Kendelse af 06-01-2023 - indlagt i TaxCons database den 27-01-2023

Journalnr. 21-0002417

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Overskud af uregistreret virksomhed

972.861 kr.

0 kr.

951.145 kr.

Indkomståret 2018

Overskud af uregistreret virksomhed

3.237.891 kr.

0 kr.

3.233.177 kr.

Indkomståret 2019

Overskud af uregistreret virksomhed

2.350.446 kr.

0 kr.

2.327.267 kr.

Landsskatteretten har afvist at behandle lønindkomst for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger (R75), at klageren ikke har selvangivet overskud af virksomhed for indkomstårene 2017, 2018 og 2019. For indkomståret 2017 er der indberettet 167.621 kr. i løn og 59.872 kr. i dagpenge. Der er ikke indberettet indkomst for indkomstårene 2018 og 2019. Klageren har ikke været registreret som ejer af en virksomhed i indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har som led i almindelig kontrol ved brev den 7. februar 2020 anmodet klageren om at fremlægge kontoudskrifter for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019 fra én bankkonto i [finans1] og tre bankkonti i [finans2].

Da klageren ikke besvarede Skattestyrelsens anmodning, indhentede Skattestyrelsen de ønskede oplysninger hos klagerens respektive banker.

Ved brev af 13. juli 2020 til klageren fremgår det, at Skattestyrelsen har modtaget bankkontoudskrifter fra [finans1] (konto [...72]) og [finans2] (konti [...19], [...39] og [...14] – herunder benævnt konto 1, 2 og 3). Videre fremgår, at Skattestyrelsen har anmodet klageren om at redegøre for og dokumentere, hvorvidt han har drevet virksomhed og evt. fremlægge regnskab, saldobalancer, kontospecifikationer og bilag, da teksterne på kontoudskrifterne ifølge Skattestyrelsen tyder på, at klageren har drevet virksomhed. Klageren har ikke besvaret Skattestyrelsens henvendelse.

Skattestyrelsen har på baggrund af de indhentede bankkontoudskrifter konstateret en række indsætninger på klagerens bankkonti i indkomstårene 2017, 2018 og 2019, som Skattestyrelsen har anset som skattepligtig indkomst for klageren. Indsætningerne har Skattestyrelsen opgjort til følgende:

[finans2] konto 1([...19])

[finans2] konto 2

([...39])

[finans2] konto 3([...14])

[finans1]

([...72])

I alt

2017

224.314,91 kr.

0 kr.

9.000 kr.

1.128.445,14 kr.

1.361.760,05 kr.

2018

391.535,65 kr.

583.265,63 kr.

79.000 kr.

3.475.651,08 kr.

4.529.452,36 kr.

2019

1.285.332,60 kr.

1.355.743,63 kr.

112.331,05 kr.

572.400,45 kr.

3.325.807,73 kr.

Af Skattestyrelsens opgørelse over skattepligtige bankindsætninger, afgørelsens bilag 2-5, fremgår, at der på [finans2] konto 1 er tale om 77 indsætninger i indkomståret 2017, 67 indsætninger i indkomståret 2018 og 158 indsætninger i indkomståret 2019. Det fremgår endvidere, at der på [finans2] konto 2 er tale om 13 indsætninger i indkomståret 2018 og 28 indsætninger i indkomståret 2019. Videre fremgår det, at der på [finans2] konto 3 er tale om 4 indsætninger i indkomståret 2017, 18 indsætninger i indkomståret 2018 og 6 indsætninger i indkomståret 2019. Endelig fremgår det, at der på kontoen i [finans1] er tale om 57 indsætninger i indkomståret 2017, 99 indsætninger i indkomståret 2018 og 35 indsætninger i indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har vedrørende bankindsætninger på [finans2] konto 1 medtaget indsætninger fra MobilePay på over 500 kr. i opgørelsen og indsætninger med teksten ”udlæg”. På [finans2] konto 2 og konto hos [finans1] har Skattestyrelsen oplyst, at opgørelsen bl.a. vedrører indsætninger med teksten ”faktura”. På [finans2] konto 3 fremgår indsætningerne bl.a. med teksten ”fra [...].” Skattestyrelsen har videre oplyst, at der ikke er medtaget overførsler mellem klagerens egne bankkonti eller indsætninger vedrørende overskydende skat, børneydelse eller fra [...].

I opgørelsen af bankindsætningerne indgår bl.a. følgende indsætninger:

[finans2] konto 1

Dato

Posteringstekst

Beløb (afrundet)

30. november 2017

FK-Feriepenge

16.645 kr.

10. april 2018

FK-Feriepenge

5.893 kr.

2. april 2019

Overførsel [...]

27.929 kr.

5. april 2019

OVERSKYDENDE SKAT

1.045 kr.

[finans1]

Dato

Posteringstekst

Beløb

11. januar 2017

Fra privat

7.000 kr.

15. januar 2017

Fra privat

3.500 kr.

Af kontoudskrifter for [finans2] konto 3 fremgår bl.a. følgende udgående posteringer:

Dato

Posteringstekst

Beløb

11.01.2017

Bgs JK [finans1]

-7.000 kr.

16.01.2017

Bgs JK [finans1]

-3.500 kr.

På baggrund af ovenstående bankindsætninger og under henvisning til, at der fremgår fakturanumre på en del af posteringsteksterne, har Skattestyrelsen vurderet, at klageren har drevet uregistreret erhvervsmæssig virksomhed. Skattestyrelsen har således anset, at indsætningerne udgør skattepligtig indkomst og kan henføres til omsætning i klageres virksomhed.

Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen har klageren ikke været registreret som arbejdsgiver i den kontrollerede periode.

Skattestyrelsen har på kontoen i [finans1] konstateret 6 overførsler i indkomståret 2017 og en overførsel i indkomståret 2018 til en person med navnet [person1] med teksten ”Løn”, ”Feriepenge [person1]”, ”[person1] Dec”, ”Diverse [person1]”, ”MobilePay [person1] [...]”. Endvidere har SKTST på kontoen i [finans1] konstateret en overførsel i indkomståret 2017 med teksten ”Løn”. Overførslerne udgør 93.416 kr. (afrundet). Derudover har Skattestyrelsen konstateret 16 kontanthævninger i indkomståret 2017, 51 kontanthævninger i indkomståret 2018 og 25 kontanthævninger i perioden 1. januar 2019 til og med 1. april 2020 på 1.000 kr. og derover. 32 kontanthævninger i indkomstårene 2018 og 2019 er sket med et beløb på 15.000 kr.

Skattestyrelsen har anset, at klageren har været arbejdsgiver i den kontrollerede periode, og at han i sin virksomhed har udbetalt løn til uregistrerede ansatte. Skattestyrelsen har herefter udover de ovennævnte overførsler til ”[person1]” og overførslen ”Løn” anset, at kontanthævninger på 1.000 kr. og derover er udbetalt som løn. Lønudbetalingerne har Skattestyrelsen herefter opgjort til 116.546 kr. i indkomståret 2017, 385.670 kr. i indkomståret 2018 og 310.200 kr. i indkomståret 2019 og har godkendt fradrag herfor i det opgjorte overskud af virksomhed.

Klageren har ikke fremlagt oplysninger eller dokumentation for yderligere afholdte udgifter, hvorfor Skattestyrelsen udelukkende har godkendt fradrag for ovennævnte lønudgifter.

Skattestyrelsen har på baggrund af konstaterede indsætninger og hævninger på klagerens bankkonti opgjort klagerens overskud af uregistreret virksomhed til følgende:

Bankindsætninger

Salgsmoms

Lønudbetalinger

Overskud af virksomhed (afrundet)

2017

1.361.760,05 kr.

272.352,01 kr.

116.546,40 kr.

972.861 kr.

2018

4.529.452,36 kr.

905.890,48 kr.

385.670 kr.

3.237.891 kr.

2019

3.325.807,73 kr.

665.161,55 kr.

310.200 kr.

2.350.446 kr.

Klageren har oplyst, at han har været kontoholder for en virksomhed, som han har været ansat i, men har ikke fremlagt noget i relation hertil.

Klageren har i forbindelse med klage over Skattestyrelsens afgørelse fremlagt 8 lønsedler for indkomståret 2017 og 12 lønsedler for indkomstårene 2018 og 2019. Klageren har oplyst, at han ikke har været bekendt med, at hans arbejdsgivere ikke har indberettet hans løn, og at han først blev klar over dette i forbindelse med modtagelsen af Skattestyrelsens afgørelse den 9. oktober 2020.

Af de fremlagte lønsedler fremgår, at der i alt var 309.332 kr. (afrundet) inkl. kørselspenge til udbetaling i indkomståret 2017, 552.420 kr. (afrundet) inkl. kørselspenge til udbetaling i indkomståret 2018 og 552.572 kr. (afrundet) inkl. kørselspenge til udbetaling i indkomståret 2019.

Ved en gennemgang af klagerens kontoudtog kan det konstateres, at nogle lønudbetalinger er indsat på klagerens [finans2] konto 1. Af Skattestyrelsens bilag 2 til afgørelsen fremgår det, at Skattestyrelsen ikke har medtaget de indsatte lønudbetalinger ved opgørelsen af overskuddet af virksomhed.

For så vidt angår de øvrige fremlagte lønsedler kan udbetalingerne ikke afstemmes med indsætninger på klagerens bankkonti.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 972.861 kr. for indkomståret 2017, med 3.237.891 kr. for indkomståret 2018 og med 2.350.446 kr. for indkomståret 2019 vedrørende overskud af uregistreret virksomhed.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

  1. Skat

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Overskud af virksomhed

Vi forhøjer din skattepligtige indkomst vedrørende overskud af virksomhed med 972.861 kr. for indkomståret 2017, kr. 3.237.891 for indkomståret 2018 og kr. 2.350.446 for indkomståret 2019. Vi henviser til statsskatteloven § 4, stk. 1, litra a og § 6, stk. 1, litra a. Beregningen fremgår af bilag 1. Vi beskatter overskud af virksomhed som personlig indkomst efter personskatteloven § 3, stk. 1, fordi der ikke er tale om kapitalindkomst efter personskattelovens § 4. Overskud af virksomhed er ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 og § 4 arbejdsmarkedsbidragspligt med 8 %. Ændringerne foretages som et skøn efter skattekontrolloven § 74, stk. 2 jævnfør § 6, stk. 3 og § 53, stk. 3. Til og med indkomståret 2017 fremgik samme bestemmelser efter dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3 jævnfør § 1, og § 3, stk. 4.

Vi vurderer, at du har drevet erhvervsmæssig virksomhed, idet der er henvisninger til fakturanummer på en del af indsætningerne på dine bankkonti. Vi skønner således, at indsætningerne i bilag 2-5 vedrører omsætning i erhvervsmæssig virksomhed. Derudover har du ikke dokumenteret, at indsætningerne er beskattede beløb ifølge SKM2008.905HR eller midler, der er undtaget for beskatning i henhold til SKM2018.46VLR. Vi har ikke medtaget indsætninger fra eksempelvis dine egne konti, indsætninger som kan afstemmes med beskattet løn, iTunes med flere. Det vil sige, at de indsætninger som ikke fremgår af bilag 2-5, anser vi for ikke at være skattepligtige eller allerede beskattede beløb.

Vi vurderer, at indsætningerne er inklusive moms, fordi der ofte henvises til fakturanummer i teksten, hvorfor vi har medregnet 80 % af indsætningerne til omsætning ifølge momslovens § 27, stk. 1. Vi henviser til sagsfremstillingens punkt 2, som vedrører ændring af momstilsvar.

Samtidig vurderer vi, at du har udbetalt lønninger, idet teksten ”løn” fremgår på nogle af udbetalingerne. Derudover vurderer vi, at kontanthævninger vedrørende konto [...72][finans1] på over 1.000 kr. også vedrører udgifter til løn. Her har vi henset til, at lønudgifterne uden kontanthævninger falder efter indkomståret 2017, samtidig med at omsætningen i alt stiger efter 2017. Det betyder, at såfremt der alene skønnes lønomkostninger uden kontanthævninger, vil der ikke være symmetri i ændring af omsætning og løn, idet lønnen vil falde samtidig med at omsætningen stiger. Vi skønner derfor, at alle udbetalingerne, som indeholder teksten ”løn” og kontanthævninger på over 1.000 kr., vedrører udgifter til løn, som kan fratrækkes efter statsskatteloven § 6, stk. 1 litra a. Vi henviser til bilag 6.

Vi har ikke godkendt fradrag for øvrige omkostninger, idet du ikke har indsendt dokumentation herfor eller på anden måde har sandsynliggjort fradrag for omkostninger.

Vi foretager forhøjelsen som et skøn, på det foreliggende grundlag, fordi du ikke har indsendt regnskabsmaterialet, som vi har anmodet om. Ved vores skøn har vi derfor lagt oplysningerne på dine bankkonti, som vi har modtaget af dine pengeinstitutter, til grund.

Frister

Da vi finder, at du har drevet uregistreret virksomhed, er du omfattet af den almindelige frist for ansættelse, som fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, selvom du står registreret som lønmodtager med kort ligningsfrist efter bekendtgørelse nr. 534 af den 22. maj 2013 § 1, stk. 1 og Den Juridiske Vejlednings afsnit A.A.8.2.1.1.4. Vores ændring af din skatteansættelse er således foretaget inden udløbet af den almindelige frist, som er 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Oplysningerne medfører ikke ændringer til vores afgørelse.

Da vi ikke har hørt fra klager under sagsbehandlingen er oplysningerne i klagen nye og fremgår derfor ikke af sagsfremstillingen. Oplysningerne er ikke dokumenteret på klagetidspunktet.

(...)”

Skattestyrelsen er tillige fremkommet med følgende yderligere bemærkninger:

”(...)

Konklusion:

Lønsedlerne bør medføre, at Skatteankestyrelsen forhøjer klagers indkomst yderligere for så vidt angår lønsedlerne fra selskabet St stål og alu montage IVS (01.09.2017-31.12.2019). Se vores redegørelse nedenfor:

Der er tale om lønsedler for 2017-2019, som ikke tidligere har været indsendt.

Klager skriver, at han ikke var klar over, at der ikke var opgivet personlig indkomst fra hans arbejdsgiver før vores afgørelse i oktober, hvorfor han stoppede sin ansættelse. Det stemmer ikke med følgende udklip af vores sagsnotat, hvor han den 2. marts 2020 skriver, at han har konstateret, at hans løn ikke er med på årsopgørelsen:

(Udklip udeladt)

Der er nu indsendt lønsedler under klagebehandlinger vedrørende blandt andet St stål ApS cvr nr. [...1] for januar – april 2017. Denne løn er oplyst af arbejdsgiver, den er indgået på klagers bankkonto og beløbene er ikke medtaget i vores opgørelser til forhøjelser. Det bemærkes, at der på lønsedlen står [person2] i stedet for [person2], men cpr nr. stemmer.

Derudover er der indsendt lønsedler fra St stål og alu montage IVS cvr nr. [...2] (ophørt 19/08-20). Denne løn er ikke indberettet til E-indkomst og beløbene til udbetaling kan ikke af- stemmes til klagers bankkonti, så den er måske udbetalt kontant. Beløbene er derfor ikke med i vores opgørelse over ændringer foretaget på grundlag af klagers bankkontoudskrifter. Lønsedlerne ser ikke ud til at være udarbejdet i lønsystem. Lønsedlerne indeholder klagers navn og cpr nummer og vedrører en bruttoløn på 58.000 kr. pr. md i perioden 01.09.17 -31.12.19, dog brutto 87.000 kr. for første måned (september 2017). Derudover er der ifølge lønsedlerne udbetalt skattefrit kørselsgodtgørelse hver måned.

Klagers indkomst bør derfor forhøjes med de indsendte lønsedler, idet han ikke har betalt skat af beløbet, og klager burde have opdaget, at en løn på 58.000 kr. om måneden ikke er med på årsopgørelsen tre år i træk.

De øvrige oplysninger i klagers redegørelse om, at nogle af indsætningerne vedrører lån, og at der er udgifter, er ikke dokumenteret af klager.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af den skattepligtige indkomst vedrørende overskud af uregistreret virksomhed for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 skal nedsættes til 0 kr.

Klageren har subsidiært nedlagt påstand om, at såfremt Landsskatteretten anser, at der skal ske beskatning af indsætningerne som omsætning i virksomhed, så skal der ansættes et yderligere fradrag for udgifter i virksomhed.

Klageren har til støtte for sine påstande anført følgende:

”(...)

Jeg har modtaget en afgørelse for ændring af min skat d. 9/10-20 hvilket jeg på ingen måde er enig i.

Grunden til at der først reageres nu er at jeg har været ramt af operation med udskiftning af hofte samt et pludselig nethindesammenfald, hvilket har betydet at jeg har været sat ud af spil i en rum tid.

Jeg har studeret den modtagne afgørelse og har i den forbindelse konstateret at pkt.1 min/mine tidligere arbejdsgivere har tydeligvis ikke indberettet min løn og pkt.2 såfremt man træffer afgørelse med henvisning til overskud af virksomhed så burde man vel i denne forbindelse også inkludere udgifterne.

Faktuelt forholder det sig sådan at jeg blandt andet har været kontoholder for virksomhed jeg har været ansat i hvilket selvfølgelig ikke har været smart set i bakspejlet. Ud over de ovenfor nævnte skavanker så er vi også flyttet i starten af 2020 hvilket betyder at jeg skal ud og finde de gamle lønsedler m.m. tilbage fra 2017 og frem hvilket godt kan tage lidt tid da vi har kasser m.m. stående opmagasineret forskellige steder. Jeg anmoder om tid for at bevise at den trufne afgørelse er forkert og vil løbende ligge dokumenter, lønsedler m.m. ind under denne klage og håber på at det kan accepteres at alle dokumenter først er tilsendt med udgangen af februar 2021. Jeg skal alle bilag i afgørelsen igennem og sammenholde disse med kontoudtog fra diverse konti hvilket også er tidkrævende hvorfor jeg håber på at tidsfristen på udgangen af februar 2021 kan accepteres.

(...)”

Klageren har endvidere fremsendt følgende bemærkninger:

”(...)

Jeg fremsender hermed lønsedler for 2017, 2018 og 2019. Gælder også sag [sag1]

Udover vedhæftede lønsedler ville jeg også gerne have kunnet kommenterer på de enkelte posteringer som er opstillet fra Skat men det er mig desværre ikke muligt at komme til mine kontoudskrifter så langt tilbage i tiden og jeg har derfor bestilt disse via bankerne men de er desværre ikke kommet endnu. Dette betyder at så snart jeg har disse kan jeg gennemse og svare hver enkelt bilag da jeg stadig er af den klare overbevisning at det kun er indtægter der er medtaget fra skat. Derudover kan jeg se at diverse lån som er optaget også er blevet moms og skattepålagt hvilket selvfølgelig ikke er rigtigt. Alt dette vil jeg kommentere på så snart jeg har modtaget kontoudskrifterne fra bankerne, hvis svar indtil nu har været "vi har travlt og de bliver lavet om natten og er på vej". Derudover vil jeg også gerne sige at desuagtet at Skat har en holdning til alle indtægter uden at tage udgifterne med, så må jeg jo konstatere at det ikke har været nemt for dem da jeg sagtens kan se at alt dette er en rodet bunke. Det er selvfølgelig ikke smart at der har kørt erhverv og privat ind over private konti hvilket jeg nu er blevet klogere på ikke er vejen frem. Derudover har dette så også ført til at jeg har opdaget at skatten m.m. fra personlige indkomst ikke er opgivet fra der hvor jeg har været ansat hvilket jeg ærligt ikke var klar over før jeg modtog afgørelsen fra skat i oktober hvilket resulterede i at jeg stoppede med min ansættelse der med udgangen af oktober. Jeg vender tilbage med kommentarer til diverse bilag så snart jeg har modtaget kontoudskrifter fra bankeren. (...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har ændret klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 og har ansat et overskud af uregistreret virksomhed på henholdsvis 972.861 kr., 3.237.891 kr. og 2.350.446 kr. Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, hvorvidt lønindkomst kan behandles.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret. Det følger af dagældende skattekontrollovens § 1, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013) for så vidt angår indkomståret 2017 og af gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 for så vidt angår indkomstårene 2018 og 2019.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3 for så vidt angår indkomståret 2017, og gældende skattekontrollovs § 74 for så vidt angår indkomstårene 2018 og 2019.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det, efter omstændighederne, skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.HR.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Overskud af uregistreret virksomhed

Klageren har i relation til de beskattede bankindsætninger inkl. moms på 1.361.760 kr. i indkomståret 2017, 4.529.452 kr. i indkomståret 2018 og 3.325.808 kr. i indkomståret 2019 forklaret, at han bl.a. har været kontoholder for en virksomhed, som han har været ansat i, og at nogle bankindsætninger kan henføres til diverse lån. Klageren har ikke fremlagt dokumentation eller yderligere oplysninger til støtte herfor.

Landsskatteretten har konstateret, at der i Skattestyrelsens opgørelse indgår bankindsætninger, hvor det ud fra posteringsteksten må kunne lægges til grund, at der er tale om bankindsætninger, som allerede er beskattede, herunder interne overførsler mellem klagerens konti.

Det drejer sig om følgende indsætninger:

Dato

Bankkonto

Posteringstekst

Beløb (afrundet)

11. januar 2017

[finans1]

Fra privat

7.000 kr.

15. januar 2017

[finans1]

Fra privat

3.500 kr.

30. november 2017

[finans2] konto 1

FK-Feriepenge

16.645 kr.

I alt 2017

27.145 kr.

10. april 2018

[finans2] konto 1

FK-Feriepenge

5.893 kr.

I alt 2018

5.893 kr.

2. april 2019

[finans2] konto 1

Overførsel [...]

27.929 kr.

5. april 2019

[finans2] konto 1

OVERSKYDENDE SKAT

1.045 kr.

I alt 2019

28.974 kr.

Det er således ikke med rette, at bankindsætningerne indgår i det ansatte overskud af uregistreret virksomhed, hvorfor overskuddet nedsættes med 21.716 kr. i indkomståret 2017 (27.145 kr. – 5.429 kr. (20 %)), 4.714 kr. i indkomståret 2018 (5.893 kr. – 1.179 kr. (20 %)) og 23.179 kr. i indkomståret 2019 (28.974 kr. – 5.795 kr. (20 %)).

Da klagerens forklaringer ikke er understøttet af objektive kendsgerninger, finder retten, at klageren ikke har godtgjort, at de øvrige beskattede bankindsætninger stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos klageren. Dermed er det rettens opfattelse, at bankindsætningerne udgør skattepligtige indtægter.

Det skal herefter vurderes, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har anset klageren for at have drevet uregistreret virksomhed i indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Da klageren ikke har godtgjort, at han af andre årsager skulle have haft indtægter af en sådan størrelsesorden, og idet der henses til hyppigheden af bankindsætningerne, samt til at der af flere af posteringsteksterne fremgår ”Faktura”, finder retten, at de beskattede bankindsætninger i indkomstårene 2017, 2018 og 2019 må anses at vedrøre indtægter fra uregistreret virksomhed.

Retten finder på den baggrund, at klageren har drevet uregistreret virksomhed i indkomstårene 2017, 2018 og 2019, og derfor skal beskattes af det overskud, han har haft.

Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen har klagerens virksomhed ikke været registeret som arbejdsgiver i indkomstårene 2017, 2018 og 2019. Det fremgår imidlertid af klagerens bankkonti, at der i den kontrollerede periode har været foretaget en række overførsler med posteringsteksten ”løn” m.v., ligesom Skattestyrelsen har konstateret en række kontanthævninger på 1.000 kr. og derover. Skattestyrelsen har herefter anset overførslerne med posteringsteksten ”løn” m.v. fra klagerens bankkonti og kontanthævninger på over 1.000 kr. som udgifter til betaling af uregistreret arbejdskraft i klagerens virksomhed.

Klageren har oplyst til Skattestyrelsen, at han har været kontoholder for en virksomhed, som han var ansat i, men han har ikke fremlagt dokumentation for sin forklaring.

Retten finder, at det er berettiget, at Skattestyrelsen har anset overførslerne fra klagerens bankkonti og hævningerne på 1.000 kr. og derover på i alt 116.546 kr. i indkomståret 2017, 385.670 kr. i indkomståret 2018 og 310.200 kr. i indkomståret 2019 som aflønning af arbejdskraft i klagerens uregistrerede virksomhed. Retten har herved lagt vægt på overførslernes antal og kontinuitet samt posteringsteksterne, ligesom retten har henset til, at klagerens uregistrerede virksomhed i de kontrollerede indkomstår har oppebåret en sådan omsætning, at det ikke kan udelukkes, at virksomheden har haft ansatte i perioden.

Retten finder herefter, at Skattestyrelsen med rette har opgjort lønudgifterne som værende fradragsberettigede lønudgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Klageren har ikke fremlagt bilagsmateriale vedrørende øvrige driftsudgifter, der dokumenterer, at han er berettiget til et fradrag for øvrige driftsudgifter, hvorfor retten ikke finder grundlag for at ændre det af Skattestyrelsen opgjorte fradrag.

På baggrund af ovenstående ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse, så forhøjelsen af uregistreret virksomhed nedsættes til 951.145 kr. for indkomståret 2017 (972.861 kr. - 21.716 kr.), 3.233.177 kr. for indkomståret 2018 (3.237.891 kr. - 4.714 kr.) og 2.327.267 kr. for indkomståret 2019 (2.350.446 kr. - 23.179 kr.).

Lønindkomst

Retten kan kun behandle klager over en afgørelse fra Skattestyrelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1.

I forhold til de af klageren fremlagte lønsedler, hvor Skattestyrelsen har udtalt, at retten bør forhøje klagerens indkomst yderligere i form af en forhøjelse af lønindkomsten, bemærker retten, at Skattestyrelsens afgørelse ikke omfatter lønindkomst. Retten har derfor ikke kompetence til at træffe afgørelse vedrørende lønindkomst.

Landsskatteretten afviser derfor at behandle lønindkomst for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.