Kendelse af 22-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 22-10-2022

Journalnr. 21-0024383

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Forhøjelse af resultat af virksomhed

26.374 kr.

0 kr.

26.374 kr.

Indkomståret 2018

Forhøjelse af resultat af virksomhed

24.866 kr.

0 kr.

21.244 kr.

Indkomståret 2019

Forhøjelse af resultat af virksomhed

6.067 kr.

0 kr.

6.067 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har siden den 1. november 2018 været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1], som er registreret med branchekode 493200 Taxikørsel.

Virksomheden har pr. 31. oktober 2017 indgået en kontrakt med [virksomhed2] ApS vedrørende handicapkørsel og anden kørsel for [virksomhed3].

Klageren ejer endvidere en udlejningslejlighed på 53 m2, der er beliggende [adresse1], [by1]. Klageren har erhvervet lejligheden den 1. april 2002.

Taxivognmandsvirksomheden

Virksomheden har været registeret med pligterne AM-bidrag, A-skat og lønsumsafgift siden 1. november 2008. Virksomheden har haft 4 ansatte i 2017, 20 ansatte i 2018 og 26 ansatte i 2019 og har angivet AM-bidrag og A-skat med henholdsvis 62.357 kr. og 185.167 kr. i 2017, 128.268 kr. og 352.584 kr. i 2018 samt 173.806 kr. og 473.009 kr. i 2019.

Klageren har for hvert af indkomstårene 2017, 2018 og 2019 selvangivet et overskud af virksomhed på henholdsvis 299.632 kr., 549.063 kr. og 76.969 kr.

Ifølge resultatopgørelserne har virksomheden haft følgende omsætning i de påklagede indkomstår:

Omsætning

2017

[virksomhed4]

650.514 kr.

[virksomhed3]

929.217 kr.

I alt

1.579.731 kr.

Omsætning

2018

[virksomhed4]

794.304 kr.

[virksomhed5]

703.865 kr.

[virksomhed3]

4.512.251 kr.

I alt

6.010.420 kr.

Omsætning

2019

[virksomhed4]

344.315 kr.

[virksomhed3]

7.762.062 kr.

Kommuner

22.230 kr.

I alt

8.128.607 kr.

Skattestyrelsen har anmodet om virksomhedens regnskabsmateriale, herunder bankkontoudskrifter. I den forbindelse har Skattestyrelsen konstateret, at virksomheden i indkomstårene 2017, 2018 og 2019 bl.a. har fratrukket udgifter til underleverandørerne [virksomhed6] ApS, [virksomhed7] IVS, [virksomhed8] ApS, [virksomhed9] IVS, [virksomhed10], [virksomhed11] ApS, [virksomhed12] ApS og [virksomhed13] ApS.

Skattestyrelsen har efterfølgende gennemført kontrol af virksomhedens posteringer på konto 2800 ”Fremmed kørsel”, som er fratrukket under vareforbrug i virksomhedens regnskab. Udgifter til underleverandører er fratrukket med 166.070 kr. (afrundet) i 2017, 1.624.875 kr. (afrundet) i 2018 og 2.623.479 kr. (afrundet) i 2019.

Skattestyrelsen har gennemgået det fremlagte regnskabsmateriale og har konstateret, at det indeholder fakturaer fra 7 af de ovennævnte underleverandører vedrørende udgifter fratrukket i indkomstårene 2017, 2018 og 2019. Der er ikke fremlagt supplerende oplysninger vedrørende disse fakturaer, herunder underbilag eller samarbejdsaftaler indgået mellem virksomheden og de ovennævnte underleverandører. Skattestyrelsen har endvidere konstateret, at der ikke foreligger fakturaer eller bilag vedrørende en del af de bogførte udgifter til underleverandører.

Skattestyrelsens gennemgang har resulteret i, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for udgifter til underleverandører for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 med henholdsvis 166.070 kr., 1.485.110 kr. og 2.345.840 kr., men da Skattestyrelsen i stedet har godkendt et tilsvarende fradrag for lønninger i virksomheden, har det ikke ført til ændring af virksomhedens resultat.

I 2017 angår sagen følgende udgifter:

Bogføringsdato:

Bilag

Faktura

Kontotekst/Underleverandør

Beløb i kr.

I alt i kr. (Afrundet)

03.03.2017

57

Ingen

[...]

38.000,00

02.05.2017

98

Ingen

[virksomhed6] ApS

49.989,93

30.05.2017

118

Ingen

[virksomhed6] APS

44.099,00

19.07.2017

169

Ingen

[virksomhed6] ApS

33.981,00

I alt

166.070

Der er ikke fremlagt fakturaer vedrørende de ovennævnte beløb, men det fremgår af virksomhedens bankkonto, at beløbene er betalt.

I 2018 angår sagen for følgende udgifter.

Bogføringsdato:

Bilag

Faktura

Underleverandør / Fakturatekst

Kontotekst

Beløb i kr.

I alt i kr.

(afrundet)

01.03.2018

83

Ingen

[virksomhed7] IVS

124.812,50

124.813

28.03.2018

123

Ingen

[virksomhed11] ApS

57.970,00

02.04.2018

131

Ingen

[virksomhed11]

57.980,00

115.950

23.04.2018

175

1135

[virksomhed13] ApS

Fra marts måned

[...] 0135 – 2207 - 2310

[virksomhed13] ApS 135

45.000,00

23.04.2018

176

[virksomhed13] ApS 2207

45.000,00

23.04.2018

177

[virksomhed13] ApS 2310

38.000,00

25.04.2018

184

Ingen

[virksomhed13] ApS

77.620,00

205.620

25.05.2018

225

Ingen

[virksomhed14] IVS

29.654,33

25.05.2018

226

Ingen

[virksomhed14] IVS

30.256,67

25.05.2018

227

Ingen

[virksomhed14] IVS

35.000,00

25.05.2018

231

423

[virksomhed9] IVS

1111 [...] nr. 2201 og 2310

[virksomhed14] IVS 2310

15.000,00

25.05.2018

232

[virksomhed14] IVS 2201

15.000,00

124.911

28.06.2018

271

306

[virksomhed10] IVS

[...] 4779, 2207, 2310, 2230, 0135

[virksomhed10] IVS, 4779

26.150,00

28.06.2018

272

[virksomhed10] IVS, 2207

35.352,00

28.06.2018

273

[virksomhed10] IVS, 2310

28.950,00

28.06.2018

274

[virksomhed10] IVS, 2230

36.101,00

28.06.2018

275

[virksomhed10] IVS, 135

17.417,00

23.08.2018

374

Ingen

[virksomhed10] IVS 4779

21.500,00

23.08.2018

375

Ingen

[virksomhed10] IVS 2207

43.500,00

23.08.2018

376

Ingen

[virksomhed10] IVS 2310

45.200,00

23.08.2018

377

Ingen

[virksomhed10] IVS 2230

14.545,00

23.08.2018

378

Ingen

[virksomhed10] IVS 135

14.255,00

282.970

26.09.2018

449

2018-682

[virksomhed8] ApS

[...] 4779, 2207, 2310, 2230, 3353

[virksomhed8] kør4779

50.000,00

26.09.2018

450

[virksomhed8] kør2310

35.760,00

26.09.2018

451

[virksomhed8] kør2207

20.500,00

26.09.2018

452

[virksomhed8] kør135

25.850,00

26.09.2018

453

[virksomhed8] kør2230

24.305,00

26.09.2018

454

[virksomhed8] kør3353

7.100,00

163.515

31.10.2018

527

90

[virksomhed12] ApS

Kørsel i september

[...] 4779 - 25072

[...] 2230 - 25153

[...] 2211 - 26757

[...] 2207 - 22556

[...] 2310 - 36323

[...] 135 - 26500

[virksomhed12]

26.500,00

31.10.2018

528

[virksomhed12]

36.323,00

31.10.2018

529

[virksomhed12]

22.556,00

31.10.2018

530

[virksomhed12]

26.757,00

31.10.2018

531

[virksomhed12]

25.153,00

31.10.2018

532

[virksomhed12]

25.072,00

22.11.2018

564

Ingen

[virksomhed12] ApS

111.683,00

274.044

Øvrige

23.04.2018

174

Ingen

Vogn 2201

15.000,00

04.07.2018

305

Ingen

Kørsel 3353

16.000,00

11.04.2018

312

Ingen

2230 v køresel

12.000,00

21.07.2018

326

357

[virksomhed10] IVS

[...] 4779, 2207, 2310, 2201, 0135

4779

25.440,00

21.07.2018

327

2207

33.546,00

21.07.2018

328

2310

35.321,00

21.07.2018

329

2201

30.204,00

21.07.2018

330

135

25.776,00

193.287

I alt

1.485.110

Der er fremlagt 6 fakturaer vedrørende ovennævnte udgifter. Ifølge virksomhedens bankkonto er alle de ovennævnte beløb betalt.

I 2019 angår sagen følgende udgifter:

Bogføringsdato:

Bilag

Faktura

Underleverandør / Fakturatekst

Tekst/Underleverandør

Beløb i kr.

I alt kr.

(Afrundet)

07.01.2019

14

24

[virksomhed15] IvS

[...] 4779 kr. 40.000

[...] 2201 kr. 50.234

[...] 2207 kr. 50.651

[...] 853 kr. 9.354

[...] 842 kr. 35.000

[virksomhed15] IvS kørsel

40.000,00

07.01.2019

15

[virksomhed15] IvS kørsel 2201

50.234,00

07.01.2019

16

[virksomhed15] IvS kørsel 2207

50.651,00

07.01.2019

17

[virksomhed15] IvS kørsel 853

9.354,00

07.01.2019

18

[virksomhed15] IvS kørsel 842

36.000,00

186.239

04.04.2019

173

718

[virksomhed16] ApS

Mandskabsudlejning

Fremmedarbejde

30.000,00

30.000

25.02.2019

87

39020

[virksomhed17] A/S

7373 Kørsel – [...] 2420

7373 Kørsel – [...] 2422

7373 Kørsel – [...] 2207

7373 Kørsel – [...] 2201

7373 Kørsel – [...] 4779

[virksomhed17] A/S

80.348,00

25.02.2019

88

[virksomhed17] A/S

20.000,00

26.02.2019

90

[virksomhed17] A/S

60.348,00

21.03.2019

136

39203

[virksomhed17] A/S

36XCGE

7373 Kørsel – [...] 2207

7373 Kørsel – [...] 2201

7373 Kørsel – [...] 844

7373 Kørsel – [...] 2422

7373 Kørsel – [...] 2424

[virksomhed17] A/S

167.048,00

26.04.2019

204

39495

[virksomhed17] A/S

35G4UYW

7373 Kørsel – [...] 2201

7373 Kørsel – [...] 2424

7373 Kørsel – [...] 2422

Kørsel [virksomhed17] A/S

77.606,00

26.04.2019

205

?

[virksomhed17] A/S

3ARMBQK

7373 Kørsel – VI 4779

7373 Kørsel – VI 851

7373 Kørsel – VI 1395

7373 Kørsel – VI 2207

[virksomhed17] A/S kørsel

64.571,00

26.04.2019

206

[virksomhed17] A/S kørsel

64.571,00

22.05.2019

248

Ingen

[virksomhed17] A/S

83.934,00

22.05.2019

249

39751

[virksomhed17] A/S

37EV7YD

7373 Kørsel – [...] 2201

7373 Kørsel – [...] 2207

[virksomhed17] A/S

73.944,00

22.05.2019

250

39750

[virksomhed17] A/S

3FZKGDX

7373 Kørsel – [...] 2206

7373 Kørsel – [...] 4779

[virksomhed17] A/S kørsel

69.989,00

24.06.2019

297

40056

[virksomhed17] A/S

3BUHSKT

VI 2424 – 45.584 kr.

VI 2422 – 51203 kr.

[virksomhed17] A/S

96.786,00

24.06.2019

298

40.059

[virksomhed17] A/S

3332BC3

7373 Kørsel

VI 2207 – 41.233 kr.

VI 851 – 48.661 kr.

[virksomhed17] A/S

89.894,00

24.06.2019

299

Ingen

[virksomhed17] A/S

58.864,00

1.007.903

23.07.2019

346

Ingen

[virksomhed18] ApS

45.333,00

23.07.2019

347

Ingen

[virksomhed18] ApS

41.204,00

23.07.2019

348

Ingen

[virksomhed18] ApS

47.601,00

23.07.2019

349

10259

[virksomhed18] ApS

3HOSVN5

(yderligere kan ikke aflæses af faktura)

[virksomhed18] ApS

22.356,00

23.07.2019

350

10258

[virksomhed18] ApS

34U5AUY

(yderligere kan ikke aflæses af faktura)

[virksomhed18] ApS

43.381,00

15.08.2019

351

10257

[virksomhed18] ApS

3HZ[...]PL

(yderligere kan ikke aflæses af faktura)

[virksomhed18] ApS

48.203,00

22.08.2019

398

10542

[virksomhed18] ApS

36SWD85

Kørsel

Vogn 4779

[virksomhed18] ApS

28.244,00

22.08.2019

399

10545

[virksomhed18] ApS

37HMBTS

Kørsel

Vogn 2422

[virksomhed18] ApS

38.203,00

22.08.2019

400

10544

[virksomhed18] ApS

3BMSGDD

Kørsel

Vogn 2207

[virksomhed18] ApS

48.501,00

22.08.2019

401

10547

[virksomhed18] ApS

3D47DLP

Kørsel

Vogn 2425

[virksomhed18] ApS

20.151,00

22.08.2019

402

10543

[virksomhed18] ApS

3AAWCQ8

Kørsel

Vogn 1395

[virksomhed18] ApS

20.234,00

22.08.2019

403

10546

[virksomhed18] ApS

3BWV3EN

Kørsel

Vogn 2424

[virksomhed18] ApS

44.526,00

22.08.2019

387

Ingen

Kørsel 842-06

10.000,00

26.08.2019

404

10541

[virksomhed18] ApS

3DW6RFD

Kørsel

Vogn 2206

[virksomhed18] ApS

47.134,00

26.09.2019

407

10549

[virksomhed18] ApS

3AC56TQ

(yderligere kan ikke aflæses af faktura)

[virksomhed18] ApS

43.234,00

26.09.2019

450

Ingen

[virksomhed18] ApS kørsel

35.151,00

26.09.2019

451

Ingen

[virksomhed18] ApS kørsel

43.102,00

26.09.2019

452

Ingen

[virksomhed18] ApS kørsel

42.361,00

26.09.2019

454

Ingen

[virksomhed18] ApS kørsel

41.354,00

26.09.2019

455

Ingen

[virksomhed18] ApS kørsel

45.201,00

22.10.2019

505

Ingen

[virksomhed18] ApS 1395

31.455,00

22.10.2019

506

Ingen

[virksomhed18] ApS

41.523,00

22.10.2019

507

Ingen

[virksomhed18] ApS

35.763,00

21.11.2019

564

Ingen

[virksomhed18] ApS

28.721,00

21.11.2019

565

Ingen

[virksomhed18] ApS

42.501,00

21.11.2019

566

Ingen

[virksomhed18] ApS

41.354,00

21.11.2019

567

Ingen

[virksomhed18] ApS

39.581,00

1.016.372

Øvrige

21.05.2019

246

Ingen

Kørsel 04

31.080,00

09.07.2019

327

Ingen

Kørsel 05

64.246,52

22.08.2019

387

Ingen

Kørsel 842-06

10.000,00

105.326

I alt

2.345.840

Der er fremlagt 22 fakturaer vedrørende ovennævnte udgifter. Ifølge virksomhedens bankkonto er alle de ovennævnte beløb betalt via kontooverførsel.

Af ovennævnte opgørelse fremgår, at bilag 387 af 22. august 2019 vedrørende ”Kørsel 842-06” på 10.000 kr. er medtaget i opgørelsen både under underleverandøren [virksomhed18] ApS og Øvrige underleverandører. Beløbet er, jf. kontospecifikationen, kun fratrukket en gang og beløbet vedrørende 2019 skulle således rettelig have været 2.335.840 kr.

Skattestyrelsen har anset klageren for at have aflønnet sort arbejdskraft svarende til de ovennævnte beløb for 2017, 2018 og 2019, og har herefter godkendt fradrag for lønudgifter for indkomstårene 2017, 2018 og 2019. Samtidig har Skattestyrelsen anset klageren for indeholdelsespligtig heraf.

Det fremgår af Erhvervsstyrelsens oplysninger, at alle de i sagen nævnte underleverandører er ophørt efter konkurs, bortset fra en, som er under konkursbehandling.

Følgende bemærkes endvidere vedrørende de enkelte underleverandører og de fremlagte fakturaer:

[virksomhed6] ApS – CVR-nr. [...2] (Efterfølgende benævnt [virksomhed6])

[virksomhed6] blev stiftet den 1. december 2015 og var registreret med branchekoden 782000 Vikarbureauer. [virksomhed6]’s formål var udlejning af mandskab og dermed beslægtet aktivitet. Ifølge CVR har [virksomhed6] ikke haft ansatte. [virksomhed6] blev opløst efter konkurs den 16. august 2021.

Ifølge Skattestyrelsen oplysninger har [virksomhed6] ikke angivet moms og A-skat og [virksomhed6] og har på trods af Skattestyrelsens opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed6] været involveret i et svigsarrangement, hvor politiet har konstateret, at [virksomhed6] blev anvendt til at udstede fakturaer, som blev anvendt for at en række virksomheder kunne opnå et uretmæssigt momsfradrag og til at fremskaffe kontanter til at aflønne sort arbejdskraft. Politiet har bl.a. afhørt en person, hvor det af afhøringsrapporten fremgår, at han har erkendt, at han er blevet instrueret i og har udfærdiget falske fakturaer. Virksomhederne som modtog fakturaerne fra [virksomhed6] og fik efterfølgende det betalte beløb minus et gebyr tilbage i kontanter.

[virksomhed7] IVS – CVR-nr. [...3] (Efterfølgende benævnt [virksomhed7])

[virksomhed7] blev stiftet den 15. april 2016 og var registreret med branchekoden 561010 Restauranter og bibranchekoderne 782000 Vikarbureauer og 494100 Vejgodstransport. [virksomhed7]’s formål var at drive restaurationsvirksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed7] ikke haft ansatte i indkomstårene 2018 og 2017. [virksomhed7] blev opløst efter konkurs den 22. juli 2020.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed7] været momsregistreret i perioden 1. juni 2016 til 13. februar 2018, men har ikke afregnet korrekt momstilsvar og AM-bidrag og A-skat. [virksomhed7] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed11] ApS – CVR-nr. [...4] (Efterfølgende benævnt [virksomhed11])

[virksomhed11] blev stiftet den 20. september 2017 og var registreret med branchekoden 702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning og driftsledelse og bibranchekoden 783000 Anden personaleformidling. [virksomhed11]’s formål var at drive konsulentvirksomhed indenfor handel samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed11] ikke haft ansatte. [virksomhed11] blev opløst efter konkurs den 10. september 2020.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed11] været momsregistreret i perioden 20. september 2017 til 31. marts 2018 og har ikke afregnet korrekt momstilsvar, AM-bidrag og A-skat. [virksomhed11] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed13] ApS – CVR-nr. [...5] (Efterfølgende benævnt [virksomhed13])

[virksomhed13] blev stiftet den 19. juni 2017 og var registreret med branchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester. [virksomhed13]’s formål var at drive transportvirksomhed og dermed beslægtet virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed13] ikke haft ansatte. [virksomhed13] blev opløst efter konkurs den 20. november 2019.

Der er fremlagt en faktura vedrørende marts måned 2018 på samlet set 128.000 kr. Under beskrivelse fremgår ”[...] 0135, [...] 2207 og [...] 2310” og tre beløb hvor 1,00 stk. er angivet. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed13] forgæves forsøgt at blive registreret for moms, AM-bidrag og A-skat. [virksomhed13] var ikke registreret for lønsumsafgift. [virksomhed13] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed9] – CVR-nr. [...6] (Efterfølgende benævnt [virksomhed9])

[virksomhed9] blev stiftet den 1. april 2017 og var registreret med branchekoden 811000 Kombinerede serviceydelser og bibranchekoderne 461900 Agenturhandel med blandet sortiment og 782000 Vikarbureauer. [virksomhed9]’s formål var at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed9] ikke haft ansatte i 2018. [virksomhed9] blev opløst efter konkurs den 23. juni 2020.

Der er fremlagt to fakturaer. Af en faktura, som ikke er bogført, fremgår under beskrivelse ”[...] 0135, [...] 2207 og [...] 3353” og af en faktura, som er bogført, fremgår [...] nr. 2201 og 2310”. Under antal fremgår på begge fakturaer ”1 stk.” og samlede priser. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed9] været registreret for moms, AM-bidrag og A-skat i perioden 1. april 2017 til 15. januar 2019 og har ikke afregnet korrekt momstilsvar og AM-bidrag og A-skat. [virksomhed9] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed10] – CVR-nr. [...7] (Efterfølgende benævnt [virksomhed10])

[virksomhed10] blev stiftet den 15. november 2017 og var registreret med branchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester og bibranchekoden 782000 Vikarbureauer. [virksomhed10]’s formål var at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed10] haft ansatte svarende til et årsværk i 2018. [virksomhed10] blev opløst efter konkurs den 4. marts 2021.

Der er fremlagt to fakturaer af henholdsvis 11. juli 2018 og 21. juli 2018, som samlet beløber sig til 314.578 kr. Af beskrivelsen fremgår ”[...] 4779, [...] 2207, [...] 2310” osv. Under antal fremgår på begge fakturaer ”1 stk.” og nogle samlede priser. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed10] været registreret for moms, AM-bidrag og A-skat i perioden 1. april 2017 til 15. januar 2019 og har ikke afregnet korrekt momstilsvar, AM-bidrag og A-skat. [virksomhed10] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed8] ApS – CVR-nr. [...8] (Efterfølgende benævnt [virksomhed8])

[virksomhed8] blev stiftet den 7. november 2011 og var registreret med branchekoden 494100 Vejgodstransport og bibranchekoderne 431200 Forberedende byggepladsarbejder, 493920 Turistkørsel og anden landpassagertransport og 451120 Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser. [virksomhed8]’s formål var at handle fødevarer. Ifølge CVR har [virksomhed8] haft ansatte svarende til 2-4 årsværk i 3. kvartal 2018. [virksomhed8] blev opløst efter konkurs den 12. marts 2020.

Der er fremlagt en faktura på 163.515 kr., som består af 6 delbeløb. Af beskrivelsen fremgår ”[...] 4779, [...] 2310” osv. Der fremgår en samlet pris uden nærmere specifikation. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed8] været registreret for moms i perioden 1. april 2018 – 18. december 2018 og for AM-bidrag og A-skat i perioden 30. april 2018 til 18. december 2018. Skattestyrelsen tvangsafmeldte [virksomhed8] grundet manglende momsindberetninger. Endvidere har Skattestyrelsen annulleret [virksomhed8]s indberetninger af AM-bidrag og A-skat, da Skattestyrelsen har anset dem for fiktive. [virksomhed8] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed12] ApS – CVR-nr. [...9] (Efterfølgende benævnt [virksomhed12])

[virksomhed12] blev stiftet den 11. juni 2018 og var registreret med branchekoden 411000 Gennemførelse af byggeprojekter og bibranchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester. [virksomhed12]’s formål var at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed12] ikke haft ansatte. [virksomhed12] blev opløst efter konkurs den 24. september 2020.

Der er fremlagt en faktura på 162.361 kr. Af beskrivelsen fremgår ”Kørsel september [...] 4779 – 25072, [...] 2230 – 25153, [...] 2211 26757” osv. Under antal fremgår ”1 stk.” og en samlet pris. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed12] været registreret for moms i perioden 11. juni 2018 – 10. april 2019. [virksomhed12] har ikke afregnet korrekt momstilsvar, AM-bidrag og A-skat for perioden og [virksomhed12] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed15] IVS – CVR-nr. [...10] (Efterfølgende benævnt [virksomhed15])

[virksomhed15] blev stiftet den 19. september 2018 og var registreret med branchekoden 463900 Ikke-specialiseret engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer og [virksomhed15]’s formål var at drive virksomhed med salg og engros af fødevarer, tobak m.v. Ifølge CVR har [virksomhed12] ikke haft ansatte i 2019. [virksomhed15] blev opløst efter konkurs den 29. maj 2020.

Der er fremlagt en faktura på 186.239 kr. Af beskrivelsen fremgår ”[...] 4779 kr. 40.000, [...] 2201 kr. 50.234, [...] 2207 kr. 50.561” osv. Under antal fremgår ”1 stk.” og en samlet pris. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed15] været registreret for moms, AM-bidrag, A-skat i perioden 20. september 2018 til 25. april 2019. [virksomhed15] har ikke afregnet moms eller angivet AM-bidrag eller A-skat for perioden og [virksomhed15]’s kurator har i forbindelse med Skattestyrelsens kontrol oplyst, at man ikke er i besiddelse af [virksomhed15]’s regnskabsmateriale.

[virksomhed17] ApS – CVR-nr. [...11] (Efterfølgende benævnt [virksomhed17])

[virksomhed17] blev stiftet den 3. september 2014 og er registreret med branchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester og bibranchekoderne 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed, 811000 Kombinerede serviceydelser og 467310 Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer. [virksomhed17]’s formål er at drive virksomhed indenfor post og kurertjenester, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed17] ikke haft ansatte i 2019. [virksomhed17] er under konkurs.

Der er fremlagt 8 fakturaer og der er bogført 13 posteringer vedrørende betalinger til [virksomhed17], som samlet set beløber sig til 1.007.903 kr. Af beskrivelserne på fakturaerne fremgår ”7373 Kørsel [...] 2420, 7373 Kørsel [...] 2422, 7373 Kørsel [...] 2207” osv. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet. Under antal fremgår ”1 stk.” og nogle samlede priser. Der har i perioden fra den 10. marts 2019 til den 24. juni 2019, pågået en hyppig fakturering fra [virksomhed17], i flere tilfælde flere gange dagligt, således er der eksempelvis blevet faktureret tre gange den 26. april 2019, to gange den 22. maj 2019 og tre gange den 24. juni 2019.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed17] været registreret for moms i perioden 1. oktober 2014 til 23. september 2019. Skattestyrelsen har nægtet at registre [virksomhed17] som arbejdsgiver. [virksomhed17] har ikke afregnet moms og [virksomhed17] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

Den bankkonto som fremgår af de ovennævnte fakturaer, tilhører ifølge Skattestyrelsen ikke [virksomhed17], men [virksomhed19] A/S, som har overført betalingen til udenlandske selskaber i bl.a. Polen. [virksomhed17] har ikke afholdt almindelige driftsudgifter og har ikke købt arbejdskraft i udlandet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [by2] Byret i sommeren 2020 dømt tre personer for at medvirke til hvidvask. Den ene af de dømte har forklaret, at [virksomhed17] var et stråmandsselskab, som udstedte fiktive fakturaer og at [virksomhed17]’s eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.

[virksomhed18] ApS – CVR-nr. [...12] (Efterfølgende benævnt [virksomhed18])

[virksomhed18] blev stiftet den 8. september 2015 og er registreret med branchekoden 821000 Kombinerede administrationsydelser og bibranchekoderne 811000 Kombinerede serviceydelser og 466300 Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed. [virksomhed18]’s formål er at drive administrationsvirksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed18] ikke haft ansatte i 2019. [virksomhed18] er under konkurs.

Der er fremlagt 11 fakturaer og der er bogført 26 posteringer vedrørende betalinger til [virksomhed18], som samlet set beløber sig til 1.006.372 kr. Af beskrivelserne på fakturaerne fremgår ”Kørsel Vogn 1395, Kørsel Vogn 2424, Kørsel Vogn 2206” osv. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet. Under antal fremgår ”1 stk.” og en samlet pris. Der har i perioden fra den 23. juli 2019 til den 21. november 2019, pågået en hyppig fakturering fra [virksomhed18], i flere tilfælde flere gange dagligt, således er der eksempelvis blevet faktureret og eller bogført 5 gange den 23. juli 2019, 6 gange den 22. august 2019 og 6 gange den 26. september 2019.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed18] været registreret for moms og som arbejdsgiver, men har kun angivet et mindre momstilsvar og har angivet AM-bidrag og A-skat med 0 kr. [virksomhed18] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

Den bankkonto som fremgår af de ovennævnte fakturaer, tilhører ifølge Skattestyrelsen ikke [virksomhed18], men [virksomhed19] A/S, som har overført betalingen til udenlandske selskaber i bl.a. Polen. [virksomhed18] har ikke afholdt almindelige driftsudgifter og har ikke købt arbejdskraft i udlandet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [by2] Byret i sommeren 2020 dømt tre personer for at medvirke til hvidvask. Den ene af de dømte har forklaret, at [virksomhed18] var et stråmandsselskab, som udstedte fiktive fakturaer og at [virksomhed18]’s eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.

[virksomhed16] – CVR-nr. [...13] (Efterfølgende benævnt [virksomhed16])

[virksomhed16] blev stiftet den 15. februar 2018 og var registreret med branchekoden 478100 Detailhandel med føde-, drikke- og tobaksvarer fra stadepladser og markeder og bibranchekoden 720000 Vikarbureauer og [virksomhed16]’s formål var at drive virksomhed med salg af tilberedte fødevarer fra stadepladser samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse. Ifølge CVR har [virksomhed12] ikke haft ansatte i 2019. [virksomhed16] blev opløst efter konkurs den 25. november 2021.

Der er fremlagt en faktura på 30.000 kr. Af beskrivelsen fremgår ”Mandskabsudlejning”. Under antal fremgår ”1 stk.” og en samlet pris. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed16] været registreret for moms, AM-bidrag, A-skat i perioden 23. marts 2018 til 26. november 2019. [virksomhed16] har ikke afregnet moms eller angivet AM-bidrag eller A-skat.

Udlejningslejligheden

Klageren har selvangivet resultat af udlejningslejlighed med -7.001 kr. i indkomståret 2017, 0 kr. i indkomståret 2018 og 24.677 kr. i indkomståret 2019.

Lejligheden har et beboelsesareal på 53 m2.

Klagerens repræsentant har fremsendt 4 huslejekontrakter. To af kontrakterne er underskrevet henholdsvis den 1. december 2016 og den 1. januar 2018 og det fremgår heraf, at den årlige leje er 50.400 kr. samt at den månedlige betaling er 4.200 kr. De resterende to kontrakter er begge underskrevet den 12. februar 2019, og det fremgår heraf, at den årlige leje er 60.000 kr. samt at den månedlige betaling er 5.000 kr.

Klagerens repræsentant har fremlagt følgende regnskab:

2017

2018

2019

Lejeindtægt inkl. varme

37.800 kr.

37.800 kr.

57.800 kr.

- Driftsudgifter

31.027 kr.

29.156 kr.

27.656 kr.

= Dækningsbidrag

6.773 kr.

8.644 kr.

30.144 kr.

- Øvrige omkostninger og afskrivninger:

Vedligeholdelse

5.500 kr.

3.500 kr.

0 kr.

Telefon

500 kr.

500 kr.

0 kr.

Småanskaffelser

2.500 kr.

2.500 kr.

2.500 kr.

Afskrivninger

5.274 kr.

3.955 kr.

2.967 kr.

I alt

13.774 kr.

10.455kr.

5.467 kr.

= Resultat før renter

-7.001 kr.

-1.811 kr.

24.677 kr.

Idet resultatet for indkomståret 2018 udgør -1.811 kr. har klageren har således selvangivet 1.811 kr. for meget for dette år.

Repræsentanten har hverken til Skattestyrelsen eller i forbindelse med denne klagesag fremlagt bilag og lignende vedrørende de ovennævnte udgifter.

Skattestyrelsen har på baggrund af ovennævnte huslejekontrakter opgjort klagerens lejeindtægt af lejligheden til følgende:

Lejeindtægt

2017

2018

2019

Ifølge regnskab

37.800 kr.

37.800 kr.

57.800 kr.

Ansat til, jf. huslejekontrakter

50.400 kr.

50.400 kr.

*58.400 kr.

Forhøjelse

12.600 kr.

12.600 kr.

600 kr.

*Lejeindtægten er opgjort med 2 måneder x 4.200 kr. og 10 måneder med 5.000 kr.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for øvrige omkostninger med 13.774 kr. for indkomståret 2017, 10.455 kr. for indkomståret 2018 og 5.467 kr. for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har herefter forhøjet klagerens skattepligtige indkomst vedrørende udlejningslejligheden for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 med følgende beløb:

2017

2018

2019

Lejeindtægt

12.600 kr.

12.600 kr.

600 kr.

Øvrige omkostninger

13.774 kr.

10.455 kr.

5.467 kr.

Difference mellem regnskabet og selvangivet beløb

0 kr.

1.811 kr.

0 kr.

Forhøjelse

26.374 kr.

24.866 kr.

6.067 kr.

I Skattestyrelsens afgørelse nederst side 33 er der sket en beregningsfejl vedrørende indkomståret 2018, hvor de 1.811 kr. er tillagt forhøjelsen i stedet for at reducere forhøjelsen. Forhøjelsen skulle rettelig have udgjort 21.244 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter til fremmed arbejde med henholdsvis 166.070 kr., 1.485.110 kr. og 2.345.840 kr. i indkomstårene 2017, 2018 og 2019, men har fundet, at de tilsvarende beløb er afholdt til aflønning af ansatte, hvorfor det ikke har ført til en ændring af den skattepligtige indkomst.

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst vedrørende udlejningslejligheden med hhv. 26.374 kr., 24.866 kr. og 6.067 kr. for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

1.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen kan ikke godkende fradrag for følgende underleverandører i indkomstårene 2017 - 2019:

(...) skemaer udeladt

Begrundelse n for at der ikke kan godkendes fradrag er:

  1. Virksomheden har ikke dokumenteret alle udgifter i form at fakturaer, underbilag m.m. Det er en betingelse for at fa skattemæssigt fradrag, at virksomheden dokumentere udgifterne, jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
  1. Virksomheden har ikke fremlagt underliggende dokumentation for udgifterne til underleverandørerne, i form af kontrakter, timesedler/arbejdssedler, korrespondance med underleverandørerne eller identitetsoplysninger på, hvem der har udført arbejdet hos de forskellige underleverandører.
  1. Skattestyrelsen har ikke kunnet komme i kontakt med hovedparten af anvendte underleverandører. Underleverandørerne har ikke besvaret Skattestyrelsens materialeindkaldelse. På denne baggrund finder vi, at der er en berettiget tvivl om fakturaernes realitet
  1. Hovedparten af de anvendte underleverandører har ikke haft ansatte til at kunne udfører arbejdsopgaverne.
  1. Flere af de anvendte underleverandører er anset for fiktive virksomheder, involveret i omfattende kædesvig, hvis formål har været, at fabrikere fiktive fakturer uden realitet. De udstedte fakturaer er alene anvendt til at opnå fradrag skattemæssigt til brug for udbetaling af sorte
  2. lønninger.

Ovenstående begrundelser gør, at der er en række usædvanlige forhold som er med til, at vi er i tvivl om de anvendte underleverandører reelt har leveret en ydelse til din virksomhed og om der er realitet bag de modtagne fakturaer, udstedt af underleverandørerne.

Der henvis es til Østre Landsretsdorn, SKM2009.325, hvor der lægges særlig vægt på din bevis byrde for, at fakturaerne dækker reelle leverancer skærpes, når der kan rejses berettiget tvivl om fakturarens realitet.

Det har ingen betydning for vores vurdering, at fakturabeløbene ses betalt, via virksomhedens bankkonto [...89] i [finans1]. Der henvises til SKM2009.325.

Skattestyrelsen anser det for sandsynligt, at du selv har aflønnet sort arbejdskraft i forbindelse med udøvelse af virksomhedens aktivitet, hvorfor der beregnes A-skat og am-bidrag af de fulde beløb for indkomstårene 2017 - 2019:

År 2017 166.070 kr.

År 2018 1.485.110 kr.

År 2019 2.345.840 kr.

Resultat af virksomhed vil således være uændret. Se under punkt 2.

(...)

3. Udlejningslejlighed, beliggende [adresse1], [by1]

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Resultat af udlejningslejligheden, beliggende [adresse1], [by1] er opgjort således for indkomstårene 2017 - 2019:

(...) Tabel udeladt

Indtægter

Skattestyrelsen har anmodet om at få en kopi af huslejekontrakten og har modtaget 4 kontrakter for hver sin periode, dog er to af kontrakterne dateret den 12. februar 2019.

Ifølge indgået huslejekontrakt, dateret henholdsvis den 1. december 2016 og 1. januar 2018 fremgår det, at den månedlige husleje udgør 4.200 kr. eller 50.400 kr. på årsbasis. Pr. den 12. februar 2019 ændres den månedlige husleje til 5.000 kr. eller 60.000 kr. på årsbasis.

Du har selvangivet 37.800 kr. i modtaget husleje i hvert af årene 2017 og 2018 og 57.800 kr. for året 2019.

I henhold til modtagne oplysninger vil vi ændre den selvangivne huslejeindtægt til følgende:

(...) Tabel udeladt

*Vi formoder, at huslejen ændres pr. 1. marts 2019 fra 4.200 kr. til 5.000 kr. pr. måned.

Udgifter

Vi har ikke anmodet om dokumentation for afholdte udgifter vedrørende lejligheden, men vil på det foreliggende grundlag ikke godkende fradrag for vedligeholdelsesudgifter, telefonudgifter, småanskaffelser og afskrivninger.

(...) tabel udeladt

For at beløbene kan godkendes fratrukket skattemæssigt, bedes dokumentation for udgifterne fremsendes.

Forhøjelse af den skattepligtige indkomst

År 2017: 26.374 kr. (12.600 kr. + 13.774 kr.)

År 2018: 24.866 kr. (Ej selvangivet -1.811 kr. + 12.600 kr.+ 10.455 kr.)

År 2019: 6.067 kr. (600 kr. + 5.467 kr.)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at udgifterne på hhv. 166.070 kr., 1.485.110 kr. og 2.345.840 kr. i indkomstårene 2017, 2018 og 2019 skal godkendes som underleverandørudgifter og ikke som aflønning af ansatte.

Repræsentanten har endvidere fremsat påstand om, at forhøjelserne vedrørende udlejningslejligheden skal bortfalde.

Subsidiært har repræsentanten fremsat påstand om hjemvisning til Skattestyrelsen til fornyet behandling.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til ikke at godkende fradrag for udgifter til underleverandører med hhv. 166.070 kr., 1.485.110 kr. og 2.345.840 kr. for indkomstårene 2017, 2018 og 2019, og i stedet godkende fradrag for de tilsvarende beløb for lønudgifter til ansatte.

Derudover skal der tages stilling til om Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst vedrørende udlejningslejligheden er berettiget.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholdelse af indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Dette følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Den, der anser sig berettiget til fradrag for udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, må således i fornødent omfang kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt.

Beviskravet vil efter retspraksis typisk blive skærpet i tilfælde, hvor der foreligger usædvanlige omstændigheder, der kan tale imod, at der er tale om fradragsberettigede udgifter, jf. Østre Landsrets dom af 28. april 2009, offentliggjort i SKM2009.325.ØLR.

Udgifter til underleverandører / løn til ansatte

Landsskatteretten finder, at der ikke for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 kan godkendes fradrag for udgifter i henhold til de 28 fremlagte fakturaer fra underleverandørerne [virksomhed13], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed8], [virksomhed12], [virksomhed15], [virksomhed17], [virksomhed18], [virksomhed16], idet det vurderes, at der ikke er realitet bag fakturaerne. Ved afgørelsen har retten lagt afgørende vægt på, at det hverken er dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort, at underleverandørerne rent faktisk har leveret kørselsydelserne til virksomheden, at det ikke af fakturaerne fremgår, hvem der har udført arbejdet, ligesom der ikke er fremlagt time- eller arbejdssedler for de udstedte fakturaer. Retten har desuden henset til at der ikke er fremlagt underleverandørkontrakter og til det i øvrigt oplyste om underleverandørerne. Der er endvidere henset til at der er usædvanlige omstændigheder ved faktureringen fra [virksomhed17] og [virksomhed18] med hyppig bogføring og faktureringer indenfor samme dag og indenfor ganske korte perioder. Slutteligt er der henset til, at der for flere af underleverandørerne ikke er overensstemmelse mellem branchekoder og de fakturerede ydelser, ligesom alle underleverandører undtagen en er gået konkurs.

Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, kan ikke i sig selv udgøre dokumentation for, at levering af kørselsydelser har fundet sted, og kan derfor ikke føre til et andet resultat.

Der henvises til praksis herom, jf. Retten i [by3] dom af 16. november 2015 offentliggjort i SKM2016.9.BR og [by2] Byrets dom af 31. maj 2021, offentliggjort som SKM2021.394.BR. Der henvises endvidere til Landsskatterettens afgørelser af henholdsvis 27. september 2018, offentliggjort som SKM2018.539.LSR og 15. november 2018, offentliggjort som SKM2018.613.LSR.

I relation til de bogførte udgifter fra underleverandører, hvor der ikke foreligger en faktura, finder retten desuden, at der ikke kan godkendes fradrag for udgifter til fremmed arbejde, da der ikke er fremlagt dokumentation herfor.

Det lægges ved afgørelsen til grund, at arbejdet for [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5] og ”kommuner” er udført, idet virksomheden af disse er blevet honoreret for kørsel. Retten finder, at det må lægges til grund, at det reelt må være virksomhedens egne ansatte, som har udført arbejdet mod betaling. Landsskatteretten finder efter en konkret vurdering ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens vurdering af, at de udgifter, som er fratrukket vedrørende fremmed arbejde, er gået til aflønning af ansatte.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Resultat af udlejningslejligheden

Af fremlagte lejekontrakter fremgår, at lejeindtægten kan opgøres til 50.400 kr. i indkomstårene 2017 og 2018 og 58.400 kr. i 2019. Ifølge regnskabet er indtægtsført 37.800 kr. for indkomstårene 2017 og 2018 og 57.800 kr. for indkomståret 2019.

Retten finder herefter, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet resultatet af virksomheden med hhv. 12.600 kr. for indkomstårene 2017 og 2018 og 600 kr. for indkomståret 2019.

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for øvrige udgifter som, jf. regnskabet, er fratrukket med hhv. 13.774 kr., 10.455 kr. og 5.467 kr. i ovennævnte indkomstår, hvorfor det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag herfor.

Klageren har selvangivet et resultat af udlejningslejligheden for indkomståret 2018 med 0 kr. Resultatet, jf. det fremlagte regnskab, er -1.811 kr. Skattestyrelsen har forhøjet den skattepligtige indkomst med 1.811 kr. Retten finder, at forhøjelsen retteligt skulle have været nedsat med 1.811 kr., hvorfor Skattestyrelsens forhøjelse vedrørende indkomståret 2018 er 3.611 kr. for høj.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2017 og 2019 og ændrer Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2018, således at den skattepligtige indkomst nedsættes med 3.622 kr.

Landsskatteretten finder ikke, at der er grundlag for at tage klagerens subsidiære påstand om hjemvisning til følge.