Kendelse af 30-09-2021 - indlagt i TaxCons database den 20-10-2021

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2015-2017 med henblik på anvendelse af grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5A-5D.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af årsopgørelserne for indkomstårene 2015-2017, at klageren er registreret som begrænset skattepligtig med adressen [adresse1], [by1], England, og at hans skattepligtige indkomst udgjorde henholdsvis 58.430 kr. for 2015, 76.803 kr. for 2016 og 71.381 kr. for 2017.

Årsopgørelse nr. 1 for indkomståret 2015 blev lagt i klagerens skattemappe den 11. marts 2016, årsopgørelse nr. 1 for indkomståret 2016 blev lagt i klagerens skattemappe den 10. marts 2017, og årsopgørelse nr. 1 for indkomståret 2017 blev lagt i klagerens skattemappe den 9. marts 2018.

Klageren oplyste den 14. februar 2015 Udbetaling Danmark om, at han var blevet gift, og bad Udbetaling Danmark om at oplyse hans ægteskabelige status til SKAT.

Klageren anmodede den 9. januar 2020 om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2015-2017 med henblik på anvendelse af grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5A-5D.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har nægtet klageren at anvende grænsegængerreglerne efter kildeskattelovens §§ 5A-5D i indkomstårene 2015 - 2017.

Skattestyrelsen har som begrundelse anført følgende:

”(...)

Du har gjort indsigelse mod vores forslag af 3. september 2020.

Du begrunder din indsigelse med, at du allerede i 2014 gav ”Udbetaling Danmark” besked om, at du var blevet gift og din ægtefælle ingen indkomst havde.

Udbetaling Danmark og Skattestyrelsen er to forskellige myndigheder. Det kan ikke forventes at Skattestyrelsen følger op på ændringer i udbetalingerne fra ”Udbetaling Danmark”. D.v.s det er op til dig at reagere på ændringer i udbetalingerne fra ”Udbetaling Danmark”.

Det der desuden nødvendigt at oplyse om din ægtefælles indkomst hvert år ifølge regelsættet for grænsegængere, idet indkomsten kan ændre sig fra år til år.

Vi mener forsat ikke, du har mulighed for at anvende reglerne for ekstraordinær genoptagelse. Vi skal i den forbindelse specielt henvise til den 6. måneders reaktionsfrist i skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2.

I den forbindelse kan vi tilføje, at vi ikke kan se hvilken bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 27, vi skulle bruge til at genoptage din skatteansættelse. Derfor genoptager vi ikke indkomståret 2015.

Som anført er det efter reglerne i kildeskatteloven nødvendigt hvert år at tilkendegive om, man vil beskattes efter disse regler og desuden oplyse ægtefællens indkomst. Hvis det ikke tilkendegives rettidigt fremgår det af regelsættet, at muligheden forpasses. Derfor fastholder vi vores forslag fsv 2016 og 2017.

Forslag af 3. september 2020.

Du har anmodet om at få dine skatteansættelser genoptaget fra 2015 og frem, idet du gør krav på din ægtefælles personfradrag.

Vi modtog din anmodning den 9. januar 2020.

Regelsættet er beskrevet som grænsegængerreglerne i kildeskatteloven.

Du er nødsaget til hvert år at tilkendegive om du opfylder betingelserne for at benytte grænsegængerreglerne. Dvs vi kan ikke indberette det med fremtidig virkning.

• Regler for grænsegængere

Reglerne for grænsegængere findes i kildeskattelovens afsnit Afsnit I A (§ 5A - 5D). Det fremgår af § 5 D, at "Den skattepligtige skal ved indgivelse af selvangivelse for et indkomstår tilkendegive, om der skal foretages beskatning efter dette afsnit. Den skattepligtige kan omgøre beslutningen. Tilkendegivelse herom skal ske til told- og skatteforvaltningen senest den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb".

Dvs at fristen for at benytte denne ordning for 2017 år udløb den 1. juli 2019.

• Genoptagelsesreglerne.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2, at du senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen for at kunne få genoptaget ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat.

Dvs at dine muligheder for at anvende denne bestemmelse for 2015 udløb den 1. maj 2019.

Da du har indsendt din anmodning i oktober 2019, kan du ikke anvende denne bestemmelse for 2015 og tidligere indkomstår.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, er det muligt ekstraordinært at genoptage skatteansættelsen, hvis der er opfyldt en af de givne betingelser.

Forslag til afgørelse.

Vi foreslår, at skatteansættelsen for 2015 ikke genoptages, idet vi ikke kan se, at du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens 27.

• For indkomstårene 2016 til 2017

Vi foreslår, at du ikke beskattes efter grænsegænger reglerne, du har indsendt anmodningen for sent i henhold til kildeskattelovens § 5 D

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om at blive beskattet efter grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5A-5D for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

Til støtte for påstanden er følgende anført:

“I am making formal complaint against the decision of Skattestyrelsen dated 29.09.2020.

I request to alter the decision related to Tax year 2015, 2016 and 2017 and allow to resume tax assessment keeping in view special circumstances by Extraordinary Review Rules because I informed Udbetaling Denmark about my marriage with proper documents by email on 14.02.2015. I asked in the email to inform Tax authority about my marriage and that we are living together and that my wife has no income. A copy of that email is attached with this application including other supporting evidence.

Udbetaling Denmark reduced my Social Pension due to my marriage from 01.01.2015. They have been calculating my pension with my spouse income nil. Her income has been counted as nil in each month’s pension calculations since 01.01.2015. The monthly pension notifications tell that pension is calculated on the basis of information the tax authority have. My wife is a house wife and had no remunerative income.

Despite Udbetaling Danmark and Danish Tax Authority’s knowledge my wife’s Personal Tax Deduction is not used in the tax calculations of my income. On the other hand my pension is reduced without my request but just due to information of marriage and living together was provided. It depicts tendency of authorities to allow selective permeability when informations and its applications are used. The informations are activated which befit authorities but neglected which support the citizens.

As I was not allocated my wife’s Personal Tax Deduction, I am led to be registered with Danish Gæld Styrelsen which I would have avoided if my wife’s Personal Tax Deduction was allocated to me. The loss has put me and my wife in economic hardship.

As I am living in the United kingdom as a retired EU National Worker with limited awareness of information and communication sources, I had been left with the option of providing information to Udbetaling Denmark which according to my understanding works as One Stop Shop for retired Citizens particularly those living abroad.”

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling

Klageren har den 3. juli 2021 indsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse:

“I am a Danish Citizen living in the United Kingdom as retired EU National Worker. I receive half of the State Pension (20/40) from each country since my retirement age on 16.12.2013. I also receive some occupational pension from [virksomhed1] where I worked before retirement. I am disabled and my wife takes my care. For that reason her National Insurance Contribution is paid by Department of Work and Pension. She has no remunerative employment since 2014 since she came to England to live with me. I informed Udbetaling Danmark about my marriage in 2014. Udbetaling Denmark asked me to provide documentary evidence of my marriage. I compiled an email with authentic documents and with information of my wife having no income to Udbetaling Danmark sent on 14.02.2015. I emphasised Udbetaling Danmark in my email to pass this information to Tax authorities so that my pension be regulated according to provided information. According to Pension Notification each month since February 2015 it appears that SKAT has information of my marriage and about my wife having no income. On second page of each notification it is mentioned that information of my wife income as 0 is obtained from SKAT. It is obvious that both authorities had my information but they used the information to benefit them by reducing my pension but turning their eyes away from my right of having benefit of tax reduction due to no income of my wife. This is unfair. Our only income are my pensions and tax reduction on part of my wife could have alleviated the effect of my pension reduction due to my marriage. The pension of a married person is reduced keeping in view that spouse contributes the part of household income. I am adding my email of 14.02.2015 which I sent to Udbetaling Danmark with information of my marriage and no income of my wife. It appears that the information was passed to SKAT because monthly Pension Notifications since February 2015 indicate the information obtained by SKAT. Otherwise Udbetaling Danmark should have responded my email by advising me to inform the SKAT by myself. Both authorities co-operate and have responsibility of liaising relevant information. I also attach the Pension Notification of March 2015 which demonstrate on its second page 'Spouse income 0' and source of information is SKAT. Since February 2015 each monthly Pension Notification bear this information until now. All monthly Pension Notifications in 2014 bear information of my income as single. It indicates that SKAT was informed by Udbetaling Danmark in the beginning of 2015 but SKAT avoided the implication of the relevant information. Had I failed to inform any income which would have been discovered by Udbetaling Danmark, the SKAT would have immediately calculated tax and imposed on me without my request. I also attach the decision letter of Udbetaling Denmak of March 2015 to reduce my pension assuming my spouse's contribution to household income. The tax authority is depicting complex cross-border regulations without realising its unjustified shortcoming of not implicating relevant information to calculate my tax keeping household income in view at the first place. My complain would not have emerged, Had I been treated fairly. I add record of employment history of both myself and my wife to show that my wife has no remunerative employment since our marriage. I am disabled and retired on ground of ill health (bilateral knee osteoarthritis) in May 2006. My wife is housewife and takes my care, therefore her National Insurance Contribution is paid by Department of Work and Pension which would benefit her state pension when she reaches her retirement age. I request the decision making authority to allow my appeal.”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af kildeskattelovens § 5A, at en skatteyder, som er begrænset skattepligtig efter kildeskattelovens § 2, under visse betingelser kan vælge at blive beskattet efter grænsegængerreglerne.

Adgangen til at få genoptaget en skatteansættelse reguleres af skatteforvaltningslovens §§ 26-27, men kildeskattelovens § 5D indeholder en særregel, for så vidt angår valg af beskatning efter grænsegængerreglerne.

Beskatning efter reglerne forudsætter et aktivt tilvalg fra skatteyderens side, jf. kildeskattelovens § 5D. Valget skal træffes ved indgivelse af selvangivelsen. Den skattepligtige kan omgøre sit valg ved henvendelse til Skattestyrelsen (tidligere SKAT) senest den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb, jf. kildeskattelovens § 5D, stk. 1, 2. pkt.

Klageren oplyste den 14. februar 2015 Udbetaling Danmark om, at han var blevet gift, og bad myndigheden om at videresende informationen til daværende SKAT. Retten finder, at klagerens oplysning omkring ændring i civilstatus ikke kan anses for at være en anmodning om at blive omfattet af grænsegængerreglerne.

Da klageren ikke rettidigt har anmodet om at blive omfattet af grænsegængerreglerne for indkomstårene 2015-2017, og da han heller ikke har reageret på årsopgørelserne, skulle en anmodning om at være omfattet af grænsegængerreglerne senest være indgivet den 30. juni 2017 for indkomståret 2015, den 30. juni 2018 for indkomståret 2016 og den 30. juni 2019 for indkomståret 2017.

Det lægges til grund, at klagerens anmodning blev indgivet den 9. januar 2020. Fristen efter kildeskattelovens § 5D er således sprunget for så vidt angår indkomstårene 2015-2017. Bestemmelsen indeholder en absolut tidsmæssig grænse for, hvornår skatteyderen senest skal foretage en tilkendegivelse, og der foreligger ikke dispensationsmuligheder i kildeskatteloven. Klageren kan således ikke i indkomstårene 2015-2017 blive beskattet efter grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5A-5D.

Det er derfor med rette, at klageren for disse år er nægtet genoptagelse med henblik på beskatning efter grænsegængerreglerne.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.