Kendelse af 06-07-2021 - indlagt i TaxCons database den 07-08-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2016

Fradrag for rejseudgifter

1.515 kr.

160.849 kr.

31.515 kr.

Indkomståret 2017

Afskrivning vedrørende indretning af lejede lokaler

67.516 kr.

Forhøjes

82.748 kr.

Fradrag for udgifter til køb af møbler, jf. bilag 1174, 591 og 1083

-

-

10.106 kr.

Fradrag for rejseudgifter

56.680 kr.

146.646 kr.

86.680 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 1. december 1999 og har brancekode: 742000-Fotografisk virksomhed.

Regnskabsgrundlag m.v.

Klageren har oplyst, at bogføringen foretages ved, at klageren konverterer bankens kontoudskrifter for virksomhedens 2 bankkonti til Excel. Revisoren bogfører på baggrund af Excel udskrifterne og klagerens bilag. De posteringsjournaler, der fremgår af sagen, kan således følges direkte til bankkontoudskrifter for de 2 konti. Klageren har oplyst, at virksomheden ikke har kontanttransaktioner.

For indkomståret 2016 er nettoomsætningen selvangivet med 1.515.836 kr., og ifølge årsopgørelse nr. 3 udgør overskud af virksomhed 582.878 kr.

For indkomståret 2017 er nettoomsætningen selvangivet med 1.888.176 kr., og ifølge årsopgørelse nr. 2 udgør overskud af virksomhed 790.014 kr.

Indretning af lejede lokaler for indkomståret 2017

Klageren har oplyst, at driften af virksomheden nødvendiggør et fotostudie af en vis standard, hvilket stiller krav til selve lokalerne men også til indretningen. Klageren har i den forbindelse afholdt udgifter til indretning af lejede lokaler.

Det kan udledes af Skattestyrelsens afgørelser for indkomståret 2016, at saldo vedrørende indretning af lejede lokaler ultimo 2016 udgør 94.447 kr. Klageren har frafaldet en klage vedrørende indretning af lejede lokaler for indkomståret 2016.

Klageren har pr. 1. oktober 2017 lejet nye lokaler beliggende [adresse1], [by1]

Klageren har oplyst, at det er vanskeligt at finde lokaler, der er velegnet til fotostudie, bl.a. skal der være højt til loftet. Lejemålet på [adresse1] var oprindelig opført som fabrik og efterfølgende har det været indrettet til kontor. Klageren har efter lejemålets påbegyndelse afholdt betydelige omkostninger til indretning af fotostudie i de lejede lokaler.

Klageren har fremlagt forsiden af erhvervslejekontrakten samt et tillæg til kontrakten vedrørende ovennævnte lejemål. Det fremgår af tillægget, der er fra 2019, at lejemålet gøres uopsigeligt i 10 år fra lejers side og 20 år fra udlejeres side. Det fremgår også, at udlejer er berettiget til at beholde alt nagelfast inventar ved klagerens fraflytning.

Klageren har desuden fremlagt billeder fra indretningen af lokalerne. Klageren har i øvrigt oplyst, at han ikke har anvendt lokalerne til beboelse.

Ifølge Skattestyrelsens afgørelser udgør anskaffelser vedrørende ”indretning af lejede lokaler” for indkomståret 2017 248.501 kr. Udover de af Skattestyrelsen godkendte anskaffelser vedrørende ”indretning af lejede lokaler”, har klageren overfor Skatteankestyrelsen fremlagt bilag samt nærmere redegørelse vedrørende anskaffelser i indkomståret:

Bilagsnr.

Beløb ex.

moms

moms

I alt

Bemærkninger

411

6.172

1.543

7.715

30-10-2017 - [virksomhed2] (brugte byggematerialer):

Kvittering nr.: 253570b fremlagt.

Svingdør, Toiletmarkering m.v. Klageren har vedlagt billeder. Svingdøren anvendes som kontordør i lejemålet.

435

10.240

2.560

12.800

24-11-2017 – [virksomhed3] A/S (Kaffe):

Kassekvittering 8387 fremlagt. Rocket Mozzafiato Evoluzione, Chrome - Espressomaskine - kaffemaskine. VVS fast installeret til vandforsyningen.

Klageren har fremlagt billeder af installationen af kaffemaskinen i lejemålet.

474

2.360

590

2.950

05-12-2017 – [virksomhed2] (brugte byggematerialer):

Kvittering nr.: 255592b fremlagt.

Udslagsvask. Klageren har udover købsbilaget fremlagt billeder at den monterede vask i lejemålet.

591

5.030

1.258

6.288

10-07-2017 – [virksomhed4]:

Bon fremlagt. Diverse møbler, bl. reol. Diverse småinventar. I alt 6.288 kr. Revisor: Det er ikke indretning af lejelokaler men småinventar. Revisor: Beløbet er ikke bogført 2 gange, idet vores bank altid stemmer primo og ultimo.

962

11.875

2.969

14.844

25-10-2017 - [virksomhed5] ApS: (entreprenør):

Faktura: 17105 - ”Materialer” fremlagt. Klageren oplyser at denne faktura hænger sammen med faktura 1183. Det er en del af samme ombygning af de lejede lokaler. Materialerne er bl.a. træ, gipsplader og maling. Klageren har fremlagt billeder af ombygningen bl.a. gipsplader m.v.

970

5.033

1.258

6.291

07-11-2017 - [virksomhed6]:

Faktura 034944450 fremlagt.

Køb af blandingsbatteri og bruser. Klageren: Det var nødvendigt at udskifte brusefaciliteter. Klageren har fremlagt billeder fra lejemålet af det købte.

1083

5.076

1.269

6.345

07-12-2017 - [virksomhed7] (møbler):

Faktura 127524 fremlagt. Klageren: Køb af stol, som blev anvendt til makeupstol. Fotomodellerne kunne sætte fødderne op. Klageren har fremlagt billeder af stolen der står i de lejede lokaler.

1174

12.946

3.237

16.183

15-12-2017 - [virksomhed8] (møbler):

Ordrebekræftelse fremlagt. Adr.: [adresse1] 59,4. tv. - 2 sofaer,

Klageren har fremlagt fotos af sofaerne opstillet i de lejede lokaler.

Køb af 4 sofamoduler opstillet i loungeområdet, hvor bl.a. kunder venter. Området anvendes også til fotooptagelser. Loungeområdet er på ca. 50-60 m2. Virksomheden er beskæftiget inden for design.

Klageren oplyste, at kun halvdelen (12.946 KR.) er fratruffet i 2017. Resten er fratrukket i 2018. Den resterende betaling fandt sted i 2018 ved levering. Møblerne er et driftsmiddel.

1177

15.000

3.750

18.750

30-10-2017 - [virksomhed9]:

Faktura 28924 fremlagt- [adresse1], 4. tv. Det udførte arbejde er ikke specificeret, men der henvises til tilbud 1290.

Klageren oplyste, at det drejer sig om udskiftning af alle nye alle radiatorer samt montering af køkken og bad. Klageren har fremlagt billeder vedrørende udskiftning af radiatorer.

Klageren har efterfølgende fremlagt tilbud 1290 der vedrører udskiftning af radiatorer i lejemålet.

1183

20.110

5.028

25.138

20-12-2017 - [virksomhed5] ApS (entreprenør):

Faktura 17132 fremlagt. - ”Bygge mur i uge 50 & 51” Muren anvendes bl.a. til at tage fotos op af, hvor der kan skiftes baggrund. Desuden fungerer den som adskillelse til kontoret. Klageren har fremlagt billeder hvor b.la. muren fremgår.

908

869,11

217,28

1.086.39

07-11-2017 – [virksomhed6]

Faktura: 034944458 fremlagt- 2 fastmonterede ventilatorer er skiftet i udluftningskanalerne.

Bilag 592 og 1164: Klageren har frafaldet klagen vedrørende disse bilag.

Rejseudgifter

Klageren har oplyst, at han har udført forskellige fotoopgaver i udlandet i de påklagede indkomstår. Rejseaktiviteten har medført betydelige rejseomkostninger.

Rejseudgifter er fratrukket med henholdsvis 146.646 kr. og 160.849 kr. i indkomstårene 2016 og 2017.

Klageren har oplyst, at han hovedsagelig anvender MasterCard ifm. rejser, idet dette kort har indbygget rejseforsikring m.v. Desuden har klageren i nogle tilfælde foretaget udlæg for kunder, hvorfor det er hensigtsmæssigt at anvende MasterCard, da han derved får ”kredit” i en periode.

Klageren har vedlagt diverse rejsebilag m.v. til klagen.

I forbindelse med sagsbehandlingen har Skatteankestyrelsen bl.a. fremsendt følgende indkaldelse til klageren vedrørende de fratrukne rejseudgifter:

”...

Rejseudgifter i indkomståret 2016 og 2017:

Ifølge Skattestyrelsens afgørelser er din indkomst forhøjet med henholdsvis 89.966 kr. for indkomståret 2016 og 159.334 kr. for indkomståret 2017 vedrørende rejseudgifter.

På baggrund af de fremlagte bilag og redegørelse kan der ikke umiddelbart godkendes fradrag for de ønskede rejseudgifter. Det skyldes dels, at de fremlagte bilag generelt ikke er anvendelige som dokumentation for afholdte rejseudgifter. F.eks. kan de fremlagte samle-fotos af bilag ikke danne baggrund for en vurdering af fradrag. Desuden kan betalingsbeskæftigelser og lignende uden de bagvedliggende fakturaer ikke danne baggrund for en vurdering af fradrag.

Du bedes derfor fremsende følgende dokumentation og redegørelser:

1. Kontospecifikationer vedrørende virksomheden omsætning for indkomståret 2016 og 2017.
2. Dokumentation for rejseudgifter i form af konkrete udgiftsbilag, herunder specifikation af rejseudgiften, dato og hvilke personer der har deltaget på rejser.
3. Redegørelse for de enkelte rejseudgifter, herunder henvisning til tilhørende indtægt i virksomheden.
4. På mødet ønskes en drøftelse af de fremlagte bilag.

...”

Efterfølgende har klageren fremlagt rejsebilag for indkomståret 2016 og 2017 samt posteringsjournaler for de 2 år, herunder har klageren fremlagt plastikposer med boner (uden bilagsnr.) benævnt henholdsvis [USA] 2016, [England] 2016, Mexico 2016.

Skatteankestyrelsen har i forbindelse med gennemgangen af klagerens rejsebilag konstateret, at en del af bilagene ikke er læsbare. En del af bilagsmaterialet består af betalings- og bookingbeskæftigelser og lignende uden de bagvedliggende fakturer.

Klageren har desuden fremlagt forskellige bilag, der kan understøtte, at rejseudgifterne har en erhvervsmæssig tilknytning:

Faktura 1258 fra den 29. januar 2016 som klageren har udskrevet til en kunde vedrørende en fotoopgave i Mexico. Ifølge fakturaen skal kunden i alt betale 106.687,50 kr. for opgaven. Det fremgår af fakturaens specifikation at, kunden skal betale 40.000 kr. for ”Rejseudgifter Mexico ifølge aftale”. Det fremgår også af fakturaen at kunden skal betale 5.000 kr. for en ”assistent” i 2 dage på turen, og at kunden skal betale 3.350 kr. for ”forplejning...” på opgaven.

Faktura 1299 fra den 2. juni 2016 som klageren har udskrevet til en kunde vedrørende en fotoopgave i [USA]. Ifølge fakturaen skal kunden i alt betale 25.875 kr. inkl. moms for opgaven i [USA].

Faktura 1377 fra den 10. oktober 2017 som klageren har udskrevet til en kunde vedrørende en fotoopgave i [USA]. Ifølge fakturaen skal kunden i alt betale 14.800 kr. inkl. moms for opgaven i [USA].

Faktura 1376 fra den 10. oktober 2017 som klageren har udskrevet til en kunde vedrørende en fotoopgave i Belgien. Ifølge fakturaen skal kunden i alt betale 4.200 kr. for opgaven i Belgien.

Mail af den 20. maj 2017, hvori klageren drøftet en fotoopgave i [Spanien] med en kunde.

Mail af den 13. marts 2016 vedrørende en fotoopgave i [Tyskland].

Mail af den 18. maj 2016, hvori klageren drøfter en fotoopgave i [England] med en kunde.

Mail af den 11. juli 2017 vedrørende en fotoopgave i [USA].

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter til indretning af lejede lokaler med 119.361 kr. for indkomståret 2017. Skattestyrelsen har desuden ikke godkendt fradrag for rejseudgifter med henholdsvis 89.680 kr. og 159.334 kr. for indkomstårene 2016 og 2017.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

Indkomståret 2016

”...

Transport- og rejseomkostninger

I regnskabet er der fratrukket udgift til rejser med 146.646 kr., denne udgift er tidligere reguleret til 37.245 kr. jf. tidligere udsendte afgørelse af den 1. april 2020. Udgift til rejser vedrørende MasterCard udgør 109.400 kr.

...

Der kan kun godkendes fradrag for dokumenterede udgifter. Det er ikke muligt at konstatere, om der er tale om en erhvervsmæssig fradragsberettiget udgift, såfremt der ikke foreligger et bilag jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

Udgiften skal være dokumenteret jf. bogføringslovens §§ 8 og 9.

Kontoudtog fra banken anses ikke for at være fyldestgørende dokumentation, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for udgifter, der udelukkende er dokumenteret ved kontoudtog fra banken.

I mangel af dokumentation kan der ikke godkendes fradrag for følgende bilag:

18/1-16 862 kr.

20/1-16 17.900 kr.

20/1-16 295 kr.

21/1-16 199 kr.

21/1-16 387 kr.

22/1-16 991 kr.

22/1-16 779 kr.

25/1-16 204 kr.

25/1-16 1.149 kr.

25/1-16 1.149 kr.

26/1-16 1.145 kr.

26/1-16 954 kr.

27/1-16 1.144 kr.

29/1-16 1.136 kr.

1/2-16 1.195 kr.

1/2-16 1.160 kr.

2/2-16 1.164 kr.

4/2-16 5.244 kr.

15/3-16 9.433 kr.

15/3-16 3.742 kr.

11/4-16 5.308 kr.

19/4-16 6.006 kr.

29/4-16 5.624 kr.

7/6-16 4.924 kr.

27/6-16 5.596 kr.

30/6-16 2.314 kr.

25/7-16 1.750 kr.

I alt 81.754 kr.

Der kan ikke godkendes fradrag for følgende bilag, idet flere personer har deltaget i rejsen, hvorfor det må antages, at udgiften anses for at være privat jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a:

26/9-16 4.416 kr.

29/9-16 3.796 kr.

I alt 8.212 kr.

Regulering i alt 81.754 kr. + 8.212 kr. = 89.966 kr.

...”

Indkomståret 2017

”...

Transport- og rejseomkostninger

I regnskabet er der fratrukket udgift til rejser med 160.849 kr.

Der kan kun godkendes fradrag for dokumenterede udgifter. Det er ikke muligt at konstatere, om der er tale om en erhvervsmæssig fradragsberettiget udgift, såfremt der ikke foreligger et bilag jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

Udgiften skal være dokumenteret jf. bogføringslovens §§ 8 og 9.

Kontoudtog fra banken anses ikke for at være fyldestgørende dokumentation, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for udgifter, der udelukkende er dokumenteret ved kontoudtog fra banken.

Ved gennemgang af bilag er det konstateret, at der kun er indsendt dokumentation for bilag 77, 1.515 kr.

Fratrukket udgift 160.849 kr.

Godkendt 1.515 kr.

Regulering 159.334 kr.

Regulering 159.334 kr.

...

Afskrivninger

Vedrørende større anskaffelser er der en tilgang i indkomståret på 367.862 kr...

Større anskaffelser

Ifølge de indsendte bilag fratrækkes der udgifter til indretning af studielokale. Disse udgifter skal fratrækkes i henhold til afskrivningslovens § 39, hvor udgifter til ombygning, forbedring eller indretning af lejede lokaler, der anvendes erhvervsmæssigt til andet formål end beboelse kan afskrives. Udgifterne kan afskrives med 20 % årligt.

Der kan kun godkendes fradrag for dokumenterede udgifter. Det er ikke muligt at konstatere, om der er tale om en erhvervsmæssig fradragsberettiget udgift, såfremt der ikke foreligger et bilag, jf. Skatteskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

Udgiften skal være dokumenteret jf. bogføringslovens §§ 8 og 9.

I mangel af dokumentation kan der ikke godkendes fradrag for bilag:

Bilag Beløb Moms

1112.411 kr. 603 kr.

3398.642 kr.2.160 kr.

364 2.400 kr. 600 kr.

4116.172 kr.1.543 kr.

43510.240 kr. 2.560 kr.

4742.360 kr.590 kr.

591 5.030 kr. 1.258 kr.

592 6.285 kr. 1.571 kr.

962 11.875 kr. 2.969 kr.

970 5.033 kr. 1.258 kr.

1083 5.076 kr. 1.269 kr.

1164 5.781 kr. 1.445 kr.

1174 12.946 kr. 3.237 kr.

1177 15.000 kr. 3.750 kr.

1183 20.110 kr. 5.028 kr.

I alt 119.361 kr. 29.841 kr.

Tilgang 367.862 kr.

Ikke godkendte bilag 119.361 kr.

I alt 248.501 kr.

...

Saldo primo, afskrivningslovens § 39 89.079 kr.

Tilgang, jf. ovenstående 248.501 kr.

Saldo 337.580 kr.

Afskrivning, 20 % 67.516 kr.

Saldo ultimo 270.064 kr.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at afskrivningsgrundlaget forhøjes med 99.736 kr. vedrørende indretning af lejede lokaler for indkomståret 2017. Klageren har desuden fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for rejseudgifter med yderligere henholdsvis 75.041 kr. og 94.990 kr. for indkomstårene 2016 og 2017.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Vi ønsker herved at klage over Skattestyrelsens afgørelse den 4. november 2020 (cc) af virksomhedens skatteansættelse for indkomståret 2016 og 2017

Skattestyrelsen har i sin afgørelse nægtet fradrag for klart erhvervsmæssige udgifter i form af indretning af lejede virksomhedslokaler, se side 57 (vedr. 2016) og se side 73 (vedr. 2017) i dokumentet ”afgørelser”. Vi vedlægger dokumentation i form af bilag – se dokumentet ”bilag indretning-2016” hhv. ”bilag indretning-2017” samt dokumentet ”Udgifter-generelt-2016-2017”.

Baseret på ovenstående skal vi anmode om forhøjelse af afskrivningsgrundlag således:

Indkomståret 2016: Afskrivningsgrundlag forhøjes med DKK 137.449. Såfremt der ikke kan ske bagudrettet justering af indgående moms (er i tvivl om dette), anmodes subsidiært om at afskrivningsgrundlag forhøjes med DKK 171.812.

Indkomståret 2017: Afskrivningsgrundlag forhøjes med DKK 99.736. Såfremt der ikke kan ske bagudrettet justering af indgående moms (er i tvivl om dette), anmodes subsidiært om at afskrivningsgrundlag forhøjes med DKK 124.670.

Indkomståret 2016: Skattestyrelsen har i sin afgørelse nægtet fradrag for klart erhvervsmæssige udgifter i form af rejser til diverse destinationer hvor foto-shooting m.v. foregår (se side 30 i dokumentet ”afgørelser”).

Beløbet udgør DKK 89.966 – det er dog konstateret, at 3 beløb (DKK 9.433 og DKK 3.742 og DKK 1.750) ikke kan dokumenteres i form af bilag. Det samlede beløb der begæres nedsættelse for udgør således DKK 75.041.

Det bemærkes, at hvor der er flere rejsende på udgiftsbilaget er dette udtryk for, at virksomheden har indlejet underleverandører som har deltaget erhvervsmæssigt i rejsen. Der er IKKE tale om deltagelse af familie/venner m.v.

Indkomståret 2017: Skattestyrelsen har i sin afgørelse nægtet fradrag for klart erhvervsmæssige udgifter i form af rejser til diverse destinationer hvor foto-shooting m.v. foregår se side 16 i dokumentet ”afgørelser”.

Der begæres nedsættelse af i alt DKK 94.990.

Vi er gerne til rådighed for uddybning af ovenstående enten i form af yderligere redegørelse, eller fremsendelse af supplerende dokumentation i det omfang Skatteankestyrelsen måtte fremsætte ønske herom.

Endelig finder vi det vigtigt at nævne, at ALLE bilag der er omfattet af nærværende sag hele tiden har siddet i mapperne som er afleveret til Skattestyrelsen, men sagsbehandler har tilsyneladende ikke set materialet ordentligt igennem, hvilket har medført en del meradministration fra vor side.

...”

Klageren har fremsendt følgende supplerende bemærkninger

”...

Vi har nu gået sagen igennem samt de bilag og dokumentation, som det har været muligt at

fremskaffe, disse billeder mm ligger i mappen der er vedhæftet.

[person1] kan fremsende dig regnskaber for 2016 og 2017 såfremt de ikke skulle være i det materiale du allerede har fået.

På trods af det er firmamæssige udgifter, har det ikke har været muligt at skaffe yderligere dokumentation på alle posteringer. På den baggrund hjeg valgt at frafalde klagen og acceptere Skats afgørelse på punkterne herunder:

Alle bilag vedrørende indretning af lejede lokaler i 2016.

og derudover:

Bilag 1164 (indretning 2017)

Bilag 592 (under indretning 2017)

Rejser omkostninger:

Bilag 139 (2016)

Bilag 226 (2017)

Bilag 386 (2017)

Bilag 398 (2017)

Jeg har følgende Kommentarer til bilag hvorved jeg har lagt yderligere dokumentation som vi kan tale om på fredag:

Indretning 2017: Alle billeder til dokumentation vedrørende ombygning af mit nuværende lejemål og billeder mm ligger i mappen der er vedhæftet.

Bilag 591 div små anskaffelser til studie bilag 2 på 215 kr.skulle ikke være til firma og skal således så fratrækkes.

Rejser:

2016

Bilag 77 Visum i forbindelse med møde med min russiske agent i [Rusland] - [person2].

Du har kun sendt kommentar på bilag 77 i rejser 2016 i dit brev, har du kommentarer til andre også? (bare så vi er sikre, jeg har dog gennem gået dem jeg mener vi taler om).

Jeg har lagt billeder til dokumentation til bilagene for rejser 2016 i mappen herunder.

2017

Bilag 468 vedr. div. kunde møder i [by2] den 8 dec.

Bilag 99 og 108 Foto til eget bog projekt [projekt1]. Promo

Bilag 132 Ikke en rejseudgift, men en marketings udgift for “reklame" på [...]

Bilag 174 +178 +179 + 183 + 215 Udgifter [Spanien] i forbindelse [virksomhed10]. Promo

Bilag 260 + 348 + 357 Udgifter i forbindelse med job for [virksomhed11] i [USA]. Flybillet dobbelt pga fejl på navn.

Bilag 348 Egen betalt billet til [virksomhed12] job på Island pga. af misset fly.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Indretning af lejede lokaler i indkomståret 2017

Efter afskrivningslovens § 39, stk. 1 kan udgifter til ombygning, forbedring eller indretning af lejede lokaler, der anvendes erhvervsmæssigt til andet formål end beboelse, afskrives med indtil 20 pct. årligt.

Det fremgår af sagens oplysninger, at klageren i 2017 har lejet nye lokaler, hvorfra fotostudiet drives. Klageren har oplyst, at han efter lejemålets påbegyndelse har afholdt betydelige omkostninger til indretning af fotostudiet i de lejede lokaler.

Klageren har fremlagt en række bilag vedrørende indretning af de lejede lokaler. Klageren har desuden redegjort for anskaffelserne i forbindelse med indretningen af fotostudiet. På den baggrund finder Landsskatteretten, at afskrivningsgrundlaget kan forhøjes med 70.790 kr. vedrørende indretningsudgifter, jf. bilag 411, 435, 474, 962, 970, 1177 og 1183.

Bilag 908 vedrører en faktura af den 7. november 2017 fra [virksomhed6]. Det fremgår af fakturaen, at der er købt 2 ventilatorer for i alt 869,11 kr. ekskl. moms. Klageren har oplyst, at ventilatorerne er fastmonteret i lejemålet. I bogføringen fremgår bilaget af postering 968 med teksten ”Indretningsudgifter studie”. Da det ikke fremgår af den påklagede afgørelse, at fradrag/afskrivning vedrørende dette bilag er nægtet, anses udgiften for at være fratrukket/afskrevet. Yderligere afskrivning / fradrag vedrørende dette bilag kan derfor ikke godkendes, jf. afskrivningsloven § 39, stk. 1 eller efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Det kan udledes af Skattestyrelsens afgørelser for indkomståret 2016, at saldo vedrørende indretning af lejede lokaler ultimo 2016 udgør 94.447 kr. I den påklagede afgørelse er afskrivninger, jf. afskrivningslovens § 39, stk. 1, opgjort af Skattestyrelsen til 67.516 kr. for indkomståret 2017.

Saldo primo 2017

94.447 kr.

Tilgang afskrivningsgrundlag, jf. den påklagede afgørelse

248.501 kr.

Yderligere godkendt afskrivningsgrundlag, jf. ovenfor

70.790 kr.

319.291 kr.

Afskrivningsgrundlag

413.738 kr.

Afskrivning 20 %

-82.748 kr.

Saldo ultimo 2017

330.990 kr.

Afskrivninger jf. afskrivningslovens § 39, stk. 1 kan derfor godkendes med yderligere 15.232 kr. for indkomståret 2017.

Køb af møbler i indkomståret 2017

Efter afskrivningslovens § 5, stk. 1, kan driftsmidler som en skattepligtig udelukkende benytter erhvervsmæssigt afskrives. Efter afskrivningslovens § 6, stk. 1 kan den skattepligtige i stedet for at afskrive efter § 5 vælge at fradrage (straksafskrive) hele anskaffelsessummen for driftsmidler med en anskaffelsessum på et grundbeløb på 26.200 kr. (2010-niveau) eller derunder, for det indkomstår, hvori anskaffelsen finder sted.

Klageren har fremlagt bilag 1174, som er en ordrebekræftelse vedrørende køb af 2 sofaer den 15. december 2017. Det fremgår af ordrebekræftelsen, at møblerne leveres i 2018. Da anskaffelsen ikke har fundet sted i indkomståret 2017, kan udgiften ikke godkendes fratrukket / afskrevet efter hverken afskrivningslovens §§ 5 eller 6 eller efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Klageren har fremlagt bilag 591, der vedrører køb af [virksomhed4]-reoler m.v. for 5.030 kr., og bilag 1083 der vedrører køb af makeupstol for 5.076 kr. Klageren har desuden redegjort for den erhvervsmæssige anvendelse af de nævnte anskaffelser.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at der kan godkendes fradrag (straksafskrivning) for anskaffelserne på i alt 10.106 kr., jf. afskrivningslovens § 6, stk. 1.

Rejseudgifter for indkomståret 2016 og 2017

Det fremgår af sagens oplysninger, at klageren har fratrukket rejseudgifter i forbindelse med fotoopgaver i indkomstårene. For indkomståret 2016 er rejseudgifter fratrukket med 146.646 kr., hvoraf der i den påklagede afgørelse er godkendt fradrag for 56.680 kr. For indkomståret 2017 er rejseudgifter fratrukket med 160.849 kr., hvoraf der i den påklagede afgørelse er godkendt fradrag for 1.515 kr.

Det er rettens opfattelse, at klageren ikke har fremlagt tilstrækkelig dokumentation eller sandsynliggørelse af de fratrukne beløb vedrørende rejseudgifter. Således kan de af klageren fremlagte kontospecifikationer vedrørende rejseudgifter ikke i tilstrækkelig grad afstemmes med konkrete fakturaer vedrørende rejseudgifter i indkomstårene.

Det bemærkes, at bilag m.v., der ikke er læsbare, ikke kan anses for tilstrækkelig dokumentation eller sandsynliggørelse for rejseudgifter. Reservations-, booking- og betalingsbekræftelser kan heller ikke anses for tilstrækkelig dokumentation eller sandsynliggørelse for rejseudgifter. MasterCard betalinger uden underliggende fakturaer anses desuden ikke for tilstrækkelig dokumentation eller sandsynliggørelse for rejseudgifter.

Klagerens bemærkning i klagen om, at ”hvor der er flere rejsende på udgiftsbilaget er dette udtryk for, at virksomheden har indlejet underleverandører som har deltaget erhvervsmæssigt i rejsen” anses ikke for tilstrækkelig dokumentation eller sandsynliggørelse af, at rejsen udelukkende er erhvervsmæssig.

På baggrund af de fremlagte bilag m.v. finder retten det dog sandsynliggjort, at klageren har haft rejseudgifter i et vist omfang i indkomstårene. Retten finder, at rejseudgifter skønsmæssigt kan godkendes med yderligere 30.000 kr. for hvert af indkomstårene 2016 og 2017.

Ved skønnet har retten henset til de fremlagte bilag m.v., herunder de fremlagte indtægtsbilag fra fotoopgaver i udlandet.

Landsskatterettens godkender således fradrag for rejseudgifter med yderligere 30.000 kr. for hvert af indkomstårene 2016 og 2017, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.