Kendelse af 20-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 11-09-2021

Sagen angår afslag på en anmodning om ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2016.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afslag på ekstraordinær genoptagelse.

Faktiske oplysninger

[Fond1] blev stiftet den 1. maj 1970. [Fond1] er en ikke-erhvervsdrivende fond med branchekode 889910 Foreninger, legater og fonde med sygdomsbekæmpende, sociale og velgørende formål. [Fond1]s regnskabsår følger kalenderåret. [Fond1] har adresse c/o direktør cand.jur. [person1].

Ved brev af 17. august 2020 skrev Forvaltningsinstituttet for Lokale Pengeinstitutter således til Skattestyrelsen:

”Jeg er i forbindelse med regnskabsudarbejdelsen af [Fond1], blevet opmærksom på. at den fulde udbytteskat for 2016 ikke er indberettet.

Vedlagt fremsendes kopi af udbytteberegninger udvisende udbytteskat i alt kr. 110.842,03 samt kopi af regnskab og selvangivelse for 2016. Der er kun selvangivet for udbytteskat vedr. aktier kr. 60.514,03. Udbytteskatten vedr. aktiebasserede investeringsforeninger kr. 50.328, var ikke blevet selvangivet.

Jeg håber I vil være behjælpelig med at få indberettet udbyttet således, at skatten heraf refunderes.”

Brevet var vedlagt følgende dokumenter:

[Fond1]s regnskab for regnskabsperioden 1. januar – 31. december 2016
En opgørelse af [Fond1]s skattepligtige indkomst for indkomståret 2016
En beholdningsoversigt fra Forvaltningsinstituttet for Lokale Pengeinstitutter over værdipapirer i depotnr. [...02] pr. 31 december 2016
Selvangivelse for [Fond1] for perioden 1. januar – 31. december 2016
Udbytteberegningsnotaer fra Værdipapircentralen vedrørende udbytte i 2016 på fondens værdipapirer

Af [Fond1]s regnskab for perioden 1. januar – 31. december 2016 fremgår blandt andet:

”Resultatopgørelse

Indtægter

2016

2015

...

Aktieudbytte

410.526,00

489.490

Udlodning på investeringsbeviser, der ikke er aktieudbytte

0,00

19.500

...”

Af opgørelsen af [Fond1]s skattepligtige indkomst for indkomståret 2016 fremgår blandt andet:

”Opgørelse af skattepligtig indkomst for indkomståret 2016

...

Aktieudbytte

410.526

...

Skattepligtig øvrig indkomst inkl. Skattepligtig andel af aktieudbytte

2.458.287

Bundfradrag

25.000

...”

Af beholdningsoversigten fra Forvaltningsinstituttet for Lokale Pengeinstitutter over værdipapirer i depotnr. [...02] pr. 31 december 2016 fremgår, at [Fond1] ultimo 2016 var ejer af følgende danske aktier og aktiebaserede investeringsforeningsbeviser:

Selskab

Antal – stk.

Værdi af beholdningen

[virksomhed1]

1.818

532.674 kr.

[virksomhed2] B

150

1.690.500 kr.

[virksomhed3]

422

210.535,80 kr.

[finans1] Basic Globale Aktier Kl

2.000

759.600,00 kr.

[finans1] Asiatiske Aktier Kl

7.746

668.867,10 kr.

[virksomhed4] A/S

800

736.000,00 kr.

[virksomhed5]

8.695

315.280,70 kr.

[virksomhed6] B

6.655

1.620.492,50 kr.

[virksomhed7]

10.000

2.547.000,00 kr.

Af udbytteberegningsnotaerne fra Værdipapircentralen fremgår det, at [Fond1] i 2016 modtog nedenstående udbytter på aktier og aktiebaserede investeringsforeninger:

Selskab

Bruttoudbytte

Indeholdt udbytteskat – 27 %

Nettoudbytte

[virksomhed1]

7.272,00 kr.

1.963,44 kr.

5.308,56 kr.

[virksomhed2] B

45.000,00 kr.

12.150,00 kr.

32.850,00 kr.

[virksomhed3]

1.688,00 kr.

455,76 kr.

1.232,24 kr.

[virksomhed4] A/S

4.000,00 kr.

1.080,00 kr.

2.920,00 kr.

[virksomhed6] B

23.292,50 kr.

6.288,98 kr.

17.003,52 kr.

[virksomhed7]

94.000 kr.

25.380,00 kr.

68.620,00 kr.

[virksomhed8]

48.873,50 kr.

13.195,85 kr.

35.677,65 kr.

[finans1] Basic Globale Aktier Kl


91.200,00 kr.


24.624,00 kr.

65.576,00 kr.

[finans2] Value aktier ABIU

95.200 kr.

25.704,00 kr.

69.496,00 kr.

I alt

410.526 kr.

110.842 kr.

298.683,97 kr.

Af [Fond1]s selvangivelse for 2016 fremgår blandt andet:

”Indkomstoplysninger

Feltbeskrivelse

Felt Feltinfonr.

Selvangiv

...

Skattepligtig øvrig nettoindkomst inkl. skattepligtigt udbytte

002

2.199.151

Bundfradrag i øvrigt

005

25.000

...

Udbytter og lempelse

Feltbeskrivelse

Felt Feltinfonr.

Selvangiv

Erhvervet dansk udbytte (brutto) med indeholdelse af 27 % udbytteskat i indkomståret

191

224.126

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har den 12. november 2020 afslået at genoptage fondens skatteansættelse for 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”Vi kan ikke genoptage grundlaget for fondens skat for indkomståret 2016, da vi har fået jeres ansøgning for sent. Fristen for ansøgningen var den 1. maj 2020. Reglerne om genoptagelse står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at genoptagelse af indkomstår 2016 ikke kan imødekommes, idet anmodningen ikke kan falde ind under de undtagelser, der gælder for tidsfristen for ekstraordinære genoptagelser, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8. Det bemærkes, at reglerne udtømmende regulerer de helt særlige tilfælde, hvor der er adgang til at varsle, genoptage og ændre efter udløbet af den ordinære frist.

Der er henset til, at genoptagelse ikke kan ske efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, idet der ikke er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for ansættelsen.

Videre ses det ikke, ud fra sagens oplysninger, at der foreligger en særlig omstændighed, der kan bevirke en ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, idet der er henset til, at det alene skyldes fondens egne forhold, at der ikke er blevet foretaget en korrekt registrering og selvangivelse af den skattepligtige aktivitet.”

Følgende fremgår af Skattestyrelsens telefonnotat af 6. januar 2021:

”[person1] (herefter [person1]) ringet dagsdato vedr. min afgørelse af 12. november 2020.

[person1] vil have mig til at overveje at ændre min afgørelse, hvor mindelegat har fået afslag på ekstraor- dinær genoptagelse af indkomstansættelsen for 2016.

[person1] har tidligere kontaktet mig vedr. denne afgørelse (17/11-2020) og da der ikke er fremkommet nye oplysninger, der vil kunne berettige en genoptagelse efter SFL § 27, fastholdes afgørelsen af 12/11-2020.

[person1] mener, at SKTST har været viden om legatets udbytteindeholdelse (i form af 3. partsindberetninger fra pengeinstituttet (til info blev der ikke indberettet nogen udbytter fra pengeinstituttet i 2016, men jeg har ikke oplyst [person1] herom)) og derfor burde have gjort legatet opmærksom på at de manglede at indberette indeholdt udbytteskat for indkomståret 2016 i felt 191.

Oplyst [person1] om, at det ikke påhviler SKTST at oplyse om uoverensstemmelser mellem juridiske skattesubjekters oplysningsskema og 3. parts indberetninger, men at der i henhold til SKL § 5 er indberetningspligt for juridiske personer.

Som oplyst 17/11-20 har legatet en principiel oplysningspligt vedr. udbytter, hvilket også fremgår af den afgørelse jeg sendte pr. mail til [person1] i forlængelse af vores telefonsamtale den 17/11-20 (SKM2010.473.LSR).”

Klagerens opfattelse

[Fond1] har fremsat påstand om, at fondens selvangivelse og skatteansættelse for 2016 genoptages.

[Fond1] har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”I forbindelse med anmodning til Skattestyrelsen om rettelse af fondens selvangivelse for indkomståret 2016 hvor der ved en fejl, ikke var blevet anført tilbageholdt udbytteskat kr. 25.704 vedrørende aktiebaserede investeringsbeviser i [finans2] Value aktier og tilbageholdt udbytteskat kr. 24.624 vedrørende aktiebaserede investeringsbeviser i Banklnvest Basis Globale aktier, samlet tilbageholdt udbytteskat der ikke blev medtaget i selvangivelsen kr. 50.328.

Det erkendes, at der fra fondens side er begået fejl ved indtastningen af fonden selvangivelse for 2016 ligesom der er begået fejl ved indleveringen af anmodningen om rettelse af selvangivelsen, således at det tilbageholdte udbytteskattebeløb kunne tilbagebetales.

I Skattestyrelsens system for den elektroniske selvangivelse savnes det forhold, at tilbageholdt udbytteskat der er indberettet til Skattestyrelsen med CVR.nr. på den juridiske person som skal have udbytteskatte­beløbet godskrevet, ikke automatisk overføres til det/de respektive felter i den elektroniske selvangivelse.

Udbytteskattebeløbet der er søgt tilbage, er jo ikke af en ganske ubetydelig størrelse, hvorfor det giver anledning til undren over, hvorfor Skattestyrelsen ikke kunne foranledige beløbet udbetalt ved at udfærdige et tilstrækkeligt notat til fondens selvangivelse for 2016 - det må vel kunne konkluderes meget enkelt, at fondens tilgodehavende skattebeløb fremgår af Skattestyrelsens system for fonde og selskaber.

Egentlig kan man også undre sig over, at Skattestyrelsen ikke har rettet henvendelse til fonden, om det udbytteskattebeløb som fonden har tilgode.”

Landsskatterettens afgørelse

Af skattekontrollovens § 2 fremgår, at en skatteyder, der er skattepligtig her til landet, jf. dog §§ 3 og 4, skal oplyse told- og skatteforvaltningen om sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Af skatteforvaltningslovens § 12 fremgår, at juridiske personer bortset fra dødsboer omfattet af dødsboskatteloven skal give told- og skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 senest 6 måneder efter indkomstårets udløb, når indkomståret følger kalenderåret.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, fremgår, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, fremgår, at en skatteansættelse af indkomstskat, uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, kan foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

1. Der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for ansættelsen.

2. Ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår. Tilsvarende gælder, hvis ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse for det samme eller et andet indkomstår vedrørende den skattepligtiges ægtefælle, med hvilken den skattepligtige var samlevende ved indkomstårets udløb, jf. kildeskattelovens § 4, eller vedrørende et selskab, hvormed den skattepligtige var sambeskattet.

3. En ansættelse af overdragelsessummen for et aktiv, jf. ligningslovens § 12 B, ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 6, eller afskrivningslovens § 45, stk. 3, vedrørende en anden skattepligtig er ændret.

4. En udenlandsk skattemyndighed har truffet en afgørelse, der har betydning for beskatningen af den skattepligtige. Det er en betingelse, at den danske skattemyndighed anerkender afgørelsen.

5. Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

6. Skatterådet udnytter sin kompetence efter § 2, stk. 3, til at ændre en skatteankenævnsafgørelse. Det er dog en betingelse, at den skattepligtige senest 3 måneder efter skatteankenævnets afgørelse er underrettet om, at afgørelsen er udtaget til ændring.

7. Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en afgørelse fra skatteankeforvaltningen, et skatteankenævn eller Landsskatteretten eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. I disse tilfælde kan genoptagelse foretages til gunst for den skattepligtige fra og med det indkomstår, der har været til prøvelse i den første sag, der resulterede i en underkendelse af praksis, eller fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 3 år forud for underkendelsen af praksis.

8. Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Det fremgår af forarbejderne til skatteforvaltningsloven, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, finder anvendelse, hvor der er tale om særlige omstændigheder, der medfører, at det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter grundene i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Der er tale om en undtagelsesbestemmelse, der skal fortolkes snævert. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der er begået en fejl af den skatteansættende myndighed, når fejlen har medført en materiel urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Det er skatteyderen, der skal løfte bevisbyrden for, at der foreligger særlige omstændigheder, som er omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fremgår, at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristerne i § 26.

[Fond1] anmodede den 17. august 2020 om ændring af skatteansættelsen for indkomstår 2016 og henviste som begrundelse herfor til, at fonden fejlagtigt ikke i felt nr. 191 havde angivet aktieudbytter med indeholdelse af udbytteskat på 65.576 kr. kr. fra [finans1] Basic Globale Aktier Kl og på 69.496 kr. [finans2] Value aktier ABIU.

Felt 191 i selvangivelsen for indkomstår 2016 må anses som en pligtmæssig selvangivelsesoplysning, omfattet af skattekontrollovens § 2, hvor ændring heraf er omfattet af fristreglerne i skatteforvaltningsloven om ansættelse af indkomstskat. Der henvises til Landsskatterettens kendelse af 31. maj 2010, optrykt i SKM2010.473.

Udbyttet på i alt 135.072 kr. skulle være anført i felt nr. 191, men anmodningen af 17. august 2020 om ændring af skatteansættelsen for indkomstår 2016 er indgivet efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, og der foreligger ikke omstændigheder, som kan begrunde ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

Landsskatteretten finder, at [Fond1], da fonden i 2017 modtog sin årsopgørelse for 2016, blev bekendt med de forhold, som anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for 2016 støttes på. Da anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for 2016 først blev indgivet den 17. august 2020, er fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, heller ikke overholdt.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.