Kendelse af 10-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2022

Journalnr. 21-0008981

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren ikke kan beskattes efter grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5A-5D, da det ikke er dokumenteret, at mindst 75 % af hans indkomst i 2019 kan beskattes i Danmark.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er fra Polen.

Af Certificate of Fiscal Residence af 3. august 2020 fremgår, at klageren har været fuldt skattepligtig i Polen siden den 1. marts 2007.

Af certifikat af 6. april 2020 fra et polsk skattekontor fremgår, at indtægt, skyldig skat og sociale bidrag fratrukket indkomsten for klagerens ægtefælle, [person1], i skatteåret 2019 udgjorde 0 polske zloty.

I certifikat af 3. juli 2020 har lederen af et polsk skattekontor attesteret, at klageren ikke har indsendt en selvangivelse til den lokale skattemyndighed med henblik på personlig indkomstskat for 2019.

I oplysningsskemaet for fuldt skattepligtige har klageren oplyst, at han har været gift hele året 2019. Han har desuden oplyst, at hans ægtefælle har haft en indkomst på 0 kr.

Der er endvidere fremlagt udskrift fra [...] vedrørende klagerens diagnose.

Af klagerens skatteoplysninger fremgår, at klagerens arbejdsgiver, [virksomhed1], [adresse1], [by1], har indberettet følgende oplysninger:

År

A-indkomst

Timeantal

2017

123.995 kr.

521

2018

107.274 kr.

355

2019

93.529 kr.

14

2020

98.568 kr.

446

Af udskrift af 23. oktober 2021 fra [finans1] fremgår, at der på klageren og hans hustrus konto i perioden fra den 1. januar til den 31. december 2019 er indsat i alt 9.000 polske zloty fra GMINNY OSRODEK POMOCY SPOLECZNEJ. Udskriften er vedlagt en mail fra klageren om, at beløbet er fra den polske stat til forsørgelse af hans og hustruens to børn.

Ifølge Nationalbankens Statistikbank var gennemsnitskursen for polske zloty i 2019 173,7072.

Der er fremlagt kontoudskrifter fra klagerens bankkonto i Danmark for årene 2017, 2018 og 2019.

Forespurgt om kontoudskrifter fra klagerens bankkonto i Polen i årene 2016-2019 har klageren oplyst, at han ikke kan få oplysninger fra sin bank for så lang en periode.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren ikke kan beskattes efter grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5A-5D, da det ikke er dokumenteret, at mindst 75 % af hans indkomst i 2019 kan beskattes i Danmark.

Af afgørelsen fremgår bl.a.:

“You have requested that your tax assessment be changed so that you are taxed according to the cross border rules.

The Danish Tax Agency will not change your tax assessment for 2019 regarding your aplication for cross border rules.

The background is that the Danish Tax Agency does not believe that it has been proven that you have had a minimum of 75 % of your income for taxation in Denmark, and thus can not be taxed according to the rules for border crossings.

The rules are described in Section 5A of the Withholding Tax Act.

However, you are considered to be subject to limited tax liability in Denmark, as you have only been liable to tax for 6 months in 2019 and have presented a CFR-1 declaration from Poland.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at han i indkomståret 2019 skal beskattes som grænsegænger, jf. kildeskattelovens §§ 5A-5D.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

“I think, that I proved, that more than 75 % my earnings comes from work in Denmark, and is subject to crossborder rules.

I answered for all the questions from Danish Tax Agency.

I attach now all oryginal documents witch confirmations, and copy history from my oncological disease.

1. Blanker 04032

2. Dokumentation for din sanilede indkomst i 2019. [person1].

3. Dokumentation for din sanilede indkomst i 2019. [person2].

4. CFR.1 fra Polen

5. En kopi af min onkologiske sygdom med fotos

I declare with all responsibility, that more than 75 % of my family income for 2019 year is the result of my work in Denmark.

[adresse2] venligst min appel positivt.”

Klageren har endvidere vedlagt klagen en udateret henvendelse til Skattestyrelsen, hvoraf følgende fremgår:

“I would like to work more, but it is impossible.

Since 2017 I have been treated oncology.

We live modestly on what I earn in Denmark.

I have two children, we live modestly. We get help from the state to support children.

My oncological disease does not allow me to work during the summer, I have to avoid the sun.

I am under constant oncological supervision. I have an oncological examination twice a year.

I would like to earn more, but now it is not possible.

I worked a lot more before my illness.”

Skattestyrelsens høringssvar

Skattestyrelsen har indstillet, at afgørelsen fastholdes og har anført:

”Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Skattestyrelsen mener fortsat ikke, at klager har dokumenteret at han har minimum 75 % af sin løn til beskatning i Danmark. Han har tidligere oplyst at han modtager ydelser fra den Polske stat, men ikke oplyst hvor meget. Dokumentation for 0 indtægt i Polen er vedr. ægtefællen.”

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse og sagsfremstilling

Klageren har fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

“The Polish state supported my children ([person3] and [person4]) in 2019 with an amount in Polish zlotys - PLN 9,000.00, i.e. approximately DKK 15,000-18,000.

This is confirmed by my statement submitted to appeal that over 75 % of my income for 2019 comes from working in Denmark.”

Skattestyrelsen og klagerens supplerende bemærkninger

Som kommentar til klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse og sagsfremstilling har Skattestyrelsen anført:

”Borger har nu indsendt oplysning om, der i Polen er modtaget ydelse fra den polske regering til underhold af hans børn.

Umiddelbart bør denne ydelse svare til børnepenge udbetalt af det offentlige og dermed ikke skattepligtig hos borger (faderen).

Dog gør det ingen forskel i beregningen af globalindkomsten at beløbet på 15.800 kr. medregnes som ikke beskattede sociale ydelser i Udlandet.

Den kvalificerede indkomst til beskatning i Danmark beregnes til 73,26 % og er dermed under de 75 % som det kræver, der er til beskatning i Danmark for at kunne benytte reglerne om grænsegængere i kildeskattelovens Afsnit 1A, § 5A.”

Som kommentar til Skattestyrelsens bemærkninger har klageren anført:

“I am surprised by this and you are counting on my income in Poland for the help of the state for my children.

If this is to be a true count of all my income from working in Denmark in 2019;

1. Payment to my account by my employer

a.Juli 2019 -10,699.92DKK

b.November2019 -55 745.00 DKK

c.Decamber2019 -5,018.98 DKK

2. Refund of overpaid tax 5.07.2019 -17,854.00 DKK.

3.FERIEPENGE 2019 - 7,536.44 DKK.

Now we have a complete picture of my income in 2019”

I brev af 2. februar 2022 har Skattestyrelsen supplerende anført:

”Det er korrekt at skattestyrelsen antager at de 15.800 kr. er at sidestille med børnepenge, og er en skattefri ydelse i Danmark.

Det skal dog bemærkes, at skatteyders skattepligt til Danmark indtræder den 1. juli 2019 og at han og hustru kun har haft indkomst, som er børnepenge udbetalt af en Polske stat, inden han kommer til Danmark og arbejder.

Han oplyser også, at han er syg og derfor ikke kan arbejde så meget – han har ikke svare på, om han modtager sygedagpenge i Polen.

Da det ikke virker sandsynligt, at to voksne med to børn, kan leve af 15.800 kr. i 6 måneder, selvom det er i Polen, anses det ikke for at være belyst, at skatteyder opfylder betingelsen for, at 75 % af hans globale indkomst er beskattet i Danmark, og dermed kan benytte reglerne for grænsegænger i Kildeskattelovens afsnit 1A.”

Klageren har den 7. februar 2022 yderligere anført:

”I work in Denmark, so I have better earnings than working in Poland. In January-June I live on the money earned a year earlier. So here it is the same for the first half of the year I use the money earned a year earlier July-December 2018. This is how it is every year. 2018,2019,2020 ...

I declare that I do not work in Poland and cannot obtain support due to illness in Poland. I did not ask in Denmark.

And once again, I declare that the revenues that I presented for 2019 are given in full and actual.”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af kildeskattelovens § 5 A, stk. 1, at en person, som ifølge en dobbeltbeskatningsoverenskomst er skattemæssigt hjemmehørende i en anden stat, under visse betingelser kan vælge at blive beskattet efter grænsegængerreglerne i kildeskattelovens afsnit I A (§§ 5 A - 5 D).

Det er en betingelse, at indkomsten hidrører fra personligt arbejde, der kan beskattes her i landet (i lovens forarbejder betegnet som den kvalificerende indkomst), og at denne kvalificerende indkomst udgør mindst 75 pct. af personens samlede indkomst (i lovens forarbejder benævnt globalindkomsten), jf. kildeskattelovens § 5 A, stk. 1.

Retten lægger til grund, at klageren har skattemæssigt hjemsted i Polen.

Af klagerens skatteoplysninger fremgår, at hans danske arbejdsgiver har indberettet A-indkomst med 123.995 kr. for 2017, 107.274 kr. for 2018 og 93.529 kr. for 2019.

Af kontoudskrift fra [finans1] fremgår, at der på klagerens og hans hustrus konto i perioden fra den 1. januar til den 31. december 2019 er indsat i alt 9.000 polske zloty fra GMINNY OSRODEK POMOCY SPOLECZNEJ. På baggrund af klagerens oplysninger lægger retten til grund, at beløbet svarer til den danske børnefamilieydelse.

Af certifikat af 3. juli 2020 fremgår, at klageren ikke har indsendt en selvangivelse til den lokale skattemyndighed med henblik på personlig indkomstskat for 2019. Det fremgår ikke, om den manglende selvangivelse skyldes, at klageren ikke har haft en indtægt i Polen i 2019.

Retten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at mindst 75 % af hans indkomst i 2019 kan beskattes i Danmark.

I 2019 havde klageren og hans hustru ifølge det oplyste en indtægt på i alt 109.163 kr. i form af klagerens lønindtægt i Danmark på 93.529 kr. og det indsatte beløb på klagerens og hans hustrus konto på 9.000 polske zloty svarende til 15.634 kr.

Retten finder, at det ikke kan lægges til grund, at klageren, hans hustru og deres to børn har kunnet leve for en indtægt på 109.163 kr. før skat i 2019. Retten finder derfor, at der er en formodning for, at klageren i 2019 har haft andre indtægter end de oplyste, og at denne formodning ikke er afkræftet ved den fremsendte dokumentation.

Retten lægger vægt på, at klagerens danske A-indkomst i 2017 og 2018 alene udgjorde henholdsvis 123.995 kr. og 107.274 kr. Retten kan derfor ikke uden yderligere dokumentation lægge til grund, at klageren og hans hustru i 2019 har kunnet forsørge familien delvist ved hjælp af opsparede midler. Retten lægger desuden vægt på, at der trods opfordring hertil ikke er fremlagt anden dokumentation for familiens forsørgelse.

Retten finder herefter, at klageren ikke har bevist, at han for indkomståret 2019 opfylder betingelsen i kildeskattelovens § 5A, stk. 1, om, at den kvalificerende indkomst skal udgøre mindst 75 % af globalindkomsten. Klageren kan derfor ikke beskattes efter grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5A-5D i indkomståret 2019.

Retten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.