Kendelse af 25-11-2021 - indlagt i TaxCons database den 14-12-2021

Journalnr. 21-0018377

Skattestyrelsen har medregnet pension fra Polen med henholdsvis 28.465 i 2018 og 28.266 2019, og har givet nedslag i den danske skat med skat betalt i Polen på henholdsvis 7.662 og 7.608 i 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for månedlige kontantoverførsler til stedsøster i Polen.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at opkrævning af dansk skat af pension fra Polen ikke er i strid med EU-retten.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelser.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af oplysninger fra Det Centrale Person Register, at klageren indrejste fra Polen til Danmark den 31. oktober 1981, og herefter boede i Danmark.

Klageren modtog i 2018 og 2019 social pension fra Polen, som ifølge sagens oplysninger er opgjort til 28.405 kr. for indkomståret 2018 og 28.266 kr. for indkomståret 2019. Den polske skat er opgjort til 7.662 kr. og 7.608 kr. for indkomstårene 2018 og 2019.

I forbindelse med klagen er det oplyst af klageren, at der hver måned blev overført ca. 600 kr. til klagerens stedsøster i Polen.

Der er ikke fremlagt dokumentation for eller yderligere oplysninger om de månedlige overførsler til Polen.

Af Skattestyrelsens forslag til afgørelse fremgår bl.a. følgende:

2018

Udenlandsk pension ifølge årsopgørelsen 0

Pension fra Polen udgør jævnfør nedenstående 28.465 28.465

Udenlandsk pension efter ændring 28.465

Betalt skat af den udenlandske pension vil blive godskrevet med 7.662 kr.

2019

Udenlandsk pension ifølge årsopgørelsen 0

Pension fra Polen udgør jævnfør nedenstående 28.266 28.266

Udenlandsk pension efter ændring 28.266

Betalt skat af den udenlandske pension vil blive godskrevet med 7.608 kr.

Begrundelse

Når man bor i Danmark og er skattepligtig til Danmark efter kildeskatteloven § 1, så skal alle indtægter medregnes i den danske indkomstopgørelse uanset hvorfra i verdenen disse indtægter stammer fra, jævnfør statsskatteloven § 4.

[person1] har pension fra Polen og denne pension skal medregnes i den danske indkomstansættelse.

Hele det beløb der er skattepligtigt efter danske regler skal medregnes. Da det er en social pension så har Polen også beskatningsretten til pensionen. I henhold til dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Polen, så skal Danmark give nedslag i skatten med den skat der er betalt i Polen af indkomsten.

I har oplyst størrelsen på beløbet der blev udbetalt i 2014, jeg har derfor taget udgangspunkt i det kendte beløb for 2014.

Jeg har ved omregning til danske kr. anvendt det aktuelle års gennemsnitskurs på polske zloty.

Der kan ikke anerkendes fradrag for donationer til [person1] søster.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen har pålagt klageren at betale skat af pension fra Polen samt nægtet fradrag for månedlige kontante overførsler til stedsøster.

Følgende fremgår af den fremsendte klage:

”Min afdøde hustru er af skattestyrelsen pålagt at betale skat af en lille pension i Polen. Her er betalt kildeskat.

ca. 600,00 danske kroner doneres pr. måned til en stedsøster. Fradrag nægtet.

Jeg vil gerne vide, er det i overensstemmelse med EU – regler.”

Landsskatterettens afgørelse

Beskatningsretten til pensionsudbetalinger fra Polen

Klageren var i indkomstårene 2018 og 2019 fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til bopælsbestemmelsen i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til artikel 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 6. december 2001 mellem Danmark og Polen.

Det følger af den fulde skattepligt, at klageren er skattepligtig her til landet af al skattepligtig indkomst, uanset om indkomsten stammer her fra landet eller fra udlandet. Det fremgår af globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4.

Klageren var derfor skattepligtig til Danmark af den sociale pension fra Polen.

For at undgå dobbeltbeskatning, har Danmark indgået en række dobbeltbeskatningsaftaler, hvoraf fremgår, hvordan beskatningsretten fordeles mellem landene, og hvordan det land, hvori klageren var hjemmehørende, skal ophæve dobbeltbeskatning.

Af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen, er følgende bestemt i artikel 17 og artikel 22:

”Artikel 17

Pensioner, sociale ydelser og lignede betalinger

Stk. 1 Betalinger, som en fysisk person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, modtager efter den sociale sikringslovgivning i den anden kontraherende stat eller efter enhver anden ordning fra midler tilvejebragt af denne anden stat eller en dertil hørende politisk underafdeling eller lokal myndighed, kan beskattes i denne anden stat.

(...).”

Artikel 22

Ophævelse af dobbeltbeskatning

(...).

Stk. 2. I Danmark skal dobbeltbeskatning undgås således:

a) Hvis en person, der er hjemmehørende i Danmark, oppebærer indkomst, som ifølge bestemmelserne i denne overenskomst kan beskattes i Polen, skal Danmark - medmindre bestemmelserne i litra c) medfører andet - indrømme fradrag i den pågældende persons skat på indkomsten med et beløb svarende til den indkomstskat, som er betalt i Polen.

b) Fradraget skal dog ikke i noget tilfælde kunne overstige den del af indkomstskatten, som beregnet inden fradraget er givet, der svarer til den indkomst, som kan beskattes i Polen.

c) Hvis en person, der er hjemmehørende i Danmark, oppebærer indkomst, som ifølge bestemmelserne i denne overenskomst kun kan beskattes i Polen, kan Danmark medregne denne indkomst i beskatningsgrundlaget, men skal i indkomstskatten tillade fradraget den del af indkomstskatten, som kan henføres til den indkomst, der hidrører fra Polen.”

Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen, artikel 17 omhandler pensioner, sociale ydelser og lignende betalinger. Det fremgår af artiklen, at ydelser som er omfattet heraf kan beskattes i den stat, hvor modtageren er hjemmehørende.

Danmark kan derfor beskatte klagerens sociale pension fra Polen.

Hvis en person, som er hjemmehørende i Danmark, oppebærer indkomst, som ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomstens bestemmelser kan beskattes i den anden stat, skal Danmark indrømme fradrag i den pågældende persons skat på indkomsten med et beløb svarende til den indkomstskat, som er betalt i Polen. Det fremgår af dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 22, stk. 2, litra a. Fradraget kan dog ikke overstige den del af den danske indkomstskat, beregnet før sådant fradrag, der svares af den indkomst, som kan beskattes i den anden stat.

Det fremgår af årsopgørelserne for 2018 og 2019, at pension fra Polen udgør henholdsvis 28.405 kr. og 28.266 kr. Det fremgår endvidere af årsopgørelserne, at der i den danske skatteberegning for 2018 og 2019 er givet fradrag for polsk skat på 7.662 kr. og 7.608 kr.

Dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 23 omhandler ”ikke-diskriminering”. Af bestemmelsens stk. 1, 1. pkt. fremgår følgende:

”Statsborgere i en kontraherende stat skal ikke i den anden kontraherende stat kunne undergives nogen beskatning eller dermed forbundne krav, som er anderledes eller mere byrdefulde end den beskatning og dermed forbundne krav, som statsborgere i denne anden stat under samme forhold.”

Ligeledes fremgår det af EØS-aftalens artikel 4, at al forskelsbehandling, der udøves på grundlag af nationalitet er forbudt inden for aftalens anvendelsesområde og med forbehold for aftalens særlige bestemmelser.

Ved fastlæggelse af, om der foreligger forskelsbehandling, skal der foretages en samlet vurdering af såvel de retlige som de faktiske forhold med henblik på, om der ”de facto” er tale om, at den udlænding, der mener at være udsat for forskelsbehandling på grund af nationalitet, er dårligere stillet end danskere i en tilsvarende situation.

Jævnfør den indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Polen er der ved den danske skatteberegning taget højde for den i Polen betalte skat, da der i 2018 og 2019 er givet nedslag for polsk skat med henholdsvis 7.662 kr. og 7.608 kr.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at der jævnfør dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen, artikel 22, stk. 2, litra a, er taget højde for den i Polen betalte skat, hvorfor klageren ikke er forskelsbehandlet jævnfør dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 23, stk. 1, 1. pkt. og EØS-aftalens artikel 4.

Fradrag for overførsel af 600,00 kr. pr. måned til klagerens stedsøster

Det er oplyst af klageren, at der månedligt overføres ca. 600,00 kr. til klagerens stedsøster i Polen.

Der er ikke fremlagt dokumentation for eller nærmere oplysninger om de månedlige overførsler til Polen.

Hovedreglen i statsskattelovens § 6 er, at en gavegiver ikke har fradragsret for gaveydelser, da gaveløfter er en privat disposition, som er indkomstopgørelsen uvedkommende medmindre fradragsretten hviler på en udtrykkelig hjemmel.

Ligningslovens § 12 omhandler endsige påtagne forpligtigelser og ligningslovens § 12 B gensidige påtagne forpligtigelsen.

Klageren har ikke fremlagt skriftlig dokumentation for en eventuelt indgået forpligtigelse samt dokumentation for pengeoverførsler til Polen.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.