Kendelse af 30-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 20-0104909

For indkomstårene 2014, 2015 og 2016 har Skattestyrelsen ekstraordinært genoptaget indkomstansættelserne efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og forhøjet klagerens indkomstansættelse med pension fra Sverige.

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst for 2014, 2015 og 2016 med henholdsvis 164.144 kr., 161.501 kr. og 162.575 kr. og godskrevet klageren for betalt skat til Sverige med henholdsvis 27.213 kr., 26.829 kr. og 27.145 kr.

For indkomstårene 2017, 2018 og 2019 har Skattestyrelsen genoptaget indkomstansættelserne med henvisning til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med pension fra Sverige med henholdsvis 162.896 kr., 155.044 kr. og 152.884 kr. i 2017, 2018 og 2019 og godskrevet klageren for betalt skat til Sverige med henholdsvis 24.297 kr., 32.391 kr. og 31.912 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af adresseoplysninger i cpr-registret, at klageren, efter et kort ophold i udlandet, flyttede tilbage til Danmark i 1987.

Klageren er læge og har oplyst, at han i årene 1984-2011 i perioder har arbejdet som vikar i Sverige.

Skattestyrelsen har modtaget oplysninger vedrørende Money Transfer, hvor det fremgår, at der hver måned i indkomstårene 2014, 2015 og 2016 er overført beløb vedrørende pension fra klagerens svenske bankkonto til hans danske bankkonto. Det fremgår blandt andet, at klageren i 2014-2016 fik udbetalt pension fra Sverige.

Skattestyrelsen har den 23. april 2020 sendt et brev til klageren, hvori Skattestyrelsen bl.a. beder om at få tilsendt følgende oplysninger vedrørende klagerens skat for 2013-2019:

  1. Dokumentation for modtaget pension fra Sverige i årene 2013-2019 i form af måned-lige/årlige pensionsmeddelelser.
  1. Dine selvangivelser og årsopgørelser fra de svenske skattemyndigheder for 2013-2019.
  2. Redegørelse for, hvornår du ikke har selvangivet pensionen fra Sverige.
  3. Kontoudskrifter vedr. din konto i Sverige med konto nr. SE[...66] for årene 2013 – 2019.”

Den 2. juli 2020 er der på vegne af klageren fremsendt en mail fra [virksomhed1] ApS ved [person1] til Skattestyrelsen med oplysninger fra Skatteverket i Sverige dateret 26. maj 2020.

Af brev af 26. maj 2020 fra Skatteverket i Sverige fremgår, at klageren begyndte at få udbetalt pension fra Sverige i indkomståret 2010. Endvidere fremgår, at der ikke er givet nogen oplysninger til Skatteverket i Sverige vedrørende klagerens indkomst for årene 2013 til 2019. Det oplyses, at klageren ikke har været skattepligtig til Sverige. De svenske slutskattebeskeder for 2013-2019 viser derfor 0 kr. i indkomst.

Den 15. juli 2020 modtog Skattestyrelsen oplysninger fra skattemyndighederne i Sverige om klagerens skatteforhold i Sverige.

Af oplysninger fra Skatteverket i Sverige fremgår, at klageren har modtaget følgende udbetalinger:

Beløbene nedenfor er i SEK.

Udbetalere

Pension

Betalt skat til Sverige

2014

Försäkringskassan

98.952

12.948

[virksomhed2] AB

101.256

20.244

2015

Pensionsmyndigheten

99.756

13.092

[virksomhed2] AB

57.312

11.460

[virksomhed3] AB

45.468

9.094

2016

Pensionsmyndigheten

103.908

13.956

[virksomhed2] AB

12.324

2.460

[virksomhed3] AB

90.528

18.106

2017

Pensionsmyndigheten

106.923

14.481

[virksomhed2] AB

12.456

2.484

[virksomhed3]

38.145

7.629

[virksomhed3]

53.403

6.867

2018

Pensionsmyndigheten

107.388

18.084

[virksomhed2] AB

12.912

3.228

[virksomhed3]

92.976

23.244

2019

Pensionsmyndigheten

108.816

18.252

[virksomhed2] AB (publ)

12.960

3.240

[region1]

95.016

23.760

Af klagerens danske årsopgørelser for 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 fremgår, at der ikke er selvangivet udenlandsk pension.

Af årsopgørelsen for 2013 fremgår, at der er selvangivet udenlandsk pension.

Der er fremlagt brev af 17. december 2010 fra Pensionsstyrelsen vedrørende tilkendelse af pension. Til brevet fra Pensionsstyrelsen er vedlagt brev fra Pensionsmyndigheten i Sverige af 30. juli 2010 og blanket E001 SE, E210 SE og E205 SE dateret 14. december 2010. Endvidere er der fremlagt mailkorrespondance fra 2008 mellem klageren og Försäkringskassan i Sverige vedrørende pension til efterlevende og mail af 2. marts 2022 fra klageren til hans repræsentant.

Skattestyrelsen fremsendte til klageren forslag til afgørelse den 11. september 2020 og traf afgørelse den 7. oktober 2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår blandt andet følgende:

”Skattestyrelsen har gennemgået grundlaget for din skat for 2013-2019.

Resultatet er, at vi ændrer din indkomst (personlig indkomst) for årene 2014 - 2019 med i alt 959.044 kr. Derudover foreslår vi at der godskrives betalt skat i udlandet (Sverige) med i alt 169.786 kr.

Selvom vi har gennemgået grundlaget for din skat, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på samme periode igen.

Skattestyrelsens ændringer

Indkomståret 2014

Pension fra udlandet (Sverige) ifølge nedstående opgørelse. Beløbet er skattepligtig ifølge statsskatteloven § 4 litra c og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3, stk. 1.

164.144 kr.

Indkomståret 2015

Pension fra udlandet (Sverige) ifølge nedstående opgørelse. Beløbet er skattepligtig ifølge statsskatteloven § 4 litra c og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3, stk. 1.

161.501 kr.

Indkomståret 2016

Pension fra udlandet (Sverige) ifølge nedstående opgørelse. Beløbet er skattepligtig ifølge statsskatteloven § 4 litra c og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3, stk. 1.

162.575 kr.

Indkomståret 2017

Pension fra udlandet (Sverige) ifølge nedstående opgørelse. Beløbet er skattepligtig ifølge statsskatteloven § 4 litra c og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3, stk. 1.

162.896 kr.

Indkomståret 2018

Pension fra udlandet (Sverige) ifølge nedstående opgørelse. Beløbet er skattepligtig ifølge statsskatteloven § 4 litra c og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3, stk. 1.

155.044 kr.

Indkomståret 2019

Pension fra udlandet (Sverige) ifølge nedstående opgørelse. Beløbet er skattepligtig ifølge statsskatteloven § 4 litra c og beskattes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3, stk. 1.

152.884 kr.

Skatteansættelserne for indkomstårene 2017 – 2019 ændres i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Skatteansættelserne for indkomstårene 2014 - 2016 genoptages ekstraordinært i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Beløb (pension) modtaget fra Sverige

1.1. De faktiske forhold

I forbindelse med Skattestyrelsens Money Transfer projekt har vi, efter tilladelse fra Skatterådet, indhentet oplysninger fra en række pengeinstitutter om pengeoverførsler til og fra udlandet. Det fremgår af disse oplysninger, at du har modtaget en række beløb fra udlandet. Beløbene er overført fra Sverige.

Beløbene er indsat på din konto [...41] i [finans1].

Det fremgår af de modtagne betalingsoplysninger, at beløbene vedrører pensionsudbetalinger fra Sverige. I henhold til modtagne oplysninger fra dig og Skatteverket i Sverige har du i årene 2010 - 2019 modtaget pension fra Forsakringskassan, [virksomhed2] AB, Pensionsmyndigbeten, [virksomhed3] AB og [region1] i Sverige.

Du har selvangivet udenlandsk pension med 174.093 kr. i indkomståret 2013 således:

Udenlandsk indkomst

Indkomster fra Sverige

Social Pension

Rubriknr. – Selvangivelse

Beløb

415

Pensionsbeløb før evt. betalt udenlandsk skat

Spørgsmål/Svar: Modtog du din første pension fra et af de nordiske lande

Finland, Island, Norge eller Sverige senest den 31.1.2009? NEJ

86.979

495P

Betalt udenlandsk skat af denne pension

14.353

Offentlig Pension

Rubriknr. - Selvangivelse

Beløb

416

Pensionsbeløb før evt. betalt udenlandsk skat

Spørgsmål/Svar: Modtog du din første pension fra et af de nordiske lande

Finland, Island, Norge eller Sverige senest den 31.1.2009? NEJ

87.114

495P

Betalt udenlandsk skat af denne pension

21.773

I indkomstårene 2014 - 2019 har du ikke selvangivet pensionsindtægter fra udlandet (Sverige).

1.2. Dine bemærkninger

Cand.jur. [person2], [virksomhed4], [adresse1], [by1] er i brev af 29. september 2020

fremkommet med følgende indsigelse til vores forslag til afgørelse af 11. september 2020:

"På vegne af vores klient, [person3], skal vi gøre indsigelse over Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 11. september 2020.

Baggrund

Skattestyrelsen har fremsendt forslag om at forhøje [person3]s skatteansættelser for indkomstårene 2014 - 2019 vedrørende pension modtaget fra Sverige.

[person3] har siden 1982 i perioder haft arbejde som overlæge i Sverige og har altid betalt skat i Sverige og fået lempelse efter exemptionsmetoden i Danmark. Dette fremgår også af [person3]s årsopgørelser for de pågældende indkomstår.

I 2009 søgte [person3] om svensk pension og fik det med virkning fra 1. april 2010. Det var logik for [person3], at eftersom hans indkomst fra Sverige altid har været beskattet efter exemptionsmetoden, skulle pensionen også omfattes af dette princip. Da [person3] hverken er jurist eller skatteekspert, og igennem tiden har haft andre ting at tænke på, har han ikke været opmærksom på, at pensionsindtægten skulle selvangives og beskattes i Danmark som Skattestyrelsen angiver i forslaget.

[person3] er i dag 75 år og har været igennem en del de sidste år, herunder været opereret for en hjernetumor, 9 gange discusprolaps, samt haft blodprop i hjertet, hvilket er en del af forklaringen på, at [person3] ikke har fulgt med i hvordan hans pensionsindtægter fra Sverige skulle beskattes i Danmark. [person3] har medregnet beløbet i 2013 og regnede med at det herefter ville gå af sig selv, som så meget andet der er blevet digitaliseret og automatisk indberettet med tiden.

Påstand

Vi er enige med Skattestyrelsen i, at pensionsindtægten fra Sverige er skattepligtig i Danmark og skal lempes efter creditmetoden. Det er dog vores påstand, at indkomstårene 2014 - 2016 ikke kan genoptages efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, idet vores klient ikke har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

Begrundelse

Skattestyrelsen skriver i forslaget, at vores klients årsopgørelse kan genoptages, selvom der ikke rejses eller gennemføres en straffesag. Vi er enige i, at Skattestyrelsen som reglerne er, kan genoptage en persons skatteansættelse efter skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 5, hvis der foreligger grov uagtsomhed eller forsæt. Men det er en grundlæggende betingelse for anvendelsen af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, at tilregnelseskravet er opfyldt. Denne betingelse er ikke opfyldt i denne sag.

Skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 5, er en undtagelsesregel, som kun kan finde anvendelse, hvis den skattepligtige eller en repræsentant for denne har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

Det forudsættes altså, at der er noget at bebrejde skatteyderen. Undtagelsen indtræder ikke, hvis forholdet alene kan bebrejdes den skattepligtige eller en repræsentant som simpel uagtsomhed.

Derimod forudsættes det, at den skattepligtige forsætligt, det vil sige med viden eller vilje, eller ved grov uagtsomhed har forholdt oplysningerne fra Skattestyrelsen. Disse betingelser svarer til betingelserne for strafansvar efter skattekontrollovens § 82. Ved skattemyndighedernes vurdering af hvilken grad af tilregnelse, der har været tale om, vil skatteyderens egne forudsætninger skulle tillægges betydning, jf. SKM 2006.190H.

I denne dom fandt Højesteret, at det måtte tilregnes A som mindst groft uagtsomt, at han havde foretaget fradrag for udgifter støttet på dags dato-kvitteringer og blå udgiftsbilag, samtidig med at A havde givet det indtryk, at udlejeren af lokalerne var en anden, og at sælgerne af de nævnte inventargenstande var eksisterende virksomheder, uden at oplyse sagens rette sammenhæng. A fandtes at have givet urigtige oplysninger eller have fortiet oplysninger af væsentlig betydning for den skattemæssige behandling af sagen. Herudover lagde retten vægt på A's stilling, som ansat i en kommunal forvaltning og uddannelsesmæssige baggrund.

Denne vurdering af tilregnelsen er også hvad der følger af Skattestyrelsens Juridiske Vejledning, afsnit A.A.8.2.2.1.2.5, under overskriften "Afgrænsning mellem simpel og grov uagtsomhed". Heraf følger det, at begreberne fortsæt og grov uagtsomhed i skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 5 er identiske med tilsvarende begreber i skattekontrollovens kapitel 9. Om der er handlet groft uagtsomt eller forsætligt afhænger af en samlet vurdering af borgerens subjektive omstændigheder.

Skattestyrelsen har i nærværende sag udelukkende forholdt sig til at [person3] ikke har selvangivet pensionsindkomsten fra Sverige korrekt, samt at han dog har selvangivet pensionsindkomsten fra Sverige i 2013. På denne baggrund vurderer Skattestyrelsen at [person3]s subjektive hensigter kan tilregnes grov uagtsomhed, altså at [person3] har forsøgt at unddrage sig skatter.

Det er vores opfattelse at graden af tilregnelsen ikke kan fastlægges udelukkende fordi [person3] ikke har selvangivet i 2014 - 2016. Det er et krav, at der er en nøje sammenhæng imellem en korrekt vurdering af tilregnelsen enten som forsætlig eller grov uagtsomhed på den ene side og anvendelsen af § 27, stk. 1, nr. 5, på den anden side. Denne sammenhæng er ikke begrundet tilstrækkeligt eller sandsynliggjort i Skattestyrelsens forslag.

Det er vores opfattelse, at [person3] ikke har handlet hverken med forsæt eller groft uagtsomt i de påklagede indkomstår 2014-2016. [person3] er som nævnt uddannet læge og har fungeret som overlæge i flere perioder i Sverige siden 1982. [person3] har altid medregnet lønindtægten på den danske selvangivelse og fået nedslag efter exemptionsprincippet, det vil sige, at der gives et nedslag i den danske skatteberegning med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den svenske indkomst. At det skulle være anderledes med pensionsindtægten, er aldrig faldet [person3] ind.

[person3] medregner pensionsindtægten på selvangivelsen for 2013, men har efterfølgende en forventning om at det fremover vil blive indberettet automatisk hvis det skal medregnes. Og da [person3]s erfaring med lønindkomsten fra Sverige er, at den skal lempes efter exemptionsprincippet, tænker han ikke mere over dette, men forventer at Skattestyrelsen henvender sig hvis noget ikke er i orden. Nu har han i hvert fald oplyst om at han modtager pensionen. Hertil skal lægges at [person3], som beskrevet under afsnittet baggrund, har haft en del helbredsmæssige udfordringer i perioden, som også har medvirket til, at [person3] ikke har været bevist om og ofret sin danske selvangivelse mange tanker.

Vi er således af den overbevisning, at [person3] ikke har handlet hverken forsætligt eller groft uagtsomt.

[person3] har for alle år tidligere selvangivet indtægter fra Sverige i overbevisning om, at det var korrekt og han har på ingen måder forsøgt at tilbageholde oplysninger eller unddrage sig skatter i 2014 - 2016.

Vi mener på denne baggrund, at Skattestyrelsen i deres forslag, skal se bort fra indkomstårene 2014 - 2016, da tilregnelseskravet i skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 5 ikke er til stede."

1.2.1 Skattestyrelsens bemærkninger til indsigelserne fra [virksomhed4]

Du oplyser i dine indsigelser, at du siden 1982 i perioder har haft arbejde som overlæge i Sverige og altid betalt skat i Sverige og fået lempelse efter exemptionrnetoden i Danmark. Du gik derfor ud fra, at pensionen også var omfattet af dette princip.

Du har i henhold til de foreliggende oplysninger ikke selvangivet pensionen i Danmark efter dette princip. Du har slet ikke selvangivet pensionen i Danmark. I indkomståret 2013 har du dog selvangivet pensionen korrekt og angivet den betalte skat i Sverige heraf.

Vi finder efter en konkret vurdering, at der stadig er grundlag for at anvende bestemmelsen om groft uagtsomhed i skatteforvaltningsloven §27 stk. 1 nr. 5 for indkomstårene 2014- 2019.

1.3. Retsregler og praksis

Pension

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalindkomstbeskatning, og fuldt skattepligtige personer er derfor skattepligtige af den samlede indtægt, hvad enten den hidrører her fra landet eller fra udlandet. Pensionsindtægter er skattepligtige, jævnfør statsskatteloven § 4, litra c.

Er indkomsten fra udlandet også undergivet beskatning i udlandet, skal man tage højde for dette i henhold til den indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO) mellem Danmark og det pågældende land.

I henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomst Danmark/Norden artikel 18 stk. 1 har Sverige beskatningsretten til ovennævnte indkomst. Danmark kan som bopælsland ligeledes beskatte indkomsten, men skal i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomst Danmark/Norden artikel 25 stk. 1 litra a lempe i personens indkomstskat med et beløb svarende til den indkomstskat som er betalt i Sverige (Credit-lempelse)

Opmærksomheden skal i denne forbindelse henledes på, at dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Norden blev ændret ved lov nr. 1193 af 11/12-2008. Efter lovens ikrafttræden den 15/12-2008 blev lempelse af skatten på pensioner fra Sverige ændret fra at være en Exemption-lempelse til at være en Credit-lempelse. Såfremt man var fuldt skattepligtig til Danmark den 8. oktober 2008 og den 31. januar 2009 modtog pension fra Sverige blev man omfattet af en undtagelsesbestemmelse, hvorefter skatten af pensionen stadig skulle lempes som Exemption.

Skattepligtsforhold

Ifølge kildeskatteloven § 1 stk. l nr. l er man fuldt skattepligtig til Danmark når man har bolig til rådighed i Danmark.

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Pensionsindtægt fra Sverige.

Du har oplyst, at du ansøgte om pension fra Sverige i efteråret 2009. Skatteverket har i brev af 26.05.2020 (bilag 1 og 2) oplyst, at 2010 er det første år de har oplysninger om at du modtager pension fra Sverige. Du begyndte først at få pension fra Sverige i 2010. Du er derfor ikke omfattet af undtagelsesbestemmelsen. Skatten på dine pensioner fra Sverige skal derfor lempes som Creditlempelse.

De svenske pensionsmyndigheder sender ikke årlige oplysninger til Skattestyrelsen i Danmark om din pension. Du skal selv selvangive indkomsten i Danmark.

Den danske skatteberegning bygger på globalindkomstprincippet og medfører, at personer, som er fuld skattepligtige til Danmark, har pligt til at selvangive hele den globale indkomst i Danmark. Din pensionsindtægt fra Sverige er omfattet af Den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomsts artikel 18 stk. 1 og artikel 25 stk. 1 litra a. Det betyder, at Danmark skal lempe i din indkomstskat med et beløb svarende til den indkomstskat som er betalt i Sverige. (Credit-lempelse).

Dine skattepligtsforhold.

Ifølge kildeskatteloven § 1 stk. I nr. l er man fuldt skattepligtig til Danmark når man har bolig til rådighed i Danmark. Du har i den omhandlede periode 2014-2019 været fuldt skattepligtig til Danmark.

Det betyder, at du er skattepligtig af din svenske pension i perioden 2014 - 2019 i Danmark.

Opgørelse af din pension.

Du har ifølge oplysninger fra dig og Skatteverket i Sverige (bilag 3 - 7) modtaget følgende pensionsbeløb og betalt følgende skat i Sverige:

SEK

DKK

Kurs*

Udbetaler

Pension

skat

Pension

skat

2013

Försäkringskassan

100.884

16.644

[virksomhed2] AB

101.016

25.248

I alt

201.900

41.892

174.113

36.127

86,2374

2014

Försäkringskassan

98.952

12.948

[virksomhed2] AB

101.256

20.244

I alt

200.208

33.192

164.144

27.213

81,9867

2015

Pensionsmyndigheten

99.756

13.092

[virksomhed2] AB

57.312

11.460

[virksomhed3] AB

45.468

9.094

I alt

202.536

33.646

161.501

26.829

79,7392

2016

Pensionsmyndigheten

103.908

13.956

[virksomhed2] AB

12.324

2.460

[virksomhed3] AB

90.528

18.106

I alt

206.760

34.522

162.575

27.145

78,63

2017

Pensionsmyndigheten

106.923

14.481

[virksomhed2] AB

12.456

2.484

[virksomhed3] AB

91.548

14.496

I alt

210.927

31.461

162.896

24.297

77,2288

2018

Pensionsmyndigheten

107.388

18.084

[virksomhed2] AB

12.912

3.228

[virksomhed3] AB

92.976

23.244

I alt

213.276

44.556

155.044

32.391

72,6963

2019

Pensionsmyndigheten

108.816

18.252

[virksomhed2] AB

12.960

3.240

[region1]

95.016

23.760

I alt

216.792

45.252

152.884

31.912

70,521

I alt 2013-2019

1.250.499

222.629

959.044

169.786

*Ifølge Danmarks Nationalbanks årsgennemsnits valutakurser.

Indkomståret 2013

I henhold til oplysninger fra Skatteverket, Forsakringskassan og [virksomhed2] AB (bilag 3) har du modtaget 174.113 kr. i pension fra Sverige og betalt 36.127 kr. i skat til Sverige.

I indkomståret 2013 har du selvangivet pension fra Sverige med 174.093 kr. og betalt skat i Sverige med 36.126 kr. Differencerne anses at være forskelle i kursomregningen fra svenske kroner til danske kroner.

Du har således selvangivet korrekt i indkomståret 2013.

Indkomståret 2014

Du har ikke selvangivet pension fra Sverige i 2014. Din skattepligtige indkomst forhøjes med 164.144 kr. som er det beløb du har modtaget ifølge oplysningerne fra Skatteverket, Forsakringskassan, [virksomhed2] AB (bilag 4).

Beløbet er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens §4 litra c, og beskattes som personlig indkomst efter reglerne i personskattelovens § 3, stk. 1. Du vil ved skatteberegningen blive godskrevet med i alt 27.213 kr. i betalt udenlandsk skat.

Indkomståret 2015

Du har ikke selvangivet pension fra Sverige i 2015. Din skattepligtige indkomst forhøjes med 161.501 kr. som er det beløb du har modtaget ifølge oplysningerne fra Skatteverket, [virksomhed2] AB, Pensionsmyndigheten og [virksomhed3] AB (bilag 4).

Beløbet er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens §4 litra c, og beskattes som personlig indkomst efter reglerne i personskattelovens § 3, stk. 1. Du vil ved skatteberegningen blive godskrevet med i alt 26.829 kr. i betalt udenlandsk skat.

Indkomståret 2016

Du har ikke selvangivet pension fra Sverige i 2016. Din skattepligtige indkomst forhøjes med 162.575 kr. som er det beløb du har modtaget ifølge oplysningerne fra Skatteverket, [virksomhed2] AB, Pensionsmyndigheten og [virksomhed3] AB (bilag 4).

Beløbet er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens §4 litra c, og beskattes som personlig indkomst efter reglerne i personskattelovens § 3, stk. 1. Du vil ved skatteberegningen blive godskrevet med i alt 27.145 kr. i betalt udenlandsk skat.

Indkomståret 2017

Du har ikke selvangivet pension fra Sverige i 2017. Din skattepligtige indkomst forhøjes med 162.896 kr. som er det beløb du har modtaget ifølge oplysningerne fra Skatteverket, [virksomhed2] AB, Pensionsmyndigheten og [virksomhed3] AB (bilag 5).

Beløbet er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens §4 litra c, og beskattes som personlig indkomst efter reglerne i personskattelovens § 3, stk. 1. Du vil ved skatteberegningen blive godskrevet med i alt 24.297 kr. i betalt udenlandsk skat.

Indkomståret 2018

Du har ikke selvangivet pension fra Sverige i 2018. Din skattepligtige indkomst forhøjes med 155.044 kr. som er det beløb du har modtaget ifølge oplysningerne fra Skatteverket, [virksomhed2] AB, Pensionsmyndigheten og [virksomhed3] AB (bilag 6).

Beløbet er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens §4 litra c, og beskattes som personlig indkomst efter reglerne i personskattelovens § 3, stk. 1. Du vil ved skatteberegningen blive godskrevet med i alt 32.391 kr. i betalt udenlandsk skat.

Indkomståret 2019

Du har ikke selvangivet pension fra Sverige i 2019. Din skattepligtige indkomst forhøjes med 152.884 kr. som er det beløb du har modtaget ifølge oplysningerne fra Skatteverket, [virksomhed2] AB, Pensionsmyndigheten og [region1] (bilag 7).

Beløbet er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens §4 litra c, og beskattes som personlig indkomst efter reglerne i personskattelovens § 3, stk. 1. Du vil ved skatteberegningen blive godskrevet med i alt 31.912 kr. i betalt udenlandsk skat.

(...)

Ligningsfrist og ekstraordinær ansættelse

Reglerne om skattemyndighedernes frister for ændring af skatteansættelser findes i skatteforvaltningsloven.

Hovedreglen er skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 som bestemmer, at der ikke kan afsendes varsel om ændring af skatteansættelsen senere end den I. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb. Skatteansættelsen skal være foretaget senest 1. august i det 4. år efter indkomstårets udløb. Fristerne for fysiske personers skatteansættelser suppleres af en særlig kort ligningsfrist. Denne korte ligningsfrist er reguleret i Bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 og Bekendtgørelse 2018-11-14 nr. 1305 (fra og med 2018), og gælder kun for personer, der har enkle økonomiske forhold. Du har ikke enkle økonomiske forhold, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 1, sammenholdt med § 2, stk. 1, nr. 4, da du har indkomst fra udlandet. Du er derfor ikke omfattet af den korte ligningsfrist.

Indkomstårene 2017 - 2019 behandles således efter de ordinære genoptagelsesregler i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en skatteansættelse ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 foretages eller ændres, hvis du eller nogen på dine vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at vi har foretaget en ansættelse på et forkert eller ufuldstændigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at du som minimum har handlet groft uagtsomt, hvorfor betingelsen for ekstraordinær ansættelse, af årene 2014, 2015 og 2016, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 er opfyldt. Dette begrundes med, at du ikke har selvangivet din pensionsindkomst fra Sverige korrekt.

Det bemærkes i den forbindelse, at du har selvangivet din pension korrekt i indkomståret 2013.

Efter forarbejderne til skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1 nr. 5, er begreberne fortsæt og grov uagtsomhed identiske med de tilsvarende begreber i skattekontrollovens afsnit 3. Dvs. at anvendelse af bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, forudsætter, at der foreligger et strafbart forhold. Uanset dette er anvendelsen af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, ikke betinget af, at der gøres strafansvar gældende, eller at en gennemført straffesag resulterer i en fastsættelse af straf. Begrundelsen er, at frifindelse i straffesagen kan hænge sammen med en straffesags særlige karakter, f.eks. at der gælder andre krav til bevisets styrke end i skatteansættelsessagen. Afgørende for spørgsmålet om der er handlet groft uagtsomt, er de forudsætninger du havde på tidspunktet, hvor handlingen blev udført.

6 måneders reaktionsfrist

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 fremgår det, at en ekstraordinær ansættelsesændring af din indkomst for årene 2014, 2015 og 2016 er betinget af, at der sker varsling senest 6 måneder efter vi har fået viden om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26.

Det følger af domspraksis at 6 måneders fristen løber fra det tidspunkt, hvor vi har det nødvendige grundlag, til at foretage en korrekt ansættelse. Den 2. juli 2020 har vi modtaget oplysninger fra dig i form af en mail fra [person1], [virksomhed1] ApS med oplysninger fra de Svenske skattemyndigheder. Vi har den 15. juli 2020 modtaget yderligere oplysninger fra de Svenske skattemyndigheder.

Det er derfor den 15. juli 2020 at vi kommer til kundskab om, at du har indkomst, der er selvangivelsespligtig. Vi har derfor tidligst den 15. juli 2020 tilstrækkelige oplysninger, til at foretage en korrekt skatteansættelse. 6 måneders fristen er derfor overholdt.

3 måneders ansættelsesfrist

Når vi rettidigt har varslet en ekstraordinær ansættelsesændring, skal der træffes afgørelse om ændring senest tre måneder efter den dato, hvor varsling er afsendt. Dette står i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. punktum. Vi har sendt forslag til dig den 11. september 2020. 3 måneders fristen er derfor overholdt.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at hans svenske pensioner skal lempes efter exemptions-princippet i hans danske skatteberegning.

Klageren har subsidiært anført, at der ikke er grundlag for at genoptage indkomstårene 2014, 2015 og 2016 ekstraordinært.

Af klagen fremgår følgende:

” Jeg skal hermed klage over afgørelse fra Skattestyrelsens Money transfer projekt.

I brev af 23 april 2020 anmoder man om oplysninger vedr. udbetalt pension fra Sverige

Dette fremsendes, hvorefter jeg modtager forslag til at ændre min skat af 11 september 2020

Efterfølgende har jeg efter samtale med Cand jur [person2], [virksomhed4], fået denne til at indsende indsigelse mod skats forslag, da jeg ikke har forstand på skatteregler (se vedlagte) d. 7 oktober modtages afgørelse fra Skat,- hvor man ikke tager indsigelsen til følge.

Grundlaget for min klager er:’ jeg har siden 1984 til 2011 periodevis vikarieret ved Hospital i Sverige, og haft fast bolig på [ø1], oprindelig som overlæge ved [hospital1], -jeg blev sygepensionet 2002 efter konstatering af hjernetumor,- og har siden haft en mindre smerteklinik.

I alle årene er jeg i Sverige blevet SINK beskattet, og i Danmark beskattet efter exemptionsmetoden.

I sommeren 2009 ansøgte jeg i Sverige om pension,- men fik efter lang tid besked på at det skulle ansøges via pensionsstyrelsen i Danmark, dette blev så gjort, og efter længere tid fik jeg tilkendt pension fra Sverige med virkning fra 1 april 2010., der siden hver måned er blevet overført fra min konto i [finans1] i Sverige til min konto i [finans1] i Danmark.

I afgørelserne fra Skattestyrelsen finder man grundlag for at anvende bestemmelsen om groft uagtsomhed i skatteforvaltningsloven § 27 stk. 1 nr. 5

Da jeg begynder at modtage pension fra Sverige,og fortsat betalet SINK skat til Sverige, går jeg naturligvis udfra at det fortsætter som tidligere, og er totalt uvidende om, -at man har ændret beskatningsmetoden fra 1 jan 2010,- jeg ved ikke hvor jeg skulle have en chance for at vide dette,- jeg er læge, og fattet ikke skattelovgivning og alle deres paragraffer. Af samme grund har jeg en revisor til at udfærdige min selvangivelse,- som jeg heller ikke forstår når jeg modtager den,- men har tillid til at den er i orden, - og ellers ringer og får en forklaring når noget virker underligt.

Som anført i skrivelsen fra [virksomhed4] har jeg over de sidste 10-15 år haft rigeligt med andre problemer, som opr for hjernetumor, disc prolapser samt blodprop i hjertet og andre ting,- som faktisk har taget tid og bekymringer.

Da det er Pensionsstyrelsen i Danmark der søger, går jeg naturligvis ud fra,- at de ligesom alle andre indberetter til skat, ligesom Banker, motorregister og alle andre.

Det er derfor min opfattelse at en rimelig vurdering af dette bør være,- da jeg i god tro ansøgte om Pension fra Sverige sommeren 2009,- men at sags behandlingen tog mere end et år,:

At jeg derfor fortsat får min pension beskattet efter den overgangsordning, der ligeledes er i den pågældende lov, altså Exemptinsmetoden., idet jeg ansøgte 2009, og dette kan så gøres tilbagevirkende fra 2017

Såfremt man ikke kan imødekomme dette, men ser firkantet juridisk herpå, -altså hvornår jeg efter lang sagsbehandling får tilkendt pension pr. 1 april 2009,

I såfald klager jeg over at skulle pålægges skat af pension for årene 2014-2015 samt 2016 med begrundelsen at det er groft uagtsomt og forsøg på skatte unddragelse.

Som tidligere anført har jeg ikke på nogen måde forsøgt at snyde/ bedrage/eller været groft uagtsom,- men absolut været i god tro.

Nu efter alt dette mange tanker. Hvis jeg ville have snydt det danske skattevæsen,- ja så havde jeg ikke overført min pension fra den svenske bank til min danske bank,- men blot hævet penge på mit svenske mastercard.

Jeg vedlægger skrivelserne fra Skattestyrelsen, samt indsigelse fra cand. Jur. [person2], [virksomhed4] og brev til [person4], Skattestyrelsen.

Som tidlige anført skal jeg anmode Skatteankenævnet om at vurdere dette,- og beder om man vil tiltræde ovenstående,- alt beskatning efter overgangsordning ved exemptionsreglerne,- og såfremt man kun ser strikt juridisk herpå,- da kun ændring for årene fra 2017, da jeg som anført ikke har handlet groft uagtsomt.”

Ved mødet med Skatteankestyrelsen har klagerens repræsentant oplyst, at klageren har fremsendt oplysninger til bopælskommunen og forstået dette som SKAT.

Klageren har endvidere oplyst, at han, i forbindelse med sagen hos Skattestyrelsen, har kontaktet Udbetaling Danmark og bl.a. forespurgt, om de indberetter til SKAT, når der udbetales pension fra Udlandet. Udbetaling Danmark har hertil svaret, at de altid giver meddelelse til SKAT.

Adspurgt på mødet med Skatteankestyrelsen til det forhold, at pensionen fra Sverige er medtaget på selvangivelsen for 2013, som det eneste år, har klageren oplyst, at han mener, at det er en fejl, at pensionen blev medtaget på selvangivelsen. Klagerens repræsentant har i den forbindelse oplyst, at klagerens revisor ikke har kunnet give nogen forklaring på det. Endvidere har klageren oplyst, at det ikke var et forhold, der var blevet drøftet af klageren og hans revisor.

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling i klagesagen

”I klagesagen har Skatteankestyrelsen i brev fra 4. april 2022 bedt Skattestyrelsen om en udtalelse til sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

(...)

Skattestyrelsens begrundelse

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, sådan som det fremgår af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse, som er dateret den 17. marts 2022

Faktiske forhold

Klageren er læge og har siden 1984 til 2011 periodevis vikarieret ved hospital i Sverige, og haft fast bolig på [ø1]. Det fremgår af adresseoplysninger i cpr. registret, at klageren, efter et kort ophold i udlandet flyttede tilbage til Danmark i 1987. Klageren søgte om svensk pension i 2009 og fik det med virkning fra 1 april 2010.

Klagerens indkomst fra Sverige har altid været beskattet efter exemptionsmetoden.

Skattestyrelsen har modtaget oplysninger vedrørende Money Transfer, hvor det fremgår, at der hver måned i indkomstårene 2014,2015 og 2016 er overført beløb vedrørende pension fra klagerens svenske bankkonto til hans danske bankkonto. Det fremgår blandt andet, at klageren i 2014-2016 fik udbetalt pension fra Sverige.

Skattestyrelsen har fremsendt forslag om at forhøje [person3] - Sørensens skatteansættelser for indkomstårene 2014-2019 vedrørende pension modtaget fra Sverige.

Materielt

Klager har i sin klageskrivelse d. 22. november 2020 anført, at de er enige med Skattestyrelsen i, at pensionsindtægten fra Sverige er skattepligtig i Danmark og skal lempes efter creditmetoden. Klager er ikke enig med Skattestyrelsen i at indkomstårene 2014-2016 kan genoptages.

Klageren har været fuldt skattepligtig til Danmark i 2014-2019, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til artikel 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 23. september 1996 mellem de nordiske lande.

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalindkomstbeskatning, og fuld skattepligtige personer er derfor skattepligtige af den samlede indtægt, hvad enten der hidrører her fra landet eller fra udlandet. Pensionsindtægter er skattepligtige, jf. statsskatteloven § 4, litra c.

I henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten Danmark/Norden artikel 18. 1 har Sverige beskatningsretten til overnævnte indkomst. Danmark kan som bopælsland ligeledes beskatte indkomsten, men skal i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomst Danmark/Norden artikel 25 stk. 1 litra a lempe i personens indkomstskat med et beløb svarende til den indkomstskat som er betalt i Sverige.

Man er fuldt skattepligtig til Danmark når man har bolig til rådighed i Danmark.

Indkomstårene 2017-2019 behandles efter de ordinære genoptagelsesregler i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Ekstraordinær genoptagelse

Det er Skattestyrelsens opfattelse at klageren som minimum har handlet groft uagtsomt, hvorfor betingelsen for ekstraordinær ansættelse, af årene 2014, 2015 og 2016, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 er opfyldt.

Dette begrundes med, at klageren ikke har selvangivet sin pensionsindkomst fra Sverige. Det bemærkes i den forbindelse, at klageren har selvangivet din udenlandsk pension som kommer fra Sverige korrekt i indkomståret 2013.

De svenske pensionsmyndigheder sender ikke årlige oplysninger til Skattestyrelsen i Danmark om din pension. Klageren skal selv selvangive indkomsten i Danmark som klager gjorde kun i 2013. Det er klagerens pligt i at oplyse Skattestyrelsen om sine indkomster – også udenlandske indkomster. Det ændrer ikke på klagerens oplysningspligt, at der er ansøgt om pension via Pensionsstyrelsen.

Den danske skatteberegning bygger på globalindkomstprincippet og medfører at personer som er fuld skattepligtige til Danmark, har pligt til at selvangive hele den globale indkomst i Danmark. Din pensionsindtægt fra Sverige er omfattet af Den Nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomsts artikel 18 stk. 1 og artikel 25 stk. 1 litra. Danmark skal lempe din indkomstskat med et beløb svarende til den indkomstskat som er betalt i Sverige.

6 måneders reaktionsfrist.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 fremgår det, at en ekstraordinær ansættelsesændring af klagerens indkomst for årene 2014, 2015 og 2016 er betinget af, at der sker varsling senest 6 måneder efter Skattestyrelsen har fået viden om det forhold der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26.

Det følger af domspraksis at 6 måneders fristen løber fra det tidspunkt, hvor skatteforvaltningslovens kom i besiddelse, af tilstrækkelige oplysninger til at foretage en korrekt ansættelse. D. 2. juli 2020 har vi modtaget oplysninger fra klager i form af en mail fra [person1], [virksomhed1] ApS med oplysninger fra de svenske skattemyndigheder. Skattestyrelsen har den 15. juli 2020 tilstrækkelige oplysninger til at foretage en korrekt ansættelse, jf. skatteforvaltningsloven § 27 stk. 2. Skattestyrelsen har sendt forslag til dig den 11. september 2020, 6 måneders fristen er derfor overholdt.

3 måneders ansættelsesfrist

Når vi rettidigt har varslet en ekstraordinær ansættelsesændring, skal der træffes afgørelse om ændring senest tre måneder efter den dato, hvor varsling er afsendt. Dette står i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. punktum. Skattestyrelsen har sendt forslag til dig den 11. september 2020 og afgørelsen er sendt d. 7. oktober 2020. 3 måneders fristen er derfor overholdt.

Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling som helhed.

(...)”

Retsmøde i Landsskatteretten

Under mødet i Landsskatteretten nedlagde klagerens repræsentant påstand om, at klageren skal beskattes efter exemptionsprincippet. Subsidiært nedlagde repræsentanten påstand om, at der ikke kan ske genoptagelse efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse for årene 2014-2016 med begrundelse i, at klageren har handlet groft uagtsomt.

Klageren redegjorde for hændelsesforløbet, som var i overensstemmelse med oplysningerne, som fremgår af sagen.

Endvidere oplyste klageren, at han har gjort det så godt, som han kunne, og at han har haft tillid til sin revisor.

Klageren fremlagde to dokumenter; et brev fra Udbetaling Danmark af 3. marts 2022 og et brev fra Pensionsstyrelsen af 17. december 2010.

Skattestyrelsen fastholdt indstillingen om stadfæstelse.

Skattestyrelsen anførte, at som udgangspunkt skal løn og pension selvangives til Skattestyrelsen, og at klageren ikke har selvangivet sin pension.

Skattestyrelsen anførte, vedrørende årene 2014-2016, at klageren har handlet mindst groft uagtsomt. Det forhold, at klageren har benyttet sig af en revisor, ændrer ikke herved. En revisor er også omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Skattestyrelsen anførte, at skattestyrelsen fik kundskab til pensionsindtægten den 15. juli 2020, og at fristen på 6 måneder, som fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er overholdt.

Klagerens repræsentant anførte, at klageren bestrider, at han har handlet groft uagtsomt.

Klagerens repræsentant anførte endvidere, at klageren ikke har bemærket, at der ikke blev betalt skat af pensionen i Danmark efter 2013.

Landsskatterettens afgørelse

Klageren er fuldt skattepligtig til Danmark i 2014-2019, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til artikel 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 23. september 1996 mellem de nordiske lande.

Det følger af den fulde skattepligt, at klageren er skattepligtig til Danmark af al indkomst, uanset om indkomsten stammer her fra landet eller fra udlandet. Det fremgår af globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4.

Klageren er således skattepligtig til Danmark af pensionsudbetalingerne fra Sverige, jf. statsskattelovens § 4, litra c.

Indkomst i form af udbetaling af pension fra Sverige er omfattet af den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst art. 18, stk. 1. Danmark skal indrømme fradrag i klagerens danske indkomstskat med et beløb, svarende til den indkomstskat, som er erlagt i Sverige, jf. den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomsts art. 25, stk. 1. litra a, jf. art. 18, stk. 1.

Det følger af bestemmelsen i § 2 i Lov nr. 1193 af 11. december 2008 om indgåelse af protokol om ændring af overenskomst mellem de nordiske lande til undgåelse af dobbeltbeskatning, for så vidt angår indkomst- og formueskatter, at for personer, som den 8. oktober 2008 var skattepligtige efter kildeskattelovens § 1, og som senest den 31. januar 2009 modtog pension fra blandt andet Sverige, nedsættes den samlede indkomstskat med det beløb, som forholdsmæssigt falder på den nævnte pension, så længe vedkommende forbliver skattepligtig efter kildeskattelovens § 1.

Klageren modtog ikke udbetaling af pension den 31. januar 2009, og retten finder derfor, at klageren ikke er omfattet af bestemmelsen i § 2 i lov nr. 1193 af 11. december 2008.

Klageren har fremlagt dokumentation for, at der er betalt skat til Sverige af pensionsudbetalingerne, og retten finder, at klageren kan opnå credit-lempelse i den danske skat for de beløb, der er betalt til de svenske skattemyndigheder vedrørende pensionsudbetalingerne, jf. den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst art. 25, stk. 1, litra a.

Genoptagelse af klagerens skatteansættelse

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, om ordinær ansættelse fremgår:

”Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Skatteministeren kan for grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister end angivet i 1. og 2. pkt.”

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, om ekstraordinær ansættelse fremgår:

”Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.”

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fremgår:

”En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.”

Skattestyrelsen har afsendt varsel om forhøjelse af skatteansættelserne den 11. september 2020. For indkomstårene 2017, 2018 og 2019 er varslet således afsendt inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Retten finder, at skatteansættelserne for 2017, 2018 og 2019 kan genoptages efter bestemmelserne om ordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, suspenderes fristen i skatteforvaltningslovens § 26, såfremt den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en skatteansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Fristen regnes således først fra det tidspunkt, hvor skattemyndighederne kom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at foretage en korrekt ansættelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Klagerens ukendskab til de for ham relevante skatteregler kan ikke i sig selv medføre, at klageren alene kan anses at have handlet simpelt uagtsomt.

Det er klagerens pligt at oplyse Skattestyrelsen om sine indkomster – også udenlandske indkomster. Det ændrer ikke på klagerens oplysningspligt, at der er ansøgt om pension via Pensionsstyrelsen.

For indkomståret 2013 har klageren selvangivet pensionsudbetalinger fra Sverige, hvorfor klageren må anses at være bekendt med at skulle selvangive pensionsudbetalingerne fra Sverige.

Retten finder, at oplysninger om klagerens sygdom ikke kan føre til et andet resultat.

Skattestyrelsen modtog den 2. juli 2020 oplysning fra klagerens repræsentant vedrørende de svenske pensioner og efterfølgende modtog Skattestyrelsen den 15. juli 2020 oplysninger direkte fra Skatteverket, og Skattestyrelsen havde således tidligst den 2. juli 2020 tilstrækkelige oplysninger til at kunne foretage en korrekt ansættelse af klagerens skat for årene 2014-2019.

Skattestyrelsen sendte forslag til ændring af skatteansættelserne for 2014-2019 den 11. september 2020 og afgørelse den 7. oktober 2020. Skattestyrelsens varsel og skatteansættelse er herefter rettidig i forhold til fristerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Da klageren er fuldt skattepligtig til Danmark, jf. statsskattelovens § 4, og da klageren ikke har selvangivet pensionsudbetalinger fra Sverige, finder Landsskatteretten, at klageren herved har handlet mindst groft uagtsomt. Skattestyrelsen har ikke været vidende om indkomsten og har foretaget ansættelse af klagerens skat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Retten finder derfor, at Skattestyrelsen berettiget har genoptaget skatteansættelserne for 2014, 2015 og 2016 efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.