Kendelse af 06-01-2023 - indlagt i TaxCons database den 27-01-2023

Journalnr. 21-0004563

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

9.323 kr.

0 kr.

9.323 kr.

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

58.972 kr.

0 kr.

58.972 kr.

Indkomståret 2018

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

30.853 kr.

0 kr.

30.853 kr.

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

195.149 kr.

0 kr.

195.149 kr.

Indkomståret 2019

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

24.816 kr.

0 kr.

24.816 kr.

Skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

156.961 kr.

0 kr.

156.961 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger (R75), at klageren ikke har selvangivet overskud af virksomhed for indkomstårene 2017, 2018 og 2019. For indkomståret 2017 er der indberettet 167.621 kr. i løn og 59.872 kr. i dagpenge. Der er ikke indberettet indkomst for indkomstårene 2018 og 2019. Klageren har ikke været registreret som ejer af en virksomhed i indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har som led i almindelig kontrol anmodet klageren om at fremlægge kontoudskrifter for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019 fra én bankkonto i [finans1] og tre bankkonti i [finans2].

Da klageren ikke besvarede Skattestyrelsens anmodning, indhentede Skattestyrelsen de ønskede oplysninger hos klagerens respektive banker.

Ved brev af 13. juli 2020 til klageren fremgår det, at Skattestyrelsen har modtaget bankkontoudskrifter fra [finans1] (konto [...72]) og [finans2] (konti [...19], [...39] og [...14] – herunder benævnt konto 1, 2 og 3). Videre fremgår, at Skattestyrelsen har anmodet klageren om at redegøre for og dokumentere, hvorvidt han har drevet virksomhed og evt. fremlægge regnskab, saldobalancer, kontospecifikationer og bilag, da teksterne på kontoudskrifterne ifølge Skattestyrelsen tyder på, at klageren har drevet virksomhed. Klageren har ikke besvaret Skattestyrelsens henvendelse.

Skattestyrelsen har på baggrund af det indhentede materiale konstateret en række indsætninger på klagerens bankkonti i indkomstårene 2017, 2018 og 2019, som Skattestyrelsen har anset som skattepligtig indkomst for klageren. Indsætningerne har Skattestyrelsen opgjort til følgende:

[finans2] konto 1([...19])

[finans2] konto 2

([...39])

[finans2] konto 3([...14])

[finans1]

([...72])

I alt

2017

224.314,91 kr.

0 kr.

9.000 kr.

1.128.445,14 kr.

1.361.760,05 kr.

2018

391.535,65 kr.

583.265,63 kr.

79.000 kr.

3.475.651,08 kr.

4.529.452,36 kr.

2019

1.285.332,60 kr.

1.355.743,63 kr.

112.331,05 kr.

572.400,45 kr.

3.325.807,73 kr.

Af Skattestyrelsens opgørelse over bankindsætningerne, afgørelsens bilag 2-5, fremgår, at der på [finans2] konto 1 er tale om 77 indsætninger i indkomståret 2017, 67 indsætninger i indkomståret 2018 og 158 indsætninger i indkomståret 2019. Det fremgår endvidere, at der på [finans2] konto 2 er tale om 13 indsætninger i indkomståret 2018 og 28 indsætninger i indkomståret 2019. Videre fremgår det, at der på [finans2] konto 3 er tale om 4 indsætninger i indkomståret 2017, 18 indsætninger i indkomståret 2018 og 6 indsætninger i indkomståret 2019. Endelig fremgår det, at der på kontoen i [finans1] er tale om 57 indsætninger i indkomståret 2017, 99 indsætninger i indkomståret 2018 og 35 indsætninger i indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har vedrørende bankindsætninger på [finans2] konto 1 medtaget indsætninger fra MobilePay på over 500 kr. i opgørelsen og indsætninger med teksten ”udlæg”. På [finans2] konto 2 og konto hos [finans1] har Skattestyrelsen oplyst, at opgørelsen bl.a. vedrører indsætninger med teksten ”faktura”. På [finans2] konto 3 fremgår indsætningerne bl.a. med teksten ”fra [...].” Skattestyrelsen har videre oplyst, at der ikke er medtaget overførsler mellem klagerens egne bankkonti eller indsætninger vedrørende overskydende skat, børneydelse eller fra [...].

I beløbene indgår bl.a. følgende bankindsætninger:

[finans2] konto 1

Dato

Posteringstekst

Beløb (afrundet)

30. november 2017

FK-Feriepenge

16.645 kr.

10. april 2018

FK-Feriepenge

5.893 kr.

2. april 2019

Overførsel [...]

27.929 kr.

5. april 2019

OVERSKYDENDE SKAT

1.045 kr.

[finans1]

Dato

Posteringstekst

Beløb

11. januar 2017

Fra privat

7.000 kr.

15. januar 2017

Fra privat

3.500 kr.

Af kontoudskrifter for [finans2] konto 3 fremgår bl.a. følgende udgående posteringer:

Dato

Posteringstekst

Beløb

11.01.2017

Bgs JK [finans1]

-7.000 kr.

16.01.2017

Bgs JK [finans1]

-3.500 kr.

På baggrund af ovenstående opgørelser af bankindsætninger og under henvisning til at der fremgår fakturanumre på en del af indsætningerne, har Skattestyrelsen vurderet, at klageren har drevet uregistreret virksomhed. Skattestyrelsen har således skønnet, at indsætningerne vedrører omsætning i erhvervsmæssig virksomhed.

Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen har klageren ikke været registreret som arbejdsgiver i den kontrollerede periode.

Skattestyrelsen har på kontoen i [finans1] konstateret 6 overførsler i indkomståret 2017 og en overførsel i indkomståret 2018 til en person med navnet [person1] med teksten ”Løn”, ”Feriepenge [person1]”, ”[person1] Dec”, ”Diverse [person1]”, ”MobilePay [person1] [...]”. Endvidere har SKTST på kontoen i [finans1] konstateret en overførsel i indkomståret 2017 med teksten ”Løn”. Overførslerne udgør i alt 93.416 kr. (afrundet). Derudover har Skattestyrelsen konstateret 16 kontanthævninger i indkomståret 2017, 51 kontanthævninger i indkomståret 2018 og 25 kontanthævninger i perioden 1. januar 2019 til og med 1. april 2020 på 1.000 kr. og derover. 32 kontanthævninger i indkomstårene 2018 og 2019 er sket med et beløb på 15.000 kr.

Skattestyrelsen har anset, at klageren har været arbejdsgiver i den kontrollerede periode, og at han i sin virksomhed har udbetalt løn til uregistrerede ansatte. Skattestyrelsen har herefter udover de ovennævnte overførsler til ”[person1]” og overførslen ”Løn” anset, at kontanthævninger på 1.000 kr. og derover er udbetalt som løn. Lønudbetalingerne har Skattestyrelsen herefter opgjort til 116.546 kr. i indkomståret 2017, 385.670 kr. i indkomståret 2018 og 310.200 kr. i indkomståret 2019 og har godkendt fradrag herfor i det opgjorte overskud af virksomhed.

Klageren har ikke fremlagt oplysninger eller dokumentation for yderligere afholdte udgifter, hvorfor Skattestyrelsen udelukkende har godkendt fradrag for ovennævnte lønudgifter.

Skattestyrelsen har på baggrund af konstaterede indsætninger og hævninger på klagerens bankkonti opgjort klagerens overskud af uregistreret virksomhed til følgende:

Bankindsætninger

Salgsmoms

Lønudbetalinger

Overskud af virksomhed (afrundet)

2017

1.361.760,05 kr.

272.352,01 kr.

116.546,40 kr.

972.861 kr.

2018

4.529.452,36 kr.

905.890,48 kr.

385.670 kr.

3.237.891 kr.

2019

3.325.807,73 kr.

665.161,55 kr.

310.200 kr.

2.350.446 kr.

Klageren har oplyst, at han har været kontoholder for en virksomhed, som han har været ansat i, men han har ikke fremlagt noget i relation hertil.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019 ansat og efteropkrævet manglende indeholdt AM-bidrag og A-skat på i alt 476.074 kr. hos klageren.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”3. A-skat og am-bidrag

(...)

3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi forhøjer med manglende indeholdelse af A-skat med i alt 411.082 kr. og am-bidrag med i alt 64.992 kr. for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019 i henhold til kildeskatteloven § 46, stk. 1. Vi har fastsat beløbene som et skøn efter opkrævningslovens § 5, stk. 2. Vi finder, at du har drevet uregistreret indeholdelsespligtig virksomhed, uden at indeholde A-skat og am-bidrag, hvorfor du hæfter for kildeskatten i henhold til kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Vi har indeholdt 8 % i arbejdsmarkedsbidrag ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, og da du ikke har indeholdt skat ud fra skattekort, bikort eller frikort har vi indeholdt 55 % i A-skat ifølge kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Vi har skønnet dine lønudgifter efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 på grundlag af udbetalinger på din konto nr. [...72] i [finans1], hvor vi har medtaget udbetalinger der typisk indeholder teksten ”løn” og kontanthævninger over 1.000 kr. At teksten ”løn” fremgår ved udbetalingerne, er også vores begrundelse for, at vi finder, at du har drevet indeholdelsespligtig virksomhed. Vi har derudover medtaget kontanthævninger over 1.000 kr. fordi vi skønner, at hævningerne er anvendt til løn. Det begrunder vi med, at lønudgifterne i alt alene ud fra teksten ”løn” falder efter indkomståret 2017, samtidig med at omsætningen i alt stiger efter 2017. Det betyder, at såfremt der alene skønnes lønomkostninger uden kontanthævninger, vil der ikke være symmetri i ændring af omsætning og løn, idet lønnen vil falde samtidig med at omsætningen stiger.

Det er derfor vores opfattelse, at du har været arbejdsgiver i perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019, og at du har udbetalt løn omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, uden at indberette og indbetale den tilhørende A-skat og arbejdsmarkedsbidrag efter kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Da vi ikke ved hvem dine ansatte er, har vi opgjort manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag for indkomstårene 2017-2019 således:

(Skema udeladt)

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at den af Skattestyrelsen ansatte og efteropkrævede A-skat og AM-bidrag på i alt 476.074 kr. i virksomheden for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019 skal nedsættes til 0 kr.

Klageren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”Jeg har modtaget en afgørelse for ændring af min skat d. 9/10-20 hvilket jeg på ingen måde er enig i.

Grunden til at der først reageres nu er at jeg har været ramt af operation med udskiftning af hofte samt et pludselig nethindesammenfald, hvilket har betydet at jeg har været sat ud af spil i en rum tid.

Jeg har studeret den modtagne afgørelse og har i den forbindelse konstateret at pkt.1 min/mine tidligere arbejdsgivere har tydeligvis ikke indberettet min løn og pkt.2 såfremt man træffer afgørelse med henvisning til overskud af virksomhed så burde man vel i denne forbindelse også inkludere udgifterne.

Faktuelt forholder det sig sådan at jeg blandt andet har været kontoholder for virksomhed jeg har været ansat i hvilket selvfølgelig ikke har været smart set i bakspejlet. Ud over de ovenfor nævnte skavanker så er vi også flyttet i starten af 2020 hvilket betyder at jeg skal ud og finde de gamle lønsedler m.m. tilbage fra 2017 og frem hvilket godt kan tage lidt tid da vi har kasser m.m. stående opmagasineret forskellige steder. Jeg anmoder om tid for at bevise at den trufne afgørelse er forkert og vil løbende ligge dokumenter, lønsedler m.m. ind under denne klage og håber på at det kan accepteres at alle dokumenter først er tilsendt med udgangen af februar 2021. Jeg skal alle bilag i afgørelsen igennem og sammenholde disse med kontoudtog fra diverse konti hvilket også er tidkrævende hvorfor jeg håber på at tidsfristen på udgangen af februar 2021 kan accepteres.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig ansættelse af klagerens virksomheds manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat på samlet 476.074 kr. for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomsten påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Der henvises til kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. i de påklagede indkomstår af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, lovbekendtgørelse 2009-06-12 nr. 471.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, der undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag eller indeholder det med et for lavt beløb, er over for told- og skatteforvaltningen umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre den pågældende godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Landsskatteretten har i afgørelse med sagsnr. [sag1] fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje klagerens skattepligtige indkomst med i alt 951.145 kr. i indkomståret 2017, 3.233.177 kr. i indkomståret 2018 og 2.327.267 kr. i indkomståret 2019 som overskud af uregistreret virksomhed. Overskud af uregistreret virksomhed er opgjort på baggrund af konkrete indsætninger på klagerens konti fratrukket fradragsberettigede lønudgifter. Løn til uregistrerede ansatte er opgjort til henholdsvis 116.546 kr. for indkomståret 2017, 385.670 kr. for indkomståret 2018 og 310.200 kr. for indkomståret 2019.

Da virksomheden er anset for at have afholdt løn til medarbejdere uden at have indeholdt AM-bidrag og A-skat, har klageren udvist forsømmelighed og hæfter derfor efter kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 for manglende indeholdt AM-bidrag og A-skat.

Skattestyrelsen har opgjort manglende indeholdt AM-bidrag og A-skat således:

Indkomstår

2017

(afrundet)

2018

(afrundet)

2019

(afrundet)

Lønudgift

116.546 kr.

385.670 kr.

310.200 kr.

Skyldigt AM-bidrag 8 %

9.323 kr.

30.853 kr.

24.816 kr.

Skyldigt A-skat 55 % af (lønudgift - AM-bidrag)

58.972 kr.

195.149 kr.

156.961 kr.

Skyldig indeholdelse i alt

68.295 kr.

226.002 kr.

181.777 kr.

Retten er enig i Skattestyrelsens opgørelse, hvorefter det er med rette, at Skattestyrelsen har anset, at klageren er pligtig til at betale i alt henholdsvis 68.295 kr., 226.002 kr. og 181.777 kr. i AM-bidrag og A-skat for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.