Kendelse af 26-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2022

Journalnr. 21-0014642

Skattestyrelsen har ved skatteberegningen for indkomståret 2017 ikke godkendt fradrag for obligatoriske udenlandske sociale bidrag i Storbritannien.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at klageren ved skatteberegningen for indkomståret 2017 er berettiget til fradrag for obligatoriske udenlandske sociale bidrag i Storbritannien med 44.172 kr. efter ligningslovens § 8 M, stk. 2. Fradraget fordeles efter ligningslovens § 33 F i overensstemmelse med fordelingen af klagerens arbejdstid for indkomståret 2017 opgjort af Skattestyrelsen.

Faktiske oplysninger

Klageren har siden 1. november 2007 i Folkeregisteret været registreret på adressen [adresse1] i [by1], hvor han fortsat bor.

I det påklagede indkomstår var klageren ansat som pilot i det britiske luftfartsselskab [virksomhed1], og han havde skattemæssig status som non-resident i Storbritannien.

Ifølge klagerens lønsedler for indkomståret 2017 kan hans betalinger til ”National Insurance” opgøres til 5.195,17 GBP.

Der er fremlagt en A1-erklæring, hvoraf fremgår, at klageren i perioden fra 1. maj 2005 til 19. maj 2022 var omfattet af britisk lovgivning om obligatoriske sociale bidrag i henhold til EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af sociale sikringsordninger.

Skattestyrelsen har ved udtalelse af 24. december 2021 opgjort klagerens sociale sikringsbidrag for indkomståret 2017 til 44.171,67 kr. Skattestyrelsen har herefter fordelt fradraget i henhold til ligningslovens § 33 F, hvorefter 23.163 kr. (52,44 %) fordeles til beskatning i Danmark, og 21.008 kr. (47,56 %) fordeles til beskatning i Storbritannien.

Fordelingen stemmer overens med fordelingen af klagerens arbejdstid for indkomståret 2017 opgjort af Skattestyrelsen. Fordelingen er ikke bestridt af klagerens repræsentant.

Ved udtalelse af 30. marts 2022 har Skattestyrelsen supplerende anført, at klageren ved fremlæggelse af A1-erklæring har dokumenteret at være omfattet af obligatoriske udenlandske sociale bidrag i Storbritannien i perioden fra 1. maj 2005 til 19. maj 2022, hvorved klageren er berettiget til fradrag for obligatoriske udenlandske sociale bidrag til Storbritannien på 44.172 kr. efter ligningslovens § 8 M, stk. 2. Fordelingen efter ligningslovens § 33 F som anført i udtalelse af 24. december 2021 er fastholdt.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt klagerens fradrag for obligatorisk udenlandske sociale bidrag for indkomståret 2017 med i alt 44.171,67 kr.

”(...)

  1. Fradrag for obligatorisk social sikring
4.1. De faktiske forhold

Du har indsendt lønsedler hvoraf det fremgår, hvor meget din arbejdsgiver har tilbageholdt i social sikring for indkomståret 2017.

4.2. Dine bemærkninger

Din rådgiver har den 28. maj 2020 oplyst følgende:

Indledningsvist påpeger vi, at SKAT i skrivelsen af 16. august 2019, hvori der listes hvilke oplysninger, der anmodes fremsendt ikke er blevet anmodet om indsendelse af A-blanket, hvorfor vi finder det kritisabelt, at skatteyderen afvises fradrag herfor på det grundlag – var

der blevet anmodet om det, så var der også blevet indsendt oplysninger herom!

Som det fremgår af de tidligere fremsendte payslips, så betaler skatteyderen månedligt social sikring opført som National Insurance – endvidere er skatteyderen i besiddelse af National Insurance Card udstedt af Department for work and pensions HMRC (billed vedhæftet).

Vi har været i dialog med Udbetaling Danmark for at fremskaffe en A1-blanket – Udbetaling Danmark henviser imidlertid til, at der kun skal søges om en A1-attest, hvis den kompetente myndighed i det pågældende land udtrykkeligt beder om det, hvilket IKKE på noget tidspunkt har været tilfældet.

Udmeldingen fra Udbetaling Danmark og det faktum, at det er uomtvisteligt, at National Insurance ville kunne betales over lønnen, hvis medarbejderen ikke var omfattet af National Insurance samt det faktum, at skatteyderen er i besiddelse af UK National Insurance Card udstedt af HMRC må på tilstrækkelig vis understøtte og bekræfte, at skatteyderen ér omfattet af social sikringslovgivning i Storbritannien og dermed berettiget til af fradrage denne ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Delkonklusion for Ad 4 – fradrag for obligatoriske sociale bidrag:SKATs forslag af 2. april 2020 til ændring af skatteansættelsen for året 2017 for så vidt angår fradrag for obligatorisk social sikring i Storbritannien kan med udgangspunkt i ovenstående ikke godkendes.

Din rådgiver har den 18. september 2020 supplerende oplyst følgende:

Det kan oplyses, at vi tidligere har været i dialog med Udbetaling Danmark angående A1- attest – Udbetaling Danmark henviste imidlertid til, at der kun skal søges om en A1-attest, hvis den kompetente myndighed i det pågældende land udtrykkeligt beder om det, hvilket IKKE på noget tidspunkt har været tilfældet.

Efterfølgende og med henvisning til Skattestyrelsens skrivelse af 17. juli 2020 har vi igen taget kontakt til Udbetaling Danmark, der i svar modtaget 10. september 2020 bekræfter, at skatteyderen ér omfattet af social sikring i UK iht artikel 11 stk. 5 i EF-forordning 838/2004 – se således følgende (screendump indsat):

(... Billede udeladt)

Udbetaling Danmark har henvist skatteyderen til selv at tage kontakt til de engelske skattemyndigheder (HMRC) for den pågældende dokumentation. I skrivende stund er skatteyderens engelske revisor derfor blevet anmodet om at assistere med at rekvirere en A1-attest.

Såsnart der foreligger dok., der bekræfter, at skatteyderen er omfattet af obligatorisk social sikring i UK, så vil dette blive fremsendt.

Vi henleder opmærksomheden på, at der ved SKATs afgørelse for anonymiseret pilot er godkendt fradrag for betalt social sikring i Storbritannien, dette er efterfølgende stadfæstet af Landsskatteretten (begge vedhæftet) – A1-attest har ikke været efterspurgt!

4.3. Retsregler og praksis

Ligningslovens § 8 M, stk. 2 (social sikring)

Ligningslovens § 33 F (forholdsmæssig fordeling)

Den juridiske vejledning afsnit C.A.4.1.11. (krav om A1-blanket for fradrag for social sikring)

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

I henhold til ligningslovens § 8 M kan der indrømmes fradrag for obligatoriske udenlandske sociale bidrag. Dette betyder modsætningsvis, at der ikke er fradrag for frivillige bidrag, eller bidrag til private ordninger etableret gennem kollektiv overenskomst.

EU forordningerne (grundforordningen og gennemførelsesforordningen) om social sikring for vandrende arbejdskraft, herunder regler om det udgiftsbærende land og anden koordinering, og EU domstolens praksis i den forbindelse, er et særskilt fagområde, som i Danmark administreres af Udbetaling Danmark.

I Danmark er kompetencen til at træffe afgørelser vedrørende sociale bidrag tillagt Udbetaling Danmark. I udlandet er der udpeget en tilsvarende kompetent myndighed.

Skattereglerne for blandt andet vandrende arbejdskraft, herunder reglerne om oplysningspligter, indberetning og opkrævning udspringer grundlæggende set af hensynet til finansiering af vores samfund og udgør et andet særskilt fagområde, som i Danmark administreres af Skattestyrelsen.

Der sker en kombination, fordi reglerne om fradrag for udenlandske sociale bidrag og visse former for lempelse af dobbeltbeskatning er bygget oven på EU forordningernes regler, om hvilket land, der er socialt sikringsland. For at undgå samspilsproblemer skal Skattestyrelsen have en tilstrækkelig forståelse af de to fagområder, men Skattestyrelsen har ikke kompetence til at træffe afgørelser vedrørende andre områder, end det Skattestyrelsen er tiltænkt at beskæftige sig med.

Da Skattestyrelsen ikke har kompetence til at træffe afgørelse om social sikring, kan der ikke tages stilling til om en skatteyder kan få fradrag for social sikring efter bestemmelserne i ligningslovens § 8 M, med mindre der foreligger en afgørelse fra den kompetente myndighed i det land hvor du er socialt sikret. Inden for EU træffes sådanne afgørelser som udgangspunkt ved at kompetent myndighed udarbejder en blanket kaldet A1.

Vi bemærker derfor, at en A1-blanket er udtryk for en afgørelse fra den udenlandske kompetente myndighed om, at skatteyderen er omfattet af obligatorisk social sikring i det pågældende land.

En skatteyder har ikke adgang til selv at bestemme hvor vedkommende vil være omfattet af obligatorisk social sikring. Det er endvidere heller ikke skatteyders arbejdsgiver, der - fordi arbejdsgiver finder det mest belejligt at afregne sociale bidrag til det land hvori arbejdsgiver har sit lønkontor liggende - kan beslutte hvor en borger er omfattet af social sikring. Det er kun den kompetente myndighed der har denne kompetence.

Skattestyrelsen betvivler således ikke EU forordningens indhold eller formål. Sagen drejer sig alene om, at der ikke foreligger en afgørelse fra en kompetent myndighed om, at du er omfattet af obligatorisk social sikring i det land, hvortil det sociale bidrag er betalt.

Anmodning om en afgørelse vedrørende obligatorisk social sikring rettes til Udbetaling Danmark, der varetager kontakten til kompetent myndighed i udlandet. Skattestyrelsen har således ikke kompetence til at træffe afgørelse om - og hvor - en skatteyder er omfattet af en obligatorisk pligt til at betale sociale bidrag i udlandet. Vi kan derfor heller ikke bidrage med vejledning eller rådgivning herom.

Supplerende kan det oplyses at der for tiden verserer adskillige sager vedrørende kravet om en A1 afgørelse hos Skatteankestyrelsen. Ingen af disse sager er dog – indtil videre - offentliggjort med SKM nummer på Skattestyrelsens hjemmeside. Skatteankestyrelsen har dog offentliggjort identiske afgørelser på afgørelsesdatabasen.dk, hvor de kan findes.

Kompetencen til at træffe afgørelse om hvor du er omfattet af obligatorisk sikring i udlandet, henhører - som anført ovenfor - ikke hos Udbetaling Danmark, men derimod kompetent myndighed i udlandet. I henhold til vores oplysninger er det Udbetaling Danmarks opgave at stå for kommunikationen med kompetent myndighed i udlandet.

Det fremsendte skærmdump af en mail fra Udbetaling Danmark fremtræder som værende redigeret, og kan herudover ikke føre til en anden skattemæssig vurdering. Det fremgår således ikke af det fremsendte uddrag af mailkorrespondancen, at Udbetaling Danmark henviser dig til selv at kontakte kompetent myndighed i udlandet.

Ifølge ligningsloven § 8 M, stk. 2 kan du få fradrag for obligatorisk udenlandske sociale bidrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for det indkomstår, som bidraget vedrører. Fradraget er dog betinget af, at du er omfattet af social sikringslovgivning i udlandet i medfør af De Europæiske Fællesskabers forordninger om social sikring.

Ifølge Den juridiske vejledning afsnit C.A.4.1.11 kræves det, at der som dokumentation fremlægges en A1-afgørelse, for at der kan gives fradrag for betalt obligatorisk udenlandsk social sikring.

Du har ikke indsendt en A1-afgørelse, og vi kan derfor ikke godkende fradrag for betalt social sikring for indkomståret 2017.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til fradrag for obligatoriske udenlandske sociale bidrag i indkomståret 2017.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført følgende:

”(...)

Manglende fradrag for social sikring – National sikring (NI)

Skatteyderen har siden januar 2007 været omfattet af obligatorisk social sikring i Storbritannien og har månedligt alle år betalt til social sikring over lønsedlen opført som National Insurance (NI)

Skatteyderen er i besiddelse af National Insurance Card udstedt af Department for work and pensions HMRC (billede heraf medsendt).

Det faktum, at det er uomtvisteligt, at National Insurance kun kan modregnes over lønnen, hvis medarbejderen er omfattet af National Insurance samt det faktum, at skatteyderen er i besiddelse af UK National Insurance Card udstedt af HMRC, hvilket ikke ville kunne udstedes, hvis han ikke er omfattet, må på tilstrækkelig vis understøtte og bekræfte, at skatteyderen ér omfattet af social sikringslovgivning i Storbritannien og dermed berettiget til at fradrage denne ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Skatteyderen har anmodet om A1-attest hos Udbetaling Danmark, som har videresendt ansøgningen til HMRC i UK – engelsk revisor arbejder ligeledes på at rekvirere den pågældende attest, men oplyser, at grundet COVID-19 situationen, da arbejder HMRC i et meget begrænset omfang, hvorfor modtagelsen af A1-attest, der bekræfter, at skatteyderen er omfattet af social sikring i Storbritannien afventes.

Vi fastholder således skatteyderens fradrag for betalt social sikring i Storbritannien

(National Insurance NI) for indkomståret 2017 iht. LL § 8M.

(...)”

Skattestyrelsens supplerende udtalelse

Skattestyrelsen har i anledning af klagerens fremlæggelse af en A1-erklæring fra Storbritannien bl.a. udtalt følgende:

”(...)

Genoptagelse

Det er vores opfattelse, at denne klage ikke relaterer sig til en regulering af klagers skatteansættelse. Der er tale om et afslag på genoptagelse af skatteansættelsen. Afslaget er begrundet i at klager ikke rettidigt har indleveret en behørig anmodning om genoptagelse.

Skattestyrelsen startede sagsbehandlingen ved udsendelse af en materialeindkaldelse den 16. august 2019. Der er ikke selvangivet fradrag for udgifter til social sikring i udlandet. Materialeindkaldelsen indeholder derfor ingen anmodninger relateret til fradrag for social sikring, eller en A1 afgørelse fra kompetent myndighed i udlandet.

Rådgiver indsender materiale i en mail, der modtages den 27. september 2019. Der anmodes ikke om fradrag for udenlandske sociale bidrag.

Som følge af Skattestyrelsens vejledningsforpligtigelse, gøres skatteyder (i brev af 2. april 2020) opmærksom på problemstillingen, herunder betingelserne for fradrag efter ligningslovens § 8 M.

Rådgiver responderer hertil (i brev af 28. maj 2020), at rådgiver er af den opfattelse at der er fremlagt tilstrækkelig dokumentation, og at de påberåber sig fradraget uden fremlæggelse af en A1 afgørelse fra kompetent myndighed i udlandet.

Den 19. november 2020 træffes der afgørelse, om at der ikke kan ske genoptagelse af punktet (glemte fradrag), da der ikke er indsendt en behørig anmodning om genoptagelse. Da rådgiver bestrider, at der skal indsendes mere, lægges det til grund at rådgiver ikke har til hensigt at fremskaffe det manglende materiale.

Da der den 19. november 2020 træffes afgørelse i skattesagen for indkomståret 2017, gennemføres der en række reguleringer af skatteyders selvangivelse. Ingen af disse punkter påklages til Skatteankestyrelsen. Dette uagtet at rådgiver har fremført kritik af substansen i reguleringerne.

Da der ikke er selvangivet et fradrag for udenlandske sociale bidrag, har Skattestyrelsen ikke gennemført en regulering vedrørende et sådan fradrag. Skattestyrelsen har ikke realitetsbehandlet opgørelsen af et eventuelt fradrag.

Rådgiver indsender den 10. februar 2021 en anmodning om genoptagelsestilsagn med følgende indhold:

Ovennævnte skatteyder har siden 2007 været omfattet af National Insurance i Storbritannien - skatteyderen har pt ikke modtaget, men afventer en A1-attest fra HMRC, hvorfor det venligst bedes bekræftet, at dersom A1-attesten modtages efter 1. maj 2021, da kan skatteansættelsen for indkomståret 2017 genoptages fsv angår fradrag for betalt National Insurance.

Rådgiver indsender den 11. februar 2021 en mail med følgende indhold:

Ovennævnte skatteyder har siden 2007 været omfattet af National Insurance i Storbritannien - skatteyderen har pt ikke modtaget, men afventer en A1-attest fra HMRC, hvorfor det venligst bedes bekræftet, at dersom A1-attesten modtages efter 1. maj 2021, da kan skatteansættelsen for indkomståret 2017 genoptages fsv angår fradrag for betalt National Insurance.

G.d. indsendte jeg ovenstående via kontakt, men grundet bekymring for hvornår der modtages svar herpå og en foranstående deadline for klage til Skatteankestyrelsen som vi evt. kan undgå, så vil vi derfor være taknemmelige, hvis du vil svare herpå senest mandag den 15. ds.

Skattestyrelsen besvarer anmodningen om genoptagelsestilsagn den 15. februar 2021 således:

Vi bekræfter, at vi har modtaget din rådgivers henvendelser af henholdsvis 10. februar 2021 og 11. februar 2021, hvor din rådgiver beder om at få tilsagn om genoptagelse vedrørende din skatteansættelse for 2017.

Anmodninger om genoptagelse behandles efter de bestemmelser, der er gældende på det tidspunkt anmodningen modtages. Vi henviser i denne forbindelse til skatteforvaltningslovens § 26 (ordinær genoptagelse) og § 27 (ekstraordinær genoptagelse)

Hvis din anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for 2017 modtages efter den 1. maj 2021, er det vores opfattelse at anmodningen skal behandles efter bestemmelserne om ekstraordinær genoptagelse.

I henhold til bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, skal anmodningen indgives senest 6 måneder efter at ansøgers kundskabstidspunkt.

Skattestyrelsen har i sit brev af 2. april 2020 gjort dig opmærksom på dokumentationskravene i relation til fradrag for social sikring efter ligningslovens § 8M (A1 afgørelse). Subsidiært skal det gøres gældende, at du senest ved modtagelsen af vores brev af 17. juli 2020 blev bekendt med dokumentationskravene.

Det er derfor vores opfattelse at 6 måneders fristen vil være væsentligt overskredet den 1. maj 2021, eller senere. Herunder endvidere henset til at dokumentationskravene har været offentliggjort i Den Juridiske Vejledning.

Det er vores vurdering, at klager er blevet indrømmet usædvanlig lang frist med hensyn til indlevering af behørigt dokumentationsmateriale. Den første del af sagsforløbet er imidlertid blevet brugt på at rådgiver ikke vil anerkende indholdet af Den Juridisk Vejledning (dokumentationskravet). Se rådgivers brev af 28. maj 2020.

Rådgiver får derfor først igangsat indhentelsen af det manglende materiale på et tidspunkt, hvor skatteforvaltningslovens fristregler er blevet aktuelle. Den omstændighed at skatteyder og rådgiver - ikke forud for vores vejledning - er bekendt med fradragets eksistens, og det dertil hørende dokumentationskrav, ændrer ikke herved.

Skattestyrelsen har gjort opmærksom på, at der ikke kan gives tilsagn om genoptagelse efter bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 26 (ordinær genoptagelse), hvis behørig anmodning om genoptagelse modtages efter den 1. maj 2021. Vi bemærker endvidere at vi i så fald vurderer at anmodningen om genoptagelse i stedet skal behandles efter bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27 (ekstraordinær genoptagelse).

Det er Skattestyrelsens vurdering, at en skatteyder/rådgiver ikke har mulighed for at forlænge skatteforvaltningslovens fristregler ved at indsende en foreløbig og/eller mangelfuld anmodning om genoptagelse, og heri anføre at behørig anmodning om genoptagelse vil blive indsendt på et senere tidspunkt - efter fristens udløb.

Det er ligeledes vores vurdering, at en skatteyder/rådgiver heller ikke har mulighed for at udskyde skatteforvaltningslovens fristregler ved at indsende en foreløbig og/eller mangelfuld klage til Skatteankestyrelsen.

Der er herudover fortsat ikke indgivet en behørig anmodning om genoptagelse. Der er således ikke redegjort for den talmæssige størrelse af det fradrag klager påberåber sig, ligesom der ikke foreligger oplysninger om hvorvidt klager har ændret mening i relation til en fradragsfordeling efter bestemmelserne i ligningslovens § 33 F.

Vi mener derfor stadig ikke, at der kan ske ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2017 vedrørende glemte fradrag, efter bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 26. Vi mener heller ikke at der kan ske ekstraordinær genoptagelse for 2017, idet 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er overskredet væsentligt.

Det efterfølgende udstedte bilag, der nu er indsendt, er dateret den 20. maj 2021 (efter 1. maj). Der foreligger ikke oplysninger om, hvornår det er modtaget hos Skatteankestyrelsen, idet klagers følgeskrivelse, og eventuelle bemærkninger, ikke er vedlagt. Det er derfor vores vurdering at der er tale om en anmodning om ekstraordinær genoptagelse, der skal førsteinstansbehandles hos Skattestyrelsen.

Vi henviser i denne forbindelse til Landsskatterettens afgørelse af 11. oktober 2021 (17-0988133), hvor en anmodning om ekstraordinær genoptagelse anses for at være indgået i Skatteankestyrelsen.

Se side 6, afsnit 2.

Vi er mener derfor ikke at sagen kan håndteres efter bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 35 a.

Eventuel realitetsbehandling

Såfremt det er Skatteankestyrelsens vurdering at emnet er materielt realitetsbehandlet i Skattestyrelsen, og dermed kan påklages til Skatteankestyrelsen, kan fradraget (ligningslovens § 8 M) opgørelse således:

(... tabel udeladt)

Fradraget skal fordeles mellem dansk og udenlandsk indkomst (ligningslovens § 33 F) således:

Fordelt på den del som er til beskatning i Danmark (52,44 %)

23.163 kr.

Fordelt på den del som er til beskatning i Storbritannien (47,56 %)

21.008 kr.

I alt

44.171 kr.

(...)”

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse

Klagerens repræsentant er fremkommet med følgende bemærkninger til Skattestyrelsens supplerende udtalelse:

”Skattestyrelsen anfører, at der ikke er selvangivet fradrag for udgifter til social sikring i udlandet – dette er imidlertid ikke korrekt. Se vedhæftede ”Bilag Ad 1- specifikation af indkomst”, der blev indsendt til Skattestyrelsen den 27. september 2019, hvor det fremkommer, at udgifter til social sikring i udlandet også kaldet NI (National Insurance) behørigt iht PSL § 3, stk. 2, nr. 6 og LL § 8M stk. 2 er modregnet i opgørelsen af selvangivet indkomst og behørigt iht LL § 33F er fordelt i henholdsvis udenlandsk indkomst til dansk beskatning og udenlandsk indkomst til beskatning med excemption lempelse.

Det selvangivne fradrag for National Insurance blev af Skattestyrelsen afvist med begrundelse i manglende indsendelse af A1-erklæring. Det skal hertil bemærkes, at SKAT for tidligere indkomstår har godkendt fradrag for obligatorisk social sikring i Storbritannien uden krav om fremlæggelse af A1-erklæring.

Skatteyderen har siden januar 2007 været omfattet af obligatorisk social sikring i Storbritannien og har månedligt alle år betalt til social sikring over lønsedlen opført som National Insurance (NI) - skatteyderen er endvidere i besiddelse af National Insurance Card udstedt af Department for work and pensions HMRC.

Det er på intet tidspunkt blevet bestridt eller afvist overfor Skattestyrelsen at fremskaffe en A1-erklæring, så da det ved Skattestyrelsens skrivelse af henholdsvis 4. april 2020 og 17. juli 2020 stod klart, at proceduren fremadrettet er ændret således, at der jf. LL § 8 M, stk. 2 er dokumentationskrav i form af A1-erklæring for at opnå fradrag for betalt social sikring i udlandet, tog skatteyderen straks kontakt til Udbetaling Danmark for at indhente A1-erklæringen – endvidere blev der taget kontakt til engelsk revisor, der 24. juli 2021 anmodede HMRC om A1-erklæring. Det er således ikke korrekt, når Skattestyrelsen i udtalelsen fremfører, at der først er igangsat indhentelse af det manglende materiale på et tidspunkt, hvor skatteforvaltningslovens fristregler er blevet aktuelle.

Der er herefter løbende fulgt op herpå overfor HMRC blandt andet ved, at såvel den engelske revisor har rykket HMRC for A1-erklæringen og skatteyderen 2. marts 2021 sendte forespørgsel til HMRC om tidshorisont for modtagelsen og gjorde ved samme lejlighed opmærksom på den danske regel for fristudløb 1. maj. A1-erklæringen blev modtaget 5. juni 2021 – signeret og dateret af HMRC den 19. maj 2021.

Ud fra den kendsgerning, at det er nyt, at Skattestyrelsen stiller krav om A1-erklæring for at opnå fradrag for betalte sociale bidrag i udlandet, hvilket som nævnt ikke er sket før for tidligere år, der har været kaldt materiale ind på (ej heller for andre piloter i lignende situation), så må det konkluderes, at eftersom der så snart der var vished om kravet til A1-erklæring blev taget kontakt til såvel Udbetaling Danmark og HMRC for fremskaffelsen heraf er ageret med rettidig omhu. Det er ude af vores hænder at styre arbejdsgangen herunder tempoet hos HMRC. De særlige omstændigheder omkring Covid-19 pandemien, der har gjort sagsbehandlingen hos HMRC og dermed fremskaffelsen af A1-erklæringenekstraordinær langvarig har vi på ingen måder kunne gøre indflydelse på.

Ved opringning fra Skatteankestyrelsen den 10. juni 2021 for aftale af mødetidspunkt blev modtagelsen af A1-erklæring oplyst, og det blev aftalt, at denne skulle medbringes til mødet. Mødet blev afholdt den 18. august 2021, hvor A1-erklæringen, som aftalt blev overleveret. På mødet blev det aftalt, at medarbejderen ville videresende A1-erklæringen til Skattestyrelsen – dette skete imidlertid ikke, hvorfor fremsendelsen til Skattestyrelsen først er sket, da den manglende fremsendelse efterfølgende blev konstateret af Skatteankestyrelsens ny medarbejder på sagen.

Vi er enig i Skattestyrelsens fordeling af NI mellem dansk og engelsk indkomst, idet bemærkes, at princippet er det samme, som vi selv har anvendt i forbindelse med selvangivelsen for 2017.

Det kan sammenfattende konkluderes, at fradraget oprindeligt ér selvangivet. Fradraget er af samme grund dermed ikke glemt, og det er dermed ikke Skattestyrelsen, der gør opmærksom på fradragets eksistens samt videre, at A1-erklæring nu foreligger, der dokumenterer, at skatteyderen var og er omfattet af udenlandsk social sikring.

(...)”

Klagerens bemærkninger på møde i Skatteankestyrelsen

Under mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler nedlagde repræsentanten påstand om fradrag for sociale sikringsbidrag og gjorde gældende, at det har været meget svært at opdrive en A1-blanket fra Storbritannien, idet de britiske myndigheder ikke besvarede henvendelser under Corona. Det blev endvidere anført, at SKAT for indkomstårene 2014-2016 har godkendt fradrag efter ligningslovens § 8 M uden behov for at se A1-blanket, og at det ud fra sagens øvrige oplysninger burde være uomtvisteligt, at klageren var socialt sikret i Storbritannien i indkomståret 2017.

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling

Skattestyrelsen er med følgende bemærkninger enig i Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse:

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for obligatorisk udenlandske bidrag til for indkomståret 2017 på 44.172 kr.

Skattestyrelsen har vurderet sagen, herunder gennemgået klagers bemærkninger, og er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.

Fradrag for social sikring i udlandet

Da klager ved fremlæggelse af blanket A1-erklæring har dokumenteret at være omfattet af obligatoriske udenlandske sociale bidrag i Storbritannien i perioden fra 1. maj 2005 til 19. maj 2022, finder Skattestyrelsen, at han er berettiget til fradrag for obligatoriske udenlandske sociale bidrag til Storbritannien på 44.172 kr. efter ligningslovens § 8 M, stk. 2.

Det er herefter Skattestyrelsens, at fradraget i henhold til ligningslovens § 33 F kan fordeles således, at 23.163 kr. (52,44 %) fordeles til beskatning i Danmark, og 21.008 kr. (47,56 %) fordeles til beskatning i Storbritannien.

Formalitet

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen og har ikke yderligere bemærkninger til dette punkt.”

Landsskatterettens afgørelse

Fradrag for social sikring i udlandet

I henhold til ligningslovens § 8 M, stk. 2, fragår obligatoriske udenlandske sociale bidrag for personer omfattet af kildeskattelovens § 1 ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for det indkomstår, som bidraget vedrører. Det er tilfældet, når den pågældende efter en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst ikke er hjemmehørende i den pågældende fremmede stat og er omfattet af social sikringslovgivning i den fremmede stat i medfør af De Europæiske Fællesskabers forordninger om social sikring for arbejdstagere, selvstændigt erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet.

Skattestyrelsen har ved afgørelsen af 19. november 2020 ikke godkendt fradrag for obligatoriske udenlandske sociale bidrag for indkomståret 2017, idet klageren ikke havde fremlagt dokumentation i form af A1-erklæring fra kompetent myndighed i Storbritannien.

Klageren var fuldt skattepligtig til Danmark i indkomståret 2017 efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. I Storbritannien havde klageren skattemæssig status som non-resident.

Klageren var ansat som pilot i luftfartsselskabet [virksomhed1], der er hjemmehørende i Storbritannien, og han var for hele indkomståret tilknyttet selskabets base i [by2], Storbritannien.

Ifølge klagerens lønsedler for indkomståret 2017 kan hans betalinger til ”National Insurance” opgøres til 5.195,17 GBP.

Der er under sagens behandling fremlagt en A1-erklæring, hvoraf fremgår, at klageren i perioden fra 1. maj 2005 til 19. maj 2022 var omfattet af britisk lovgivning om obligatoriske sociale bidrag i henhold til EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af sociale sikringsordninger.

Skattestyrelsen har ved udtalelse af 24. december 2021 opgjort klagerens sociale sikringsbidrag for indkomståret 2017 til 44.171,67 kr. Skattestyrelsen har herefter fordelt fradraget i henhold til ligningslovens § 33 F, hvorefter 23.163 kr. (52,44 %) fordeles til beskatning i Danmark, og 21.008 kr. (47,56 %) fordeles til beskatning i Storbritannien. Fordelingen stemmer overens med fordelingen af klagerens arbejdstid for indkomståret 2017 opgjort af Skattestyrelsen. Fordelingen er ikke bestridt af klagerens repræsentant.

Ved udtalelse af 30. marts 2022 har Skattestyrelsen supplerende anført, at klageren ved fremlæggelse af A1-erklæring har dokumenteret at være omfattet af obligatoriske udenlandske sociale bidrag i Storbritannien i perioden fra 1. maj 2005 til 19. maj 2022, hvorved klageren er berettiget til fradrag for obligatoriske udenlandske sociale bidrag til Storbritannien på 44.172 kr. efter ligningslovens § 8 M, stk. 2. Fordelingen efter ligningslovens § 33 F som anført i udtalelse af 24. december 2021 er fastholdt.

Retten finder, at klageren har dokumenteret at være omfattet af britisk social sikringslovgivning i perioden fra 1. maj 2005 til 19. maj 2022, og det kan lægges til grund, at han i indkomståret 2017 betalte 44.171,67 kr. i obligatorisk social sikring til Storbritannien. Retten kan endvidere tiltræde Skattestyrelsens fordeling af fradraget i henhold til ligningslovens § 33 F.

Landsskatteretten finder herefter, at klageren er berettiget til fradrag for obligatoriske udenlandske sociale bidrag til Storbritannien på 44.172 kr. efter ligningslovens § 8 M, stk. 2, og at fordelingen efter ligningslovens § 33 F skal ske som opgjort af Skattestyrelsen. Skattestyrelsens afgørelse ændres i overensstemmelse hermed.

Formalitet

Landsskatteretten har kompetence til at behandle og træffe afgørelse i sagen i henhold til skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1, henset til at Skattestyrelsen i afgørelse af 19. november 2020 har behandlet spørgsmålet om fradrag efter ligningslovens § 8 M, stk. 2, og fandt, at klageren ikke på det foreliggende grundlag tilstrækkeligt havde dokumenteret at være berettiget til et sådant fradrag.