Kendelse af 28-02-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 20-0106765

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2016

Fradrag for indbetalinger til

pensionsordning i Ukraine

0 kr.

96.288 kr.

0 kr.

Befordringsfradrag LL § 9 C

0 kr.

104.402 kr.

0 kr.

2017

Fradrag for indbetalinger til

pensionsordning i Ukraine

0 kr.

138.090 kr.

0 kr.

Befordringsfradrag LL § 9 C

0 kr.

67.388 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren var bosiddende i Danmark i de påklagede år 2016 og 2017.

Af klagerens R75 for 2016 og 2017 fremgår, at klageren har haft bopælsadresse på [adresse1], [by1].

For de samme år fremgår det af klagerens R75, at klageren har været ansat hos ”[virksomhed1]” på adressen [adresse1], [by1].

På klagerens R75 fremgår det under indkomstoplysninger, at ”Arbejdssted ej entydigt” samt at arbejdsstedsadressen er ”[virksomhed1]”.

Klageren har via Tastselv ændret grundlaget for sin skatteansættelse for 2016-2018, bl.a. som følge af ændrede angivelser af befordring til og fra arbejde. Endvidere har klageren ændret angivelser af indbetaling af bidrag/præmie til en privattegnet pensionsordning.

Klageren har angivet oplysninger via TastSelv den 27. april 2017, 13. juni 2017, 20. juli 2017, 3. april 2018, 13. april 2018 og 30. marts 2019.

Klageren har ved disse indtastninger indberettet pensionsindbetalinger til pensionsordninger i Ukraine med henholdsvis 96.288 kr. i 2016 og 138.090 kr. i 2017 samt kørsel med henholdsvis 104.402 kr. i 2016 og 67.388 kr. i 2017.

Den 10. november 2019 beder Skattestyrelsen klageren om at fremsende oplysninger vedrørende arbejdsstedets adresse, antal dage med kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen samt afstanden mellem bopæl og arbejdsplads.

Den 6. januar 2020 har klagerens daværende partsrepræsentant oplyst, at klageren har haft transport til Jylland og Sverige i forbindelse med sin ansættelse hos [person1].

Den 23. januar 2020 beder Skattestyrelsen på ny om dokumentation for kørsel til og fra arbejdssteder og omfanget heraf samt dokumentation for indbetaling til udenlandsk pension.

Klageren har ikke fremsendt dokumentation for det selvangivne befordringsfradrag.

Skattestyrelsen har den 19. februar 2020 fremsendt forslag om ændring af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2016-2018.

Efter fremsendelse af Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse har klagerens daværende repræsentant fremsendt supplerende oplysninger. Det fremgår heraf, at klageren har foretaget indbetalinger til en pensionsfond i Ukraine i 2016 og 2017 i den ukrainske valuta hryvnias.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt befordringsfradrag efter ligningslovens § 9 C på 104.402 kr. for 2016 og 67.388 kr. for 2017 og ej heller godkendt fradrag for indbetalinger til pension i Ukraine.

Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

Kørselsfradrag (befordring)

Du kan ikke få kørselsfradrag efter reglerne i ligningslovens § 9

C, da du ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at du har

kørsel i det omfang, du har oplyst. 104.402 kr.

Bidrag/præmie til privattegnet livsvarige pensionsordninger kan 96.288 kr.

ikke godkendes på grund af manglende dokumentation.

Reglerne står i Pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 1

Indkomståret 2017

Kørselsfradrag (befordring)

Du kan ikke få kørselsfradrag efter reglerne i ligningslovens § 9

C, da du ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at du har

kørsel i det omfang, du har oplyst. 67.388 kr.

Bidrag/præmie til privattegnet livsvarige pensionsordninger kan

ikke godkendes på grund af manglende dokumentation. 138.090 kr.

Reglerne står i Pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 1

(...)

Sagens indhold:

Der er via TastSelv foretaget angivelser af ovenstående beløb den 27. april 2017, 13. juni 2017,

20. juli 2017, 3. april 2018, 13. april 2018 og 30. marts 2019.

Ændringerne har medført nye årsopgørelser.

Indkomståret 2016: 27/4-2017 overskydende skat 3.921 kr.

13/6-2017 overskydende skat 30.484 kr.

20/6-2017 overskydende skat 29.063 kr.

Indkomståret 2017: 3/4-2018 overskydende skat 34.469 kr.

13/4-2018 overskydende skat 26.878 kr.

Indkomståret 2018 ingen ny årsopgørelse da den er blevet stoppet.

Vi har i brev af 10. november 2019 bedt dig om at redegøre for ændringerne. Din revisor sender en

mail den 6. januar 2020 med delvis forklaring, og spørgsmål om yderligere dokumentation. Vi sender

den 23. januar 2020 en ny materiale indkaldelse.

Du har ikke reageret på dette brev, og har derfor ikke fremsendt oplysninger af faktisk eller retlig

karakter, der kan begrunde ændringerne. Jfr. Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Du skal kunne dokumentere de fradrag og beløb, du har oplyst

Alle, der er skattepligtige til Danmark, skal oplyse om deres indkomst og visse dele af deres formue

hvert år. Pligten til at oplyse gælder også dem, der får en årsopgørelse. Det står i den dagældende

skattekontrollovs § 1, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013), som gælder til og

med indkomstår 2017 og skattekontrollovens § 2, stk. 1 (lov nr. 1535 af 19. december 2017), som

gælder fra indkomstår 2018.

Pligten til at give oplysninger betyder, at du skal kunne dokumentere de beløb, du har oplyst, hvis

vi beder om det. Hvis du har oplyst fradrag, er det dig, der som udgangspunkt skal kunne dokumentere, at du har ret til dem. Det har Højesteret præciseret i SKM.2004.162.HR, som du kan finde på

skat.dk/afgørelser. Hvis du ikke kan dokumentere de oplyste beløb, kan vi ikke godkende dem.

Da der således er tale om ændringer, som ikke er korrekte, foreslår vi at disse slettes.

Ændring af årsopgørelse for 2016-2017 – reglerne for at Skattestyrelsen kan foretage ændring

uden for den almindelig tidsfrist.

Da du er omfattet af den korte frist for Skattestyrelsens ændring af din skat, skal vi sende et forslag

senest 30. juni i det andet år efter indkomståret. Se Bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 § 1, stk.

1 og Den juridiske vejledning A.A.8.2.1.1.4.

Fristen gælder dog ikke, da du selv i april 2018 har bedt om genoptagelse.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der skal godkendes fradrag for indbetalinger til en pensionsfond i Ukraine i indkomstårene 2016 og 2017, og at der skal godkendes fradrag for udgifter til befordring i indkomstårene 2016 og 2017.

Landsskatterettens afgørelse

Befordringsfradrag

Fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads beregnes med udgangspunkt i den normale transportvej ved bilkørsel efter en kilometertakst, der fastsættes af Skatterådet. Fradrag sker kun for den del af befordringen pr. arbejdsdag, der overstiger 24 km. Dette fremgår af ligningslovens § 9 C.

Klageren har i de påklagede indkomstår 2016-2017 været ansat hos gårdejer [person1]. Klageren har i indkomstårene selvangivet henholdsvis 104.402 kr. i befordringsfradrag for 216 arbejdsdage i 2016 og 67.388 kr. i befordringsfradrag for 198 arbejdsdage i 2017.

Af R 75 for 2016 og 2017 fremgår at klagers bopæl og arbejdsadresse på Sjælland er den samme.

Klagerens repræsentant har oplyst til Skattestyrelsen, at han har haft ture til Jylland og til Sverige i forbindelse med ansættelsen hos [person1]. Klagerens repræsentant har ikke fremsendt oplysninger om adresser på arbejdsstederne, herunder afstand mellem hjem og arbejdspladserne, betaling af færge/broafgift og/eller kvitteringer for købt brændstof. Endvidere har klagerens repræsentant ikke fremlagt oplysninger fra arbejdsgiveren om, at klager har udført arbejde i Jylland og Sverige, i hvilke perioder dette skulle være udført og på hvilke adresser.

Skattestyrelsen har ikke godkendt befordringsfradrag for indkomstårene 2016 og 2017, idet Skattestyrelsen finder, at klageren ikke har dokumenteret eller på anden måde sandsynliggjort, at befordringen har fundet sted.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket befordring fra klagerens folkeregisteradresse til varierende arbejdssteder i Jylland og Sverige.

Landsskatteretten har lagt vægt på, at klageren ikke har fremsendt dokumentation i form af kvitteringer for udgifter til f.eks. bus, tog, brændstof til bil, broafgift, som kan dokumentere eller sandsynliggøre, at klageren har befordret sig i det påståede omfang.

Landsskatteretten har endvidere lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt oplysninger fra arbejdsgiveren om, at klager har udført arbejde i Jylland og Sverige, herunder i hvilke perioder og på hvilke adresser dette skulle være udført.

På baggrund heraf finder Landsskatteretten, at klageren ikke er berettiget til befordringsfradrag efter ligningslovens § 9 C.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.

Fradragsret for indbetaling til udenlandsk pensionsordning

Pensionsordninger, som er oprettet i udenlandske pensionsinstitutter, er som hovedregel ikke omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1. Indbetalinger til disse ordninger kan derfor som udgangspunkt ikke fratrækkes i den skattepligtige indkomst.

Dette følger af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 2 og § 53 B, stk. 4.

Af pensionsbeskatningslovens § 15 C og § 15 D følger, at der kan opnås fradragsret for indbetalinger til pensionsordning oprettet i et EU- eller EØS-land, hvis skattemyndighederne, efter ansøgning om fradragsret, godkender pensionsordningen.

Klageren har for indkomstårene 2016 og 2017 indberettet fradrag for indbetalinger til en pensionsordning, som er oprettet i et ukrainsk pensionsinstitut. Klageren har således indbetalt til en udenlandsk pensionsordning, som ikke er omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1.

Pensionsordninger oprettet i Ukraine er ikke omfattet af pensionsbeskatningslovens § 15 C eller § 15 D, idet Ukraine ikke er et EU- eller EØS-land. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Ukraine indeholder ingen bestemmelser om fradragsret i den skattepligtige indkomst i Danmark for indbetalingerne til pensionsordninger i Ukraine.

På baggrund heraf finder Landsskatteretten, at klageren ikke kan opnå fradragsret for indbetalinger til pension på 96.288 kr. og 138.090 kr. for indkomstårene 2016 og 2017.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.