Kendelse af 28-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 20-0093331

Skattestyrelsen har ikke imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse af ansættelsen af sambeskatningsindkomsten for indkomståret 2015.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet indgår i sambeskatning med datterselskabet [virksomhed1] A/S, CVR-nr. [...1].

Selskabets skattepligtige indkomst er for indkomståret 2015 opgjort til -15.546 kr. og for [virksomhed1] A/S til 465.075 kr. Sambeskatningsindkomsten for sambeskatningskredsen udgør således i alt 449.529 kr. før anvendelse af fremførte underskud.

Det fremgår af selskabets skattebilag for indkomståret 2015, at sambeskatningsindkomsten udgør 449.529 kr. Det fremgår endvidere under ”Oplysninger” bl.a. følgende:

”Resterende uudnyttede underskud, under sambeskatning

Saldo 1. maj 2014 .................. 1.729.138 kr.

Anvendt i året ..................... - 449.529 kr.

Saldo 30. april 2015 ................... 1.279.709 kr.”

Skattestyrelsen modtog den 28. oktober 2019 fra [virksomhed2] statsautoriseret revisionsaktieselskab anmodning om genoptagelse af selskabets skatteansættelse for indkomståret 2015, således at der anvendes underskud fra tidligere indkomstår med 449.529 kr. (felt 003).

Som begrundelse for anmodningen om genoptagelse er anført:

”På selvangivelsestidspunktet var det ikke muligt at indtaste beløb i felt 003. Vi har fået oplyst, at det sandsynligvis er grundet i manglende samspil mellem underskudsregister og selvangivelsessystemet.

Dette har medført, at selskabet fejlagtigt har fået en årsopgørelse for indkomståret 2015 med positiv indkomst på 449.529 kr. til beskatning.

Da de sambeskattede selskaber har underskud til fremførsel, anmoder vi hermed om ændring af afgørelsen for indkomståret 2015. Det skal bemærkes, at underskudssaldoen ultimo er korrekt opgjort.”

Selskabet har for indkomståret 2015 selvangivet nedenstående sambeskatningsindkomst:

Felt

Selvangivet skattepligtig indkomst før fradrag af underskud fra tidligere indkomstår

080

449.529 kr.

Anvendt underskud fra tidligere indkomstår

003

Skattepligtig indkomst efter anvendt underskud

016

449.529 kr.

Underskudssaldo ultimo til modregning i fremtidig skattepligtig indkomst

085

1.279.709 kr.

Selskabet har modtaget årsopgørelse for indkomståret 2015 den 13. oktober 2016, og ifølge årsopgørelsen er der en restskat til indbetaling på 109.434 kr.

Restskatten havde sidste rettidige betalingsdag den 21. november 2016. Dette fremgår af selskabets Skattekonto.

Af underskudsregisteret fremgår følgende restunderskud ultimo for sambeskatningskredsen:

2014

1.729.238 kr.

2015

1.279.709 kr.

2016

1.149.846 kr.

2017

1.324.504 kr.

2018

1.305.824 kr.

Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse den 4. februar 2020 og traf den påklagede afgørelse den 7. august 2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen af sambeskatningsindkomsten for indkomståret 2015.

Som begrundelse herfor er anført:

”(...)

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker genoptagelse, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af skatteansættelsen.

Fristen for genoptagelse udløb således den 1. maj 2019 for indkomståret 2015 og var derfor udløbet, da selskabets revisor den 28. oktober 2019 anmodede om genoptagelse.

Efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, kan der kun ske genoptagelse, hvis en af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8, og reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er opfyldt. Det fremgår af § 27, stk. 2, at anmodning om genoptagelse skal fremsættes senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristerne i § 26.

I denne sag er det spørgsmålet, om betingelsen i stk. 1, nr. 8, om særlige omstændigheder er opfyldt.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er ifølge forarbejderne tiltænkt et snævert anvendelsesområde. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis Skattestyrelsen har begået fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Der er derimod ikke grundlag for ekstraordinær genoptagelse som følge af et glemt fradrag.

Ved mødet den 1. juli 2020 rejste [virksomhed2] følgende spørgsmål:

Skulle underskudsregistret indberettes en dag og selvangivelsen en anden dag for at kunne indberette underskud i felt 003?
Ved indsendelsen af selvangivelsen ville der ske en automatisk koordinering imellem selvangivelsen og underskudsregistreret?

Skattestyrelsen har efterfølgende ringet til procesejer vedrørende system DIAS, og spurgt om ovenstående. Begge spørgsmål blev besvaret med et nej.

Der kunne indberettes både i felt 003 og 085 samme dag.
Der skete ingen automatisk koordinering i mellem selvangivelsen og underskudsregistreret for indkomståret 2015.

Skattestyrelsen finder derfor ikke, at der foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde en genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015. Det er ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at det på selvangivelsestidspunktet ikke var muligt at indtaste beløb i felt 003. Resultatet af selvangivelsen har i øvrigt fremgået af såvel selskabets årsopgørelse for indkomståret 2015 og af selskabets Skattekonto. Selskabet har således haft mulighed for at anmode om genoptagelse inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Vi finder derfor, at det kan sidestilles med et glemt fradrag, at der ikke er selvangivet et beløb i felt 003 for indkomståret 2015, og der er derfor ikke grundlag for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Da heller ingen af de øvrige betingelser i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, er opfyldt, er der ikke grundlag for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 215.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er i øvrigt overskredet, idet selskabet kunne få kendskab til grundlaget for genoptagelsesanmodningen fra det tidspunkt, hvor årsopgørelsen for indkomståret var tilgængelig. Vi henviser til byretsdom offentliggjort i SKM2015.433.BR.

(...)”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse ændres således, at anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015 imødekommes, og at ansættelsen af sambeskatningsindkomsten genoptages ekstraordinært og ændres til 0 kr.

Til støtte herfor er anført følgende:

”(...)

Det er vores påstand, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder, at skatteansættelsen for indkomståret 2015 kan genoptages ekstraordinært, og at sambeskatningsindkomsten skal ændres til 0 kr. Der skal herved bl.a. henses til de helt særlige forhold der vedrørende indkomstårene 2014 og 2015 (kalenderårene 2015 og 2016), herskede omkring indførelsen af Tast Selv Selskabsskat (DIAS), som flere gange blev forsinket og udskudt pga. fejl og mangler i systemet. Fejl i systemerne umuliggjorde således indberetning af fremførte skattemæssige underskud i felt 003 på selvangivelsen.

Sagens faktiske forhold

[virksomhed3] ApS indgår for indkomståret 2015 i sambeskatning med [virksomhed1] A/S, CVR-nr. [...1]. [virksomhed3] ApS er administrationsselskab i sambeskatningen. For indkomståret 2015 opgøres skattepligtig indkomst for [virksomhed3] ApS på -15.546 kr. og for [virksomhed1] A/S 465.075 kr. Sambeskatningsindkomsten for sambeskatningskredsen udgør således i alt 449.529 kr. før anvendelse af fremførte underskud.

I det skattebilag der udarbejder for [virksomhed3] ApS for indkomståret 2015 vises sambeskatningsindkomsten før anvendelse af underskud. Samtidig specificeres i skattebilagt at der primo indkomståret 2015 var fremførte underskud på 1.729.238 kr., og at der heraf anvendes 449.529 kr. i indkomståret 2015. Underskudssaldo ultimo til modregning i fremtidig skattepligtig indkomst udgør herefter 1.279.709 kr. Skattebilag for indkomståret 2015 vedlægges.

Ved indtastning af skattepligtige indkomster og sambeskatningsindkomst i DIAS, selvangives selskabernes skattepligtige indkomster og sambeskatningsindkomsten. På grund af system fejl er det imidlertid ikke muligt at indtaste anvendelse af fremførte underskud i felt 03. Fornyet indberetning blev forsøgt flere gange, men det var fortsat ikke muligt at indberette i felt 003. Ved kontakt til Skattestyrelsen, blev vi på daværende tidspunkt oplyst at det skyldtes manglende samspil mellem underskudsregister og selvangivelsessystemet.

Selvangivet underskud ultimo til fremførsel blev korrekt selvangivet med 1.279.709 kr., altså som om der for indkomståret 2015 blev anvendt 449.59 kr. af det fremførte underskud.

På grund af flere sammenfaldende omstændigheder, var selskabet ikke opmærksom på den fejlagtige årsopgørelse for 2015 med sambeskatningsindkomsten på 449.529 kr.

Vores anbringender

Det er vores opfattelse at der er ageret korrekt i forbindelse med indgivelse af selvangivelsen for indkomståret 2015, herunder at vi korrekt har reduceret underskudssaldo ultimo 2015 med et beløb svarende til sambeskatningsindkomsten før anvendelse af underskud for indkomståret 2015. Det forhold at der på daværende tidspunkt var problemer med indberetning i felt 003, må ikke være en ulempe for selskabet. Der skal her også henses til at angivelse af underskudsanvendelsen er sket helt korrekt.

Tast Selv Selskabsskat (DIAS) burde derfor have reageret på, at der ikke var sammenhæng mellem selvangivne underskudssaldi primo og ultimo indkomståret 2015 i forhold til den for indkomståret 2015 ansatte skattepligtige sambeskatningsindkomst.

Det var i 2015 og 2016 almindelig kendt, at SKAT havde store udfordringer med udviklingen og implementering af DIAS. For indkomstårene 2014 og 2015 blev selvangivelsesfristerne således af flere omgang udsat, og for indkomståret 2015 skulle der først selvangives 1. september 2016. I flere artikler og nyhedsbreve blev problemerne med indførelsen af det nye system beskrevet, herunder nyhedsbreve fra [virksomhed2] og Skatteministeriets orientering til Folketinget, hvoraf det blandt andet fremgår at tidsplanen for implementeringen af DIAS ved blevet forlænget med 22 måneder.

Vi kan på denne baggrund ikke anerkende, at procesejeren til system DIAS, som Skattestyrelsen i forbindelse med sagsbehandlingen har kontaktet, ved en telefonisk henvendelse blot svarer at der på daværende tidspunkt – altså ved indberetningen af 2015 – ikke var problemer med indberetning i felt 085 og felt 003 på samme dag.

Vores erfaringer i øvrigt med indberetninger til DIAS i dette tidsrum, bekræfter at der ved indførelsen af DIAS i 2015 og 2016 var massive problemer med funktionaliteten i systemet.

Det er vores opfattelse, at tvivlen om muligheden for at kunne have selvangivet korrekt for indkomståret 2015 vedrørende anvendelse af fremførte underskud, bør komme selskabet til gode. Desuden skal det ved vurderingen af sagen indgå, at udarbejdelsen af selskabets skattebilag er sket korrekt, og at det fremførte underskud heri er anvendt. Underskudsreglen i SEL § 31, stk. 2 nr. (underskudsrækkefølgen) er ikke en kan regel, men et krav. Selskabet skal således anvende det fremførte underskud i sambeskatningen, og samtidig reducere fremførte underskud til fremførsel med det anvendte underskud, hvilket også skete.

En systemfejl, eller en periodisk manglende adgang til at indberette korrekt, må ikke føre til at selskabet i underskudsfremførslen korrekt reducerer de fremførte underskud med det underskud der er anvendt i indkomståret (jf. skattebilag), men samtidig fratages adgangen til at få foretaget en korrekt skatteansættelse for indkomståret 2015.

Lovregler og praksis

Efter Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 8, kan der – efter ligningsfristens udløb – ske genoptagelse hvis der foreligger særlige omstændigheder. Sådanne særlige omstændigheder kunne være hvis Skattestyrelsen har begået fejl, eller hvis fejl i Skattestyrelsens systemer fører til at det ikke er muligt at afgive/indberette en korrekt selvangivelse.

Der er uomtvisteligt, at der ved indførelsen af DIAS var store IT-problemer, hvilket blandt andet ga sig udslag forlængelse af projektet, og udsættelse af selvangivelsesfrister jf. tidligere. Henset hertil, burde Skattestyrelsen have foretaget en udvidet kontrol af selskaber med fremførte underskud. I denne sag er der tale om en materiel forkert skatteansættelse, hvor der er en åbenbar uoverensstemmelse mellem fremført underskud primo, den selvangivne sambeskatningsindkomst og fremført underskud ultimo, og som derfor som må anses for urimelig at opretholde.

Afsluttende bemærkninger

Sammenfattende er det vores opfattelse, at Skattestyrelsen bør imødekomme selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse grundet særlige omstændigheder.

udarbejdelse af selskabets skattebilag med opgørelse af selskabernes skattepligtige indkomster, sambeskatningsindkomst og underskudsanvendelse er sket korrekt
uoverensstemmelse mellem fremførte underskud primo/ultimo sammenholdt med ansat sambeskatningsindkomst så åbenbar forkert, at Skattestyrelsen burde have reageret
anvendelse af fremførte underskud skal ske efter underskudsrækkefølgen, hvor det anvendte underskud nødvendigvis skal modregnes i den opgjorte sambeskatningsindkomst, som herefter udgør 0 kr.
fejl og problemer med udviklingen og implementeringen af IT-systemet DIAS var kendte, og fejlen førte til at der ikke kunne selvangives en korrekt sambeskatningsindkomst

Skatteankestyrelsen bør som konsekvens heraf godkende ekstraordinær genoptagelse af selskabets skatteansættelse for indkomståret 2015.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

For sambeskattede selskaber opgøres en sambeskatningsindkomst, der består af summen af den skattepligtige indkomst for hvert enkelt selskab omfattet af sambeskatningen opgjort efter skattelovgivningens almindelige regler med de undtagelser, der gælder for sambeskattede selskaber. Det fremgår af selskabsskattelovens § 31, stk. 2.

Det fremgår af selskabsskattelovens § 12, stk. 1, at hvis den skattepligtige indkomst udviser underskud, kan dette underskud fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for de følgende indkomstår efter reglerne i stk. 2 og 3.

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde denne ændring.

For indkomståret 2015 udløb fristen for ordinær genoptagelse af sambeskatningsindkomsten den 1. maj 2019. Denne var udløbet, da selskabets revisor den 28. oktober 2019 anmodede om genoptagelse.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomstskat foretages eller ændres ekstraordinært, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8, er opfyldt.

Der findes ikke at være grundlag for genoptagelse efter bestemmelserne i § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Det skal i denne sag vurderes, om betingelserne for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er opfyldt. Efter denne bestemmelse kan skatteforvaltningen give tilladelse til ekstraordinær genoptagelse som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Ifølge forarbejderne til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, jf. LFF nr. 175 af 12. marts 2003, er bestemmelsens anvendelse tiltænkt situationer, hvor der foreligger særlige omstændigheder, der fører til, at det må anses som urimeligt at opretholde skatteansættelsen. Særlige omstændigheder omfatter i denne bestemmelse f.eks. situationer, hvor der er blevet begået fejl af skattemyndighederne. Det fremgår endvidere af forarbejderne, at bestemmelsen ikke omfatter situationer, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag.

Det følger ligeledes af lovforarbejderne til bestemmelsen, at det er den skattepligtige, der skal dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt. Dette følger også af U.2011.2253H og SKM 2012.170.ØLR, hvor der ikke var grundlag for at tillade ekstraordinær genoptagelse, fordi klageren ikke havde fremlagt nye faktiske eller retlige oplysninger, der kunne begrunde en ændring af skatteansættelsen.

Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal over for told- og skatteforvaltningen årligt selvangive sin indkomst, jf. dagældende skattekontrollovs § 1, lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013.

Det fremgår ikke af selvangivelsen for indkomståret 2015, at der skal ske fradrag af underskud fra tidligere år, og den skattepligtige indkomst er efter anvendt underskud fra tidligere år anført til 449.529 kr.

Der foreligger ikke oplysninger fra procesejer vedrørende DIAS om, at der på tidspunktet for udarbejdelsen af selvangivelsen skulle have været problemer med at indberette i felt 003 og 085 samme dag.

Selskabet har modtaget årsopgørelse for indkomståret 2015 den 13. oktober 2016 og har ikke i den forbindelse anmodet om genoptagelse.

Det forhold, at der ikke er selvangivet et beløb i felt 003 for indkomståret 2015, må på denne baggrund sidestilles med et glemt fradrag, hvilket ifølge forarbejderne ikke anses som særlige omstændigheder i relation til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Det er selskabets ansvar, at der er selvangivet korrekt, og det kan derfor ikke føre til et andet resultat, at selskabets repræsentant anfører, at Tast Selv Selskabsskat (DIAS) burde have reageret på, at der ikke var sammenhæng mellem selvangivne underskudssaldi primo og ultimo indkomståret 2015 i forhold til den for indkomståret 2015 ansatte skattepligtige sambeskatningsindkomst. Det anførte om, at udarbejdelsen af selskabets skattebilag er korrekt, kan heller ikke føre til et andet resultat.

En ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, kan kun foretages, såfremt genoptagelsesanmodningen fremsættes senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Resultatet af selvangivelsen for indkomståret 2015 har fremgået af selskabets årsopgørelse for indkomståret 2015 og af selskabets Skattekonto. Da selskabets årsopgørelse for indkomståret 2015 havde udskrivningsdato den 13. oktober 2016, har selskabet fra dette tidspunkt været bekendt med, at der ikke var medregnet underskud fra tidligere år ved opgørelsen af sambeskatningsindkomsten. Ved anmodningen om genoptagelse den 28. oktober 2019 er fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, derfor overskredet. Der henvises her til SKM2015.433.BR, hvor genoptagelsesanmodningen ligeledes var fremkommet mere end 6 måneder efter, at sagsøgeren kunne få kendskab til omstændighederne via sin skattemappe.

Det er således ikke hjemmel til genoptagelse af sambeskatningsindkomsten for indkomståret 2015, når henses til, at der ikke i forhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, findes at foreligge særlige omstændigheder, ligesom fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er overskredet.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.