Kendelse af 15-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-10-2023

Journalnr. 21-0040894

Klagepunkt

Skattestyrelsen
afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens
afgørelse

Indkomståret 2017

Skønsmæssigt resultat af virksomhed

405.455 kr.

298.994 kr.

405.455 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2017 virksomheden [virksomhed1] med branchekode 439100 - Tagdækkervirksomhed, som klageren startede den 1. august 2017.

Klageren har ikke selvangivet resultat af virksomhed for indkomståret 2017.

I forbindelse med sagens opstart i Skattestyrelsen blev klageren anmodet om at indsende virksomhedens regnskab, bogføring samt regnskabsbilag for indkomståret 2017. Skattestyrelsen modtog alene udarbejdet årsrapport for 2017, og kontokort. Skattestyrelsen indhentede herefter bankkontoudtog i klagerens bank.

Ifølge den indsendte årsrapport og bogføring havde virksomheden i indkomståret 2017 en omsætning på 260.230 kr. Den første posering på varesalgskontoen er den 10. september 2017. De samlede driftsudgifter er opgjort til 26.420,05 kr. Der er ikke fremlagt underliggende bilag til den fremlagte årsrapport og bogføring.

Skattestyrelsen har i forbindelse med gennemgang af klagerens bankudtog fra 1. august 2017 – 31. december 2017 konstateret bankindsætninger på klagerens bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med klagerens bilagsmateriale. De samlede indsætninger er af Skattestyrelsen opgjort til 520.667,50 kr. og består af følgende indsætninger:

Dato

beløb

Tekst

20170831

90.430,00

[virksomhed2]

20171201

68.687,50

K: F: 109

20171026

58.875,00

[virksomhed3] ApS

20171017

54.500,00

Overførsel

20171006

50.000,00

K: F: 101

20171006

37.975,00

K: F: 102

20171026

31.250,00

Overførsel

20170927

29.375,00

[virksomhed3] ApS

20171004

21.500,00

Kundekort [...36]

20171116

21.250,00

[virksomhed3] ApS

20171127

21.250,00

[virksomhed3] ApS

20171006

18.000,00

K: F: 103

20171201

3.500,00

K: F: 110

20171201

3.000,00

K: F: 111

20171201

2.500,00

K: F: 112

20170813

2.000,00

Overførsel

20170823

2.000,00

Overførsel

20170814

1.400,00

Overførsel

20171221

1.375,00

Overførsel

20170821

1.300,00

Overførsel

20170831

500,00

Overførsel

Samlet omsætning

520.667,50

Skattestyrelsen har ansat virksomhedens overskud på baggrund af de konkrete bankindsætninger som anses at være tilknyttet virksomheden som omsætning. Den samlede omsætning er opgjort til 416.534 kr., ekskl. moms.

På baggrund af klagerens bankkonto opgjorde Skattestyrelsen udgifter som blev skønnet til at have en erhvervsmæssig tilknytning. Udgifter inklusive moms er af Skattestyrelsen opgjort til 13.849 kr. således:

Dato

Beløb

Tekst

20171017

-50,00

[virksomhed4]))))

20171122

-59,95

[virksomhed5]))))

20171106

-75,00

[virksomhed4]))))

20171211

-205,61

[virksomhed6]

20170911

-250,00

[virksomhed4]

20171208

-284,75

[virksomhed7]

20170825

-299,03

[virksomhed8] 8065

20171106

-300,63

[virksomhed4]

20171002

-303,48

[virksomhed4]

20170929

-329,80

[virksomhed9]))))

20171120

-334,35

[virksomhed10]))))

20171120

-364,85

[virksomhed9]))))

20171122

-450,00

[virksomhed5]

20171106

-523,92

[virksomhed8] 8050

20171103

-554,36

[virksomhed10]))))

20171102

-794,50

[virksomhed11], [by1]))))

20171211

-2.387,00

[virksomhed11], [by1]))))

20171204

-2.532,00

[virksomhed12]

20170908

-3.750,00

[virksomhed12]

Samlede udgifter

-13.849,23

Der var tale om udgifter til [virksomhed13], [virksomhed10], [virksomhed11] og [virksomhed12] samt udgifter til benzin/diesel med teksten [virksomhed14] og [virksomhed8]. På baggrund af ovenstående hævninger skønnede Skattestyrelsen et driftsomkostningsfradrag på 11.079 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsen forhøjede på baggrund heraf klagerens skattepligtige indkomst med 405.455 kr.

Der er ikke fremlagt materiale til klagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 skønsmæssigt ansat klagerens overskud af virksomhed til 405.455 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

1.3. Skattestyrelsens bemæ r kninger og begrundelse

Indtægt fra selvstændig erhvervsvirksomhed beskattes efter statsskattelovens § 4.

Der er fradrag for driftsudgifter der er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indtægten efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der er ikke fradrag for private udgifter der er virksomheden uvedkommende efter samme lovs § 6, anden del (stk. 2).

Virksomheden har pligt til at selvangive indtægten til Skattestyrelsen senest 1. juli i det efterfølgende indkomstår efter skattekontrollovens § 1 og § 4.

Vi kan anmode om at går tilsendt virksomhedens regnskabsmateriale efter skattekontrollovens § 6. Mangler der regnskabsmateriale, eller er det ikke fyldestgørende, kan vi lave en skønsmæssig ansættelse efter skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Virksomheden har pligt til at registrere alle transaktioner snarest efter de foreligger efter bogføringslovens § 7, og alle transaktioner skal kunne dokumenteres med et bilag efter samme lovs § 9.

Det er konstateret, at virksomheden ikke har selvangivet et resultat af virksomhed for indkomståret 2017.

Der er modtaget bogføring og regnskab for 2017. Vi har ikke modtaget salgs- og købsbilag.

Indtægter

Det fremsendte regnskab og bogføringen viser en omsætning på 260.230 kr. eksklusive moms.

Vi har modtaget bankkontoudtog fra [finans1]. Der er taget udgangspunkt i privatkonto [...30]

- [...16], da erhvervskontoen først er oprettet i 2018.

Gennemgang af privatkontoen viser følgende indtægter inklusive moms, der efter vores vurdering vedrører virksomheden:

Dato

beløb

Tekst

20170831

90.430,00

[virksomhed2]

20171201

68.687,50

K: F: 109

20171026

58.875,00

[virksomhed3] ApS

20171017

54.500,00

Overførsel

20171006

50.000,00

K: F: 101

20171006

37.975,00

K: F: 102

20171026

31.250,00

Overførsel

20170927

29.375,00

[virksomhed3] ApS

20171004

21.500,00

Kundekort [...36]

20171116

21.250,00

[virksomhed3] ApS

20171127

21.250,00

[virksomhed3] ApS

20171006

18.000,00

K: F: 103

20171201

3.500,00

K: F: 110

20171201

3.000,00

K: F: 111

20171201

2.500,00

K: F: 112

20170813

2.000,00

Overførsel

20170823

2.000,00

Overførsel

20170814

1.400,00

Overførsel

20171221

1.375,00

Overførsel

20170821

1.300,00

Overførsel

20170831

500,00

Overførsel

Samlet omsætning

520.667,50

Der er ikke fremlagt dokumentation, der kan bekræfte den bogførte omsætning.

På den baggrund ser vi bort fra det fremsendte regnskabsmateriale, og laver et skøn over omsætningen med udgangspunkt i bankkontoudtog, efter skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Da virksomheden udfører tagdækning, som er en momspligtig aktivitet, skal der afregnes moms af omsætningen (Se under punkt 2. Momsindberetning for 2017).

Momsbeløbet er beregnet som 20 % af den samlede omsætning. Moms udgør 104.133 kr. og dermed er virksomhedens omsætning for 2017 eksklusive moms beregnet til 416.534 kr.

Udgifter

Det fremsendte regnskab viser samlede udgifter på 26.420,05 kr. inklusive moms.

Der er ikke modtaget dokumentation, der kan bekræfte udgifterne eller den erhvervsmæssige tilknytning til virksomheden.

Ifølge retspraksis er det den skattepligtige, der har bevisbyrden for, at udgiften er fradragsberettiget. Dette bliver omtalt i SKM2004.162.HR.

Kan en skattepligtig ikke fremlægge dokumentation for, at der er afholdt udgifter til køb af varer, tjenesteydelser eller aktiver, vil den skattepligtige som hovedregel ikke have ret til fradrag. Dette er omtalt i SKM2008.4.HR.

På den baggrund ser vi bort fra det fremsendte regnskabsmateriale, og har med udgangspunkt i privat bankkonto [...30] - [...16], lavet et skøn over udgifterne i virksomheden efter skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Vi har ikke pligt til at udøve et skøn over størrelsen af fradragsberettigede udgifter, hvilket er omtalt i SKM2013.493.VLR.

Vi har alligevel valgt at lave et skøn over udgifterne, da vi vurderer at der er blevet anvendt en bil til at udføre opgaverne som tagdækker, og at der er udgifter til køb af materialer.

Det er konstateret, at der er anskaffet en varebil (registreringsnummer [reg.nr.1]) den 9. november 2017.

Der er godkendt fradrag for beløb vi skønner at være udgifter til benzin/diesel. Disse har teksten "[virksomhed14]" og "[virksomhed8]".

Derudover har vi medtaget udgifter der skønnes at have en erhvervsmæssig tilknytning, som "[virksomhed13]", "[virksomhed10] & Fix", "[virksomhed11]" og "[virksomhed12]".

Nedenstående uddrag fra privatkonto [...30]- [...16], viser udgifter inklusive moms, hvor vi har godkendt fradrag i indkomståret 2017:

Dato

Beløb

Tekst

20171017

-50,00

[virksomhed4]))))

20171122

-59,95

[virksomhed5]))))

20171106

-75,00

[virksomhed4]))))

20171211

-205,61

[virksomhed6]

20170911

-250,00

[virksomhed4]

20171208

-284,75

[virksomhed7]

20170825

-299,03

[virksomhed8] 8065

20171106

-300,63

[virksomhed4]

20171002

-303,48

[virksomhed4]

20170929

-329,80

[virksomhed9]))))

20171120

-334,35

[virksomhed10]))))

20171120

-364,85

[virksomhed9]))))

20171122

-450,00

[virksomhed5]

20171106

-523,92

[virksomhed8] 8050

20171103

-554,36

[virksomhed10]))))

20171102

-794,50

[virksomhed11], [by1]))))

20171211

-2.387,00

[virksomhed11], [by1]))))

20171204

-2.532,00

[virksomhed12]

20170908

-3.750,00

[virksomhed12]

Samlede udgifter

-13.849,23

Vores opgørelse viser udgifter på 13.849,23 kr. inklusive moms.

Virksomheden udfører tagdækning som er en momspligtig aktivitet, og derfor skal der afregnes moms af udgifterne (Se under punkt 2. Momsindberetning for 2017).

Momsbeløbet er beregnet som 20 % af de samlede godkendte udgifter. Moms udgør 2.769,85 kr. og dermed er virksomhedens udgifter eksklusive moms beregnet til 11.079 kr.

Samlet resultat:

På baggrund af ovenstående bemærkninger og begrundelser, regulerer vi din indkomst med

405.455 . (416.534 kr. - 11.079 kr.) for indkomståret 2017.

...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at den skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2017 nedsættes til 298.994 kr.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Indledende bemærkninger

Indledning

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet indkomsten for 2017 med 405.455 kr. og momsen med 45.773.

Påstande

1. Regnskab og bogføring for 2017.

Overførsler

Skattestyrelsen ville ikke godkende bogføringen og regnskabet for 2017.

Jf. side 5 i afgørelsen fra Skattestyrelsen er der indtægter for 520.667,50 kr. inkl. Moms.

Min klient er uenige i beløbet og vil kun beskattes af indtægter af 400.162 kr. inkl. moms.

Følgende beløb er virksomheden uvedkommende:

a. 90.430 kr. [virksomhed2]

b. 21.500 kr. kundekort [...36]

c. Overførsler fra ægtefællen som er de 6 nederste beløb på side 5.

I alt 8.575 kr.

Total 120.505 kr.

Omsætningen bør derfor nedsættes med 120.505 kr. med de 3 ovenstående beløb, som ikke har noget at gøre med omsætningen, men er indsætninger vedrørende private forhold.

Skattestyrelsens opgørelse på side 5 i afgørelsen af den 15. februar 2021 bør nedsættes fra 520.667, 50 med 120.505 kr. til 400.162 kr. inkl. Moms.

Min klient er i gang med at finde underliggende dokumentation fra [finans1], der kan dokumentere de private forhold.

2. Omkostninger

Omkostninger jf. vedhæftet regnskab for 2017 på 26.420 kr. bedes godkendes som fradrag.

Min klient har selv haft dialog med Skattestyrelsen v/ [person1] og sendt dem regnskab og bilag for 2017.

Afslutning

Det er vores opfattelse, at [AM] ikke skal beskattes af Alle indsætningerne, men kun af de beløb der har erhvervsmæssigt islæt.

Beskatningen bør derfor ske med en omsætning på 400.126 kr. inkl. Moms og fratrukket de erhvervsmæssige fradrag jf. regnskabet.

Efter vores beregning skal der ske en beskatning af overskud på 293.674 kr. for 2017.

Omsætning ekskl. moms 320.094 kr. fratrukket 26.420 kr.

...”

Den 10. marts 2023 er klagen drøftet med repræsentanten som efter en gennemgang heraf oplyste, at påstanden var, at det skattepligtige resultat skulle udgøre 298.994 kr.

Omsætning 400.162 kr. ekskl. moms 320.130 kr.

Heraf skal fratrækkes:

Omkostninger 26.420 kr. ekskl. moms 21.136 kr.

Skattepligtigt overskud 298.994 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig opgørelse af virksomhedens omsætning og nægtet fradrag for konkrete udgifter i virksomhedens regnskab.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende. Der er ikke fradrag for private udgifter, der er virksomheden uvedkommende efter samme lovs § 6, anden del (stk. 2).

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 med senere ændringer) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3 og § 9, stk. 1 fremgår følgende:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger”

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af gældende skattekontrollovs § 74.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1 for 2017 (Lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013), indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Dette gælder også for erhvervsdrivende der driver uregistreret virksomhed.

Klageren har ikke selvangivet resultat af virksomhed. Skattestyrelsen har således været berettiget til skønsmæssigt at ansætte virksomhedens skattepligtige resultat.

Klageren har ikke fremlagt indtægts- og udgiftsbilag, der kan dokumentere den fremlagte bogføring. Kravene til regnskabsgrundlaget er således ikke opfyldt, og regnskabsmaterialet kan på denne baggrund ikke anses for egnet som grundlag for en nøjagtig indkomstopgørelse for klageren.

Retten finder, at klagerens fremlagte materiale ikke opfylder kravene til udarbejdelse af regnskab, således at resultatet kan lægges til grund for klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2017, da den underliggende dokumentation mangler. Klageren har ikke selvangivet resultat af virksomhed, hvorefter Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte såvel omsætningen som fradrag skønsmæssigt med baggrund i de indhentede kontoudtog.

Skattestyrelsen har inddraget indsætninger på bankkontiene fra august måned 2017, hvilket er i overensstemmelse med virksomhedsstart den 1. august 2017.

Der er i perioden fra august til december 2017 indsat 520.667,50 kr. på klagerens bankkonto, hvoraf der af posteringsteksterne fremgår eksempelvis [virksomhed2], K: F:109, [virksomhed3] ApS samt overførsel.

Repræsentanten har i klagen anført, at følgende beløb er virksomheden uvedkommende:

Beløb Posteringstekst Dato

2.000 kr. ”overførsel” 13. august 2017

1.400 kr. ”overførsel” 14. august 2017

1.300 kr. ”overførsel” 21. august 2017

2.000 kr. ”overførsel” 23. august 2017

500 kr. ”overførsel” 31. august 2017

90.430 kr. ”[virksomhed2]” 31. august 2017

21.500 kr. ”kundekort [...36]” 04. oktober 2017

1.375 kr. ”overførsel” 21. december 2017

Posteringerne udgør i alt 120.505 kr.

Retten finder, at indsætningerne på samlet 520.667,50 kr. skal henføres som omsætning i klagerens virksomhed, idet overførselsteksten indikerer, at der er tale om erhvervsmæssig indkomst og idet klageren ikke har fremlagt oplysninger omkring ovenstående konkrete indsætninger der godtgør, at der er tale om indtægt, der ikke skal henføres til virksomheden.

På baggrund af ovenstående kan omsætningen i klagerens virksomhed skønsmæssigt opgøres til 416.534 kr. ekskl. moms.

Det er ifølge retspraksis klageren, der har bevisbyrden for, at udgifter er fradragsberettigede. Kan der ikke fremlægges dokumentation for, at der er afholdt udgifter til køb af varer, vil der som hovedregel ikke være ret til fradrag. Det er dog rettens opfattelse, at der er anvendt en bil til at udføre opgaverne som tagdækker samt udgifter til køb af materialer.

Retten finder, at der på baggrund af fremlagte kontoudtog kan godkendes fradrag for driftsudgifter på 11.079 kr. ekskl. moms. Retten har lagt vægt på at posteringsteksterne indikerer, at der er tale om udgifter anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden

Da der ikke er fremlagt underbilag til regnskabet og idet regnskabet ikke kan afstemmes med klagerens bankkonto, kan regnskabet ikke danne grundlag for ansættelse af virksomhedens overskud og retten finder, at virksomhedens resultat skønnes til (416.534 kr. – 11.079 kr.) 405.455 kr.”

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.