Kendelse af 15-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 08-04-2022

Journalnr. 21-0013074

Skattestyrelsen har genoptaget klagerens skatteansættelse for indkomståret 2016 efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse og indkomstårene 2017-2018 efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Skattestyrelsen har medregnet klagerens svenske pensioner på henholdsvis 237.918 kr. i 2016, 238.108 kr. i 2017 og 226.184 kr. i 2018 ved opgørelsen af klagerens indkomst.

Skattestyrelsen har givet credit-lempelse for betalt skat i Sverige vedrørende klagerens svenske pension med henholdsvis 62.950 DKK i 2016, 63.172 DKK i 2017 og 58.199 DKK i 2018.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen om, at klagerens svenske pensioner på henholdsvis 237.918 kr. i 2016, 238.108 kr. i 2017 og 226.184 kr. i 2018 skal medregnes i indkomstopgørelsen, men ændrer Skattestyrelsens afgørelse vedrørende det beløb, der godkendes credit-lempelse for i indkomstårene 2016, 2017 og 2018, idet der gives lempelse for betalt skat i Sverige med 55.725 kr. i 2016, 12.247 kr. i 2017 og 48.773 kr. i 2018.

Faktiske oplysninger

Klageren er tilflyttet Danmark fra Sverige og blev fuldt skattepligtig til Danmark d. 1. november 2015.

Klageren er blevet udtaget til kontrol som en del af Skattestyrelsens Money Transfer projekt vedrørende pengeoverførsler fra udlandet. Af de indhentede oplysninger fremgik en række overførsler til klagerens danske bankkonto, som ud fra de foreliggende oplysninger vedrørte pension fra Sverige.

Ved brev af 2. juli 2020 bad Skattestyrelsen klageren om at fremlægge dokumentation for modtaget pension fra Sverige og afholdt skat i Sverige.

Skattestyrelsen indhentede klagerens skatteopgørelser og pensionsopgørelser for årene 2016-2018 hos de svenske skattemyndigheder.

Klageren har i de påklagede indkomstår 2016, 2017 og 2018 modtaget pension fra Sverige, udbetalt fra "Pensionsmyndigheten" og "[virksomhed1] AB".

Klagerens indkomst fra Sverige udgjorde i 2016 i alt 302.580 SEK, fordelt på 148.980 SEK fra [virksomhed1] AB og 153.600 SEK fra Pensionsmyndigheten. Af brev fra "Skatteverket" om "Omräknad sluttlig skatt" dateret 28. september 2017 vedrørende indkomståret 2016 fremgår, at klagerens skat udgjorde 80.059 SEK, men samtidig at klageren fik et fradrag for kapitalunderskud på 9.189 SEK, hvorfor klageren i 2016 har betalt svensk skat med i alt 70.870 SEK.

I 2017 udgjorde den svenske pensionsindkomst i alt 308.316 SEK, fordelt på 150.660 SEK fra [virksomhed1] AB og 157.656 SEK fra Pensionsmyndigheten. Det fremgår af afgørelse (beslut) fra "Skatteverket" om beskatning i indkomståret 2017, dateret 3. marts 2018, at klagerens skat udgjorde 81.799 SEK. Samtidig fremgår, at klageren fik et fradrag for kapitalunderskud på 65.941 SEK, hvorfor klageren i 2017 har betalt svensk skat med i alt 15.858 SEK.

I 2018 udgjorde indkomsten fra Sverige i alt 311.136 SEK, fordelt på 153.012 SEK fra [virksomhed1] AB og 158.124 SEK fra Pensionsmyndigheten. Af afgørelse (beslut) fra "Skatteverket" om beskatning i indkomståret 2018 af 12. september 2019 fremgår, at klagerens skat udgjorde 80.059 SEK, men samtidig at klageren fik et fradrag for kapitalunderskud på 12.967 SEK, hvorfor klageren i 2018 har betalt svensk skat med i alt 67.092 SEK.

Klageren havde ikke selvangivet sine svenske pensionsindtægter for indkomståret 2016. I indkomstårene 2017 og 2018 havde klageren selvangivet 228.780 kr. per år i indkomst til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse den 27. august 2020 om forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst med 244.650 kr. Skattestyrelsen foreslog samtidig, at der skete credit-lempelse for betalt skat i Sverige med i alt 184.321 kr.

Skattestyrelsen traf afgørelse den 26. oktober 2020 i overensstemmelse med forslaget.

Der er ikke vedlagt yderligere dokumentation til klagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår bl.a. følgende:

"Skattestyrelsen har gennemgået grundlaget for din skat for 2016 - 2018.

Resultatet er, at vi ændrer din indkomst med i alt 244.650 kr. Derudover godskrives du for betalt skat i udlandet med i alt 184.321 kr. (Creditlempelse). Se specifikation af creditlempelse på side 4.

Selvom vi har gennemgået grundlaget for din skat, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på samme periode igen.

Skattestyrelsens ændringer

Indkomståret 2016

Pension fra udlandet ifølge nedenstående opgørelse:

Beløbet er skattepligtig ifølge statsskatteloven §4 litra c og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3, stk. 1.

Selvangivet/tidligere ansat til:

237.918 kr.

0 kr.

237.918 kr.

Skatteansættelsen sker ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Indkomståret 2017

Pension fra udlandet ifølge nedenstående opgørelse:

Beløbet er skattepligtig ifølge statsskatteloven §4 litra c og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3, stk. 1.

Selvangivet/tidligere ansat til:

238.108 kr.

228.780 kr.

9.328 kr.

Skatteansættelsen sker ifølge skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Indkomståret 2018

Pension fra udlandet ifølge nedenstående opgørelse:

Beløbet er skattepligtig ifølge statsskatteloven §4 litra c og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3, stk. 1.

Selvangivet/tidligere ansat til:

226.184 kr.

228.780 kr.

-2.596 kr.

Skatteansættelsen sker ifølge skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Beløb modtaget fra udlandet.

1.1. De faktiske forhold

I forbindelse med Skattestyrelsens Money Transfer projekt har vi, efter tilladelse fra Skatterådet, indhentet oplysninger fra en række pengeinstitutter om pengeoverførsler til og fra udlandet. Det fremgår af disse oplysninger, at du har modtaget en række beløb fra udlandet. Belø-bene er overført fra Sverige. Det fremgår desuden af de modtagne betalingsoplysninger, at beløbene vedrører pensionsudbetalinger.

Beløbene er indsat på din konto [...87] i [finans1].

Vi har tidligere i brev af 2. juli 2020 bedt dig indsende materiale indeholdende redegørelse og dokumentation for pengeoverførslerne samt dine svenske skatteopgørelser eller pensionsopgørelser.

Vi har talt med dig den 13. juli 2020 pr. telefon. Du oplyste at du ikke havde gemt de svenske skatteopgørelser og pensionsopgørelser for årene 2016 - 2018.

Vi har efterfølgende indhentet opgørelserne hos de svenske skattemyndigheder.

Det fremgår af de svenske skatteopgørelser for indkomstårene 2016 - 2018, at du har betalt skat til Sverige af udbetalingerne fra Pensionsmyndigheten og [virksomhed1] AB.

1.2. Dine bemærkninger

Du har den 25. september 2020 talt med [person1] pr. telefon. Du oplyste, at du er uenig i, at du skal beskattes af dine svenske pensioner i Danmark. Du oplyste endvidere, at du havde haft nogle tab på investeringer (warrants). Du forespurgte om mulighed for evt. skattemæssigt fradrag for tab på dine investeringer. Du blev i den forbindelse bedt om, at indsende materiale på dine tab. Vi har endnu ikke modtaget materialet. Vi har på ovennævnte baggrund truffet afgørelse i sagen.

1.3. Retsregler og praksis

Pension

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalindkomstbeskatning, og fuldt skattepligtige personer er derfor skattepligtige af den samlede indtægt, hvad enten den hidrører her fra landet eller fra udlandet. Pensionsindtægter er skattepligtige, jævnfør statsskatteloven § 4, litra c.

Er indkomsten fra udlandet også undergivet beskatning i udlandet, skal man tage højde for dette i henhold til den indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO) mellem Danmark og det pågældende land.

I henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomst Danmark/Norden artikel 18 stk. 1 har Sverige beskatningsretten til ovennævnte indkomst. Danmark kan som bopælsland ligeledes beskatteindkomsten, men skal i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomst Danmark/Norden artikel 25 stk. 1 litra a lempe i personens indkomstskat med et beløb svarende til den indkomstskat som erbetalt i Sverige. (Credit-lempelse)

1.4. Skattestyrelsens endelige afgørelse og begrundelse

Pensionsindtægt fra Sverige

Du har modtaget pension fra Sverige. De svenske pensionsudbetalere (Pensionsmyndigheten og [virksomhed1] AB) sender ikke årlige oplysninger til Skattestyrelsen i Danmark om din pension. Du skal selv-angive indkomsten i Danmark.

Vi har modtaget dine svenske skatteopgørelser for 2016 - 2018. Pensionsbeløbene er benævnt "Fastställd förvärvsinkomst" på de svenske skatteopgørelser. Du skal beskattes af hele det modtag-ne pensionsbeløb.

Det fremgår af de indsendte oplysninger, at du har betalt skat i Sverige af pensionen fra både Pensionsmyndigheten og [virksomhed1] AB.

Den danske skatteberegning bygger på globalindkomstprincippet og medfører, at personer, som er fuld skattepligtige til Danmark, har pligt til at selvangive hele den globale indkomst i Danmark.

Din pensionsindtægt fra Sverige er omfattet af Den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomsts artikel 18 stk. 1 og artikel 25 stk. 1 litra a.

Det betyder, at Danmark skal lempe i din indkomstskat med et beløb svarende til den indkomstskat som er betalt i Sverige. (Credit-lempelse). Bemærk: Der gives creditlempelse for den del af den svenske skat som vedrører dine pensionsindkomster.

Opgørelse af din pension.

Du har ifølge de indhentede skatteopgørelser modtaget følgende skattepligtige pensionsindtægter fra Sverige:

År: Beløb fra Pensionsmyn- Beløb fra Beløb i alt i SEK: * Kurs: Beløb i alt i DKK:

digheten [virksomhed1] AB i SEK:

i SEK:

2016 153.600 148.980 302.580 78,6300 237.918

2017 157.656 150.660 308.316 77,2288 238.108

2018 158.124 153.012 311.136 72,6963 226.184

Godskrivelse af betalt svensk skat. (Creditlempelse).

Ifølge dine svenske skatteopgørelser har du betalt skat til Sverige af din pensionsindtægt. Du har betalt følgende skat:

År: Betalt skat * Kurs: Betalt skat ifølge Betalt svensk skat Ændring i betalt ifølge svenske svenske i DKK svensk skat til skatteopgørelser skatteopgørelser i selvangivet/ creditlempelse i

i SEK: i DKK: tidligere ansat til: DKK:

2016 80.059 78,6300 62.950 0 62.950

2017 81.799 77,2288 63.172 121.397 -58.225

2018 80.059 72,6963 58.199 121.397 -63.198

*Ifølge Danmarks Nationalbanks årsgennemsnits valutakurser.

Indkomståret 2016

Din skattepligtige indkomst forhøjes med 237.918 kr., svarende til forskellen mellem den pension du har selvangivet, og den pension som du er skattepligtig af ifølge oplysningerne fra de årlige svenske skatteopgørelser. Beløbet er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens §4 litra c, og beskattes som personlig indkomst efter reglerne i personskattelovens § 3, stk. 1. Du vil ved skatteberegningen blive godskrevet med i alt 62.950 kr. i betalt udenlandsk skat.

Indkomståret 2017

Din skattepligtige indkomst forhøjes med 9.328 kr., svarende til forskellen mellem den pension du har selvangivet, og den pension som du er skattepligtig af ifølge oplysningerne fra de årlige svenske skatteopgørelser. Beløbet er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens §4 litra c, og beskattes som personlig indkomst efter reglerne i personskattelovens § 3, stk. 1. Du vil ved skatteberegningen blive godskrevet med i alt 63.172 kr. i betalt udenlandsk skat.

Indkomståret 2018

Din skattepligtige indkomst nedsættes med 2.596 kr., svarende til forskellen mellem den pension du har selvangivet, og den pension som du er skattepligtig af ifølge oplysningerne fra de årlige svenske skatteopgørelser. Beløbet er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens §4 litra c, og beskattes som personlig indkomst efter reglerne i personskattelovens § 3, stk. 1. Du vil ved skatteberegningen blive godskrevet med i alt 58.199 kr. i betalt udenlandsk skat.

Ligningsfrist og ekstraordinær ansættelse

Reglerne om skattemyndighedernes frister for ændring af skatteansættelser findes i skatteforvaltningsloven.

Hovedreglen er skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 som bestemmer, at der ikke kan afsendes varsel om ændring af skatteansættelsen senere end den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb.

Skatteansættelsen skal være foretaget senest 1. august i det 4. år efter indkomstårets udløb.

Fristerne for fysiske personers skatteansættelser suppleres af en særlig kort ligningsfrist.

Denne korte ligningsfrist er reguleret i Bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013, og gælder kun for personer, der har enkle økonomiske forhold. Du har ikke enkle økonomiske forhold, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 1, sammenholdt med § 2, stk. 1, nr. 4, da du har indkomst fra udlandet. Du er

derfor ikke omfattet af den korte ligningsfrist.

Indkomstårene 2017 - 2018 behandles således efter de ordinære genoptagelsesregler i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en skatteansættelse ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 foretages eller ændres, hvis du eller nogen på dine vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at vi har foretaget en ansættelse på et forkert eller ufuldstændigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at du som minimum har handlet groft uagtsomt, hvorfor betingelsen for ekstraordinær ansættelse, af året 2016, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 er opfyldt. Dette begrundes med, at du ikke har selvangivet korrekt pensionsindkomst fra udlandet.

Efter forarbejderne til skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1 nr. 5, er begreberne fortsæt og grov uagt-somhed identiske med de tilsvarende begreber i skattekontrollovens afsnit 3. Dvs. at anvendelse af bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, forudsætter, at der foreligger et strafbart forhold. Uanset dette er anvendelsen af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, ikke betinget af, at der gøres strafansvar gældende, eller at en gennemført straffesag resulterer i en fastsættelse af straf. Begrundelsen er, at frifindelse i straffesagen kan hænge sammen med en straffesags særlige karakter, f.eks. at der gælder andre krav til bevisets styrke end i skatteansættelsessagen.

Afgørende for spørgsmålet om der er handlet groft uagtsomt, er de forudsætninger du havde på tidspunktet, hvor handlingen blev udført.

6 måneders reaktionsfrist

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 fremgår det, at en ekstraordinær ansættelsesændring af din indkomst for året 2016 er betinget af, at der sker varsling senest 6 måneder efter vi har fået viden om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26.

Det følger af domspraksis at 6 måneders fristen løber fra det tidspunkt, hvor vi har det nødvendige grundlag, til at foretage en korrekt ansættelse. Den 22. juli 2020 har vi modtaget de sidste oplysnin-ger i form af dine svenske skatteopgørelser for 2016 - 2018.

Det er derfor den 22. juli 2020 at vi kommer til kundskab om, at du har indkomst, der er selvangi-velsespligtig. Vi har derfor tidligst den 22. juli 2020 tilstrækkelige oplysninger, til at foretage en korrekt skatteansættelse. 6 måneders fristen er derfor overholdt."

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at han ikke skal beskattes i Danmark af pension udbetalt fra Sverige i 2016, 2017 og 2018.

Klageren oplyser, at han har arbejdet i Sverige indtil han blev pensioneret, og at han på ny har været bosat i Danmark siden november 2015.

Klageren oplyser, at hans indkomster er fuldstændigt transparente, at han har dansk og svensk pension og at når den endelige skat er afregnet for et år har han ikke gemt papirerne, da han ikke tidligere har haft brug for dem.

Klageren har gjort gældende, at han tidligere har fået meddelelse fra SKAT i Danmark, om at der ikke skal ske beskatning af hans svenske pensioner, idet de var at betragte som sociale pensioner. Klageren gør gældende, at der er truffet en afgørelse herom som burde kunne findes i historikken i det danske skattesystem.

Klageren oplyser endvidere, at han har prøvet at investere penge via sin svenske bank ved derivat handel, men at dette endte med tab. Tabet blev reguleret via betalt skat i Sverige, men ikke i Danmark.

Klageren oplyser, at hans eneste indtægter er dansk og svensk pension, og at han ikke gemmer sine skattepapirer, da han ikke tidligere har haft behov for dem. Klageren har oplyst til Skattestyrelsen, at de skal indhente oplysninger i Sverige. De første 2 år troede klageren, at pensionen fra [virksomhed1] blev beskattet i Danmark. Klageren oplyser, at han havde opgivet begge sine svenske pensioner til SKAT i Danmark. Han oplyser, at han i 2017 fik besked om, at begge svenske pensioner skulle betragtes som sociale pensioner og ikke skulle beskattes i Danmark. Klageren oplyser, at han siden har skrevet i sin skatteblanket, at han har samme svenske pension. Han har udeladt beløb, da det efter klagerens mening ikke er nødvendigt, da oplysningerne efter klagerens opfattelse bliver sendt til henholdsvis de danske og svenske skattemyndigheder.

Klageren refererer i øvrigt til en række telefonsamtaler med Skattestyrelsen i forbindelse med sagens opstart og behandling.

Landsskatterettens afgørelse

Skattepligt af svenske pensioner

I indkomstårene 2016, 2017 og 2018 var klageren fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til bopælsbestemmelsen i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Det følger endvidere af artikel 4, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 23. september 1996 mellem de nordiske lande, at klageren skattemæssigt er hjemmehørende i Danmark.

Det følger af globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4, at klageren er skattepligtig her til landet af al skattepligtig indkomst, uanset om indkomsten stammer fra kilder her i landet eller fra udlandet.

Klageren er derfor skattepligtig til Danmark af pensionsudbetalingerne fra Sverige.

Fordelingen af beskatningsretten mellem Danmark og Sverige skal afgøres efter den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Af artikel 18, stk. 1, fremgår følgende:

"Pension og livrente, som udbetales fra en kontraherende stat, og udbetaling fra en kontraherende stat i henhold til sociallovgivningen i denne stat til en person, der er hjemmehørende i en anden kontraherende stat, kan beskattes i den førstnævnte stat."

Danmark kan som bopælsland beskatte pensionsudbetalingerne, og artikel 18, stk. 1, giver endvidere ret til, at Sverige, hvorfra pensionerne udbetales, kan beskatte udbetalingerne.

I dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 25, stk. 1, om ophævelse af dobbeltbeskatning fremgår følgende:

"Stk. 1.Danmark:

a) Såfremt en person, der er hjemmehørende i Danmark, oppebærer indkomst, som ifølge bestemmelserne i denne overenskomst kan beskattes i en anden kontraherende stat, skal Danmark, medmindre bestemmelserne i litra b) eller c), medfører andet, indrømme fradrag i denne persons danske indkomstskat med et beløb, svarende til den indkomstskat, som er erlagt i denne anden stat.

Fradragsbeløbet skal imidlertid ikke kunne overstige den del af den danske indkomstskat, beregnet før sådant fradrag, der svares af den indkomst, som kan beskattes i denne anden stat.

b) Såfremt en person, der er hjemmehørende i Danmark, oppebærer indkomst, som ifølge bestemmelserne i denne overenskomst kun kan beskattes i en anden kontraherende stat, kan Danmark medregne indkomsten i beskatningsgrundlaget, men skal i den danske skat af indkomsten fradrage den del af indkomstskatten, der svares af den indkomst, som hidrører fra denne anden stat."

Det følger således, at når en indkomst kan beskattes i et andet land, skal Danmark indrømme fradrag i den danske indkomstskat, med et beløb svarende til den indkomstskat der er betalt i det andet land.

Danmark kan herefter beskatte klagerens pension fra Sverige, men skal samtidig give credit-lempelse for den betalte skat i Sverige.

Det fremgår ikke af oplysninger i sagen, at der er truffet en afgørelse om skattefritagelse i Danmark af klagerens pensioner.

Klageren har oplyst at have lidt tab på handel med derivater via sin svenske bank.

Retten skal bemærke, at klageren trods forespørgsel ikke har fremlagt materiale til Skattestyrelsen vedrørende dette tab, eller til Skatteankestyrelsen i forbindelse med indgivelse af klagen.

Lempelse for betalt skat til Sverige

Indkomståret 2016

I den påklagede afgørelse af 26. oktober 2020 er det lagt til grund, at klagerens svenske skattebetaling udgjorde 80.059 SEK i 2016, svarende til 62.950 DKK.

Retten bemærker hertil, at det fremgår af oplysninger fra det svenske Skatteverket vedrørende "Omräknad slutlig skatt", at klagerens endeligt beregnede svenske skat udgjorde 70.870 SEK for indkomståret 2016, svarende til 55.725 DKK.

På baggrund af ovenstående ændres credit-lempelsen herefter med 7.225 DKK, fra 62.950 DKK til 55.725 DKK, da der alene kan gives fradrag for faktisk betalte skatter.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at der i indkomståret gives credit-lempelse i skattebetalingen for betalt skat i Sverige med 55.725 DKK.

Indkomståret 2017

I den påklagede afgørelse af 26. oktober 2020 er det lagt til grund, at klagerens svenske skattebetaling udgjorde 81.799 SEK i 2016, svarende til 63.172 DKK.

Retten bemærker hertil, at det fremgår af oplysninger fra det svenske Skatteverket vedrørende ("Beslut om årlig beskattning"), at klagerens "kommunal inkomstskatt" udgjorde 81.799 SEK i 2017, men at det samtidig fremgår, at klageren har opnået en skattenedsættelse for kapitalunderskud på 65.941 SEK. Den samlede endelige skat udgjorde efter Skatteverkets beregning 15.858 SEK. Omregnet til DKK svarer dette til 12.247 DKK.

På baggrund af ovenstående ændres credit-lempelsen herefter med 50.925 kr., fra 63.172 DKK til 12.247 DKK.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at der i indkomståret gives credit-lempelse i skattebetalingen for betalt skat i Sverige med 12.247 DKK.

Indkomståret 2018

I den påklagede afgørelse af 26. oktober 2020 er det lagt til grund, at klagerens svenske skattebetaling udgjorde 80.059 SEK i 2018, svarende til 58.199 DKK.

Retten skal hertil bemærke, at det fremgår af oplysninger fra det svenske Skatteverket ("Besked"), at klagerens "kommunal inkomstskatt" udgjorde 80.059 SEK i 2018, men samtidig fremgår, at klageren har opnået en skattenedsættelse for kapitalunderskud på 12.967 SEK. Den samlede endelige skat udgjorde efter Skatteverkets beregning 67.092 SEK. Omregnet til DKK svarer dette til 48.773 DKK.

På baggrund af ovenstående ændres credit-lempelsen herefter med 9.426 kr., fra 58.199 kr. til 48.773 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at der i indkomståret gives credit-lempelse i skattebetalingen for betalt skat i Sverige med 48.773 DKK.

Genoptagelse af beskatning af pensionsudbetalinger fra Sverige

Skattestyrelsen har efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, mulighed for at ændre ansættelsen af indkomstskatten, såfremt den senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb varsler den foreslåede ændring.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, fremgår således:

"Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Skatteministeren kan for grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister end angivet i 1. og 2. pkt."

Forslag til afgørelse vedrørende ændring af klagerens skattepligtige indkomst for 2016, 2017 og 2018 er afsendt den 27. august 2020, mens afgørelsen er afsendt den 26. oktober 2020. Genoptagelsen af indkomstårene 2017 og 2018 ligger således inden for den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, som er henholdsvis den 1. maj 2021 og den 1. maj 2022.

Indkomståret 2016 ligger uden for den ordinære genoptagelsesfrist, som var senest 1.maj 2020. Det følger af skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 5, at

"Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag."

Retten finder, at det forhold, at klageren ikke har selvangivet pensionsindtægter fra udlandet må karakteriseres som groft uagtsomt, hvilket medfører, at betingelsen for ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2016 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, er opfyldt.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 følger endvidere:

"Stk. 2. En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor."

Skattestyrelsen modtog oplysninger fra de svenske skattemyndigheder den 22. juli 2020, om at klageren havde indtægter fra Sverige, som var pligtige til selvangivelse. Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse den 27. august 2020 og traf afgørelse om ændring af ansættelsen den 26. oktober 2020, hvorfor både fristerne på 3 og 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er overholdt.

Retten finder herefter, at Skattestyrelsen med rette har genoptaget klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2017 og 2018 inden for fristen for ordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, og genoptaget klagerens skatteansættelse for indkomståret 2016 efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster således afgørelsen om, at klagerens svenske pensioner på henholdsvis 237.918 kr. i 2016, 238.108 kr. i 2017 og 226.184 kr. i 2018 skal medregnes i indkomstopgørelsen, men ændrer Skattestyrelsens afgørelse vedrørende det beløb, der godkendes credit-lempelse for i indkomstårene 2016, 2017 og 2018, idet der gives lempelse for betalt skat i Sverige med 55.725 kr. i 2016, 12.247 kr. i 2017 og 48.773 kr. i 2018.