Kendelse af 27-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 02-09-2023

Journalnr. 21-0011052

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2016

Resultat af virksomhed

-43.037 kr.

-234.829 kr.

-43.037 kr.

Renteudgifter

108.010 kr.

135.031 kr.

108.010 kr.

Anden personlig indkomst

380.000 kr.

0 kr.

380.000 kr.

Indkomståret 2017

Resultat af virksomhed

140.036 kr.

-363.522 kr.

130.182 kr.

Anden personlig indkomst

112.000 kr.

0 kr.

112.000 kr.

Indkomståret 2018

Resultat af virksomhed

243.189 kr.

787 kr.

235.410 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klageren er registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomhedens startdato var den 15. maj 2008, og virksomheden er registreret under branchekoden 563000 Caféer, værtshuse, diskoteker m.v.

Resultat af virksomhed – 2016

Skattestyrelsens pkt. 1 – Afstemning af regnskab

Klageren har selvangivet resultat af virksomhed på henholdsvis -234.829 kr.

Virksomheden har i indkomståret 2016 drevet to caféer ved navn [virksomhed1] og [virksomhed2].

Ifølge Skattestyrelsen omfatter det modtagne regnskabsmateriale for indkomståret 2016 ikke driften i [virksomhed2].

Klageren har indberettet lønninger i sin virksomhed i indkomståret 2016 med 1.447.001 kr. og ATP-bidrag med 17.704 kr. Klageren har indberettet lønrefusion til sin virksomhed, og det fremgår af regnskabet, at klageren har fået refunderet et beløb på 129.864 kr. som syge- og barselsdagpenge.

Skattestyrelsen har på baggrund af modtagne kontospecifikationer for [virksomhed1] opgjort et resultat før renter på -189.169 kr. for denne café.

For [virksomhed2] har Skattestyrelsen foretaget en skønsmæssig opgørelse på baggrund af bankkontoudtog og fastsat denne cafés skattepligtige resultat til 47.632,26 kr.

Det fremgår af klagerens bankkontoudtog, at der har været virksomhedsrelaterede indsætninger på 1.615.289,24 kr. samt momspligtige og momsfrie udgifter på henholdsvis 1.020.921,92 kr. og 11.815,13 kr.

Det fremgår af bogføringskonto 2210, 2211 og 2223 for [virksomhed1], at der samlet er udgiftsført 1.025.028 kr. til løn og ATP (941.977,22 kr. + 70.397,40 kr. + 12.653,65 kr.).

Skattestyrelsen har henført differencen på 439.676,73 kr. som løn vedrørende [virksomhed2].

På baggrund af ovenstående har Skattestyrelsen skønsmæssigt opgjort resultatet for [virksomhed2] for indkomståret 2016 således:

Omsætning ekskl. moms

1.292.231,39 kr.

Udgifter m. moms (ekskl. moms)

-816.737,54 kr.

Udgifter u. moms

11.815,13 kr.

Løn

-439.676,73 kr.

Årets resultat af [virksomhed2]

47.632,26 kr.

Det fremgår af klagerens bogføringskonti sammenholdt med bankkontoudtog, at bl.a. bogføringskonto 1010 Salg af varer/ ydelser m/ moms, bilag 18436 under konto 1306[virksomhed3], bilag 2017028 under konto 1310 Varekøb m/ moms og bilag 2018013 under konto 3604 Edb-udgifter/ software ikke kan afstemmes.

Skattestyrelsens pkt. 4 – forsikringer

Der er i regnskabsmaterialet for [virksomhed1] for indkomståret 2016 udgiftsført følgende udgifter til forsikring, som Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for, da de ikke har modtaget de anmodede bilag og redegørelser for udgifterne til forsikringer:

Konto

Kontonavn

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

2241

Personaleudgifter

1. juli 2016

2017986

Arbejdsskade forsikring

12.626,00 kr.

3450

Forsikringer

22. februar 2016

2016202

Erhvervsforsikring – [virksomhed4]

7.547,70 kr.

20.173,70 kr.

Betaling af fakturaen med bilag 2017986 er bogført på konto 6130 Årets hævninger, kontant.

Renteudgifter – 2016

Klageren har for indkomståret 2016 selvangivet renteudgifter for sin virksomhed med 135.031 kr.

Klageren har oplyst, at bankkonto [...80] er driftskonto for [virksomhed1], og at bankkonto [...21] er driftskonto for [virksomhed2]. Det fremgår af klagerens bogføring, at bankkonto 1492380 er et erhvervslån.

Skattestyrelsen har fra [finans1] modtaget følgende indberetninger af renter på klagerens konti:

[virksomhed1] konto [...80]

13.819 kr.

[virksomhed2] konto [...21]

341 kr.

Erhvervslån konto [...80]

93.115 kr.

I alt

107.275 kr.

Klageren har for indkomståret 2016 bogført renteudgifter til kreditor på 735 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af ovenstående nedsat klagerens fradrag for renteudgifter med 27.021 kr. for indkomståret 2016.

Til brug for klagesagen har klageren fremsendt årsudskrifter fra [finans1], hvor det fremgår, at [finans1] vedrørende [virksomhed1] har indberettet renteudgifter på 107.276,25 kr. til SKAT.

Klageren har endvidere fremsendt årsudskrift stilet til klageren og dennes ægtefælle, hvor det fremgår, at [finans1] har indberettet renteudgifter på 6.128,18 kr. til SKAT.

Anden personlig indkomst – 2016

Ifølge regnskabet for [virksomhed1] er der på konto 6130 Årets hævninger, kontant og konto 6135 Mellemregning løbende bogført overførsler mellem klagerens driftskonto [...80] for [virksomhed1] og klagerens private konti og bogført driftsudgifter, hvor klageren har lagt ud for udgiften privat.

Skattestyrelsen har på den baggrund opgjort, at klageren netto i indkomståret 2016 har indskudt følgende beløb i sin virksomhed:

Konto 6130 Årets hævninger, kontant

272.439 kr.

Konto 6135 Mellemregning

108.083 kr.

I alt

380.522 kr.

Skattestyrelsen har endvidere opgjort, at der på diverse bankkonti, hvortil klageren er registreret som ejer, har været et samlet indestående på -2.246.414 kr. pr. 1. januar 2016 og -2.173.312 kr. pr. 31. december 2016. Klageren har således nedbragt sin private gæld med 73.102 kr. igennem indkomståret 2016.

Klageren har i forbindelse med sin klage fremsendt en opgørelse for private indsætninger fra sin samlevers konto på bankkonti for [virksomhed1] og [virksomhed2], der samlet beløber sig til 137.583,23 kr. for indkomståret 2016.

Klageren har ikke selvangivet anden indkomst end fra sin virksomhed.

Resultat af virksomhed – 2017 og 2018

Skattestyrelsens pkt. 1 og 2 – afstemning af regnskab – 2017 og 2018

Klageren har for indkomstårene 2017 og 2018 selvangivet resultat af virksomhed med henholdsvis et underskud på 363.522 kr. og et overskud på 787 kr. Det fremgår af de fremsendte regnskaber for [virksomhed1] for indkomstårene 2017 og 2018, at virksomhedens resultat før renter udgør henholdsvis 104.541 kr. og 100.382 kr.

Det fremgår af klagerens bogføringskonti for indkomståret 2017 sammenholdt med bankkontoudtog, at bl.a. bogføringskonto 3620 Telefon, bilag 201690554 under konto 2241 Personaleudgifter, konto 3422 Elafgift og bilag 201691366 under konto 3610 Rep./ vedligeholdelse af inventar ikke kan afstemmes.

Det fremgår af klagerens bogføringskonti for indkomståret 2018 sammenholdt med bankkontoudtog, at bl.a. bilag 201691740 under konto 1306[virksomhed3], bilag 201691555 under konto 1310 Varekøb m/ moms og bogføringskonto 2217 Refusion og bilag 201691771 under konto 2750 Restaurationsbesøg ikke kan afstemmes.

Skattestyrelsen har på baggrund heraf ændret klagerens indkomst med henholdsvis 468.063 kr. og 99.595 kr. for indkomstårene 2017 og 2018.

Skattestyrelsens pkt. 5 – afstemning bank – 2018

Skattestyrelsen har modtaget bankkontoudtog fra klagerens bankkonto [...80] ved [finans1], hvoraf fremgår følgende saldi, der stemmer med den modtagne indberetning fra klagerens bank:

1. januar 2017

-149.953,97 kr.

1. januar 2018

-155.628,48 kr.

31. december 2018

-152.876,42 kr.

Af virksomhedens bogføring på konto 5820[finans1] [virksomhed1] fremgår følgende saldi:

Primo 2017

-139.289,80 kr.

Primo 2018

-142.678,90 kr.

Ultimo 2018

16.776,04 kr.

Det fremgår af klagerens bankkonto [...80], at der i indkomstårene 2017 og 2018 er indsat henholdsvis 2.348.923 kr. og 2.442.075 kr.

Skattestyrelsen har anset samtlige indsætninger for at være omsætning i klagerens virksomhed.

Der er på virksomhedens konto 1010 og 6902 for indkomstårene 2017 og 2018 samlet registreret følgende omsætning inkl. moms:

2017

2.388.913 kr.

2018

2.278.189 kr.

I alt

4.667.102 kr.

Skattestyrelsen har for indkomståret 2018 forhøjet klagerens omsætning med 99.116 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsens pkt. 7 – udokumenterede udgifter – 2017 og 2018

Der er i virksomhedens regnskab for indkomstårene 2017 og 2018 udgiftsført følgende udgifter til forsikringer, som Skattestyrelsen ikke har modtaget dokumentation for:

2017

Konto

Kontonavn

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

3650

Forsikringer

18. juli 2017

201690753

[virksomhed5] - Ansvarsforsikring

2.179,35 kr.

3650

Forsikringer

19. juli 2017

201690762

[virksomhed5] Arbejdsskade forsikring

7.675,00 kr.

9.854,35 kr.

2018

Konto

Kontonavn

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

3650

Forsikringer

2. juli 2018

201691726

[virksomhed5] arb skade

7.779,00 kr.

Anden personlig indkomst - 2017

Klageren har for indkomståret 2017 ikke selvangivet anden indkomst end indkomst fra sin virksomhed.

Det fremgår af bogføringskonto 6135 Mellemregning, at klageren i indkomståret 2017 har indskudt 554.856 kr. i sin virksomhed, herunder en indbetaling dateret den 31. december 2017 på 392.120 kr. som momsgæld.

Det fremgår ikke af klagerens bankkonti, at han har betalt momsgæld for sin virksomhed i indkomståret 2017.

Skattestyrelsen har på baggrund af virksomhedens bogføring og klagerens samt dennes ægtefælles personlige skatteoplysninger beregnet klagerens husstands samlede privatforbrug til 61.064 kr.

Skattestyrelsen har anset et samlet privatforbrug i klagerens husstand på 173.000 kr. for ikke at være uantageligt lavt, hvorfor de har ansat klagerens anden personlige indkomst til 112.000 kr.

Repræsentanten har den 16. november 2022 fremsendt bilag fra [virksomhed5] for afholdte udgifter til ansvarsforsikring, arbejdsskadeforsikring samt erhvervsforsikring for et samlet beløb på 29.288,97 kr. for perioden fra 1. juni 2017 til 31. juni 2019:

Tekst

Periode

Beløb i alt

Ansvarsforsikring

1. juni 2017 – 31. maj 2018

2.079,35 kr.

Ansvarsforsikring

1. juni 2017 – 31. maj 2018

2.179,35 kr.

Arbejdsskadeforsikring

1. juli 2017 – 30. juni 2018

7.675,00 kr.

Erhvervsforsikring

1. juni 2017 – 31. maj 2018

9.576,27 kr.

Arbejdsskadeforsikring

1. juli 2018 – 30. juni 2019

7.779,00 kr.

Der er endvidere fremsendt skatteregnskab for indkomståret 2016, hvoraf fremgår et underskud på 341.593 kr. som resultat før renter, årsregnskab for indkomståret 2018, hvoraf fremgår et skattepligtigt resultat før renter på 100.382 kr. og et underskud på 787 kr. som resultat før skat.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2016 forhøjet klagerens skattepligtige indkomst og opgjort resultat af virksomhed til -43.037 kr., renteudgifter i virksomheden til 108.010 kr. samt anden personlig indkomst til 380.000 kr.

Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 forhøjet klagerens skattepligtige indkomst og opgjort resultat af virksomhed til 140.036 kr. og anden personlig indkomst til 112.000 kr.

Skattestyrelsen har endvidere forhøjet klagerens skattepligtige indkomst og opgjort resultat af virksomhed til 243.189 kr. for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Afstemning regnskab

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

[virksomhed1]

Da vi ikke har modtaget det skattemæssig regnskab for [virksomhed1], har vi, ud fra de modtagne kontospecifikationer, opgjort det skattepligtige resultat, efter samme metode som skatteregnskaberne for 2017-2018. Det skattepligtige resultat før renter for indkomståret 2016 fra [virksomhed1], kan som specificeret i vedlagte bilag 1, således opgøres til -189.169 kr.

[virksomhed2]

Der er ikke modtaget skattemæssige regnskab for drift af virksomheden, men udelukkende kontospecifikationer for 1. halvår 2016. Af driftskontoen ved [finans1] fremgår dog, at der har været aktivitet i denne del af virksomheden stort set hele 2016. Vi har derfor med baggrund i kontoudtoget fra [finans1], foretaget en skønsmæssig opgørelse af resultat af virksomhed for [virksomhed2].

Vi har i vedlagte bilag 2, skønsmæssigt opgjort dine indtægter og udgifter fra [virksomhed2]. Vi har gennemgået posteringer, og ud fra posteringsteksten vurderet hvilke posteringer der vedrører din virksomheds drift. I opgørelsen er, ligeledes ud fra posteringsteksten, vurderet hvilke udgifter der har medført fradrag for moms og hvilke der ikke har. Posteringerne er specificeret i kategorierne ”Omsætning”, ”Udgifter m. moms”, Udgifter u. moms”, ”løn” og ”andet”. Under ”andet” er interne overførsler, betalinger af moms og A-skat, renter, uidentificerbare poster, og privat udgifter placeret.

Såfremt du mener at posteringer under kategorien ”andet” vedrører virksomhedens drift, bedes du indsende dokumentation herfor.

Det skal i den forbindelse understreges, at det efter SKM2004.162.HR er den skattepligtige, som har bevisbyrden for, at udgifter er fradragsberettiget, ydermere er der efter SKM2008.4.HR, som hovedregel, ikke fradrag for udokumenterede udgifter, og slutteligt er Skattestyrelsen efter SKM2013.493.VLR ikke forpligtiget til, at skønne fradragsberettigede udgifter.

Den 17. november 2016 og 20. december 2016 er der på kontoen modtaget erstatning fra [virksomhed4]. Da beløbene er indgået på din erhvervskonto, antager vi at erstatningen vedrører virksomhedens drift. Erstatning til virksomheder udbetales normalt uden moms, hvorfor vi har medtaget beløb som en modregning i ”udgifter u. moms.”

Lønudgifter i [virksomhed2] er ud fra bankkontoudtoget opgjort til 333.246 kr. Du har samlet for de 2 virksomheder indberette 1.447.001 kr. i løn, og 17.704 kr. i Atp-bidrag.

Af regnskabet for [virksomhed1], fremgår det af konto 2210, 2211 og 2223, at der samlet er udgiftsført 1.025.028 kr. til løn og Atp (941.977,22 kr. + 70.397,40 kr. + 12.653,65 kr. – se bilag 1).

Vi antager på denne baggrund, at den resterende indberettede løn vedrører [virksomhed2]. Lønudgiften for [virksomhed2] kan herefter beregnes til 439.677 kr. (1.447.001 + 17.704 kr. – 1.025.028 kr.)

Resultatet for [virksomhed2] kan med baggrund i ovenstående, og opgørelsen i bilag 2, herefter skønsmæssigt opgøres til:

Omsætning ex moms

1.292,231,39

Udgifter m. moms (ex moms)

-816.737,54

Udgifter u. moms

11.815,13

Løn (Indberettet – løn [virksomhed1] kt. 2210, 2211, 2223)

-439.676,73

Resultat af [virksomhed2]

47.632,26

Sammenfatning

Vi har med baggrund i ovenstående og specifikationer i bilag 1 og 2, opgjort din virksomheds skattepligtige resultat således:

Resultat før renter [virksomhed1]

-189.168,75

Resulatat før renter [virksomhed2]

47.632,00

Resulatat samlet før renter

-141.536,75

Du har for indkomståret 2016 selvangivet et underskud på 234.829 kr. Vi forhøjer derfor din indkomst med 93.292 kr.

(...)

4. Forsikringer

(...)

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Vi har anmodet om dokumentation og redegørelse for ovennævnte udgifter til forsikringer. Der er efterfølgende modtaget dokumentation for bilag 2016024, 2017618 og 2017987.

Der er dog fortsat ikke modtaget dokumentation for bilag 2016202 og 2017986.

Da vi ikke har modtaget de underliggende bilag, har vi ikke haft mulighed for, at vurdere i hvilket omfang de bogførte udgifter vedrører virksomhedens drift, og om de vedrører indkomståret 2016.

Vedrørende bilag 2017986 på 12.626 kr., ses der desuden ikke at være nogen betaling af et sådant beløb på virksomhedens bankkonti. I virksomhedens bogføring er modpost til udgiften da også placeret på konto 6130: Årets hævninger, kontant. Udgiften er således posteret, som værende betalt af dig privat.

Vi nægter derfor fortsat fradrag for udgifter til forsikring ved bilag 2016202 og 2017986 på i alt 20.173 kr.

(...)

8. Renteudgifter

(...)

8.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det følger af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e, at renteudgifter er fradragsberettigede, og af ligningslovens § 5, stk. 1, at fradragsretten er på det tidspunkt renten forfalder til betaling.

Du har selvangivet renteudgifter i din virksomhed på 135.031 kr. Vi har dog kun modtaget indberetning på 107.275 kr. fra dine banker, og af dit regnskab fremgår udelukkende renteudgifter til kreditorer på 735 kr.

Du har ikke indsendt dokumentation for yderligere fradragsberettigede renteudgifter.

Vi nedsætter på denne baggrund dit fradrag for renteudgifter i virksomheden med 27.021 kr.

(...)

10. Anden indkomst

(...)

10.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har ved gennemgang af dit bogholderi for [virksomhed1] konstateret, at du via indskud og udlæg for udgifter i virksomheden netto har indskudt 380.522 kr. i virksomheden.

Vi har anmodet om kontoudtog for dine private bankkonti, men har intet modtaget. Vi kan på denne baggrund ikke konstatere, hvor de indskudte midler stammer fra. Du har ikke selvangivet andre indkomstkilder end din virksomhed.

Udviklingen i dit indestående og gæld på dine private konti, indikerer desuden ikke, at der er optaget privat gæld til finansiering af indskuddene i din virksomhed.

Vi har med baggrund i den modtagne bogføring, som nævnt under punkt 1.1, herunder formueposter i den modtagne balance, og de indberettede indkomst og formueoplysninger beregnet dit privatforbrug for 2016 til -402.250 kr. Ved beregningen er der taget højde for ovenstående ændringer til din indkomst, som vurderes at have indflydelse på beregningen. Beregningen kan ses i vedlagte bilag formueopgørelse og beregnet privatforbrug. Beregningen er korrigeret i forhold til de -396.319 kr. opgjort i forslag til afgørelse, da den foreslåede ændring under punkt 3 udgår.

Vi har desuden beregnet din ægtefælles privatforbrug for 2016 til 189.970 kr.

Husstanden samlede beregnede privatforbrug udgør således -212.280 kr.

Det er vores opfattelse, at dit beregnede privatforbrug for indkomståret 2016 er usandsynligt lavt, og ikke kan danne grundlag for en normal levestandard.

Et normalt gennemsnitligt privatforbrug er ifølge Danmarks Statistiks beregninger for 2 samboende uden børn 335.000 kr., og for 2 samboende med børn 410.000 for 2016. Byretten har i den forbindelse, i SKM2016.75.BR, bekræftet, at oplysninger i Danmarks Statistiks Statistikbank kan anvendes ved vurdering af et passende privatforbrug.

Din ægtefælle har oplyst, at du, din ægtefælle og jeres barn hvert år har modtaget bidrag fra jeres forældre. Alle har fået højeste bidrag, der kan gives uden at blive beskattet.

Det følger af SKM2015.737.VLR, at modtagne gavebeløb skal dokumenteres eller underbygges af beviser.

Vi har anmodet om dokumentation for modtagne gavebeløb fra jeres forældre, og kopi af jeres øvrige private bankkonti. Materialet er dog ikke modtaget.

Du har oplyst, at der skulle mangle, at blive bogført private udtræk i regnskabet. Vi har dog ikke modtaget yderligere oplysninger om, hvad der konkret skulle være af fejl i bogføringen.

Ved vores gennemgang har vi således ikke kunne konstatere, hvor de indskudte midler stammer fra, og det beregnede privatforbrug, sammenlignet med et gennemsnitligt privatforbrug ifølge Danmarks Statistik, indikerer, at der må have været andre indtægtskilder, eller yderligere erhvervsmæssige indtægter som ikke indgår i regnskabet.

Det fremgår af SKM2002.70.HR, at skønsmæssig ansættelse kan ske, hvis regnskabet ikke giver plads til et antageligt privatforbrug, også selv om regnskabsgrundlaget ikke er tilsidesat.

Af statsskattelovens § 4, stk. 1 følger, at al den skattepligtiges samlede årsindtægter er skattepligtige.

Vi forhøjer derfor din personlige indkomst med 380.000 kr. (afrundet).

Med forhøjelsen udgør dit beregnede privatforbrug for 2016 i alt -22.250 kr. Sammenlagt med det beregnede privatforbrug for din ægtefælle, udgør husstandens samlede privatforbrug herefter 167.720 kr. Privatforbruget ligger på denne baggrund fortsat væsentligt under det gennemsnitlige privatforbrug efter Danmarks Statistik. Vi anser dog ikke et privatforbrug på ca. 167.000 kr. for uantageligt lavt.

Derfor kan vi ændre din indkomst for indkomståret 2016

Den ordinære frist for at ændre indkomst for indkomståret 2016 er efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 den 1. maj 2020. Vi varslede ændringen af indkomsten for 2016 den 28. april 2020. Varsling af ændringen er derfor sket inden for fristen.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 2. pkt., fremgår at ændringen skal være gennemført senest den 1. august 2020.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 4 pkt., fremgår dog at fristen for at gennemføre ændringer kan overskrides, såfremt det har betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser.

Din ægtefælle har på dine vegne den 10. juli 2020 anmodet om udsættelse til at gøre indsigelser til sagen til den 1. september 2020, grundet besværligheder med fremskaffelse af materiale, skift af revisor, lang ventetid ved revisorer grundet Covid-19, samt at i grundet den økonomiske situation har været nødsaget til at tage andet lønnet arbejdet ved siden af drift af Cafeen.

Det blev på denne baggrund aftalt, at frist til indsigelse blev udsat til 1. september 2020, og Skattestyrelsens frist for at træffe afgørelse i sagen, blev udsat til 20. september 2020.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, er derfor overholdt.

(...)”

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse vedrørende indkomstårene 2017 og 2018 anført følgende:

”(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Afstemning regnskab 2017

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det følger af statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, at indkomst ved personlig virksomhed er skattepligtig.

Du har for indkomståret 2017 selvangivet et underskud på 363.522 kr. Af det modtagne skatteregnskab for [virksomhed1], fremgår dog at virksomhedens resultat er et overskud på 104.541 kr.

Vi ændrer på denne baggrund din indkomst med 468.063 kr.

2. Afstemning regnskab 2018

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Du har for indkomståret 2018 selvangivet et resultat af virksomhed på 787 kr. Af det modtagne regnskab for [virksomhed1], fremgår dog at virksomhedens resultat før renter er et overskud på 100.382 kr.

Vi ændrer på denne baggrund din indkomst med 99.595 kr.

(...)

5. Afstemning til bank

(...)

5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det følger af statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, at indkomst ved personlig virksomhed er skattepligtig. Det følger desuden af momslovens § 4, stk. 1, at der betales moms af salg af varer og ydelser, der leveres mod vederlag.

Virksomhedens bogføring på konto 5820[finans1] [virksomhed1], kan for 2017-2018 ikke afstemmes med den faktiske saldo på bankkontoen. På konto 5810 Kassebeholdning er der ligeledes posteret en uforholdsmæssig stor kontantbeholdning, set i forhold til virksomhedens art og omfang.

Ved gennemgang af konto [...80] ved [finans1], har vi konstateret, at der er modtaget og indsat nedenstående beløb, som vurderes, at stamme for omsætning i virksomheden. Specifikation af beløbet kan ses i vedlagte bilag 1 og 2.

2017

2.348.923 kr.

2018

2.442.075 kr.

I alt

4.790.998 kr.

Der er på konto 1010 og 6902 samlet registreret følgende i omsætning inkl. moms:

2017

2.388.913 kr.

2018

2.278.189 kr.

I alt

4.667.102 kr.

Der ses på denne baggrund at være en difference mellem den bogførte omsætning og beløb indgået i banken med følgende beløb:

2017

-39.990 kr.

2018

163.886 kr.

I alt

123.896 kr.

Virksomhedens omsætning stammer fra salg af mad og drikkevarer i en cafe. Det må på denne baggrund være begrænset i hvilket omfang der er periodeforskydninger mellem indtægtsregistreringen i regnskabet, og indbetaling af omsætning i bank. Det kan dog ikke udelukkes, at en del af den yderligere omsætning indgået i bank i 2018, stammer fra omsætning som er indtægtsregistreret i regnskabet i 2017.

Vi finder derfor, ud fra et forsigtighedsprincip, at der er grundlag for, at nedjustere den konstaterede difference mellem den bogførte omsætning og omsætning i bank i 2018, med differencen fra 2017.

Vi forhøjer på denne baggrund dit resultat af virksomhed for 2018 med 99.116 kr. (123.896 x 0,8), og opkræve dig 24.779 kr. (25 % af 99.116 kr.) i yderligere salgsmoms for 2018.

Differencen kan ikke opgøres nøjagtigt på de enkelte momsperioder, og salgsmomsen er derfor fordelt ligeligt mellem de 2 halvår i 2018.

(...)

7. Udokumenterede udgifter

(...)

7.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Vi har anmodet om dokumentation og redegørelse for udgifter specificeret under punkt 6.1. Der er ikke modtaget dokumentation og redegørelse for udgifterne.

Da vi ikke har modtaget de underliggende bilag, har vi ikke haft mulighed for, at vurdere i hvilket omfang de bogførte udgifter vedrører virksomhedens drift, og vi kan derfor ikke godkende fradrag for de bogførte udgifter.

Vi forhøjer derfor din indkomst med 9.854 kr. i 2017, og 25.891 kr. i 2018.

(...)

10. Anden indkomst

(...)

10.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har ved gennemgang af dit bogholderi for [virksomhed1] konstateret, at du via indskud og udlæg for udgifter i virksomheden netto har indskudt 162.736 kr. i virksomheden.

Vi har anmodet om dokumentation for modtagne gavebeløb fra jeres forældre, og kopi af jeres øvrige private bankkonti. Materialet er dog ikke modtaget.

Vi kan på denne baggrund ikke konstaterer, hvor de indskudte midler stammer fra. Du har ikke selvangivet andre indkomstkilder end din virksomhed.

Udviklingen i dit indestående og gæld på dine private konti, indikerer desuden ikke, at der er optaget privat gæld til finansiering af indskuddene i din virksomhed.

Vi har med baggrund i den modtagne bogføring, herunder formueposter i den modtagne balance, og de indberettede indkomst og formueoplysninger beregnet dit privatforbrug for 2017 til -89.775 kr. Ved beregningen er der taget højde for ovenstående ændringer til din indkomst og moms, som vurderes at have indflydelse på beregningen. Beregningen kan ses i vedlagte bilag formueopgørelse og beregnet privatforbrug.

Vi har desuden beregnet din ægtefælles privatforbrug for 2017 til 150.839 kr.

Husstanden samlede beregnede privatforbrug udgør således 61.064 kr.

Det er vores opfattelse, at det beregnede privatforbrug for husstanden for indkomståret 2017 er usandsynligt lavt, og ikke kan danne grundlag for en normal levestandard.

Et normalt gennemsnitligt privatforbrug er ifølge Danmarks Statistiks beregninger for 2 samboende uden børn 325.000 kr., og for 2 samboende med børn 430.000 for 2017. Byretten har i den forbindelse, i SKM2016.75.BR, bekræftet, at oplysninger i Danmarks Statistiks Statistikbank kan anvendes ved vurdering af et passende privatforbrug.

Du har oplyst, at der skulle mangle, at blive bogført private udtræk i regnskabet. Vi har dog ikke modtaget yderligere oplysninger om, hvad der konkret skulle være af fejl i bogføringen.

Ved vores gennemgang har vi ikke kunne konstatere, hvor de indskudte midler stammer fra, og det beregnede privatforbrug, sammenlignet med et gennemsnitligt privatforbrug ifølge Danmarks Statistik, indikerer, at der må have været andre indtægtskilder, eller yderligere erhvervsmæssige indtægter, som ikke indgår i regnskabet.

Det fremgår af SKM2002.70.HR, at skønsmæssig ansættelse kan ske, hvis regnskabet ikke giver plads til et antageligt privatforbrug, også selv om regnskabsgrundlaget ikke er tilsidesat.

Som det fremgår under punkt 6.1 og 6.3, kan virksomhedens bogføring på konto 5820[finans1] [virksomhed1], for 2017-2018 ikke afstemmes med den faktiske saldo på bankkontoen. På konto 5810 Kassebeholdning er der ligeledes posteret en uforholdsmæssig stor kontantbeholdning, set i forhold til virksomhedens art og omfang. Kassebeholdning kan desuden ikke afstemmes mellem de modtagne kontokort og de modtagne balancer.

Vi har i forbindelse med behandling af din indkomst for 2016, anset et privatforbrug for husstanden på ca. 173.000 kr., for ikke at være uantageligt lavt, selvom det er væsentligt under de gennemsnitlige privatforbrug fra Danmarks Statistik.

Henset til usikkerheden i de modtagne regnskaber, og det accepterede privatforbrug for 2016, finder vi derfor, at et passende privatforbrug for husstanden for 2017 også kan sættes til 173.000 kr.

Af statsskattelovens § 4, stk. 1 følger, at al den skattepligtiges samlede årsindtægter er skattepligtige.

Vi forhøjer derfor din personlige indkomst med 112.000 kr. (afrundet).

Med forhøjelsen udgør dit beregnede privatforbrug for 2017 i alt 22.580 kr. Sammenlagt med det beregnede privatforbrug for din ægtefælle, udgør husstandens samlede privatforbrug herefter 173.419 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Vedrørende udvidet klagefrist til skatteankestyrelsen, kan vi bekræfte at der inden for klagefristen har været anmodet om genoptagelse ved skattestyrelsen for 2016-2018, og at der den 8. december 2020 er givet afslag. Klagefristen til Skatteankestyrelsen efter forvaltningslovens § 20, stk. 3 er suspenderet til 4. februar 2021.

Vedrørende overskridelse af frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 2 pkt. kan ovenstående akt 31 og 32 under sags-id [sag1], suppleres af følgende tlf. notat:

14.07.20

Modtaget mail fra PN, hvor der blot står det aftalte bekræftes.

PN ringet umiddelbart efter for at sikre sig at mail var modtaget, og at aftale om udsættelse til 1/9-20 var godkendt.

Forklaret PN at mail var modtaget men uden kopi af selve aftalen. PN forklarede at de var indforstået med det aftalte i min mail af 10/7-20, og det var det hun havde bekræftet i mailen. Hun havde blot svaret via bluewhale, og at det nok var derfor den modtagne mail ikke kom med retur.

Vi har nedenstående kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen. Punkterne er opstillet i forhold til klagers punktopstilling i klagen.

Generelt

1. Pengegaver

Der er trods gentagne opfordringer ikke modtaget dokumentation for pengegaver fra familie.

Der gøres i den forbindelse opmærksom på SKM2015.737.VLR, hvor Landsretten ikke fandt det dokumenteret, at skatteyderen havde modtaget gaver fra sine sønner. Landsretten lagde vægt på, at skatteyderens, skatteyderens mands og skatteyderens sønners forklaringer herom ikke var bestyrket af skriftlig dokumentation eller øvrige beviser

(...)

3. Regnskab 2016

Ad1.) Regnskab [virksomhed2]

Der er modtaget balance og kontokort for [virksomhed1] for 2016. Se akt. 12 under sags-id [sag1]. Der er ikke modtaget årsregnskab for 2016 fra klager.

Omsætningen er i de indsendte kontokort på konto 1010 for 2016 opgjort til 2.086.434 kr. ex moms.

Vi har under akt. 13 under sags-id [sag1] modtaget kontoudtog for konto [...80] ved [finans1], som efter det oplyste har været driftskonto for [virksomhed1]. Omsætningen i [virksomhed1] kan, jævnfør vedlagte opgørelse, ud fra posteringer på bankkontoen opgøres til 2.074.833 kr. ex moms i 2016.

Vi har under akt 20 under sags-id [sag1] modtaget kontoudtog for konto [...21] ved [finans1], som efter det oplyste har været driftskonto for [virksomhed2]. Omsætningen for [virksomhed2] kan, jævnfør side 4 i afgørelse af 11. september 2020 vedrørende indkomståret 2016, og vedlagte bilag ”02b bilag 2”, opgøres til 1.292.231 kr. ex moms i 2016.

Samlet er der således konstateret en omsætning på 3.367.064 kr. (2.074.833 kr. + 1.292.231 kr.) ex moms på bankkonti for de 2 cafeer, hvor regnskabet viser 2.086.434 kr. ex moms.

Ligeledes fremgår det under punkt.1 i vores afgørelse af 11, september 2020 vedrørende indkomståret 2016, at de indberettede lønudgifter væsentligt overstiger de bogførte lønudgifter i det indsendte regnskab.

Vi fastholder derfor at driften af [virksomhed2] ikke ses at være medtaget i det indsendte regnskabsmateriale.

Ad4.) Forsikringsudgift på 7.547,70 kr. Det indsendte bilag vedrører forsikring betalt til [virksomhed5] i 2018.

Den nægtede udgift er i 2016, og vedrører ud fra konto 3450 i regnskabet udgifter til [virksomhed4].

Vi fastholder derfor at der skal nægtes fradrag for udgiften.

Ad9.) Udlejning – forholdet er skønnet på baggrund af skattestyrelsens tidligere gennemgang af udlejningen for 2006-2015. Der er ikke modtaget regnskab eller bilag vedrørende lejeforholdet i 2016-2018, hvorfor indkomsten er skønnet.

Det kan ikke på baggrund af det af klager fremsendte materiale vurderes hvorvidt skønnet skal revurderes.

Ad10.) De 380.522 kr. er opgjort på baggrund af klagers bogføring på konto 6130 og 6135, hvilket også fremgår på side 14 i afgørelse af 11. september 2020 vedrørende indkomståret 2016.

Der er ifølge bogføringen tale om løbende udlæg for virksomheden, samt overførsler mellem private konti og erhvervskonto.

Forhøjelsen under punkt 10 er ikke baseret på indbetalingerne, men på den foretagne privatforbrugsberegning, hvor der er taget højde for udvikling i privat formue og gæld, for begge æftefæller. De bogførte indskud er nævnt som understøttende faktum for forhøjelsen.

Det skal i den forbindelse bemærkes, at der trods gentagne opfordringer ikke er modtaget kontoudtog fra klagers private bankkonti.

4. Regnskab 2017 og 2018

Ad7.) Det af klager indsendte bilag 2 vedrører forsikringsudgift for 2018 på 7.779 kr. til [virksomhed5]. Af bilaget fremgår at der er tale om arbejdsskadeforsikring.

Vi mener derfor at udgiften er fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og indstiller at indkomsten for 2018 nedsættes med 7.779 kr.

Ad9.) Der er i skønnet af indkomst fra lejligheden taget højde for egen indflytning.

(...)”

Skattestyrelsen har den 17. april 2023 fremsendt en udtalelse på baggrund af den af Skatteankestyrelsen udarbejdede sagsfremstilling:

”(...)

Følgende er indstillet:

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse

Skattestyrelsens udtalelse

Indkomståret 2016

Resultat af virksomhed

-43.037 kr.

-234.829 kr.

-43.037 kr.

-43.037 kr.

Renteudgifter

108.010 kr.

135.031 kr.

108.010 kr.

108.010 kr.

Anden personlig indkomst

380.000 kr.

0 kr.

380.000 kr.

380.000 kr.

Indkomståret 2017

Resultat af virksomhed

140.036 kr.

-363.522 kr.

130.182 kr.

130.182 kr.

Anden personlig indkomst

112.000 kr.

0 kr.

112.000 kr.

112.000 kr.

Indkomståret 2018

Resultat af virksomhed

243.189 kr.

787 kr.

235.410 kr.

235.410 kr.

(...)

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling til forslag der med enkelte talmæssige justeringer indstiller til stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelser af 11. september 2020.

Skattestyrelsens begrundelse

Faktiske forhold

Virksomheden er startet den 15. maj 2008 og har siden haft branchekoden ”56 30 00 – Cafeér, værtshuse, diskoteker m.v.”.

Virksomheden har i indkomståret 2016 drevet 2 cafeer, under navnene [virksomhed1] og [virksomhed2] og klager har selvangivet et resultat af virksomhed på -234.829 kr. for indkomståret.

For indkomstårene 2017 og 2018 er der selvangivet resultat af virksomheden på henholdsvis -363.522 kr. og 787 kr.

Skattestyrelsen har den 11. september truffet afgørelser om forhøjelse af overskudfor virksomhed for alle de tre påklagede indkomstår samt anden personlig indkomst for indkomstårene 2016 og 2017 og renteudgifter for indkomståret 2016.

Resultat af virksomhed

Skattestyrelsen fastholder at være berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskaber for indkomstårene 2016 – 2018 og fastsætte resultatet af virksomhed skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4.

Det fremlagte regnskabsmateriale er mangelfuldt og kan ikke afstemmes med klagers selvangivne resultater af virksomhed, endvidere ses der ikke at være regnskabsmateriale vedrørende driften af [virksomhed2].

Der er derfor ikke indgivet et årsregnskab for [virksomhed2] jf. dagældende skattekontrollovs § 3 og det indleverede regnskabs materiale opfylder ikke mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder, bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 og bestemmelserne i bogføringsloven, lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006.

Skattestyrelsens skøn er foretaget på baggrund af kontospecifikationer og bankkontoudtog, hvorfor Skattestyrelsens fastholder skønnet og endvidere finder, at der er foretaget det mest virkelighedsnære skøn muligt på baggrund af det tilvejebragte materiale.

Manglende dokumenterede driftsudgifter

Det er klager som har bevisbyrden for, at en driftsudgift er fradragsberettiget jf. SKM2004.162.HR.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at klager i forbindelse med klagesagen har dokumenteret at have afholdt fradragsberettigede driftsudgifter for henholdsvis 9.854 kr. og 7.779 kr. i indkomstårene 2017 og 2018.

Skattestyrelsen fastholder derfor den beløbsmæssige opgørelse af indkomståret 2016, men er enig i Skatteankestyrelsens indstilling der nedsætter resultatet af virksomhed i 2017 og 2018 med ovenstående beløb.

Renteudgifter

Renteudgifter er fradragsberettigede, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e, og fradragsretten er på det tidspunkt renten forfalder til betaling.

Skattestyrelsen fastholder at klager ikke har dokumenteret at have haft renteudgifter i virksomheden på 135.031 kr. som selvangivet og fastholder derfor med samme begrundelse som i afgørelsens pkt. 8, at klager kun har haft dokumenterede renteudgifter for 108.010 kr. hvorfor nedsættelsen af renteudgifter i virksomheden med 27.021 kr. fastholdes.

Anden personlig indkomst – indkomstårene 2016 og 2017

Skattestyrelsen fastholder på baggrund af beregnede privatforbrugsopgørelser, at klager har haft anden personlig indkomst.

Som det fremgår af de beregnede privatforbrugsopgørelser, så er klagers husstands samlede beregnede privatforbrug i indkomstårene 2016 og 2017, henholdsvis -212.280 kr. og 61.064 kr.

Skattestyrelsen finder forsat, at det beregnede privatforbrug for begge indkomstår, er uantageligt lavt og ikke kan danne grundlag for en normal levestandard i forhold til tal fra Danmarks Statistik som der henvises til i afgørelserne.

Klager har ikke dokumenteret påstanden om, at der er modtaget gavebeløb op til den maksimale skattefri beløbsgrænse, jf. SKM2015.737.VLR, ligesom klager ikke har fremsendt private kontoudtog.

Da klager ikke har angivet anden indkomst end fra sin virksomhed, regnskaberne fra klagers virksomhed ikke giver plads til et antageligt privatforbrug og at klager i 2016 har nedbragt sin private gæld med 73.102 kr., fastholder Skattestyrelsen derfor forsat forhøjelserne for anden indkomst for indkomstårene 2016 og 2017.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af klagerens skattepligtige indkomst skal nedsættes til det selvangivne for indkomstårene 2016, 2017 samt 2018. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)

Klageren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Herunder vil jeg punktvis nævne vores indsigelser – håber det giver et større overblik:

1.GENERELT: [person1], [PH] og [GMH] har hvert år modtaget det årligt tilladte pengegavebeløb fra hhv. ’mor’ og ’svigermor’. Disse penge indgår selvfølgelig i vores private husholdning - og nogle er indskudt i min virksomhed. Pengene er givet kontant, som tilskud hver måned.

Lad mig gøre opmærksom på, at det IKKE er et lovkrav, at dokumentere pengegaver, der ikke overskrider grænsen for, hvad man må give i gave til sine nærmeste.

(...)

REGNSKAB GENERELT:

Vi har tidligere benyttet følgende revisorer/bogholder:

2008-2014: [virksomhed6] A/S

2015-2016: [virksomhed6] A/S

2017: [HW] - bogholder

2018 [virksomhed7] ApS

2019-2020 [virksomhed8] ApS v/[person2].

Desværre har det vist sig, at [virksomhed7] ApS er anmeldt til Finanstilsynet, fordi der har været rod i de regnskaber de har afleveret. Desværre ser det ud til, at VORES regnskaber fra 2017 og 2018 OGSÅ indeholder MANGE, MANGE fejl.

2.Regnskab 2016 - udarbejdet af [virksomhed9], [by1].

Ad 1.) SKAT påstår, at det modtagne regnskabsmateriale IKKE omfatter driften af [virksomhed2].

MIN PÅSTAND : JO, det er et konsolideret regnskab for [virksomhed1] og [virksomhed2]. Således HAR SKAT modtaget fyldestgørende regnskab fra [virksomhed6] A/S for 2016.

(...)

Ad 4.) Forsikringer. I har ikke modtaget bilag 2016202. Dokumentation fremsendes som BILAG 2.

MIN PÅSTAND : Fradrag for forsikring på i alt 7.547,70 kr. skal godkendes.

(...)

Ad. 10.) SKAT påstår, at der er indskudt 380.522 kr. i virksomheden? Hvordan er I kommet frem til det beløb? Jeg fremsender BILAG 4, hvor jeg har trukket ALT ud fra banken, der hedder ’privat’. Her fremgår det, at der I ALT er indsat 137.583 kr. fra min kones konto, hvoraf de 30.000 udgør et ’lån’ til virksomheden. Bemærk, at samtidig med vi modtager pengegaver min mor og svigermor, optager min kone [PH] lån i hhv. [finans2], Re:Member. Der er optaget lån i omegnen af 100.000 kr. som vi også skyder ind i virksomheden. Tænker I kan trække den slags oplysninger i jeres system?

Se i øvrigt BILAG 5 hvor [virksomhed1] fejlagtigt har hævet 655.529,16 kr. fra en kundes konto d. 9 maj 2016 på Visa/Dankort. Pengene betales naturligvis tilbage. Kan dén transaktion have forvirret billedet?

MIN PÅSTAND : SKAT kan IKKE forhøje min personlige indkomst med 380.000 kr.

3.Regnskab 2017 og 2018

– udarbejdet af hhv. bogholder [HW] og [virksomhed7].

Lad mig pointere, at jeg stoppede med at forpagte [virksomhed2] i 2016. Regnskab fra 2017 og fremadrettet, vedrører derfor KUN [virksomhed1].

Ja, indrømmet, der er MANGE fejl i 2017 og 2018 regnskaberne! Jeg vil tillade mig at fremsende NYE regnskaber a.s.a.p. - og senest d. 30. marts 2021. Regnskaberne vil være valideret af Revisor [RH] fra [virksomhed8] ApS.

Mine yderligere bemærkninger til 2017 og 2018:

Ad 5.) Afstemning af bank. Virksomhedens bogføringskonto 5820 stemmer ikke overens med den reelle banksaldo i [finans1]. Dette er selvfølgelig en bogføringsfejl.

(...)

Ad 7.) Hermed fremsendes dokumentation på udgift til forsikringer fra [virksomhed5] i 2017 og 2018 på hhv. 9.854,35 og 7.779,00 kr. I alt 17.633,35kr. Se BILAG 6

MIN PÅSTAND: Fradrag for forsikringer på hhv. 9.854,35 kr. og 7.779,00 kr. skal godkendes.
Trods gentagne henvendelser til [virksomhed5], har det ikke været muligt at fremskaffe faktura kopier. Eftersendes, hvis muligt.

(...)

Ad 10.1) På min virksomheds konto 6135 i 2017 fremkommer en mellemregning, hvor det ser ud som om jeg har indskudt 554.856 kr. i 2017???? Må indrømme, at jeg blev HELT paf over det tal, indtil min nuværende revisor frembragte kopi af den konto. Det er jo FULDSTÆNDIG VANVITTIGT! Her er både posteret ’moms betalt på 98.895 kr

d. 06.03.2017; ’udlæg momsrådgivning på 5.750 kr.’ d.12.03.2017; ’udlæg løn april på 41.319 kr.’ d. 27.04.2017 osv. osv. osv.

Alt dette MÅ udredes ved gennemgang af min revisor [RH].

Afslutning:

Jeg er helt og holdent klar over, at det samlede og endelige ansvar for min virksomheds regnskab, ligger på mine skuldre. Når det så er sagt, betaler jeg altså hvert år MANGE tusinde kroner for at overlade denne opgave til bogholdere og revisorer, medens jeg koncentrerer mig om at brygge kaffe og lave sandwich

Jeg har en opgave nu, der består i at få udarbejdet ’nye regnskaber’ for 2017 og 2018, som stemmer overnes med virkeligheden. Disse fremsendes a.s.a.p. og SENEST 30. marts 2021.

I bedes venligst oplyse til hvilken fysisk adresse, alternativt mailadresse, de kan fremsendes på?

Jeg kan samtidig oplyse om, at vi har været i tæt dialog med flere konsulenter hos [virksomhed10], som er vores bogføringsprogram, og ALLE er totalt uforstående overfor HVOR alle bogføringsdata fra 2018 er henne? De er nemlig PIST forsvundet. Vi har fået tilsendt en pdf.fil, der viser hvor få data, de har registreret i systemet! INGEN...INGEN ved hvor de data er henne?

[virksomhed7] er selvfølgelig kontaktet, uden held.

Her er en udtalelse fra en [virksomhed10] konsulent, som I er MEGET velkommen til at kontakte:

Hej!

Som lovet sender jeg dig her en besked i forhold til dit regnskabsår 2018, hvor der ikke ser ud til at være særligt meget bogført. Dette kan du give dem i SKAT. Dette er alle data som er bogført i år 2018. (SE BILAG 7)

Jeg vil foreslå dig at få spurgt dem ind til hvor deres data fra 2018 til at lave årsregnskabet kommer fra? Eksempelvis er der ingen omsætning bogført hos os.

Venlig hilsen

[PSN]

(...)

Desforuden opfordrede [PSN] os til at anmelde [virksomhed7] for de ’forsvundne’ posteringer, idet [virksomhed7] har et ’revisoransvar’. Herom er vi i dialog med advokat, professor [AØ] fra [virksomhed11] advokater i [by2].

(...)”

På det afholdte kontormøde den 9. november 2022 har klagerens repræsentant udtrykt sin utilfredshed med bl.a. Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen og medgivet, hvilke af afgørelsens punkter der ønskes klagebehandlet.

Repræsentanten har den 20. marts 2023 udtrykt sin opfattelse vedrørende det fremsendte regnskabsmateriale. Repræsentanten mener, at der ikke er taget tilstrækkelig stilling til det fremsendte materiale i den af Skatteankestyrelsen udarbejdede sagsfremstilling.

Retsmøde

Klagerens repræsentant fastholdt sin påstand om, at der ikke var grundlag for de af Skattestyrelsen foretagne forhøjelser. Repræsentanten gennemgik herefter sine anbringender i overensstemmelse med sine skriftlige indlæg. Repræsentanten anførte, at der i sagsfremstillingen er en gennemgående fejl, idet der er blevet henvist til konto 6135 Mellemregning, hvor det korrekte kontonummer var 6139. Repræsentanten oplyste endvidere, at hun som klagerens ægtefælle har optaget lån for over 300.000 kr., som de kunne leve for, hvilket var grunden til, at klageren kunne have et så lavt privatforbrug. Repræsentanten har fremlagt bogføringskonti for konto 6130, 6830 og 6139.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med deres udtalelse af 17. april 2023, at de er enige i Skatteankestyrelsens indstilling.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt de fremsendte regnskaber for indkomstårene 2016 – 2018 er retvisende, eller om det har været berettiget, at Skattestyrelsen har opgjort indkomsten skønsmæssigt. Der skal endvidere tages stilling til, om klageren kan opnå yderligere fradrag for afholdte udgifter til forsikringer og renter. Endelig skal der tages stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje klagerens anden personlige indkomst med indskud og udlæg for udgifter, som klageren har indskudt i og afholdt på vegne af sin virksomhed i indkomstårene 2016 og 2017.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Dette fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

Ӥ 7, stk. 3:

Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger

(...)

§ 9, stk. 1:

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.

Det følger af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e, at udgifter til renter kan fradrages i den skattepligtige indkomst. Renteudgifter fradrages som hovedregel ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori renten forfalder til betaling. Det fremgår af ligningslovens § 5, stk. 1.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Indkomsten kan forhøjes, hvis det oplyste privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Told- og skatteforvaltningen kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Der henvises til SKM2002.70.HR.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.HR.

Landsskatterettens bemærkninger

Afstemning af regnskab – indkomstårene 2016, 2017 og 2018

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskaber for indkomstårene 2016 – 2018, herunder også de fremlagte kontospecifikationer og balancer og derefter ansætte virksomhedens resultat skønsmæssigt.

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at de fremsendte regnskaber og det øvrige fremsendte regnskabsmateriale ikke kan afstemmes, herunder at regnskabernes resultater på henholdsvis -341.593 kr., 104.541 kr. og 100.382 kr. afviger fra de af klageren selvangivne resultater af virksomhed på henholdsvis -234.829 kr., -363.522 kr. og 787 kr. for indkomstårene 2016 – 2018.

Der er endvidere lagt vægt på, at klageren har medgivet, at regnskaberne for indkomstårene 2017 og 2018 indeholder en del fejl.

Det er rettens opfattelse, at klageren ikke på tilstrækkelig vis har godtgjort, at Skattestyrelsens skønsmæssigt opgjorte resultat af virksomhed for indkomståret 2016 ikke udgør et retvisende resultat for [virksomhed1] og [virksomhed2].

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at Skattestyrelsen har foretaget deres skønsmæssige opgørelse på baggrund af modtagne kontospecifikationer for [virksomhed1] sammenholdt med bankkontoudtog fra [virksomhed2], og at klageren ikke har fremlagt oplysninger, der godtgør, at Skattestyrelsens opgørelse af omsætning og udgifter for [virksomhed2] er forkert.

Klagerens påstand om, at det fremsendte regnskabsmateriale omfatter [virksomhed1] og [virksomhed2], kan ikke føre til et andet resultat, idet der ikke er fremlagt dokumentation, der underbygger dette, og idet bankkontoen for [virksomhed2] ikke kan afstemmes til regnskabet.

Det er endvidere rettens opfattelse, at klageren ikke har dokumenteret, at de angivne resultater af virksomhed for indkomstårene 2017 og 2018, der fremgår af de modtagne regnskaber, ikke er korrekt opgjort.

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at klageren ikke har fremsendt objektiv dokumentation, der underbygger klagerens påstand om, at de fremsendte regnskaber er særdeles fejlbehæftede.

Retten finder derfor, at Skattestyrelsen med rette har berigtiget virksomhedernes samlede resultat med henholdsvis 93.292 kr., 468.063 kr. og 99.595 kr. i forhold til afstemning af regnskab for indkomstårene 2016 - 2018. Retten finder dermed, i overensstemmelse med Skattestyrelsen, at resultat af virksomhed kan opgøres til henholdsvis -43.037 kr., 140.036 kr. og 243.189 kr. for indkomstårene 2016 – 2018.

Retten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår disse punkter.

Forsikringer og udokumenterede udgifter – indkomstårene 2016, 2017 og 2018

Klageren har i forbindelse med klagesagen fremsendt bilag fra [virksomhed5] for diverse udgifter afholdt til forsikringer for et samlet beløb på 17.633,35 kr. for perioden fra 1. juni 2017 til 31. maj 2019, som Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for, herunder betalinger med beløb på 2.179,35 kr. og 7.675 kr. i indkomståret 2017 samt 7.779 kr. i indkomståret 2018.

Retten finder, at klageren ved de fremsendte bilag har dokumenteret, at udgifter på i alt 9.854 kr. for indkomståret 2017 og udgifter på i alt 7.779 kr. for indkomståret 2018 vedrører virksomhedens drift, hvorfor der kan godkendes fradrag herfor. Der godkendes fradrag for det fulde beløb, da forsikringsydelser er momsfritaget.

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at klageren har fremlagt bilag for de afholdte udgifter til forsikringer, og at betalingerne fremgår af virksomhedens bankkontoudtog.

Da klageren ikke har fremlagt dokumentation for de yderligere udgifter, som Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for under pkt. 4 og 7 i den påklagede afgørelse, kan der ikke godkendes yderligere fradrag for driftsomkostninger.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2016, nedsætter Skattestyrelsens afgørelse med 9.854 kr. for indkomståret 2017 og nedsætter Skattestyrelsens afgørelse med 7.779 kr. for indkomståret 2018, for så vidt angår disse punkter.

Renteudgifter – indkomståret 2016

Retten finder, at klagerens fradrag for renteudgifter skal nedsættes til 108.010 kr. i indkomståret 2016.

Retten har lagt vægt på, at klagerens bank alene har indberettet en renteudgift på samlet 107.275 kr., og at der af regnskabet for [virksomhed1] fremgår renteudgifter til kreditorer på 735 kr.

Den af klageren fremsendte dokumentation kan ikke føre til et andet resultat, idet private renteudgifter ikke kan fratrækkes i virksomheden.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår dette punkt.

Afstemning af bank – indkomståret 2018

Virksomhedens bogføring for konto 5820[finans1] [virksomhed1] stemmer ikke overens med de af [finans1] fremsendte bankkontoudtog for virksomhedens driftskonto [...80], idet saldiene primo 2017 og 2018 samt ultimo 2018 ikke kan afstemmes.

Der kan ifølge indsætninger på klagerens driftskonto [...80] og virksomhedens bogføring på konto 1010 og 6902 konstateres en samlet difference på 123.896 kr. (4.790.998 kr. – 4.667.102 kr.) for indkomstårene 2017 og 2018. I 2017 er der bogført omsætning på 39.990 kr., der ikke fremgår af bankkontoudtogene, og i 2018 er der på bankkontiene konstateret indsætninger på 163.886 kr., der ikke fremgår af virksomhedens bogføring.

Retten finder, at det ikke kan udelukkes, at en del af den yderligere omsætning, der fremgår som indsætninger på klagerens bankkonto i indkomståret 2018, stammer fra omsætning, der er indtægtsregistreret i regnskabet i 2017, hvorfor der ved opgørelsen af indkomståret 2018 tages hensyn til differencen på -39.990 kr. i 2017.

Det er således den samlede difference på 123.896 kr., der skal indtægtsføres i indkomståret 2018, hvilket svarer til 99.116 kr. ekskl. moms.

Retten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Anden personlig indkomst – indkomstårene 2016 og 2017

Skattestyrelsen har på baggrund af bogføring på konto 6130 Årets hævninger, kontant og 6135 Mellemregning i regnskabet for [virksomhed1] forhøjet klageren med 380.000 kr. som anden personlig indkomst for indkomståret 2016, idet klageren har indskudt beløbet i sin virksomhed ved blandt andet at afholde udgifter på vegne af virksomheden.

Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 på baggrund af bogføring på konto 6135 Mellemregning i regnskabet for [virksomhed1] opgjort, at klageren via mellemregningskontoen har indskudt 162.736 kr. i sin virksomhed ved at afholde udgifter på vegne af virksomheden. Skattestyrelsen har endvidere forhøjet klageren med 112.000 kr. som anden personlig indkomst for indkomståret 2017 med baggrund i bogføringen sammenholdt med et samlet beregnet privatforbrug for husstanden.

Klageren har ikke selvangivet anden indkomst end fra sin virksomhed i indkomstårene 2016 og 2017.

For indkomståret 2016 har klageren nedbragt sin private gæld med 73.102 kr., og for indkomståret 2017 ses klageren ikke at have optaget privat gæld til finansiering af det i virksomheden indskudte beløb, hvorfor klageren ikke i tilstrækkelig grad har godtgjort, hvor de indskudte midler i virksomheden i indkomstårene 2016 og 2017 stammer fra.

Klagerens påstand om, at han har modtaget pengegaver fra sin familie, kan ikke føre til et andet resultat, da klageren ikke har fremlagt dokumentation for, at hans privatforbrug er dækket således.

Retten kan efter en konkret vurdering tiltræde Skattestyrelsens afgørelse om, at klageren i indkomstårene 2016 og 2017 har indskudt midler i sin virksomhed, hvor der ikke er redegjort tilstrækkeligt for, hvor midlerne stammer fra. Retten tilslutter sig således Skattestyrelsens afgørelse om, at klageren forhøjes som anden personlig indkomst.

Det på retsmødet anførte og fremlagte kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår disse punkter.