Kendelse af 01-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 28-09-2023

Journalnr. 21-0013392

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2010

Aktieindkomst

Aktieavance

501.013 kr.

0 kr.

501.013 kr.

Indkomståret 2013

Aktieindkomst

Aktieavance

409.933 kr.

0 kr.

409.933 kr.

Indkomståret 2014

Aktieindkomst

Aktieavance

182.794 kr.

0 kr.

182.794 kr.

Faktiske oplysninger

Den 15. marts 2014 oplyste klageren til SKAT, at han havde solgt 1.600 aktier i [virksomhed1] for 619.603 kr. Klageren har ikke anvendt Tast Selv funktionen i den forbindelse. Klageren ændrede således heller ikke sin årsopgørelse, hvorfor der ikke blev dannet en ny årsopgørelse.

Aktierne blev købt af klageren den 19. december 1996. Ifølge klageren udgjorde købsprisen 118.590 kr. Købesummen blev dog ikke dokumenteret af klageren. Købesummen blev registreret i værdipapirsystemet den 15. marts 2014.

Klagerens gevinst udgjorde herefter ifølge det oplyste 501.013 kr. (619.603 kr. - 118.590 kr.) Gevinsten blev ikke selvangivet af klageren.

Klageren solgte 10 B-aktier i [virksomhed2] A/S for 536.304 kr. den 22. oktober 2013.

På klagerens årsopgørelse for indkomståret 2013 er følgende anført:

”(...)

Vi har registreret, at der i 2013 er sket en ændring i din beholdning af værdipapirer. Hvis det skyldes, at du har solgt værdipapirer, mangler vi oplysninger fra dig for at kunne beregne din gevinst eller dit tab. Vælg Ret årsopgørelsen/selvangivelsen og klik på den lille lommeregner ud for rubrikken. Har du ikke solgt værdipapirer, kan du se bort fra denne tekst.”

Klagerens købesum blev skønsmæssigt ansat til 126.371 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst udgjorde herefter 409.933 kr. Klageren havde ikke selvangivet en gevinst i forbindelse med salget.

Den 25. juni 2014 solgte klageren 17 B – aktier i [virksomhed2] A/S for 225.760 kr. Klagerens købesum blev skønsmæssigt ansat til 42.966 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst udgjorde herefter 182.794 kr. Klageren havde ikke selvangivet en gevinst i forbindelse med salget.

På klagerens årsopgørelse for indkomståret 2014 er følgende anført:

”(...)

Du har solgt værdipapirer i 2014. Vi mangler oplysninger fra dig for at kunne beregne dine gevinster/tab. I TastSelv kan du vælge Ret årsopgørelsen/ selvangivelsen og klikke på den lille lommeregner ud for rubrik 66 og se vores beregninger. Da vores system har visse begrænsninger, har du pligt til at rette beløbet, hvis det ikke er rigtigt.”

Den 13. februar 2020 rettede klageren henvendelse til Skattestyrelsen og forespurgte til fastsættelse af købskurser på hans aktier.

Den 4. september 2020 oplyste klageren telefonisk til Skattestyrelsen (tidligere SKAT), at de fleste af hans papirer var blevet stjålet i forbindelse med et indbrud nogle år forinden. Der var derfor ikke købsbilag for klagerens aktier tilbage i tid.

Skattestyrelsens forslag til afgørelse er dateret den 30. september 2020. Skattestyrelsen traf afgørelse den 16. november 2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens aktieindkomst med henholdsvis 501.013 kr. for 2010, 409.933 kr. for 2013 og 182.794 kr. for 2014.

Som begrundelse herfor er anført følgende:

”(...)

Gevinst eller tab på aktier på reguleret marked er skattepligtigt jf. aktieavancebeskatningslovens § 1, § 12 og § 13 A.

Jf. Skatteforvaltningslovens § 26 stk. 1 så kan Skattestyrelsen ikke afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomsten senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb men som det fremgår af samme lovs § 27 stk. 1 nr. 5 så kan der ske ekstraordinær genoptagelse såfremt den skattepligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Ved ikke at selvangive de korrekte indtægter i den pågældende periode, anses du for at have handlet som minimum groft uagtsomt.

Reaktionsfristen på 6 måneder jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 anses for opfyldt, idet der først nu er modtaget alle relevante oplysninger omkring dine formueforhold for de pågældende indkomstår.

Du har pr. telefon den 4. september 2020 oplyst, at de fleste af dine papirer er blevet stjålet i forbindelse med et indbrud for nogle år siden, og der derfor ikke findes købsbilag på dine aktier tilbage i tid.

Ukendskab/misforståelse til reglerne eller procedurerne vedrørende gevinster og tab på aktier – i lighed med praksis om glemt fradrag – er heller ikke tilstrækkelig til, at der foreligger særlige omstændigheder.

Der er ved afgørelsen endvidere henset til, at der i sagen ikke ses at være begået ansvarspådragende fejl af Skattestyrelsen, samt at det er dit ansvar, at der er selvangivet korrekt. Du har pligt til at kontrollere at din skatteansættelse er korrekt, herunder om dine indkomster og fradrag er behandlet korrekt efter gældende skatteregler.

Det er følgende tekst på din årsopgørelse for indkomståret 2014:

Vær opmærksom på

Rubrik 66 Du har solgt værdipapirer i 2014. Vi mangler oplysninger fra dig for at kunne beregne dine gevinster/tab. I TastSelv kan du vælge Ret årsopgørelsen/ selvangivelsen og klikke på den lille lommeregner ud for rubrik 66 og se vores beregninger. Da vores system har visse begrænsninger, har du pligt til at rette beløbet, hvis det ikke er rigtigt.

Det er følgende tekst på din årsopgørelse for indkomståret 2013:

Rubrik 66 Vi har registreret, at der i 2013 er sket en ændring i din beholdning af værdipapirer. Hvis det skyldes, at du har solgt værdipapirer, mangler vi oplysninger fra dig for at kunne beregne din gevinst eller dit tab. Vælg Ret årsopgørelsen/selvangivelsen og klik på den lille lommeregner ud for rubrikken. Har du ikke solgt værdipapirer, kan du se bort fra denne tekst.

Indkomståret 2010:

For indkomståret 2010 har du selv i 2014 rettet oplysninger på aktier i [virksomhed1] med beregning af en gevinst på 501.013 kr., som du på dette tidspunkt kunne have overført til beskatning på din årsopgørelse.

Kort ligningsfrist:

Som lønmodtager med enkle økonomiske forhold, er du som udgangspunkt omfattet af den korte ligningsfrist jf. bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 for indkomstår før 2013 og bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 for år frem til 1/1-2019.

Denne korte frist er du ikke omfattet af, da rettelse af dine indkomstansættelser sker jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 5 (groft uagtsomt – burde vide) jf. SKM2017.530.BR.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2010, 2013 og 2014 er forældet.

Repræsentanten har anført følgende:

”(...)

Varsel sendt for sent

Efter skatteforvaltningslovens § 26 stk. 1 kan Skattestyrelsen ikke afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomsten senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Udgangspunktet er således, at SKAT ved først at rette henvendelse den 30/9 2020 ikke kan foretage ændringer i min klients indkomst for årene 2010, 2013 og 2014.

Ifølger skatteforvaltningslovens 27 stk. 1 nr. 5 så kan der ske ekstraordinær genoptagelse, såfremt den skattepligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Spørgsmålet er så, om min klient har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

Allerførst vil jeg gerne gøre opmærksom på, at min klient på ingen måde har haft til hensigt at ”snyde” i skat men alene har ageret i den tro, at den bank, hvori aktierne lå i depot, på samme måde som med renter og udbytte sørgede for, at SKAT fik informationer om købte og solgte aktier.

For aktier erhvervet efter 2009, har bankerne købskurserne derpå, hvorfor bankerne kan indberette realiserede gevinster og tab – hvilket også har været med til bringe min klient i den tro, at bankerne sørgede for at indberette det ønskede til SKAT.

Hertil kommer, at SKAT den 9/3 2015 sendte en skrivelse, hvoraf fremgår, at SKAT har fået nye oplysninger om min klients værdipapirer, men først og fremmest fremgår det af andet afsnit, at

”Du skal ikke selv gøre noget”.

Se vedhæftede skrivelse.

Som det kan ses, så har SKAT sendt en forholdsvis klar og utvetydig opfordring til min klient om, at du ikke selv skal tanke på indberetninger, idet det har såvel din bank som SKAT styr på.

Heri ligger også, at min klient hverken kan siges at have handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

Som følge heraf kan SKAT heller ikke gøre brug af skatteforvaltningslovens 27 stk. 1 nr. 5 og dermed følger det også, at SKAT ikke har overholdt fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 stk. 1, hvorfor der ikke kan ændres i min klients indkomst for årene 2010, 2013 og 2014.

Varsel ej sendt for sent

Såfremt Skatteankestyrelsen kommer frem til, at varslet er sendt rettidigt, da indebærer det, at indkomstårene 2010, 2013 og 2014 som udgangspunkt også kan ændres.

Indkomståret 2010 var der en gevinst på 501.013 som min klient i 2014 rettede oplysningerne på, og her burde SKAT selv have fanget, at dette beløb skulle have været overført til beskatning på dennes årsopgørelse.

Derfor er reaktionsfristen i Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 ikke blevet overholdt af SKAT, hvorfor det gøres gældende, at dette krav på efterbeskatning af gevinster på kr. 501.013 er forældet.

For indkomstårene 2013, 2014 (...) har SKAT henvist til, at der på min klients årsopgørelse stod, at hvis han havde solgt værdipapirer, så skulle han indsende informationer derom til SKAT.

Min klient bestrider ikke, at han nu ved nærmere eftersyn har konstateret, at det rent faktisk står der, men det er hverken fremhævet med stort eller rødt/sort, men står blot inde i en masse anden information.

Det kunne have været fremhævet på langt mere tydelig vis.

(...)

Sammenfattende gøres det gældende, at for indkomståret 2010 er SKAT’s krav på efterbeskatning af gevinsten forældet, mens det for de øvrige år tages til efterretning, at der skal ske efterbeskatning af de nævnte gevinster.

(...)

Endelig gøres det gældende, at min klients manglende indberetninger er undskyldelige, idet han ikke har haft til hensigt at undgå at komme til at betale den skat, som det måtte vise sig, at han rent faktisk skal.

Han har været i god tro ikke mindst hjulpet på vej af skrivelse den 9/3 2015 fra SKAT om, at ”du skal ikke gøre noget”.

Da han således ikke kan siges at have handlet hverken forsætligt eller groft uagtsomt, kan han heller ikke pålægges nogen form for straf.

(...)”

Klagerens repræsentant har efterfølgende anført følgende:

”(...)

Det er min opfattelse, at min klient hverken kan siges at have handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

Som følge heraf kan SKAT heller ikke gøre brug af skatteforvaltningslovens 27 stk. 1 nr. 5 og dermed følger det også, at SKAT ikke har overholdt fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, hvorfor der ikke kan ændres i min klients indkomst for årene 2010, 2013 og 2014.

Det gøres således gældende, at for indkomstårene 2010, 2013 og 2014 er SKAT’s krav på efterbeskatning forældet.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Spørgsmålet i sagen er, om Skattestyrelsen ekstraordinært kan genoptage klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2010, 2013 og 2014.

Aktieavance

Gevinst ved afståelse af aktier skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens §§ 1 og 12.

Klageren har ikke selvangivet en aktieavance i forbindelse med salg af aktier i [virksomhed1] i indkomståret 2010 og af B-aktier i [virksomhed2] A/S i indkomstårene 2013 og 2014.

Idet klageren har haft en aktieavance på henholdsvis 501.103 kr. i 2010, 409.933 kr. i 2013 og 182.794 kr. i 2014, er klageren skattepligtig heraf, jf. aktieavancebeskatningslovens §§ 1 og 12.

Ekstraordinær genoptagelse

Regelgrundlag

I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, skal Skattestyrelsen afsende varsel om ændring af en ansættelse af indkomstskat senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

I skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, sidste pkt., er der tillagt skatteministeren bemyndigelse til for visse grupper skattepligtige at fastsætte en kortere frist for indkomstansættelsen end den ordinære ansættelsesfrist, der gælder efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Bemyndigelsen er udnyttet ved den korte ligningsfrist i bekendtgørelser nr. 1095 af 15. november 2005 og nr. 534 af 22. maj 2013 (efterfølgende bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018).

Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 1, at uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt., skal skatteforvaltningen afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomstskat for fysiske personer med enkle økonomiske forhold inden den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb.

Når fristen i stk. 1, 1. pkt., gælder, skal den varslede ansættelse foretages senest den 1. oktober i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Dette fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, 1. pkt.

Ifølge bekendtgørelsens § 3 gælder fristerne i § 1 ikke, når betingelserne for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt.

Ud fra de foreliggende oplysninger anses klageren som udgangspunkt for at være omfattet af den korte ligningsfrist i bekendtgørelsens § 1.

Skattestyrelsens forslag til afgørelse er dateret den 30. september 2020 og Skattestyrelsen traf afgørelse den 16. november 2020 vedrørende ændring af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2010, 2013 og 2014. Fristerne i bekendtgørelsens § 1, stk. 1, og stk. 2, er derfor sprunget.

Uanset den korte ligningsfrist, kan en ansættelse af indkomstskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter Skattestyrelsens bestemmelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1., jf. bekendtgørelsens § 3.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, kan den skattepligtiges skatteansættelse ekstraordinært genoptages, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ansættelse kan kun foretages i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, såfremt den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af Skattestyrelsen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten finder, at der kan ske ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2010, 2013 og 2014 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, da klageren anses at have handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have selvangivet sine aktieavancer i de pågældende indkomstår.

Det er klagerens ansvar, at der er selvangivet korrekt. Dette følger af skattekontrollovens § 2, hvoraf det fremgår, at enhver, der er skattepligtig her til landet, årligt skal oplyse told- og skatteforvaltningen om sin indkomst.

Det fremgår af klagerens årsopgørelser for indkomstårene 2013 og 2014, at der manglede oplysninger fra klageren om hans gevinst/tab i forbindelse med handel med værdipapirer. Skattestyrelsen havde derfor ikke tilstrækkelige oplysninger til at opgøre klagerens gevinst på aktier.

Derudover er der tale om ikke uvæsentlige beløb.

Det forhold at klageren var af den opfattelse, at hans bank og SKAT sørgede for, at der blev indberettet korrekt, ændrer ikke herpå. Klageren kunne ud fra sine årsopgørelser konstatere, at der ikke var sket en indberetning af banken vedrørende de omhandlede aktier.

Fristerne på henholdsvis 6 måneder og 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er ligeledes overholdt.

Først ved klagerens henvendelse til SKAT den 4. september 2020 fik Skattestyrelsen de oplysninger, der dannede grundlag for opgørelsen af klagerens aktieavancer, og dermed tilstrækkelige oplysninger til at fastslå at der forelå grundlag for en ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse, jf. Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort som SKM2018.481.HR, og Højesterets dom af 26. september 2018, offentliggjort som SKM2018.520.HR.

Der forelå ikke forinden en dokumenteret købesum for klagerens aktier, der kunne danne grundlag for en opgørelse af klagerens aktieavance i de påklagede indkomstår. Først ved klagerens henvendelse den 4. september 2020 blev Skattestyrelsen bekendt med, at klageren ikke havde mulighed for at indsende sine købsbilag.

Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 30. september 2020 og traf afgørelse den 16. november 2020.

Da betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og stk. 2, således er opfyldt, er det med rette, at Skattestyrelsen har ændret klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2010, 2013 og 2014.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.