Kendelse af 06-12-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-01-2023

Journalnr. 21-0007817

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2013

Creditlempelse for betalt skat i Spanien

2.233 kr.

5.954 kr.

2.233 kr.

Indkomståret 2014

Creditlempelse for betalt skat i Spanien

72.319 kr.

86.889 kr.

74.704 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren arbejdede i 2013 og 2014 for det norske flyselskab [virksomhed1] som pilot ombord på et fly af mærket [...]. I 2013 fløj klageren fra [by1] i Sydspanien og i 2014 fra Gran Canaria i Det Kanariske Øhav ud for Afrikas vestkyst.

Det Kanariske Øhav består af en række mindre øer herunder Fuerteventura øst for Gran Canaria med en maksimal længde på 100 km. og nord for Fuerteventura Lanzarote med en maksimal længde på 60 km.

En [...] flyver med en hastighed på 850 km/t.

Landsskatteretten traf den 23. juni 2020 (sagsnr. [sag1]) afgørelse om, at klageren er berettiget til lempelse i skatten af lønindkomsten for betalt skat til Spanien (credit lempelse) for den del af klagerens lønindkomst, der relaterede sig til arbejde udført i Spanien og indenfor spansk territorium. Landsskatteretten hjemviste den talmæssige opgørelse til Skattestyrelsen.

Betalt skat i Spanien er oplyst til 21.195 kr. i 2013 og 129.627 kr. i 2014.

Skattestyrelsen har ved den påklagede afgørelse truffet afgørelse om størrelsen af lempelsen.

Skattestyrelsen har beregnet, at 1.250 minutter af i alt 11.862 minutter, svarende til 10,54 % er anvendt indenfor spansk territorium i 2013 og 53.544 minutter ud af i alt 95.973 minutter, svarende til 55,79 %, er anvendt indenfor spansk territorium i 2014.

Klageren har beregnet, at 115 timer (6.900 minutter) af i alt 408 timer (24.480 minutter), svarende til 28 % er anvendt indenfor spansk territorium i 2013 og 1.115,9 timer (svarende til 66.954 minutter) ud af i alt 1.668,1 timer (100.086 minutter), svarende til 67 %, i 2014.

Skattestyrelsen har ved beregningen lagt til grund, at klageren ved afgang ifølge arbejdsplanen er mødt ind 60 minutter før, svarende til check-in tiden med få undtagelser, samt efter ankomst er 30 minutter på landjorden.

Klageren har ved beregningen lagt følgende forhold til grund:

”Mødetid: 30 min før scheduleret check-in. Check-out tid: 30 min efter ankomsttid.

Alle flyvetider er regnet ud fra den rute vi typisk ville få, og representerer godt den faktiske rute, i de fleste, hvis ikke alle tilfælde.

Flyvetid fra [by1] til det nordlige grænse af Spanien er ca. 1:30, inklusiv afgang med let vektorering, acceleration samt opstigning til 34.000 - 40.000 fod.

I tilfælde hvor arbejdsdagen endnu ikke er slut, er "samlet tid" for denne enkelte sektor regnet fra faktisk mødetid til ankomst.

Flyvetid fra [by2] til det nordlige grænse af Spanien er ca. 0:25, inklusiv afgang med let vektorering, acceleration samt opstigning til 34.000 - 40.000 fod.

Flyvetid fra Spanske grænse ved [Portugal] til det nordlige grænse af Spanien er ca. 1:20, inklusiv afgang med let vektorering, acceleration samt opstigning til 34.000 - 40.000 fod.

Enroute til og fra Gran Canaria, gennemflyves spansk luftrum typisk mere end en gang. Begge gange er noteret.

Flyvetid fra Gran Canaria til den sydlige grænse af Marocco er ca. 0:40, inklusiv afgang med let vektorering, acceleration samt opstigning til 34.000 - 40.000 fod.

Flyvetid fra den sydlige grænse af Marocco og til den sydlige grænse af det Spanske hovedland er ca. 1:05.

Flyvetid ved gennemflyvning af det Spanske hovedland er ca. 1:20.”

Skatteankestyrelsens bemærkninger

Klageren har i sin beregning for 2013 medregnet tilkaldevagt i [Norge] i perioden fra den 18. november 2013, kl. 02:00 til 24. november 2013, kl. 00:00, i alt 5.650 minutter, samt tilkaldevagt i [by1] i perioden fra den 26. november 2013, kl. 02:25, til den 29. november 2013, kl. 00:00, i alt 5.615 minutter. Af klagerens arbejdsplan (roster) fremgår, at klageren i perioden fra den 7. november til 30. november 2013 har haft dagene fri (Activity OD).

I perioden fra den 7. oktober 2013 til den 31. december 2013 har klageren haft fem afgange fra [by1] og retur til henholdsvis [Danmark], [Tyskland], [Sverige], [Tyskland] og [Norge]. Klageren har beregnet 180 minutter gennem spansk luftrum tur/retur, mens Skattestyrelsen har beregnet 160 minutter tur/retur.

I perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2014 har klageren med undtagelse af januar måned haft base på Gran Canaria. Klageren har ved afgang fra Gran Canaria beregnet 40 minutter i spansk luftrum og herefter 80 minutter ved gemmeflyvning af det spanske fastland fra syd til nord, i alt 120 minutter ved flyvninger til samtlige destinationer.

Skattestyrelsen har ved afgang fra Gran Canaria til [by3] i Norge, [by4] i Finland, [by5], [by6], [by7], [by8] og [by9] i Sverige, [Danmark] i Danmark og [by10] i England anvendt 30 minutter i spansk luftrum, samt ved afgang fra Gran Canaria til [by11], [by12], [by13] og [by14] i Tyskland og [by15] i Polen anvendt 95 minutter i spansk luftrum.

Forskellene i minutter til de enkelte destinationer tur/retur fremgår af skemaet nedenfor (2014):

Skattestyrelsen

Klageren

Difference

Tur/retur

Difference

i alt

[Danmark] - [by2]

30

50

20

1

20

[Danmark] - [Portugal]

30

160

130

1

130

[by1] - [Sverige]

160

180

20

1

20

[by1] - [Danmark]

160

180

20

1

20

[by1] - [Tyskland]

160

180

20

0,5

10

[by1] - [Norge]

160

180

20

1

20

Gran Canaria - [Norge]

60

240

180

9

1620

Gran Canaria - [Finland]

60

240

180

4

720

Gran Canaria - [Sverige]

60

240

180

1

180

Gran Canaria - [Sverige]

60

240

180

1

180

Gran Canaria - [England]

60

240

180

7

1260

Gran Canaria - [Tyskland]

190

240

50

8

400

Gran Canaria - [Tyskland]

190

240

50

6

300

Gran Canaria - [Norge]

60

240

180

1

180

Gran Canaria - [Tyskland]

190

240

50

7

350

Gran Canaria - [Tyskland]

190

240

50

6

300

Gran Canaria - [Sverige]

30

240

210

3

630

Gran Canaria - [Diverse]

60

240

180

1

180

Gran Canaria - [Danmark]

60

240

180

3

540

Gran Canaria - [...]

60

240

180

0,5

90

Gran Canaria - [Polen]

190

240

50

1

50

Gran Canaria - [Sverige]

60

240

180

0,5

90

7.290

Differencen mellem Skattestyrelsens og klagerens opgørelse af anvendt tid i spansk luftrum udgør 7.290 minutter svarende til 121 timer og 30 minutter.

Det fremgår af opslag på hjemmesider som [...com] samt [...com], der tracker flyruter i realtid, at ruter fra Gran Canaria til Tyskland og Polen som udgangspunkt passerer det spanske hovedland fra syd til nord, mens ruter fra Gran Canaria til [England] og Skandinavien går vest for eller over Portugal og passerer det spanske fastland nord eller øst for Portugal.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har godkendt lempelse i skatten med 2.233 kr. i 2013 og med 72.319 kr. i 2014.

Som begrundelse er anført følgende:

”(...)

Som anført i vores brev af 29. juni 2020 er det dig der har bevisbyrden for, hvor stor en andel af den udenlandske indkomst, der er optjent ved arbejde i Spanien. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at du ikke løfter din bevisbyrde, ved at rejse kritik af skattestyrelsens skønsudøvelse.

Det er vores vurdering at du ikke har løftet din bevisbyrde. På det foreliggende grundlag er vi ikke enige i de arbejds- og flyvetider for den skønsmæssige opgørelse, som du har lagt til grund for din opgørelse. Dette primært fordi den ikke er underbygget af objektivt dokumentationsmateriale.

Opgørelsen af den lempelsesberettigede indkomst må således foretages på baggrund af et skøn, baseret på de foreliggende oplysninger. Da der ikke foreligger en nøjagtig opgørelse, må der foretages en skønnet opgørelse over det tidsforbrug det gennemsnitligt tager at komme fra lufthavnen, og ud af spansk territorium.

I mangel af andre holdepunkter må opgørelsen bero på et umiddelbart skøn. Da der er tale om en gennemsnitsbetragtning, vil der naturligvis være ture med både længere og kortere flyvetid i spansk territorium luftrum.

Det er vores opfattelse at din arbejdstid inden afgang kan fastsættes til 60 minutter. Arbejdstid efter landing fastsættes til 30 minutter.

Ved opslag på internettet har vi på baggrund af søgninger på flyveruterne fundet oplysninger om at ture fra De Kanariske Øer til Storbritannien og Skandinavien tilbagelægges ind over Portugal. Ruter til Tyskland tilbagelægges over det spanske fastland. Vi har endvidere fundet oplysninger relateret til grænsedragning. Se vedhæftede bilag 1.

Det er vores opfattelse at indholdet af bilag 1 illustrerer forskellen mellem faktisk statsgrænse og FIR-område. Det giver endvidere indtryk af mulige flyveruter. Du har ikke selv indsendt oplysninger, der kan give et bedre skønsgrundlag.

Flyvetid ud af spansk territorium i forbindelse med afgange fra De Kanariske Øer fastsættes skønsmæssigt til 15 minutter.

Flyvetid gennem spansk fastlandsområde fastsættes skønsmæssigt til 80 minutter. Tiden er dog nedsat til 15 minutter ved passage nord for Portugal.

Vedlagte bilag 2 og 3 viser den skønsmæssige opgørelse for henholdsvis 2013 og 2014.

Det er således vores opfattelse, at fordelingen for 2013 kan opgøres til en samlet arbejdstid på 11.862 minutter, hvoraf 1.250 minutter udgør arbejde udført i Spanien (10,54 %), og 10.612 minutter vedrørende arbejde udført uden for Spanien (89,46 %).

For 2014 kan fordelingen opgøres til en samlet arbejdstid på 95.973 minutter, hvoraf 53.544 minutter udgør arbejde udført i Spanien (55,79 %), og 42.429 minutter vedrørende arbejde udført uden for Spanien (44,21 %).

I henhold til din rådgivers klage til Landsskatteretten dateret 1. november 2016 er der betalt henholdsvis 21.195 DKK og 129.627 DKK i indkomstskat til Spanien for 2013 og 2014.

Den lempelsesberettigede skattebetaling kan herefter opgøres således:

2013: 21.195 DKK x 10,54 % = 2.233 DKK

2014: 219.627 DKK x 55,79 % = 72.319 DKK

Vi forstår dine bemærkninger således at du - principielt - ikke er uenig i at du skal godskrives en creditlempelse som anført ovenfor. Du ønsker blot herudover en yderligere creditlempelse.

Dine bemærkninger til Skattestyrelsens agterskrivelse af 1. september 2020, tilfører således ikke sagen nye eller yderligere oplysninger. Vi træffer derfor afgørelse i overensstemmelse med vores brev af 1. september 2020.

Herunder endvidere henset til at der herved kan ske en udbetaling af overskydende skat, som der - principielt - ikke er uenighed om.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at lempelse i skatten skal godkendes med 5.954 kr. i 2013 og med 86.889 kr. i 2014.

Som begrundelse er anført følgende:

”(...)

Kommentarer til Skattestyrelsens skøn

Klienten har indsendt opgørelse af arbejdstid i og uden for Spanien baseret på principperne, som er anført på afgørelsens side 4. Der er foretaget vurdering af arbejdstiden for hver eneste flyv- ning afhængig af afgangs- / ankomstlufthavn. Endvidere har klienten oplyst mødetid pr. arbejdsdag.

Det af Skattestyrelsen udarbejdede skøn synes at være foretaget vilkårligt. Der er bortset for flyvning i territoriet omkring de [øerne], foretaget en gennemsnitsbetragtning af flyvetiden uanset afgangs- / ankomstlufthavn. Derudover afviser Skattestyrelsen – uden begrundelse - den oplyste arbejdstid på landjorden før påbegyndelse af briefing om den forestående flyvning, men foretager et umiddelbart skøn, uden dog at oplyse, hvad et umiddelbart skøn støttes på. Jeg henviser til at Skattestyrelsen på side 7 i afgørelsen blot oplyser, at klientens opgørelse ikke kan anerkendes, men at der skal foretages et umiddelbart skøn. Afgørelsen fremstår ubegrundet.

I andre tilsvarende sager vedrørende klintens kollegaer har Skattestyrelsen foretaget skøn under hensyntagen til andre forudsætninger. Jeg henviser til Skatteankestyrelsens sagsnr. 19-0036415 og 20-0072637, hvor Skattestyrelsen i 19-0036415 anerkendte klientens opgørelse af arbejdstid i Spanien på følgende forudsætninger:

? Mødetid før flyvning 60 min
? Taxi på startbanerne og flyvning i spansk FIR (afgang): 1 time og 5 min
? Flyvning i spansk FIR, inkl. holding i luften omkring [by16]s lufthavn (5 min) og taxi på landingsbanerne: 1 time og 10 min
? Debriefing: 20 min.

I modsætning hertil skønnede Skattestyrelsen i 20-0072637 at flyvetiden i spansk luftrum udgør 30 min.

Der vedlægges flyveplaner udskrevet fra [virksomhed1]s system den 18. august 2018, hvor flyveti- den i [by16] FIR (LECM) og [by2] FIR (LECB) fremgår (bilag 4).

Skønnet i afgørelsen af 26. oktober 2020 fremstår væsentlig anderledes end i de ovennævnte sager, og sagsbehandlingen efterlader indtrykket af at uanset, hvilke oplysningerne klienten fremsender skal der findes en korrektion.

Klienten fastholder at den fremsendte opgørelse (bilag 5) som viser arbejdstid i Spanien på 28,09 % i 2013 og 67,03 % i 2014 er mere retvisende end Skattestyrelsens umiddelbare skøn på hhv. 10,54 % og 55,79 %.”

Klageren har på møde med Skatteankestyrelsen oplyst, at der ved opgørelsen er taget udgangspunkt i landegrænser. Der var enighed om, at FIR-grænser ikke kunne anvendes.

Vedrørende mødetid før check-in på 30 minutter forklarede klageren, at mødetiden af arbejdsgiveren var sat således, at den samme besætning kunne nå frem og tilbage indenfor de gældende arbejdstidsgrænser. Han mødte ind en halv time før check-in for at printe flyveplaner og briefe kaptajnen. Selve boardingen skete 25 minutter før afgang, hvorfor en time til briefing var meget stramt sat.

Vedrørende flyruten til Europa forklarerede klageren, at de fløj hen over Fuerte Ventura langs Afrikas kyst. Tiden var inkluderet push-back og taxikørsel, som godt kunne tage 15 minutter. Der var meget trafik til og fra Gran Canaria.

Landsskatterettens afgørelse

Ved opgørelsen af anvendt tid indenfor spansk territorium er der anvendt forskellige værdier før afgang og i luften, mens der er enighed mellem Skattestyrelsen og klageren om anvendt tid på landjorden efter landing.

Der skal således tages stilling til om anvendt tid på 30 minutter pr. afgang tur/retur før check-in i følge arbejdsplanen kan medregnes som tid på landjorden, samt om klagerens opgørelse af anvendt tid i spansk luftrum kan lægges til grund.

Det følger af Landsskatterettens afgørelse af 23. juni 2020 (sagsnr. [sag1]), at der skal godkendes creditlempelse for betalt skat til Spanien for den del af klagerens indkomst, der relaterer sig til arbejde udført i Spanien.

Der må ved afgrænsningen af indkomsten ved arbejdet inden- og udenfor spansk territorium tages udgangspunkt i det objektive konstaterbare i det omfang, det er muligt.

Det fremgår af klagerens arbejdsplan, at arbejdsdagen starter ved check-in. Den tid, som klageren møder ind før check-in, er således ikke dækket af indkomsten ved arbejdet som pilot, hvorfor den ikke kan indgå i opgørelsen. Landsskatteretten kan således tiltræde Skattestyrelsens opgørelse af tid anvendt indenfor spansk territorium før flyets afgangstid.

Det fremgår af opslag på hjemmesider som [...com] samt [...com], at der er en ikke uvæsentlig forskel i, hvor stor en del af ruten, der passerer det spanske hovedland afhængig af om ruten går til [England] og Skandinavien eller til Tyskland og Polen.

Vedrørende tid anvendt i spansk luftrum ved afgang fra Gran Canaria er det desuden Landsskatterettens opfattelse, at afgangstidspunktet ifølge arbejdsplanen er det tidspunkt, hvor flyet er på startbanen klar til at lette. Tid anvendt i spansk luftrum fra Gran Canaria findes derfor passende at kunne ansættes til 15 minutter henset til flytype og størrelsen af de kanariske øer. Landsskatteretten finder således ikke, at det kan lægges til grund, at det tager 40 minutter fra flyets afgangstid, til det er ude af spansk territorium.

Landsskatteretten finder under disse omstændigheder ikke grundlag for at ændre Skattestyrelsens skøn over anvendt tid i spansk territorium i 2013 samt i 2014 for så vidt angår Skattestyrelsens skøn ved flyvninger fra Gran Canaria til Tyskland og Polen, hvor tid anvendt i spansk luftrum er skønnet til 95 minutter. Der er lagt vægt på klagerens oplysning om tid anvendt ved gennemflyvning af det spanske hovedland.

Skattestyrelsens skøn over tid anvendt i spansk territorium ved flyvninger fra Gran Canaria til [England] og Skandinavien findes passende at kunne forhøjes fra 30 minutter til 60 minutter (fra 15 minutter til 30 minutter til [Sverige]).

Tid anvendt i spansk territorium i 2014 forhøjes herefter med 1.770 minutter fra 53.544 minutter til 55.314 minutter ud af en samlet arbejdstid på 95.973 minutter, svarende til 57,63 %.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse for 2013, mens Skattestyrelsens afgørelse for 2014 ændres fra 72.319 kr. til 74.704 kr. i lempelsesberettiget skattebetaling.