgifterne er afholdt af virksomheden, selvom de er attesteret til faderen til et af klagerens børn. Det fremgår dog af fakturanr. [...]81, fakturanr. [...]37 og fakturanr. [...]64, at ud af de 267 kr. på hver faktura vedrører 89 kr. [person2], som ikke anses som tilknyttet virksomheden, hvorfor der alene godkendes 178 kr. for hver faktura som erhvervsmæssige udgifter, som er fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Retten bemærker, at de resterende 18 fakturaer er udstedt til klagerens virksomhed og er attesteret til eller vedrører klageren og vedrører udgifter af erhvervsmæssig karakter. Retten finder, at 16 af disse fakturaer vedrører betaling for tolkearbejde, som har karakter af en lønudgift. Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse imidlertid allerede godkendt indberettet løn fra virksomhedens resultat som fradragsberettiget, hvorfor dette ikke kan godkendes igen.

Fakturanr. 730, udstedt den 1. september 2018 på 4.207 kr.(afrundet), vedrørende revisorydelser ses ikke afholdt på hverken privat- eller erhvervskontoen. Retten finder det dog sandsynliggjort, at denne udgift har været afholdt, da den fremlagte faktura både er udskrevet og attesteret til virksomheden, hvorfor denne anses for afholdt af virksomheden, og der godkendes dermed fradrag for udgiften.

Retten finder det ydermere sandsynliggjort, at udgiften, der fremgår fakturanr. 187967, udstedt den 27. juni 2018 på 197 kr. ekskl. moms, kan godkendes som fradragsberettiget driftsudgift. Retten har her lagt vægt på, at fakturaen er betalt fra erhvervskontoen den 29. juni 2018, hvorfor der er fremlagt dokumentation for, at denne både er afholdt af og til brug for virksomheden.

Landsskatteretten finder derfor, at det er godtgjort, at der er afholdt driftsudgifter for samlet 106.415 kr. ekskl. moms. (45.000 kr. + 56.477 kr. + 4.207 kr. + 197 kr. + 178 kr. * 3).

Klagerens repræsentant har ydermere gjort gældende, at klagerens skattepligtige indkomst er forhøjet med mobilepay-overførelser, men at disse er diverse overførelser/udlæg fra venner og lån fra arbejdsplads, hvorfor disse ikke er skattepligtige som en indtægt i virksomheden.

Af den fremlagte dokumentation fremgår, at indsætningen på 5.000 kr. på klagerens private konto ([...90]) foretaget den 7. maj 2018 er overført samme dag, som samme beløb er ført ud af kontoen. Det fremgår ligeledes, at der er tale om samme person, som i første omgang har modtaget de 5.000 kr. og senere samme dag har overført de 5.000 kr. tilbage til klageren. Det er derfor rettens opfattelse, at det er godtgjort, at der er tale om en fejlindsætning, og at indsætningen derfor ikke skal medregnes som en indtægt i virksomheden.

Landsskatteretten nedsætter derfor Skattestyrelsens forhøjelse med 4.025 kr. (5.000 kr. – moms svarende til 975 kr.) vedrørende dette punkt.

Retten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at de resterende af Skattestyrelsen fremhævede bankindsætninger på klagerens private konto ([...90]) ikke er yderligere indtægt fra klagerens virksomhed.

Retten bemærker herved, at der af klagerens private konto fremgår flere indsætninger, hvor samme beløb tidligere er ført ud af kontoen. Det drejer sig om bankindsætningerne den 6. juni 2018 med et beløb på 5.000 kr., den 11. juli 2018 med et beløb på 1.245,06 kr., den 1. november 2018 med et beløb på 1.500 kr. og den 30. november 2018 med et beløb på 8.450 kr.

Retten finder dog, at klageren ikke har fremlagt dokumentation for, at disse er overført fra og tilbageført til samme konto, da dette ikke fremgår af kontoudskrifterne.

Retten finder derfor, at det ikke er godtgjort, at disse indsætninger ikke er yderligere indtægt fra klagerens virksomhed.

Retten finder, at eftersom klageren har drevet virksomhed i det pågældende indkomstår, og der ikke er fremlagt dokumentation for, at de indsætninger, der fremgår af virksomhedens erhvervskonto, allerede er beskattet i virksomheden, eller er indtægter, der allerede er selvangivet, er det ikke godtgjort, at indsætningerne på erhvervskontoen ikke er yderligere indtægt fra klagerens virksomhed.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter forhøjelsen af klagerens overskud af virksomhed nedsættes fra 1.160.039 kr. til 1.049.598 kr. (1.160.039 kr. – 106.416 kr. – 4.025 kr.).