Kendelse af 11-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 29-04-2023

Journalnr. 20-0092035

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2017

Resultat af virksomhed

360.000 kr.

150.229 kr.

360.000 kr.

Indkomståret 2018

Resultat af virksomhed

360.000 kr.

260.106 kr.

360.000 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har, ifølge det Centrale Virksomhedsregister (CVR), i perioden fra den 1. juni 2015 til den 29. februar 2020 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var i påklagede periode registreret med branchekoden 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhedt” og bibranchekoden 561020 ”Pizzarier, grillbarer, isbarer m.v., og har tidligere været registreret med branchekoderne 532000 ”Andre post- og kurertjenester og 494100 ”Vejgodstransport”.

Virksomheden blev registreret for moms den 1. juni 2015 og som arbejdsgiver den 1. januar 2019. Virksomheden har ikke været registreret med ansatte før fra og med november 2019.

Klageren har selvangivet resultat af virksomhed med 150.229 kr. for indkomståret 2017 og med 271.184 kr. for indkomståret 2018 og har ikke haft anden indkomst.

Skattestyrelsen har foretaget en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale og bankkontoudtog fra [finans1] og har sammenholdt den bogførte omsætning med bankkontooplysningerne og oplysninger modtaget efter en kontrol af virksomhedens samarbejdspartner og kunde [virksomhed2].

Af klagerens bankkontoudtog fra [finans1] fremgår i perioden fra den 2. januar 2017 til 31. marts 2019 en række indsætninger med kontoteksten ”overførsler”, ”Afregning maj”, ”Afregning juni”, ”Afregning”, ”uge 31-32” samt indsætninger med en kontotekst hvor ”faktura” og ”fakt” indgår. Det fremgår også, at der i flere tilfælde kort tid efter indsætningen foretages en, eller flere hævning(er) på et tilsvarende eller nogenlunde tilsvarende beløb.

Skattestyrelsen har konstateret, at grundlaget for det bogførte salg ikke er fyldestgørende og har forhøjet virksomhedens salgsmoms. Virksomheden har ifølge bankkontoudtogene fra [finans1] haft omsætning udover det oplyste, og ikke har bogført kontante betalinger fra [virksomhed2].

Skattestyrelsen har ansat virksomhedens momspligtige omsætning til 860.678 kr. i afgiftsperioderne i 2017, 1.555.873 kr. i afgiftsperioderne i 2018. og har herefter bl.a. forhøjet salgsmomsen med 119.849 kr. for afgiftsperioderne i 2017 og 2018, svarende til en forhøjelse af den momspligtige omsætning for perioden på 599.245 kr.

Skattestyrelsen har endvidere ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende 18 fakturaer fra to af virksomhedens underleverandører, da bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser vedrørende fakturaerne, ikke er løftet. Skattestyrelsen har fundet, at der ikke er realitet bag fakturaerne og har lagt til grund, at det arbejde, som fremgår af fakturaerne, reelt er udført af klagerens virksomhed.

Skattestyrelsen har anset, at den konstaterede omsætning har en sådan størrelse, at det må anses, at klageren har gjort brug af ikke registrerede ansatte, men Skattestyrelsen har også fundet, at det selvangivne resultat af virksomhed for indkomstårene 2017 og 2018 ikke afspejler klagerens arbejdsindsats. Skattestyrelsen har på denne baggrund foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens skatteansættelse for indkomståret 2017 og 2018, og har herefter ansat virksomhedens resultat til 360.000 kr. for begge indkomstår. Skattestyrelsen har opgjort beløbet ud fra, at klageren har arbejdet på fuld tid i virksomheden, og at klagerens arbejdsindsats passende kan ansættes til 30.000 kr. pr. måned.

Skattestyrelsen har således forhøjet virksomhedens resultat med 209.771 kr. for indkomståret 2017 og 88.816 kr. for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har i relation til aflønning af uregistrerede ansatte skønsmæssigt ansat indeholdelsespligtig A-skat til 743.392 kr. og AM-bidrag til 117.532 kr. for 2017 og 2018 og 1. kvartal 2019. Klageren har påklaget denne ansættelse, som behandles i en særskilt afgørelse med sagsnr. [sag1].

Klageren har tillige påklaget forhøjelsen af momstilsvaret, som behandles i en særskilt afgørelse med sagsnr. [sag2].

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet resultat af virksomhed med 209.771 for indkomståret 2017 og 88.816 kr. for indkomståret 2018, og har i begge indkomståret skønsmæssigt ansat resultatet af klagerens virksomhed til 360.000 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”Sagsfremstilling og begrundelse

(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelser.

Skattestyrelsen har indkaldt alt regnskabsmateriale, herunder bogføringen, underleverandøroplysninger, bankkontoudtog mm. Skattestyrelsen har modtaget en kasse med bilag samt saldobalancer for årene 2016 – 2018. Skattestyrelsen har selv indhentet kontoudtogene for virksomhedens bankkonti i [finans1] A/S for henholdsvis Reg. [...] konto nr. [...74] og reg. [...] konto nr. [...15]. Efterfølgende er hele bogføringen også indsendt til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsens kontrol har taget udgangspunkt i indsætningerne på ovennævnte bankkonti samt den indsendte bogføring (herunder de indsendte bilag). Da det er konstateret fra anden kontrol, at der også er modtaget kontantbetalinger fra virksomheden [virksomhed2] CVR-nr. [...2] (bilag 9), er omsætningen ikke kun opgjort ud fra bogføringen men efter indsætningerne på bankkontiene samt ovennævnte kontantbetalinger. Disse betalinger ses ikke medregnet i omsætningen.

Skattestyrelsen bemærker, at kort tid efter der indsættes et beløb på kontoen, foretages en række overførsler samt hævninger af forskellig art. Der foretages også meget jævnligt kontante hævninger fra de undersøgte bankkonti. Det er ikke muligt for Skattestyrelsen at vurdere om alle disse hævninger har relation til den erhvervsmæssige drift. Ikke alle overførsler har kunnet identificeres.

Skattestyrelsen har fundet fakturaer udstedt til virksomheden.

Skattestyrelsen har gennemgået fakturaerne fra virksomhedens underleverandører for den kontrollerede periode og kan konstatere, at alle fakturaer fra underleverandørerne er påført cvr-nr. for udsteder, fakturanummer, navn, dato, betalingsmåde og kundeoplysninger.

Specifikationen af fakturaerne er anført som: Medarbejdere, kørsel diverse, vikar medarbejdere, 1*medarbejdere hos DS, kørsel diverse [virksomhed3] og 2 vikar flyttehjælp.

Det er ikke udspecificeret, hvor arbejdet er udført og hvorledes fakturabeløbene fremkommer, der er typisk en faktura fra en underleverandør for en given periode.

Der er ikke indsendt nogen time-/arbejdssedler der specificerer fakturaerne. Disse viser, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og på hvilke adresser. Fakturaerne fra underleverandørerne lever ikke op til kravene i momsbekendtgørelsens § 58. Det har ikke været muligt at få time-/arbejdssedler fra underleverandørerne da de ikke svarer på Skattestyrelsens henvendelser. Det kan således ikke bekræftes, at det der betales for også er det der er leveret.

Skattestyrelsen bemærker, at kort tid efter der indsættes et beløb på kontoen, foretages en række overførsler samt hævninger af forskellig art. Der foretages også meget jævnligt kontante hævninger fra de undersøgte bankkonti. Det er ikke muligt for Skattestyrelsen at vurdere om alle disse hævninger har relation til den erhvervsmæssige drift. Ikke alle overførsler har kunnet identificeres.

(...)

Skattestyrelsens undersøgelser af virksomhedens underleverandører:

Skattestyrelsen godkender derfor ikke udgifterne til fakturaerne fra ovennævnte underleverandører. [virksomhed4] ApS fakturaer er fra anden kontrol konkluderet er fiktive og fakturaerne vedr. [virksomhed5] ApS anses ikke for dokumenteret.

(...)

Underleverandørerne [virksomhed4] ApS (CVR-nr. [...3]) og [virksomhed5] ApS (CVR-nr. [...4]) godkendes ikke og der forefindes ingen time-/arbejdssedler der kan underbygge de indsendte fakturaer. Der er heller ikke indsendt kontrakter/samarbejdsaftaler mm.

(...)

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der henvises til bemærkningerne under afsnit 1.4.

Virksomhedens samlede omsætning er jf. bilag 3 og bilag 5, opgjort til 2.373.025 kr. eks. moms for perioden 1. januar 2017 til 31. marts 2019. Virksomheden har, for at kunne opnå en omsætning af den størrelse, haft en række personer til at udføre arbejdet. Virksomheden har ingen ansatte og de fakturaer, der er fremlagt vedrørende brug af underleverandører er enten konstateret fiktive, de afregner ikke korrekt moms eller er foreløbigt fastsat i moms. Indsætningerne på bankkontiene er af et sådan omgang, at Skattestyrelsen anser det for sandsynligt, at der har været gjort brug af sort arbejdskraft. Skattestyrelsen bemærker også, at der meget jævnligt hæves runde beløb ud i kontanter fra bankkontiene. Det har ikke umiddelbart været muligt at identificere personerne.

(...)

3.4. Skattestyrelsen bemærkninger og begrundelse

Løn til virksomhedsejer, som beskattes som overskud af selvstændig virksomhed, kan passende skønsmæssigt ansættes til 30.000 kr. pr. måned for perioden 1. januar 2017 til 31. marts 2019 som anses for løn for arbejdsindsats i din virksomhed. Der er ved den skønsmæssige ansættelse taget udgangspunkt i, at du ikke har haft andet arbejde og derfor har haft mulighed for at arbejde på fuld tid for virksomheden. Da der allerede er selvangivet henholdsvis 150.229 kr. (2017) og 271.184 kr. (2018) forhøjes du med differencen på henholdsvis 209.771 kr. (2017) og 88.816 kr. (2018).

Resultat af virksomhed for 2019 skal oplyses senest 1. september 2020. Da du skønsmæssigt ansættes til 30.000 kr. pr. måned for perioden 1. januar 2019 til 31. marts 2019, skal du for denne periode oplyse resultat af virksomhed på 90.000 kr.

Der henvises til bilag 5.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at resultatet af klagerens virksomhed skal nedsættes til det selvangivne.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol) for så vidt angår indkomståret 2017 og den gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1, for så vidt angår indkomståret 2018.

Erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, som skatteministeren har fastsat. Det fremgår af skattekontrollovens § 3. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et dagligt ført og afstemt kasseregnskab.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4, for indkomståret 2017, samt gældende skattekontrollovs § 74, jf. § 6, stk. 3, for indkomståret 2018

Der er konstateret betydelige indsætninger på klagerens bankkonto og betydelige kontante betalinger, som ikke kan afstemmes med den indtægtsførte omsætning i klagerens virksomhed og Skattestyrelsen har herved konstateret, at grundlaget for det bogførte salg ikke er fyldestgørende.

Da virksomhedens regnskabsgrundlag har været ufuldstændigt, kan virksomhedens bogførings- og regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten. Landsskatteretten finder derfor, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt.

Skattestyrelsen har på baggrund af virksomhedens omsætning og forhold vedrørende fakturaer fra to underleverandører ansat klagerens arbejdsindsats skønsmæssigt til 30.000 kr. pr. måned og har herefter opgjort resultatet af klagerens virksomhed til 360.000 kr. for indkomståret 2017 og 2018.

Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. [sag2] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om forhøjelse virksomhedens salgsmoms og nedsættelse af købsmomsen for 18 fakturaer fra to underleverandører.

Retten finder, at det må lægges til grund, at det må være klageren og uregistrerede ansatte i klagerens virksomhed, som har udført det arbejde, som kan henføres til den af Skattestyrelsen ansatte omsætning og det arbejde, som fremgår af fakturaerne fra de to underleverandører.

Retten finder efter en konkret vurdering ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af klagerens arbejdsindsats og det herefter ansatte resultat af virksomhed på 360.000 kr. for indkomstårene 2017 og 2018. Retten har ved vurderingen lagt vægt omfanget af virksomhedens omsætning samt at klageren ikke har haft anden beskæftigelse.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.