Kendelse af 22-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 13-10-2022

Journalnr. 21-0022877

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

13.286 kr.

0 kr.

13.286 kr.

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

84.031 kr.

0 kr.

84.031 kr.

Indkomståret 2018

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

118.809 kr.

0 kr.

118.809 kr.

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

751.466 kr.

0 kr.

751.466 kr.

Indkomståret 2019

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

187.667 kr.

0 kr.

186.867 kr.

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

1.186.995 kr.

0 kr.

1.181.935 kr.

Landsskatteretten nedsætter den samlede opkrævning af AM-bidrag og A-skat fra 2.342.254 kr. til 2.336.394 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har siden den 1. november 2018 været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1], som er registreret med branchekode 493200 Taxikørsel.

Virksomheden har pr. 31. oktober 2017 indgået en kontrakt med [virksomhed2] ApS vedrørende handicapkørsel og anden kørsel for [virksomhed3].

Virksomheden har været registeret med pligterne AM-bidrag, A-skat og lønsumsafgift siden 1. november 2008. Virksomheden har haft 4 ansatte i 2017, 20 ansatte i 2018 og 26 ansatte i 2019 og har angivet AM-bidrag og A-skat med henholdsvis 62.357 kr. og 185.167 kr. i 2017, 128.268 kr. og 352.584 kr. i 2018 samt 173.806 kr. og 473.009 kr. i 2019.

Klageren har for hvert af indkomstårene 2017, 2018 og 2019 selvangivet et overskud af virksomhed på henholdsvis 299.632 kr., 549.063 kr. og 76.969 kr.

Ifølge resultatopgørelserne har virksomheden haft følgende omsætning i de påklagede indkomstår:

Omsætning

2017

[virksomhed4]

650.514 kr.

[virksomhed3]

929.217 kr.

I alt

1.579.731 kr.

Omsætning

2018

[virksomhed4]

794.304 kr.

[virksomhed5]

703.865 kr.

[virksomhed3]

4.512.251 kr.

I alt

6.010.420 kr.

Omsætning

2019

[virksomhed4]

344.315 kr.

[virksomhed3]

7.762.062 kr.

Kommuner

22.230 kr.

I alt

8.128.607 kr.

Skattestyrelsen har anmodet om virksomhedens regnskabsmateriale, herunder bankkontoudskrifter. Klagerens repræsentant fremsendte materialet hhv. den 2. oktober 2020 og 27. oktober 2020. I forbindelse med en gennemgang af det fremsendte materiale har Skattestyrelsen konstateret, at virksomheden i indkomstårene 2017, 2018 og 2019 bl.a. har fratrukket udgifter til underleverandørerne [virksomhed6] ApS, [virksomhed7] IVS, [virksomhed8] ApS, [virksomhed9] IVS, [virksomhed10], [virksomhed11] ApS, [virksomhed12] ApS og [virksomhed13] ApS.

Skattestyrelsen har efterfølgende gennemført kontrol af virksomhedens posteringer på konto 2800 ”Fremmed kørsel”, som er fratrukket under vareforbrug i virksomhedens regnskab. Udgifter til underleverandører er fratrukket med 166.070 kr. (afrundet) i 2017, 1.624.875 kr. (afrundet) i 2018 og 2.623.479 kr. (afrundet) i 2019.

Skattestyrelsen har gennemgået det fremlagte regnskabsmateriale og har konstateret, at det indeholder fakturaer fra 7 af de ovennævnte underleverandører vedrørende udgifter fratrukket i indkomstårene 2017, 2018 og 2019. Der er ikke fremlagt supplerende oplysninger vedrørende disse fakturaer, herunder underbilag eller samarbejdsaftaler indgået mellem virksomheden og de ovennævnte underleverandører. Skattestyrelsen har endvidere konstateret, at der ikke foreligger fakturaer eller bilag vedrørende en del af de bogførte udgifter til underleverandører.

Skattestyrelsen har i afgørelse af 22. december 2020 forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag med samlet 2.342.254 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter til underleverandører for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 med henholdsvis 166.070 kr., 1.485.110 kr. og 2.345.840 kr., og at Skattestyrelsen samtidig har anset, at virksomheden har udbetalt løn til ansatte med et tilsvarende beløb og herefter godkendt et fradrag for yderligere lønudgifter.

I 2017 angår sagen følgende udgifter:

Bogføringsdato:

Bilag

Faktura

Kontotekst/Underleverandør

Beløb i kr.

I alt i kr. (Afrundet)

03.03.2017

57

Ingen

[...]

38.000,00

02.05.2017

98

Ingen

[virksomhed6] ApS

49.989,93

30.05.2017

118

Ingen

[virksomhed6] APS

44.099,00

19.07.2017

169

Ingen

[virksomhed6] ApS

33.981,00

I alt

166.070

Der er ikke fremlagt fakturaer vedrørende de ovennævnte beløb, men det fremgår af virksomhedens bankkonto, at beløbene er betalt.

I 2018 angår sagen for følgende udgifter.

Bogføringsdato:

Bilag

Faktura

Underleverandør / Fakturatekst

Kontotekst

Beløb i kr.

I alt i kr.

(afrundet)

01.03.2018

83

Ingen

[virksomhed7] IVS

124.812,50

124.813

28.03.2018

123

Ingen

[virksomhed11] ApS

57.970,00

02.04.2018

131

Ingen

[virksomhed11]

57.980,00

115.950

23.04.2018

175

1135

[virksomhed13] ApS

Fra marts måned

[...] 0135 – 2207 - 2310

[virksomhed13] ApS 135

45.000,00

23.04.2018

176

[virksomhed13] ApS 2207

45.000,00

23.04.2018

177

[virksomhed13] ApS 2310

38.000,00

25.04.2018

184

Ingen

[virksomhed13] ApS

77.620,00

205.620

25.05.2018

225

Ingen

[virksomhed14] IVS

29.654,33

25.05.2018

226

Ingen

[virksomhed14] IVS

30.256,67

25.05.2018

227

Ingen

[virksomhed14] IVS

35.000,00

25.05.2018

231

423

[virksomhed9] IVS

1111 [...] nr. 2201 og 2310

[virksomhed14] IVS 2310

15.000,00

25.05.2018

232

[virksomhed14] IVS 2201

15.000,00

124.911

28.06.2018

271

306

[virksomhed10]

[...] 4779, 2207, 2310, 2230, 0135

[virksomhed10], 4779

26.150,00

28.06.2018

272

[virksomhed10], 2207

35.352,00

28.06.2018

273

[virksomhed10], 2310

28.950,00

28.06.2018

274

[virksomhed10], 2230

36.101,00

28.06.2018

275

[virksomhed10], 135

17.417,00

23.08.2018

374

Ingen

[virksomhed10] 4779

21.500,00

23.08.2018

375

Ingen

[virksomhed10] 2207

43.500,00

23.08.2018

376

Ingen

[virksomhed10] 2310

45.200,00

23.08.2018

377

Ingen

[virksomhed10] 2230

14.545,00

23.08.2018

378

Ingen

[virksomhed10] 135

14.255,00

282.970

26.09.2018

449

2018-682

[virksomhed8] ApS

[...] 4779, 2207, 2310, 2230, 3353

[virksomhed8] kør4779

50.000,00

26.09.2018

450

[virksomhed8] kør2310

35.760,00

26.09.2018

451

[virksomhed8] kør2207

20.500,00

26.09.2018

452

[virksomhed8] kør135

25.850,00

26.09.2018

453

[virksomhed8] kør2230

24.305,00

26.09.2018

454

[virksomhed8] kør3353

7.100,00

163.515

31.10.2018

527

90

[virksomhed12] ApS

Kørsel i september

[...] 4779 - 25072

[...] 2230 - 25153

[...] 2211 - 26757

[...] 2207 - 22556

[...] 2310 - 36323

[...] 135 - 26500

[virksomhed12]

26.500,00

31.10.2018

528

[virksomhed12]

36.323,00

31.10.2018

529

[virksomhed12]

22.556,00

31.10.2018

530

[virksomhed12]

26.757,00

31.10.2018

531

[virksomhed12]

25.153,00

31.10.2018

532

[virksomhed12]

25.072,00

22.11.2018

564

Ingen

[virksomhed12] ApS

111.683,00

274.044

Øvrige

23.04.2018

174

Ingen

Vogn 2201

15.000,00

04.07.2018

305

Ingen

Kørsel 3353

16.000,00

11.04.2018

312

Ingen

2230 v køresel

12.000,00

21.07.2018

326

357

[virksomhed10]

[...] 4779, 2207, 2310, 2201, 0135

4779

25.440,00

21.07.2018

327

2207

33.546,00

21.07.2018

328

2310

35.321,00

21.07.2018

329

2201

30.204,00

21.07.2018

330

135

25.776,00

193.287

I alt

1.485.110

Der er fremlagt 6 fakturaer vedrørende ovennævnte udgifter. Ifølge virksomhedens bankkonto er alle de ovennævnte beløb betalt.

I 2019 angår sagen følgende udgifter:

Bogføringsdato:

Bilag

Faktura

Underleverandør / Fakturatekst

Tekst/Underleverandør

Beløb i kr.

I alt kr.

(Afrundet)

07.01.2019

14

24

[virksomhed15] IVS

[...] 4779 kr. 40.000

[...] 2201 kr. 50.234

[...] 2207 kr. 50.651

[...] 853 kr. 9.354

[...] 842 kr. 35.000

[virksomhed15] IVS kørsel

40.000,00

07.01.2019

15

[virksomhed15] IVS kørsel 2201

50.234,00

07.01.2019

16

[virksomhed15] IVS kørsel 2207

50.651,00

07.01.2019

17

[virksomhed15] IVS kørsel 853

9.354,00

07.01.2019

18

[virksomhed15] IVS kørsel 842

36.000,00

186.239

04.04.2019

173

718

[virksomhed16] ApS

Mandskabsudlejning

Fremmedarbejde

30.000,00

30.000

25.02.2019

87

39020

[virksomhed17] A/S

7373 Kørsel – [...] 2420

7373 Kørsel – [...] 2422

7373 Kørsel – [...] 2207

7373 Kørsel – [...] 2201

7373 Kørsel – [...] 4779

[virksomhed17] A/S

80.348,00

25.02.2019

88

[virksomhed17] A/S

20.000,00

26.02.2019

90

[virksomhed17] A/S

60.348,00

21.03.2019

136

39203

[virksomhed17] A/S

36XCGE

7373 Kørsel – [...] 2207

7373 Kørsel – [...] 2201

7373 Kørsel – [...] 844

7373 Kørsel – [...] 2422

7373 Kørsel – [...] 2424

[virksomhed17] A/S

167.048,00

26.04.2019

204

39495

[virksomhed17] A/S

35G4UYW

7373 Kørsel – [...] 2201

7373 Kørsel – [...] 2424

7373 Kørsel – [...] 2422

Kørsel [virksomhed17] A/S

77.606,00

26.04.2019

205

?

[virksomhed17] A/S

3ARMBQK

7373 Kørsel – VI 4779

7373 Kørsel – VI 851

7373 Kørsel – VI 1395

7373 Kørsel – VI 2207

[virksomhed17] A/S kørsel

64.571,00

26.04.2019

206

[virksomhed17] A/S kørsel

64.571,00

22.05.2019

248

Ingen

[virksomhed17] A/S

83.934,00

22.05.2019

249

39751

[virksomhed17] A/S

37EV7YD

7373 Kørsel – [...] 2201

7373 Kørsel – [...] 2207

[virksomhed17] A/S

73.944,00

22.05.2019

250

39750

[virksomhed17] A/S

3FZKGDX

7373 Kørsel – [...] 2206

7373 Kørsel – [...] 4779

[virksomhed17] A/S kørsel

69.989,00

24.06.2019

297

40056

[virksomhed17] A/S

3BUHSKT

VI 2424 – 45.584 kr.

VI 2422 – 51203 kr.

[virksomhed17] A/S

96.786,00

24.06.2019

298

40.059

[virksomhed17] A/S

3332BC3

7373 Kørsel

VI 2207 – 41.233 kr.

VI 851 – 48.661 kr.

[virksomhed17] A/S

89.894,00

24.06.2019

299

Ingen

[virksomhed17] A/S

58.864,00

1.007.903

23.07.2019

346

Ingen

[virksomhed18] ApS

45.333,00

23.07.2019

347

Ingen

[virksomhed18] ApS

41.204,00

23.07.2019

348

Ingen

[virksomhed18] ApS

47.601,00

23.07.2019

349

10259

[virksomhed18] ApS

3HOSVN5

(yderligere kan ikke aflæses af faktura)

[virksomhed18] ApS

22.356,00

23.07.2019

350

10258

[virksomhed18] ApS

34U5AUY

(yderligere kan ikke aflæses af faktura)

[virksomhed18] ApS

43.381,00

15.08.2019

351

10257

[virksomhed18] ApS

3HZ[...]PL

(yderligere kan ikke aflæses af faktura)

[virksomhed18] ApS

48.203,00

22.08.2019

398

10542

[virksomhed18] ApS

36SWD85

Kørsel

Vogn 4779

[virksomhed18] ApS

28.244,00

22.08.2019

399

10545

[virksomhed18] ApS

37HMBTS

Kørsel

Vogn 2422

[virksomhed18] ApS

38.203,00

22.08.2019

400

10544

[virksomhed18] ApS

3BMSGDD

Kørsel

Vogn 2207

[virksomhed18] ApS

48.501,00

22.08.2019

401

10547

[virksomhed18] ApS

3D47DLP

Kørsel

Vogn 2425

[virksomhed18] ApS

20.151,00

22.08.2019

402

10543

[virksomhed18] ApS

3AAWCQ8

Kørsel

Vogn 1395

[virksomhed18] ApS

20.234,00

22.08.2019

403

10546

[virksomhed18] ApS

3BWV3EN

Kørsel

Vogn 2424

[virksomhed18] ApS

44.526,00

22.08.2019

387

Ingen

Kørsel 842-06

10.000,00

26.08.2019

404

10541

[virksomhed18] ApS

3DW6RFD

Kørsel

Vogn 2206

[virksomhed18] ApS

47.134,00

26.09.2019

407

10549

[virksomhed18] ApS

3AC56TQ

(yderligere kan ikke aflæses af faktura)

[virksomhed18] ApS

43.234,00

26.09.2019

450

Ingen

[virksomhed18] ApS kørsel

35.151,00

26.09.2019

451

Ingen

[virksomhed18] ApS kørsel

43.102,00

26.09.2019

452

Ingen

[virksomhed18] ApS kørsel

42.361,00

26.09.2019

454

Ingen

[virksomhed18] ApS kørsel

41.354,00

26.09.2019

455

Ingen

[virksomhed18] ApS kørsel

45.201,00

22.10.2019

505

Ingen

[virksomhed18] ApS 1395

31.455,00

22.10.2019

506

Ingen

[virksomhed18] ApS

41.523,00

22.10.2019

507

Ingen

[virksomhed18] ApS

35.763,00

21.11.2019

564

Ingen

[virksomhed18] ApS

28.721,00

21.11.2019

565

Ingen

[virksomhed18] ApS

42.501,00

21.11.2019

566

Ingen

[virksomhed18] ApS

41.354,00

21.11.2019

567

Ingen

[virksomhed18] ApS

39.581,00

1.016.372

Øvrige

21.05.2019

246

Ingen

Kørsel 04

31.080,00

09.07.2019

327

Ingen

Kørsel 05

64.246,52

22.08.2019

387

Ingen

Kørsel 842-06

10.000,00

105.326

I alt

2.345.840

Der er fremlagt 22 fakturaer vedrørende ovennævnte udgifter. Ifølge virksomhedens bankkonto er alle de ovennævnte beløb betalt via kontooverførsel.

Af ovennævnte opgørelse fremgår, at bilag 387 af 22. august 2019 vedrørende ”Kørsel 842-06” på 10.000 kr. er medtaget i opgørelsen både under underleverandøren [virksomhed18] ApS og Øvrige underleverandører. Beløbet er, jf. kontospecifikationen, kun fratrukket en gang og beløbet vedrørende 2019 skulle således rettelig have været 2.335.840 kr. Fradraget vedrørende lønudgifter til ansatte er derved ansat 10.000 kr. for højt.

Skattestyrelsen har anset klageren for at have aflønnet sort arbejdskraft svarende til de ovennævnte beløb for indkomstårene 2017, 2018 og 2019, og har herefter godkendt fradrag for lønudgifter for indkomstårene 2017, 2018 og 2019. Samtidig har Skattestyrelsen fundet, at klageren er indeholdelsespligtig heraf.

Det fremgår af Erhvervsstyrelsens oplysninger, at alle de i sagen nævnte underleverandører er ophørt efter konkurs, bortset fra en, som er under konkursbehandling.

Følgende bemærkes endvidere vedrørende de enkelte underleverandører og de fremlagte fakturaer:

[virksomhed6] ApS – CVR-nr. [...2] (Efterfølgende benævnt [virksomhed6])

[virksomhed6] blev stiftet den 1. december 2015 og var registreret med branchekoden 782000 Vikarbureauer. AM’s formål var udlejning af mandskab og dermed beslægtet aktivitet. Ifølge CVR har [virksomhed6] ikke haft ansatte. [virksomhed6] blev opløst efter konkurs den 16. august 2021.

Ifølge Skattestyrelsen oplysninger har [virksomhed6] ikke angivet moms og A-skat og [virksomhed6] og har på trods af Skattestyrelsens opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed6] været involveret i et svigsarrangement, hvor politiet har konstateret, at [virksomhed6] blev anvendt til at udstede fakturaer, som blev anvendt for at en række virksomheder kunne opnå et uretmæssigt momsfradrag og til at fremskaffe kontanter til at aflønne sort arbejdskraft. Politiet har bl.a. afhørt en person, hvor det af afhøringsrapporten fremgår, at han har erkendt, at han er blevet instrueret i og har udfærdiget falske fakturaer. Virksomhederne som modtog fakturaerne fra [virksomhed6] og fik efterfølgende det betalte beløb minus et gebyr tilbage i kontanter.

[virksomhed7] IVS – CVR-nr. [...3] (Efterfølgende benævnt [virksomhed7])

[virksomhed7] blev stiftet den 15. april 2016 og var registreret med branchekoden 561010 Restauranter og bibranchekoderne 782000 Vikarbureauer og 494100 Vejgodstransport. [virksomhed7]’s formål var at drive restaurationsvirksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed7] ikke haft ansatte i indkomstårene 2018 og 2017. [virksomhed7] blev opløst efter konkurs den 22. juli 2020.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed7] været momsregistreret i perioden 1. juni 2016 til 13. februar 2018 og har ikke afregnet korrekt momstilsvar og AM-bidrag og A-skat. [virksomhed7] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed11] ApS – CVR-nr. [...4] (Efterfølgende benævnt [virksomhed11])

[virksomhed11] blev stiftet den 20. september 2017 og var registreret med branchekoden 702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning og driftsledelse og bibranchekoden 783000 Anden personaleformidling. [virksomhed11]’s formål var at drive konsulentvirksomhed indenfor handel samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed11] ikke haft ansatte. [virksomhed11] blev opløst efter konkurs den 10. september 2020.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed11] været momsregistreret i perioden 20. september 2017 til 31. marts 2018, men har ikke afregnet korrekt momstilsvar, AM-bidrag og A-skat. [virksomhed11] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed13] ApS – CVR-nr. [...5] (Efterfølgende benævnt [virksomhed13])

[virksomhed13] blev stiftet den 19. juni 2017 og var registreret med branchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester. [virksomhed13]’s formål var at drive transportvirksomhed og dermed beslægtet virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed13] ikke haft ansatte. [virksomhed13] blev opløst efter konkurs den 20. november 2019.

Der er fremlagt en faktura vedrørende marts måned 2018 på samlet set 128.000 kr. Under beskrivelse fremgår ”[...] 0135, [...] 2207 og [...] 2310” og tre beløb hvor 1,00 stk. er angivet. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed13] forgæves forsøgt at blive registreret for moms, AM-bidrag og A-skat. [virksomhed13] var ikke registreret for lønsumsafgift. [virksomhed13] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed9] – CVR-nr. [...6] (Efterfølgende benævnt [virksomhed9])

[virksomhed9] blev stiftet den 1. april 2017 og var registreret med branchekoden 811000 Kombinerede serviceydelser og bibranchekoderne 461900 Agenturhandel med blandet sortiment og 782000 Vikarbureauer. [virksomhed9]’s formål var at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed9] ikke haft ansatte i 2018. [virksomhed9] blev opløst efter konkurs den 23. juni 2020.

Der er fremlagt to fakturaer. Af en faktura, som ikke er bogført, fremgår under beskrivelse ”[...] 0135, [...] 2207 og [...] 3353” og af en faktura, som er bogført, fremgår [...] nr. 2201 og 2310”. Under antal fremgår på begge fakturaer ”1 stk.” og samlede priser. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed9] været registreret for moms, AM-bidrag og A-skat i perioden 1. april 2017 til 15. januar 2019 og har ikke afregnet korrekt momstilsvar og AM-bidrag og A-skat. [virksomhed9] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed10] – CVR-nr. [...7] (Efterfølgende benævnt [virksomhed10])

[virksomhed10] blev stiftet den 15. november 2017 og var registreret med branchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester og bibranchekoden 782000 Vikarbureauer. [virksomhed10]’s formål var at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed10] haft ansatte svarende til et årsværk i 2018. [virksomhed10] blev opløst efter konkurs den 4. marts 2021.

Der er fremlagt to fakturaer af henholdsvis 11. juli 2018 og 21. juli 2018, som samlet beløber sig til 314.578 kr. Af beskrivelsen fremgår ”[...] 4779, [...] 2207, [...] 2310” osv. Under antal fremgår på begge fakturaer ”1 stk.” og nogle samlede priser. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed10] været registreret for moms, AM-bidrag og A-skat i perioden 1. april 2017 til 15. januar 2019 og har ikke afregnet korrekt momstilsvar, AM-bidrag og A-skat. [virksomhed10] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed8] ApS – CVR-nr. [...8] (Efterfølgende benævnt [virksomhed8])

[virksomhed8] blev stiftet den 7. november 2011 og var registreret med branchekoden 494100 Vejgodstransport og bibranchekoderne 431200 Forberedende byggepladsarbejder, 493920 Turistkørsel og anden landpassagertransport og 451120 Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser. [virksomhed8]’s formål var at handle fødevarer. Ifølge CVR har [virksomhed8] haft ansatte svarende til 2-4 årsværk i 3. kvartal 2018. [virksomhed8] blev opløst efter konkurs den 12. marts 2020.

Der er fremlagt en faktura på 163.515 kr., som består af 6 delbeløb. Af beskrivelsen fremgår ”[...] 4779, [...] 2310” osv. Der fremgår en samlet pris uden nærmere specifikation. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed8] været registreret for moms i perioden 1. april 2018 – 18. december 2018 og for AM-bidrag og A-skat i perioden 30. april 2018 til 18. december 2018. Skattestyrelsen tvangsafmeldte [virksomhed8] grundet manglende momsindberetninger. Endvidere har Skattestyrelsen annulleret [virksomhed8]s indberetninger af AM-bidrag og A-skat, da Skattestyrelsen har anset dem for fiktive. [virksomhed8] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed12] ApS – CVR-nr. [...9] (Efterfølgende benævnt [virksomhed12])

[virksomhed12] blev stiftet den 11. juni 2018 og var registreret med branchekoden 411000 Gennemførelse af byggeprojekter og bibranchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester. [virksomhed12]’s formål var at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed12] ikke haft ansatte. [virksomhed12] blev opløst efter konkurs den 24. september 2020.

Der er fremlagt en faktura på 162.361 kr. Af beskrivelsen fremgår ”Kørsel september [...] 4779 – 25072, [...] 2230 – 25153, [...] 2211 – 26757” osv. Under antal fremgår ”1 stk.” og en samlet pris. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed12] været registreret for moms i perioden 11. juni 2018 – 10. april 2019. [virksomhed12] har ikke afregnet korrekt momstilsvar, AM-bidrag og A-skat for perioden og [virksomhed12] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

[virksomhed15] IVS – CVR-nr. [...10] (Efterfølgende benævnt [virksomhed15])

[virksomhed15] blev stiftet den 19. september 2018 og var registreret med branchekoden 463900 Ikke-specialiseret engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer og [virksomhed15]’s formål var at drive virksomhed med salg og engros af fødevarer, tobak m.v. Ifølge CVR har [virksomhed12] ikke haft ansatte i 2019. [virksomhed15] blev opløst efter konkurs den 29. maj 2020.

Der er fremlagt en faktura på 186.239 kr. Af beskrivelsen fremgår ”[...] 4779 kr. 40.000, [...] 2201 kr. 50.234, [...] 2207 kr. 50.561” osv. Under antal fremgår ”1 stk.” og en samlet pris. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed15] været registreret for moms, AM-bidrag, A-skat i perioden 20. september 2018 til 25. april 2019. [virksomhed15] har ikke afregnet moms eller angivet AM-bidrag eller A-skat for perioden og [virksomhed15]’s kurator har i forbindelse med Skattestyrelsens kontrol oplyst, at man ikke er i besiddelse af [virksomhed15]’s regnskabsmateriale.

[virksomhed17] ApS – CVR-nr. [...11] (Efterfølgende benævnt [virksomhed17])

[virksomhed17] blev stiftet den 3. september 2014 og er registreret med branchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester og bibranchekoderne 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed, 811000 Kombinerede serviceydelser og 467310 Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer. [virksomhed17]’s formål er at drive virksomhed indenfor post og kurertjenester, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed17] ikke haft ansatte i 2019. [virksomhed17] er under konkurs.

Der er fremlagt 8 fakturaer og der er bogført 13 posteringer vedrørende betalinger til [virksomhed17], som samlet set beløber sig til 1.007.903 kr. Af beskrivelserne på fakturaerne fremgår ”7373 Kørsel [...] 2420, 7373 Kørsel [...] 2422, 7373 Kørsel [...] 2207” osv. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet. Under antal fremgår ”1 stk.” og nogle samlede priser. Der har i perioden fra den 10. marts 2019 til den 24. juni 2019, pågået en hyppig fakturering fra [virksomhed17], i flere tilfælde flere gange dagligt, således er der eksempelvis blevet faktureret tre gange den 26. april 2019, to gange den 22. maj 2019 og tre gange den 24. juni 2019.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed17] været registreret for moms i perioden 1. oktober 2014 til 23. september 2019. Skattestyrelsen har nægtet at registre [virksomhed17] som arbejdsgiver. [virksomhed17] har ikke afregnet moms og [virksomhed17] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

Den bankkonto som fremgår af de ovennævnte fakturaer, tilhører ifølge Skattestyrelsen ikke [virksomhed17], men [virksomhed19] A/S, som har overført betalingen til udenlandske selskaber i bl.a. Polen. [virksomhed17] har ikke afholdt almindelige driftsudgifter og har ikke købt arbejdskraft i udlandet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [by1] Byret i sommeren 2020 dømt tre personer for at medvirke til hvidvask. Den ene af de dømte har forklaret, at [virksomhed17] var et stråmandsselskab, som udstedte fiktive fakturaer og at [virksomhed17]’s eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.

[virksomhed18] ApS – CVR-nr. [...12] (Efterfølgende benævnt [virksomhed18])

[virksomhed18] blev stiftet den 8. september 2015 og er registreret med branchekoden 821000 Kombinerede administrationsydelser og bibranchekoderne 811000 Kombinerede serviceydelser og 466300 Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed. [virksomhed18]’s formål er at drive administrationsvirksomhed. Ifølge CVR har [virksomhed18] ikke haft ansatte i 2019. [virksomhed18] er under konkurs.

Der er fremlagt 11 fakturaer og der er bogført 26 posteringer vedrørende betalinger til [virksomhed18], som samlet set beløber sig til 1.006.372 kr. Af beskrivelserne på fakturaerne fremgår ”Kørsel Vogn 1395, Kørsel Vogn 2424, Kørsel Vogn 2206” osv. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet. Under antal fremgår ”1 stk.” og en samlet pris. Der har i perioden fra den 23. juli 2019 til den 21. november 2019, pågået en hyppig fakturering fra [virksomhed18], i flere tilfælde flere gange dagligt, således er der eksempelvis blevet faktureret og eller bogført 5 gange den 23. juli 2019, 6 gange den 22. august 2019 og 6 gange den 26. september 2019.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed18] været registreret for moms og som arbejdsgiver, men har kun angivet et mindre momstilsvar og har angivet AM-bidrag og A-skat med 0 kr. [virksomhed18] har på trods af opfordring hertil ikke fremsendt regnskabsmateriale.

Den bankkonto som fremgår af de ovennævnte fakturaer, tilhører ifølge Skattestyrelsen ikke [virksomhed18], men [virksomhed19] A/S, som har overført betalingen til udenlandske selskaber i bl.a. Polen. [virksomhed18] har ikke afholdt almindelige driftsudgifter og har ikke købt arbejdskraft i udlandet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [by1] Byret i sommeren 2020 dømt tre personer for at medvirke til hvidvask. Den ene af de dømte har forklaret, at [virksomhed18] var et stråmandsselskab, som udstedte fiktive fakturaer og at [virksomhed18]’s eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.

[virksomhed16] – CVR-nr. [...13] (Efterfølgende benævnt [virksomhed16])

[virksomhed16] blev stiftet den 15. februar 2018 og var registreret med branchekoden 478100 Detailhandel med føde-, drikke- og tobaksvarer fra stadepladser og markeder og bibranchekoden 720000 Vikarbureauer og [virksomhed16]’s formål var at drive virksomhed med salg af tilberedte fødevarer fra stadepladser samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse. Ifølge CVR har [virksomhed12] ikke haft ansatte i 2019. [virksomhed16] blev opløst efter konkurs den 25. november 2021.

Der er fremlagt en faktura på 30.000 kr. Af beskrivelsen fremgår ”Mandskabsudlejning”. Under antal fremgår ”1 stk.” og en samlet pris. Der fremgår ingen oplysning om hvem der har udført arbejdet.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed16] været registreret for moms, AM-bidrag, A-skat i perioden 23. marts 2018 til 26. november 2019. [virksomhed16] har ikke afregnet moms eller angivet AM-bidrag eller A-skat.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019 ansat og efteropkrævet manglende indeholdt AM-bidrag og A-skat på i alt 2.342.254 kr. i virksomheden.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen af den manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat anført følgende:

”2.4.Skatteslyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsens har i hen hold til sagsfremstillingens punkt I ikke godkendt skattemæssigt fradrag for underleverandører for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 således:

(...) Tabel udeladt

Det er Skattestyrelsen opfattelse, at de af ovenstående underleverandører af fremmed assistance foretagne betalinger er sket med henblik på tilbagebetaling til virksomheden [virksomhed1], til brug for aflønning af "sort" ansatte uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag.

Da virksomheden i forvejen har haft ansatte, har du været klar over, at der skal indeholdes A-skat og am-bidrag af lønudbetaling. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden hæfter for de ikke indeholdte skatter, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og 2 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, og virksomheden ikke kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag.

Der er tale om arbejde inden for persontransport og lønnen anses med rimelig klarhed at falde ind under definitionerne i kildeskattelovens § 43 stk. 1 og 2, idet der efter Skattestyrelsens vurdering er tale om betaling for personligt arbejde i tjenesteforhold.

Det er på den baggrund Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden har været arbejdsgiver for hele perioden fra den 1. januar 2017 til den 31. december 2019, og har udbetalt løn til en ukendt kreds af medarbejdere omfattet af kildeskattelovens § 43 stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2 stk. 1 uden indeholdelse af A-skat og am-bidrag efter kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Opgørelse af A-skat og am-bidrag

Skattestyrelsen har lagt fakturabeløbene fra ikke godkendte underleverandører til grund, for beregning af yderligere manglende A-skat og am-bidrag.

2017

[virksomhed6] ApS

166.070 kr.

Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag

166.070 kr.

Beregnet am-bidrag

166.070 kr.

*8 %

13.286 kr.

166.070 kr.

-13.286 kr.

152.784 kr.

*55 %

84.031 kr.

Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt 2017

97.317 kr.

2018

[virksomhed7] IVS

124.813 kr.

[virksomhed11] ApS

115.950 kr.

[virksomhed13] ApS

205.620 kr.

[virksomhed9] IVS

124.911 kr.

[virksomhed10] IVS

282.970 kr.

[virksomhed8] ApS

163.515 kr.

[virksomhed12]

274.044 kr.

Øvrige

193.287 kr.

1.485.110 kr.

Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag

1.485.110 kr.

Beregnet am-bidrag

1.485.110 kr.

*8 %

118.809 kr.

1.485.110 kr.

-118.809 kr.

1.366.301 kr.

*55 %

751.466 kr.

Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt 2018

820.275 kr.

2019

[virksomhed15] IVS

186.239 kr.

[virksomhed11] ApS

1.007.903 kr.

[virksomhed13] ApS

1.016.372 kr.

[virksomhed9] IVS

30.000 kr.

[virksomhed10] IVS

105.326 kr.

2.345.840 kr.

Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag

2.345.840 kr.

Beregnet am-bidrag

2.345.840 kr.

*8 %

187.667 kr.

2.345.840 kr.

-187.667 kr.

2.158.173 kr.

*55 %

1.186.995 kr.

Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt 2019

1.374.662 kr.

Skattestyrelsen efteropkræver således i henhold til kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 følgende:

Indkomstår

2017

2018

2019

I alt

Forhøjelse af am-bidrag

13.286 kr.

118.809 kr.

187.667 kr.

319.762 kr.

Forhøjelse af A-skat

84.031 kr.

751.466 kr.

1.186.995 kr.

2.022.492 kr.

Forhøjelse af am-bidrag og A-skat

97.317 kr.

870.275 kr.

1.374.662 kr.

2.342.254 kr.

Beløbet 2.342.254 kr. afkræves virksomheden i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens ansatte og efteropkrævede ikke indeholdte A-skat og AM-bidrag på i alt 2.342.254 kr. i virksomheden for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019 skal nedsættes til 0 kr.

Subsidiært har repræsentanten fremsat påstand om hjemvisning til Skattestyrelsen til fornyet behandling.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat på henholdsvis 1.903.564 kr. og 12.040.041 kr. for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 % af grundlaget. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

I SKM2017.117.ØLR, fandt Østre Landsret, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at sagsøgeren havde anvendt underleverandører. Landsretten fandt, at sagsøgeren måtte have haft lønnet personale udover det selvangivne til at udføre det arbejde, der ubestridt var udført. Da sagsøgeren ikke havde godtgjort, at sagsøgeren ikke havde udvist forsømmelighed, fandt landsretten, at sagsøgeren var ansvarlig over for det offentlige for manglende betaling af A-skat og AM-bidrag for dette personale. Samme forhold forelå i den nyere byretsdom SKM2021.394.BR, hvor retten lagde til grund, at sagsøgeren havde haft yderligere ansatte end det oplyste til at udføre arbejdet. Skattemyndighederne kunne derfor foretage en skønsmæssig ansættelse, og retten fandt ikke, at der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skøn. Retten fandt, at sagsøgeren havde handlet forsømmeligt.

Landsskatteretten har i afgørelse i klagesagen med sagsnr. 21-00024383 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at der ikke kan godkendes skattemæssigt fradrag for udgifter til underleverandører, idet virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed11], [virksomhed13], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed8], [virksomhed12], [virksomhed15], [virksomhed17], [virksomhed18] og [virksomhed16].

Som en konsekvens af afgørelsen i skattesagen kan Landsskatteretten derfor tiltræde Skattestyrelsens afgørelse om, at arbejdet fra de 12 ovenstående underleverandører og de øvrige posteringer vedrørende underleverandører, må anses for at være udført, idet virksomheden er blevet honoreret for det fakturerede arbejde af [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5] og ”kommuner”. Det er på den baggrund konkluderet, at det er virksomhedens ansatte, som har udført arbejdet. Landsskatteretten kan således tiltræde, at virksomheden har haft ansat lønnet personale udover det af virksomheden oplyste.

Da virksomheden har haft øvrigt ansat personale og på den baggrund har været klar over, at der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag, har der ikke foreligget uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt. Virksomheden har derfor handlet forsømmeligt og hæfter derfor for de manglende indeholdte A-skatter og AM-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Klageren hæfter derfor for A-skat og AM-bidrag i henhold til fakturaerne fra underleverandørerne i perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019.

Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i AM-bidrag. Retten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019.

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. 21-0050287 konstateret, at Skattestyrelsen har medtaget et bogført beløb på 10.000 kr. pr. 22. august 2019 vedrørende bilag 387 med teksten ”Kørsel 842-46” to gange og at Skattestyrelsen således har ansat det indeholdelsespligtige beløb 10.000 kr. for højt.

Grundlaget for beregning af AM-bidrag og A-skat for perioden 1. januar 2019 – 31. januar 2019 har derfor ændret sig og retten har herefter beregnet AM-bidrag og A-skat for perioden 1. januar 2019 – 31. januar 2019 således:

Skattestyrelsens beregningsgrundlag

2.445.840 kr.

For meget medtaget postering

-10.000 kr.

= Korrigeret beregningsgrundlag

2.335.840 kr.

AM-bidrag udgør

2.335.840 kr.

* 8 %

186.867 kr.

-186.867 kr.

Beregningsgrundlag A-skat

2.148.973 kr.

* 55 %

1.181.935 kr.

Efterbetaling A-skat og AM-bidrag

Ifølge Skattestyrelsens afgørelse

1.374.662 kr.

Landsskatterettens opgørelse

-1.369.802 kr.

Difference (nedsættelse)

5.860 kr.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse om yderligere indeholdelsespligtig AM-bidrag og A-skat for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018 og nedsætter Skattestyrelsens afgørelse for perioden 1. januar 2019 – 31. december 2019 fra 1.374.662 kr. til 1.369.802 kr.

Landsskatteretten nedsætter på baggrund af ovenstående den samlede opkrævning af A-skat og AM-bidrag fra 2.342.254 kr. til 2.336.394 kr.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tage klagerens subsidiære påstand om hjemvisning til følge.

Formalitet

I henhold til forældelseslovens § 2, stk. 1 og § 3, stk. 1 forældes krav 3 år efter forfaldstidspunktet. Jf. forældelseslovens § 3, stk. 2, begynder forældelsesfristen først at løbe fra det tidspunkt, fordringshaver får kendskab til kravet.

Skattestyrelsen har modtaget de første oplysninger fra klagerens repræsentant den 2. oktober 2020 og Skattestyrelsen har fremsendt afgørelse med opgørelse af skyldig A-skat og skyldig AM-bidrag den 22. december 2020. Retten finder derfor, at kravet om betaling af manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag for perioderne i 2017 ikke er forældet.