Kendelse af 12-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-10-2023

Journalnr. 20-0087796

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2016

Overskud af virksomhed

265.978 kr.

0 kr.

Nedsættes til

257.838 kr.

Indkomståret 2017

Overskud af virksomhed

301.463 kr.

0 kr.

Nedsættes til

300.584 kr.

Indkomståret 2018

Overskud af virksomhed

200.798 kr.

-14.690 kr.

Nedsættes til

199.563 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har siden den 12. december 2017 været registreret med virksomheden [virksomhed1] AS. Virksomheden er registreret under branchekode ”493910 Rutebuskørsel, fjerntrafik og skolebusser”. Klageren har siden den 18. august 2015 været registreret som stifter og anpartshaver af [virksomhed2] ApS, som er registreret under branchekode ”493920 Turistkørsel og anden landpassagertransport”.

Klageren har i indkomståret 2016 modtaget kontanthjælp og understøttelse på i alt 144.293 kr. I indkomståret 2017 har klageren modtaget kontanthjælp og løn på i alt 102.528 kr., heraf udgør løn fra [virksomhed2] ApS 15.032 kr. I indkomståret 2018 har klageren modtaget løn fra [virksomhed2] ApS på 19.068 kr.

Klageren har ikke selvangivet resultat af virksomhed for 2016. I 2017 har han selvangivet 0 kr. i resultat af virksomhed, og for 2018 har han selvangivet et underskud af virksomhed på 14.690 kr.

I forbindelse med sagens opstart i Skattestyrelsen blev klageren anmodet om at indsende virksomhedens regnskab, bogføring og regnskabsbilag for indkomståret 2016. Klageren efterkom ikke anmodningen.

På baggrund af klagerens kontoudskrifter har Skattestyrelsen opgjort indsætninger på klagerens bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse anses at være tilknyttet virksomheden som omsætning.

Den 29. januar 2016 er der indsat 10.986 kr.med teksten ”overførsel”.

Den 11. august 2016 er der indsat 319 kr. fra [virksomhed3] (hovedstadsområdets forsyningsselskab).

Den 18. oktober 2017 og den 23. oktober 2017 er der indsat henholdsvis 1.101,45 kr. og 119,44 kr. fra [virksomhed4]. Det fremgår af kontoudskrifterne, at der tidligere har været køb hos [virksomhed4].

Den 1. februar 2018 er der indsat 879,75 kr. fra [virksomhed5]. Det fremgår af kontoudskrifterne, at der tidligere har været køb hos [virksomhed5].

I 2016, 2017 og 2018 har Skattestyrelsen konstateret indsætninger på henholdsvis 369.414 kr., 418.699 kr. og 278.887 kr. bestående af 213 indsætninger i 2016, 2017 og 2018 på beløb mellem 2 og 45.000 kr. Oftest udgør indsætningerne små og mellemstore beløb.

Skattestyrelsen har skønnet fradrag for udgifter på 10 % af omsætningen. De samlede udgifter for indkomstårene 2016 – 2018 er opgjort til henholdsvis 29.553 kr., 33.496 kr. og 22.311 kr.

Klageren har over for Skattestyrelsen fremlagt en opgørelse over Skattestyrelsens forhøjelser, hvor han har påført sine bemærkninger om, hvorfra pengene stammer. En stor del af indsætningerne er sporadiske beløb med teksten ”en del af gavebevis” eller private lån. Endvidere fremgår det af opgørelsen, at der er indsætninger, som kommer fra klagerens hustru, udlæg i forbindelse med sociale og velgørende arrangementer samt overførsler fra klageren selv. Der er ikke fremlagt dokumentation for disse bankindsætninger.

Det fremgår af klagerens kontoudskrifter, at ovennævnte indsætninger angivet som ”en del af gavebevis” bl.a. er angivet med posteringstekster som ”kundekort [...]”, mobilePay eller overførsel. Der fremgår i 2016, 2017 og 2018 indsætninger med disse tre posteringstekster på i alt 146.750 kr., 168.863 kr. og 160.000 kr.

Klageren har fremlagt 4 stk. gavebeviser fra sine forældre dateret den 1. januar 2015, 1. januar 2016, 1. januar 2017 og 1. januar 2018. Det fremgår heraf, at forældrene kontant har overdraget henholdsvis 121.400 kr., 123.000 kr., 125.800 kr. og 128.600 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skatteansættelser med overskud af virksomhed med 265.978 kr. i indkomståret 2016, 301.463 kr. i indkomståret 2017 og 200.798 kr. i indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

1.Overskud af virksomhed og moms

(...)

1.3.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrollen konstateret, at du ikke har angivet resultat af virksomhed eller anden skattepligtig indkomst for 2016 og 2017og/eller angivet momstilsvar. Du har ikke dokumenteret, eller som minimum redegjort for, at der skulle være tale om indtægter der ikke er skatte- og/eller momspligtige. Skattestyrelsen har derfor forudsat, at der er tale om beløb som der ikke er beskattet eller betalt moms af.

Det er herefter dig, der i det konkrete tilfælde skal godtgøre, at indsætningerne er indkomst- og momsopgørelsen uvedkommende og dermed give et sikkert bevis for, at beløbene ikke er skatte- og momspligtige, eller at der allerede er betalt skat og moms af beløbene.

Denne praksis understøttes bl.a. af to byretsdomme;

I SKM2019.560.BR fandt retten, at sagsøgeren ikke havde bevist, at 3 indsætninger ikke var skattepligtige, da sagsøgeren ikke havde fremlagt dokumentation for modtagelsen var gaver eller dokumentation, der kunne sandsynliggøre, at giveren havde økonomisk mulighed for at yde pengegaver i den størrelsesorden.

I SKM2018.291.BR fandt retten, at det påhvilede skatteyderen at godtgøre, at beløb der indgår på bankkonti ikke tilhørte en selv, eller at de ikke vedrørte indkomstopgørelsen og lagde vægt på, at der ikke var fremlagt regnskabsmæssig dokumentation for beløbene, og at det som udgangspunkt måtte komme skatteyderen til skade, at der ikke har kunnet fremlægges objektiv konstaterbar dokumentation for, hvorledes beløbene var anvendt og i hvis interesse, de var anvendt. Der lægges således navnlig vægt på, at beløbene er tilgået skatteyderens private konto og at pengestrømmene fra kontoen ikke kan dokumenteres, idet hævningerne fra kontoen er sket kontant.

Skattestyrelsen kender ikke omfanget af dine omkostninger, idet du ikke har fremsendt dit regnskabsmateriale og dokumenteret omkostningerne, hvorfor du som udgangspunkt ikke er berettiget til fradrag for driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6 litra a og momslovens § 37..

Da det ikke er usandsynligt, at du i et eller andet omfang har haft udgifter forbundet med indtægten, kan der skønsmæssigt godkendes 10 % af omsætningen som værende udgifter afholdt i forbindelse med virksomhedens leverancer, så som indkøb til materialer, kontorhold, telefon, transport m.v. Dette medfører, at der kan afløftes moms af disse udgifter.

Skattestyrelsen kan med baggrund i bankkontoen opstille følgende opgørelse:

Indkomståret 2016:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. Moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2016

53.365

5.336

48.029

13.341

1.334

12.007

2. kvartal 2016

52.632

5.263

47.369

13.158

1.316

11.842

3. kvartal 2016

37.501

3.750

33.751

9.375

938

8.438

4. kvartal 2016

152.034

15.203

136.831

38.008

3.801

34.208

I alt

295.531

29.553

265.978

73.883

7.388

66.495

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at din virksomhed har haft en omsætning i 2016 på minimum 295.531 kr. ekskl. moms. Salgsmomsen udgør 73.883 kr. Herudover har Skattestyrelsen skønnet, at virksomheden har haft udgifter til varekøb m.v. på 29.553 kr. ekskl. moms. Købsmomsen udgør 7.388 kr. Der er således et resultat på 265.978 kr. Momstilsvaret udgør 66.495 kr. Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Indkomståret 2017:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. Moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2017

90.960

9.096

81.864

22.740

2.274

20.466

2. kvartal 2017

49.200

4.920

44.280

12.300

1.230

11.070

3. kvartal 2017

97.890

9.789

88.101

24.473

2.447

22.026

4. kvartal 2017

96.909

9.691

87.218

24.227

2.423

21.804

I alt

334.959

33.496

301.463

83.740

8.374

75.366

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at virksomheden har haft en omsætning i 2017 på minimum 334.959 kr. ekskl. moms. Salgsmomsen udgør 83.740 kr. Herudover har Skattestyrelsen skønnet, at virksomheden har haft udgifter til varekøb m.v. på 33.496 kr. ekskl. moms. Købsmomsen udgør 8.374 kr. Der er således et resultat på 301.463 kr. Momstilsvaret udgør 75.366 kr. Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Der er ikke angivet og betalt moms til Skattestyrelsen for ovennævnte kvartaler, hvorfor det kan konstateres, at der er angivet 75.366 kr. for lidt i momstilsvar.

Indkomståret 2018:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. Moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2018

101.548

10.155

91.393

25.387

2.539

22.848

2. kvartal 2018

19.322

1.932

17.390

4.830

483

4.347

3. kvartal 2018

48.080

4.808

43.272

12.020

1.202

10.818

4. kvartal 2018

54.160

5.416

48.744

13.540

1.354

12.186

I alt

223.109

22.311

200.798

55.777

5.578

50.200

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at virksomheden har haft en omsætning i 2018 på minimum 223.109 kr. ekskl. moms. Salgsmomsen udgør 55.777 kr. Herudover har Skattestyrelsen skønnet, at virksomheden har haft udgifter til varekøb m.v. på 22.311 kr. ekskl. moms. Købsmomsen udgør 5.578 kr. Der er således et resultat på 200.798 kr. Momstilsvaret udgør 50.200 kr. Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Der er ikke angivet og betalt moms til Skattestyrelsen for ovennævnte kvartaler, hvorfor det kan konstateres, at der er angivet 50.200 kr. for lidt i momstilsvar.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”...

Vi sender dette materiale for indkomståret 2016-2018:

Forslag med tilhørende bilag (opgørelse over moms, A-skat og am-bidrag samt bank kontoudtog), dateret den 30. april 2020.
Mail fra [virksomhed6] ApS, dateret den 16. juni 2020, indeholdende bemærkninger til forslaget samt regnskab for 2015/2016, 2017, 2018 for [virksomhed2] ApS.
Afgørelse med tilhørende bilag, dateret den 20. juli 2020.

Modtaget efter at afgørelsen er sendt:

Mail fra [person1], dateret den 27. juli 2020.
Mail fra [virksomhed6] ApS, dateret den 26. august 2020, indeholdende regnskab for 2017/2018 og 2019 for [virksomhed1] AS.
Mail fra [person1] dateret den 16. oktober 2020, indeholdende redegørelse samt 1 stk. gældsbrev.
R75 for 2016, 2017 og 2018.

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Skattestyrelsen har den 20. juli 2020 fremsendt afgørelse vedrørende indkomståret 2016-2018.

Efterfølgende har advokat [person2] den 2. september 2020 anmodet om genoptagelse, og dette blev imødekommet den 18. september 2020, såfremt der var kommet nye oplysninger i sagen.

Efterfølgende har Skattestyrelsen ikke hørt fra advokat [person2], men [person1] har den 16. oktober 2020 fremsendt årsopgørelse for indkomstårene 2012 og 2013, gavebevis udstedt den 1/1-2015 samt opgørelse udarbejdet af [person1] som viser Skattestyrelsens forhøjelser, dog med andre tekster end teksterne som fremgår af bankkontoudtoget. På opgørelsen har [person1] skrevet sine bemærkninger til beløbene.

Ud for flere af beløbene fremgår det, at der er tale om ”gavebevis”. Det bemærkes, at Skattestyrelsen kun har modtaget et enkelt gavebevis udstedt den 1/1-2015 på 121.400 kr. Det fremgår af gavebeviset, at beløbet overdrages kontant af giveren til modtageren. Det drejer sig om, at [person1] har modtaget penge af hans forældre. Skattestyrelsen har ikke modtaget gavebevis for de kontrollerede indkomstår.

Skattestyrelsen kan hertil oplyse, at begge forældre er pensionister, og ifølge Skattestyrelsens oplysninger har de ikke haft de fornødne penge til, at kunne give [person1] et pengebeløb i den størrelsesorden. Skattestyrelsen ved ikke hvorfor [person1] har modtaget pengene kontant af sine forældre for bagefter at indsætte dem på sin bankkonto.

[person1] har ikke fremsendt dokumentation i form af underliggende bilag vedrørende indsættelserne på bankkontoen.

Skattestyrelsen har ikke flere bemærkninger, som ikke allerede er indarbejdet i afgørelsen.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at overskud af virksomhed for indkomstårene 2016 til 2018 nedsættes med henholdsvis 265.978 kr., 301.463 kr. og 200.798 kr.

Klageren har anført følgende:

”...

Hej, Mit navn er [person1] og jeg skriver til jer i forbindelse med en sag som jeg har hos Skattestyrelsen [by1], [adresse1], [by1].

Sagen ligger hos en [person3]. Jeg havde skrevet til hende at jeg gerne vil have sagen genoptaget efter den allerførste afgørelse. Hun sagde at jeg burde sende materialet ind til hende, det har jeg så gjort, hun er så taget på ferie og jeg ligger lidt i gråzonen, idet min frist til at sende klagen videre til jer slutter i morgen. Men efter at have snakket med en af jer fra skatteankestyrelsen, sender jeg så alt det materiale til jer via denne mail, som jeg også har sendt til [person3] i skattestyrelsen i forbindelse med genoptagelsen. Hvis sagen bliver genoptaget af skattestyrelsen, skal jeg nok informere jer dette, så vi kan afslutte den hos jer. Men indtil videre afventer jeg på hun kommer tilbage og giver mig en tilbagemelding. Det vil sige at, skatteankestyrelsen ikke skal foretage sig noget endnu, indtil der er noget nyt fra Skattestyrelsen. Men grundet min frist er jeg nødt til at sende denne mail til jer, i tilfælde af, at [person3] kommer tilbage og så ikke genoptager sagen, så har i, i det mindste modtaget denne frist rettidigt.

Jeg vedhæfter det hele. Vil i være venlig og bekræfte modtagelsen af denne mail.

P.s. Excel arken er alle samtlige transaktioner fra 01.01.2016 til ca. midten af 2019 og alle dem markeret med gul tus er som Skattestyrelsen har vurderet denne sag ude fra. Over 99 % af dem har jeg kunne svare tilbage på, resten kunne jeg ikke huske. Der ligger gavebeviser fra mine forældre. Som jeg også har informeret Skattestyrelsen, er mine forældre pensionister, men har sammenlagt arbejdet i ca. 72 år. Der ligger 2 pdf filer fra noget overskydende skat jeg fik, som jeg lagde til side. Så er der forsiden til afgørelsen, så i kan se de nødvendige oplysninger. Ud fra dette kan i se at min frist er til d. 20.10.2020.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed på baggrund af konkrete indsætninger på klagerens konto, herunder om der er tale om ikke skattepligtige gaver eller andre ikke skattepligtige midler for indkomstårene 2016, 2017 og 2018.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende. Der er ikke fradrag for private udgifter, der er virksomheden uvedkommende efter samme lovs § 6, stk. 2.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol) for så vidt angår indkomstårene 2016 og 2017, og den gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017) for så vidt angår indkomståret 2018.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.H.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4, for 2016 og 2017, samt gældende skattekontrollovs § 74, jf. § 6, stk. 3, for indkomståret 2018.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1, for 2016 og 2017 samt gældende skattekontrollovs § 6, stk. 3, for 2018, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Dette gælder også for erhvervsdrivende, der driver uregistreret virksomhed.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1, for 2016 og gældende skattekontrollovs § 74 for 2017 og 2018.

Vægrer nogen sig ved at efterkomme en begæring efter dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1 eller 2, jf. stk. 5, finder § 5, stk. 3, tilsvarende anvendelse. Det fremgår af dagældende lovs § 6, stk. 6, for 2016 samt gældende skattekontrollovs § 74, stk. 2, for indkomstårene 2017 og 2018.

Låneforhold skal kunne dokumenteres eksempelvis ved fremlægges af lånedokumenter, aftaler om forrentning og afvikling af lån m.v., jf. SKM2013.363.BR, SKM 2018.571.BR og SKM2019.184.BR.

Landsskatterettens bemærkninger

Klageren har ikke efter anmodning fra Skattestyrelsen fremlagt regnskab eller indtægts- og udgiftsbilag, der opfylder kravene til udarbejdelse af regnskab, og som kan lægges til grund for klagerens skattepligtige indkomst. Skattestyrelsen har således været berettiget til skønsmæssigt at fastsætte såvel virksomhedens omsætning som fradrag skønsmæssigt med baggrund i de indhentede kontoudskrifter, uanset at klageren for indkomstårene 2017 og 2018 har selvangivet henholdsvis 0 kr. og et underskud på 14.690 kr.

For indkomståret 2016 har klageren ikke selvangivet resultat af virksomhed, hvorfor Skattestyrelsen på denne baggrund har været berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt.

Der er i indkomstårene 2016, 2017 og 2018 opgjort bankindsætninger på henholdsvis 369.414 kr., 418.699 kr. og 278.887 kr.

Retten finder, at bankindsætningen den 29. januar 2016 på 10.986 kr. udgør allerede beskattede midler, da det af klagerens R75 fremgår, at han har modtaget 12.466 kr. som anden understøttelse fra A-kasse, og da det fremgår, at den indeholdte A-skat udgjorde 1.480 kr. Det udbetalte beløb udgør således 10.986 kr., hvilket stemmer overens med indsætningen på klagerens konto. Skattestyrelsen har medregnet beløbet eksklusive moms på 8.789 kr.

Bankindsætningen udgør således ikke omsætning i klagerens virksomhed.

Retten finder, at bankindsætningen den 11. august 2016 på 319 kr. udgør allerede beskattede midler. Retten finder således, at indbetalingen, som kommer fra [virksomhed3], er en tilbagebetaling af for meget opkrævet fra forsyningsselskabet.

Bankindsætningen udgør således ikke omsætning i klagerens virksomhed. Skattestyrelsen har medregnet beløbet eksklusive moms på 255 kr.

Retten finder endvidere, at bankindsætningerne den 18. oktober 2017 og den 23. oktober 2017 på henholdsvis 1.101,45 kr. og 119,44 kr. fra [virksomhed4] udgør allerede beskattede midler. Det samme gør sig gældende med indsætningerne den 1. februar 2018 og den 9. marts 2018 med indsætninger på henholdsvis 879,75 kr. og 834,90 kr. fra [virksomhed5]. Skattestyrelsen har medregnet beløbene eksklusive moms med 881 kr. og 96 kr. i indkomståret 2017 og 704 kr. og 668 kr. i indkomståret 2018.

Det fremgår af klagerens kontoudtog, at der har været indkøb i disse forretninger. Det er rettens opfattelse, at klageren har sandsynliggjort, at der ikke er tale om omsætning, men tale om betaling for returnerede varer, som ikke skal indgå som omsætning i klagerens virksomhed.

Det er rettens opfattelse, at de resterende overførselstekster så som ”kundekort [...]”, MobilePay eller overførsel m.v. indikerer, at der er tale om erhvervsmæssig indkomst. Der er lagt vægt på, at indsætningerne har haft et vist omfang og intensitet, idet der løbende over en længere periode på 3 år er indsat betydelige beløb i form af mange små og mellemstore beløb, som ikke ses at være selvangivet.

At virksomheden først er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister den 12. december 2017, kan ikke føre til andet resultat. Klageren har ikke godtgjort, at disse indsætninger på hans konti stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som ikke skal beskattes hos klageren.

En sammentælling af de bankindsætninger, som af klageren er benævnt ”en del af gavebevis”, udgør henholdsvis 146.750 kr., 168.863 kr. og 160.000 kr., i alt 475.613 kr. for indkomstårene 2016 – 2018. Samtlige indsætninger er benævnt eksempelvis ”kundekort [...], kundekort 4160 0091” osv.

Det forhold, at klageren har fremlagt 4 gavebeviser fra sine forældre udstedt den 1. januar 2015, 1. januar 2016., 1. januar 2017 og 1. januar 2018, hvoraf det fremgår, at der er overdraget henholdsvis 121.400 kr., 123.000 kr., 125.800 kr. og 128.600 kr. kontant – i alt 498.800 kr., kan ikke føre til, at disse indsætninger ikke skal henføres til virksomhedens omsætning.

Retten har lagt vægt på, at gavebeviserne ikke er underbygget af objektive kendsgerninger. Det er rettens opfattelse, at indsætninger benævnt kundekort indikerer, at der er tale om automatindsætninger fra klageren selv, og retten har endvidere lagt vægt på, at pengestrømmen til klagerens forældre ikke kan følges.

Klageren har oplyst, at nogle af indsætningerne vedrører private overførsler fra såvel egne som hans hustrus konti. Retten har ikke fundet overførsler fra egne konti, ligesom overførsler fra klagerens hustru ikke er dokumenteret i form af hustruens bankudskrifter. Det er ikke godtgjort, at indsætningerne vedrører private overførsler, der ikke skal beskattes hos klageren.

Klageren har endvidere oplyst, at indsætningerne udgør lån fra hans kammerater, som han har modtaget for at gøre det muligt at drive virksomheden.

Retten finder, at klageren ikke har godtgjort, at indsætninger på hans bankkonto udgør ikke-skattepligtige lån, idet der ikke er fremlagt lånedokumenter til underbygning af klagerens påstand.

Det er således ikke godtgjort, at klageren har modtaget lån, idet den fysiske pengestrøm ikke er dokumenteret.

På baggrund af ovenstående kan omsætningen i klagerens virksomhed skønsmæssigt opgøres til 295.531 kr. – (8.789 kr. + 255 kr.) i alt 286.487 kr. i 2016, 334.959 kr.- (881 kr. + 96 kr.) i alt 333.982 kr. i 2017 og 223.109 kr. – (704 kr. + 668 kr.) i alt 221.737 kr. i 2018 ekskl. moms.

Skattestyrelsen har godkendt et skønsmæssigt fradrag for udgifter på 10 % af omsætningen. Retten tiltræder dette skøn, idet klageren ikke har fremlagt oplysninger, der kan godtgøre et ændret skøn. Retten finder således, at der i indkomstårene 2016, 2017 og 2018 skønsmæssigt kan godkendes driftsudgifter med 10 % af omsætningen på henholdsvis 286.487 kr., 333.982 kr. og 221.737 kr., da der i et eller andet omfang må have været udgifter forbundet med indtjeningen. Fradrag udgør for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 henholdsvis 28.649 kr., 33.398 kr. samt 22.174 kr.

Overskud af virksomhed ansættes på baggrund af ovenstående:

Omsætning

10 % fradrag

Overskud virksomhed

Indkomstår 2016

286.487

28.649

257.838

Indkomstår 2017

333.982

33.398

300.584

Indkomstår 2018

221.737

22.174

199.563

Landsskatteretten nedsætter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende skønsmæssig ansættelse af klagerens virksomheds overskud til 257.838 kr., 300.584 kr. og 199.563 kr.