Kendelse af 07-03-2023 - indlagt i TaxCons database den 16-04-2023

Journalnr. 21-0013157

Klagepunkt

Skattestyrelsens
afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens
afgørelse

Indkomståret 2017

50 % af forhøjelse af virksomhedens resultat

6.307.227 kr.

0 kr.

6.050.239 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2017 interessentskabsvirksomheden [virksomhed1] I/S (herefter virksomheden) sammen med [person1]. Klageren er sammen med [person1] fuldt ansvarlig deltager i interessentskabet. Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, at virksomheden har CVR-nr. [...1] og branchekode 661200 Værdipapir- og varemægling. Virksomheden er ophørt den 6. juli 2022.

Klagerens repræsentant har oplyst, at virksomheden er en pengeoverførselsvirksomhed, der anvender et betalingssystem, der er drevet af [virksomhed2].

Videre har repræsentanten oplyst, at Finanstilsynet i januar 2018 har foretaget en inspektion af virksomheden og er kommet med følgende bemærkninger til virksomheden:

”På baggrund af inspektionen er der et antal områder, som giver anledning til tilsynsmæssige reaktioner. Henset til den tid der er gået siden inspektionens foretagelse, er Finanstilsynet klar over, at forholdene kan have ændret sig betydeligt.

Virksomheden får påbud om at udarbejde en risikovurdering, idet Finanstilsynet konstaterer, at virksomheden ikke har en sådan.

Virksomheden får også påbud om at revidere sine interne procedurer, herunder udarbejde en hvidvaskpolitik, som afgrænser de risici, virksomheden ønsker at tage i forhold til hvidvask og terrorfinansiering, og som tager udgangspunkt i virksomhedens risikovurdering.

Herudover får virksomheden et påbud om at sikre, at kundekendskabsprocedurer for virksomhedskunder følges for alle virksomhedskunder, herunder at virksomhedens indhenter oplysninger vedrørende juridiske personers reelle ejere

Endelig får virksomheden et påbud om at sikre, at undersøgelser af usædvanlige transaktioner noteres og dokumenteres.”

Klageren har selvangivet et overskud af virksomhed for indkomståret 2017 på 445.927 kr.

Af virksomhedens resultatopgørelse for 2017 fremgår følgende:

Indtægter

15.046.139

Variable omkost

14.118.318

Dækningsbidrag

927.821

Lokaler

41.142

Lønninger

83.916

Administration

727.538

Resultat F.F.Poster

75.225

Netto-resultat

75.225

Indtægterne er ifølge regnskabet opdelt som følgende:

Dagens salg

3.891.236

[virksomhed3]

11.154.903

15.046.139

Likvide midler er opdelt som følgende:

Kasse

174.442

[...35]

53.897

[...75]

25.832

254.171

Ifølge regnskabet er saldo primo på bankkonti [...35] og [...75] henholdsvis 53.897 kr. og 43.174,52 kr. og saldo ultimo henholdsvis 53.897 kr. og 22.853,53 kr. På konto 1712 er bogført bevægelser på virksomhedens bankkonto [...75] på 4.014.564,99 kr., som er hævet fra bankkontoen igen.

Ifølge indberetninger fra [finans1] var saldo primo på bankkonti [...35] og [...75] henholdsvis 53.896 kr. og 43.174 kr. og saldo ultimo henholdsvis 522 og 22.851 kr.

Der fremgår ikke en revisorerklæring af regnskabsmaterialet.

Klageren har overfor Skattestyrelsen fremlagt en opgørelse over indbetalingerne i form af en liste benævnt ”[x1]”, som dokumentation for interessentskabets omsætning.

Af listen fremgår oplysninger vedrørende de indbetalinger, der er foretaget til virksomheden i indkomståret 2017, herunder senderen og modtagerens navn, telefonnummer og by, det sendte beløb og gebyr i dollars, status for betalingen og udstedelsesdatoen.

I henhold til fremlagte liste udgjorde indbetalingerne (ekskl. provision) for indkomståret 2017 $ 2.142.019, svarende til 13.921.266 kr.

Skattestyrelsen har opdelt indbetalingerne ekskl. provision i henhold til listen således:

Omsætning kan identificeres via telefonnr.

282.799 $

1.820.787 kr.

Omsætning kun identificeret via et telefonnr., som ikke eksisterer

1.530.133 $

9.963.830 kr.

Omsætning kun identificeret via et nr., som ikke er et telefonnr.

175.457 $

1.142.883 kr.

Omsætning kun identificeret via telefonnr., hvor indehaver

af dette telefonnr. ikke er det navn, der er oplyst af [virksomhed4] I/S

153.630 $

993.767 kr.

Afrundingsdifference

-1 kr.

I alt

2.142.019 $

13.921.266 kr.

Skattestyrelsen har konstateret, at omsætningen i henhold til regnskabet er højere end omsætningen i henhold til listen og bevægelserne på bankkontoen, og at der således er modtaget penge i kassen uden at disse er indsat på bankkontoen eller fremgår af listen.

Skattestyrelsen har beregnet differencen mellem regnskabet og listen til 513.976 kr.

I henhold til fremlagte liste har Skattestyrelsen opgjort 12.614.455 kr. som uidentificerede indbetalinger, da det ikke anses for at være dokumenteret, hvor disse indbetalinger stammer fra. Der er tale om beløbene 9.963.830 kr., 1.142.883 kr., 993.767 kr. og 513.976 kr. På baggrund heraf har Skattestyrelsen forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 6.307.227 kr. svarende til klagerens andel.

I forbindelse med klagesagens behandling har klagerens repræsentant fremlagt en liste med oplysninger vedrørende de indbetalinger, der er foretaget til virksomheden i indkomståret 2017, herunder senderen og modtagerens navn, telefonnummer og by, det sendte beløb og gebyr i dollars, status for betalingen og udstedelsesdatoen.

Ved gennemgang af listen har Skattestyrelsen konstateret, at oplysningerne i fremlagte liste er ens med oplysningerne i tidligere indsendte liste benævnt ”[x1]”.

Sammen med repræsentantens bemærkninger til sagsfremstillingen har repræsentanten fremlagt fem blanketter til angivelse af likvide betalingsmidler daterede i indkomståret 2017.

Af blanketterne fremgår beløb på henholdsvis 670.000 kr., 1.580.000 kr., 1.622.000 kr., 1.850.000 kr. og 2.591.000 kr. Det fremgår endvidere af blanketterne, at de likvide betalingsmidlers oprindelse er ”[virksomhed1] I/S kunder (herboende somaliere)” og at modtageren af de likvide betalingsmidler er den juridiske person ”[virksomhed5]” i Dubai. To af blanketterne er underskrevet og stemplet af SKAT [by1] TOLD CUSTOMS.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 med 6.307.227 kr. på baggrund af indbetalinger til virksomheden.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Interessentskabet har i regnskab for år 2017 oplyst, at omsætning har udgjort 15.046.139 kr., og at de variable omkostninger var på 14.118.318 kr. medførende en bruttofortjeneste på 927.821 kr.

Ifølge regnskab år 2017 har interessentskabets likvide midler været:

Kasse 174.442 kr.

Bankkonto [...35] 53.897 kr.

Bankkonto [...75]25.832 kr.

I alt 254.171 kr.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger (indberettet af [finans1]) har Interessentskabet i år 2017 haft følgende to bankkonti:

[finans1] konto [...35] saldo primo kr. 53.896 saldo ultimo kr. - 522

[finans1] konto [...75] saldo primo kr. 43.174 saldo ultimo kr. 22.851

Ifølge modtagen bogføring skulle ultimosaldiene være

[finans1] konto [...35] saldo ultimo kr. 53.897

[finans1] konto [...75] saldo ultimo kr. 22.853

Skattestyrelsen har ikke modtaget kontoudtog vedrørende disse konti.

Det kan dog konstateres, at saldo ultimo på konto [...35] er bogført til 53.897 i år 2017 svarende til ultimo saldo år 2016 på samme konto. Dette er endvidere medtaget i de to balancer, Skattestyrelsen har modtaget, og i det regnskab for 2017, som er modtaget den 19. august 2019. Hermed er bankkonto [...35] ikke afstemt af interessentskabet i forbindelse med årsafslutning.

Kontoindestående på konto [...75] er endvidere medtaget til 25.832 kr. i regnskabet, mens der i henhold til bogføringen (konto 1712) kun er et indestående på 22.853 kr. Til Skattestyrelsen er der af [finans1] indberettet et indestående på 22.851 kr. Hermed er bankkonto [...75] ikke afstemt af interessentskabet i forbindelse med årsafslutning.

Ifølge bogføring år 2017, konto kontonavn [...75], har der været bevægelser for 4.014.564,99 (43.174,52 kr. - 22.853,53 kr. + 3.994.244,00) på bankkontoen.

Bevægelserne er sket i perioden 1. januar - 3. februar 2017

Herved er der ikke redegjort for indsætninger på bankkontoen for i alt 3.994.244 kr. Indsætninger, som fuldt ud er hævet igen (ultimosaldo lavere end primosaldo) på bankkontoen.

Hovedparten af interessentskabets omsætning på 15.046.139 kr. og udgifter for 14.970.913 kr. er således sket kontant (uden om banken).

Ifølge regnskab år 2017 var kassebeholdning ultimo 174.442 kr. Ifølge regnskab år 2016 var kasse beholdning ultimo kr. 7.926. Der er således en forøgelse af kassebeholdningen på 166.516 kr. Kassebeholdning i regnskab kan dog ikke afstemmes til modtaget bogføring (som er udskrevet den 28. januar 2019), hvoraf en kassebeholdning på 918.449 kr. fremgår. Denne kassebeholdning opstår bl.a. ved, at der den 31. december 2017 bogføres 848.378 kr. og 10.135.744 kr., hvilket medfører, at kassekontoen går i nul (0 kr.). Herefter bogføres 918.449 kr., hvilket bevirker, at likvide midler i kassen således er på 918.449 kr. Efterfølgende er denne så reduceret med 744.007 kr. til 174.442 kr. (beløb medtaget i regnskab år 2017, note 6) uden om (den modtagne) bogføring.

Interessentskabet er som erhvervsdrivende omfattet af bogføringsloven og Mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at interessentskabet ikke har opfyldt kravene i disse bestemmelser, idet der ikke foreligger en bogføring, som opfylder bogføringslovens krav.

Interessentskabet har den 28. januar 2019 indsendt en liste (regneark) med diverse oplysninger om de indbetalinger, der er foretaget til interessentskabet i år 2017.

Listen er benævnt

[x1]

Ifølge listen har interessentskabet haft omsætning i perioderne

januar- februar 2017 og igen

juli - december 2017

Interessentskabets bogføring på konto 1001 Dagens salg, konto 1002 [virksomhed3], konto 1100 Vare køb, konto 1710 Kasse og konto 1712[...75] indeholder heller ikke posteringer i marts - juni 2017

Der har således ikke været aktivitet i interessentskabet i perioden

marts - juni 2017

Skattestyrelsen har gennemgået listen og kan konstatere, at der er oplyst navn på interessentskabets kunder. Herudover er der anført et nummer. Dette nummer kan ikke identificeres som f.eks. et CPR-nr.., kørekortnr. eller opholdstilladelse. Nogle af numrene kan konstateres værende et telefonnr., og det har ud fra dette nummer været muligt at identificere en indehaver af telefonnummeret.

Men hovedparten af numrene har ikke kunnet identificere kunden (blandt andet undersøgt via opslag på www.krak.dk).

Herved har Skattestyrelsen ikke haft mulighed har for entydigt at identificere alle indbetalere.

Indbetalingerne er anført i DS-dollars på listerne og der er ikke anført hvor stor indbetalingen har været i danske kroner.

Ifølge listen har omsætningen (inkl. provision) udgjort

Omsætning

US$ 2.142.019,00

13.921.266 kr.

Provision

US$ 94.122,81

610.897 kr.

US$ 2.236.141,81

14.532.163 kr.

Af regnskab år 2017, note 1, fremgår det, at interessentskabets omsætning er opgjort således:

Dagens salg

3.891.236 kr.

[virksomhed3]

11.154.903 kr.

I alt

15.046.139 kr.

Dette er et højere beløb end ovenstående beregning ud fra listen [x1].

Der er således også indbetalt til interessentskabets uden at disse indbetalinger fremgår af den liste ([x1]), der er indsendt som dokumentation for interessentskabets omsætning ((omsætning i henhold til listen er 513.976 kr. (15.046.139 kr. -14.532.163 kr.) lavere end omsætning i henhold til regnskab)).

Omsætning kan identificeres via telefonnr.

282.799 $

1.820.787 kr.

Omsætning kun identificeret via et telefonnr., som ikke eksisterer

1.530.133 $

9.963.830 kr.

Omsætning kun identificeret via et nr., som ikke er et telefonnr.

175.457 $

1.142.883 kr.

Omsætning kun identificeret via et telefonnr., hvor indehaver af

dette telefonnr. ikke er det navn, der er oplyst af [virksomhed4] I/S

153.630 $

993.767 kr.

Afrundingsdifference

- 1 kr.

2.142.019 $

13.921.266 kr.

Omsætning (ekskl. provision) i henhold til indsendt liste "[x1]" kan opdeles således:

(Sagsfremstillingen fortsætter næste side)

Herved er der ikke redegjort for følgende indbetalinger (ekskl. provision):

Omsætning kun identificeret via et telefonnr., som ikke eksisterer

1.530.133 $

9.963.830 kr.

Omsætning kun identificeret via et nr., som ikke er et telefonnr.

175.457 $

1.142.883 kr.

Omsætning kun identificeret via et telefonnr., hvor indehaver af dette telefonnr. ikke er det navn, der er oplyst af [virksomhed4] I/S

153.630 $

993.767 kr.

Afrundingsdifference

- 1 kr.

1.859.220 $

12.100.479 kr.

Ifølge indsendt regnskab år 2017 er der en højere omsætning i Interessenskabet, end der fremgår af indsendt liste ([x1]), i alt

513.976 kr.

12.614.455 kr.

Skattestyrelsen har med baggrund i interessentskabets egne Retningslinjer anmodet din medinteressent om indsendelse af dokumentation for, hvorfra disse modtagne beløb stammer. Af interessentskabets Retningslinjer fremgår følgende:

Legitimation:

Alle medarbejdere i Virksomheden er forpligtet til at sikre legimitation for de kunder, der benytter sig af Virksomheden.

Som gyldig legitimation anses billedlegitimation udstedt af offentlig myndighed så som pas eller kørekort. Endvidere forevises sygesikringskort eller anden dokumentation for aktuel adresse.

For virksomheder skal identiteten sikres med registreringsattest udstedt af offentlig myndighed, udvisende virksomhedens navn, adresse og gyldigt CVR nr. samt ansvarlig indehaver og/eller direktør.

Kunder der ønsker Virksomhedens bistand til pengeoverførsler skal være fysisk tilstede i Virksomheden for at legitimere sig inden der kan udføres forretninger for den pågældende kunde. Kunder der er bosiddende her i landet og som i forvejen er kendt af Virksomheden kan i særlige tilfælde undlade personligt fremmøde.

Legimitationsoplysningerne sikres for kunden og opbevares i fotokopi i Virksomheden i mindst 5 år.

I forbindelse med oprettelse af et kundeforhold har Virksomheden pligt til at sikre sig, at kunden ikke er opført på EU's terrorliste. Listen offentliggøres på www.europa.eu.int.

Virksomheden skal ved etablering af kundeforhold indhente oplysninger om hver kundes formål med forretningsforbindelsen.

Ved alle betalingsoverførsler skal pengeoverførslen ledsages af fuldstændig oplysninger om betalerens identitet.

Den medarbejder der betjener kunden skal til stadighed være opmærksom på, om kundens aktiviteter er usædvanlige, det vil sige om kundens overførsler er hyppigere eller større end sædvanligt for den pågældende kunde.

Ifølge dette skal interessentskabet foretage identifikation af alle kunder og opbevare dokumentation for, hvem kunden er.

Herved har interessentskabet ikke fuldt ud redegjort for, hvorfra de penge, som der i år 2017 er indsat på bankkontoen, og som efterfølgende fuldt ud er fraført kontoen igen, stammer fra (ultimosaldo er lavere end primosaldo).

Interessentskabet har endvidere ikke fuldt ud redegjort for, hvorfra de penge, som der i år 2017 er modtaget til kassen, og som efterfølgende er fraført kassen, stammer fra.

Mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder bestemmer, at

§ 8. Det skattemæssige årsregnskab samt de oplysninger, som indgår i grundlaget for det skattemæssige årsregnskab, skal kunne udledes af bogføringen eller af specifikationer i tilknytning hertil.

Stk. 2. Bogføringen skal tilrettelægges således, at alle registreringer kan følges til de skattemæssige opgørelser. De skattemæssige opgørelser skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

Interessentskabet har ikke indsendt et skatteregnskab, men kun et årsregnskab. Bogføringslovens § 1, stk. 1 bestemmer, at

Loven gælder for erhvervsdrivende virksomheder etableret her i landet af enhver art uanset ejer eller hæftelsesforhold samt erhvervsaktiviteter, der udøves her i landet af virksomheder, som er hjemmehørende i udlandet.

Bogføringslovens § 3, stk. 1 bestemmer blandt andet, at

Som regnskabsmateriale anses

1) registreringer, herunder transaktionssporet, jf. § 4, stk. 1,

[...]

4) bilag og anden dokumentation, jf. § 5,

Bogføringslovens § 9, stk. 1 bestemmer, at

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.

Der skal således foreligge et bilag, som kan identificere kontrolsporet i bogføringen. Bogføringslovens § 4, stk. 2 bestemmer, at

Ved kontrolsporet forstås de oplysninger, der dokumenterer registreringernes rigtighed.

Bogføringsvejledningen, juni 1999, anfører i afsnit 4.6.2 omkring kontrolsporet:

Kontrolsporet oplyser om grundlaget for korrekt registrering af transaktioner og andre økonomiske hændelser, der er indtruffet.

Kontrolsporet omhandler således de enkelte registreringers rigtighed, deres verifikation og bevis. Dvs. at kontrolsporet indeholder oplysninger, der muliggør; at dokumentationen for rigtigheden af disse kan findes og er til stede. Kontrolsporet er en fokusering på den enkelte registrering og dens grundlag i form af den dokumentation, der beviser rigtigheden af en foretagen transaktion eller indtruffen hændelse.

Kontrolsporet sammenkæder registreringen med dens dokumentation og omvendt, dvs. en sammenkædning nedad og i dybden.

En del af kontrolsporet er således det enkelte bilag. Bogføringsvejledningen, juni 1999, anfører i afsnit 6.1 Bilag:

Et bilag er efter § 5 enhver nødvendig dokumentation for transaktioner og hændelser,

der registreres i bogføringen, uanset hvilket medie dokumentationen er på. Bilag kan være på elektronisk medie, mikrofilm, papir eller et andet medie.

Bilagene skal fungere som dokumentation for såvel de forretningsmæssige og økonomiske hændelser som for de hertil svarende regnskabsmæssige registreringer, som hændelserne giver anledning til. Dermed skal de være med til at sikre, at regnskaber aflægges på et reelt økonomisk grundlag.

Bilagene skal derfor indeholde de oplysninger, som er nødvendige for at afgøre, om registreringerne er foretaget entydigt og korrekt samt i overensstemmelse med den foreliggende konteringsinstruks, jf. § 14, stk. 2, pkt. 2, herunder transaktionsdato og beløb, jf. § 9, stk. 1. Endvidere skal grundbilaget og registreringerne underbygge kontrolsporet, således at det kan afgøres, at såvel de bagved liggende økonomiske hændelser som de af hændelserne afledte enkelte registreringer er godkendt af den bogføringspligtige eller af de personer, der af denne er bemyndiget til at godkende.

Når den bogføringspligtige skal afgøre, om et sæt af oplysninger anses for et bilag i bogføringslovens forstand, må det derfor indgå i overvejelserne, om det i sig selv kan opfylde disse krav, eller om andre materialer og eventuelle mere detaljerede materialer skal medinddrages.

Eneste bilag i regnskabsmaterialet vedrørende omsætning og efterfølgende overførsler til udlandet er det af interessentskabet udarbejdede liste (regneark) med blandt andet navne og numre.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at listen ikke forelå i endelig form ultimo år 2017. Dette baserer Skattestyrelsen på, at det af indsendt liste (regnearkets grunddata) fremgår, at regnearket er oprettet den 12. november 2018 og at det er ændret sidste gang 28. januar 2019 (den dato hvor listen indsendes til Skattestyrelsen):

(skema udeladt)

Dette bilag er således et bilag, der er udarbejdet efter at interessentskabet havde afsluttet regnskabet for år 2017.

Ifølge ovenstående har der været indbetalinger for i alt 12.614.455 kr. til interessentskabets bankkonto og kasse, som der ikke er redegjort for via den liste, som der er indsendt. Det udarbejdede regneark med navne og et nummer opfylder ikke kravene til dokumentation for indbetalingerne, idet det ikke for alle modtagne beløb er redegjort for indbetaler. Det bemærkes endvidere, at listen (regnearket) er udarbejdet efter regnskabsårets afslutning.

Kontrolsporskravet i bogføringsloven og Mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder kan således ikke følges helt ned til den enkelte indbetaling til interessentskabets bankkonto og kasse.

Herved er kravet til dokumentation ikke til stede i interessentskabets bogføringsmateriale.

Interessentskabet er som erhvervsdrivende omfattet af bogføringsloven og Mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at interessentskabet ikke har opfyldt kravene i disse bestemmelser, idet der ikke foreligger en bogføring, som opfylder bogføringslovens krav.

Skattestyrelsen er således ikke bekendt med hvorfor, hvordan eller hvorledes interessentskabet har fremskaffet de ikke-dokumenterede indsætninger på bankkontoen og bogført omsætning herudover og modtagne beløb uden identifikation af indbetaler i henhold til indsendte lister, idet der ikke er indkommet fuldstændig dokumentation herom. Skattestyrelsen er heller ikke bekendt med, om midlerne stammer fra allerede beskattede eller skattefrie midler.

(Sagsfremstillingen fortsætter næste side)

Det følger af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at ved beregningen af den skattepligtige indkomst fradrages driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, derunder ordinære afskrivninger.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Ifølge kassen (bogføringskonto 1710) er der udtræk for 13.134.070 kr.

Ifølge regnskab år 2017 er der en difference på kassen på 744.007 kr.

Udtræk fra-kasse 13.878.077 kr.

Ifølge bankkonto (bogføringskonto 1712) er der hævninger for 4.014.565 kr.

Udtræk/ hævninger på kasse og bankkonto i alt 17.892.642 kr.

Af disse udtræk/ hævninger udgør overførsel fra-kasse til bank - 2.990.400 kr.

Udtræk/ hævninger på bankkonto og kasse i alt 14.902.242 kr. i år 2017

Forøgelse af kassebeholdning (primo 7.926 kr. - ultimo I 74.442 kr.) 166.516 kr.

Mindre indestående på bankkonto [...75] ultimo - 20.323 kr.

Mindre indestående på bankkonto [...35] ultimo - 54.419 kr.

14.994.016 kr.

Ifølge regnskab år 2017 har omsætning udgjort 15.046.139 kr.

Således er næsten alle indbetalingerne til kasse og bankkonto år 2017 fraført (hævet) interessentskabets likvide beholdninger igen i år 2017.

Skattestyrelsen har ikke modtaget ekstern dokumentation for eventuelle erhvervsmæssige udgifter for indkomstår 2017.

Skattestyrelsen har dog modtaget et brev fra [virksomhed6] FZCO vedrørende fordeling af den provision, [virksomhed4] I/S opnår (ingen fakturaer / afregningsbilag vedrørende dette punkt er modtaget). Udgift til lønninger fremgår af indberetninger til Skattestyrelsen. Herudover fremgår det af modtagen "Afgiftsfordelingsaftale", at [virksomhed4] I/S og [virksomhed3] v/[person1] fordeler grundafgifter, herunder husleje, el, varme, afgifter, telefoni og internet, mellem parterne.

Af modtaget liste fremgår det, hvem der er modtager af de indbetalinger, som interessentskabets kunder har indbetalt.

Interessentskabet har ikke dokumenteret, at der er en sammenhæng mellem indbetalingerne og udbetalingerne eller hvad udbetalingerne dækker over.

Idet Skattestyrelsen ikke har modtaget dokumentation for, hvad udbetalingerne dækker over, er der ikke fremlagt noget grundlag til bedømmelse af, om der er tale om fradragsberettigede udgifter, jf. statsskattelovens § 6 stk. 1, litra a.

Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at eventuelle erhvervsmæssige udgifter hverken er dokumenteret eller sandsynliggjort.

Der kan endvidere henvises til SKM2016.505.BR og til SKM2018.291.BR (se vedlagte bilag og resume under afsnit 1.3).

Der foreligger ikke dokumentation for baggrunden for indbetalinger på interessentskabets kasse for

12.614.455 kr.

Beløbene er efterfølgende fraført interessentskabets kasse og bankkonto igen. De fraførte beløb anses af Skattestyrelsen for værende kapitaludgifter, der er indkomsten uvedkommende, og dermed ikke fradragsberettigede driftsudgifter efter statsskatteloven § 6, stk. 1 litra a.

Du er interessent i [virksomhed4] I/S - [virksomhed1] I/S, cvr. [...1], med en ejerandel på 50 %.

Din indkomst år 2017 forhøjes med 50 % af ændringen, i alt 6.307.227 kr., i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (modsætningsvis).

Ændringen indgår i Overskud af virksomhed og er personlig indkomst jævnfør personskattelovens § 3 og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag jævnfør arbejdsmarkedslovens § 4, stk. 1.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Ifølge sammentælling (se side 480) har interessentskabets omsætning udgjort

i alt 2.232.021 USD (modtaget til overførsel 2.138.116 USD og provision 93.905,95 USD).

Den 28. januar 2019 modtog Skattestyrelsen filen [x1] fra Interessentskabets revisor [person2]. Denne fil blev benyttet i forbindelse med gennemgangen af Interessentskabets regnskab. Ifølge denne udgjorde

Amount i alt USD 2.142.019 og provision (Comm) USD 94.122 og bestod af 7.010 linjer.

Baggrund for difference i totalbeløbene mellem tidligere indsendt fil ([x1]) og ny transaktionsliste indsendt til Skatteankestyrelsen har Skattestyrelsen ikke fundet.

Skattestyrelsen har anmodet Skatteankestyrelsen undersøge ved skatteyder, hvad der skulle være forskellig på denne nye indsendte transaktionsliste og listen [x1], som skatteyder indsendte til Skattestyrelsen i forbindelse med sagsbehandlingen.

Skatteyder har ikke direkte meldt tilbage til Skatteankestyrelsen omkring denne nye liste for år 2017, men kun at den nye liste indsendt for år 2015 er lig med tidligere indsendt materiale.

Skattestyrelsen har derfor konverteret denne nye transaktionsliste til en Excel-fil. Ifølge denne konvertering består filen af

i alt 7.010 (række 7.011 - række 1) linjer.

og Interessentskabets omsætning har udgjort

i alt 2.236.141 USD (modtaget til overførsel 2.142.019 USD og provision 94.122 USD).

Skattestyrelsen har sammenlignet denne nye transaktionsliste for år 2017 med tidligere indsendt materiale ([x1]).

Den tidlige indsendte liste ([x1]) bestod af 7.010 linjer. Samme antal linjer er der på den nye transaktionsliste.

Der er således anført samme antal linjer på de to lister.

Den tidlige indsendte liste ([x1]) over indbetalere har en omsætning på 2.142.019 USD og

94.122 USD Samme beløb er anført på den nye transaktionsliste (konverteret af Skattestyrelsen til Excel).

Der er således anført det samme beløb på de to lister.

lndbetalere blev identificeret med navn og et nummer på tidligere indsendt liste ([x1]).

Skattestyrelsen har relateret dette nummer fra den nye transaktionsliste med de numre, der var anført på tidligere indsendt liste ([x1]):

Konklusion er, at der ingen forskel er på disse numre - se kolonne T på ny transaktionsliste (vedlagte fil: [...]- Kundeliste 2017 - modtaget fra SANST oktober 2021 -konverteret til Excel).

Det er herudfra Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er fremkommet nye oplysninger fra skatteyder.

(...)”

Skattestyrelsen er den 27. juni 2022 kommet med følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

”(...)

Skattestyrelsen fastholder, at regnskabet med rette er tilsidesat. Dette er henset til, at det indsendte materiale ikke kan afstemmes til virksomhedens likvide beholdning i henhold til bankkontoudtog, at omsætningen ikke er specificeret og ikke kan følges samt afstemmes til ind- og udbetalinger på bankkontoen og ned til de enkelte bilag. Desuden er der ikke ført kasseregnskab.

Indbetalinger

Skattestyrelsen fastholder, at virksomhedens skattepligtige indkomst skal opgøres på baggrund af den fremsendte kundeliste.

Da der herved er konstateret indtægter, som ikke er selvangivet, påhviler det klager at godtgøre, at de pågældende beløb stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller er undtaget fra beskatning. Dette følger af praksis i SKM2008.905.H. Der læg- ges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af SKM2011.208.HR.

Skattestyrelsen finder efter en fornyet gennemgang af sagen, at klager er skattepligtig af samtlige indsætninger, herunder også indbetalingerne, hvoraf der fremgår et navn og CPR-nr.. eller navn og telefonnr., der kan henføres til navnet.

I SKM2016.505.BR fandt Byretten i en sag, hvor der ligeledes blev indsat pengene på en konto, og efterfølgende overført penge til udlandet, efter en samlet vurdering, at skatteyderen var skattepligtig af indsætningerne på vedkomnes bankkonto. Der blev lagt vægt på, at der på trods af de meget betydelige beløb og det meget store antal posteringer ikke var ført regnskaber eller foretaget bogføring, som på objektiv vis kunne underbygge forklaringen. Herunder anså retten det ikke for dokumenteret, hvem der havde foretaget de enkelte indbetalinger, hvad indbetalingerne vedrørte, eller hvorledes der var forholdt med beløbene efter overførslerne til udlandet.

Det er vores opfattelse, at byretsdommen ikke er et udtryk for, at der ikke er skattepligt af beløb, hvor det kan være muligt at identificere, hvem der har foretaget indbetalingen. Der blev foruden manglende identifikation af indbetaleren også lagt vægt på, at det ikke var muligt at følge pengestrømmene.

Uanset at det er oplyst, at klager fra Finanstilsynet har haft tilladelse til at drive pengeoverførselsvirksomhed, så er det ikke underbygget af objektive kendsgerninger, at dette faktisk er foregået. Der foreligger ingen dokumentation for påstanden om, at beløbene vedrører pengeoverførselsvirksomhed, og at beløbene er overført til udlandet efter aftale med kunder. Der ses hverken at være beløbs- eller tidsmæssig sammenhæng mellem indsætningerne og overførslerne til udlandet. Hertil foreligger der ikke tilstrækkelige oplysninger om, hvem beløbene skulle være videregivet til.

Desuden må det tillægges væsentlig betydning, at de fremlagte lister og bilag om indbetalinger og overførsler ikke kan afstemmes med kontoudtoget.

Skattestyrelsen bemærker desuden, at denne synsvinkel ligeledes er anvendt af Skatteankestyrelsen i forslag til afgørelse, hvoraf det fremgår af begrundelsen, at det nye materiale, der er fremlagt under klagesagen, herunder supplerende oplysninger om en række transaktioner, ikke kan føre til en beløbsmæssig nedsættelse. Dette henset til, at det fremsendte bilagsmateriale og lister, fremstår så ukomplette for så vidt angår dokumentationen for pengestrømme.

På baggrund af ovenstående er det Skattestyrelsen opfattelse, at afgørelsen skal skærpes, således at klager er skattepligtig af 50 % af 15.046.139 kr., svarende til 7.523.070 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 på 6.307.227 kr. nedsættes til 0 kr.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Klageren er medindehaver af en pengeoverførelsesvirksomhed, [virksomhed4] I/S beliggende i [adresse1], [by1]

Virksomheden har siden den 11. marts 2015 haft en begrænset tilladelse til at udbyde betalingstjenester i Danmark, jf. lov om betalinger (pengeoverførselsvirksomhed).

Virksomheden ejes af klageren og [[person1].] med 50 % hver. Alle overførsler sker online via et betalingssystem ejet af [virksomhed2], en international betailingsvirksomhed, som har hovedkontor i Dubai.

[virksomhed4] I/S er ikke agent for [virksomhed2], men betaler for at anvende et betalingssystem, der bliver stillet til rådighed af [virksomhed2]. Virksomheden afgiver således afgiver 75 % af det gebyr, der betales af virksomhedens kunder for overførslen.

[virksomhed4] I/S fungerer primært som pengeoverførelsesvirksomhed for herboende somalier, der ønsker at sende penge hjem til deres familier i Somalia.

Pengeoverførelsesvirksomheden er beliggende i samme lokale som [virksomhed3], der ejes og drives af klagerens medinteressent.

I 2017 har virksomhedens kunder overført penge til udlandet både som kontantindbetalinger og indbetalinger via kundernes bankkonti.

Finanstilsynet har i januar 2018 foretaget en inspektion af virksomheden og har følgende bemærkninger til virksomheden:

På baggrund af inspektionen er der et antal områder, som giver anledning til tilsynsmæssige reaktioner. Henset til den tid der er gået siden inspektionens foretagelse, er Finanstilsynet klar over, at forholdene kan have ændret sig betydeligt.

Virksomheden får påbud om at udarbejde en risikovurdering, idet Finanstilsynet konstaterer, at virksomheden ikke har en sådan.

Virksomheden får også påbud om at revidere sine interne procedurer, herunder udarbejde en hvidvaskpolitik, som afgrænser de risici, virksomheden ønsker at tage i forhold til hvidvask og terrorfinansiering, og som tager udgangspunkt i virksomhedens risikovurdering.

Herudover får virksomheden et påbud om at sikre, at kundekendskabsprocedurer for virksomhedskunder følges for alle virksomhedskunder, herunder at virksomhedens indhenter oplysninger vedrørende juridiske personers reelle ejere

Endelig får virksomheden et påbud om at sikre, at undersøgelser af usædvanlige transaktioner noteres og dokumenteres.”

Virksomheden har fortsat tilladelse til at drive pengeoverførelsesvirksomhed.

(...)

Det gøres gældende, at alle indsætninger på interessentskabets bankkonto er erhvervsmæssige, og at ingen af indsætningerne er tilgået klagerens private økonomi.

Ingen af de af sagen omhandlede beløb er indgået på klagerens eller dennes families private konti.

Alle indsætninger er overført i henhold til kundernes anvisninger og kan derfor ikke udgøre indkomst for klageren.

Virksomhedens kunder skal fremvise legitimation oftest kørekort, pas m.v., hvor CPR-nr., telefonnr. eller andet noteres ned i forbindelse med transaktionen.

På virksomhedens kundeliste forekommer der en del indbetalinger fra kunder, hvor der udover kundenavn kun er anført et telefonnr.

For de pengeoverførsler, hvor Skattestyrelsens ikke har kunnet identificere kunden, har styrelsen forhøjet interessentskabets indkomst med overførslen uagtet de indsatte beløb er overført til udlandet i overensstemmelse med aftalen med kunden.

Det bemærkes, at de pågældende personer, har indfundet sig i virksomheden og overført beløb, som anført på de registreringerne i betalingssystemet. Virksomheden har ikke været opmærksom på, at et mobilnummer ikke kan tjene som tilstrækkelig dokumentation efter finanstilsynets regler, og der er derfor efterfølgende strammet op på virksomhedens procedurer.

Som beskrevet ovenfor foregår virksomhedens pengeoverførsler ved brug af et onlinelinesystem, der stilles til rådighed af [virksomhed2]. Samtlige af virksomhedens pengeoverførsler er således registreret i dette system.

De underliggende overførelsesbilag udskrevet fra [virksomhed2] online system for de af Skattestyrelsen ikke godkendte transaktioner vil blive eftersendt.

Det gøres yderligere gældende, at såfremt virksomheden ikke i alle transaktioner har opfyldt reglerne for pengeoverførelsesvirksomheder i relation til hvidvaskningsreglerne, kan dette forhold ikke uden videre medføre, at der for disse transaktioners vedkommende er tale om skattepligtig indkomst for ejerne.

Der eksisterer ikke i skattelovgivningen en skattemæssige objektiv hæftelse for ejerene af en pengeoverførelsesvirksomhed i de situationer, hvor skattemyndighederne ikke kan identificere kunder, der har overført penge til udlandet. Således hæfter virksomheden ikke for, hvorvidt virksomhedens kunder har betalt skat af de overførte beløb.

(...)”

På mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler blev der fremlagt de samme påstande som i klagen.

Klagerens repræsentant er kommet med følgende bemærkninger til sagsfremstillingen:

”(...)

Skatteankestyrelsen har i afgørelsen henvist til SKM2016.505.BR, der dog ikke er sammenlignelig med nærværende sager, idet [virksomhed4] /S har tilladelse til og driver en pengeoverførelsesvirksomhed, hvilket ikke var tilfældet i byretssagen.

Det bemærkes i øvrigt, at der er fremsendt underliggende bilag for de enkelte overførsler til Skatteankestyrelsen. Det er derfor ikke korrekt, når det af indstillingen fremgår, at der ikke er objektive kendsgerninger, der underbygger, at der er tale om erhvervsmæssig indsætninger uanset om den enkelte kunde kan identificeres med et CPR-nr..

Der er således et underliggende bilag til hver enkelt pengeoverførsel.

(...)

For den del af 2017, hvor [virksomhed4] I/S ikke længere har en konto i en bank foreligger der oplysninger fra Toldmyndigheden om de enkelte udførsler, jf. mit brev af 20. april 2022.

(...)”

Retsmøde

Klagerens repræsentant anførte, at en tilsidesættelse af virksomhedens regnskab ikke medfører, at SKAT kan ansætte en tilfældig skønsmæssig indkomst. Der skal skønnes en realistisk indkomst, hvor der tages hensyn til de udgifter virksomheden har haft. Repræsentanten fremhævede at de omhandlede beløb aldrig er indgået på klagerens personlige konto.

Klagerens repræsentant fremhævede endvidere, at SKAT har anvendt en praksis for skønsmæssig ansættelse af indkomst, der kun finder anvendelse på privatpersoner, hvor der er gået penge ind på deres konti.

Repræsentanten fremhævede endelig et mødereferat fra et møde i Toldstyrelsen den 18. marts 2022, hvoraf det fremgår at det var Toldstyrelsens opfattelse, at et vekselbureau ikke kan anses for at være den reelle ejer af de likvide midler som bureauet bringer ud af Danmark.

Skattestyrelsen anførte i overensstemmelse med tidligere fremsendt udtalelse, at det er Skattestyrelsens opfattelse, at klageren skal beskattes af samtlige indsætninger på virksomhedens konti, idet regnskabet er tilsidesat og det således er klageren, der skal løfte bevisbyrden for, at indsætningerne ikke skal beskattes. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at denne bevisbyrde ikke er løftet.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol).

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det, efter omstændighederne, skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.HR.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Virksomhedens regnskabsmateriale kan ikke dokumentere eller i tilstrækkelig grad sandsynliggøre, at virksomhedens regnskab opfylder kravene til, at resultatet kan lægges til grund for virksomhedens skattepligtige indkomst.

Der er lagt vægt på, at virksomheden uanset de meget betydelige beløb og det meget store antal posteringer ikke har ført regnskab i henhold til bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelserne.

Hertil kommer, at det indsendte materiale ikke kan afstemmes til virksomhedens likvide beholdninger i henhold til bankkontoen og bogføringen. Omsætningen er ikke specificeret og kan ikke følges og afstemmes ned til de enkelte bilag. Der er endvidere ikke afstemt kasseregnskab, ligesom der ikke fremgår en revisorpåtegning i årsrapporten.

Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten.

Landsskatteretten finder således, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort virksomhedens skattepligtige indkomst på grundlag af den fremsendte kundeliste. I henhold til fremlagte liste har Skattestyrelsen opgjort 12.614.455 kr. som uidentificerede indbetalinger, da det ikke anses for at være dokumenteret, hvor disse indbetalinger stammer fra. På baggrund heraf har Skattestyrelsen forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 6.307.227 kr. svarende til klagerens andel.

Idet der er konstateret indtægter, der ikke er selvangivet, påhviler det klageren at godtgøre, at de pågældende beløb ikke skal beskattes hos ham som skattepligtig indkomst.

Retten finder, at klageren må anses for at være skattepligtig af de indbetalinger, som klageren ikke har dokumenteret hvorfra de hidrører.

Retten har lagt vægt på, at der for disse indbetalinger ikke er fremlagt tilstrækkelige oplysninger om hvem der indskyder et beløb, herunder verificeret navn og adresse, ligesom det ikke er tilstrækkeligt oplyst, hvad indbetalingerne vedrører og hvem beløbene i givet fald er videregivet til og dokumenteret herfor. Der henvises til SKM2016.505.BR, hvor der blev lagt vægt på hvem der havde foretaget de enkelte indbetalinger, hvad indbetalingerne vedrørte og hvorledes der var forholdt med beløbene efter overførslerne til udlandet.

Klagerens repræsentants forklaring om, at beløbene vedrører klagerens pengeoverførselsvirksomhed og at beløbene er overført til udlandet i overensstemmelse med aftale med kunden er ikke underbygget af objektive kendsgerninger. At virksomheden ikke har været opmærksom på, at telefonnumre fra taletidskort og telefonnumre generelt, ikke er tilstrækkelig dokumentation kan ikke medføre et andet resultat.

Repræsentantens fremlagte bilagsmateriale kan heller ikke føre til et andet resultat.

Det er rettens opfattelse, at fremsendte liste, fremstår som ukomplet for så vidt angår dokumentationen af pengestrømmene og at der således ikke er redegjort for pengestrømmen i forhold til den påklagede forhøjelse af virksomhedens omsætning. Hertil bemærker retten, at Skattestyrelsen har konstateret, at indholdet i de fremsendte lister er ens med tidligere fremsendte liste.

Repræsentantens bemærkninger til sagsfremstillingen kan heller ikke føre til et andet resultat. Der er henset til, at det ikke af det medsendte materiale fremgår hvilke indbetalinger der er tale om, og hvad der efterfølgende sker med beløbene. Beløbene på blanketterne stemmer ikke overens med de enkelte indbetalinger, som fremgår af kundelisten, ligesom det af blanketterne fremgår, at modtageren af beløbene er den juridiske person ”[virksomhed5]”. Det er således rettens opfattelse, at pengestrømmen fortsat ikke kan følges fra virksomheden til slutmodtageren.

Skattestyrelsen har medtaget differencen mellem omsætningen i henhold til listen og omsætningen i henhold til regnskabet, der udgør 513.976 kr. i forhøjelsen af virksomhedens overskud. Det er rettens opfattelse, at der ikke skal tages højde for dette beløb. Der er henset til, at retten har fundet, at regnskabet med rette kan tilsidesættes, og at forhøjelsen af virksomhedens omsætning fastsættes på baggrund af den fremsendte liste alene. Der er således ikke er grundlag for at forhøje virksomhedens omsætning med 513.976 som følge af uoverensstemmelser mellem regnskabet og den fremsendte liste.

Henset til Skattestyrelsens udtalelse af den 27. juni 2022 bemærker retten, at der i nærværende sag alene foretages en vurdering af de indbetalinger, der er omfattet af Skattestyrelsens afgørelse.

Landsskatteretten nedsætter hermed forhøjelsen af virksomhedens overskud til 12.100.479 kr., hvoraf klagerens andel udgør 6.050.239 kr.