Kendelse af 11-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 04-05-2023
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Virksomhedens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2017 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 30.174 kr. | 0 kr. | 18.155 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 190.849 kr. | 0 kr. | 114.883 kr. |
Indkomståret 2018 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 66.446 kr. | 0 kr. | 44.751 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 420.272 kr. | 0 kr. | 283.053 kr. |
1. januar 2019 – 31. marts 2019 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 20.912 kr. | 0 kr. | 20.912 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 132.271 kr. | 0 kr. | 132.271 kr. |
Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at virksomhedens indehaver (i det følgende benævnt ”indehaveren”) i perioden fra den 1. juni 2015 til den 29. februar 2020 har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var i påklagede periode registreret med branchekoden 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhedt” og bibranchekoden 561020 ”Pizzarier, grillbarer, isbarer m.v., og har tidligere været registreret med branchekoderne 532000 ”Andre post- og kurertjenester og 494100 ”Vejgodstransport”.
Virksomheden blev registreret for moms den 1. juni 2015 og som arbejdsgiver den 1. januar 2019. Virksomheden har ikke været registreret med ansatte før fra og med november 2019 og har således ikke angivet indeholdelsespligtig AM-bidrag og A-skat i den påklagede periode.
Indehaveren har selvangivet resultat af virksomhed med 150.229 kr. for indkomståret 2017 og med 271.184 kr. for indkomståret 2018.
Virksomheden har for de omhandlede afregningsperioder angivet følgende i moms:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms | Momstilsvar |
1.-4. kvartal 2017 | 103.355 kr. | 64.298 kr. | 39.057 kr. |
1.-4. kvartal 2018 | 260.106 kr. | 164.068 kr. | 96.038 kr. |
1. kvartal 2019 | 76.127 kr. | 22.094 kr. | 54.033 kr. |
I alt | 439.588 kr. | 250.460 kr. | 189.128 kr. |
Skattestyrelsen har foretaget en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale og bankkontoudtog fra [finans1] og har sammenholdt den bogførte omsætning med bankkontooplysningerne og oplysninger modtaget efter en kontrol af virksomhedens samarbejdspartner og kunde [virksomhed2].
Af klagerens bankkontoudtog fra [finans1] fremgår i perioden fra den 2. januar 2017 til 31. marts 2019 en række indsætninger med kontoteksten ”overførsler”, ”Afregning maj”, ”Afregning juni”, ”Afregning”, ”uge 31-32” samt indsætninger med en kontotekst hvor ”faktura” og ”fakt” indgår. Det fremgår også, at der i flere tilfælde kort tid efter indsætningen foretages en, eller flere hævning(er) på et tilsvarende eller nogenlunde tilsvarende beløb.
Skattestyrelsen har konstateret, at grundlaget for det bogførte salg ikke er fyldestgørende, da virksomheden ifølge bankkontoudtogene fra [finans1] har haft omsætning udover det oplyste, og ikke har bogført kontante betalinger fra [virksomhed2].
Skattestyrelsen har herefter forhøjet virksomhedens salgsmoms med 153.668 kr. for afgiftsperioderne i 2017 og 2018 samt 1. kvartal 2019.
Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens momspligtige omsætning således:
Periode | Omsætning | Salgsmoms | Omsætning ekskl. moms |
1.-4. kvartal 2017 | 860.677 kr. | 172.135 kr. | 688.542 kr. |
1.-4. kvartal 2018 | 1.555.873 kr. | 311.175 kr. | 1.244.698 kr. |
1. kvartal 2019 | 549.760 kr. | 109.946 kr. | 439.814 kr. |
I alt | 2.966.310 kr. | 593.256 kr. | 2.373.054 kr. |
I relation til opgørelsen af virksomhedens købsmoms, har Skattestyrelsen taget udgangspunkt i virksomhedens bogføring, men har ikke godkendt fradrag for købsmoms på 117.103 kr. vedrørende 18 fakturaer til underleverandørerne [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS.
Skattestyrelsen har fundet, at der ikke er realitet bag de ovennævnte 18 fakturaer, men har lagt til grund, at det arbejde, som fremgår af fakturaerne, reelt er udført af klagerens virksomhed.
Skattestyrelsen har opgjort de bogførte driftsudgifter eksklusive udgifterne til de to underleverandører til 127.000 kr. for indkomståret 2017, 406.632 kr. for indkomståret 2018 og 110.474 for 1. kvartal 2019 og købsmomsen til henholdsvis 25.401 kr., 81.327 kr. og 22.095 kr.
Skattestyrelsen har anset, at den konstaterede omsætning har en sådan størrelse, at det må anses, at virksomheden har gjort brug af uregistrerede ansatte, hvor der ikke er indeholdt AM-bidrag A-skat.
Skattestyrelsen har samtidig anset, at det selvangivne resultat af virksomhed for indkomstårene 2017 og 2018 ikke afspejler indehaverens arbejdsindsats. Skattestyrelsen har på denne baggrund foretaget en forhøjelse af indehaverens skatteansættelse for indkomståret 2017 og 2018, og har skønsmæssigt ansat virksomhedens resultat til 360.000 kr. for begge indkomstår på baggrund af, at indehaverens arbejdsindsats kan ansættes til 30.000 kr. om måneden. Endvidere har Skattestyrelsen anset, at resultat af virksomheden kan opgøres til 90.000 kr. for 1. kvartal 2019 og har oplyst indehaveren om, at dette beløb skal indgå i det beløb, som selvangives for indkomståret 2019. Forhøjelsen af klagerens skatteansættelse behandles i en særskilt afgørelse med sagsnr. [sag1].
Skattestyrelsen har således forhøjet virksomhedens resultat med 209.771 kr. for indkomståret 2017 og 88.816 kr. for indkomståret 2018.
I forlængelse af ovenstående har Skattestyrelsen anset, at virksomheden har afholdt løn til uregistrerede ansatte på henholdsvis 377.171 kr., 830.577 kr. i indkomstårene 2017 og 2018 og 261.405 kr. i 1. kvartal 2019, hvoraf der ikke er indeholdt AM-bidrag og A-skat. I Skattestyrelsens opgørelse af løn til uregistrerede ansatte indgår indehaverens arbejdsindsats med 209.771 kr. for 2017, 88.816 kr. for 2018 og 90.000 kr. for 1. kvartal 2019 i beregningsgrundlaget.
Skattestyrelsen har herefter foretaget en skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelse af AM-bidrag på 117.532 kr. og A-skat på 743.392 kr. i perioden 1. januar 2017 til 31. marts 2019.
Skattestyrelsens nedsættelse af virksomhedens købsmoms kan henføres til følgende fakturaer fra underleverandørerne [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS:
Dato | Fakturanr. | Underleverandør | Tekst | Beløb i kr. ekskl. moms | Moms i kr. |
2017 | |||||
09.04.2017 | 201 | [virksomhed3] ApS | Vikar til udførelse af arbejde i uge 14 | 4.800 | 1.200 |
23.04.2017 | 204 | [virksomhed3] ApS | Vikar til udførelse af arbejde i uge 15+16 | 6.960 | 1.740 |
30.04.2017 | 210 | [virksomhed3] ApS | Vikar til udførelse af arbejde i uge 17 | 5.440 | 1.360 |
04.05.2017 | 215 | [virksomhed3] ApS | Vikar til udførelse af arbejde i uge 18 | 5.360 | 1.340 |
22.05.2017 | 221 | [virksomhed3] ApS | Vikar til udførelse af arbejde i uge 19+20 | 6.880 | 1.720 |
04.06.2017 | 225 | [virksomhed3] ApS | Vikar til udførelse af arbejde i uge 21+22 | 7.040 | 1.760 |
11.06.2017 | 231 | [virksomhed3] ApS | Vikar til udførelse af arbejde i uge 23 | 4.800 | 1.200 |
18.06.2017 | 235 | [virksomhed3] ApS | Vikar til udførelse af arbejde i uge 24 | 5.920 | 1.480 |
25.06.2017 | 341 | [virksomhed3] ApS | Vikar til udførelse af arbejde i uge 18 | 6.880 | 1.720 |
2. kvartal | 54.080 | 13.520 | |||
31.08.2017 | 211 | [virksomhed4] ApS | Medarbejdere | 21.150 | 5.288 (afrundet) |
30.09.2017 | 214 | [virksomhed4] ApS | Kørsel diverse hos [virksomhed5] | 28.200 | 7.050 |
3. kvartal | 49.350 | 12.338 | |||
31.12.2017 | 231 | [virksomhed4] ApS | Vikar medarbejdere | 27.200 | 6.800 |
31.12.2017 | 232 | [virksomhed4] ApS | Vikar medarbejdere | 24.960 | 6.240 |
4. kvartal | 52.160 | 13.040 | |||
I alt 2017 | Afrundet | 155.590 | 38.898 | ||
2018 | |||||
31.01.2018 | 245 | [virksomhed4] ApS | Vikarmedarbejdere | 38.400 | 9.600 |
28.02.2018 | 270 | [virksomhed4] ApS | Vikarmedarbejdere | 35.200 | 8.800 |
31.03.2018 | 274 | [virksomhed4] ApS | 1x medarbejder hos [virksomhed6] 2x medarbejder hos [virksomhed7] Kørsel diverse frugt Blandet kørsel | 48.760 | 12.190 |
1. kvartal | 122.360 | 30.590 | |||
30.04.2018 | 181 | [virksomhed4] ApS | Kørsle diverse hos [virksomhed8] Momtering af hvidevare | 33.150 (afrundet) | 8.284 (afrundet) |
30.04.2018 | 282 | [virksomhed4] ApS | Vikar medarbejdere | 39.720 | 9.930 |
30.05.2018 | 296 | [virksomhed4] ApS | Vikar medarbejdere for maj måned | 27.200 | 6.800 |
30.06.2018 | 303 | [virksomhed4] ApS | Vikararbejder hos [virksomhed6] vikar [person1] | 25.740 | 6.435 |
30.06.2018 | 310 | [virksomhed4] ApS | 2 vikar for arbejde flyttehjælp Vikar [person1]+ [person2] | 22.400 | 5.600 |
2. kvartal | 148.210 | 37.053 | |||
31.07.2018 | 328 | [virksomhed4] ApS | Kørsel diverse hos [virksomhed7] Kørsel diverse hos [virksomhed11] Kørsel diverse hos [virksomhed12] Kørsel diverse hos [virksomhed9] | 42.240 | 10.560 |
3. kvartal | 42.240 | 10.560 | |||
I alt 2018 | 312.810 | 78.205 |
Virksomheden har i perioden 2017-2019 bogført ovennævnte udgifter til de to underleverandører på konto 2015, ”Fremmed arbejde”.
Virksomheden har fremlagt 18 fakturaer vedrørende udgifterne til [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS.
Virksomheden har ikke fremlagt underbilag til fakturaerne eller samarbejdsaftaler indgået mellem virksomheden og de to underleverandører.
I relation til transaktionsspor vedrørende betaling af de fremlagte fakturaer har Skattestyrelsen indhentet bankkontoudtog, hvoraf der fremgår, at betaling til [virksomhed4] er sket ved kontooverførsel.
Følgende oplysninger foreligger vedrørende de to underleverandører:
[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 3. marts 2015 og er opløst efter konkurs den 11. december 2018. [virksomhed3] var registreret under branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed3]’s formål var at drive express og logistikløsninger samt hermed beslægtet virksomhed.
Indehaverens repræsentant har fremlagt ni fakturaer for virksomhedens samhandel med [virksomhed4]. Af fakturaerne fremgår ingen oplysninger om bankkonto. Det fremgår, at der skal ske kontant betaling og alle fakturaerne er forsynet med [virksomhed3]’s stempel og en underskrift. Af fakturaerne fremgår under ”Antal” tallet et på alle fakturaer samt et antal timer og en timepris på 160 kr. ekskl. moms.
Skattestyrelsen har oplyst, at det ikke har været muligt at komme i kontakt med [virksomhed3], idet Skattestyrelsens henvendelser ikke er blevet besvaret, men at en kontrol har vist, at selskabet ikke angiver korrekt moms. Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har haft 2 ansatte i 2017 og en lønudgift på 143.342 kr.
[virksomhed4] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 3. februar 2016 og er opløst efter konkurs den 28. april 2020. Selskabet har siden 16. april 2019 haft navnet [virksomhed10] Gruppe ApS. [virksomhed4] var registreret under branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og selskabets formål var at udøve kombinerede serviceydelser omfattende transport, rengøring m.v., samt hermed beslægtet virksomhed. [virksomhed4] var i perioden for samhandlen med virksomheden ikke registreret med ansatte.
Indehaverens repræsentant har fremlagt ni fakturaer for virksomhedens samhandel med [virksomhed3]. Af fakturaerne fremgår antal timer og timepriser på 81,60 kr., 90 kr., 113 kr., 130 kr., 150 kr., 160 kr. og 200 kr. ekskl. moms. Af hovedparten af fakturaerne fremgår under ”Antal” tallet et.
Skattestyrelsen har oplyst, at det ikke har været muligt at komme i kontakt med [virksomhed4], idet Skattestyrelsens henvendelser ikke er blevet besvaret. Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at selskabet ikke har ikke angivet moms.
Forhøjelsen af klagerens momstilsvar behandles i en særskilt afgørelse med sagsnr. [sag2].
Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat virksomhedens manglende indeholdelse af A-skat til 743.392 kr. og AM-bidrag til 117.532 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. marts 2019.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
” Sagsfremstilling og begrundelse
(...)
2. A-skat og am-bidrag
Skattestyrelsen opkræver virksomheden 117.532 kr. i am-bidrag og 743.392 kr. i A-skat for perioden 1. januar 2017 til 31. marts 2019, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 1.
(...)
2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Der henvises til bemærkningerne under afsnit 1.4.
Virksomhedens samlede omsætning er jf. bilag 3 og bilag 5, opgjort til 2.373.025 kr. eks. moms for perioden 1. januar 2017 til 31. marts 2019. Virksomheden har, for at kunne opnå en omsætning af den størrelse, haft en række personer til at udføre arbejdet. Virksomheden har ingen ansatte og de fakturaer, der er fremlagt vedrørende brug af underleverandører er enten konstateret fiktive, de afregner ikke korrekt moms eller er foreløbigt fastsat i moms. Indsætningerne på bankkontiene er af et sådan omgang, at Skattestyrelsen anser det for sandsynligt, at der har været gjort brug af sort arbejdskraft. Skattestyrelsen bemærker også, at der meget jævnligt hæves runde beløb ud i kontanter fra bankkontiene. Det har ikke umiddelbart været muligt at identificere personerne.
Indsætningerne på bankkontiene kan opgøres til 860.677 kr. (2017), 1.555.873 kr. (2018) og 549.731 kr. (1.1.19 – 31.3.19). Driftsudgifterne er godkendt, jf. den indsendte bogføring bortset fra udgifterne til underleverandørerne [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3] og [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2], jf. bemærkningerne under afsnit 1.4.
Virksomhedens bruttoresultat kan jf. bilag 5 opgøres til henholdsvis 586.942 kr., 919.393 kr. og 351.405 kr. Herfra skal trækkes skønsmæssig forhøjelse af resultat af selvstændig virksomhed på henholdsvis 209.771 kr., 88.816 kr. og 90.000 kr.
Under henvisning til bilag 5 ”beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag” kan der opgøres beløb på henholdsvis 377.171 kr., 830.577 kr. og 261.405 kr. som efter Skattestyrelsens opfattelse er løn til ikke identificerede ansatte.
Fordeling af overskud:
Fordeling resultat År 2017
Omsætning inkl. moms 860.677
Salgsmoms -172.135
688.542
Driftsudgifter inkl. moms 126.999
Købsmoms -25.400
Bruttoresultat 586.942
Fradrag:
Løn jf. eIndkomst 0 = 0
Overskud af virksomhed 360.000 = 209.771
Selvangivet / takseret 150.229
Indkomst (ændring) 209.771
Beregningsgrundlag, A-skat og AM-bidrag 377.171
Beregn AM-bidrag 377.171 * 8 % 30.174
Foreløbigt fastsat AM-bidrag
Forhøjelse AM-bidrag i alt 30.174
377.171
-30.174
Beregn A-skat 55 % 346.998 * 55 % 190.849
Foreløbigt fastsat A-skat
Forhøjelse A-skat i alt 190.849
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt 221.022
2018:
Fordeling År 2018
Omsætning inkl. moms 1.555.873
Salgsmoms -311.175
1.244.698
Driftsudgifter inkl. moms 406.632
Købsmoms -81.326
Bruttoresultat 919.393
Fradrag:
Løn jf. eIndkomst 0 = 0
Overskud af virksomhed 360.000 = 88.816
Selvangivet / takseret 271.184
Indkomst (ændring) 88.816
Beregningsgrundlag, A-skat og AM-bidrag 830.577
Beregn AM-bidrag 830.577 * 8 % 66.446
Foreløbigt fastsat AM-bidrag
Forhøjelse AM-bidrag i alt 66.446
830.577
-66.446
Beregn A-skat 55 % 764.131 * 55 % 420.272
Foreløbigt fastsat A-skat
Forhøjelse A-skat i alt 420.272
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt 486.718
2019 (1.1 – 31.3):
Fordeling resultat År 2019
Omsætning inkl. moms 549.731
Salgsmoms -109.946
439.785
Driftsudgifter inkl. moms 110.474
Købsmoms -22.095
Bruttoresultat 351.405
Fradrag:
Løn jf. EIndkomst 0 = 0
Overskud af virksomheden efter skøn. (1.1 - 31.3) 90.000 = 90.000
Selvangivet / takseret
Indkomst (ændring) 90.000
Beregningsgrundlag, A-skat og AM-bidrag 261.405
Beregnet AM-bidrag 261.405 * 8 % 20.912
Foreløbigt fastsat AM-bidrag
Forhøjelse AM-bidrag i alt 20.912
261.405
-20.912
Beregnet A-skat 55 % 240.493 * 55 % 132.271
Foreløbigt fastsat A-skat
Forhøjelse A-skat i alt 132.271
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag 153.183
Samlet opkrævning:
AM-bidrag | (efterbetaling) | 117.532 | |
A-skat | (efterbetaling) | 743.392 | 860.924 |
Beløbet opkræves virksomheden jf. bilag 5.”
Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2017 til 31. marts 2019 nedsættes til 0 kr. Subsidiært at det skal nedsættes mest muligt.
Repræsentanten har til støtte herfor anført følgende:
”Skattestyrelsen har i brevet den 5. august anført, at [virksomhed1], herefter min klient, skal betale mere i moms, skat, A-skat og am-bidrag.
Det bemærkes, at virksomheden var registreret under følgende branchekoder: 433200: Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed og 561020: Pizzariaer, grillbarer, isbarer m.v.
Skattestyrelsen har forhøjet momstilsvar fra 1. januar 2017 til 31. marts med 275.307,00 kr. hvilket jeg finder meget besynderligt, og baggrunden for styrelsens begrundelse må bero på manglende forståelse af § 58 i momsbekendtgørelsen. Endvidere har styrelsen forhøjet A-skat med kr. 743.392,00. Sidst har styrelsen også forhøjet am-bidrag med kr. 117.532,00.
Styrelsen har oplyst, at virksomheder [virksomhed4] ApS - CVR-nr. [...3], [virksomhed3] ApS – CVR-nr. [...2] har været undersøgt i forbindelse med sagen. Styrelsen kom frem til, at ingen af virksomhederne havde betalt moms.
Min klient har entreret med diverse underleverandører og har tjekket om de var momsregistreret, hvilket de var. Arbejdet har været udført og betalingerne har fundet sted, hvorfor jeg mener, at min klient ikke kan gøres ansvarlig for underleverandørernes forhold til SKAT. Min klient har levet op til de forpligtelser, der har ifaldet denne. Min klient er ikke en kontrolmyndighed eller har mulighed for at føre tilsyn med de enkelte underleverandører. Det afvises derfor, at min klient skal drages til ansvar for underleverandørernes forhold, og det kan ikke tænkes, at min klient skal eller burde have kendskab til underleverandørernes forhold. I et professionelt forhold, skal og bør min klient udelukkende have kendskab til om arbejdet er udført, som har været beskrevet i fakturaerne.
Det er min opfattelse, at fakturaerne er retskraftige, da leverandørerne kan identificeres, hvilket det er grundlaget for, at en faktura er retsgyldig. Herudover skal jeg bemærke, at styrelsen ingen evidens har i forbindelse med deres vurdering omkring sort arbejdskraft. Styrelsens skøn er absurd og uden lovgrundlag og beror på uden faktiske omstændigheder.
(...)
Ydermere er det min opfattelse, at forhøjelse af A-skat og am-bidrag heller ikke kan tages til følge, da styrelsens skøn er forkert og beregninger hviler på faktuelt forkerte grundlag. Styrelsen har anført i brevet, at der har været jævnlige kontante hævninger. Herved skal det oplyses, at min klient har haft svær misbrug af hasardspil og mildt kan betegnes som ludoman, hvorfor hævninger har fundet sted, som ledsages af kontoudskrifterne, hvor ”Danske Spil” er anført.
Styrelsen skal som offentlighed myndighed og kontrolinstans, kunne løfte bevisbyrden for den nedlagte påstand, og det er min opfattelse, at bevisbyrden er langt fra løftet, hvorfor jeg mener, at skøn og antagelser ikke kan danne grundlag for en vurdering.”
Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget skønsmæssig ansættelse af virksomhedens manglende indeholdelse af A-skat med 743.392 kr. og AM-bidrag med 117.532 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. marts 2019.
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter kildeskattelovens § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 3 og 4. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 8.
Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. § 1 i arbejdsmarkedsbidragsloven.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. [sag2] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for underleverandørudgifter, idet virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra [virksomhed3] og [virksomhed4], ligesom retten i klagesagen med sagsnr. [sag1] har stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at resultatet af indehaverens virksomhed skønsmæssigt kan ansættes til 360.000 kr. for indkomstårene 2017 og 2018 og at indehaverens skatteansættelse herefter forhøjes med henholdsvis 209.771 kr. og 88.816 kr.
Retten kan tiltræde Skattestyrelsens opfattelse af, at virksomheden har benyttet uregistrerede ansatte. Der er henset til, at indehaveren har leveret ydelser til virksomhedens kunder, og at virksomheden har oppebåret en omsætning på 2.966.310 kr. inkl. moms i perioden fra den 1. januar 2017 til den 31. marts 2019 uden registrerede ansatte. Retten finder ikke, at indehaveren alene har været i stand til at oppebære denne omsætning.
Retten kan tiltræde Skattestyrelsens opgørelse af beregningsgrundlaget på 261.405 kr. for 2019, men kan ikke tiltræde opgørelsen af beregningsgrundlaget for 2017 og 2018, hvor Skattestyrelsen udelukkende har modregnet henholdsvis 209.771 kr. og 88.816 kr. vedrørende indehaverens arbejdsindsats. Det er rettens opfattelse, at indehaverens arbejdsindsats skal indgå i beregningsgrundlaget med 360.000 kr., hvorefter beregningsgrundlaget for 2017 og 2018 kan opgøres som følger:
2017 | ||||
Omsætning inkl. moms | 860.677 kr. | |||
Salgsmoms | -172.135 kr. | |||
Omsætning ekskl. moms | 688.542 kr. | |||
Driftsudgifter ekskl. fremmed arbejde inkl. moms | 126.999 kr. | |||
Købsmoms | -25.400 kr. | |||
Driftsudgifter ekskl. moms | -101.599 kr. | |||
Bruttoresultat | 586.943 kr. | |||
- Løn, jf. eIndkomst | 0 kr. | |||
- Overskud af virksomhed/løn indehaver | 360.000 kr. | |||
= Beregningsgrundlag | 226.943 kr. |
2018 | ||||
Omsætning inkl. moms | 1.555.873 kr. | |||
Salgsmoms | -311.175 kr. | |||
Omsætning ekskl. moms | 1.244.698 kr. | |||
Driftsudgifter ekskl. fremmed arbejde inkl. moms | 406.632 kr. | |||
Købsmoms | -81.326 kr. | |||
Driftsudgifter ekskl. moms | -325.306 kr. | |||
Bruttoresultat | 919.392 kr. | |||
- Løn, jf. eIndkomst | 0 kr. | |||
- Overskud af virksomhed/løn indehaver | 360.000 kr. | |||
= Beregningsgrundlag | 559.392 kr. |
Ud fra sagens oplysninger foreligger der ikke en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomhedens indehaver kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomhedens indehaver hæfter derfor for A-skat og AM-bidrag i henhold til udbetalt løn på henholdsvis 226.943 kr. i 2017, 559.392 kr. i 2018 og 261.405 kr. i 1. kvartal 2019.
Det af repræsentanten anførte, herunder oplysninger om indehaverens hævninger og årsagen hertil, kan ikke føre til et andet resultat.
Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 pct. af den udbetalte A-indkomst og 8 pct. i AM-bidrag.
Indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag kan herefter opgøres således:
2017
AM-bidrag | 226.943 kr. * 8 % | 18.155 kr. |
A-skat | 226.943 kr. – 18.155 kr. = 208.788 kr. * 55 % | 114.833 kr. |
I alt | 132.988 kr. |
2018
AM-bidrag | 559.392 kr. * 8 % | 44.751 kr. |
A-skat | 559.392 kr. – 44.751 kr. = 514.641 kr. * 55 % | 283.053 kr. |
I alt | 327.804 kr. |
Retten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har ansat virksomhedens A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar – 31. marts 2019 til 153.183 kr. (20.912 kr. + 132.271 kr.).
På baggrund af rettens korrektion af beregningsgrundlag for 2017 og 2018, ændrer retten virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til 132.988 kr. (18.155 kr. + 114.833 kr.) for 2017 og 327.804 kr. (44.751 kr. + 283.053 kr.) for 2018. Indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag udgør herefter henholdsvis 530.157 kr. og 83.818 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. marts 2019.
Der henvises til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, offentliggjort som SKM2017.117.ØLR, og Københavns Byrets dom af 31. maj 2021, offentliggjort som SKM2021.394.BR.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse for 1. kvartal 2019 og nedsætter Skattestyrelsens afgørelsen for 2017 og 2018, således indeholdelsespligtig A-skat ændres fra 743.392 kr. til 530.157 kr. og indeholdelsespligtigt AM-bidrag ændres fra 117.532 kr. til 83.818 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. marts 2019.