Kendelse af 04-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 01-09-2023

Journalnr. 21-0021532

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

2018

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

160.784 kr.

0 kr.

160.784 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

1.016.957 kr.

0 kr.

1.016.957 kr.

2019

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

216.689 kr.

0 kr.

216.689 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

1.370.560 kr.

0 kr.

1.370.560 kr.

2020

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

54.401 kr.

0 kr.

54.401 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

344.086 kr.

0 kr.

344.086 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], herefter virksomheden, blev startet den 18. juli 2014 som en enkeltmandsvirksomhed, hvor [person1], herefter indehaveren, var den fuldt ansvarlige deltager. Virksomheden ophørte den 31. december 2021 og var inden ophøret registreret under branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”.

Virksomheden var i perioden 1. kvartal 2018 - 3. kvartal 2019 registreret med 10-19 medarbejdere, fordelt på 2-4 årsværk. Virksomheden var i perioden fra oktober 2019 til juni 2020 registreret med 16-19 medarbejdere, fordelt på 6-8 årsværk.

Indehaveren har oplyst, at virksomheden udbød rengørings- og transportydelser og benyttede underleverandører til levering heraf. Virksomheden har i perioden leveret rengøringsydelser til kunden ”Klimaks” og transportydelser til kunden ”[virksomhed2]”.

Virksomheden indberettede lønudgifter for 2018, 2019 og 2020 med henholdsvis 802.639 kr., 1.763.896 kr. og 1.086.745 kr.

Skattestyrelsen påbegyndte en kontrol af virksomheden på baggrund af en mistanke om strafbare forhold i forbindelse med fakturaer modtaget fra konkrete underleverandører.

Skattestyrelsen indkaldte den 7. september 2020 virksomhedens regnskabsmateriale, bilag, oplysninger om underleverandører og bankkontoudtog.

Virksomheden reagerede ikke på Skattestyrelsens henvendelse, hvorefter Skattestyrelsen indhentede kontoudtog fra virksomhedens bank. Kontoudtogene blev fremsendt den 15. oktober 2020.

Skattestyrelsen konstaterede ved gennemgang af kontoudtogene, at der kort efter indsættelsen af beløb på bankkontoen blev foretaget overførsler og hævninger. Skattestyrelsen har ikke været i stand til at konstatere, om hævningerne havde relation til den erhvervsmæssige drift.

Skattestyrelsen udsendte forslag til afgørelse den 13. november 2020 og forhøjede heri virksomhedens omsætning samt godkendte et skønsmæssigt fastsat fradrag for udgifter, svarende til 30 % af den opgjorte omsætning. Skattestyrelsen anså derudover virksomhedens overførsler til underleverandører for at være fiktive, der ikke dækkede over reelle leverancer, og nedsatte virksomhedens fradragsberettigede udgifter i overensstemmelse hermed.

Følgende forhold er gældende for underleverandørerne:

[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 3. september 2014 og blev opløst efter konkurs den 13. december 2022. [virksomhed3] var registreret under branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og bibrancherne 433200 ”tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”, 811000 ”kombinerede serviceydelser” og 467310 ”engroshandel med træ, trælast og byggematerialer”. Formålet med [virksomhed3] var at drive virksomhed inden for post og kurertjenester, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

[person2] var direktør i [virksomhed3] i perioden 9. januar 2018 - 23. september 2019.

[virksomhed3] har ikke ifølge udskrift fra CVR været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af følgende overførsler til [virksomhed3]:

Dato

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

27-03-2019

[virksomhed3] A/S F39249

63.945,00 kr.

15.986,25 kr.

79.931,25 kr.

10-04-2019

[virksomhed3] A/S F39419

136.735,00 kr.

34.183,75 kr.

170.918,75 kr.

03-05-2019

[virksomhed3] A/S F39419

117.750,00 kr.

29.437,50 kr.

147.187,50 kr.

14-05-2019

[virksomhed3] A/S F39419

69.149,60 kr.

17.287,40 kr.

86.437,00 kr.

04-06-2019

[virksomhed3] A/S F39873

147.449,60 kr.

36.862,40 kr.

184.312,00 kr.

I alt

668.786,50 kr.

133.757,30 kr.

802.543,80 kr.

˜ 133.757 kr.

Der er ikke fremlagt fakturaer som dokumentation for overførslerne.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed3] ikke angivet moms i 2019 og har ikke indsendt et regnskab til Erhvervsstyrelsen. [virksomhed3] er derudover blevet nægtet registrering som arbejdsgiver.

Tre personer blev i 2020 af [by1] Byret dømt for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have anvendt [virksomhed3] til hvidvaskning. Én af de dømte personer har forklaret, at [virksomhed3] var et stråmandsselskab, der udstedte fiktive fakturaer og flyttede penge til udlandet. Det blev videre forklaret, at der aldrig lå en reel leverance til grund for fakturaerne.

[virksomhed4] ApS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 8. september 2015 og blev opløst efter konkurs den 18. juli 2022. [virksomhed4] var registreret under branchekoden 821100 ”kombinerede administrationsserviceydelser” og bibrancherne 811000 ”kombinerede serviceydelser” og 466300 ”engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”.

[virksomhed4] var ikke ifølge udskrift fra CVR registreret med ansatte i kontrolperioden.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af følgende overførsler til [virksomhed4]:

Dato

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

26-07-2019

[virksomhed4] ApS

57.855,00 kr.

14.463,75 kr.

72.318,75 kr.

05-08-2019

[virksomhed4] ApS

93.525,00 kr.

23.381,25 kr.

116.906,25 kr.

28-08-2019

[virksomhed4] ApS

76.850,00 kr.

19.212,50 kr.

96.062,50 kr.

30-09-2019

[virksomhed4] ApS

91.205,00 kr.

22.801,25 kr.

114.006,25 kr.

30-10-2019

[virksomhed4] ApS

108.895,00 kr.

27.223,75 kr.

136.118,75 kr.

03-12-2019

[virksomhed4] ApS

104.980,00 kr.

26.245,00 kr.

131.225,00 kr.

I alt

533.310,00 kr.

133.327,50 kr.

666.637,50 kr.

˜ 133.328 kr.

Der er ikke fremlagt fakturaer som dokumentation for overførslerne.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed4] været momsregistreret, men har alene angivet et mindre momstilsvar. [virksomhed4] har derudover været registreret som arbejdsgiver, men har indberettet 0 kr. i henholdsvis indeholdt A-skat og AM-bidrag.

Tre personer er i 2020 af [by1] Byret blevet dømt for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have anvendt [virksomhed4] til hvidvaskning. Én af de dømte personer har forklaret, at [virksomhed4] var et stråmandsselskab, der udstedte fiktive fakturaer og flyttede penge til udlandet. Det blev videre forklaret, at der aldrig lå en reel leverance til grund for fakturaerne.

[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 1. oktober 2019 og blev opløst efter konkurs den 16. juli 2021. [virksomhed5] var registreret under branchekoden 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse”. [virksomhed5] var desuden registreret under bibranchen 811000 ”kombinerede serviceydelser”.

[virksomhed5] har ifølge CVR ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af én overførsel til [virksomhed5]:

Dato

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

10-03-2020

[virksomhed5] fak 380

107.549,60 kr.

26.887,40 kr.

134.437,00 kr.

I alt

107.549,60 kr.

26.887,40 kr.

134.437,00 kr.

˜ 26.887 kr.

Der er ikke fremlagt en faktura som dokumentation for overførslen

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed5] været momsregistreret, men har ikke angivet moms. [virksomhed5] har været registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet A-skat eller AM-bidrag. [virksomhed5] har desuden ikke haft en bankkonto i Danmark.

Det fremgår videre af Skattestyrelsens oplysninger, at fire personer i 2020 blev dømt af [by1] Byret for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have anvendt [virksomhed5] til hvidvaskning. Én af de dømte personer har forklaret, at [virksomhed5] var et stråmandsselskab, der udstedte fiktive fakturaer og flyttede penge til udlandet. Det blev videre forklaret, at der aldrig lå en reel leverance til grund for fakturaerne.

Opsummering

Med fradrag af allerede indberettet løn samt overskud af virksomhed har Skattestyrelsen anset det resterende overskud for 2018, 2019 og 2020 for at være anvendt til udbetaling af sort løn. Beregningsgrundlaget for virksomhedens indeholdelsespligtige AM-bidrag og A-skat udgjorde for 2018-2020 henholdsvis 2.009.797 kr., 2.708.616 kr. og 680.012 kr.

Skattestyrelsens forhøjelser er opgjort således:

2018

2019

2020

Omsætning inkl. moms

6.226.390 kr.

6.629.722 kr.

3.012.844 kr.

Salgsmoms

-1.245.278 kr.

-1.325.944 kr.

-602.569 kr.

4.981.112 kr.

5.303.777 kr.

2.410.275 kr.

Driftsudgifter inkl. moms

1.867.917 kr.

653.493 kr.

769.416 kr.

Købsmoms

-373.583 kr.

-130.699 kr.

-153.883 kr.

Bruttoresultat

3.486.778 kr.

4.780.983 kr.

1.794.742 kr.

Indberettet løn

802.637 kr.

1.763.893 kr.

764.730 kr.

Overskud af virksomhed

674.344 kr.

308.474 kr.

350.000 kr.

Udbetalt til sort løn

2.009.797 kr.

2.708.616 kr.

680.012 kr.

AM-bidrag

160.784 kr.

216.689 kr.

54.401 kr.

A-skat

1.016.957 kr.

1.370.560 kr.

344.086 kr.

I alt

1.177.741 kr.

1.587.249 kr.

398.487 kr.

Landsskatteretten har i sagen med sagsnr. [sag1] behandlet forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2018 – 30. juni 2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens A-skat med 2.731.603 kr. og AM-bidrag med 431.874 kr. for perioden 1. januar 2018 - 30. juni 2020.

Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført:

”(...)

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der henvises til bemærkningerne under afsnit 1.4.

Da der ikke er indsendt noget materiale kan Skattestyrelsen derfor foretage en skønsmæssig opgørelse over lønnen og manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomhedens samlede omsætning er jf. bilag 3 og bilag 5, opgjort til 12.695.164 kr. eks. moms for perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020. Virksomheden har haft hhv. 24, 40 og 22 ansatte med samlet lønudgift på hhv. 802.637 kr., 1.763.893 kr. og 764.730 kr. Indsætningerne på bankkontiene er af et sådan omfang, at Skattestyrelsen anser det for sandsynligt, at der har været gjort brug af sort arbejdskraft. Det har ikke umiddelbart været muligt at identificere personerne. Under henvisning til bilag 5 ses beløbene for hhv. 2018, 2019 og 2020 (1.1. – 30.6) under teksten ”Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag”.

Indsætningerne på bankkontiene kan opgøres til 6.226.390 kr. (2018), 6.629.722 kr. (2019) og 3.012.844 kr. (1.1. – 30.6). Driftsudgifterne er jf. pkt. 1.4 godkendt med skønsmæssigt 30 % af den momspligtige omsætning i mangel af bilag eller anden dokumentation. De 30 % skønsmæssige ansatte udgifter anses for at være medgået til kørsel, materialer, administration, kontorhold og telefon- udgifter mm. Der er ved skønnet taget hensyn til den branche som virksomheden er registreret under. Der er ikke godkendt udgifter til underleverandørerne [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS da disse har udstedt fiktive fakturaer – se bemærkningerne under afsnit 1.4.

Såfremt der efterfølgende fremlægges dokumentation for momsbelagte fradragsberettigede drifts- omkostninger ud over de allerede skønnede 30 %, som godkendes af Skattestyrelsen, vil momsen af disse kunne fratrækkes som købsmoms. Skattestyrelsens skøn vil således blive ændret.

Virksomhedens bruttoresultat kan jf. bilag 5 opgøres til henholdsvis 3.486.778 kr., 4.780.983 kr. og 1.794.742 kr. Herfra skal fratrækkes løn indberettet til e-indkomst på hhv. 802.637 kr., 1.763.893 kr. og 764.730 kr. Herfra skal fratrækkes resultat af virksomhed på hhv. 674.344 kr., 308.474 kr. og skønsmæssigt ansat 350.000 kr. for perioden 1.1.2020 – 30.6.2020.

Under henvisning til bilag 5 ”beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag” giver dette beløb på henholdsvis 2.009.797 kr., 2.708.616 kr. og 680.012 kr. som efter Skattestyrelsens opfattelse er løn til ikke identificerede ansatte.

Fordeling af overskud

2018

Beregningsgrundlag, A-skat og Am-bidrag

2.009.797

Beregnet AM-bidrag

2.009.797 * 8 %

160.784

Foreløbigt fastsat AM-bidrag

Forhøjelse AM-bidrag i alt

160.784

2.009.797

-160.784

Beregnet A-skat 55 %

1.849.013 * 55 %

1.016.957

Foreløbigt fastsat A-skat

Forhøjelse A-skat i alt

1.016.957

Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt

1.177.741

2019:

Beregningsgrundlag, A-skat og Am-bidrag

2.708.616

Beregnet AM-bidrag

2.708.616 * 8 %

216.689

Foreløbigt fastsat AM-bidrag

Forhøjelse AM-bidrag i alt

216.689

2.708.616

-216.689

Beregnet A-skat 55 %

2.491.927 * 55 %

1.370.560

Foreløbigt fastsat A-skat

Forhøjelse A-skat i alt

1.370.560

Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt

1.587.249

2020 (1.1 – 30.6):

Beregningsgrundlag, A-skat og AM-bidrag

680.012

Beregnet AM-bidrag

680.012 * 8 %

54.401

Foreløbigt fastsat AM-bidrag

Forhøjelse AM-bidrag i alt

54.401

680.012

-54.401

Beregnet A-skat 55 %

625.611 * 55 %

344.086

Foreløbigt fastsat A-skat

Forhøjelse A-skat i alt

344.086

Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt

398.487

Samlet opkrævning

AM-bidrag

(efterbetaling)

431.874

A-skat

(efterbetaling)

2.731.603

3.163.477

Beløbene opkræves virksomheden jf. Bilag 5.

(...)

3.4. Skattestyrelsen bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsens kontrol har været for perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020. Løn til virksomhedsejer, som beskattes som overskud af selvstændig virksomhed, kan passende skønsmæssigt ansættes til 350.000 for perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2020 (6 måneder) som anses for løn for arbejdsindsats i din virksomhed. Der er ved den skønsmæssige ansættelse taget udgangspunkt i, at du har forskudsregistreret resultat af virksomheden for helåret til 704.689 kr. og har indbetalt den dertil hørende løbende skat.

Det skønsmæssige beløb for perioden 1.1.2020 - 30.6.2020) er opgjort til 350.000 kr. som

Bedes oplyst senest 1. juli 2021. Der henvises til bilag 5.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelser af A-skat og AM-bidrag skal nulstilles.

Til støtte herfor har virksomheden anført følgende:

”(...)

2018-2020

SKAT har i afgørelse af den 18. januar 2021 opgjort en skønsmæssig moms og derfor skal jeg betale yderligere 1.676.021 kr.

Skat har desuden skønsmæssigt pålagt mig at betale ekstra A-SKAT på 2.731.603 kr. og ekstra Am-bidrag på 431.874 kr. for ovenstående periode.

Den samlet forhøjelse for 2018-2020

Den samlet forhøjelse for 2018 – 2020 er på 4.839.498 kr.

Vores bemærkninger:

Jeg vil gerne klage over begge forhøjelser og vil gerne have dem nulstillet.

Det er Virksomhedens forretningside at udbyde rengøring og transport.

Virksomheden har haft ansatte og brugt række underleverandører.

Vi vil gerne have fradrag for de omkostninger vi har haft og ikke de skønsmæssige fradrag jf. SKAT.

Virksomheden har brugt nedenstående underleverandører:

Informationer om underleverandører

1- Se venligst bilag 3

Virksomhedens kunde er Klimaks for hvem der er udført rengøring og [virksomhed2] hvor man har udført transport. Desuden har der været nogle ad hoc kunder.

Virksomheden tilstræber så vidt muligt at betjene disse kunder med faste underleverandører og deres egne medarbejdere.

Ifølge SKAT har tendensen været at vores underleverandører ikke har afregnet korrekt moms og A-SKAT og har samtidige ikke haft de fornødne registreringer hos SKAT. Hvordan selskaberne har aflønnet deres medarbejdere eller har ageret overfor myndighederne har vi prøvet at kontrollere løbende. Jeg har altid tjekket dem på CVR.dk og set om alt var OK.

Afslutning

Jeg påklager ikke at skulle betale moms og skat. Jeg ville bare gerne betale den korrekt moms og skat, så jeg får de korrekte fradrag jf. min bogføring. Jeg har løbende betalt

moms og A-skat og AM -bidrag.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har anset virksomhedens opgjorte bruttoavance for at være anvendt til betaling af sort løn og som følge heraf har pålagt virksomheden efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag på samlet 3.163.477 kr. for perioden 1. januar 2018 – 30. juni 2020.

Retsgrundlaget

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 (dagældende lov nr. 471 af 12. juni 2009), at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 pct. af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Hvis det er konstateret, at en virksomhed har afgivet urigtige angivelser eller indberetninger således, at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v., opkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav. Dette fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Det fremgår herefter af opkrævningslovens § 5, stk. 2, at såfremt det skyldige beløb ikke kan fastsættes på baggrund af selskabets regnskaber eller andet materiale, kan skatte- og afgiftsmyndighederne fastsætte det skyldige beløb skønsmæssigt.

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten har i den sammenholdte momssag med sagsnr. [sag1] truffet afgørelse om at forhøje virksomhedens momstilsvar med 2.334.186 kr. for perioden 1. halvår 2018 – 1. halvår 2020.

Landsskatteretten finder, at virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser til virksomheden fra underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5]. Der er henset til underleverandørernes usædvanlige forhold, hvor samtlige underleverandører enten er under konkurs eller opløst efter konkurs, og at flere af underleverandørerne ikke har indberettet moms, A-skat og AM-bidrag.

Retten finder endvidere, at virksomheden har benyttet uregistreret arbejdskraft for at kunne levere ydelser til virksomhedens kunder. Retten har henset til, at virksomheden har leveret ydelser til virksomhedens kunder, og at virksomheden efter Skattestyrelsens skøn har oppebåret en omsætning på 12.695.165 kr. ekskl. moms i perioden 1. januar 2018 – 30. juni 2020. Retten finder, at virksomheden ikke med de registrerede ansatte har kunnet oppebære den af Skattestyrelsen skønnede omsætning.

Landsskatteretten finder derfor, at virksomheden har haft udgifter til lønninger, der ikke har været indberettet.

Henset til, at hverken Skattestyrelsen eller Skatteankestyrelsen har modtaget fyldestgørende regnskabsmateriale, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at skønne over selskabets lønudgifter.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens lønudgifter på baggrund af den opgjorte bruttoavance. Retten tiltræder Skattestyrelsens skøn over virksomhedens yderligere lønudgifter. Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation, der kan føre til en ændret opgørelse.

Virksomheden hæfter for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, idet virksomheden ikke har godtgjort, at den ikke har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af udbetalingerne til de ansatte for perioden 1. januar 2018 – 30. juni 2020.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for de yderligere lønudgifter til ansatte i den påklagede periode. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.